Khamis, 23 Julai 2015

5662. Pertelagahan dan Penghinaan adalah Cerita Melayu Turun Temurun.


♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡
◆▬▬▬▬▬ஜ  ஜ▬▬▬▬▬◆
☆•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•★´¨`*•.¸¸.•★
♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡
◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩  ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆


اللهُــــــم ۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ ۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ

♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡

◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩ ♡ ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

♡  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
“”
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 •
“” 
Satu contoh jatuhnya lelaki Malay kerana perempuan... Bila dah kaya serta senang lenang jadi lupa asal usul dan lupa daratan. Bila dah berkuasa dan berpengaruh mulalah menipu dan menginjak yang lain. Yang pastinya ISLAM dan IMAN tidak menjadikan sama ada lelaki atau perempuan jadi macam cerita di bawah. Contoh-contoh lain juga terjodol dalam sedutan entry blog lainnya yang turut disertakan di bahagian bawah entry ini. Astagfirullahalazim... 

Sama-sama kita bermuhasabah diri kerana Allah.  

Sedih : Tak Naklah Tidur Di Rumah Mak Ayah, Jijik'

Tak sanggup tidur di rumah emak.

Seorang wanita yang lebih tua dari saya yang berjemaah solat, berbual selepas solat ketika saya berada di motosikal untuk balik. Saya bertanya tentang sambutan raya dan hal anak tunggalnya. Air mukanya terus berubah.

Katanya, "Dia sampai balik pagi raya dengan anak bini tapi tak cuti, jalan jem. Tak apalah, asal dia balik,"

"Petang raya, dia kata nak pergi rumah mentua dan tidur di sana, di Kampung Tongplu, Pedu. Saya tak kata apa-apa. Tetapi semasa depan nak naik kereta, cucu saya bertanya pada mak dia, "Kita tidur di hotel semalam kah?" 

"Mak dan bapa dia hanya mendiamkan diri tetapi saya sempat melihat menantu saya membeliakkan mata pada anaknya," katanya.

Sampai di sini, dia berhenti bercakap. Dia tunduk dan mula mengesat air mata dengan hujung telekong yang masih dipakai. Saya faham anak dia sebenarnya bermalam di hotel dan pagi itu baru balik ke rumah orang tuanya. Kes pecah tembelang.

"Hinakah kami mak bapa dia? Bapa yang membesarkan dia, yang mendodoikan dia dalam kain sentung, menepuknya sehingga lena di dalam kelambu kerana takut digigit nyamuk. Hinanya emak dia yang dia gonggong susunya sehingga bertahun, disuap nasi sehingga membesar. Hinakah kami yang beri dia sekolah dengan titik peluh kami?

"Saya tahu, depa jijik tengok dapur saya, jijik dengan bilik ayaq dan jambannya, jijik dengan bilik tidur yang panas bertilam kekabu.

"Tetapi tidak sedarkah mereka yang mereka membesar dengan keadaan itu? Tetapi hari ini mereka pandang jijik. Itulah sebab depa tak mahu tidur di rumah ibu bapa sendiri. Mereka sanggup tidur di hotel. Bukan tak ada tempat di rumah itu, kerana hanya dia saja anak tunggal. Termagaknya dia," katanya dalam nada yang sedih.

Wahai anak, bukanlah perkataan dari lidahmu sahaja yang boleh melukakan hati ayah dan bondamu, bukanlah tingkah lakumu sahaja yang boleh mengguris hati emak dan ayahmu. Tetapi tindakanmu juga boleh merobek hati kecil mereka.

Jika biasa dengan kemewahan di rumah sendiri, jangan mengharapkan perkara yang sama di rumah ayah dan bonda. Kita dibesarkan dengan kepayahan ayah bonda, sesekali laluilah kembali. Jika kita rasa tidak selesa di rumah ibu bapa, kenapa kita biarkana mereka hidup tidak selesa? Kenapa tidak diubahsuai rumah mereka seperti rumah kita?

Ingat, kekayaan yang kita miliki sebenarnya berpunca dari pengorbanan ibu bapa yang menyekolahkan kita. Maka sepatutnya mereka hidup lebih selesa dari diri kita kerana mereka yang melabur harta dan tenaga untuk mencipta kejayaan kita.

Tetapi, hasilnya kita kau semuanya, meninggalkan ibu bapa dengan hidup di rumah tuanya. Apa jua perkara yang kita rasa jijik pada kehidupan ibu ayah kita, sepatutnyadibebankan kepada diri kita. Bukannya melarikan diri dari keadaan itu.

Dalam kes ini, tidur di hotel kerana tidak sanggup tidur di rumah ayah yang penuh geli geleman pada kita.

Jika anak-anak tidak dididik untuk merasa kepayahan orang lain, suatu hari nanti mereka tidak akan mampu hidup apabila ditimpa kepayahan. Jika anak dididik merasa jijik dengan apa yang orang lain lalui, apa lagi keturunannya suatu hari nanti mereka juga akan memandang jijik kepada seluruh mereka yang miskin.

Betapa ibubapa mengharapkan anak yang pulang sesekali menghidupkan kembali suasana rumah yang sunyi setelah anak berkeluarga. Tidurlah semalam dua, makan bersama, berkongsi bilik air dan bilik tidur sebagainya. Jika rasa payah, biarlah demi menjaga hati ibu bapa. Janganlah merungut dengan apa yang tidak sempurna di rumah mereka.

Mungkin ibu bapa teringin nak menaiki kereta baru kita, bawalah mengunjung saudara mara. Mungkin mereka sedikit teringin berbangga dengan kejayaan anak, bawalah bertandang dan bershopping.

Sesungguhnya Allah memberikan ganjaran yang baik kerana berkunjung mengeratkan silaturrahim, mengembirakan ibu bapa. Jangan jadikan kunjungan beraya ke kampung menjadi gurisan tajam pada hati ibu bapa yang akan memahat pada dosa yang besar.

Tidak salah tidur di hotel atau homestay jika keadaan rumah yang tidak muat kerana ramai. Mohon izin dengan baik dari ibu bapa, sudah tentu mereka memahami. Menipu itu ibarat bangkai yang amat mudah tercium bau busuknya. Apa lagi bila Allah hendak membukanya. Bertindaklah dengan rasional. Ibu bapa itu satu keutamaan. Ingat, suatu hari nanti kita juga akan berada di situasi ibu bapa kita.

 - ABD GHANI HARON

Sumber: http://kachipemas.blogspot.com/2015/07/sedih-tak-naklah-tidur-di-rumah-mak.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+ApaKhabarOrangKampung+%28Apa+Khabar+Orang+Kampung%29.
  • Isu Baiah Talak Tiga Papar Wajah Hodoh PAS
    Green Boc pada KELAB GREENBOC - 19 minit yang lalu
    M*ujahid: Bai'ah kepada PAS ada batasnya* Sumpah bai'ah yang dilafazkan oleh wakil rakyat PAS akan menghukum mereka yang mengkhianati parti. Tetapi bagaimana jika parti itu yang mengkhianati wakil rakyat yang mengangkat sumpah, soal MP Parti Buntar Datuk Dr Mujahid Yusof *"Isunya pengkhianatan. Apa pengkhianatan itu? Jika parti itu sendiri yang mengkhianati (orang yang mengangkat sumpah), jadi bagaimana kita nak ikut peraturan parti? "Apa berlaku jika kita mengetahui bahawa parti tidak selari dengan apa yang mereka ajar? Bagaimana jika parti melakukan perkara lain? Bagaimana... lagi »
    Lester dakwa Menteri yang mintanya sabotaj Radio Free Sarawak dah kencing dia..
    Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - 25 minit yang lalu
    Lester Melanyi mendakwa Menteri Kemajuan Tanah Sarawak Tan Sri Dr James Masing menugaskan kepadanya untuk sabotaj Radio Free Sarawak (RFS) menjelang Pilihan Raya 2013. Menurut Lester, yang menuduh Sarawak Report memalsukan dokumen 1Malaysia Development Bhd (1MDB), Masing membuat permintaan itu dalam mesyuarat semasa tempoh kempen pilihan raya umum ke-13. Bekas editor Sarawak Tribune itu mendakwa dia kemudian berjaya mencari seorang individu di London yang boleh mengganggu transmisi RFS, yang diasaskan oleh wartawan British kelahiran Sarawak, Clare Rewcastle Brown yang juga editor... lagi »
    Hati-Hati, Rakyat Sedang Cuba Dikelirukan Daripada Isu Pokok RM2.6 Bilion
    PBO™ pada pen buruk online ™ - 36 minit yang lalu
    ISU RM2.6 BILLION KE AKAUN NAJIB Untuk mereka yang mungkin sudah terlupa, sengaja lupa atau buat-buat lupa, isu pokok yang sedang dihadapi negara ketika ini ialah berkenaan pengaliran wang sejumlah RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri, Najib Razak. Isu ini yang didedahkan oleh The Wall Street Journal (WSJ) sangat memerlukan penyelesaian segera ia kerana ia menjejaskan nama
    Haji Hadi ingatkan ahli PAS jangan jadikan DAP "wali" atau ketua.
    mantaro pada SISI BUKIT - 44 minit yang lalu
    KUALA LUMPUR: Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mengingatkan anggota parti itu tidak menjadikan DAP sebagai "wali" atau ketua. Beliau berkata hanya anggota parti yang sedar mengenai perjuangan Islam bersama fadilatnya dapat membezakan antara kawan dan wali. "(Mereka) boleh berkawan dengan kalangan DAP dan sepertinya, tetapi tidak boleh berwalikan DAP kerana tidak beriman dan budiman," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini. "Mereka yang tidak ada kefahaman dan kemanisan (perjuangan Islam) tersebut, sanggup hidup dan mati bersama kalangan DAP dan yang sewaktu... lagi »
    'Tahi Ayam' dah pun sejuk........
    Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - Sejam yang lalu
    Aktiviti perniagaan di Plaza Low Yat kembali pulih FMT Reporters | July 23, 2015 Rata-rata pekerja di Low Yat mahu agar insiden yang berlaku baru-baru ini tidak diperpanjangkan kerana ia boleh menutup pintu rezeki mereka PETALING JAYA: Aktiviti perniagaan di Plaza Low Yat yang terletak di Bukit Bintang kini berjalan seperti biasa. Tidak ada kawalan daripada pihak kuasa bagi memantau pergerakan pengunjung dan orang ramai kembali berurusan di situ dengan selesa. Meskipun baru-baru ini negara digemparkan dengan insiden pergaduhan antara dua kumpulan pemuda beberapa hari sebelum menjela... lagi »
    PERLU JUJUR JIKA INGIN BERBICARA TENTANG BAIAH
    Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - Sejam yang lalu
    Bagi menjamin para wakil rakyatnya terus taat setia kepada Pas, Pas menyediakan satu akujanji taat setia kepada perjuangan parti untuk diikrarkan oleh mana mana calon yang bertanding pilihanraya . Ia bertujuan memastikan mana mana wakik rakyat yang dipilih atas tiket Pas akan terus bersama Pas selepas mereka memenangi pilihanraya. Sudah tentu baiah untuk terus bersama sama Pas dibuat atas premis segala tindakan yang dibuat oleh Pas selari dengan ajaran dan prinsip Islam. Jika tidak , sudah tentu ia termasuk dalam baiah yang boleh dipertikaikan kesahihannya. Dari segi moral polit... lagi »
    SIAPA SEBENARNYA watak 'sotong kepala hitam' ???
    PBO™ pada pen buruk online ™ - Sejam yang lalu
    NAMPAK TAK.. selepas tarikh 21/7/2015 (tamat tempoh jawapan Surat Penjelasan dari WSJ) & WSJ pertahankan dakwaanya terhadap skandal Najib & 1MDB, satu persatu artikel skandal kewangan terburuk dlm sejarah negara 1MDB  didedahkan ke seluruh dunia.. Bermula dgn artikel dari Bloomberg semalam (22/7/2015), dan hari ini pula dari The Business Times.. Tak mustahil, selagi Najib tak saman WSJ maka
    Wang terkeluar secara tiba-tiba dari ATM
    kerengga pada KERENGGA - Sejam yang lalu
    Wan Mohd Assamudin menunjuk wang yang diterimanya dari ATM BSN di Jalan Tun Razak Alor Setar. KUALA NERANG: Seorang peniaga terkejut apabila mesin juruwang automatik (ATM) tiba-tiba mengeluarkan wang sebanyak RM500 sebelum dia memasukkan kad pintar miliknya di Alor Setar, baru-baru ini. Wan Mohd Assamudin Ahmad, 50, berkata, semasa mahu mengeluarkan wang simpanannya di Bank Simpanan
    Cara Kerajaan Selangor agih RM5 juta bantuan zakat meragukan
    kerengga pada KERENGGA - 2 jam yang lalu
    Faiz Zainudin  PETALING JAYA: Barisan Nasional (BN) Selangor mempersoalkan tindakan kerajaan negeri menyalurkan bantuan zakat ke negeri lain tanpa melalui Lembaga Zakat Selangor (LZS). Penyelaras BN Selangor, Mat Nadzari Ahmad Dahlan, berkata tindakan kerajaan Selangor memperuntukan bantuan zakat berjumlah RM5 juta yang didakwa disalur menerusi ketua-ketua cabang PKR amat meragukan.
    Gambar-Gambar Yang Di Ambil Tepat Pada Waktunya
    Nas Rul pada dairishare - 2 jam yang lalu
    Gambar Yang Di Ambil Tepat Pada Waktunya
    Pengguna FB minta SKMM sekat FB Mufti Perlis, Dr. MAZA
    kerengga pada KERENGGA - 4 jam yang lalu
    PETALING JAYA: Seorang pengguna Facebook membuat aduan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) supaya mengambil tindakan terhadap akaun Facebook rasmi Mufti Perlis, Datuk Dr. Mohd Asri Zainul Abidin. Aznil Hisham membuat aduan itu kerana mendakwa akaun Dr.Maza.com memuatnaik status-status tohmahan yang tidak disertakan bukti-bukti yang kukuh serta tidak masuk akal.
    SUMPAH TA'LiQ TALAK ISTERI AHLI PAS TIDAK SAH
    Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 4 jam yang lalu
    Korang nak dengar cakap budak atau Tok Mufti? Jabatan Mufti Neger Pulau Pinang menerima banyak pertayaan daripada orang ramai mengenai sumpah bai'ah (kesetiaan) yang dilafazkan oleh ahli DUN dan Parlimen Parti Islam SeMalaysia (PAS) dengan tertalaknya isteri dengan talak 3 sekiranya keluar parti atau melompat ke parti lain. Pertama sekali saya selaku Mufti Kerajaan Negeri Pulau Pinang ingin menyatakan rasa kesal terhadap sikap memandang ringan dan memudah-mudahkan terhadap lafaz talaq semata2 untuk mencapai kepentingan diri atsu kumpulan sendiri, sedangkan talaq atau perceraian anta... lagi »
    Sedih : Tak Naklah Tidur Di Rumah Mak Ayah, Jijik'
    Abu Luqman pada Media Orang Kampung - 6 jam yang lalu
    Tak sanggup tidur di rumah emak Seorang wanita yang lebih tua dari saya yang berjemaah solat, berbual selepas solat ketika saya berada di motosikal untuk balik. Saya bertanya tentang sambutan raya dan hal anak tunggalnya. Air mukanya terus berubah. Katanya, "Dia sampai balik pagi raya dengan anak bini tapi tak cuti, jalan jem. Tak apalah, asal dia balik," "Petang raya, dia kata nak


    Hard grind to unravel MH370 mystery
      (¯`• ßý: ¤§º£¡Ð™¤ •´¯)
    Kerana Allah kita berusaha untuk hidup dan kemudiannya mati
    dan 
    kepada Allah kita berdoa supaya Allah perkukuhkan Iman 
    kita semua hamba-Nya manusia yang hanya bersifat makhluk. 

    Aamiin Ya Allah Ya Rohman Ya Rohim Ya Rob... 
    Meja peceq.blogspot.com  . 


    My Dashboard. 
    s3v3n


    s3v3n.
IP

Tiada ulasan: