Khamis, 9 Julai 2015

5572. Sokong dan usah bersaing dengan suami kamu - Rumah tangga Muslim.


♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡
◆▬▬▬▬▬ஜ  ஜ▬▬▬▬▬◆
☆•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•★´¨`*•.¸¸.•★
♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡
◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩  ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

اللهُــــــم ۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ ۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ

♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡

◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩ ♡ ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

♡  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
“”
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 •
“”
*

Isteri PM, jangan lebih dari PM pesan Siti Hasmah

Sepanjang 22 tahun menjadi perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bukan sahaja disanjung sebagai negarawan tetapi juga turut mengumpul pelbagai kritikan sepanjang pentadbirannya.

Tetapi keadaan sebaliknya berlaku kepada isterinya Tun Siti Hasmah Mohamad Ali yang disegani kawan dan lawan kerana sikap lemah lembut dan keibuannya.
Hasmah juga tidak pernah mencetuskan sebarang kontroversi. 

Beliau sebaliknya lebih dikenali dengan kerja-kerja kebajikan melalui badan isteri menteri-menteri BAKTI, minat mendalam pada sukan badminton serta menjadi inspirasi sebagai doktor wanita Melayu pertama. 

Mesti sokong tetapi jangan sesekali bersaing dengan suami kamu.

Ramai tertanya-tanya apa sebenarnya rahsia untuk menjadi seorang isteri kepada pemimpin tertinggi negara ini.

Dengan meminta tidak membandingkan dengan sesiapa, Hasmah berkongsi 'resipinya' dengan Malaysiakini: Jangan bersaing dengan suami anda.

“Sebagai isteri PM, jangan bandingkan (dengan sesiapa)... secara umumnya kamu mesti sokong suami, kamu mesti berpengetahuan, kamu mesti tahu apa yang berlaku di sekeliling dan kamu mesti pastikan bersama dengan suami apabila bertemu rakyat.

“Orang ramai hendak tahu bahawa ini isteri PM dan mereka bersama-sama, mereka mementingkan kekeluargaan.

“Jadi kamu mesti sokong tetapi jangan sesekali bersaing dengan suami kamu,” begitu pesan Hasmah.

'Jangan pandai-pandai janji'

Mahathir menjadi perdana menteri Malaysia yang keempat dan paling lama dalam sejarah Malaysia bermula pada tahun 1981.

Setelah bersara pada 2003, beliau bagaimanapun terus memainkan peranan penting mempengaruhi perjalanan politik negara dan dilihat penyumbang penting terhadap kejatuhan penggantinya sendiri Tun Abdullah Ahmad Badawi sebelum ini.

Malah, Mahathir kini giat mengasak pentadbiran Najib yang terpalit kontroversi sekitar dana pelaburan negara yang terbeban hutang, 1MDB.

Sementara itu, di wawancara Malaysiakini di Putrajaya pada Isnin lepas, Hasmah juga berkata seorang isteri perdana menteri harus menjadi orang tengah antara suami dan rakyat biasa, tetapi jangan mudah membuat janji.

“Mereka (rakyat) tidak dapat jumpa suami, mereka jumpa isterinya. Dan adalah minta apa-apa, jangan janji sesuatu. Cuma cakap kamu akan sampaikan kepada suami kamu untuk pertimbang.

“Bukan kerja kamu beritahu orang ramai, 'ya, saya akan pastikan kamu dapat itu ini, kontrak itu ini'.

“Tidak, sebagai PM, beliau (Mahathir) tidak akan benarkan perkara ini, malah anak-anaknya sendiri tidak dibenarkan masuk politik. Saya anggota Umno tetapi tiada jawatan dalam Umno,” katanya.

Ketika bercampur dengan orang ramai juga, Hasmah berkata seorang suami harus dihormati “bukan sahaja kerana beliau suami kamu tetapi juga perdana menteri kamu, seperti juga orang lain”.

Pengajaran dari orang miskin

Dengan perwatakan lemah lembut dan penampilan sederhana berbaju kurung motif batik, Hasmah juga mengingatkan isteri pemimpin negeri supaya sentiasa merendah diri dan tidak menyombong.

“Kamu mungkin doktor atau mungkin juga isteri MP (anggota parlimen), tetapi jika kamu sombong, mereka (rakyat) tidak akan terima kamu,” kata Hasmah.

Seterusnya silalah sambung bacaan anda di SINI


Link: http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2015/07/isteri-pm-jangan-lebih-dari-pm-pesan.html)


















Reaksi Suku Terasing Apabila Lihat Pesawat Lalu Atas Mereka
Adalah sukar untuk membayangkan bahawa masih ada orang di bumi ini yang terasing daripada masyarakat moden ... tetapi ada. Ia berpendapat bahawa terdapat hanya beratus-ratus "orang terasing" kiri di dunia, yang tinggal di hutan hujan atau di pulau-pulau terpencil.

Baru-baru, pesawat penyelidik telah terbang di atas tasik Amazon, Brazil apabila penyelidik di atas kapal ternampak suku terasing ini. Kerajaan tempatan tidak mencerobohi kehidupan mereka, tetapi memantau aktiviti mereka kerana pembalak dan lain-lain perkembangan dan berharap ianya tidak mengambil alih kawasan mereka ini.




Link: http://dairishare.blogspot.com/2015/07/reaksi-suku-terasing-apabila-lihat.html)
Hard grind to unravel MH370 mystery
  (¯`• ßý: ¤§º£¡Ð™¤ •´¯)
Kerana Allah kita berusaha untuk hidup dan kemudiannya mati
dan 
kepada Allah kita berdoa supaya Allah perkukuhkan Iman 
kita semua hamba-Nya manusia yang hanya bersifat makhluk. 

Aamiin Ya Allah Ya Rohman Ya Rohim Ya Rob...

Isteri PM, jangan lebih dari PM pesan Siti Hasmah

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - 17 minit yang lalu
Sepanjang 22 tahun menjadi perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bukan sahaja disanjung sebagai negarawan tetapi juga turut mengumpul pelbagai kritikan sepanjang pentadbirannya. Tetapi keadaan sebaliknya berlaku kepada isterinya Tun Siti Hasmah Mohamad Ali yang disegani kawan dan lawan kerana sikap lemah lembut dan keibuannya. Hasmah juga tidak pernah mencetuskan sebarang kontroversi. Beliau sebaliknya lebih dikenali dengan kerja-kerja kebajikan melalui badan isteri menteri-menteri BAKTI, minat mendalam pada sukan badminton serta menjadi inspirasi sebagai doktor wanita Melay... lagi »

Filem tempatan kritik kerajaan dilarang siaran di televisyen

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 27 minit yang lalu
OLEH ANISAH SHUKRY Filem Melayu yang disiarkan stesen TV tempatan kini diketatkan lagi kawalannya oleh Putrajaya, termasuk larangan mengkritik kerajaan. – Gambar The Malaysian Insider, 9 Julai, 2015. Putrajaya mengetatkan lagi kebebasan bersuara dengan larangan terbaru adegan yang kritikal terhadap kerajaan dalam semua filem tempatan yang disiarkan di televisyen. Larangan itu dikeluarkan menerusi pekeliling Lembaga Penapisan Filem (LPF) bertarikh 23 Jun, menyatakan babak dan dialog yang "menyindir, mempersendakan, mengkritik kerajaan dan sensitiviti politik negara" akan dipotong da... lagi »

Akhirnya.. Kebenaran Terbukti

Addin Deen pada Addin - Sejam yang lalu
*Akhirnya.. Kebenaran Terbukti. *Mahkamah Sesyen Butterworth memutuskan bekas timbalan presiden PAS Mohamad Sabu tidak bersalah atas dakwaan membuat kenyataan fitnah berkaitan serangan komunis di balai polis Bukit Kepong pada 1950. Beliau dituduh memburuk-burukkan anggota polis dan keluarganya dalam insiden itu dalam ceramah di Tasek Gelugor pada Ogos 2011. Hakim Meor Sulaiman Ahmad Tarmizi membuat keputusan itu selepas pihak pendakwaan gagal membuktikan kes. Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu ditemani peguam Mohamed Hanipa Maidin, yang juga anggota parlimen Sepang. S... lagi »

ABANG SADO BERIMAN (GAMBAR)

Na'im Nikmat pada Na'im Nikmat @blog - Sejam yang lalu

Polis Malaysia Harus Dakwa Pengirim Berita Palsu Melalui Wassup !

atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
* Sirul Azhar NAFI akan buat pengakuan * *[image: Sirul Azhar NAFI akan buat pengakuan]KUALA LUMPUR – Bekas anggota Unit Tindakan Khas (UTK), Sirul Azhar Umar menafikan maklumat yang tersebar melalui aplikasi WhatsApp kononnya dia akan membuat pengakuan di mahkamah Australia minggu depan.* *Peguamnya, Hasnal Rezua Merican berkata, pengakuan kononnya Sirul Azhar membunuh Altantuya Shaariibuu atas arahan individu tertentu hanyalah khabar angin dan dilihat bertujuan menimbulkan kekecohan dengan melibatkan nama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.* *Katanya, selepas sebaran... lagi »

Najib perlu BERSUMPAH nafikan tidak ambil duit 1MDB Oleh Mohd Sayuti Omar

atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
*[image: Najib perlu BERSUMPAH nafikan tidak ambil duit 1MDB]Cadangan ini tidak begitu praktikal tetapi setidak-tidaknya Najib Razak boleh meredakan tanggapan umum terhadapnya waktu ini yang dikatakan telah menyelewengkan wang syarikat pelaburan strategik 1MDB sebanyak USD700 juta atau RM2.62 billion.* *Cadangan dimaksudkan, ialah Najib perlu melafazkan sumpah laknat berbiunyi Walahi, Wabilah dan Wataliahi.* *Sumpah ini beliau pernah melafazkannya sewaktu beliau diasak dan dikaitkan dengan pembunuhan kejam perempuan Mongolia Altantuya Shaariibuu beberapa tahun lalu. Najib didakwa... lagi »

Kemelut politik Najib dan 1MDB dapat perhatian Indonesia

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - Sejam yang lalu
Kemelut politik serta dakwaan terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung penyelewengan wang dari dana berkaitan kerajaan menjadi perhatian negara luar. Terbaharu, sebuah akbar utama di Indonesia menjadikan krisis yang dihadapi Najib sebagai muka hadapan akhbar dengan tajuk Badai Politik Najib. Laporan akhbar tersebut menyatakan bahawa Najib kini berada dalam keadaan tertekan apabila didakwa menerima aliran wang sejumlah RM2.6 bilion daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang dimasukkan ke beberapa akaun peribadinya. Akhbar tersebut memetik laporan yang ... lagi »

Tindakan polis siasat WSJ memalukan negara – NOW FMT Reporters

atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
[image: akmal-nasir-wsj] *NOW mendakwa ini bukan pertama kali pihak berkuasa mencari kesalahan pemberi maklumat.* *PETALING JAYA: Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar memalukan negara kerana mahu menyiasat Wall Street Journal (WSJ) mengikut Seksyen 4 Akta Jenayah Komputer kerana mendedahkan maklumat.* *Pengarah Eksekutif National Oversight and Whistleblowers (NOW), Akmal Nasir berkata, intimidasi terhadap media antarabangsa WSJ hanya akan merendahkan integriti polis.* *Katanya, tindakan itu seperti mahu mengalih perhatian rakyat terhadap isu utama iaitu adakah dana awam ... lagi »

PM Najib - Harapan berkecai dan terburai bila pakar sahkan benar!

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - Sejam yang lalu
Najib sudah tentu bersemangat tinggi untuk menyaman akhbar WSJ bila ada pakar bank yang mengesahkan bahawa dokumen yang dihebahkan WSJ itu adalah palsu dan telah diedit untuk memfitnahnya. Najib dan Rosmah berjoget kegembiraan bila membaca berita berikut : Ketua Kumpulan Perbankan Islam CIMB, Badlisyah Abdul Ghani mendakwa Dokumen Akaun Disiar WSJ Palsu. Dokumen yang disiarkan Wall Street Journal kononnya sebagai akaun peribadi milik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak rupa-rupanya adalah palsu dan diubah suai bagi memfitnah kepimpinan negara. Beliau menggesa WSJ menarik bal... lagi »

Reaksi Suku Terasing Apabila Lihat Pesawat Lalu Atas Mereka

Nas Rul pada dairishare - 2 jam yang lalu
Adalah sukar untuk membayangkan bahawa masih ada orang di bumi ini yang terasing daripada masyarakat moden ... tetapi ada. Ia berpendapat bahawa terdapat hanya beratus-ratus "orang terasing" kiri di dunia, yang tinggal di hutan hujan atau di pulau-pulau terpencil. Baru-baru, pesawat penyelidik telah terbang di atas tasik Amazon, Brazil apabila penyelidik di atas kapal ternampak suku terasing ini. Kerajaan tempatan tidak mencerobohi kehidupan mereka, tetapi memantau aktiviti mereka kerana pembalak dan lain-lain perkembangan dan berharap ianya tidak mengambil alih kawasan mereka ini.... lagi »

Mahathir dedahkan kenapa Mamak menguasai UMNO..

canang pada Cananglahnie - 2 jam yang lalu
Selain dari mendedahkan UMNO kini menghadapi masaalah untuk mencari pemimpin, Tun juga berkata UMNO sudah rosak dengan teruk, UMNO dibayangi rasuah, dulu UMNO kuat tapi kini lembik, dulu pemimpin UMNO dilantik dari golongan terpelajar tapi kini dilantik dari kalangan orang bodoh? korang bacalah.. Mahathir: Umno hadapi masalah cari pemimpin, dibayangi tanggapan korup November 20, 2011 KUALA LUMPUR, 19 Nov — Sementara Barisan Nasional (BN) pimpinan Datuk Seri Najib Razak sedang bersiap sedia untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13, Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa Umno selaku parti... lagi »

Adakah Dana Petronas talian hayat Najib selamatkan 1MDB?

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - 2 jam yang lalu
Mohd Rafizi Ramli KUALA LUMPUR – PKR tidak menolak kemungkinan dana Petronas akan digunakan sekali lagi bagi menyelamatkan syarikat atau agensi kerajaan yang bermasalah termasuk syarikat pelaburan 1Malaysia Develepoment Berhad (1MDB). Naib Presidennya, Rafizi Ramli mendakwa Datuk Seri Najib Tun Razak akan menggunakan “talian hayat” itu sebagai pilihan utama untuk menyelesaikan masalah

Helah Najib terburai ... hahahahaha 1MDB, WSJ - MEMALUKAN NEGARA !!

atsixty pada ZAKRI ALI - 2 jam yang lalu
* Sesuatu yang tidak masuk akal untuk peguam Datuk Seri Najib Razak menghantar surat meminta penjelasan kepada penerbit The Wall Street Journal (WSJ) yang mendakwa AS$700 juta (RM2.67 bilion) dipindahkan ke dalam akaun bank peribadi perdana menteri, kata peguam, sambil mencadangkan ia sekadar satu muslihat untuk melengahkan masa.* * Mereka menegaskan, firma guaman yang bertindak bagi pihak pelanggan yang terkilan biasanya akan mula-mula menghantar surat tuntutan kepada penerbit dan kemudian memfailkan saman fitnah jika tidak dibuat penarikan balik dan permohonan maaf.* * Pegu... lagi »

maksud perkataan khadam.

mantaro pada SISI BUKIT - 3 jam yang lalu
Maksud perkataan khadam adalah / The meaning of khadam is : myrmidon , servant , henchman Perkataan berkaitan: / Related Words jongos a servant... abdi servant , slave... abdi servant , slave. ..hamba slave , servant , I , me ,... inang nanny , nursemaid , female servant. ..jamah jamah-jamahan=servant as well as concubine.. .amah house keeper , maid servant , Chinese nurse

Pendedahan WSJ membuktikan dakwaan Tun M berasas Khairil Ashraf

atsixty pada ZAKRI ALI - 3 jam yang lalu
[image: zam,mahathir] *Pendedahan itu juga menyebabkan Najib berada dilema kerana rakyat tidak mempercayainya serta menolak kepimpinannya.* *PETALING JAYA : Pendedahan berterusan Wall Street Journal (WS) menunjukkan kebenaran kritikan Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak demi menyelamatkan UMNO dan negara.* *Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin berkata, pendedahan itu telah menyebabkan Perdana Menteri berada dalam dilema.* *Katanya, jika Najib berundur, ia mengesahkan tuduhan dilemparkan kepadanya dan sebaliknya jika tidak berundur, sudah... lagi »

bERANIKAN hATI

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 jam yang lalu
bERANIKAN hATI ------------------------------ DS NAJIB : BANGKIT MELAWAN.. SINGKIRKAN... ATAU BERUNDUR. Posted: 07 Jul 2015 10:54 PM PDT DS Najib ditekan makin hebat. Bukan hanya dalam Negara, malahan kebelakangan ini media luar Negara juga turut berikan tekanan. Kita tertanya-tanya apakah niat dan tujuannya. Dari manakan sumber dan maklumat mereka perolehi? Sudah pasti dari dalam. Siapakah yang melakukannya? Kenapa dan untuk apa? Terlalu banyak soalan-soalan yang bersarang didalam fikiran kita rakyat marhaen ini. Maklumat kita sangat sedikit untuk perkara sebesar ini.... lagi »

ALHUSSEYN

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 jam yang lalu
ALHUSSEYN ------------------------------ - Umno perlu selamatkan parti atau Najib ? - Harapan Baru bergerak dari Perlis selepas raya - Musuh kami ialah Umno/BN dan mereka yang mahu beri nyawa kepada Umno/BN. - Bapa saya dibunuh kerana melaporkan rasuah ! kata anak pengasas AmBank - Benarkah Hj Hadi dan Haron tak pertahan Njib? Umno perlu selamatkan parti atau Najib ? Posted: 08 Jul 2015 09:05 AM PDT Pemimpin Umno perlu membuat keputusan sama ada untuk menyelamatkan Datuk Seri Najib Razak atau untuk menyelamatkan parti mereka walaupun mereka mesti korban... lagi »

DIALOG RAKYAT

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 jam yang lalu
DIALOG RAKYAT ------------------------------ - Tak Menghairankan Jika PM Didakwa - Surat Peguam Najib Lebih Bertujuan Meredakan Rakyat - Gambar Najib Razak, Rosmah Mansor, Jho Low dan Pengarah Petro Saudi di Atas Kapal Mewah, Tatoosh - Isu Berita WSJ Wall Street Journal Online? Saman Fitnah Najib Razak Bila Lagi? WSJ Tidak Berganjak! - Tuduhan jejas keyakinan rakyat - Jenain akui tidak sepatutnya tembak Aminulrasyid - 'Tak hairan jika PM diheret ke mahkamah' - Web pro-BN tarik laporan tentang akaun PM - K'jaan tak akan henti pinjaman peruma... lagi »

DUNIACACAMARBA

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 jam yang lalu
DUNIACACAMARBA ------------------------------ Multi Fungsi, Tangga Ini Menjadi Bingkai Rak Buku Posted: 07 Jul 2015 05:01 PM PDT Perusahaan Belanda Marc Koehler Arsitek merancang tangga yang berfungsi sebagai rak buku untuk pemilik rumah tersebut. Struktur elegan dan minimalis, tangga kayu putih yang bahian bawahnya berfungsi juga sebagai rak buku. Ini adalah cara kreatif untuk menyimpan koleksi buku yang dimiliki. Tangga ini adalah desain ulang untuk rumah yang ada di Amsterdam. Mereka ingin membangun tangga untuk menuju lantai dua, tetapi mereka tidak ingin kehilangan ra... lagi »

ASSALAMMUALAIKUM DAN SELAMAT PAGI SEMUA !

atsixty pada ZAKRI ALI - 4 jam yang lalu
*

Tiada ulasan: