Google+ Badge

Isnin, 22 Jun 2015

5418. Kejadian alam dan segala isi-isinya ciptaan dan milik Allah.

Bismillahirrohmanirrohim.
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

SubhanAllah.
•............
Astaghfirullahalazim.
Astaghfirullahalazim.
Astaghfirullahalazim.
•............ 

Inilah Tempat paling Panas Dan Terpencil Di Dunia. 

Dallol terletak di utara Ethiopia adalah tempat terpanas di dunia. Setiap hari, suhu boleh mencapai 41,1 darjah Celsius. Dallol juga salah satu tempat yang paling terpencil di dunia. Satu-satunya cara untuk mengunjungi Dallol  adalah dengan menaiki unta.

Dallol adalah penempatan di utara Ethiopia. Terletak di Pentadbiran Zon 2 di Afar Region Afar Depresi, ketinggian sekitar 130 meter di bawah permukaan laut.

Dallol ketika ini memegang rekod suhu rata-rata tertinggi untuk lokasi di Bumi, di mana suhu tahunan rata-rata 35 ° C (96 ° F) tercatat antara tahun 1960 dan 1966. Dallol juga salah satu tempat yang paling terpencil di Bumi. Tidak ada jalan, satu-satunya perkhidmatan pengangkutan tetap disediakan oleh  perjalanan rombongan unta ke daerah itu untuk mengumpulkan garam.

Di wilayah ini juga ada sebuah gunung berapi dengan nama yang sama yaitu Dallol, yang terakhir meletus pada tahun 1926. Gunung berapi Dallol, tersembunyi di bawah lapisan garam di padang pasir Danakil di wilayah Ethiopia. Di sini ada air panas gunung berapi Dallol,  kolam belerang gunung dan asam diapit oleh pergunungan garam. Kombinasi tersebut membentuk salah satu yang paling aneh di Bumi.

Dallol adalah salah satu yang paling terpencil dan tidak ada orang yang tinggal di kawasan ini. Nama Dallol diambil dari bahasa tempatan Afar bermaksud "kehancuran". Warna-warna cerah yang muncul di seluruh laman berasal dari belerang, besi, garam dan zat mineral yang lain.





Sumber: 
(dairishare.blogspot.com)

Tiada ulasan: