Isnin, 11 Mei 2015

5222. Amanah di penghujung nyawa?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Assalamualaikum warohmatullahi wabarakatuh.

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

  • Pengerusi Tabung Haji Kata Majlis Fatwa Sahkan Transaksi Jual Beli Tanah 1MDB Halal - MAZA Kata Tak Pernah Dijemput Bermesyuarat.
    WOW.

    Kali neh BN menggunakan peranan media dan majlis fatwa. Media pro BN sejak semalam mula memainkan peranan dengan menghalalkan tindakan Tabung Haji melalui artikel-artikel yang 'memujuk' penyimpan-penyimpan Tabung Haji agar jangan terlalu berkeras dalam mengkritik Tabung Haji dalam isu pembelian tanah tersebut.


    Bahkan ada percubaan demi percubaan untuk membayangkan bahawa pembelian tersebut bukan la BAIL OUT walaupun pada pandangan umum tidak dapat lari dari memikirkan fakta berikut ;


    - Harga jualan tanah yang dibeli sama nilai dengan jumlah faedah yang 1MDB perlu bayar

    - Kebetulannya tarikh pembayaran FAEDAH ATAS HUTANG 1MDB dijadualkan pada minggu depan (minggu ini)
    - Kebetulan pula secara tiba-tiba Tabung Haji berminat dengan 2 lot tanah tersebut
    - Lebih menarik bila pada awalnya TH nafi dan selepas beberapa jam mengaku pula atas alasan tersilap fakta
    - Tambah perencah, tetiba peranan polis diguna dan penyebaran dokumen berkenaan dimasukkan dalam akta OSA
    - Selepas beria mempertahankan urusniaga tersebut tetiba TH buat keputusan untuk jual atas alasan untuk elak fitnah. HAH? Elak fitnah? Ada ka kita meniaga seperti ini? Sebetulnya. Pada satu organisasi perniagaan yang stabil dan berdaya saing. Kita dah pasti ada plan tertentu atas tanah yang bakal dibeli. Atau sekurang2nya kalau pun takde paper work tapi kita dah ada 'base plan' untuk buat apa dengan tanah yang mahu dibeli. Kita akan bentang the plan di mesyuarat dan jika semuanya OK maka pembelian tanah akan diproceed. Maksudnya, takan la dengan 7,8 kritikan yang kita tahu stail Malaysian hanya bertahan untuk 2,3 minggu paling lama pun kita sanggup campak plan kita yang bernilai jutaan ringgit semata-mata atas alasan elak fitnah? Kita sedang cakap tentang PERNIAGAAN. PELABURAN. KEUNTUNGAN. Nampak gayanya, bukan atas alasan elak fitnah. Kesian kan pada yang merangka projek jika projeknya dibakulsampahkan. Sebaliknya, ianya lebih kepada atas alasan aku dah kantoi so sekarang neh ialah CONTROL the DAMAGE. 
    - Dan selepas rakyat enggan menerima penjelasan, maka peranan agama digunakan untuk mengikat mulut rakyat dari terus bersuara.
    - Tambah rencah sedikit dengan menyuntik elemen perkauman.
    - Memang betul di sekitar kawasan sudah banyak dimiliki non muslim.
    - Tetapi itu semua berpunca dari BN juga.
    - Sepatutnya kerajaan selesaikan masalah 1MDB secara telus dan dalam masa yang sama jangan sesekali mengadaikan hak2 bumiputera yang kian tergadai. Sapa kata tanah2 itu tidak boleh dikekalmilikkan kepada bumiputera dan masalah 1MDB dapat diselesaikan? Boleh. Korang je tak jumpa jalan penyelesaian, jangan nak memandai2 pula kata tak boleh.

    Selepas media memainkan peranan 'memujuk', dadah agama pula disuntik ke dalam 'sel-sel otak' rakyat agar selepas mereka membaca berita ini, mereka akan tunduk dan patuh atas alasan agama dan kepercayaan.


    Tengok la sendiri ;


    DAH DISAHKAN HALAL P JUAL PULA ATAS ALASAN ELAK FITNAH. MANGKUK AYUN BETUL LA

    Ini semua kerja gila. 


    Apa pula majlis fatwa nak menyibuk dalam urusan perniagaan dengan menyebelahi kerajaan secara membuta tuli?


    Jika kau ialah orang agama, kau patut amek masa dengar hujah dari kedua belah pihak.


    Kau dengar kerajaan pongpangpongpang berhujah.

    Kau dengar rakyat pongpangpongpang berhujah.
    Kemudian kau analise la hujah2 tersebut. Sapa berkata benar dan bohong. Siapa pula ada hujah2 valid. Then baru la kau buat keputusan.

    Ini kau dengar point dari sebelah pihak.

    Tahu2 aje keluar fatwa oke, transaksi itu tiada masalah.
    Adakah ini adil?

    Bukan kita tuduh Tabung Haji mencuri. Kita cuma mahu dia mengaku aje. Memang ini satu bail out. Oke fine wa sudah kantoi sama lue semua. Sekarang ini tanah wa akan majukan betul2 ikut prinsip Islam dan mendatangkan manfaat pada orang miskin dan rakyat sebagai menerima hukuman kerana wa membuat satu keputusan yang tak sepatutnya dibuat oleh 'agensi yang jual agama' macam Tabung Haji.

    Ini je cara hukuman yang berbaloi untuk Tabung Haji.
    Apa jual-jual tanah semula pula neh. Ini nak escape je. Nanti tah syarikat proksi mana ah yang kena berlakon jual beli. Atau tah syarikat kapitalis mana la yang dipujuk untuk beli dan syarikat itu pula dijanjikan sesuatu. Adakah ini tidak menambahkan masalah? Sapa yang desak suruh jual pun gila sebenarnya pada pandangan aku. Dah alang2 TH tunjuk mereka lemah mental, patut paksa je dorang buat something yang menguntungkan umat Islam kat tanah tue.

    Berbalik pada isu majlis fatwa tadinya tue.

    Oke. Selepas berita itu dilaporkan, MAZA mengeluarkan satu kenyataan. Ini yang dia ulas. Baca jap ;

     
    Ceh.

    Beberapa gambaran.

    Pertama. Mesyuarat tergesa-gesa. Hanya panggil sesiapa yang favor kepada kerajaan.
    Kedua. Takyah mesyuarat. Biar je kerajaan declare apa yang fatwa ulas. Salinan yang perlu dibacakan dan difahamkan Azeez hantar guna fax atau email.

    Betul ka macam yang aku gambarkan neh?


    Pada aku kalau betul memang tak pelik. Pasal secara tetiba Najib boleh pula suka2 nasihatkan (baca arah) TH untuk jual balik tanah yang dah dibeli.


    Hello. Itu TH punya tanah. Dorang punya masalah. Dorang reti la settle sendiri. Kau sapa pula nak masuk campur? Urusan kau dah berakhir selepas anak syarikat kementerian kewangan bersetuju untuk jual tanah tersebut. Memang cincai segala. Tanpa melalui protokol yang standard, iaitu mesyuarat dan undi, Najib bagi nasihat suruh jual terus si Azeez neh jual. Macam mana dia mengetuai Tabung Haji? Macam mana dia operate Tabung Haji? Guna mulut Najib? Atas arahan Najib? Kalau Najib bagi nasihat nak duit pelaburan TH terus dia bagi ke macam mana? BINGAI!


    Betul aku cakap. Cacamarba segala dorang punya pentadbiran. Campurtangan politik banyak sangat. Kat sini je kau semua dah boleh menilai betapa teruk dan corruptednya dorang kan? So fikir la pula benda yang lain-lain. Memang jenis tak amanah. Buat kerja lepas tengkuk sendiri. Asal sendiri untung, sudah la.


    Kbai.

    Sumber:
    Sunday, May 10, 2015
    BONGKAR... ‪KWSP Sudah, ‪‎Tabung Haji pun Sudahhh..

    Kini Giliran TNB..!! KENAPA tiba2 TNB ambil alih janakuasa ‪1MDB ?.. 
    Bukankah sebelum ini pemimpin2 UMNO & admin2 Friends of BN - Barisan Nasional dgn BONGKAK mengatakan 1MDB boleh buat keuntungan berbilion2 ringgit..

    KENAPA SEKARANG JADI LAIN..

    Cakap Tak Serupa Bikin.. TAHUKAH ANDA.. 1MDB dikatakan menghadapai masalah aliran tunai untuk memulakan Projek 3B itu. KEUNTUNGAN TNB berbilion2 ringgit rakyat DAPAT APA !!!.. 1MDB gak yg dapat untungnya...

    Posted & copy by RAKYAT MARHAEN
    Sumber:
    Sunday, May 10, 2015
    Perggghh Siapa Yang Suruh Beli Tanah Yang Begitu Mahal.,.Kemudian Marah Kepada Pendeposit TH.
    Astaghfirullah, ayat tahap apa ni? "Lepas ni jangan kata kenapa tabung haji jual kpd bukan islam"...hang pandai beli, hang pandai nak kata kat org islam pulak?? Bunyi ugut pun ada, bunyi kata kat org islam padan muka pun ada... Tahap apa pemikiran nih!!! A Cerita Mamat ni
    Hampa yang jual Dekat Tabung haji dengan Harga yang mahal. Lps tu Tuduh pula .orang Islam jangan marah Tabung haji jual tanah Kepada Bukan Islam..


    Sumber:

    Sunday, May 10, 2015
    MYKMU: Pembelian tanah 1MDB menguntungkan TH ?? - FMT Reporter

    MYKMU mendakwa Pergerakan Pemuda UMNO menentang pembelian tanah 1MDB oleh TH kerana mempunyai agenda tersembunyi.

    PETALING JAYA: Ketika banyak pihak mempertikai dan membantah tindakan Lembaga Tabung Haji (TH) membeli tanah di Tun Razak Exchange (TRX) dari 1MDB, penulis laman sesawang MYKMU mempunyai pendirian sebaliknya.

    Katanya, ia menyokong pembelian itu kerana ia bakal menguntungkan TH.

    “Ketika Pemuda UMNO Malaysia melalak membelasah Tabung Haji mereka tidak faham hartanah bahawa harga di kawasan yang dibeli oleh Tabung Haji dengan harga RM 2733 sekaki persegi, sebenarnya antara RM 3,000 – 7,000 sekaki persegi.

    “Kita tidak nampak kenapa Pemuda UMNO harus mengamuk kecuali mereka mempunyai agenda lain yang tersembunyi”, tulis MYKMU.

    Ia turut membangkitkan hujah, apabila dibangunkan kediaman bertingkat nanti, TH dijangka dapat menjual kondominium dengan harga RM 1500-2,000 sekaki.

    Katanya, dengan kawasan seluas 1.56 ekar tanah dan pembinaan kondominium mewah, badan itu akan mendapat keuntungan berkali ganda.

    “Jadi, adakah harga hartanah yang dibayar oleh Tabung Haji sebanyak RM 2, 733 sekaki persegi untuk kawasan berhampiran satu angka luar harga pasaran?

    Jadi mengapa Pemuda UMNO menentang pembelian ini? Adakah Ketua-ketua Pemuda UMNO ini bodoh? Tidak. Tapi anda tahulah apa masalah dengan rent seeker yang tamak!”, soalnya.

    Berikutan bangkangan keras daripada Ketua-ketua Pemuda UMNO Negeri berhubung pembelian tanah oleh TH, MYKMU mendakwa ia angkara Ketua Pergerakan itu, Khairy Jamaluddin.
    Katanya, Ahli Parlimen Rembau itu mempunyai helah dan sedang menunjukkan kekuatan politik kepada Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak.
    Sumber:
    Sunday, 10 May 2015
    Rupanya.. Ada Lagi Kisah Hitam Tabung Haji

    Rupanya.. Ada Lagi Kisah Hitam Tabung Haji. Lembaga Tabung Haji berdepan kritikan beberapa hari ini susulan pembelian tanah bernilai ratusan juta ringgit dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), yang dilihat pengkritik satu usaha menyelamatkan syarikat pelaburan negara yang menanggung hutang itu.

    Namun, ia bukan kali pertama Tabung Haji, yang memegang amanah menyimpan dana bagi jemaah haji untuk beribadat di Mekah, kelihatan seperti disalah guna bagi menolong syarikat bermasalah.

    Pada 1998, semasa ia dipengerusikan adik ipar Tun Dr Mahathir Mohamad, Allahyarham Tan Sri Ahmad Razali Mohamed Ali, Tabung Haji terlebih bayar dalam pembelian dua bangunan di Kuala Lumpur.

    Dua bangunan tersebut ialah TH Perdana, yang dibeli daripada Maju Holdings Sdn Bhd pada harga RM117.08 juta, dan TH Selborn, yang dibangunkan Swasta Setia Holdings Sdn Bhd dan dijual dengan harga lebih tinggi RM51.38 juta daripada nilai sebenar.

    Tabung Haji membayar sejumlah RM436.38 juta untuk  kedua-dua hartanah itu, walaupun penilai menganggarkan ia hanya bernilai RM267.92 juta.

    The Wall Street Journal (WSJ) pada Disember 2004, memperincikan pembelian tersebut dalam artikel  mereka, menyifatkan Maju Holdings sebagai "syarikat tidak menguntungkan".

    Pemiliknya, Tan Sri Abu Sahid Mohamed dilaporkan menemui Allahyarham Tan Sri Dr Abdul Hamid Othman, menteri yang ketika itu bertanggungjawab menjaga Tabung Haji, pada Disember 1997 bagi mempercepatkan jualan TH Perdana (bangunan itu waktu itu dikenali sebagai Maju Junction) kerana berdepan masalah kewangan.

    "Saya memerlukan kelulusan segera anda mengenai perkara ini kerana bank sudah mengeluarkan notis merampas hartanah (itu)," tulis Sahid dalam sepucuk surat kepada Hamid, menurut WSJ.

    Tabung Haji bersetuju membayar RM270 juta untuk hartanah 546,000 kaki persegi itu, pada RM494 setiap kaki persegi, dan mendapat kelulusan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memberi RM220 juta wang pendahuluan seperti diminta Sahid, lapor WSJ.

    Laporan Ketua Audit

    Tetapi menurut Laporan Ketua Audit Negara 2003, Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) menetapkan bangunan tersebut hanya bernilai RM152.92 juta, atau RM400 setiap kaki persegi dan mendapati ia sebenarnya berkeluasan 372,289 kaki  persegi.

    "Ini bermakna Tabung Haji membayar RM117.08 juta atau 76.6% lebih tinggi daripada harga penilaian. Ini jelas menunjukkan Tabung Haji membuat bayaran hampir dua kali ganda lebih tinggi daripada harga yang dicadangkan oleh JPPH," menurut laporan ketua audit itu.

    Menurut laporan itu juga, wang pendahuluan RM54 juta yang dibayar untuk bangunan TH Perdana itu bertentangan dengan kehendak Surat Pekeliling Perbendaharaan yang menyatakan, maksimum bayaran pendahuluan hanya 15%daripada nilai kerja pembinaan, atau RM5 juta sahaja – berdasarkan mana lebih rendah.

    Rupanya.. Ada Lagi Kisah Hitam Tabung Haji

    Laporan Ketua Audit juga menyatakan, Tabung Haji memaklumkan kepada Jabatan Audit Negara, ia membayar harga lebih tinggi untuk TH Perdana kerana rangka kerja logam digunakan dalam  pembinaan bangunan itu dan ia juga dilengkapi dengan gentian optik.

    Sementara itu, TH Selborn pula hanya bernilai RM115 juta, menurut JPPH tetapi Tabung Haji  membayar RM166.38 juta bagi hartanah tersebut.

    Tabung Haji juga mewajarkan harga TH Selborn itu dengan mengatakan ia menggunakan "kemasan berkualiti tinggi" seperti "glass curtain facade" dan ia berkonsepkan bangunan pintar.

    Bukan kali pertama

    WSJ pada 2004 juga melaporkan, urus niaga TH Perdana itu bukannya kali pertama Tabung Haji kehilangan berjuta ringgit kepada Abu Sahid Maju Holdings.

    Pada awal 1996, Maju Holdings menawarkan kepada Tabung Haji pegangan 49% dalam satu projek pembangunan hartanah di Johor Baru. Hartanah tersebut dinilai pada RM137 juta pada masa itu, lapor WSJ.

    Memetik sumber dalaman Tabung Haji, WSJ berkata, pihak lembaga pada mulanya menentang cadangan itu kerana kedudukan kewangan Maju Holdings yang lemah.

    WSJ berkata, Maju Holdings dibebani kerugian terkumpul kira-kira RM47 juta dan lembaga bimbang Tabung Haji bakal terdedah kepada liabiliti berat jika berlaku kenaikan kos semasa  projek tersebut berjalan.

    Tetapi, Hamid mengarahkan Razali meneruskan pelaburan, menurut dokumen dalaman Tabung Haji.

    Tabung Haji melabur RM67 juta pada Oktober 1996, hanya untuk projek tersebut serta merta berdepan masalah. Projek itu kini terbengkalai, lapor WSJ.

    Memetik wawancara dengan pegawai Tabung Haji dan pihak bank, WSJ pada 2004 berkata punca utama masalah Tabung Haji ialah campur tangan politik.

    Akhbar itu mendapati, beberapa cadangan pelaburan dibuat pihak lembaga diabaikan demi berpihak kepada ahli politik.

    Antara aduan yang dibuat ialah, Tabung Haji tidak berada di bawah pengawasan mana-mana pengawal selia kewangan kerajaan.

    Pada 1995, piagam Tabung Haji dipinda bagi meletakkan seorang menteri Kabinet bertanggungjawab memantau pelaburannya. Secara tradisi, ia diselia menteri yang menjaga hal ehwal Islam.

    Memetik seorang pegawai bank yang berpangkalan di  Kuala Lumpur, WSJ berkata, langkah ini "mengakibatkan lembaga pengarah dan panel pelaburan tidak mempunyai suara".

    Tanah 1MDB

    Kini, selepas hampir 2 dekad, Tabung Haji terpaksa pula menjual semula sebidang tanah yang dibelinya pada harga RM188.5 juta daripada 1MDB yang bermasalah selepas menerima kritikan hebat berhubung urus niaga tersebut.

    Sama seperti urusan dengan Maju Holdings, apabila lembaga pengarah menolak urus niaga tersebut kerana kedudukan kewangannya yang lemah, panel pengurusan risiko Tabung Haji juga meletakkan tanah 1MDB di Tun Razak Exchange (TRX) itu sebagai pembelian berisiko tinggi.

    Bukan sahaja RM42 bilion hutang ditanggung 1MDB diketahui umum, malah kaitan pihak eksekutif dalam Tabung Haji dengan 1MDB, syarikat pelaburan bawah Kementerian Kewangan yang dipengerusikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, juga mencetuskan lagi kegusaran.

    Najib juga adalah pengerusi kepada lembaga penasihat 1MDB.

    Tabung Haji menafikan sebarang percanggahan kepentingan dalam perjanjian itu, mengatakan Ketua Pegawai Eksekutifnya (CEO) Tan Sri Ismee Ismail, yang juga ahli lembaga 1MDB, tidak terlibat dalam semua rundingan pembelian dengan Tabung Haji.

    Bagaimanapun, Pengerusi Tabung Haji Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkata seorang lagi eksekutif Tabung Haji dan dua ahli lembaga pengarah, semuanya juga memegang jawatan di 1MDB, tidak berkecuali daripada urusan itu kerana mereka tidak memegang jawatan pembuat keputusan di dalam 1MDB.

    Timbalan CEO Tabung Haji Datuk Johan Abdullah, yang juga pengerusi anak syarikat 1MDB, Edra Global, yang menerajui semua rundingan yang membawa kepada pembelian tanah itu, yang merupakan sebahagian daripada projek Tun Razak Exchange (TRX).

    Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah ialah ahli lembaga pengarah Tabung Haji dan juga ahli lembaga penasihat 1MDB, manakala Tan Sri Abdul Samad Alias yang menganggotai panel pelaburan Tabung Haji, juga duduk di lembaga penasihat 1MDB.

    Sumber artikal di atas:

    Sunday, May 10, 2015
    Azeez : 'Saya tidak akan letak jawatan'
    SITI NURSYAHIDAH ABU BAKAR

    Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim

    KUALA LUMPUR – [DIKEMASKINI] Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim menegaskan beliau tidak akan tunduk dengan desakan supaya meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Tabung Haji yang disandang sejak 2013.

    Menurut Abdul Azeez, ini kerana beliau tidak melakukan sebarang tindakan yang boleh merugikan TH.

    “Selama dua hari ini saya diam daripada memberikan sebarang maklum balas. Saya tunggu sebab saya nak tahu apa isu yang akan dimainkan.

    “Rupa-rupanya isu politik dan mereka mahu kaitkan saya sebagai pengerusi TH. Apa kena mengena? Kalau saya rugikan duit TH, bolehlah desak saya letak jawatan,” katanya dalam sidang media, di sini, semalam.

    Sebelum ini, Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa mendesak agar Abdul Azeez meletakkan jawatan sebagai pengerusi TH kerana dikatakan memberi kenyataan bercanggah berhubung pembelian tanah daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) di Tun Razak Exchange.

    Dalam pada itu, Abdul Azeez berkata, beliau juga telah membuktikan kredibiliti apabila berjaya menambah jumlah dividen yang diterima pendeposit di TH.

    “Sebelum ini, TH bayar dividen 5.5 peratus. Alhamdulillah, secara kebetulan sejak saya jadi pengerusi dan rakan-rakan lain dalam lembaga pengarah sertai TH, kita bayar dividen 6 peratus (bonus tahunan) tambah 2 peratus (bonus haji) jadi 8 peratus pada 2013.

    “Tahun lalu pula kita bayar 6.25 peratus (bonus tahunan) tambah dua peratus (bonus haji) sebanyak 8.25 peratus,” katanya.

    Sehubungan itu, Abdul Azeez meminta agar tiada pihak mengaitkan TH dengan kancah politik.

    “Saya sedar sebagai ahli politik dan ahli Umno yang mempengerusikan TH, ada pihak yang tidak senang. Tapi percayalah saya bukan dilihat ahli Umno yang biasa.

    “Saya ahli Umno dalam konteks parti dan fahaman politik saya. (Tetapi) dalam kerjaya, saya sentiasa berpaksikan ‘Habluminallah dan Habluminannas’ (hubungan kita dengan ALLAH dan hubungan kita sesama manusia),” katanya.

    Sumber:
    Sunday, May 10, 2015
    Semua Mata Kini Tertumpu Kepada Muhyiddin Setelah Kritik 1MDB



    Penggunaan wang simpanan haji orang Islam dalam Tabung Haji (TH) sebanyak RM188.5 juta untuk menyelamatkan kemelut kewangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) telah meningkatkan taruhan politik ke atas Perdana Menteri Najib Razak. Dengan Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin telah menemui keberanian untuk mengkritik tindakan itu, adakah ini boleh dikatakan petanda pengakhiran karier politik Najib?

    Antara pemimpin Umno lain yang mengikut jejak langkah Muhyiddin mengecam penggunaan wang simpanan haji orang Islam untuk menyelamatkan 1MBD adalah Dr Mahathir Mohamad dan anak lelakinya, Menteri Besar Kedah Mukhriz Mahathir (kiri). Muhyiddin memberitahu wartawan ketika lawatan rasmi terbaru beliau di Milan, Itali bahawa “1MBD adalah faktor terbesar yang membawa kekalahan BN di pilihan raya kecil Permatang Pauh. Saya tidak dapat menjelaskan skandal ini ketika berkempen kerana saya langsung tidak tahu apa yang perlu dikatakan.

    “Rakyat mahu tahu, bukan sahaja Tun Dr Mahathir Mohamad. Rakyat mahu tahu kenapa tiada seorang pun yang didakwa, kenapa lembaga pengarah 1MDB masih belum dipecat, dan mengenai kedudukan CEO dan perdana menteri sebagai penasihat.

    “Situasi ini berbahaya dan ianya bukan saja memberi kesan buruk kepada rakyat, tetapi kepada Umno juga.” Sehingga kini, ini adalah pendirian paling jelas Muhyiddin terhadap kepimpinan Najib. Untuk memberi kritikan terbuka sebegitu, Muhyiddin pastinya berasa yakin terhadap kejatuhan karier politik Najib.

    Dengan sokongan Mahathir dan menurut urutan beliau adalah orang nombor 2, Muhyiddin sudah pasti adalah PM-yang-sedang-menanti, dijangka menggantikan Najib. Persoalannya adalah bila? Bagaimanapun, Muhyiddin mempunyai satu isu yang sangat serius dengan rakyat Malaysia dan Malaysia sendiri jika beliau mahu menjadi perdana menteri kepada seluruh rakyat dan Malaysia.

    Apakah pendirian politik beliau dan apakah keutamaan beliau jika beliau akhirnya berkuasa di Putrajaya? Ini adalah isu yang rakyat Malaysia mahu tahu. Muhyiddin pernah membuat kenyataan bahawa “Saya Melayu terlebih dahulu dan kemudiannya baru rakyat Malaysia”.

    Ini adalah satu kenyataan serius yang perlu dipertimbangkan untuk ditarik balik oleh TPM. Seorang pemimpin sejati mestilah setia kepada negara dan rakyatnya. Bangsa adalah perkara kedua. Bangsa lain mungkin berasa sukar untuk menerima Muhyiddin sebagai PM jika beliau hanya mahu menjuarai kaum atau memberi keutamaan lebih mengatasi yang lain.

    Mukhriz boleh dikatakan telah bertindak dengan tepat, dalam meminta Kementerian Kewangan (Najib juga menteri kewangan dan penasihat lembaga pengarah 1MDB) untuk menjelaskan terhadap harga murah tanah yang dijualnya untuk Tun Razak Exchange kepada 1MDB.

    Mahathir dan pemimpin Umno lain sekarang telah mempersoalkan secara terbuka terhadap pembelian sekeping plot tanah oleh TH daripada 1MDB bernilai RM188.5 juta, dan kenapa tidak? 1MDB telah memperolehi tanah itu pada harga yang cukup murah daripada kerajaan - RM64 setiap kaki persegi (skp) pada 2011.

    Dan TH membayar antara RM2,860 dan RM3,900 skp! Apa yang sedang berlaku? Adakah anda memerlukan otak seperti saintis roket untuk memberitahu anda apa yang sebenarnya sedang berlaku? Adakah ini bukan penyelamatan (terhadap kemelut 1MDB)? Mahathir juga telah menyifatkan urusniaga TH adalah penyelamatan, dengan mengatakan bahawa wang pendeposit Tabung Haji telah digunakan untuk menyelamatkan 1MDB.

    Urusniaga ini telah bertentangan dengan laporan penilaian risiko yang telah dilaksanakan oleh pasukan pengurusan risiko dalaman TH pada 9 April. Laporan itu telah mempertimbangkan projek ini sebagai “berisiko-tinggi, berdasarkan banyak faktor, termasuklah sektor hartanah yang suram sekarang yang dilihat tidak akan bertambah baik akibat dari permintaan yang menurun dan tinjauan makro-ekonomi yang mencabar.

    Terdapat keraguan kecil sama ada Muhyiddin mendapat sokongan ramai terhadap kenyataan terbarunya mengenai 1MDB. Tetapi pastinya, rakyat Malaysia akan berasa lebih selesa jika beliau mempertimbangkan untuk meletakkan negara dan rakyat sebagai keutamaan, dan bukan bangsa, andai beliau menjadi perdana menteri baru.

    Muhyiddin mesti sedar sekarang yang semua perhatian tertumpu ke arah beliau selepas kritikan terbuka beliau terhadap 1MDB, projek hasil buah fikiran ketuanya. Beliau seharusnya menebus balik persepsi negatif terhadap beliau selepas kenyataan “Saya Melayu terlebih dahulu dan kemudiannya baru rakyat Malaysia” beliau.

    Sumber:
    Sunday, May 10, 2015
    Menghalau Lembaga DI Tabung Haji Tak Mampu DIlakukan Oleh Dr. Haron Din 

    Dr. Haron Din memang dikenali ramai sebagai seorang ahli politik dan juga pakar perubatan Islam. 
    Bagi sesetengah pihak kepakaran Haron DIn yang menjadi bualan mereka ada kemampuan menghalau atau memindahkan jin dari satu lokasi ke lokasi yang lain.
    Pernah diceritakan umum bahawa Dr Haron Din pernah memindahkan berlori-lori jin dari kawasan Putrajaya semasa kawasan itu hendak dibangunkan. Wallahu a'lam

    Yang paling mengejutkan, Dr Haron Din gagal memindahkan satu lembaga hitam di LUTH.... wakaka


    Posted by Hati Muda
    Sumber:

    Sunday, May 10, 2015
    Sudah Buat Taik Kat Tabung Haji, Azeez Ugut Pendeposit Pulak?


    'Lepas ni jangan marah Tabung Haji'

    Tabung Haji tidak mendedahkan butiran mengenai pihak yang didakwa berminat membeli tanah yang dibeli secara kontroversi daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) hari ini.

    Namun, berdasarkan kenyataan dibuat hari ini, ada kemungkinan tanah berkenaan akan djual kepada pembeli bukan Islam.

    Bercakap kepada media di Kuala Lumpur hari ini, Pengerusi Tabung Haji Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, agensi itu "menghormati kerisauan makcik-makcik dan pakcik-pakcik (pendeposit)"

    Kata Ahli Parlimen Baling itu, Tabung Haji bersetuju untuk mencari tanah lain.

    "Saya nak bagi tahu, lepas ini jangan kata mengapa Tabung Haji jual kepada orang bukan Islam," katanya.

    Abdul Azeez juga berkata, keputusan Tabung Haji melepaskan tanah yang dibeli itu membuktikan ia tidak sukar untuk dijual.

    Namun, katanya, Tabung Haji akan mencari pihak atau syarikat yang mampu memberi keuntungan terbaik untuk tanah berkenaan.

    "Selepas jual kita akan buat sidang media," katanya.

    Sumber:

    Sunday, May 10, 2015
    Benarkah Tabung Haji beli RM1.6 bilion bond 1MDB Bandar Malaysia?

    PAS hari ini mendesak kerajaan memberi penjelasan apakah benar Lembaga Tabung Haji (TH) membeli RM1.6 bilion Sukuk 1MDB Bandar Malaysia sebelum membeli plot tanah di Tun Razak Exchange (TRX) yang kini menjadi pertikaian.

    Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, menurut cadangan perjanjian yang didedahkan blog The Benchmark, risiko yang perlu ditanggung TH ialah sebanyak RM4.8 bilion jika pembelian dua plot tanah TRX dan pembangunan itu direalisasikan.

    "Namun, apa yang menarik, RM3.2 bilion ialah risiko daripada pembelian tanah, manakala RM1.6 bilion ialah risiko daripada pelaburan TH sedia ada di dalam Sukuk 1MDB Bandar Malaysia," kata naib presiden PAS itu dalam satu kenyataannya hari ini.

    Apakah ini bermakna TH sudah melaburkan duit sebanyak RM1.6 bilion di dalam 1MDB sebelum kontroversi pembelian tanah TRX daripada 1MDB meletus, soalnya.

    Menurut dokumen itu, pada 18 Februari 2014, 1MDB mengumumkan menjual sukuk Bandar Malaysia bernilai RM2.4 bilion.

    "Jika dakwaan di atas benar, ini bermakna TH membiayai 66% daripada sukuk yang dikemukakan 1MDB," kata Tuan Ibrahim.

    Sehubungan itu, PAS menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak selaku pengerusi lembaga penasihat 1MDB, dan Pengerusi TH Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim, tampil menafikan perkara ini sekiranya ia tidak benar.

    "Sekiranya ia benar, apakah status pelaburan sukuk ini? Apakah ia sudah memberikan pulangan atau sudah digunakan untuk membayar hutang 1MDB yang bertimbun sehingga perlunya TH membeli tanah TRX daripada 1MDB?

    "Apakah ini cara pemimpin Umno menggunakan duit TH? 1MDB menggali hutang, Tabung Haji diguna untuk menutupnya?" soal pesuruhjaya PAS Pahang itu lagi.

    TH sebelum ini membuat laporan polis berikutan pendedahan blog berkenaan terhadap dokumen sulitnya yang membawa implikasi dokumen itu disahkan sebagai tulen.

    TH mengesahkan pembelian hanya satu tanah di TRX tetapi tidak mengesahkan pembelian satu lagi tanah serta pembelian sukuk itu lapor The Malaysian Insider

    Sumber:

    Serangan Muhyiddin dan Khairy: Dapatkah Najib mempertahankan diri?

    Kenyataan serentak yang dibuat oleh Muhyiddin di luar negara bersama Khairy dan beberapa lagi pemimpin UMNO berhubung isu 1MDB dan TH dilihat sebagai suatu gerakan terancang.

    PETALING JAYA: Perubahan besar dalam pucuk pimpinan UMNO semakin ketara apabila Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin secara terus terang mengkritik kerajaan dalam pengurusan 1MDB.

    Pandangan itu dibuat bekas Menteri Penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin dalam entri terbaru blognya, zamkata.blogsot.com

    Beliau berkata, berdasarkan laporan Malaysiakini, Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden UMNO, memaklumkan kepada para wartawan negara ini yang membuat liputan bersamanya di Milan, Italy, isu yang berlaku amat serius dan boleh meledak pada bila-bila masa.

    Muhyiddin dilaporkan sebagai berkata, isu tanggungan hutang besar 1MDB menjadi fakta utama yang menyebabkan kekalahan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Permatang Pauh.

    Menurut Zainuddin atau lebih dikenali sebagai Zam, kritikan yang dibuat oleh orang nombor dua dalam kerajaan dan parti dalam keadaan Tabung Haji dikecam kerana terlibat dengan pembelian tanah dari IMDB.

    Pandangan yang sama turut disertai oleh Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Khairy 
    Jamaluddin,Pemuda UMNO Johor, bekas menteri Datuk Saifuddin Abdullah dan dan juga beberapa orang pemimpin UMNO lagi yang mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena dalam langkah pembelian tanah IMBD oleh Tabung Haji (TH).

    Khairy sebelum ini berkata wujud konflik kepentingan dalam pembelian itu kerana Ketua Pegawai Eksekutif TH, Tan Sri Ismee Ismail juga merupakan ahli lembaga IMDB.

    Keadaan ini diburukan lagi oleh kenyataan bekas Perdana Menteri Tun Dr.Mahathir Mohamad bahawa pembelian itu adalah langkah untuk menyelamatkan IMBD.

    “Dalam keadaaan menghadapi tekanan yang semakin berat ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib hari ini mengadakan pertemuan dengan Timbalan-Timbalan Ketua UMNO Bahagian dari seluruh negara untuk mendapatkan sokongan mereka menerusi penjelasannya secara langsung mengenai isu-isu penting semasa”, tulis Zam.

    Bekas Ketua Pengarang Utusan Malaysia itu berpandangan, ia sebagai usaha akhir Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mengekalkan kedudukannya.

    Beliau melihat kenyataan serentak yang dibuat oleh Muhyiddin di luar negara bersama Khairy dan beberapa lagi pemimpin UMNO dilihat sebagai suatu gerakan terancang.

    Katanya, susana sebenar akan terserlah dalam sehari dua lagi apabila semakin ramai Ketua-Ketua UMNO yang akan bersuara senada dengan Muhyiddin.
    -fmt-
    Sumber:
    Sunday, May 10, 2015
    Najib makin dijauhi, benarkah perancangan sedang berlaku di Milan? – Shahbudin Husin



    Minggu ini Datuk Seri Najib Razak mempunyai dua atur cara khusus berjumpa dengan pemimpin Umno yang dipercayai untuk menjelaskan perkembangan politik semasa sambil menagih sokongan daripada mereka.

    Pada hari Ahad, beliau akan berada di Tawau, Sabah di mana dilaporkan antara 20 hingga 30 ribu orang bakal menyambutnya secara besar-besaran di sana. Tetapi Naib Presiden Umno Datuk Seri Shafie Apdal yang sebelum ini bersuara agak berbeza dengan mahukan isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) ditangani secara serius bagi mengembalikan keyakinan rakyat, tidak akan hadir dalam majlis tersebut.


    Beliau sebaliknya sudah pun berlepas ke Mekah untuk menunaikan umrah bersama keluarganya pada Jumaat lalu.


    Kenapa Shafie tiba-tiba mahu ke Mekah di ketika Najib mahu turun ke Sabah? Tidak bolehkah pemergian menunaikan umrah dilewatkan barang sehari dua selepas perjumpaan dengan perdana menteri?

    Pada hari Isnin ini pula, Najib akan bertemu sekali lagi dengan ketua-ketua Umno Bahagian di Putrajaya, juga dipercayai untuk menjelaskan pelbagai isu semasa kepada mereka. Ini adalah perjumpaan kali kedua antara Najib dengan ketua-ketua Umno Bahagian sejak berlakunya serangan dan kritikan daripada Tun Dr Mahathir Mohamad terhadapnya.

    Selain Shafie yang pasti tidak hadir dalam perjumpaan itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang kini berada di Milan, Itali juga tentunya tidak hadir sama. Dalam pertemuan kali pertama Najib dengan ketua-ketua Umno Bahagian di PWTC pada Mac lalu, Muhyiddin dan Shafie juga adalah antara yang tidak menghadirinya.

    Semalam, nun jauh dari Milan, timbalan perdana menteri berkata, isu 1MDB adalah sebab utama Barisan Nasional (BN) gagal dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh, baru-baru ini.

    Katanya, rakyat ingin tahu mengenai perkara itu tetapi beliau sendiri tidak tahu untuk menjelaskannya ketika berkempen.

    Bersama-sama Muhyiddin berada di Milan sekarang ini ialah Datuk Seri Mustapa Mohamad, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz serta beberapa ahli Parlimen kerana menghadiri program rasmi anjuran Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan.
    Adakah di Milan ketika ini sedang berlaku perbincangan mengenai perkembangan dan masa depan politik negara?

    Dalam pada itu, selain Shafie, seorang lagi naib presiden Umno iaitu Datuk Seri Hishammuddin Hussein juga mulai berbeza dengan mengeluarkan kenyataan yang agak keras apabila meminta selain audit yang sedang dijalankan dipercepatkan, turut mahukan audit bebas antarabangsa dilakukan terhadap 1MDB bagi merungkai segala persoalan yang bermain di fikiran rakyat ketika ini.

    Ini secara langsung menunjukkan ketika ini Muhyiddin, Shafie dan Hishammuddin hampir selari dalam pandangan dan seolah-olah tidak mahu menunggu lagi laporan audit oleh Jabatan Audit Negara sebagaimana diumumkan Najib sebelum ini.

    Mereka lebih mahukan Najib tampil sendiri tampil menjawab dan menjelaskannya kepada rakyat berbagai isu meragukan mengenai 1MDB itu.

    Di waktu yang sama, selepas Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin mengeluarkan kenyataan yang mempersoalkan pelbagai perkara yang membimbangkan rakyat dalam urus niaga antara 1MDB dengan Lembaga Tabung Haji, susulannya kemudian satu demi satu beberapa Pemuda Negeri pula menuntut Najib dan kerajaan agar segera tampil menjawab dan menjelaskan mengenai syarikat pelaburan yang bermasalah itu.

    Jika sebelum ini, hanya Dr Mahathir yang tidak henti-henti melontarkan persoalan dan mahukan jawapan daripada Najib mengenai 1MDB, kini Pemuda Umno nyata lebih lantang menuntut perkara yang sama.

    Mereka juga mengakui 1MDB adalah beban kepada parti dan kerajaan ketika ini sehingga kesan penolakan daripada generasi muda dapat dirasai ketika kempen di Permatang Pauh, baru-baru ini.

    Sekali gus, memberi makna julangan Pemuda Umno kepada Najib sebelum ini sudah tidak bermakna apa-apa lagi.

    Dengan semakin ramai pemimpin kanan Umno mulai mempersoal dan menjauhi Najib, kehadirannya di Sabah dan perjumpaan pusingan kedua dengan ketua-ketua Bahagian kali ini mungkin tidak lagi seceria dan semeriah seperti selalu.

    Najib kini lebih dinanti bila mahu pergi berbanding perlunya dipertahankan lagi. – www.shahbudindotcom.blogspot.com 10 Mei, 2015.

    * Ini ialah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

    Posted by Jeebond BLM


    Sumber:

    17:08  1MDB  No comments
    Najib berkata menjual tanah itu kepada sektor swasta merupakan urusan komersial yang baik, membolehkan Tabung Haji mengaut untung beberapa juta ringgit dalam tempoh singkat.

    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini berkata kerajaan tidak mahu kontroversi urusan pembelian sebidang tanah oleh Tabung Haji daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dipanjangkan.

    Beliau berkata ini kerana isu itu telah diputar-belitkan untuk memperlihatkan seolah-olah dalam urusan itu Tabung Haji telah menggunakan wang pendeposit untuk menyelamatkan 1MDB daripada masalah kewangan.

    "Kami tidak mahu kontroversi ini dipanjangkan kerana ia akan mengambil banyak tenaga kami dari segi memberi tumpuan terhadap beberapa daripada program-program besar yang kami cadang untuk laksanakan," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Kota Belud .

    Perdana Menteri berkata demikian ketika diminta mengulas pengumuman Tabung Haji bahawa ia akan menjual semula tanah yang dibeli daripada 1MDB.

    Najib berkata menjual tanah itu kepada sektor swasta merupakan urusan komersial yang baik, membolehkan Tabung Haji mengaut untung beberapa juta ringgit dalam tempoh singkat.

    "Jadi, ia bukan langkah untuk menyelamatkan (1MDB). Tiada syarikat akan membeli sesuatu projek jika syarikat itu akan rugi," katanya.

    Semalam, Pengerusi Tabung Haji Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkata Tabung Haji mengambil keputusan untuk menjual semula tanah seluas 0.66 hektar bernilai RM188.5 juta di pusat kewangan Tun Razak Exchange (TRX) di Kuala Lumpur, selepas menerima tawaran daripada beberapa pembeli yang berminat.

    -Bernama


    * kah kah kah .. ini jawapan dari seorang Perdana Menteri?
    Sumber:

    Sunday, May 10, 2015
    Najib, Rosmah Dipersoal Biar 'Keluarga' Guna Pesawat Rasmi Untuk Urusan Peribadi.

    Siapakah 'gerangan' yg menaiki pesawat mewah KERAjaan yg bernilai hampir separuh bilion ringgit yg berlepas dari Almaty, Kazakhstan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Subang HARI INI jam 7.24 petang) ???

    BUKANKAH majlis perkahwinan anak Najib 'JUGA' diadakan di Grand Ballroom Royal Tulip Hotel, Almaty, Kazakhstan.

    Agak2 SIAPALAH agaknya yer...

    SUDAH TENTU BUKAN Rosmah & Najib kerana mereka skrg di Ipoh, Perak sempena Istiadat Pertabalan Sultan Perak ke-35 di Istana Iskandariah hari ini.

    Itula yang dipersoalkan oleh admin page Suara Rakyat baru-baru neh menerusi laman rasmi facebook mereka disini.

    Rujuk poster ;

    Apa yang dipersoalkan oleh admin page SR sememangnya bernas sekali untuk difikirkan. Ya juga kan. Najib kat Ipoh. Rosmah pun kat Ipoh. Media takde pula melaporkan yang menteri2 kita atau sultan2 ke telah ke Kazakhstan baru-baru neh. Jadi jika mereka tak guna maka siapa yang guna?

    Sampai kena perli-perli ;

    Seseorang dari kabinet Najib perlu memberikan penjelasan berhubung persoalan yang dibangkitkan. Jangan nak tutup isu dengan skandal 1MDB. Yang skandal tetap skandal. 

    Kita marah tetap marah, persoal tetap persoal. Hal2 macam neh Najib jawab tetap perlu jawab. 

    Pendek kata kita takan lepaskan atau biarkan walau satu pun penyelewengan2 atau salahguna kuasa yang dilakukan oleh Najib dan pentadbirannya samada dalam skala besar atau kecik.

    So, Najib jawab la.

    Sapa guna pesawat tersebut pada masa dan hari yang dinyatakan.

    Jawabbbbb!!!!


    Ameno World

    Sumber:



    Sumber: Pelbagai
    My Dashboard. 
    IP
    s3v3n

    s3v3n

Test

Tiada ulasan: