Google+ Badge

Selasa, 7 Julai 2015

5555. Wanita Mukmin Wanita Yang Melawan Kezaliman.


♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡
◆▬▬▬▬▬ஜ  ஜ▬▬▬▬▬◆
☆•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•★´¨`*•.¸¸.•★
♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡
◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩  ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

اللهُــــــم ۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ ۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ

♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡

◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩ ♡ ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

♡  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
“”
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 •
“”
*

WANITA MUKMIN YANG MELAWAN KEZALIMAN

Assalamualaikum....
Alangkah bijak dan sucinya perempuan yang bernama Asiyah r.a, dia sentiasa berdoa memohon supaya dekat dengan Tuhannya berbanding dengan sebuah istana dan enggan taat kepada seorang pendosa dan kafir yang bernama Firaun serta menolak untuk hidup di istananya yang penuh dengan kemewahan dan hamba sahaya. Dia hanya memohon untuk memiliki sebuah rumah yang lebih abadi, lebih indah di sisi Allah SWT di Syurga.
Kemudian Asiyah r.a diseksa kerana keimannya kepada Allah, dan hidupnya berakhir dengan kepulangannya ke sisi Allah SWT. Walaubagaimanapun, Allah menjadikannya sebagai contoh dan ikutan bagi setiap mukmin dan mukminah sehingga ke hari kiamat. Allah SWT memuji serta menyanjung amal perbuatannya dalam kitab sucinya, Al-Quran. Sedangkan suaminya, Allah SWT mencela perbuatannya yang menyimpang dari jalan Allah semasa hidup.


Sumber: http://ummiberbicara.blogspot.com/2015/07/wanita-mukmin-yang-melawan-kezaliman.html)

Mata Yang Takkan Menangis

Dalam sebuah hadits yang berasal dari Hasan Basri Rasulullah SAW bersabda : “Setiap mata manusia di akhirat nanti pasti akan menangis, kecuali empat mata :
1.    Mata yang tercongkel keluar dalam perang fi sabilillah
2.    Mata yang menangis (selalu di dunia) karena takut kepada Allah
3.    Mata yang diajak jaga malam (tahajud) karena takut kepada Allah
4.    Mata yang diajak jaga (memelihara) pasukan di bekalang umat Islam 

Dalam hadits lain menegaskan :”Setiap mata pada hari kiamat nanti pasti akan menangis, kecuali tiga : 

1.    Mata yang menangis di dunia karena takut kepada Allah
2.    Mata yang dipejamkan dari larangan Allah
3.    Mata yang dibuat jaga dalam perang fi sabilillah

Dari dua hadits diatas *TIDAK DINYATAKAN RIWAYAT HADIS, maka dapat diambil pelajaran bahwa di akhirat nanti semua umat manusia akan menangis, yaitu menyesal sejadi-jadinya karena tidak beramal shaleh waktu hidup di dunia. Akan tetapi ada 4 kelompok yang tidak akan menangis, karena telah banyak melakukan amal shaleh sewaktu di dunia, yaitu :

Pertama
Mata yang menangis di dunia karena takut kepada Allah, karena merenungi kebesaran Allah, karena merenungi kebodohan diri dan karena menyesali kesalahan yang pernah dilakukan.

Nabi Adam AS. menangis  selama 100 tahun sebagai rasa penyesalan diri karena memakan buah khuldi (buah yang dilarang Allah untuk dimakan), sehingga dari air matanya mengalir menjadi sebuah lembah yang diberi nama lembah Sarandih. Nabi Nuh AS. juga menangis selama 300 tahun kerena ditegur oleh Allah tentang putranya (Kan’an) yang ingkar, sehingga pipinya menjadi cekung.

Abu Bakar Ash Shidiq ra sering menangis waktu membaca Al Qur’an. Pada suatu hari Abu Bakar disuruh oleh Rasulullah SAW untuk menggantikan menjadi imam shalat. Namun serta merta disanggah oleh Aisyah :”Ya Rasulullah, ayahanda jangan disuruh menjadi imam” . Mengapa? Tanya Rasulullah. “Kerena ayah sering menangis kalau membaca Al Qur’an.” Jawab Aisyah. “Tidak apa-apa. Itu pertanda positif.” Tegas Rasulullah SAW.

Suatu hari Umar bin Khatab ra ketika berkumpul dengan para sahabat tiba-tiba menangis sejadi-jadinya seperti anak kecil, lantaran pernah mengubur hidup-hidup anaknya sebelum masuk Islam. 

Lalu bagaimana dengan kita? Pernahkan kita menangis karena merenungi kebesaran Allah atau karena menyesali kesalahan kita? Yang ada kita hanya tertawa, bahkan sampai tebahak-bahak. Kita lebih banyak tertawa dan tak pernah menangis. Bahkan ada pelawak yang berkata : “Tertawalah sebelum ada undang-undang yang melarang kita tertawa.”

Allah SWT memperingatkan kita dalam firmannya :
”Maka apakah kamu merasa heran terhadap pemberitaan ini? Dan kamu menertawakan dan tidak menangis? Sedangkan kamu melengahkannya? Maka bersujudlah kepada Allah dan sembahlah (Dia).” (QS An Najm : 59-62) 

Ada 3 perkara yang menyebabkan hati kita keras membatu :
1.  Terlalu banyak tertawa. Sebab gelak tawa seseorang menyebabkan dia lengah atau lupa kepada urusan akhirat.

2.  Terlalu banyak makan. Sebab jika seseorang kekenyangan, mata menjadi ngantuk dan jika ngantuk pasti lupa urusan akhirat.

3.  Omong kosong atau berbicara yang tidak ada perlunya. Apalagi kalau sambil dusta atau memperolok-olokkan orang lain.

4.  Nabi SAW bersabda :”Celakalah orang yang berdusta untuk membuat bahan tertawa bagi manusia. Celaka dia,celaka dia. Nabi mengulanginya tiga kali.”

Kedua
Mata  yang dipejamkan dari segala larangan Allah. Artinya yang tidak mau menoleh apalagi mengerjakan larangan Allah. Sumber dosa itu ada dua : mengerjakan larangan Allah dan meninggalkan perintah-Nya. 

Meninggalkan larangan Allah sering lebih berat daripada mengerjakan perintah-Nya. Banyak orang yang mampu melaksanakan perintah-perintah Allah, tetapi sering tidak mampu meninggalkan larangan-Nya. Dalam kehidupan bermasyarakatpun, ternyata nahi mungkar jauh lebih berat daripada amar ma’ruf. Kita dengan mudah mengajak orang untuk mendirikan shalat, mengajak berpuasa, dan sebagainya. Tapi mampukah kita melarang orang berjudi dikampung kita? Ini adalah tantangan bagi kita dalam menegakkan kalimah Allah SWT. Manusia jaman ini sedang kehilangan rasa, yaitu rasa malu berbuat dosa.

Ketiga
Mata yang selalu diajak bangun malam (tahajud). Tahajjud adalah satu-satunya shalat sunah yang secara tersurat tertulis dalam Al Qur’an.

“Dan pada sebagian malam hari shalat tahajjudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagi kamu. Mudah-mudahan Tuhanmu mengangkat(derajatmu)mu ke tempat yang terpuji.” (QS Al Isra : 79)

Shalat tahujjud adalah shalat sunah yang paling utama setelah shalat sunah rawatib (shalat sunah yang mengiringi shalat fardhu). Terutama apabila dilaksanakan menjelang shalat subuh. Sehingga begitu istimewanya, Allah abadikan di dalam Al Qur’an dan bagi yang melaksanakan Insya Allah akan dinaikkan derajatnya ke tempat yang terpuji, baik terpuji dihadapan manusia maupun di hadapan Allah SWT. Hal ini karena untuk mengerjakannya cukup berat. Ditengah keheningan malam dengan buaian mimpi indah, dan orang lain sedang tidur terlelap, lalu kita bangun untuk mengerjakan amal shalat.
Ada ungkapan arab yang berbunyi : “Segeralah tidur dan segeralah bangun, beruntunglah hidupmu.”

Keempat
Mata yang diajak jaga malam dalam perang fi sabilillah. Artinya mata yang selalu siaga terhadap kemungkinan yang membahayakan umat Islam. Sebab kita sebenarnya selalu diintai musuh-musuh Islam sebagai rivalnya. 
 
Ciri muslim yang baik adalah yang kehidupannya seperti lebah. Tenang, tentram tidak membuat kerusakan. Dimanapun lebah hinggap, tidak ada dahan yang patah. Bahkan selalu mengawinkan benang sari, sehingga terjadi pembuahan. Tetapi kalau sarang lebah dirusak, ia tidak segan-segan untuk mengejar pelakunya. Bahkan sampai menyelam di airpun ia tunggui. Demikian pula kehidupan kita yang baik, tidak membuat kerusakan. Tetapi kalau kita dirusak, jangan surut mundur ke belakang, tetapi kita bela agama Allah SWT.

Sumber: http://detikislam.blogspot.com/2015/07/mata-yang-takkan-menangis.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FUHQdyX+%28Detik+Islam%29)

EDISI CUIT MINDA .... LIHAT, FIKIR DAN NILAI.

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 22 minit yang lalu
*Tak perlu nak kupas dan ulas panjang lebar ... cukup gambar menjadi bahan berbicara.*

" KARIKATUR YANG MENGGAMBAR REALITI SEBENAR PUSAT ZAKAT DI MALAYSIA "

tikaq buloh pada tikaqbuloh blog - 42 minit yang lalu
Masuk berita saban tahun hasil kutipan meningkat, hasil kutipan mencecah angka bilion. Tetapi hasilnya disimpan entah dimana, yang teragih hanyalah berapa % sahaja dari hasil kutipan. Sepatutnya badan yang mengumpulkan wang zakat lah yang mencari orang susah, bukan orang susah yang perlu kehulu kehilir pergi ke pusat urus zakat dan disusahkan dengan pelbagai kerenah prosedur.

Mukhriz yakin bapanya tidak terlibat seleweng fakta 1MDB Adam Abu Bakar

atsixty pada ZAKRI ALI - 44 minit yang lalu
[image: mukhriz_mahathir_600] *Tuduhan Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa Tun M individu di sebalik kontroversi merupakan tuduhan tidak adil.* *PETALING JAYA: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir menafikan bahawa bapanya, Tun Dr Mahathir Mohamad terlibat dan menjadi dalang menyeleweng fakta atau mengubah emel dalam kontroversi Syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB).* *Tegasnya, tuduhan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mendakwa bekas Perdana Menteri itu merupakan individu di sebalik pembohongan yang dibuat termasuk oleh Sarawak Report merupakan sua... lagi »

WANITA MUKMIN YANG MELAWAN KEZALIMAN

Fizah Mohd pada FizahMohd - Sejam yang lalu
Assalamualaikum.... Alangkah bijak dan sucinya perempuan yang bernama Asiyah r.a, dia sentiasa berdoa memohon supaya dekat dengan Tuhannya berbanding dengan sebuah istana dan enggan taat kepada seorang pendosa dan kafir yang bernama Firaun serta menolak untuk hidup di istananya yang penuh dengan kemewahan dan hamba sahaya. Dia hanya memohon untuk memiliki sebuah rumah yang lebih abadi, lebih indah di sisi Allah SWT di Syurga. Kemudian Asiyah r.a diseksa kerana keimannya kepada Allah, dan hidupnya berakhir dengan kepulangannya ke sisi Allah SWT. Walaubagaimanapun, Allah menjadikann... lagi »

Adnan, Khaled Nordin, mohon maaf kepada Kit Siang!

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - Sejam yang lalu
Setiausaha Agung Umno Tengku Adnan Mansor dan Menteri Besar Johor, Datuk Seri Khaled Nordin yang juga Ketua Bahagian UMNO Pasir Gudang perlu memohon maaf kepada Lim Kit Siang diatas gangguan ganas "Forum Kedai Kopi" DAP Johor yang dilakukan oleh sekumpulan samseng yang diketuai oleh Azman Jaafar, Ketua Pemuda UMNO Pasir Gudang. Tengku Adnan Mansor telah menjadikan dirinya bodoh diri dengan jawapan kebudak-budakan kepada tindakan samseng UMNO yang mengejutkan terhadap Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang dan saya sendiri. Dia sepatutnya berasa malu dengan dirinya sendiri kerana tidak ... lagi »

TERKINI ! - Muhyiddin perlu menghadap Agong untuk ambil alih negara !! - FMT Reporters

atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
[image: muhyiddin.agong] *Semua Ahli Parlimen Kerajaan dan Pembangkang perlu memberi sokongan kepada Muhyiddin untuk ambil alih jawatan Perdana Menteri.* *PETALING JAYA: Tan Sri Muhyiddin Yassin perlu segera mengambil alih kepemimpinan negara daripada Datuk Seri Najib Tun Razak.* *Gesaan itu dibuat oleh Datuk Husam Musa kerana mendakwa negara ini buat pertama kalinya benar-benar berada dalam keadaan sangat kritikal.* *Katanya, tindakan drastik perlu diambil termasuk menukar tampuk pemerintahan negara dan individu paling layak adalah Muhyiddin selaku pemimpin nombor dua negara.* ... lagi »

TERKINI ! - Bukti Yang Dikeluarkan Oleh TWSJ ??

atsixty pada ZAKRI ALI - 2 jam yang lalu
[image: Mohamed Badawy al-Husseiny CEO of Aabar was also Chair of Falcon Bank at the time of the multi-million dollar transactions into Najib's account and he remains a current Board Member at the Aabar/IPIC owned bank.] *Sudah Jelas & Nyata - PM Najib Bersalah - Bukti Sudah Dikeluarkan Oleh The Wall Street Journal. * * Kepada Mereka Mereka Yang Membela PM Najib Juga Akan Ditahan Kerana Dianggap Bersubahat - * * Rakyat Memandang Serious Jika Ketua Polis Negara atau Peguam Negara Mendiamkan Diri tidak mahu bertindak, kita beranggapan bahawa mereka juga bersubahat dalam skandal kew... lagi »

Haron Din Mengajak PAS & UMNO Bersatu ??

atsixty pada ZAKRI ALI - 2 jam yang lalu
*Ali Mech* [image: Ali Mech's photo.] *Betui ke ni mcm tk percaya saja.....ada juga yg maseh sayang dgn Umno Bn x kala parti itu hampir lemas.....memberi nyawa kpd org yg hampir tumbang dn mati.....yg heran org yg pernah satu ketika dulu mengkafirkan Umno kini nk jd penyelamat pula....hadoiii mcm mana niii....* Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

Jawapan Najib lemah – ISMA FMT Reporters

atsixty pada ZAKRI ALI - 2 jam yang lalu
[image: najib_abdullah-zaik_600] *Jawapan yang diberikan Najib Tun Razak tidak padan dengan betapa seriusnya dakwaan yang dilemparkan terhadap beliau.* *PETALING JAYA: Jawapan dan respon yang diberikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berhubung dakwaan RM2.64 billion dana yang dimasukkan ke akaun peribadinya sangat lemah dan tidak tuntas.* *Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Abdullah Zaik Abd Rahman berkata, jawapan yang diberikan Najib tidak padan berbanding seriusnya dakwaan yang dilemparkan.* *“Dakwaan itu amat berat. Sama ada benar atau tidak, tanpa jawapan yang... lagi »

Hebat ::Suami Dukung ISTERI Yang Hamil..Selamatkan Diri.

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - 2 jam yang lalu
Barang-barang milik peniaga bertaburan atas tapak bazar selepas diterbangkan angin kencang awal pagi kelmarin. SERI MANJUNG – Seorang peniaga nekad menyelamatkan diri dengan mendukung isterinya yang sedang hamil tiga bulan ketika Bazar Ramadan Mega Koperasi Peniaga-peniaga Pasar Malam (Persalam), di sini, dilanda ribut awal pagi kelmarin. Klik Sini Untuk Like dan dapatkan Berita terkini

Mata Yang Takkan Menangis

Detik Islam pada Detik Islam - 2 jam yang lalu
Dalam sebuah hadits yang berasal dari Hasan Basri Rasulullah SAW bersabda : “Setiap mata manusia di akhirat nanti pasti akan menangis, kecuali empat mata : 1. Mata yang tercongkel keluar dalam perang fi sabilillah 2. Mata yang menangis (selalu di dunia) karena takut kepada Allah 3. Mata yang diajak jaga malam (tahajud) karena takut kepada Allah 4. Mata yang diajak jaga (memelihara) pasukan di bekalang umat Islam Dalam hadits lain menegaskan :”Setiap mata pada hari kiamat nanti pasti akan menangis, kecuali tiga : 1. Mata yang menangis di dunia karena takut kepada A... lagi »

Teruknya Reaksi 4 Jejaka Jerman makan Durian

canang pada Cananglahnie - 4 jam yang lalu
Reaksi 4 Jejaka Jerman makan Durian Reaksi 4 Jejaka Jerman makan DurianTeruk na reaksi diaorng...more@ Amboi amboi amboi amboi Posted by Amboi amboi amboi amboi on 22hb Jun 2015

Menanti penafian dari Bank Negara dan Amban! Najib makin ketar lutut

PBO™ pada pen buruk online ™ - 5 jam yang lalu
PM Najib dan penyokong nya lakukan apa yang biasa dilakukan oleh mereka yang terperangkap. Nafi segala nya. Itulah yang dia buat.  Itu hak dia dan dia mesti diberi segala ruang dan peluang untuk mempertahankan diri nya. Nasib baik, dia mempunyai sumber yang tidak terhad. Tapi Najib ialah interested party. Penafian darinya sendiri tidak releven dan tidak ada nilai. Ianya dibuat semata mata untuk
  (¯`• ßý: ¤§º£¡Ð™¤ •´¯) 

Tiada ulasan: