Rabu, 1 Julai 2015

5479. Ringgit Malaysia sentiasa kukuh.

.

♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡
◆▬▬▬▬▬ஜ  ஜ▬▬▬▬▬◆
☆•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•★´¨`*•.¸¸.•★
♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡
◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩  ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

اللهُــــــم ۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ ۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ

♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡

◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩ ♡ ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

♡  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
“”
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 •
“”
"Daya saing ekonomi Malaysai sentiasa stabil dan terus meningkat di peringkat global. Ini terbukti dengan stuasi nilai Ringgit Malaysia dewasa ini." Molek sangat.
http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2015/06/tahniah-najib-ringgit-menjunam-paras.html

Tahniah Najib!! Kehebatan anda sebagai Menteri Kewangan terserlah.. Ringgit menjunam paras terendah dalam 10 tahun...

Mula-mula kita kena tahu apa pendapat Menteri Kewangan yang juga Presiden UMNO yang mengulas mengenai sama ada keruntuhan kewangan Greece akan memberi kesan kepada Malaysia.. 

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata krisis kewangan di Greece tidak akan memberi sebarang kesan sistemik kepada ekonomi Malaysia.



"Kita akan melihat kesan global tetapi saya mahu melihat perkembangan dalam tempoh sehari dua ini. Faktor utama Greece kekal sama ada ia sebahagian dari zon Eropah atau mereka akan menarik diri darinya. Kita (Malaysia) perlu melihat perkembangan ini.

"Kita juga perlu memantau dan melihat sentimen global dan bagaimana ia memberi kesan," katanya..

Itu kata Menteri Kewangan yang dibawah pentadbirannya hutang luar negara hingga Mac tahun ini telah mencecah RM768.1 bilion dan nilai ringgit juga berjaya dijadikannya paling rendah dalam masa 10 tahun..

Manakala ketika berkongsi pandangannya, Naib Presiden dan Ketua Penyelidikan Runcit Affin Hwang Investment Bank, Datuk Dr Nazri Khan, berkata butiran rundingan penyelesaian antara Greece dan pemberi pinjaman asing ternyata turut menjejaskan sentimen di seluruh dunia selain memberi kesan ke atas pasaran saham serantau.

Hmmm... Menteri Kewangan kata tak ada kesan.. Penganalisa pula kata memberikan kesan.. entahlah Najib..


Laporan berkaitan...

Ringgit jatuh ke paras terendah bagi tempoh 10 tahun hari ini dalam dagangan berhati-hati susulan kebimbangan isu hutang Greece, kata peniaga. 
Pada 5 petang, nota tempatan itu diniagakan pada 3.7825/7855 berbanding dolar AS, daripada 3.7660/7690 pada Jumaat.

Kebimbangan akan kemungkinan Fitch Ratings menurunkan penarafan Malaysia turut mempengaruhi mata wang tempatan. 
Seorang peniaga berkata dolar AS meneruskan momentum aliran menaik dengan perbelanjaan pengguna AS bagi Mei mencatat peningkatan tertinggi dalam tempoh hampir 6 tahun dan ini disokong oleh unjuran kenaikan kadar faedah AS dalam tahun ini juga. 
Nota tempatan turut ditutup rendah berbanding mata wang utama lain kecuali euro.

Ia jatuh berbanding dolar Singapura kepada 2.8004/8045 daripada 2.7996/7020 pada Jumaat lepas dan merosot berbanding yen kepada 3.0762/0799 daripada 3.0516/0543. 
Ringgit lemah berbanding pound British pada 5.9400/9459 daripada 5.9318/9369, namun mengukuh berbanding euro kepada 4.2016/2061 daripada 4.2194/2235 Jumaat lepas. 
Sementara itu, kelemahan prestasi ringgit serta pasaran saham tempatan ketika ini adalah reaksi spontan terhadap kebimbangan melibatkan hutang Greece yang tertunggak serta kemungkinan pihak Fitch Ratings menurunkan penarafan kredit Malaysia. 
Ketika berkongsi pandangannya, Naib Presiden dan Ketua Penyelidikan Runcit Affin Hwang Investment Bank, Datuk Dr Nazri Khan, berkata butiran rundingan penyelesaian antara Greece dan pemberi pinjaman asing ternyata turut menjejaskan sentimen di seluruh dunia selain memberi kesan ke atas pasaran saham serantau. 
"Kami menjangkakan kesan terhadap pasaran saham tempatan ini selepas rundingan (Greece) itu gagal. Malah, pasaran sememangnya membuat jangkaan awal akan berlakunya tunggakan bayaran oleh Greece terhadap pinjaman Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) sebanyak €1.6 bilion, yang dijadualkan esok," katanya kepada Bernama, hari ini. 
Bagaimanapun, jelas Nazri, kesan terhadap Malaysia dijangka minimum kerana pendedahan langsung negara ini terhadap Greece adalah kurang daripada 5% daripada jumlah keseluruhan perdagangan. 
"Bursa saham tempatan dijangka kembali pulih dalam masa satu atau dua minggu lagi dan pelabur digalakkan membeli saham-saham yang memiliki asas baik pada harga yang murah," katanya. 
Jelasnya lagi, jangkaan terhadap kenaikan kadar faedah oleh Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (AS) turut menyumbang terhadap kelemahan ringgit. 
"Unit tempatan itu mencecah paras 3.78 bagi setiap dolar AS iaitu yang paling lemah dalam tempoh 10 tahun yang disebabkan gabungan pelbagai faktor," katanya. 
Namun, Nazri tetap berkeyakinan pihak Fitch Ratings tidak akan menurunkan penarafan kredit negara ini biarpun Ketua Bahagian Penarafan Negara Asia Pasifik firma penarafan itu, Andrew Colquhoun, pada Mac lalu berkata kemungkinan penarafan Malaysia akan diturunkan adalah sebanyak 50%. 
"Penurunan itu akan menjadi yang pertama untuk negara sejak tahun 1998 dan akan hanya berlaku jika kerajaan tidak mengurangkan pembiayaan awam. Kerajaan sebaliknya menunjukkan komitmen dengan mengambil pelbagai langkah bagi mengurangkan hutang serta mengubah ekonomi menjadi lebih pelbagai dan berdaya tahan," katanya lapor The Malaysian Insider
http://btmmari.blogspot.com/2015/06/ringgit-dimana-sudah-menjadi-antara.html
Ringgit dimana? sudah menjadi antara matawang paling lemah di Dunia.
Matawang MYR (Ringgit M'sia) sudah menjadi antara matawang paling lemah di Dunia. Hebat bukan Pemimpin Malaysia telah membawa Nilai Ringgit sejauh ini? Ringgit bersebelahan saja dengan matawang Afrika Selatan? Apa maknanya? Baik atau tidak?

http://wrlr.blogspot.com/2015/06/kejatuhan-nilai-ringgit-tingkatkan.html

Kejatuhan nilai ringgit tingkatkan harga barang, inflasi – Penganalisis

Kejatuhan nilai ringgit tingkatkan harga barang, inflasi – Penganalisis
Kejatuhan nilai ringgit tingkatkan harga barang, inflasi – Penganalisis
Biar pun kerajaan BN memberi pelbagai jaminan, termasuk mengumumkan rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia (BNM) berjumlah RM390.2 bilion pada 15 Jun lalu, nilai ringgit terus mencatat kejatuhan paling teruk berbanding dolar Amerika dalam tempoh 10 tahun, pada 29 Jun. $1, daripada 3.7660/7690 untuk AS$1 pada 26 Jun.

Beberapa hari sebelum itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Abdul Wahid Omar meminta agar rakyat tidak panik dengan kejatuhan berterusan matawang kerana, katanya, kebanyakan barangan isi rumah seperti makanan dikeluarkan di dalam negara.

Mengulas isu tersebut, penganalisis ekonomi Datuk Dr Wan Suhaimi Wan Daud berkata, kenyataan Wahid itu amat menyimpang dan lebih kepada cubaan untuk menutup keresahan umum. Menurut Dr Wan, kebanyakan makanan untuk rakyat adalah diimport dari luar dan harganya terdedah kepada naik atau turun nilai ringgit.

“Apa yang dikatakan Wahid tidak berasas dan tidak tepat sam
a sekali. Realitinya, kita masih bergantung kepada negara luar dalam produk makanan. Misalnya gula kita import dari Filipina, beras kita import dari Thailand, daging pula diimport dari India dan Austarlia.

“Setahun kita mengeluarkan sebanyak RM26 bilion untuk import makanan. Dia (Wahid) ukur dari segi apa? Barang asas yang kita tak import hanyalah minyak sawit. Kenyataan itu bagi saya, seolah-olah cuba menipu rakyat dan memutar belit keadaan ekonomi semasa,” katanya ketika dihubungi Suara Keadilan.

Berhubung isu tersebut, Dr Wan menggesa kerajaan BN mempertahankan nilai ringgit agar tidak jatuh lebih teruk dan menyebabkan kadar inflasi meningkat dua kali ganda.

“Kerajaan kena ambil tindakan segera mempertahankan nilai matawang. Kalau tidak ia akan mengalami kejatuhan yang akan menyebabkan barang mahal, cukai bertambah dan impaknya ialah kadar inflasi meningkat sekali ganda terutama selepas pengenalan GST pada April lalu,” jelasnya.

.

Tiada ulasan: