.
(http://abusyahirah.blogspot.com/2015/07/menjawab-tohmahan-ahli-hadis-terhadap.html)
.
♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡
◆▬▬▬▬▬ஜ ♥ ஜ▬▬▬▬▬◆
☆•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•★´¨`*•.¸¸.•★
♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡
◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩ ♥ ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆
اللهُــــــم
۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ
۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا
إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل
سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل
ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ
♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡
◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩ ♡ ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆
♡ الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين ♡
“”
•
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
•
بِسْمِ
اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ,
الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ
وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ
الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ
الضَّالِّينَ
•
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
•
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
•
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
•
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
•
“”
MENJAWAB TOHMAHAN "AHLI HADIS" TERHADAP KITAB SYAIKHUL HADIS
Berikut merupakan kesimpulan daripada “Kajian 40 Hadith di dalam Kitab Fadāil al-Solah” oleh al-Allāmah
al-Muhaddith al-Syeikh Muhammad Zakariyā al-Kandahlawī yang dihasilkan
oleh para pelajar Ilmu Hadis di bawah bimbingan Dr. Asmadi Sakat (UKM):
Berdasarkan kepada latar belakang pengarang, beliau merupakan seorang
ulama yang terkenal di dalam bidang hadis sehingga beliau digelar
sebagai Ra’is al-Syeikh al-Allamah al-Muhaddith.
Maulana Muhammad Zakariya memiliki 2 manhaj dan metode penulisan iaitu MANHAJ penulisan untuk orang awam dan MANHAJ penulisan untuk alim ulama,
yang mana setiap daripada kedua-duanya memiliki kaedah dan caranya yang
tersendiri dalam menyampaikan penulisan.
Dalam permasalahan Hadith Dhaif, beliau berpegang dengan pendapat Jumhur Muhaddith bahawa harus menyebut hadith dhaif tanpa menyebut keterangan
sebab kelemahannya dengan syarat hadith tersebut tidak bersangkut atau
ada kaitan dengan Permasalahan Aqidah, Halal dan Haram, Hukum-hukum Syariah. Juga untuk Pengajaran, Taghrib dan Tarhib, kelebihan-kelebihan
amal dan yang seumpama dengannya. Boleh beramal dengan hadith dhaif
hanya dalam urusan Fadāil (kelebihan-kelebihan amal), al-Manāqib,
al-Targhib wa al-Tarhīb (galakan kepada amalan dan ancaman meninggalkan
amalan) sahaja dan tidak boleh beramal dengannya dalam urusan halal dan
haram terutamanya urusan aqidah.
Para ulama hadith telah sebulat suara bahawa terdapat hadith yang boleh
dinaik taraf martabat atau statusnya ke satu taraf yang lebih tinggi
dari martabatnya yang asal dengan syarat kelemahan hadith tersebut
hendaklah lemah yang sederhana.
Jenis-jenis hadith yang boleh dinaik taraf martabatnya kepada darjat
yang lebih tinggi daripada darjatnya yang asal ialah al-hadith al-hasan
lizatih, al-hasan li ghairih, al-mu’allaq, al-mursal, al-mu’dal,
al-munqati’, almudallas, al-mursal al-khafie, hadith majhul al-hal,
hadith majhul al-‘ain, hadith al-mubham hadith al-mukhtalit, hadith
al-mutalaqqin.
Hadith daripada perawi yang berdusta, dituduh sebagai pendusta, fasiq,
hadith al-syaz dan hadith al-ma’lul merupakan klasifikasi-klasifikasi
hadith yang tidak dapat dinaik taraf kedudukannya kepada hasan li
ghairih disebabkan terlalu lemah dan riwayat-riwayat yang lain tidak
dapat mengangkatnya kepada kedudukan yang lebih tinggai dari
kedudukannya yang asal.
Jenis-jenis hadith yang tidak boleh dinaik taraf ialah hadith mawdu’ ,
hadith al-matruk, hadith al-munkar, hadith al-syaz dengan jenis-jenis
iaitu almudraj, al-mudtarib, al-musahhaf, al-muharraf dan al-ma’lul.
Dapatan daripada penelitian penulis, daripada 40 hadith yang terdapat di
dalam Fadāil al-Solah hadith yang berstatus sahih ialah hadith 1, 3,
11, 12, 14, 18, 19, 20, 24, 25, 27 dan 32. Hadith yang berstatus hasan
ialah hadith 2, 4, 6, 7, 21, 22, 23, 28 dan 31. Hadith yang berstatus
hasan selepas dikuatkan dengan riwayat sokongan ialah hadith 5, 8, 9 dan
10. Hadith yang berstatus dhaif tetapi boleh digunakan dalam konteks
al-tarhīb ialah hadith 13, 16, 17, 26 dan 29. Kata-kata ulama yang
terdapat di dalam kitab ini yang mana sesuai bagi tujuan al-tarhīb ialah
hadith 15. Hadith yang ke 30 penulis tawaqufkan penilaian terhadapnya
kerana tidak menemui kitab asal bagi hadith tersebut.
Saranan Dan Cadangan
Semua pihak termasuk para ulama dan ahli agama seharusnya memberi
perhatian dan mengambil berat mengenai metode hadith mutāba’at dan
syawāhid sebagai riwayat sokongan yang menjadi salah satu faktor
pemangkin kenaikan taraf hadith yang berstatus dhaif kepada hasan li
ghairih.
Daripada penganalisaan yang telah dibuat, penulis mendapati jumhur ulama
di dalam beramal dengan hadis dhaif mengenakan beberapa syarat
tertentu. Lantaran itu, janganlah terlalu cepat menolak sesuatu hadis
disebabkan kelemahannya kerana kadangkala apa yang dikatakan sebagai
kelemahan itu hanyalah pada sanadnya sahaja sedangkan matannya sahih dan
selari dengan nas al-Quran atau dibantu oleh hadis sahih yang lain atau
terdapat hadis lain daripada jalan riwayat yang lain yang boleh
meningkatkan kedudukan hadis tersebut.
Berdasarkan kajian penulis terhadap buku karangan Mawlana Zakariya
penulis mendapati terdapat beberapa buah hadith dhaif yang terkandung di
dalam buku tersebut. Namun begitu hadith dhaif yang dikemukakan oleh
beliau tidak terlalu dhaif dan tidak bercanggah dengan dalil-dalil
syariat. Di samping itu beliau juga telah mengemukakan dalil-dalil
samada dari al-Quran atau alsunnah yang lain untuk menyokong dan
mengukuhkan hadith yang utama.
Penulis juga mendapati bahawa pengarang telah mengikuti metodologi para
ulama hadis yang terdahulu dalam mengukuhkan hadith. Pengunaan hadith
dhaif oleh beliau dalam kitabnya tidak bercanggah dengan syarat para
ulama hadith yang terdahulu. Oleh itu, dakwaan yang mengatakan bahawa
kitab-kitab karangan beliau tidak boleh dipakai adalah tidak benar dan
tidak berasas.
Umat Islam seharusnya mengelakkan serta menjauhkan diri daripada
mengeluarkan sesuatu kenyataan yang mengelirukan sekiranya perkara
tersebut berada di luar kepakaran dan pengetahuan mereka.
Cadangan penulis kepada sesiapa yang ingin membuat kajian mengenai tajuk
ini hendaklah memahami manhaj dan metode yang digunapakai oleh
al-Kandahlawī serta menguasai kitab-kitab sumber asli bagi menjadikan
kajian tersebut lebih berkualiti dan bermutu tinggi.
Kesimpulan
Pengaplikasian metode hadith mutāba’at dan syawahid sebagai riwayat
sokongan yang menjadi salah satu faktor pemangkin kenaikan taraf hadith
yang berstatus dhaif kepada hasan li ghairih merupakan manhaj yang
digunapakai oleh al-Kandahlawī dan ulama sebelumnya dalam bidang
penulisan hadith. Cara ini dilakukan menunjukkan kealiman dan kepakaran
beliau di dalam bidang hadith. Sehubungan dengan itu manhaj ini boleh
digunapakai sekiranya seseorang itu benar-benar mahir dalam bidang
takhrij hadith.
(Sumber: Daripada Kajian yang dijalankan oleh pelajar ilmu hadis Jabatan
al-Quran dan as-Sunnah di bawah seliaan Dr. Asmadi Sakat)
*"Kalau dah faham, harap dapat sebarkan supaya orang awam tak terkeliru dengan tohmahan liar..."
Sumber:(http://abusyahirah.blogspot.com/2015/07/menjawab-tohmahan-ahli-hadis-terhadap.html)
.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan