Isnin, 6 Julai 2015

5541. Kejatuhan Nilai RM mempengaruhi kenaikan harga jualan minyak tempatan, walau pun harga pasaran minyak global telah jatuh.


♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡
◆▬▬▬▬▬ஜ  ஜ▬▬▬▬▬◆
☆•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•★´¨`*•.¸¸.•★
♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡
◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩  ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

اللهُــــــم ۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ ۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ

♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡

◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩ ♡ ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

♡  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
“”
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 •
“”
*
Najib mencipta sejarah sebagai Menteri Kewangan hari ini.. 
Mata wang ringgit jatuh ke paras terendah sejak tambatan dolar dihapuskan pada tahun 2005 – serentak dengan peningkatan risiko Greek akan keluar dari zon euro dan membantutkan permintaan dalam pasaran baru muncul.

Data yang dikumpul Bloomberg setakat 8.31 pagi ini di Kuala Lumpur, mata wang itu susut sebanyak 0.7% kepada 3.8045 berbanding dolar.

Ringgit ditambat pada RM3.8 bagi setiap dolar pada tahun 1998 sewaktu krisis kewangan Asia selepas ia susut sebanyak 35% berbanding tahun sebelumnya sewaktu baht Thai turut mengalami penurunan.

Mata wang Malaysia mempamerkan prestasi tukaran paling buruk di Asia tahun ini, sewaktu perdebatan politik menyelubungi firma sarat hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) terus berlangsung dan menghantui Datuk Seri Najib Razak.

Penurunan 48% harga minyak mentah dari harga tertinggi tahun lepas menyebabkan Fitch Ratings memberi amaran pada Mac lalu, negara pengeksport bersih minyak ini berdepan penurunan taraf kerana keadaan kewangan yang merosot.

Fitch tidak menurunkan taraf pada 30 Jun lalu selepas penilaian sebaliknya, menaikkan penarafan A-, gred pelaburan keempat terendah, dari negatif kepada stabil dan ia melonjakkan tahap optimis terhadap ringgit buat seketika lapor The Malaysian Insider

Link: http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2015/07/najib-mencipta-sejarah-sebagai-menteri.html)
BELUM PUAS SEKSA RAKYAT MAHU RAKYAT JADI PENGEMIS ???  
Edward Stephen
Edward Stephen Edward Stephen's photo. 
Harga RON95 Sepatutnya Dinaikkan Sebanyak 20 Sen Seliter - Khairy

SIK: Kerajaan sepatutnya menaikkan harga RON95 sebanyak 20 sen namun kerajaan memutuskan hanya menaikkan minyak sebanyak 10 sen.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berkata kerajaan terpaksa mengeluarkan sebanyak RM100 juta sebagai subsidi bagi menampun lebihan 10 sen tersebut.

"Harga minyak RON95 sepatutnya naik 20 sen seliter baru-baru ini, tetapi kerajaan hanya menaikkannya sebanyak 10 sen seliter," katanya.

Dengan kenaikan yang dilakukan kerajaan itu, akan memberi pulangan hasil dan penjimatan kepada kerajaan di mana ia akan digunakan untuk melaksanakan projek-projek pembangunan bagi kemudahan rakyat.

"Konsepnya sama dengan GST di mana kerajaan akan menyalurkan hasil pendapatan cukai itu kepada projek-projek demi kepentingan rakyat."

"Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah bersetuju untuk menyalurkan pendapatan daripada kutipan GST itu untuk usaha-usaha mensejahterakan kehidupan rakyat," katanya lagi.

Negara tidak dapat mengawal kenaikan harga minyak semasa kerana pasaran terbuka yang digunapakai sekarang ditentukan oleh pasaran antarabangsa. - Siakapkeli.my

Link: http://atsixty-zakriali.blogspot.com/2015/07/belum-puas-seksa-rakyat-mahu-rakyat.html)
Mata wang ringgit jatuh kepada RM3.8045 berbanding USD1. 

Dulu tuduh George Soros, spekulasi duit Malaysia, sekarang siapa pula jadi kambing hitam.

Mata wang ringgit jatuh ke paras terendah sejak tambatan dolar dihapuskan pada tahun 2005 – serentak dengan peningkatan risiko Greek akan keluar dari zon euro dan membantutkan permintaan dalam pasaran baru muncul.

Berdasarkan data yang dikumpul Bloomberg setakat 8.31 pagi ini di Kuala Lumpur, mata wang itu susut sebanyak 0.7% kepada 3.8045 berbanding dolar.

Ringgit ditambat pada RM3.8 bagi setiap dolar pada tahun 1998 sewaktu krisis kewangan Asia selepas ia susut sebanyak 35% berbanding tahun sebelumnya sewaktu baht Thai turut mengalami penurunan.

Mata wang Malaysia mempamerkan prestasi tukaran paling buruk di Asia tahun ini, sewaktu perdebatan politik menyelubungi firma sarat hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) terus berlangsung dan menghantui Datuk Seri Najib Razak.

Penurunan 48% harga minyak mentah dari harga tertinggi tahun lepas menyebabkan Fitch Ratings memberi amaran pada Mac lalu, negara pengeksport bersih minyak ini berdepan penurunan taraf kerana keadaan kewangan yang merosot.

Fitch tidak menurunkan taraf pada 30 Jun lalu selepas penilaian sebaliknya, menaikkan penarafan A-, gred pelaburan keempat terendah, dari negatif kepada stabil dan ia melonjakkan tahap optimis terhadap ringgit buat seketika. – 6 Julai.(sumber tmi)

Link: http://sisibukit.blogspot.com/2015/07/mata-wang-ringgit-jatuh-kepada-rm308.html)
Akaun peribadi wujud atau tidak, soal bekas peguam negara kepada Najib - OLEH V. ANBALAGAN, PENOLONG PENGARANG BERITA

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berucap pada majlis berbuka puasa di Masjid Bandar Rinching, Selangor semalam.

Datuk Seri Najib Razak perlu segera menjelaskan sama ada beliau mempunyai beberapa akaun peribadi di sebuah bank swasta, berikutan pendedahan The Wall Street Journal (WSJ) yang sebanyak RM2.6 bilion dikreditkan ke dalam akaun di bawah namanya, daripada berfikir untuk menyaman akhbar perniagaan itu, kata bekas Peguam Negara Tan Sri Abu Talib Othman.

Beliau berkata, dakwaan terhadap perdana menteri itu sangat serius dan penjelasan perlu untuk melindungi integriti jawatannya.

"Kesan memfailkan saman undang-undang terhadap WSJ akan mengambil masa yang lama. Perkara segera adalah bagi perdana menteri untuk menjelaskan sama ada beliau mempunyai akaun di bank itu," kata Abu Talib kepada The Malaysian Insider.

Najib berkata semalam, beliau akan membuat keputusan tidak lama lagi apakah tindakan akan diambil terhadap WSJ berhubung laporan dana 1Malaysia Development Bhd (1MDB) disalurkan ke dalam akaun di Bank AmPrivate di Kuala Lumpur antara 2013 dan 2015.

Perdana menteri pada sidang media semalam memberitahu, beliau sudah berunding dengan peguam berkenaan "dakwaan berniat jahat" itu.

"Merujuk kepada tuduhan-tuduhan liar yang dibuat terhadap saya, yang saya didakwa mencuri AS$700 juta daripada 1MDB dan meletakkannya di dalam akaun peribadi saya, saya sudah merujuk kepada peguam dan mereka akan memberi nasihat tentang tindakan undang-undang dan lain-lain lagi yang boleh saya ambil, dalam dan luar negara.

"InsyaAllah, saya akan membuat keputusan dalam masa beberapa hari berkenaan apa tindakan selanjutnya yang akan diambil terhadap tuduhan berniat jahat itu," kata beliau di Masjid Bandar Rinching di Semenyih semalam.

Bagaimanapun, para pembantunya menghalang kakitangan media daripada membuat sebarang pertanyaan lanjut mengenai perkara itu selepas Najib memberi kenyataan.

Abu Talib berkata terdapat pihak akan mengeksploitasi dan mensensasikan perkara itu dan ini tidak baik bagi perdana menteri dan Malaysia.

"Semua orang ingin tahu sama ada perdana menteri mempunyai akaun dengan bank dan ia tidak adil jika beliau diserang berterusan," katanya.

Abu Talib, yang merupakan peguam negara selama 13 tahun sehingga 1993 berkata, beliau juga berpendapat ahli-ahli politik tidak perlu ke mahkamah untuk memfailkan saman bagi membersihkan nama mereka.

Selain itu, bank berkenaan juga boleh menjelaskan kedudukan Najib selepas mendapat kelulusan daripada pihak berkuasa, katanya.

"Mereka perlu mengesahkan atau menafikan. Mengapa membuang masa pasukan petugas untuk menyiasat dan bukan menjelaskan isu itu dahulu kerana kedudukan perdana menteri adalah penting," katanya.

Minggu lepas, WSJ mendakwa sebanyak AS$700 juta (RM2.6 bilion) dipindahkan ke akaun bank peribadi Najib di Bank AmPrivate, sebelum Pilihan Raya Umum ke-13.

Najib bagaimanapun menjawab, beliau tidak pernah mengambil apa-apa dana daripada 1MDB untuk kepentingan peribadi dan menyalahkan laporan terkini kepada bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, yang beberapa bulan kebelakangan ini menggesa peletakan jawatan Najib.

Bagaimanapun, ahli-ahli politik pembangkang menyelar "penafian kabur" Najib, manakala WSJ mempertahankan laporannya, dan berkata ia berasaskan bukti yang kukuh.

Peguam Negara Tan Sr Abdul Gani Patail mendedahkan dalam satu kenyataan pada Sabtu, pasukan petugas khas menyerbu 3 syarikat yang dikaitkan dengan dana didakwa disalurkan kepada akaun bank peribadi Najib dan beliau menerima kertas siasatan berhubung perkara itu.

Gani berkata, beliau meneliti semua dokumen dan memberikan nasihat lanjut dan arahan kepada pasukan petugas yang terdiri daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), polis dan Bank Negara Malaysia.

Gani berkata, para pegawai pasukan petugas menyerbu SRC International Sdn Bhd, Gandingan Mentari Sdn Bhd dan pejabat Ihsan Perdana Sdn Bhd pada Jumaat dan mendapat lebih banyak dokumen.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com.
Link: http://atsixty-zakriali.blogspot.com/2015/07/akaun-peribadi-wujud-atau-tidak-soal.html)

Ini Petanda Najib Akan Berundur?

Ini Petanda Najib Akan Berundur? Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan mendapati dirinya sukar mengharungi skandal terbaru yang melibatkan syarikat sarat hutang 1Malaysia Development Bhd (1MDB) tidak kiralah terbukti atau tidak AS$700 juta (RM 2.6 bilion) disalurkan ke dalam akaun peribadinya, kata majalah perniagaan Forbes.

Menurut artikel bertajuk "Can Najib Razak Survive 1MDB Scandal?" (Bolehkah Najib Razak harungi skandal 1MDB?), walaupun jika tuduhan tersebut dibuktikan palsu, ia timbul pada masa yang sukar bagi Najib.
Ini kerana faktor-faktor lain, seperti perbalahan dalaman Umno sementara ia cuba menerima realiti tidak lagi mempunyai 'hak automatik' memenangi setiap pilihan raya, menyebabkan parti itu tidak pasti jika Najib pemimpin dimahukan parti tunggak kerajaan itu dalam suasana politik lebih kompetitif.
Kolumnis Forbes juga mengatakan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail mengesahkan beliau menerima dokumen mengaitkan Najib dengan 1MDB dan dilaporkan berkata terdapat potensi bagi perkara itu membawa kepada dakwaan jenayah sekiranya tuduhan tersebut benar.
"Najib Razak, perdana menteri Malaysia sejak 2009, berdepan cabaran terbesar dalam kepimpinannya – termasuk risiko dakwaan jenayah," kata artikel tersebut.
"Malaysia merupakan tempat di mana reputasi amat bermakna dan publisiti yang tidak baik akan kekal.
"Walaupun Peguam Negara tidak merasakan terdapat bukti mencukupi untuk mendakwa, wujud perasaan yang Najib kini dilemahkan juga," kata kolumnis kewangan Forbes, Chris Wright.
Link: http://addindeen.blogspot.com/2015/07/ini-petanda-najib-akan-berundur.html)
PANAS - Misteri Kehilangan Billionair Yahudi Dari Senarai Penasihat 1MDB
Namanya Bernard Arnault, orang terkaya di Eropah dan top ten terkaya di dunia ! Jenama seperti Dom Perignon, Bulgari, Louis Vuitton, Fendi, Sephora semuanya dibawah payung LVMH miliknya. Hartanya lebih dari USD41 billion !

Peeeergh ...... senang kalau ada warga 1MDB nak beli handbag berjenama world !

Pejabat PM ada simpan artikel Bernama bertarikh 29 Julai 2010 semasa Najib melantik Lembaga Penasihat 1MDB dan saya copy satu perenggan -

The current board members are Minister in the Prime Minister's Department, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop; Tan Sri Dr Wan Abdul Aziz Wan Abdullah secretary-general of Finance Ministry); chairman of Abu Dhabi Executive Affairs Authority and chief executive officer (CEO) & managing director of Mubadala Development Co, Khaldoon Khalifa Al Mubarak; and, group chairman & CEO of LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, Bernard Arnault.

Faktanya, Bernard Arnault adalah salah seorang ahli lembaga penasihat 1MDB. Tapi kenapa sekarang gambar dan namanya sudah dipadam dari senarai ahli lembaga penasihat 1MDB ?

Dah digugurkan ? Bila ? Kenapa ? Atau dia yang letak jawatan ?

Peeeergh ! Respek lah Najib ...... Dengan selamba jer Najib boleh buang orang TERKAYA di Eropah dari menjadi ahli lembaga penasihat 1MDB !

eerrr... harap2 bukan disorok ya ... tak tahu apa sebabnya kalau nak disorokkan... si Bernard ni tahu ke nama dia dah kena buang dari panel penasihat 1MDB ?

Oya, Bernard Arnault adalah seorang Yahudi.

Posted by Jeebond BLM

Link: http://atsixty-zakriali.blogspot.com/2015/07/panas-misteri-kehilangan-billionair.html)

POLITIK MURAHAN PEMIMPIN DAP TERIMA PADAH (GAMBAR)

Link: http://naimnikmat.blogspot.com/2015/07/politik-murahan-pemimpin-dap-terima.html)
Oh.. patutlah AmBank dan BNM membisu saja tentang tuduhan terhadap Najib itu.. 
Ramai termasuk aku sendiri tertanya-tanya kenapa dua buah Bank yang dinamakan oleh The Wall Street Journal dalam dakwaannya terhadap Najib hingga kini masih membisu.

Ambank dengan mudah boleh mengeluarkan satu kenyataan mengatakan bahawa akaun-akaun ini yakni 2112022011880, 2112022011906 dan 2112022009694 bukanlah akaun milik Presiden UMNO iaitu Najib Tun Razak..

Begitu juga dengan Bank Negara yang menjaga transaksi dan laporan tunai, Jika USD681 Juta dipindahkan dari luar negara ke dalam akaun yang dikatakan milik Najib di AmBank itu Bank Negara sudah pasti menyedarinya..

Samada akaun yang dimaksudkan itu masih kekal atau ditutup serta seluruh wang telah dipindah keluar negara Bank Negara pasti menyedarinya..

Sama dengan AmBank, Bank Negara Malaysia boleh mengeluarkan satu kenyataan menafikan wujudnya transaksi yang didakwa itu..

Tapi kenapa Bank Negara juga membisu?.. Adakah mereka bersekongkol dengan Mahathir untuk menjatuhkan Najib?

Ini jawapannya...

KUALA LUMPUR: Pihak AmBank atau Bank Negara Malaysia (BNM) disifatkan tidak boleh mendedahkan nombor akaun yang didedahkan Asian Wall Street Journal (AWSJ) yang didakwa atas nama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak benar-benar wujud atau sebaliknya.

Bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, bank-bank berkenaan dilihat perlu merahsiakan maklumat sekali gus tindakan itu tertakluk kepada undang-undang di bawah Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan (BAFIA).

"Tiada sebab Najib atau mana-mana menteri Kabinet yang dilihat boleh mengeluarkan arahan kepada AmBank atau BNM supaya mengeluarkan rekod bank seseorang individu. BAFIA halang AmBank dan BNM dedah pemilik akaun kontroversi tersebut.

"Jadi tidak ada apa yang boleh mendesak kedua-dua bank itu untuk mendedahkan apa sahaja yang tertakluk di dalam Akta BAFIA, jika didedah, kepercayaan rakyat termasuk dunia kepada sistem perbankan negara akan musnah," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Abdul Khalid mengulas kenyataan Naib Presiden PKR Rafizi Ramli yang menggesa AmBank serta BNM mengesah atau menafikan sama ada nombor akaun yang didedahkan AWSJ yang didakwa atas nama Najib benar-benar wujud.

Jelas Rafizi, langkah ini dapat memberi gambaran terbaik kepada rakyat sama ada Najib benar-benar terlibat atau tidak dalam pengambilan dana berjumlah hampir AS$700 juta (RM2.6 bilion) dari 1MDB.

Sebelum ini, Abdul Khalid merupakan seorang ahli korporat dan pernah menjadi Ketua Pengarah Eksekutif (CEO) firma syarikat kewangan yang diselia kerajaan Permodalan Nasional Berhad (PNB).

Pada tahun 1981, Abdul Khalid menjadi terkenal setelah menyelesaikan 'serangan Subuh' di London Stock Exchange, yang mana PNB mencatat agihan 51 peratus syer di syarikat perindustrian British iaitu Guthrie kurang daripada dua jam.

Abdul Khalid kemudian menjadi CEO Malaysianized Guthrie yang kini dikenali sebagai Kumpulan Guthrie Bhd dari tahun 1995 sehingga 2003.

Dalam pada itu ujar Abdul Khalid, kenyataan Rafizi sekali gus dilihat mengelirukan orang ramai serta sengaja menimbulkan persoalan yang tidak harus terjadi.

Bagaimanapun katanya, pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) disifatkan boleh memulakan siasatan ke atas pemilik akaun bank yang didakwa AWSJ serta Sarawak Report.

"Akta BAFIA itu pula tidak tertakluk kepada kuasa SPRM sendiri untuk 'masuk' dan memulakan siasatan terhadap laporan media itu.

"Hasil daripada siasatan harus diumum dan ia akan menyelesaikan kemelut yang melanda Najib sendiri," ujarnya.

Pada Ahad, Najib menegaskan, selaku perdana menteri yang dipilih rakyat, dia tidak akan sesekali mengkhianati rakyat dan harta benda negara ini.

Kata Najib, pihaknya tidak akan membenarkan anasir luar untuk menggugat dan menjatuhkan kepimpinan UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang dipilih oleh rakyat, sesuka hati mereka.

Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail dalam kenyataannya baru-baru ini berkata, pihak berkuasa kini menyiasat tiga buah syarikat yang dikaitkan dengan dakwaan AWSJ yang juga dilaporkan oleh Sarawak Report lapor AstroAwani

BAFIA.. sebabnya.. jadi susahlah kalau Najib mahu rakyat mempercayai kata-katanya 100%.. macai mungkin percaya..

Jadi tepatlah kalau bekas Peguam Negara Tan Sri Abu Talib Othman, mahu Najib sendiri segera menjelaskan sama ada beliau mempunyai beberapa akaun peribadi di AmBank itu..

"Kesan memfailkan saman undang-undang terhadap WSJ akan mengambil masa yang lama. Perkara segera adalah bagi perdana menteri untuk menjelaskan sama ada beliau mempunyai akaun di bank itu," kata Abu Talib.

Tapi masalahnya ialah kalau Najib mengaku dia ada akaun di AmBank, secara tidak langsung dia dah akui akan kebenaran WSJ tentang beliau memiliki akaun di AmBank..

Sudahlah Peguam Negara sendiri pun dah sahkan melihat laporan siasatan yang didakwa WSJ tu..

Nak nafikan pula nanti WSJ dan Sarawak Report keluarkan detail transaction tu pula lagi haru..

Ahhh... tersepit pulak Pahlawan Bugis ni..

Link: http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2015/07/oh-patutlah-ambank-dan-bnm-membisu-saja.html)

AKAN TURUN BALA APABILA ULAMA MEMBELA PEMIMPIN RASUAH !


Zack Ahmad's photo.
Link: http://atsixty-zakriali.blogspot.com/2015/07/akan-turun-bala-apabila-ulama-membela.html)

Inilah Laporan lengkap beserta dokumen tuduhan WSJ terhadap Najib

Tranungkite
SENSATIONAL FINDINGS! - Prime Minister Najib Razak's Personal Accounts Linked To 1MDB Money Trail MALAYSIA EXCLUSIVE!
Mohamed Badawy al-Husseiny CEO of Aabar was also Chair of Falcon Bank at the time of the multi-million dollar transactions into Najib's account and he remains a current Board Member at the Aabar/IPIC owned bank.
Mohamed Badawy al-Husseiny CEO of Aabar was also Chair of Falcon Bank at the time of the multi-million dollar transactions into Najib’s account and he remains a current Board Member at the Aabar/IPIC owned bank.
In a shocking development it has been learnt that investigators have traced billions of ringgit linked to the 1MDB money trail into Prime Minister Najib Razak’s personal bank accounts.

Amongst a series of key transactions it has been identified that a total of RM42 million recently flowed from a controversial company linked to 1MDB, SRC International Sdn Bhd, into the PM’s own private accounts.
These personal accounts were held clearly under the name of “Dato’Sri Mohd Najib Bin Hj Abd Razak” at AmPrivate Banking in Kuala Lumpur.

Even more sensationally, a total of US$681,999,976 (RM2.6 billion) was separately wire transferred from the Singapore branch of the Swiss Falcon private bank owned by the Abu Dhabi fund Aabar into the Prime Minister’s private AmBank account in Kuala Lumpur, on March 2013, just in advance of the calling of the General Election.
AG Abdul Gani Patail - the information is on his desk
Aabar has been connected to numerous financial transactions involving 1MDB.

The transfers from the fund’s wholly owned Falcon Bank into Najib’s AmPrivate Banking account took place just days after the signing of a so-called “strategic partnership” between Malaysia and Abu Dhabi on 12th March 2013.

This resulted in the issuing of a US$3 billion bond guaranteed by the the Malaysian Government as part of a “50 50 joint venture between 1MDB and Aabar” to develop the Tun Razak Exchange project.

However, there have been many queries since about what happened to the money; about the failure to develop the Tun Razak Exchange project and about why Aabar itself never contributed, as promised, to the so-called joint venture?
Posing at the photo shoot to promote the
Posing at the photo shoot to promote the “Strategic Partnership”just days before the cash transfer from Falcon and three weeks before parliament was dissolved, were the Malaysian Prime Minister Najib Razak; the CEO of 1MDB (Shahrol Halmi); the Chairman of 1MDB (Lodin Wok Kamaruddin); the Chairman of Falcon Bank and CEO of Aabar (Mohamed Badawy al-Husseiny) and the Chairman of Aabar (Khaddem Al Qubassi).
This stunning body of banking information has recently been received by a number of Malaysia’s top law enforcers, including the Attorney General.

Najib's personal accounts move centre stage in the hunt for 1MDB's missing billions
It creates an extraordinary series of connections between 1MDB projects and the Prime Minister’s personal finances and it transforms the 1MDB investigation into a political crisis of the gravest magnitude in Malaysia.

SRC paid RM42 million to Najib Razak’s private accounts

The money taken from SRC International is a particularly shocking revelation, because this was money lent by the public pension fund KWAP and never accounted for.

SRC International Sdn Bhd was set up under the auspices of 1MDB in July 2011 and it is headed by none other than Nik Faisal Ariff Kamil, a close friend of Jho Low, who was brought over to 1MDB from Sarawak’s UBG as the fund’s chief investment officer.

Najib's personal accounts move centre stage in the hunt for 1MDB's missing billions
Najib’s personal bank accounts move centre stage in the hunt for 1MDB’s missing billions
In 2010 Nik Kamil was the ‘link man’ between UBG, 1MDB and PetroSaudi for channelling US$260 million of 1MDB money into the purchase of UBG from Jho Low and the then Sarawak Chief Minister Taib Mahmud.

He was then transferred to become CEO of 1MDB’s new subsidiary SRC International Sdn Bhd.

SRC International courted immediate controversy in 2011 by borrowing RM4 billion from Malaysia’s public retirement fund Kumpulan Wang Persaraan (KWAP).

Over subsequent years 1MDB’s political critics have pressed the government to understand where that money went and have repeatedly complained at the lack of information provided by the company’s statements and accounts.

Most recently the Prime Minister, who had eventually taken SRC under the direct control of his own Ministry of Finance, announced in March that much of the money had been invested in a Mongolian company Gobi Coal & Energy.

However, documents now in the hands of Malaysian prosecutors, show that just the previous month (February 10th 2015) SRC International had transferred RM10 million into the account number 2112022011880 of “Dato’Sri Mohd Najib Bin Hj Abd Razak” at AmPrivate Bank in Kuala Lumpur.
Transfers this year in February from SRC into Najib’s personal account

Likewise, on December 26th 2014, two earlier transactions had seen the transfer of another RM27 million and RM5 million from SRC International Sdn Bhd into AmPrivate Banking account number 2112022011906, which also belongs to “Dato’Sri Mohd Najib Bin Hj Abd Razak”.

Transfers last December from SRC into Najib’s personal accounts

The money trail from SRC International to Najib has been clearly detailed by investigators and is also in the possession of the international financial newspaper The Wall Street Journal.

Sarawak Report has acquired copies of the documentation relating to the case, which corroborate that out of a total of RM50 million transferred from of SRC in these transactions RM42 million went straight into the Prime Minister’s own accounts.

The findings present a clear flow of money from SRC International’s AmBank Islamic account number 2112022010650 through two separate Malaysian companies into two of Najib’s own personal accounts at the AmBank Group’s private arm.

The transfers first passed from the 1MDB/ Ministry of Finance owned company, SRC International Sdn Bhd, whose Director and CEO is Nik Faisal Ariff Kamil, to a second company Gandingun Mentari Sdn Bhd, of which Nik Faisal Ariff Kamil is also a Director and SRC is the major shareholder.

This account was also held at AmBank Islamic, account number 8881003806948.
Key role of Nik Faisal Arif Kamil at SRC and transfer company Gandingan Mentari Sdn Bhd
Key role of Nik Faisal Ariff Kamil at SRC and transfer company Gandingan Mentari Sdn Bhd
Then the money was transferred on to another company Ihsan Perdana Sdn, of whom the shareholders of a share capital of RM100,000 are one Datuk Suboh Bin Mohd Yassin and again Nik Faisal Ariff Kamil.
Ihsan Perdana Sdn Bhd was the second company in the trail with an account at Affin Bank.
Ihsan Perdana Sdn Bhd was the second company in the trail with an account at Affin Bank.
The Ihsan Perdana account number 106180001108 is lodged with another Malaysian bank, Affin Islamic Bank, of whom one of the Board members is none other than Lodin Wok Kamaruddin, who is also Chairman of the Board of Directors of 1MDB.
Key link in the chain - Lodin Wok Kamaruddin is Chair of 1MDB and Board Member of Affin Bank
Key link in the chain – Lodin Wok Kamaruddin is Chair of 1MDB and Board Member of Affin Bank
Two days after the first transaction initiated on Christmas Eve, the vast majority of this original RM40 million sum was passed on Boxing Day 2014, in two tranches, to two separate accounts belonging to Najib.

RM27 million went to his personal AmPrivate Banking account number 2112022011880 and RM5 million went to his personal AmPrivate Banking account number 2112022011906.
SRC International – February 2015 pay out

The investigation shows a second series of payments, which took place in February of this year, following the same pattern of transactions.

On this later occasion SRC International first paid out RM5 million on 5th February 2015 to the Nik Faisal Ariff Kamil controlled company Gandingan Mentari Sdn Bhd. Then the next day on 6th February a further RM5 million was transferred to the same account.
Lodin and his team at Affin Islamic Bank
Lodin and his team at Affin Islamic Bank
Each sum was immediately transferred within the same day to the same Ihsan Perdana account as before at Affin Islamic Bank.

Later, on 10th February, the entire combined sum of RM10 million was forwarded straight into one of the personal accounts at AmPrivate Banking used in the previous transactions – Account Number 2112022011906, registered in the name of “Dato’ Sri Mohd Najib Bin Hj And Razak”.

The transfer documents cite the purpose of the money as being for unspecified “CSR [Corporate Social Responsibility] programmes”. Why such a programmes would ever be conducted through the private accounts of the Minister in charge of the public company out of borrowing from the state pension fund remains unclear.
Falcon Bank is a discreet bank promoted towards the super-wealthy.  It is owned by Abu Dhabi's Aabar Fund.
Falcon Bank is a discreet bank promoted towards the super-wealthy. It is owned by Abu Dhabi’s Aabar Fund.
US$680,999,976 from Falcon Bank straight to Najib!

A further extraordinary transaction cited in this official investigation into 1MDB will attract the particular interest of international and US regulators, not only because of its shocking size, but also because it comprises a US dollar transaction through Wells Fargo Bank in New York.
Hundreds of millions of dollars wired from a BVI company account at Falcon Bank (Tanore Finance) to Najib’s personal AmPrivate Bank account days before the calling of the 2013 General Election

Malaysian followers of the 1MDB scandal will note that familiar names linked to 1MDB and Jho Low at the Abu Dhabi Aabar fund are closely involved.
Khadem al Qubaisi, ex-head of Falcon, Aabar and CEO of IPIC
Khadem al Qubaisi, ex-head of Falcon, Aabar and CEO of IPIC
Falcon Bank, which sent these enormous sums in March 2013, is a Swiss Private Bank, formerly called AIG Private Bank, which was bought up by IPIC (of which Aabar is a subsidiary) in 2009.

The original Chairman of the Board of Falcon Bank was none other than Khadem al Qubasi, the Aabar Chairman and IPIC CEO, who was at the heart of a series of controversial deals with 1MDB and simultaneous private ventures with Jho Low.

Al Qubaisi was sacked from all his official posts in Abu Dhabi earlier this year, following a series of exposes in Sarawak Report about his dealings with 1MDB, his extravagant and unaccountable wealth and his flamboyant behaviour in nightclubs – as well as a mysterious payment of US$20 million into his private account by the company Good Star in 2012.

Good Star was controlled by the 1MDB connected businessman Jho Low and the company was the recipient of US$1.19 billion siphoned off from the PetroSaudi joint venture, according to investigations by Sarawak Report.

Al Qubaisi was succeeded as Falcon Chairman by his CEO at Aabar, Mohamed Badawy Al-Husseiny.

Both these men have been closely involved in all the various deals between Aabar and 1MDB and it was Badawy Al-Husseiny who was in the post as the Chairman of Falcon when the massive transfers of hundreds of millions of dollars were made to Najib’s account in March 2013.
More deals involving Aabar's Khadem al Qubaisi and Mohammed Al-Husseini - Aabar purchased a share of RHB bank in 2011
More deals involving Aabar’s Khadem al Qubaisi and Mohammed Al-Husseini – Aabar purchased a share of RHB bank in 2011
Indeed Al-Husseiny remains on the Falcon Board to this day and also remains in place as Chief Executive of Aabar, which is a subsidiary of IPIC, which has just controversially bailed out 1MDB by agreeing to pay its outstanding debts of US$1 billion and to indemnify its repayments on a further $3.5 billion, in return for promised “assets” that have remained unspecified on the London Stock Exchange.

Despite the promise by the Malaysian Government that it would not agree to guarantee further loans to 1MDB, the LSE announcement has made clear that the Prime Minister has indeed made just this commitment to IPIC in this published agreement.
Close connections - Riza Aziz and Jho Low at the launch of Wolf of Wall Street - allegedly paid for by Aabar's CEO and Falcon Bank's Chairman Al-Husseiny
Close connections – Riza Aziz and Jho Low at the launch of Wolf of Wall Street – allegedly paid for by Aabar’s CEO and Falcon Bank’s Chairman Al-Husseiny
Interestingly, it was none other than the same Mr Husseiny who, after months of speculation, finally came forward to claim that it was he who personally invested the US$100 million in the Hollywood Movie Wolf of Wall Street made by Red Granite Productions, which belongs to Najib Razak’s step-son Riza Aziz (son of Rosmah Mansor).

No one has been able to explain how a salaried official like Mr Husseiny could afford to make such a vast one off investment in the first major movie project of a son of a client.
The detail on the transactions
The transfers made by Falcon Bank’s Singapore branch to Najib Razak’s personal account just days before the Prime Minister called the last election are eye-wateringly large.

On 21st March 2013 US$619,999,988 was paid out of account number 8550299001 at Singapore’s Falcon Private Bank, which is registered in the name of a BVI company named Tanore Finance Group.

This money was sent to yet another account registered in the name of “Dato’ Sri Mohd Najib Bin Hj And Razak” at AmPrivate Banking in Malaysia. The number of this account was 2112022009694.
Hundreds of millions of dollars wired from a BVI company account at Falcon Bank (Tanore Finance) to Najib’s personal AmPrivate Bank account days before the calling of the 2013 General Election

The documentation also shows that a second payment was made four days later on 25th March 2013, via the same transaction channels, of US$60,999,988 into the same account belonging to Najib.

This account was closed, according to our information, on 30th August of that year.

During the intervening period was the GE13 election campaign, where the issue of vote buying featured heavily. It therefore seems inevitable that questions will now be asked whether the Prime Minister was using this transfer of money as a personal ‘election fund’?
Indeed UMNO candidates have confided that Najib handed them multi million personal cheques, signed by the Prime Minister himself, in order to cover election expenses.
Suspicious transactions
Also at issue is whether the banks involved ever alerted regulators to the possibility of a suspicious transaction, according to money laundering regulations?

The wire transfer documents show that these multi-million dollar transfers were handled through New York by the American Wells Fargo Bank, International Branch.

The revelations will inevitably prompt calls for the regulators in Singapore, Switzerland and now the United States to examine the activities of a Swiss private bank based in Singapore through the US in paying such a sum into the private account of a politically connected individual.

Malaysia’s own regulatory authorities, on the other hand, have been presumably paralysed by the notorious and long-standing refusal of the Attorney General, Abdul Gani Paital, to ever prosecute cases involving senior member of UMNO.
Role of Nik Faisal Ariff Kamil is revealed
Nik Faisal Ariff Kamil - key link between 1MDB, Najib and Jho Low
Nik Faisal Ariff Kamil – key link between 1MDB, Najib and Jho Low
Another fascinating aspect of this investigation is the revealing of the pivotal role of Jho Low’s known close side-kick Nik Faisal Ariff Kamil in the close circle of operators around Najib Razak.

A letter from Nik to the branch manager of AmIslamic Bank in Jalan Raja Chulan, KL dated 20th January 2014 reveals his management of several of the bank accounts owned by Najib, including two involved in the SRC investigation.

Nik Kamil refers to three accounts, 211202201188-0/ 211202201189-8/211202201190-6, for which he reveals he has been appointed “Authorised Personnel” with the right to deposit cash.

Because he and the account holder (Najib Razak) have schedules involving “various international trips and meetings scheduled and other potential ad hoc requirements”, he explains to the branch manager that there will be occasions where he “may not be available to provide necessary transfer and remittance instructions to the Bank”.

He therefore wished to nominate a representative to “arrange for urgent cash deposits into the accounts where required for purposes of, inter-alia, clearances of urgent cheques against my instruction”.

This revelation shows that Nik Faisal Ariff Kamil is not only the Director of the 1MDB subsidiary SRC, but also the manager of private accounts owned by Najib Razak, which have received money from that company.

This new information, related to the on-going scandal of 1MDB and already being reported internationally, is likely to send shock waves through Malaysia’s banking and political circles.

Whatever the excuses (an of course there will be attempts at plenty) such vast transfers of money into a sitting Prime Minister’s private account cannot be ignored.


Neither can the unorthodox and irregular handling of public borrowings from an old age pension fund entrusted once again to the same Prime Minister cum Finance Minister, who allowed money from SRC to also pass into his personal accounts.


Link: http://gigitankerengga.blogspot.com/2015/07/inilah-laporan-lengkap-beserta-dokumen.html)
*

Tiada ulasan: