Google+ Badge

Isnin, 22 Jun 2015

5417. Gagal diselusuri atau dilunsuri.

.




.
Bismillahirrohmanirrohim.
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

SubhanAllah.
•............
Astaghfirullahalazim.
Astaghfirullahalazim.
Astaghfirullahalazim.
•............ 

Johor Mesti Sentiasa Jadi Johor

Dwi Asmara pada Dunia Cacamarba - 3 jam yang lalu
Sejak berlakunya pertelingkahan terbuka putera Johor dengan seorang menteri kabinet, semakin banyak tulisan ke arah membentuk patriotisme dan nasionalisme negeri dimuat naik ke laman sosial. Facebook Johor Southern Tigers hari ini memuat naik tulisan yang menegaskan supaya “Johor mesti sentiasa jadi Johor”. Laman rasmi pasukan bola sepak negeri itu antaranya menceritakan kembali apa sebenarnya maksud Johor dan sejarah awal Johor moden. “Asal usul perkataan Johor diambil dari perkataan Arab 'jauhar' yang bermaksud 'permata berharga'. “Johor juga dikenali sebagai Hujung Tanah atau ... lagi »
http://duniacacamarba.blogspot.com/feeds/posts/2015/06/johor-mesti-sentiasa-jadi-johor.html 

Uh-oh, something went wrong! Error Code: 404
Alhamdulillah boleh sudah:
 Dunia Cacamarba

          BEHIND THE WORLD
          
Johor Mesti Sentiasa Jadi Johor. 
Monday, June 22, 2015 4:56 PM

Sejak berlakunya pertelingkahan terbuka putera Johor dengan seorang menteri kabinet, semakin banyak tulisan ke arah membentuk patriotisme dan nasionalisme negeri dimuat naik ke laman sosial.

Facebook Johor Southern Tigers hari ini memuat naik tulisan yang menegaskan supaya “Johor mesti sentiasa jadi Johor”.

Laman rasmi pasukan bola sepak negeri itu antaranya menceritakan kembali apa sebenarnya maksud Johor dan sejarah awal Johor moden.

“Asal usul perkataan Johor diambil dari perkataan Arab 'jauhar' yang bermaksud 'permata berharga'.

“Johor juga dikenali sebagai Hujung Tanah atau “Gangganu” oleh orang-orang Siam yang bermaksud “batu permata”,” tulisan dalam Facebook itu dipetik.
Sejarah Johor Moden 

Nazri memberi amaran supaya baginda mesti sedia untuk 'dibelasah' jika mahu mencampuri urusan politik. Manakala Tunku Ismail pula melalui sebuah video menunjukkan isyarat “marilah”

Ketika kehangatan isu itu, adindanya Tunku Idris pula memuat naik sebuah tulisan di Instagram yang antaranya menyebut jika perjanjian antara Johor dan Malaya tidak dipatuhi, negeri itu terkeluar daripada Malaysia.

Rakyat Johor juga sebelum ini berhimpun di Johor Bahru bagi menyatakan sokongan kepada istana. Mereka antaranya membawa kain rentang membahasakan diri sebagai “Bangsa Johor”

Sementara itu, tulisan di Johor Southern Tigers hari ini juga mengimbas sejarah moden Johor bawah Sultan Abu Bakar yang memperkenalkan perlembagaan Johor dan membawa perubahan dalam pentadbiran.

Ia juga mengimbas perpindahan pusat pentadbiran kerajaan Johor di Teluk Belanga ke Tanjung Puteri pada tahun 1841 serta jasa Sultan Abu Bakar sebagai “Bapa Pembangunan Johor” “Kini, Johor yang disempadani oleh Melaka, Pahang dan Singapura merupakan salah sebuah negeri yang pesat membangun dan maju di Malaysia,” menurut tulisan itu lagi. (malaysiakini.com)

Dalam 1 Liang Lahad 
Monday, June 22, 2015 12:01 PM

Pengebumian 21 jenazah mangsa pemerdagangan manusia bermula pagi tadi di Tanah Perkuburan Islam Kampung Tualang, Pokok Sena dekat sini.

Jenazah pendatang Rohingya dari Myanmar yang ditemui di Kem Tahanan Bukit Wang Burma, Wang Kelian, Perlis itu dikebumikan dalam satu liang lahad, bermula jam 10 pagi tadi.

Upacara pengebumian diuruskan Jabatan Agama Islam Negeri Kedah (JAIK) dan semua kos ditanggung Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Baki 85 jenazah lagi akan dikebumikan secara berperingkat selepas proses bedah siasat di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) selesai. (astroawani.com)

Berbahaya, Jika Sahur Hanya Makan Mie Instan 
Monday, June 22, 2015 11:33 AM

Siapa yang tidak pernah makan mie instan? Di Indonesia dan Malaysia, konsumsi masyarakat terhadap mie instan cukup tinggi. Mie instan menjadi pilihan, karena sangat mudah dan cepat untuk disajikan. Padahal, mie instan jelas bukan makanan yang sehat.

"Itu bukan makanan yang lengkap gizi, lho. Itu makanan darurat," ujar dokter Spesialis Gizi Klinik Saptawati Bardosono saat dihubungi Kompas.com yang di kutip oleh Dunia Cacamarba.

Tak terkecuali di bulan Ramadhan ini, mie instan mungkin dijadikan menu sahur. Bagi mereka yang tidak sempat memasak atau membeli menu sahur yang bergizi, mie instan kerap menjadi penggantinya. Sangat praktis memang menyajikan makanan ini. Semangkuk mie instan juga cukup mengenyangkan.

Akan tetapi, konsumsi mie instan bisa membuat tubuh tak bertenaga saat berpuasa. mie instan berbahan dasar tepung ini, sangat mudah dicerna sehingga membuat orang akan cepat lapar kembali. mie instan pun menggunakan bahan pengawet yang tak baik untuk kesehatan.

"mie dari tepung pabrikan akan membuat orang cepat lapar dan lemas," jelas Saptawati.

Menurut Saptawati, jika terpaksa harus makan mie instan, tambahkan telur dan sayuran. Telur dan sayuran akan membuat Anda lebih bertenaga saat berpuasa. Hal senada dikatakan dokter Spesialis Gizi Klinik Tirta Prawira Sari. Menurut Tirta, menu sahur sebaiknya bergizi seimbang, sama halnya dengan menu makan sehari-hari.

“Kita ibaratkan satu piring itu setengahnya isi sayur dan buah-buahan. Bukan nasi yang paling banyak. Nasi seperempat piring kita saja. Seperempat lagi bisa lauk pauk, yaitu protein hewani dan nabati,” imbuh Tirta.

Tirta juga menyarankan, saat sahur pilihlah makanan yang mengandung protein, karena lambat dicerna sehingga bisa menunda rasa lapar. Selain itu, bisa juga dengan karbohidrat kompleks yang tinggi serat seperti biji-bijian.

Inilah Bahaya Tidur Setelah Makan Sahur 
Monday, June 22, 2015 7:40 AM
Salah satu yang merupakan sunnah dalam berpuasa adalah mengakhirkan sahur. Dalam pelaksanaannya, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dan para sahabat beliau hanya mengambil jarak sekira lima puluh ayat menjelang Subuh. Praktis, generasi pertama umat Islam tersebut tidak tidur setelah sahur.

Bertolak belakang dengan sunnah mulia ini, di zaman sekarang banyak muslim yang tidur setelah sahur. Akibatnya, terkadang ketinggalan jamaah shalat Subuh dan kehilangan berkah waktu pagi.
Selain itu, ternyata tidur setelah sahur juga berbahaya bagi secara medis. Bagaimana penjelasannya?

Setelah mengkonsumsi makanan (termasuk sahur), sistem pencernaan memerlukan beberapa waktu untuk mencerna dan menyerap nutrisi yang ada di dalam makanan tersebut. Ketika seseorang tidur setelah makan (sahur), apalagi dalam posisi terlentang, pencernaan menjadi melambat atau sulit bekerja. Akibatnya, timbullah nyeri di ulu hati dan panas yang menyebar ke dada dan tenggorokan karena meningkatnya asam lambung.

Selain itu, tidur setelah sahur juga bisa memicu terjadinya refluks. Yakni makanan berbalik dari lambung ke kerongkongan. Semakin pendek jarak waktu makan (sahur) dan tidur, kemungkinan terjadinya refluks makin besar. Karena variabel penentu refluks ada dua yakni makanan yang belum dicerna dan terpengaruh gravitasi saat tidur.

Di antara tanda refluks adalah ketika seseorang terbangun dari tidur setelah sahur ia merasakan kerongkongannya panas dan mulutnya terasa pahit. Para dokter menyarankan jeda waktu antara makan dan tidur adalah dua jam. Namun sunnah Rasulullah lebih lama lagi. Beliau dan para sahabatnya biasa mengisi waktu setelah sahur dengan shalat atau dzikir dan setelah Subuh berdzikir hingga matahari terbit. Untuk tidur sejenak, mereka memilih waktu siang yang dikenal dengan istilah qailulah.

Sedangkan bahaya jangka panjang, tidur setelah sahur dipercaya meningkatkan resiko terkena stroke. Berdasarkan penelitian yang dikutip Tribunnews ditemukan bahwa orang yang memiliki jeda paling lama antara makan dan tidur mempunyai risiko terendah terkena stroke. Sebaliknya, orang-orang yang memiliki jeda paling singkat antara makan dan tidur memiliki resiko lebih tinggi terkena stroke.

Jika hasil studi medis dan penelitian menunjukkan demikian bahayanya makan setelah sahur, kita jadi semakin yakin bahwa sunnah-sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam senantiasa membawa kemaslahatan bagi umat manusia. Hal-hal ini juga semakin menguatkan kebenaran Islam.

Inilah Identitas 8 Perompak Kapal Tanker Malaysia 
Sunday, June 21, 2015 7:07 PM

Jakarta - Kepada polisi Vietnam, 8 orang pemuda mengaku sebagai perompak kapal Orkim Harmony milik perusahaan Malaysia. Mereka juga mengaku berasal dari Indonesia. Siapa saja nama-namanya?

Konjen RI di Ho Chi Minh City, Vietnam, Jean Anes, mendapat data dari kepolisian Vietnam. Seluruhnya mengaku dari Indonesia, namun dari 8 baru 3 orang yang memiliki dokumen berupa paspor dan KTP.

Berikut nama dan asal para tersangka tersebut:

1. Hendry A. (Pondok Gede, Jakarta)
2. Ruslan. (Natuna, Anambas)
3. Kurniawan
4. Randi Andilya
5. Ahjas
6. Fauji (Medan, Sumut)
7. Jhon Danyel Despol. (Kisaran, Sumut)
8. Abher. (Barelang)

"Namun baru tiga yang memiliki identitas RI, yaitu: Ruslan, Jhon DD (2 paspor) dan Kurniawan (KTP). Namun perlu verifikasi," terang Jean kepada detikcom, Minggu (21/6/2015).

Straits Times mengabarkan, para perompak itu kini masih diinterogasi oleh otoritas Vietnam. Mereka sebelumnya ditangkap di pelabuhan Tho Chu, wilayah barat daya Vietnam. Mereka menaiki sekoci dan mengaku mengalami kecelakaan di laut.

Kepada polisi Vietnam, para perompak itu mengakui perbuatannya. Namun masih perlu pembuktian lebih lanjut.

Hingga siang ini, tim KJRI masih melakukan pendampingan hukum terhadap mereka. Dari hasil laporan sementara, dugaan pidana yang kemungkinan dijerat terhadap 8 orang tersebut adalah masalah keimigrasian dan dugaan perompakan.

Belum dapat dipastikan apakah 8 WNI tersebut akan dibawa ke Malaysia untuk penyelidikan lanjutan. Yang jelas, KJRI fokus pada pendampingan hukum dan menjamin hak-hak mereka selama proses investigasi dan pengadilan. (detik.com)

Summer Solstice 2015, The longest day of the year is here! 
Sunday, June 21, 2015 4:36 PM
Today is the longest day of the year as June 21 marks the summer solstice. It’s the day when there are the most hours of sunlight.

The summer solstice occurs when the tilt of a planet's semi-axis, in either the northern or the southern hemisphere, is most inclined toward the star that it orbits. Earth's maximum axial tilt toward the Sun is 23° 26'. This happens twice each year, at which times the Sun reaches its highest position in the sky as seen from the north or the south pole.

As the Earth takes its yearlong trip and spring turns to summer, the North Pole heads more and more toward the sun until a date between June 20 and 22, when it reaches its maximum before starting to point away again.

That maximum is the summer solstice, which this year falls on June 21. Today, the sun will be directly over the Tropic of Cancer, which is at 23.5 degrees North latitude.

A few other things to know about the summer solstice:

◆The summer solstice occurs when the sun is directly over the Tropic of Cancer, located at latitude 23.5 degrees North. (It runs through Mexico, the Bahamas, Egypt, Saudi Arabia, India and southern China.) The sun will be directly over the Tropic of Cancer at 11:39 am CDT on June 21, 2015. For every place north of there, the sun is at its highest point in the sky and this is the longest day of the year, according to the National Weather Service. 

◆The summer solstice in the Northern Hemisphere occurs at the same moment the winter solstice occurs in the Southern Hemisphere. Their days will now begin to get longer, while the days in the Northern Hemisphere begin to get shorter.

◆Today may be the longest day of the year, but it likely won't be the hottest. According to the National Weather Service, there is about a six-week lag between the longest day of the year and the warmest average temperatures for most mid- and high-latitude locations.

◆Even though the summer solstice marks the start of summer for many, it's actually the midpoint of the season.

◆Your shadow at local solar noon will be the shortest of the year.

◆At lower latitudes daylight hours are shorter but the sun reaches a higher point in the sky.

◆The summer solstice has one of the earliest sunrises of the year (but not necessarily the earliest). For example, Birmingham saw its earliest sunrises on June 8-17, at 5:37 a.m. CDT. Birmingham's sunrise on Sunday will be at 5:38 a.m. (Huntsville's earliest sunrises were at 5:33 a.m. on June 6-20, but the sun will rise at 5:34 a.m. Sunday. Mobile's earliest sunrises were at 5:49 a.m. CDT June 5-17. Sunday's sunrise there will be at 5:51 a.m.)

◆Twilight in the Northern Hemisphere is longer on the solstice than at any other time of year.

◆The days will slowly grow shorter following the June solstice. The shortest day of the year will be Dec. 21 at 10:49 p.m. CST.

◆The summer solstice usually occurs on June 20 or 21, and rarely on June 22. According to TimeandDate.com, the next solstice on June 22 won't be until 2203. The last one was in 1975.

Yes, you can stand an egg on its end on the summer solstice. But you can do that any day of the year, if you are patient. It is a myth that there is a special gravitational balance on solstice days.

Ini Adalah Gambar-gambar Haiwan Yang Sangat Eksotis. 
Sunday, June 21, 2015 4:57 PM

Ini adalah gambar-gambar haiwan yang sangat eksotis yang ada di seluruh dunia :














Aktor Fast & Furious Tyrese Gibson Masuk Islam. 
Sunday, June 21, 2015 4:57 PM
Tyrese Gibson, pelakon Fast & Furios memutuskan masuk Islam alias menjadi seorang mualaf.
Hal ini terlihat dari akaun Instagram Tyrese, baru-baru ini. Sahabat mendiang Paul Walker tersebut memuat naik gambar bernuansa Islam yang bertuliskan "Ramadan Mubarak". Tyrese Gibson pun tampak senang menyambut datangnya bulan suci Ramadan.
"Ramadan Mubarak untuk semua hati tulus Muslim di seluruh dunia, aku mencintaimu. Aku benar-benar mencintaimu !! Insya Allah berkah untuk kamu dan keluarga kamu," tulis Tyrese Gibson sebagai keterangan fotonya tersebut.

Kabar berpindahnya keyakinan Tyrese Gibson ini menghebohkan awam. Tyrese Gibson diketahui sudah menjadi seorang muslim sejak awal 2014. Keputusannya untuk mualaf setelah Tyrese berkunjung ke Dubai bersama Will Smith dan Maxwell.

Pemergian Tyrese Gibson ke Dubai lantaran ingin menghibur dirinya pasca-meninggalnya Paul Walker. Di Dubai, Tyrese Gibson sempat berfoto mengenakan serban lengkap dengan baju muslim berwarna putih. Setelah menjadi mualaf, Tyrese merasa seperti manusia yang terlahir kembali.

Dilansir laman VOA Islam, Jumat (19/6/2015), Tyrese juga mendapat hidayah dari sebuah filem pendek berjudul The Purpose of Life garapan Talk Islam. Video Tyrese Gibson yang menyebutkan alasannya memeluk ajaran Islam juga telah beredar tahun lalu. Keputusan Tyrese ini disambut baik oleh para penggemarnya.

Nota www.p3c3q.blogspot.com : Orang yang beriman tidak jadi masalah dengan bau mulut ketika berpuasa - Baunya seharum bau kasturi di Akhirat kelak. So jangan pula sengaja legaikan bau mulut anda kepada orang lain.

6 Tips Biar Mulut Tetap Wangi Saat Puasa. 
Sunday, June 21, 2015 4:57 PM

Dikutip dari liputan6.com ada beberapa hal pencetus bau mulut pada saat puasa gaes, boleh dari pencernaan yang mengeluarkan gas perut hingga tercipta aroma yang kurang sedap, permasalahan gigi dan mulut, atau masalah pada rongga hidung. Nah untuk mengurangkan masalah bau yang ditimbulkan dari gigi dan mulut tersebut, ada beberapa tips nih yang boleh dilakukan setiap hari selama bulan puasa. Nah biar nafas tetap wangi dan segar semasa puasa, langsung deh kita simak tipsnya berikut ini.

1. Memberus gigi yang benar

Abis sahur dan sebelum tidur pastikan bro n sest memberus gigi dengan betul. Dari sisi depan, belakang hingga permukaan kunyah gigi belakang pada rahang atas dan bawah agar tak ada sisa makanan tertinggal di gigi.

2. Bersihkan sela gigi dengan benang gigi

Sisa-sisa makanan yang kecil boleh tertinggal di sela-sela gigi berpotensi menimbulkan bau. Untuk membersihkannnya gunakan benang gigi (dental floss) sekurang-kurangnya sehari sekali.

3. Berus bahagian atas lidah

Lidah itu permukaannya kasar yang berupa tonjolan bernama papila yang membolehkan sisa makanan melekat di atasnya. Untuk menyingkirkannya, berus bahagian atas lidah menggunakan berus gigi atau alat khusus pembersihan lidah.

4. Pengambilan makanan 'berus gigi semula jadi'

Di bahagian paling belakang lidah, papila makin besar dan berpotensi ada sisa makanan yang boleh menimbulkan bau mulut. Namun bahagian ini tidak boleh dibersihkan dengan berus gigi, Nah, buah-buahan yang keras boleh juga bertindak sebagai berus gigi semula jadi. Tekstur rangup dari epal, saderi, lobak dan lain-lain dapat menghilangkan makanan yang terjebak di sela-sela gigi dan gosok bakteria yang melekat.

5. Banyak minum air putih

Bau mulut makin tajam bila keadaan mulut kering. Oleh kerana itu pastikan banyak mengambil air putih pada saat sahur, berbuka, dan malam hari.

6. Elakkan makanan yang timbulkan bau

Masa bulan puasa elakkan dulu deh makanan yang menyebabkan bau tajam selepas dimakan seperti petai, jering dan bawang.

Itu tadi beberapa tips untuk agar mulut tetap wangi saat puasa. Selamat mencuba, semoga puasanya lancarModels Become Their Favorite Foods In Photographic SeriesSunday, June 21, 2015 4:36 PMThe picture, as we know, does not record smell. And that’s one of the good points for this (very) good food photography series. Looking at these models’ favorite food can be a temptation for the stomach.

Then imagine if you could be in a picture of your favorite food? Photographer Junior Light took this idea seriously and turned models in their favorite foods.










More info: jrluz.com

Kereta Yang Terbuat Dari Kayu. 
Sunday, June 21, 2015 4:57 PM 

Kayu adalah bahan mentah yang serba guna. Di tangan orang-orang yang kreatif, kayu boleh diubah menjadi sebuah kereta berhud seperti karya mahasiswa di Punjab ini.

Amandeep Singh, seorang mahasiswa asal Patiala, Punjab yang berjaya membuat kereta berhud berbahan kayu. Mahasiswa berusia 23 tahun ini mula membina kereta kayu tersebut sejak dua tahun lalu, demikian dikutip dari ngopo.com

Amandeep Singh membina kereta berhud ini bersama dengan ayahnya. Berbekal keahliannya sebagai tukang kayu, ia pun merancang mobil dengan unsur moden dan velg saiz besar aksen krom yang berkilat.

Sebagai jantung penggerak, Singh membenamkan mesin milik Celerio dengan kapasiti 800cc. Hasilnya, kereta pun boleh dipacu sehingga kelajuan 120 km / jam.

Walaupun sederhana, Singh nampaknya cukup sering menggunakan kereta kayu ciptaannya. Hal ini ditunjukkan dengan odometer yang mencatatkan angka sejauh 20 kilometer. 


Korut Temukan Obat untuk Sembuhkan AIDS, Ebola, dan MERS. 
Sunday, June 21, 2015 4:57 PM
Pyongyang - Kerajaan Korea Utara mendakwa telah berjaya menemui satu ubat mujarab yang mampu menyembuhkan pelbagai penyakit, termasuk AIDS, ebola, SARS, dan MERS.

Khabar ini disampaikan pejabat berita Korea Utara, KCNA, yang menyebut para saintis negeri itu berjaya membangunkan ubat yang dinamakan Kumdang-2 yang berbahan dasar ginseng dan beberapa bahan lain yang tak disebutkan.

Ginseng sudah digunakan sebagai ubat-ibatan selama beratus-ratus tahun. Tanaman ini diyakini boleh meningkatkan daya tahan tubuh, meningkatkan kadar gula darah, mengatasi kanser, masalah jantung, keletihan, disfungsi erektil, hepatitis C, tekanan darah tinggi, dan berbagai penyakit lainnya.

Tuntutan Korea Utara ini muncul pada masa negeri tetangga sekaligus rival abadi Korea Selatan tengah bergelut dengan wabak penyakit MERS yang setakat ini sudah mengorbankan puluhan orang.

Tuntutan ini juga muncul di tengah kabar Korea Utara tengah mengalami musim kering yang paling teruk dalam satu abad terakhir sehingga sejumlah pengamat menduga tuntutan ini adalah percubaan negeri itu mengalihkan perhatian daripada masalah kekeringan tersebut.

Bukan kali ini saja Korea Utara mendakwa telah berjaya membangunkan ubat mujarab untuk beberapa jenis penyakit.

Negeri itu juga pernah mengatakan telah mencari ubat untuk menangkis flu burung pada masa wabak penyakit ini merebak pada 2006 dan 2013.

Lanun Indonesia disyaki tawan kapal MT Orkim Harmony. 
Sunday, June 21, 2015 4:57 PM 

Putra Jaya -  Dianggarkan tujuh hingga 12 orang lanun yang memiliki senjata ringan disyaki berada dalam Kapal Tangki MT Orkim Harmony.

Berdasarkan pertuturan yang digunakan ketua kumpulan berkenaan, Timbalan Ketua Pengarah Operasi, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), Datuk Ahmad Puzi Ab. Kahar tidak menolak kemungkinan ia membabitkan warga negara Indonesia.

Katanya rundingan masih diteruskan dan semua anak kapal dilapor berada dalam keadaan selamat.

“Semua 22 krew yang berada di dalam kapal tersebut diyakini berada dalam keadaan selamat,” katanya pada sidang media di sini, Khamis.

Sementara itu, sumber APMM memberitahu , Kapal Tangki MT Orkim Harmony yang telah ditemui itu berkemungkinan akan dibawa masuk ke Pelabuhan Kuantan, Pahang.

“Kami di sini telah bersiap sedia untuk menerima kapal berkenaan yang dijangka tiba pada bila-bila masa bergantung kepada seberapa cepat rundingan dengan perompak yang dibuat selesai,” katanya kepada FMT.

Kapal tangki MT Orkim Harmony yang hilang sejak Khamis lalu, disahkan ditemui berhampiran perairan Kemboja.

Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM ) yang menerajui operasi menyelamat kapal tangki itu selepas pesawat P3C Orion milik Tentera Udara Diraja Australia mengesan kapal berkenaan di lokasi 210 batu nautika di utara Pulau Redang pada jam 3.45 petang Rabu.

Kapal MT Orkim Harmony yang membawa 6,000 tan metrik petrol bernilai RM21 juta dilaporkan hilang ketika dalam pelayaran dari Melaka ke Pelabuhan Kuantan. – FMT / Foto TLDM

Jangan Santap Nasi Goreng saat Sahur. 
Sunday, June 21, 2015 4:57 PM 

Siapa tak suka nasi goreng, sajian berasaskan nasi dengan variasi rempah dan isian ini selalu menggoda kala dihidangkan panas-panas. Namun ternyata makanan ini bukan merupakan hidangan yang tepat dimakan sebagai menu sahur, apa sebabnya?

Pakar masakan kenamaan Indonesia, Sisca Soewitomo berkata, ketika menyantap makan sahur sebaiknya elakkan makanan yang mengandungi banyak minyak, salah satunya nasi goreng.

"Nasi goreng mengandung cukup banyak minyak dan termasuk makanan kering jadi sebaiknya jangan jadikan nasi goreng sebagai makanan sahur karena akan membuat cepat haus," kata Sisca kepada Okezone semasa ditemui di Jakarta.

Sisca menambah, berbanding menyantap nasi goreng lebih baik makan nasi berbumbu yang tidak diolah dengan digoreng. "Kalau memang suka nasi berbumbu, boleh pilih nasi liwet atau nasi uduk yang tidak mengandungi minyak yang berlebihan," tambah Sisca.

Jika tetap ingin menyantap nasi goreng semasa bulan Ramadan, maka nasi goreng boleh dimakan selain pada waktu sahur, misalnya saat buka puasa atau ketika menjamu selera makan malam.

Samsung Tabuh Genderang Perang dengan Google. 
Sunday, June 21, 2015 4:57 PM

SEOUL - Samsung Electronics merancang untuk menerbitkan lebih banyak telefon pintar berasaskan sistem operasi Tizen pada akhir tahun. Dengan demikian, Samsung akan semakin beralih kedudukan platform Android yang kini cukup mendominasi di pasaran telefon pintar.

"Dalam rangka memenuhi permintaan untuk telefon pintar dengan banderol berpatutan, Samsung meneruskan pembangunan platform mobile Tizen. Sekurang-kurangnya, ada dua model telefon pintar menggunakan platform (Tizen) yang datang pada akhir tahun ini," kata Samsung, seperti yang dilaporkan oleh Koreatimes, Selasa (16/6 / 2015).

Tizen pertama kali dikeluarkan pada April 2012. Sistem operasi ini didorong melalui Linux Foundation dalam usaha untuk bersaing dengan Google Android. Samsung Electronics dan Intel merupakan syarikat teknologi yang menyokong kuat perisian tersebut.

Kejayaan OS Tizen pada telefon pintar Samsung Z1 Tizen di pasaran Asia barat menjadi alasan syarikat untuk melakukan pengembangan lebih lanjut. Telefon pintar tersebut khabarnya terjual 500 ribu unit pada Mei dengan banderol 90 ribu won atau sekira Rp990 ribuan.

Syarikat penyelidikan mengatakan bahawa Z1 menjadi telefon bimbit dengan jualan tertinggi di Bangladesh pada suku pertama 2015. Samsung komited untuk meneruskan peranti berasaskan OS Tizen agar dapat bersaing dengan penjual China seperti Xiaomi dan Huawei.

Data dari IDC menunjukkan, Samsung kehilangan 7 peratus daripada bahagian pasaran mereka untuk tempoh January-Mac tahun ini. Syarikat asal Korea Selatan ini harus berjuang keras agar Tizen dapat semakin menjaring banyak pengguna.

Seperti diketahui, OS Android dan iOS masih merajai di pasaran telefon pintar untuk saat ini. Samsung merancang untuk mengadakan forum besar bagi para developer aplikasi berkaitan sasaran mereka untuk memperluaskan pasaran peranti berasaskan Tizen.

CR7 Diabadikan sebagai Nama Galaksi Baru. 
Sunday, June 21, 2015 4:57 PM
CALIFORNIA – Melalui sebuah laporan yang dipublikasikan The Astrophysical Journal, para astronom dari European Southern Observatory mengumumkan bahwa telah menemukan sebuah galaksi baru. Galaksi yang belum pernah didokumentasikan ini ditemukan pada kosmos muda yang diberi nama CR7.

Galaksi CR7 memang akrab dengan julukan yang disematkan kepada pemain sepakbola Portugal, Cristiano Ronaldo. Nama ini diberikan karena para astronom mengungkapkan kagum terhadap pemain sepakbola ini.

“Julukan ini terinspirasi oleh pesepakbola besar Portugis, Cristiano Ronaldo, yang dikenal sebagai CR7,” jelas Southern Observatory, Astronom asal Eropa yang menemukan galaksi tersebut dan menuliskannya dalam laporan. Seperti dikutip dari News Softpedia, Kamis (18/6/2015).

Namun demikian, nama CR7 memiliki makna sendiri yakni Cosmos Red 7, gugusan galaksi dilansir yang berada di konstelasi Sextans. Galaksi merah ini mengalami pergeseran ukuran jarak dengan galaksi untuk planet Bumi dan lainnya.

“Semakin tinggi pergeseran merah, semakin jauh galaksi dan selanjutnya kembali sejarah alam semesta itu terlihat,” jelas ilmuwan. Pergeseran CR7 ini sendiri, diungkapkan juga sebagai bagian dari galaksi tertua.

Dalam laporan tersebut juga dijelaskan penemuan CR7 oleh ilmuwan European Southern tersebut, diidentifikasi dengan bantuan teleskop yang dikenal dengan nama Very Large Telescope di Chile Atacama Desert.

Para astronom menjelaskan bahwa galaksi ini kemungkinan muncul sekira 800 juta tahun setelah kejadian Big Bang, dan hal tersebut telah teridentifikasi oleh Very Large Telescope. Hal tersebut juga menandakan bahwa galaksi ini masuk dalam jajaran bintang generasi pertama.

Generasi pertama ini bisa dibilang sebagai generasi tertua, karena generasi ketiga adalah bintang induk Bumi yakni Matahari. Generasi pertama ini diungkapkan lebih tua dari bintang induk yang telah berusia sekira 4,6 miliar tahun, dan terjadi karena ledakan supernova.

Komputer Mungil dengan Fitur Lengkap dari ASRock. 
Sunday, June 21, 2015 4:57 PM
TAIPEI - Perusahaan teknologi tampaknya sedang berlomba-lomba memproduksi Komputer berukuran kecil. Setelah beberapa waktu lalu terungkap Intel Nuc, kemudian Acer Revo One, kini perusahaan asal Taiwan mengumumkan kehadiran ASRock.

Dilansir Techradar, Kamis (18/6/2015), ASrock percaya bahwa PC dengan bentuk kecil, Beebox akan dapat bersaing dengan komputer mungil buatan vendor lainnya. Perusahaan yang juga memproduksi motherboard ini menyediakan konfigurasi dual-channel ketimbang channel tunggal pada Beebox.

Dengan demikian, perangkat dapat mendukung memori 16 GB yang ditanamkan untuk Beebox. Belum diketahui pasti prosesor apa yang akan mendukung Beebox, namun informasi yang beredar menyebutkan bahwa PC kecil tersebut diperkuat model Braswell atau penerus Bay Trail dengan teknologi 14nm (Pentium N3700).

Beebox memiliki dua port HDMI dan DisplayPort, yang memungkinkan tiga monitor agar dapat terkoneksi. Selain itu, terdapat port USB Type-C, dua port USB 3.0, port GbE dan fitur WiFi.

Beebox kabarnya akan diluncurkan pada Juli 2015. Belum diketahui berapa banderol perangkat PC mungil tersebut.

Rusia Minta Pendaratan Apollo 11 Disiasat. 
Sunday, June 21, 2015 4:57 PM
MOSCOW - Pejabat Rusia meminta dilakukannya sebuah penyelidikan antarabangsa mengenai pendaratan angkasawan Amerika Syarikat (AS) dengan pesawat Apollo 11 di bulan pada 1969. Permintaan Rusia itu muncul sebagai reaksi atas penglibatan AS di dalam penyelidikan institusi bola sepak dunia FIFA yang ikut menimbulkan perdebatan atas peranan Rusia sebagai tuan rumah Piala Dunia 2018.

Merasa kecewa dengan penyelidikan AS atas FIFA yang mengancam kedudukan tuan rumah Piala Dunia 2018 yang dipegang Rusia, Juru bicara Jawatankuasa Siasatan Rusia Vladimir Markin mencadangkan penyelidik antarabangsa untuk memeriksa elemen yang juga kabur dalam sejarah AS.

Markin berkata sebuah penyelidikan antarabangsa boleh dilakukan untuk menyelesaikan misteri menghilangnya rakaman filem dari pendaratan Apollo 11 di bulan pada 1969, atau menjelaskan ke mana menghilangnya batuan bulan seberat 400 kilogram yang diperolehi dalam misi dari tahun 1969 hingga 1974.

"Kami tidak mempersoalkan bahawa mereka tidak terbang ke bulan, dan sekadar membuat filem mengenai kejadian itu. Tapi semua bukti ilmiah atau mungkin budaya yang merupakan warisan umat manusia, hilangnya benda-benda itu tanpa jejak adalah kehilangan bagi kita semua. Sebuah penyelidikan akan mendedahkan apa yang berlaku, "tulis Markin, sebagaimana yang dilaporkan oleh Moscow Times, Kamis (18/6/2015).

Pada 2009 Badan Antariksa AS (NASA) mengakui bahawa rakaman asal pendaratan pertama di bulan telah terhapus. Namun, mereka menyatakan telah berjaya melakukan remastering dari rakaman televisyen pendaratan itu.

Pendaratan Apollo 11 telah menimbulkan keraguan di kalangan peminat teori konspirasi. Mereka mendakwa pendaratan tersebut adalah sebuah kejuruteraan dan angkasawan Neil Armstrong tidak mendarat di bulan pada masa itu.

Manfaat Kacang Hijau Untuk Kesihatan. 
Sunday, June 21, 2015 4:57 PM
Seperti halnya soya, kacang hijau adalah salah satu bahan makanan yang cukup familiar bagi orang Indonesia. Pelbagai jenis makanan boleh dihasilkan daripada olahan kacang hijau seperti onde-onde, bubur kacang hijau, roti kacang hijau, juga dibuat minuman dalam bentuk jus.

Lebih moden lagi, kacang hijau dijadikan makanan dalam bentuk tepung untuk berbagai macam makanan seperti ais krim, kek juga mie soun. Rasanya yang sangat khas, lazat dan enak membuat siapapun tergoda untuk mencubanya. Kacang hijau juga digunakan sebagai sayuran dalam bentuk pucuk atau tauge.

Kacang hijau memang dikenali sebagai bahan makanan yang mempunyai banyak manfaat bagi kesihatan. Hal ini dikarenakan banyaknya kandungan pemakanan dan nutrisi kacang hijau. Beberapa kandungan pemakanan kacang hijau yang terkenal adalah Serat, Vitamin A, Zat Karatenoid, Zeaxanthin, Mineral Essensial, Vitamin B6, Rendah Kalori, Asam Folat, Protein dan Karbohidrat, Vitamin B1 dan B2, serta pelbagai mineral seperti kalium, fosforus, manganese, kalsium , magnesium, besi, zink dan selenium.

Banyaknya kandungan pemakanan dan nutrisi menjadikan kacang hijau salah satu primadona makanan di beberapa negara, salah satunya adalah Indonesia. Kacang hijau mempunyai banyak manfaat. Berikut adalah beberapa manfaat kacang hijau bagi kesihatan.

1. Mengurangkan kadar kolesterol darah

Kandungan Omega 3 atau lemak sihat dalam kacang hijau terbukti mampu mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.

2. Melancarkan sistem pencernaan

Serat yang terdapat dalam kacang hijau mempunyai fungsi sebagai julap dan melindungi selaput lendir yang terdapat dalam usus besar sehingga membantu melancarkan sistem pencernaan dan mencegah sembelit.

3. Membantu program diet

Kacang hijau mempunyai kandungan protein yang sangat tinggi, namun mengandung karbohidrat cukup rendah sekitar 19gr / 100gr. Oleh itu sangat baik dimakan bagi yang sedang menjalani program diet dan program pembentukan badan.

4. Meningkatkan tenaga dan metabolisme

Kacang hijau mempunyai kandungan mineral dan pelbagai vitamin B yang dapat membantu meningkatkan tenaga dan metabolisme tubuh.

5. Menghindari risiko bayi cacat lahir

Baik dikonsumsi ibu hamil. Kandungan protein kacang hijau sangat baik untuk mencegah risiko bayi cacat saat sejak lahir. Selain itu, pengambilan kacang hijau juga membantu ibu hamil tidak mudah keletihan kerana kacang hijau juga mengandungi karbohidrat.

6. Membantu kepadatan tulang bayi

Kandungan mineral kalsium kacang hijau membantu kepadatan tulang bayi. Oleh itu, kacang hijau baik sekali dijadikan pengambilan bagi bayi dan kanak-kanak kecil.

Tips:

Untuk mendapatkan manfaat kacang hijau secara maksimum, ada perkara yang perlu diperhatikan saat mengolahnya. Seperti kebanyakan sayur-sayuran hijau, merebus kacang hijau boleh menghilangkan beberapa kandungan nutrisi di dalamnya terutama vitamin C dan mineral.

Cara terbaik adalah dengan merendamnya semalaman agar saat merebusnya di pagi hari tidak memerlukan masa terlalu lama. Semakin lama merebus, semakin banyak nutrisi yang terbuang sia-sia.

Kajian: Setengah Dari 12 Kanser Dipicu Tabiat Merokok. 
Sunday, June 21, 2015 4:57 PM
Washington DC - Kanser adalah penyakit pembunuh nombor satu di dunia dan merokok disebut-sebut menjadi pencetus munculnya kanser pada seseorang. Kanser disebabkan oleh zat yang dikenali sebagai karsinogen iaitu bahan yang terdapat pada rokok selama tempoh masa tertentu.

Sebuah kajian di AS menganggarkan bahawa kira-kira setengah daripada 12 kematian akibat kanser, berhubungan dengan penggunaan rokok. Sementara nisbah kematian terbesar yang berkaitan dengan merokok adalah kanser paru-paru, batuk kering, tumor rongga mulut dan esofagus. Bahkan jangkitan pundi kencing pun sekarang juga dikaitkan dengan penggunaan rokok.

"Kami menganggarkan pada tahun 2011 ada 345.962 kematian akibat kanser pada orang dewasa rata-rata berusia 35 tahun. Dan 167.805 di antaranya dikaitkan dengan tingkah laku merokok. Untuk menganggarkan kadar kematian akibat kanser yang disebabkan oleh merokok, saya dan rakan menggunakan formula standard untuk mengira kes kanser yang tidak akan terjadi jika tidak ada rokok di dunia, "ucap penulis utama kajian Rebecca Siegel dari American Cancer Society di Atlanta, dikutip dari Daily Mail, Khamis (18/6/2015)

Mereka menganalisis data kaji selidik kebangsaan dan menemuramah beberapa orang tentang riwayat kesihatan mereka dan kebiasaan menghisap rokok. Banyak yang perlu diambil kira iaitu umur, bangsa, tahap pendidikan dan penggunaan alkohol. Lalu berdasarkan kebiasaan dalam populasi dan kes kanser yang disebabkan oleh merokok, para penyelidik menganggarkan bahawa 125.799 orang boleh saja terkena kanser paru, batuk kering dan kanser trakea yang boleh menyebabkan kematian. Beberapa di antaranya juga boleh terkena risiko kanser buah pinggang, kanser perut, kanser serviks dan kanser saluran hati.

Siegel mengatakan bahawa sementara kelaziman merokok terus menurun perlahan-lahan, penggunaan produk tembakau alternatif kian meningkat. Kegunaan lain, termasuk juga cerut dan paip yang ternyata risikonya dua kali ganda dan setara dengan pengambilan 15.2 bilion pada tahun 2000 dan 33.8 juta batang rokok pada tahun 2011. Dr Michael Ong salah satu penulis kajian ini mengatakan bahawa bukti tidak menunjukkan orang -orang yang menggunakan produk tembakau alternatif lebih mungkin untuk berhenti merokok atau mengelakkan merokok

"Tapi sebahagian besar kematian akibat kanser paru-paru seringkali disebabkan oleh merokok, dan kanser paru-paru adalah pembunuh terbesar berkaitan kanser," ucap Dr Ong. Menurut kajian lain yang diterbitkan di JAMA Internal Medicine, doktor hanya meminta pesakit untuk berhenti merokok dan menasihati mereka seputar risiko kanser paru-paru agar memotivasinya untuk berhenti merokok.

Peserta kajian menerima bantuan kaunseling dan preskripsi ubat untuk berhenti merokok. Para penyelidik berharap 40 peratus perokok boleh mengurangkan bahkan berhenti merokok demi kesihatan mereka. Namum tentunya perkara ini bukan perkara mudah, Elyse Park seorang penyelidik di Massachusetts General Hospital Boston mengatakan perokok tentunya menghadapi banyak halangan fizikal, persekitaran dan sosial untuk menghentikan kebiasaannya.

"Meningkatkan kepercayaan diri mereka bukanlah perkara yang mudah. ​​Sokongan kaunseling dan ubat-ubatan diharapkan dapat membantu mereka meningkatkan peluang mereka untuk berjaya berhenti merokok," katanya.

Insomnia atau Kerap Bangun Tengah Malam? Begini Tetapan olahraganya. 
Sunday, June 21, 2015 4:57 PM
Bagi orang-orang yang sibuk bekerja atau tak sempat bersenam di pagi hari kerana mengelakkan kesesakan di jalan, sukan malam selalu dianggap sebagai alternatif terbaik untuk menjaga kecergasan badan. Lantas bagaimana nasib mereka yang punya masalah dengan pola tidurnya?

Sebuah kajian terbaru dari Appalachian State University, Carolina Utara mengungkap, pada mereka yang mempunyai gangguan tidur, masa yang dipilih untuk bersenam akan menentukan seberapa nyenyak tidur mereka.

Sebab mereka yang melakukan latihan fizikal di pagi hari lebih cepat tertidur di malam hari berbanding mereka yang tidak bersenam sama sekali, atau mereka yang memilih ke gym di sore atau petang hari.

Walaupun demikian, mereka yang justru bersenam selepas senja, atau kira-kira jam 7 malam akan tidur lebih nyenyak daripada mereka yang tidak bersenam, bahkan bila dibandingkan dengan mereka yang memilih bersenam di pagi hari.

Jadi bergantung gangguan tidur yang anda alami saat ini. Bila anda susah tidur, cubalah sukan pagi untuk mendapatkan tidur anda kembali. Sedangkan bagi mereka yang sering bangun di tengah malam, sukan malam boleh jadi pilihan.

"Pada masa bersenam di pagi hari, itu artinya anda sedang mengubah kitaran tidur agar anda bangun lebih pagi untuk menampung keperluan itu. Selain itu kalori yang terbakar di pagi hari membuat seseorang lebih cepat terlelap di malam hari," terang ketua pasukan penyelidik, Scott R Collier, PhD, FACSM seperti dikutip dari Men 's Health, Kamis (18/6/2015).

Sebaliknya, banyak Collier, sukan di malam hari menaikkan panas di dalam badan tetapi juga membuat otot menjadi lebih rileks.

"Ini boleh mewujudkan kesan yang sama seperti mandi air hangat. Dan nantinya kalau otot sudah semakin lemah, anda akan tertidur lebih nyenyak, bahkan anda takkan lagi mudah terbangun di tengah malam," tambahnya.

Meski begitu dr A Andi Kurniawan, SpKO mengatakan sukan malam sebaiknya dielakkan. Hal ini dikarenakan seusai bersenam, tubuh akan mengeluarkan hormon serotonin dan endorfin yang membuat seseorang merasa segar, sehingga lebih sukar tertidur.

"Maka dari itu, sebaiknya diberi masa 1,5-2 jam selepas sukan di malam hari sebelum pergi tidur. Waktu tersebut digunakan untuk menyejukkan selama setengah jam, lalu mandi, rehat, serta menggantikan cecair dan kalori (dengan makan dan minum)," sarannya.

Sumber:
(http://duniacacamarba.blogspot.com/feeds/posts/default)
Dashboard.
.




.
Alhamdulillah. 
Aamiin Yaa Allah Tuhan Yang Maha Agong Tuhan semesta alam serta sekelian isi-isinya. 
Wassalam.

Tiada ulasan: