Ahad, 1 Mac 2015

5162. Perintah Allah. Jangan mencela diri sendiri dan mencelakakan orang lain bila berkata.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Assalamualaikum warohmatullahi wabarakatuh.

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
  • Bermuhasabah diri kerana Allah. Seseorang nampak bagus dan kononnya ketara hebat adalah kerana Allah sorokan aib/ghaibah seseorang itu. Itu sebab segala puji-pujian, kita kena kembalikan kepada Allah. Ingatlah selagi ada ruang, Allah beri untuk kita bercermin diri dan bermuhasabah diri keranaNya. 

    Ke mana matamu dibawa memandang.
    Bagaimana lisanmu mengEsakan Allah.
    Ke mana langkah kakimu menjejaki.
    Apa tanganmu perbuat yang membuktikan engkau mempercayai Allah ada.

    Untuk entry kali ini, satu contoh berkaitan dipaparkan, untuk mengajak kita mengenali diri sendiri. Mengenali diri sendiri kerana Allah. Perintah Allah. Jangan mencela diri sendiri dan menghina atau mencelakakan orang lain bila berkata sama ada secara lisan atau bertulis. Semua itu Allah akan tanyakan di Padang Mahsyar kelak. 

    Astagfirullah... Astagfirullah... Astagfirullah...

    Ampunilah kedua ibu bapaku Ya Allah, Ampunilah hambaMu ini Ya Allah serta saudara-saudaraku Ya Allah.

    Aamiin Allahumma Aamiin. Ya Allah Ya Rohman Ya Rohim Ya Rob.

    The Unspinners - Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 11:37 PTG | Posted in

     Permohon pengampunan persenda institusi Raja, dan taktik tarik simpati
    Posted: 27 Feb 2015 07:30 PM PST
    Permohonan Pengampunan oleh Anwar Ibrahim telah mencemarkan sistem keadilan di Malaysia.

    1. Bagaimana seorang Peliwat boleh memohon pengampunan? Ia akan menjadi "Bad Precedent" terutama kalau diampunkan. Bayangkan selepas ini ramailah peliwat dan perogol akan memohon pengampunan daripada Tuanku Yang Dipertuan Agong.

    2. Anwar ternyata seorang yang bacul kerana biasanya mereka yang menerima hukuman gantung atau penjara seumur hidup sahaja yang memohon pengampunan. Setakat 5 tahun pun nak minta pengampunan ternyata Anwar hanya gempar sahaja bila selalu melaungkan slogan "lawan tetap lawan".

    3. Sejak menjadi pemimpin pembangkang, tindakan beliau dan partinya banyak mencemarkan institusi Raja; Tetapi sekarang melutut meminta pengampunan Raja. Enough is enough, Anwar mesti berhenti berlakon dan berbohong.

    MOHD PUAD ZARKASHI MT
    Sudahlah itu, Tian Chua boleh main tuntut seolah-olah tiada procedure dalam hal pengampunan.
    Hukuman pun belum banyak mana di hadapai dah nak minta maaf. Baru hari itu kata tak akan minta maaf dan lawan tetap lawan. Yang nak dipunta diampunkan pun tak mahu minta ampun secara rasmi. 
    Dahlah itu, apa gila pula Nurul ... 
    Ini satu penghinaan dan persendakan instutusi raja untuk minum bersantai dengan banduan. 
    Dari pada Anwar baik Tuanku minum teh dengan ramai rakyat jelata yang baik dan setia pada raja dan negara serta bukan banduan. 
    Bila-bila pula ada peraturan begini?
    Sudah2lah Nurul, dulu lain sekarang lain pula 
    Semua ini hanya permainan persepsi nak pinta belas kasihan rakyat .... 
    Anwar dah tentu lepaskan jawatan MP PPauh, Siapa ganti Anwar?
    Posted: 27 Feb 2015 04:30 PM PST 
    Hari terakhir Anwar untuk bebas sebelum jawatan ahli Parlimen luput. Ini semua boleh dielakkan jika dia dapat pengampunan. Masa hari ketiga sebaik SIvarasa keluar dari berjumpa dengannya, dia telah kata melalui SIvarasa agen CIA bahawa dia tak akan minta ampun.

    Lagi 10 hari, tarikh pulihanraya akan diumumkan. Persoalnnya dengan keadarbalah dalaman PAS antara Ulamak dengan PASMAbuk, rebutan kuasa dalam PKR yang melihatkan Wan Azizah dan Nurul keseorangan untuk hidupkan reformasi 2, pemilihan CEC DAP, gaduh PAS-DAP dan PAS-PKR, dan tunggu  masa PKR-DAP, maka sapa layak jadi ketua pembangang? 
    Itu hal Ketua Pembangkang di Parlimen yang mana tidak perlu dari satu kelompok parti. 
    Lebih penting dan sedang ditunggu-tungu, siapa ganti Anwar sebagai ketua Pakatan Rakyat. Adakah gam akan terlerai atau PKR dan PASMA sedia terima DAP sebagai ketua Pakatan Rakyat?

    Siapa Abg Rashid yang hantar warkah buat Nurul Nuha?
    Posted: 27 Feb 2015 07:30 AM PST

    Sayang ku Nuha, dengarlah nasihat abang Rashid

    Nuha, abg kesian dan simpati kat Nuha. Abg faham anak mana yg tak sayang papa dia...

    Kesiannya kat Nuha.. Susah sebenarnya abg nak jelaskan sbb perkara ni mungkin Nuha pun tak berpengalaman buat. Tapi abg kena gak cerita kat Nuha supaya Nuha faham dengan jelas...
    Sajak melankoli tak boleh nafikan air mani ayah dijumpai 4 cm dalam dubur
    Nuha, izinkan abg cerita kat Nuha. Nuha pun dah besar, dah bergelar isteri orang pun. Mesti Nuha tahu yg air mani papa ada dlm dubur Abg Pon. Bukan meleleh kat luar tapi sedalam 4cm. Kira panjang jari kelingking gak tu...

    Nuha, air mani diciptakan tuhan dgn ciri yg sgt unik. Ianya tak boleh keluar begitu saja. Kena berlaku suatu proses dlm satu jangka masa baru air tu boleh dikeluarkan.

    Utk makluman Nuha, air mani papa Nuha hanyalah Mama atau Papa sendiri sahaja yg boleh keluarkan. Macam mana nak keluarkan atau macam mana air mani tu boleh keluar? Errr Nuha tanyalah kat mama ye...

    Uncle Najib takleh keluarkan air mani papa. Aunty Romah pun tak boleh. Pakcik polis pun takleh keluarkan jugak. Abg Pon??? Ye, Abg Pon boleh tolong kekuarkan air mani papa  dengan izin papa Nuha...
    Ini kerja khurafat mengikut-ikut amalan ugama bukan Islam
    Jadi untuk kata papa Nuha difitnah, dianiaya & dizalimi adalah mustahil Nuha. Papa  dah buat perkara yg menyakitkan hati mama. Dia dah cari mama lain tapi mama lain tu lelaki mcm papa...

    Papa Nuha tu jahat.. Dia tipu Nuha... Dia tipu mama Nuha... Dia tipu adik beradik Nuha.. Dia tipu rakyat....

    Percayalah pada abg Nuha...Insan yang menyayangi mu.

    ---------------------

    Oh terlupa beritahu

    Usahlah ingat kamu nak tanding di Permatang Pauh. Orang menyampah politik keluarga
    Cina tindas Melayu, Melayu pun tindas Melayu?
    Posted: 27 Feb 2015 04:25 AM PST




    DAP membina China Belt di pantai barat semenanjung
    Posted: 27 Feb 2015 01:21 AM PST 

    Baca di Pejuang Bangsa 31 di SINI
    sumber :-

    The Unspinners


    My Dashboard. 

    Monday, March 2, 2015 -  Diampunkan atau tidak, Anwar tetap tidak bersalah, kata pengundi Permatang Pauh

    Sama ada petisyen untuk pengampunan diraja dikemukakan atau tidak, dan sama ada ia akan diberikan atau tidak, bagi kebanyakan pengundi Permatang Pauh, ahli Parlimen mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim tetap tidak bersalah.

    Mereka juga merasakan, petisyen yang diserahkan kepada Istana Negara pada Selasa lalu, bukan masalah dan tidak akan mengubah pandangan mereka sama ada ia mengandungi maksud tersirat yang Anwar bersalah.

    Penyokong tegar beliau mungkin berpandangan demikian kerana kesetiaan mereka kepadanya, tetapi bagi orang ramai, persepsinya ialah sama ada beliau bersalah atau tidak, musuh politik Anwar memang hendak mengenakannya.

    Ada juga yang berkata, rakyat sudah mula bosan dengan politik untuk menyingkirkannya sebagai satu ancaman kepada Barisan Nasional (BN).

    Pengundi Ishak Chik, 56, berpendapat, mereka yang mengatakan Anwar bersalah adalah musuhnya yang tidak mahu beliau terlibat lagi dalam politik.
    "Masa dia jatuh dari kerajaan pada 1998 orang dah tuduh dia. Mengapa dia nak buat lagi dan mengundang risiko menyusahkan dirinya lagi? Saya tidak percaya. Tak masuk akal bagi saya. 

    "Anwar keluar masuk mahkamah sepanjang 16 tahun yang lalu. Siapa lagi dalam negara ini yang hidup sebegitu?

    "Kita perlu tanya diri kita sendiri. Kita mesti fikir sedalam-dalamnya, mengapa ini terjadi," katanya kepada The Malaysian Insider pada Rabu di pasar Sama Gagah di Permatang Pauh, Pulau Pinang. 

    Pesara itu berkata petisyen yang dikemukakan tidak semestinya bermakna Anwar bersalah, kerana bukan pemimpin pembangkang itu sendiri yang meminta pengampunan.

    Ia dikemukakan ahli keluarganya, diketuai isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, pada saat akhir pada 24 Februari, hari terakhir untuk berbuat demikian.

    "Ia bukan pengakuan bersalah. Kenapa dia nak minta pengampunan diraja kalau dia tak bersalah? Isteri dan anak-anaknya yang menghantar petisyen itu kepada Agong untuk menyelamatkan dia. 

    "Adakah kamu tidak akan cuba melakukan apa yang terdaya bagi menyelamatkan ayah kamu yang dalam kesusahan?" soal Ishak.

    Walaupun petisyen itu bermakna Anwar akan terus kekal di kerusi Parlimen Permatang Pauh sehingga Agong membuat keputusan mengenai permohonan pengampunan itu, Ishak percaya pilihan raya kecil tetap akan diadakan.

    Katanya, dia pesimis mengenai peluang Anwar mendapat pengampunan, memetik satu laporan berita yang Yang di-Pertuan Agong perlu bertindak atas nasihat Lembaga Pengampunan.

    Lembaga itu terdiri daripada perdana menteri, peguam negara dan tidak lebih daripada 3 anggota lain.
    "Saya rasa inilah sebabnya mengapa Anwar tidak pernah cakap beliau nak minta pengampunan diraja. Apa gunanya?

    "Pilihan raya kecil tetap akan berlaku. Cuma tak tahu bila saja. Kita tunggulah, BN pasti akan kalah lagi," kata Ishak.

    Seorang lagi pesara Hamid Salleh, 65, dari Permatang Pasir berkata, peluang Anwar mendapatkan pengampunan diraja mungkin tipis 
    "Lima hakim persekutuan itu sebulat suara mendapatinya bersalah... semua, lima-lima mereka. Adakah peluangnya lebih baik dengan Lembaga Pengampunan?" katanya.

    Bercakap kepada The Malaysian Insider di sebuah kedai kopi di Penanti, Hamid berkata tidak kira apa yang diputuskan mahkamah, rakyat Permatang Pauh masih percaya kepada wakil rakyat mereka dan mereka yakin beliau tidak lakukan kesalahan seperti yang disabitkan.

    "Semua ini politik, tak lebih dari itu. Rakyat tak percaya dia buat perkara itu. Mereka marah dan kecewa apabila sabitannya dikekalkan oleh Mahkamah Persekutuan," katanya.

    Hamid berkata orang ramai mungkin tidak lagi bercakap mengenai Anwar tetapi sokongan mereka kepada ketua pembangkang itu masih kukuh.

    Beliau berkata, dengan apa yang berlaku kepada bekas timbalan perdana menteri itu baru-baru ini, sokongan rakyat mungkin lebih kuat kali ini, sekiranya pilihan raya kecil diadakan bagi memilih ahli Parlimen baru.

    "Ini merupakan pilihan raya kecil ketiga diadakan kerana Anwar, tetapi tidak kira berapa kali ia diadakan, BN tetap tidak akan menang. Orang Permatang Pauh tahu, semua ini politik, satu perkara yang pelik di negara ini.

    "Di tempat lain, sebaik selesai pilihan raya, ahli politik buat kerja mereka mentadbir kerajaan dan membangunkan negara. Mereka teruskan kehidupan. Politik Malaysia ini pelik," katanya.

    Di kawasan yang mungkin merupakan kawasan Parlimen paling hangat di negara ini, sambutan rakyat terhadap keputusan mahkamah memenjarakan Anwar hanya suam-suam kuku.

    Tiada laungan "reformasi" seperti pada 1998 apabila beliau dipecat daripada kerajaan dan dituduh rasuah dan liwat. Keputusan Mahkamah Persekutuan 10 Februari lalu yang mengekalkan sabitan Liwat II terhadapnya tidak langsung menjadi topik perbualan rakyat di kedai kopi dan restoran.

    Ahli perniagaan TW Tan, 49, berkata, pengundi tidak lagi ghairah bercerita tentangnya kerana mereka kini hilang minat terhadap "politik kotor" dan isu Anwar kini dianggap "membosankan".

    Pandangannya juga mencerminkan keutamaan rakyat yang lebih memberi tumpuan kepada mencari rezeki untuk meneruskan kehidupan mereka.

    "Ini 'Take Two' (kali kedua), orang sudah tidak berminat seperti masa 1998. Kalau Pakatan Rakyat (PR) mengambil alih kerajaan persekutuan pada pilihan raya umum akan datang dan membebaskan Anwar daripada penjara, itu jadi 'Take Three'.

    "Rakyat dah jadi tidak ada perasaan. Isu Anwar sudah tidak begitu panas lagi selepas berlarutan lebih 16 tahun.

    "Lebih baik untuk jaga perniagaan kita dan mata pencarian kita. Berniaga sekarang merupakan satu cabaran," katanya yang ditemui di kedainya di bandar kecil Penanti.

    Tan berkata orang ramai lebih mengambil berat tentang realiti hari ini, seperti isu ekonomi, kejatuhan nilai ringgit, Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dan hal lain yang sering dibangkitkan PR yang membuat mereka mengkritik kerajaan pemerintah.

    Seorang peniaga pasar di Sama Gagah, yang hanya mahu dikenali sebagai Pak Lang Mat, berkata tiada salahnya keluarga Anwar membuat permohonan pengampunan, kerana sudah tentu mereka tidak boleh sekadar bersabar tanpa berbuat apa-apa.

    "Sekarang, kita juga ada isu dengan sistem kehakiman (kerana sabitan kes liwat Anwar). Negara lain pun turut bercakap tentang Malaysia. Kita juga dengar ada institusi yang digunakan oleh mereka yang berkuasa.

    "Jadi, kalau negara asing pun bersuara, kita tak perlu berbuat apa-apa apabila kita percaya ada sesuatu yang tidak kena? Bukan satu masalah bagi keluarga Anwar mendapatkan pengampunan diraja untuknya," katanya sambil menambah yang beliau juga tidak percaya Anwar bersalah sebagaimana yang dituduh.

    Anwar, yang juga ketua umum PKR, kini di Penjara Sungai Buloh selepas beliau gagal dalam rayuannya membatalkan sabitan liwat dan hukuman lima tahun penjara di Mahkamah Persekutuan pada 10 Februari.

    Kerusi Parlimen beliau sepatutnya diisytiharkan kosong selepas 24 Februari, 14 hari selepas dia kalah kes rayuannya, sekiranya tiada permohonan dibuat bagi mendapatkan pengampunan diraja.

    Sebelum ini, peguamnya berkata, Anwar tidak memberi mereka sebarang arahan untuk mengemukakan permohonan pengampunan diraja.

    Ada yang mengatakan sekiranya beliau berbuat demikian, ia akan menyusahkan kembali dirinya daripada segi politik, kerana ia boleh dianggap membawa maksud tersirat yang beliau bersalah dan ini hanya menguntungkan musuh politiknya.

    Anak perempuan sulungnya Nurul Izzah yang juga naib presiden PKR, menjelaskan tindakan keluarga meminta pengampunan diraja dibuat atas dasar sabitan Anwar tidak mematuhi prinsip keadilan.

    Menurut daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya, sehingga November tahun lepas, kawasan Parlimen Permatang Pauh mempunyai 72,513 pengundi berdaftar dengan 51,032 Melayu (70.37%), 16,583 Cina (22.86%), 4,581 kaum India (6.3%) dan 317 lain-lain (0.43% ).

    Dalam pilihan raya umum 2013, Anwar memenangi kerusi itu dengan memperoleh 37,090 atau 58.56% daripada 63,332 jumlah undi, dengan majoriti 11,721.

    Calon BN Dr Mazlan Ismail memperoleh 25,369 atau 40.06% daripada jumlah undi manakala calon bebas Dr Abdullah Zawawi Samsudin hanya mendapat 201 undi (0.32%) dan hilang wang deposit ~ The Malaysian Insider
    Sumber: (darisungaiderhaka.blogspot.com
    IP
    s3v3n

Tiada ulasan: