Khamis, 13 Ogos 2015

5712. Rukun Islam Lima Perkara.


♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡
◆▬▬▬▬▬ஜ  ஜ▬▬▬▬▬◆
☆•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•★´¨`*•.¸¸.•★
♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡
◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩  ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆


اللهُــــــم ۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ ۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ

♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡

◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩ ♡ ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

♡  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
“”
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 •
“”Hasil carian imej untuk dua kalimah syahadah
Rukun Islam

Rukun Islam ada lima (5) perkara :
(1) Mengucap dua kalimah syahadat
(2) Sembahyang lima waktu
(3) Berpuasa sebulan dalam bulan Ramadhan
(4) Menunaikan haji ke Baitullah (Mekah)
(5) Menunaikan zakat


Sumber: (http://al-islam.wikidot.com/rukun-islam)
Rukun Islam 

Syahadah

Mengucap dua kalimah syahadah

Kalimah Syahadah
Hasil carian imej untuk dua kalimah syahadah

Hasil carian imej untuk dua kalimah syahadah

Tiada Tuhan Melainkan Allah;
Muhammad Itu Pesuruh Allah.
Hasil carian imej untuk dua kalimah syahadah


"Allah menerangkan (kepada sekalian makhlukNya dengan dalil-dalil dan bukti), bahawasanya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang sentiasa mentadbirkan (seluruh alam) dengan keadilan dan malaikat-malaikat serta orang-orang yang berilmu (mengakui dan menegaskan juga yang demikian); tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." (Surah Ali ‘Imran : 18)

Syarat sah syahadah

Bagi seseorang yang bukan Islam mengucapkannya beserta kepercayaan di dalam hati, maka terpelihara diri, harta dan nyawa seperti orang Islam.
Syarat bagi sahnya syahadah adalah:
  1. Tertib lafaz syahadah seperti yang dinyatakan.
  2. Melafazkan kedua-dua kalimah syahadah dengan berturut-turut (tanpa diselangi perbuatan lain)
  3. Mamahami makna kedua-duanya.
  4. Mendustakan perkara yang menyalahi atau bertentangan dengan maksud syahadah.
  5. Menggunakan perkataan "asyhadu" (ﺃَﺷْﻬَﺪُ) pada keduanya.
  6. Tidak syak atau ragu-ragu akan kedua-duanya.
Hak Syahadah Setelah seseorang mengucapkan syahadah maka wajib bagi beliau menunaikan hak kalimah. Hak kalimah adalah untuk disebarkan kepada mereka yang tidak mengucapkan kalimah(orang bukan Islam) dengan menerangkan kepada mereka maksud kalimah iaitu Tiada Tuhan selain Allah, Tiada yang Berkuasa selain Allah, Tiada yang beri faedah dan bahaya selain Allah dan Muhammad(saw) itu pesuruh Allah sehingga mereka yakin dan tanpa paksaan mereka mengucap syahadah. Inilah dakwah yang dilakukan oleh Nabi Muhammad(saw) dan para sahabat sebelum datang perintah solat

Solat

Solat adalah ibadat fardu yang wajib dilakukan oleh orang Islam lima kali sehari. Solat lima waktu ini dikenali sebagai solat Fardu atau solat yang wajib dilakukan.

" Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan solat, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk dan semasa kamu berbaring. Kemudian apabila kamu telah merasa tenteram (berada dalam keadaan aman) maka dirikanlah solat itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya solat itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya. " - (Surah An-Nisaa’: 103)
Waktu Solat telah ditentukan masanya
  • Solat Subuh (Sekurang-kurangnya sejam setengah sebelum matahari terbit)
  • Solat Zohor (Baru sahaja selepas tengah hari)
  • Solat Asar (Waktu petang)
  • Solat Maghrib (Baru sahaja selepas matahari terbenam)
  • Solat Isyak (Sekurang-kurangnya sejam setengah selepas matahari terbenam)
Sebelum solat dapat dilakukan, seorang harus membersihkan diri daripada hadas besar dan hadas kecil. Pembersihan hadas kecil dikenali sebagai Wudhu. Manakala pembersihan hadas besar pula adalah Mandi wajib (ghusl).
Solat harus dilakukan dalam Bahasa Arab, yakni bahasa Quran. Ketika solat, orangnya berdiri, rukuk, sujud ke arah Kaabah di Mekah. Ianya berakhir dengan memandang ke kanan dan kemudian ke kiri, menyebut "Assalamu 'alaikum" bermaksud salam sejahtera bagimu.

Puasa


" Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa. " - (Surah Al-Baqarah: 183)

" (Puasa yang diwajibkan itu ialah) beberapa hari yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit atau dalam musafir, (bolehlah dia berbuka), kemudian wajiblah dia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain; dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu (daripada memberi fidyah), kalau kamu mengetahui. " - (Surah Al-Baqarah: 184)

" (Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa bulan itu dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka, kemudian wajiblah dia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan) dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya dan supaya kamu bersyukur. " - (Surah Al-Baqarah: 185)

Zakat

Zakat dari segi syarak adalah mengeluarkan sebahagian daripada harta yang tertentu kepada golongan tertentu apabila cukup syarat-syaratnya.

" Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid dan supaya mereka mendirikan solat serta memberi zakat dan yang demikian itulah agama yang benar." (Surah Al-Baiyinah : 5)

" Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk) dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. " (Surah At-Taubah : 103)

" Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin dan amil-amil yang mengurusnya dan orang-orang mualaf yang dijinakkan hatinya dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. " (Surah At-Taubah : 60)

Menunaikan haji

Semua orang Islam yang mampu wajib mengerjakan haji, tidak berkira asal-usul mereka. Umat Islam harus mengerjakan rukun ini sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka.

" Di situ ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya; di antaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim dan sesiapa yang masuk ke dalamnya aman tenteramlah dia dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat Haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk. " (Surah Ali ‘Imran : 97)
Semasa haji para Muslim mengingati peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam. Penyelidik Muslim dan Barat mendapati cara penunaian haji ini berasal dari cara Nabi Muhammad s.a.w. melakukakannya
Semasa haji, umat Muslim tiba di Pelabuhan Jeddah, dan berjalan ke Makkah. Berdekatan dengan Makkah, umat Muslim menukar ke pakaian putih yang dipanggil Ihram. Kaya atau miskin, hitam atau putih, semuanya berdiri sama rata.

Dalil Al Quran tentang Rukun Iman


" Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad s.a.w) dan juga kepada Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu dan sesiapa yang kufur ingkar kepada Allah dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya dan Rasul-rasulNya dan juga Hari Akhirat, maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh." (Surah An-Nisaa’: 136)
Dari ayat diatas Rukun Iman disebutkan hanyalah lima perkara iaitu
  1. Percaya kepada Allah
  2. Percaya kepada Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul
  3. Percaya kepada Malaikat-Malaikat
  4. Percaya kepada Kitab-Kitab
  5. Percaya kepada Hari Akhirat
Tidak disebut rukun iman ke-6 iaitu
  1. Percaya kepada Qada' dan Qadar
Kewajipan beriman kepada Qada' dan Qadar sememangnya tidak diterangkan di dalam ayat 136 surah an-Nisaa’. Namun begitu, Rukun Iman ke-6 yang digariskan oleh Rasulullah tetap mempunyai asas di dalam al-Quran berdasarkan kepada ayat-ayatnya yang lain iaitu:-

" Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. (Surah Al-Hadid: 22-23)

Dalil Hadis tentang Rukun Iman

Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata:

" Pada suatu hari, Rasulullah saw. muncul di antara kaum muslimin.
Lalu datang seorang laki-laki dan bertanya: Wahai Rasulullah, apakah Iman itu?
Rasulullah saw. menjawab: Engkau beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, pertemuan dengan-Nya, rasul-rasul-Nya dan kepada hari berbangkit.
Orang itu bertanya lagi: Wahai Rasulullah, apakah Islam itu?
Rasulullah saw. menjawab: Islam adalah engkau beribadah kepada Allah dan tidak menyekutukan-Nya dengan apa pun, mendirikan solat fardu, menunaikan zakat wajib dan berpuasa di bulan Ramadan.
Orang itu kembali bertanya: Wahai Rasulullah, apakah Ihsan itu?
Rasulullah saw. menjawab: Engkau beribadah kepada Allah seolah-olah engkau melihat-Nya. Dan jika engkau tidak melihat-Nya, maka sesungguhnya Dia selalu melihatmu.
Orang itu bertanya lagi: Wahai Rasulullah, kapankah hari kiamat itu?
Rasulullah saw. menjawab: Orang yang ditanya mengenai masalah ini tidak lebih tahu dari orang yang bertanya. Tetapi akan aku ceritakan tanda-tandanya; Apabila budak perempuan melahirkan anak tuannya, maka itulah satu di antara tandanya. Apabila orang yang miskin papa menjadi pemimpin manusia, maka itu tarmasuk di antara tandanya. Apabila para penggembala domba saling bermegah-megahan dengan gedung. Itulah sebagian dari tanda-tandanya yang lima, yang hanya diketahui oleh Allah.
Kemudian Rasulullah saw. membaca firman Allah Taala: Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.
Kemudian orang itu berlalu, maka Rasulullah saw. bersabda: Panggillah ia kembali! Para sahabat beranjak hendak memanggilnya, tetapi mereka tidak melihat seorang pun. Rasulullah saw. bersabda: Ia adalah Jibril, ia datang untuk mengajarkan manusia masalah agama mereka. (Kitab Sahih Muslim [Bahasa Arab saja]: 10)

Baca Pembahasan Yang Terkait Di Bawah Ini...

AQIDAH ISLAM

*



  • Page 1: 

    Rukun Islam - Kenali ISLAM

    al-islam.wikidot.com/rukun-islam
    Rukun ISLAMRukun Iman; Fardhu Ain; Fardu Kifayah; 25 orang Rasul; Al-Quran; Sejarah Islam; Perubatan Islam; What is a Wiki Site? How to edit pages? How to join …
  • Rukun Iman - Kenali ISLAM

    al-islam.wikidot.com/rukun-iman
    Rukun ISLAMRukun Iman; Fardhu Ain; Fardu Kifayah; 25 orang Rasul; Al-Quran; Sejarah Islam; Perubatan Islam; What is a Wiki Site? How to edit pages? How to join …
  • Rukun Iman - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia …

    https://ms.wikipedia.org/wiki/Rukun_Iman
    Rukun Islam: Syahadah ... Dalil Hadis tentang Rukun Iman [sunting | sunting sumber] Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata: ...
  • ASAS AGAMA ISLAMRukun Islam

    mohd-razip.blogspot.com/p/rukun-islam.html
    Dalil Rukun Islam. Di dalam hadits ... Rasulullah dan meletakkan tangannya diatas paha Rasulullah, selanjutnya ia berkata," Hai Muhammad, beritahukan kepadaku tentang ...
  • מא Rukun - IslamHouse.com

    d1.islamhouse.com/data/ms/ih_books/single/ms_Pillars_of_Islam.pdf · PDF file
    sahih tentang Islam; ... Dalil yang menunjukkan kewajipan ini telah disebut ... Rukun Islam dan merupakan salah satu daripada binaannya
  • semua tentang islamDalil - dalil Rukun Islam

    islamtentang.blogspot.com/2009/08/dalil-dalil-rukun-islam.html
    30/8/2009 · Dalil syahadat : Firman Alloh S.W.T : “ Alloh S.W.T menyatakan bahwasannya tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang …
  • PENGERTIAN ISLAM, IMAN DAN IHSAN & KONSEP iSLAM …

    https://ml.scribd.com/doc/4093922/PENGERTIAN-ISLAM-IMAN-DAN-IHSAN...
    ISLAM DAN KONSEP-KONSEP ASAS Islam Sebagai Cara Hidup (PengertianIslam,Iman dan Ihsan PENGERTIAN AGAMA Perkataan ‘Agama’ berasal drpd …
  • Rukun Islam

    islamiman.net
    Rukun Islam. Mengucap dua kalimah syahadah; Sembahyang fardu lima waktu; Berpuasa pada bulan Ramadan; ... Dalil tentang Rukun Iman "Wahai orang-orang …
  • this is eizah's: 5 RUKUN ISLAM + 6 RUKUN IMAN

    gemmujahid.blogspot.com/2012/06/6-rukun-iman.html
    26/6/2012 · Today I'm going to share about RUKUN IMAN and RUKUN ISLAM. :) sekadar untuk menguatkan ingatan kita tentangnya dan semoga kita …
  • Rukun Islam - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia …

    https://ms.wikipedia.org/wiki/Rukun_Islam
    Allah swt menyuruh manusia mentaati suruhanNya yang dikenali sebagai Rukun Islamyang terdiri ... (kepada sekalian makhlukNya dengan dalil-dalil ... Tentang …

  • Page 2: 

  • Rukun Islam - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia …

    https://ms.wikipedia.org/wiki/Rukun_Islam
    Allah swt menyuruh manusia mentaati suruhanNya yang dikenali sebagai Rukun Islamyang terdiri ... (kepada sekalian makhlukNya dengan dalil-dalil ... Tentang …
  • [Catatan Kuliah] Arkan al-Islam (Rukun Islam) dan Dalil ...

    https://manuskripkesunyian.wordpress.com/2004/11/13/arkan-al-islam
    [Catatan Kuliah] Arkan al-Islam (Rukun Islam) dan Dalil Naqli. ... “Bagaimana pendapatmu tentang firman Allah SWT “Innas shafa wal marwata hingga akhir ayat ...
  • Hati yang Halus: 1. Keterangan Mengenai Dalil Rukun Islam

    qolbiah.blogspot.com/.../1-keterangan-mengenai-dalil-rukun-islam.html
    15/2/2008 · Demikian penjelasan Hadits yang menerangkan tentang Islam. Maka oleh para Ulama dahulu dan Tabi’in Wat-Tabi’iin. Telah menjadikan Hadits tersebut suatu ...
  • 4700. Rukun Islam 5 Perkara. Rukun Iman 6 Perkara. - …

    peceq.blogspot.com/2014/04/4700-rukun-islam-5-perkara-rukun-iman-6...
    17/4/2014 · 5 RUKUN ISLAM 1. Mengucap dua kalimah ... 4888. Persoalan TentangTalak Dalam Islam. Talak K... 4887. ... Rukun Islam 5 Perkara. Rukun Iman 6 …
  • DASAR-DASAR ILMU AGAMA ISLAMRukun Islam dan Rukun

    apresiasi-rofiuddin.blogspot.com/2009/12/rukun-islam-dan-rukun...
    DASAR-DASAR ILMU AGAMA ISLAM. Beranda; Qur'an. Materi Al-Qur'an; Al-Qur'an Online; Mukjizat Al-Qur'an; Qur'an Arab; Qur'an English; Qur'an Indonesia; ... Tentang ...
  • Penjelasan Hadits Rukun Islam (1) | Muslim.Or.Id

    https://muslim.or.id/aqidah/penjelasan-hadits-rukun-islam-1.html
    Penjelasan Hadits Rukun Islam (1) tidak diragukan lagi sebagian besar kita sudah tidak asing lagi dengan rukun Islam yang lima. Dalam kesempatan kali ini akan ...
  • ASAS AGAMA ISLAMRukun Iman

    mohd-razip.blogspot.com/p/rukun-iman.html
    Dalil Rukun Iman " Wahai orang-orang ... (Kamu diberitahu tentang itu) ... Salah satu daripada Rukun Iman agama Islam adalah percaya kepada kitab-kitab yang telah ...
  • PANDUAN PUASA RAMADHAN - sabah.org.my

    www.sabah.org.my/solat/artikel/puasa/panduan_puasa_ramadhan.htm
    Dalil - dalil dan ... Selama khilafah belum tegak, untuk menghindarkan meluasnya perbedaan pendapat ummat Islam tentang hal ini, ... IV. RUKUN PUASA . 1. " ...
  • Hadits 2: Iman, Islam, dan Ihsan | Hadits Arba\'in An …

    https://haditsarbain.wordpress.com/2007/06/09/hadits-2-iman-islam...
    Jika seseorang yang ditanya tentang sesuatu maka tidak ada cela ... Didalamnya terdapat dalil bahwa perkara ghaib tidak ada yang ... Rukun Islam; Hadits 2 ...
  • Rukun Islam - IslamHouse.com

    d1.islamhouse.com/data/ms/ih_books/single/ms... · DOC file · Web view
    Kalimah Tauhid adalah Rukun Islam yang pertama, ... Islam sangat mengambil berattentang solat, ... (ijma’) ulama’-ulama’ Islam. 3) Dalil fardhu solat.

  • Page 3: 

  • Rukun Islam - IslamHouse.com

    d1.islamhouse.com/data/ms/ih_books/single/ms... · DOC file · Web view
    Kalimah Tauhid adalah Rukun Islam yang pertama, ... Islam sangat mengambil berattentang solat, ... (ijma’) ulama’-ulama’ Islam. 3) Dalil fardhu solat.
  • INI DALILNYA: DALIL RUKUN ISLAM

    inidalilnya.blogspot.com/2013/08/dalil-rukun-islam.html
    20/8/2013 · DALIL RUKUN ISLAMRukun Islam sebagaimana dikenal terdiri dari : Syahadat; ... Lelaki itu bertanya, "Wahai Muhammad, sampaikanlah kepadaku tentang ISLAM …
  • Salat - Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas

    https://id.wikipedia.org/wiki/Salat
    Rukun Islam . Syahadat; Salat; Zakat; Saum; Haji; Rukun Iman . Allah; Malaikat; ... Berikut ini adalah ayat-ayat yang membahas tentang salat di dalam Alquran, ...
  • RUKUN IMAN - Indonesia - Universitas Islam Madinah …

    islamhouse.com/id/books/76540
    RUKUN IMAN: Menjelaskan tentang rukun-rukun iman secara rinci dan hikmah yang bisa dipetik dari masing-masing rukun tersebut, serta dalil-dalil yang shahih dari al ...
  • Syarat dan Rukun Puasa | Muslim.Or.Id

    muslim.or.id/ramadhan/syarat-dan-rukun-puasa.html
    Syarat dan Rukun Puasa Syarat wajibnya puasa yaitu: (1) islam, (2) berakal, (3) sudah baligh, dan (4) mengetahui akan wajibnya puasa
  • Ilmu Ngeblogs: Pengertian Rukun Islam

    ilmu-ngeblogs.blogspot.com/2009/09/pengertian-rukun-islam.html
    6/9/2009 · Dalil yang berkaitan dengan rukun islam ini ... semoga Allah meridloinya- ketika Jibril datang dan bertanya tentang Islam kemudian beliau ...
  • BAB I PERINTAH MENDIRIKAN SHALAT - TERBITAN 2014

    usupress.usu.ac.id/files/Dalili-dalil%20Al%20Qur... · PDF file
    Dalil-Dalil Al Qur’an tentang Shalat 1 BAB I PERINTAH MENDIRIKAN SHALAT halat adalah rukun Islam kedua. Untuk belajar shalat kita berpedoman pada tuntunan …
  • Rukun Iman - Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia …

    https://id.wikipedia.org/wiki/Rukun_iman
    Artikel ini adalah bagian dari seri tentangIslamRukun Iman. Allah; ... Rukun Iman (bahasa Arab: ... Inilah dalil yang menunjukkan bahwa iman yang benar hanyalah ...
  • Al-Kautsar_@n Islamic Side: Rukun Islam

    alhabibi89.blogspot.com/search/label/Rukun%20Islam
    Al-kautsar an islamic side adalah blog tentang risalah/artikel islam dan ... sebelumnyatentang Dalil Shalat dalam ... Tentang Shalat salah satu rukun Islam.
  • Dalil-Dalil Syahadatain | Imatuzzahra's Blog

    https://imatuzzahra.wordpress.com/2011/04/15/dalil-dalil-syahadatain
    Dalil-dalil umum tentang syahadat. 1) Hadits tentang rukun islam عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ ...

  • Page 4: 

  • Dalil-Dalil Syahadatain | Imatuzzahra's Blog

    https://imatuzzahra.wordpress.com/2011/04/15/dalil-dalil-syahadatain
    Dalil-dalil umum tentang syahadat. 1) Hadits tentang rukun islam عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ ...
  • Hadits 3: Rukun Islam | Hadits Arba\'in An Nawawi

    https://haditsarbain.wordpress.com/2007/06/09/hadits-3-rukun-islam
    Pernyataan tentang keesaan Allah dan ... Dalil Haram dan Halal ... Nasib Manusia Telah Ditetapkan; Hadits 3: Rukun Islam; Hadits 2: Iman, Islam, dan Ihsan;
  • SYAHADATAIN (DUA KALIMAT SYAHADAT)

    https://abuzubair.files.wordpress.com/2007/08/syahadatain.pdf · PDF file
    Hadist diatas adalah dalil tentang rukun Islam yang salah satunya adalah syahadatain. Al Hafizh Ibnul Rajab rahimahullah berkata: “Maksud hadits ini ialah
  • paud: Makalah agama rukun islam

    anisachoeriah-paud.blogspot.com/2011/04/makalah-agama-rukun-islam.html
    18/4/2011 · Tujuan penyusunan makalah yang yang bertema tentang rukun Islam ini adalah: 1. ... yang berisi tentang pengertian, dalil-dalil dan materi rukun Islam.
  • Nikmat Iman dan Islam

    alfaqirmukmin.blogspot.com
    Ini adalah risalah singkat yang memuat kewajiban-kewajiban keagamaan yang terdiri dari ilmu tentang Islam, ... ["Mengenal Mudah Rukun IslamRukun Iman, Rukun ...
  • Rukun Islam | BELAJAR ISLAM ONLINE

    https://belajarislamonline.wordpress.com/2009/12/08/rukun-islam-2
    Materi aqidah kali ini membahas tentang rukun islam. Meski telah sering kita dengar, namun ada baiknya kita kembali ulang, untuk memantapkan pemahaman kita. Dalil ...
  • Dalil-Dalil Syahadatain - شهادتين و بالأدلتها ~ …

    al-islam17.blogspot.com/2011/08/dalil-dalil-syahadatain.html
    21/8/2011 · Dalil-dalil umum tentang syahadat laa ilaha ... “ Maka rukun Islam yang pertama yaitu syahadat Laa ilaha Illallah dimana dengan syahadat seorang ...
  • Fiqih Bab II, Pengertian Rukun Islam

    https://ml.scribd.com/doc/62577045/Fiqih-Bab-II-Pengertian-Rukun-Islam
    Fiqih Bab II, TEntang RUkun IslamRukun Islam Rukun artinya: tiang atau bagian yang pokok. Sesuatu tidak akan menjadi atau berdiri tegak, bila bagian-bagian yang ...
  • Penjelasan Singkat Tentang Rukun Islam | Ukhuwah …

    ukhuwahislamiah.com/penjelasan-tentang-rukun-islam
    Penjelasan Singkat Tentang Rukun Islam. Segala puji bagi Allah, Rabb semesta alam. Shalawat dan salam kepada Nabi Muhammad, keluarga, sahabat, serta para …
  • Rukun Islam | D U I T " Doa-Usaha-Iman-Takwa"

    as10061971.wordpress.com › rukun islma
    Materi aqidah kali ini membahas tentang rukun islam. Meski telah sering kita dengar, namun ada baiknya kita kembali ulang, untuk memantapkan pemahaman kita. Dalil ...

  • Page 5: 

  • Rukun Islam | D U I T " Doa-Usaha-Iman-Takwa"

    as10061971.wordpress.com › rukun islma
    Materi aqidah kali ini membahas tentang rukun islam. Meski telah sering kita dengar, namun ada baiknya kita kembali ulang, untuk memantapkan pemahaman kita. Dalil ...
  • RUKUN IMAN - IslamHouse.com

    s1.islamhouse.com/data/id/ih_books/single/id_the_pillars_of_faith.pdf · PDF file
    RUKUN IMAN Oleh : UNIVERSITAS ISLAM MADINAH BIDANG RISET & KAJIAN ILMIAH ... Sebagai contoh di antara bukti-bukti dan dalil tentang keesaan Allah sebagai berikut:
  • Rukun Islam | DZIKIR dan DOA PEMBUKA RIZQI

    https://doapembukarizqi.wordpress.com/2009/12/07/rukun-islam
    Materi aqidah kali ini membahas tentang rukun islam. Meski telah sering kita dengar, namun ada baiknya kita kembali ulang, untuk memantapkan pemahaman kita. Dalil ...
  • paud: Makalah agama rukun iman

    anisachoeriah-paud.blogspot.com/2011/04/makalah-agama-rukun-iman.html
    18/4/2011 · Tujuan penyusunan makalah yang yang bertema tentang rukun Islam ini adalah: 1. ... yang berisi tentang pengertian, dalil-dalil dan materi rukun Iman.
  • Dalil ibadah haji ~ Fiqih

    kitab-fiqih.blogspot.com/2011/07/dalil-ibadah-haji.html
    Dalil tentang Ibadah Haji ialah firman alloh dlm surah al-hajj ayat 27-28 dan juga pada ... Ibadah tersebut adalah bagian dari rukun Islam bagi orang yang mampu ...
  • Rukun Islam 5 Perkara | Syiar Islam

    syiarislam.net/2011/07/05/rukun-islam-5-perkara
    Rukun Islam terdiri daripada lima perkara: ... Media Islam Raya. Jangan Minta Daliluntuk Berbuat Kebaikan; ... beritahu aku tentang Islam.”
  • Contoh Makalah Tentang Rukun Iman | Koloid tanah

    https://koloidtanah.wordpress.com/2014/08/21/contoh-makalah...
    Sekitar my blog makalah agama rukun iman cache mirip nov penulis menyadari bahwa didalam pembuatan makalah ini berkat rukun iman (pilar keyakinan) ini adalah terdiri ...
  • Dalil-dalil Rukun Islam | Bagus Journey

    baguz01.blogspot.com › Dunia islam
    16/2/2012 · Sobat sedang membaca artikel tentang Dalil-dalil Rukun Islam dan sobat bisa menemukan artikel Dalil-dalil Rukun Islam ini dengan url http://baguz01 ...
  • Al Quran dan Sunnah sebagai sumber hukum Islam | …

    https://dametobing93.wordpress.com/2013/04/02/al-quran-dan-sunnah...
    Ahli ushul fiqih menjelaskan “sumber hukum islam” mengunakan istilah dalil ... masalah ibadah, yang berkaitan dengan rukun islam, ... Tentang ilmu cara ...
  • Soal Jawab Aqidah Tauhid: IMAN: Dalil Naqli Dan Aqli

    qaasasaqidahtauhid.blogspot.com/2009/02/iman-dalil-naqli-dan-aqli.html
    11/2/2009 · As'kum. Saya inginkan kepastian dari panel AAN. Tentang apakah syarat sah utk berakidah, apakah wajib ketahui DALIL AQLI dan DALIL NAQLI serentak dan …

  • Page 6: 

  • Soal Jawab Aqidah Tauhid: IMAN: Dalil Naqli Dan Aqli

    qaasasaqidahtauhid.blogspot.com/2009/02/iman-dalil-naqli-dan-aqli.html
    11/2/2009 · As'kum. Saya inginkan kepastian dari panel AAN. Tentang apakah syarat sah utk berakidah, apakah wajib ketahui DALIL AQLI dan DALIL NAQLI serentak dan …
  • Rukun Islam | Pintu Rizqi

    pinturizqi.wordpress.com › artikel
    Materi aqidah kali ini membahas tentang rukun islam. Meski telah sering kita dengar, namun ada baiknya kita kembali ulang, untuk memantapkan pemahaman kita. Dalil ...
  • Rukun Islam | sarahmusdalifah

    https://sarahmusdalifah.wordpress.com/tentang-islam/rukun-islam
    Materi aqidah kali ini membahas tentang rukun islam. Meski telah sering kita dengar, namun ada baiknya kita kembali ulang, untuk memantapkan pemahaman kita. Dalil ...
  • Rukun Nikah dalam Islam | Jalan Akhirat

    https://jalanakhirat.wordpress.com/2010/03/11/rukun-nikah-dalam-islam
    Dalil pensyariatan * Surah An-Nisaa ... kepastian sebenar dari bakal isteri/wanita yang hendak dikahwinkan tentang status kerelaannya ... to Rukun Nikah dalam Islam.
  • Rukun Islam dan Rukun Iman - Dakwah Al Quran dan …

    dakwahquransunnah.blogspot.com/2012/02/rukun-islam-dan-rukun-iman.html
    17/2/2012 · Kita tentunya sebagai seorang muslim pernah mendengar istilah rukun Islamdan rukun iman. Akan tetapi, apakah semua kita telah mengetahui isi dan dan dalil ...
  • Dalil Tentang Haji Haji merupakan salah... - PT Mustika ...

    https://www.facebook.com/permalink.php?id=398051546955409&story...
    Dalil Tentang Haji. Haji merupakan salah satu dari rukun Islam yang lima dan dia merupakan suatu kewajiban yang harus dilaksanakan bagi seorang muslim yang …
  • Masalah Wudhu (Rukun,Syarat,Dalil

    deehart-islam.blogspot.com › … › Syarat Sahnya Wudhu › Wudhu › Wudlu
    21/10/2010 · Your Blog Description here! ... Masalah Wudhu (Rukun,Syarat,Dalil,Sunnah,Sifat,Kesalahan dan Pembatalan)
  • Penjelasan Rukun Islam yang Kedua (Menegakkan Sholat)

    https://alfirqotunnajiyah.wordpress.com/2012/02/13/penjelasan...
    Di artikel sebelumnya ( Penjelasan Rukun Islam yang Pertama Syahadat ) telah dijelaskan tentang makna Syahadat berikut dalil-dalilnya dari Al-Qur’an dan Hadit’s.
  • Pendidikan agama islam (Rukun Islam) - Upload, Share, …

    www.slideshare.net/astrisannah/pendidikan-agama-islam-rukun-islam
    11/4/2014 · Rukun Islam 1. Sahadat 2. Sholat 3. Zakat 4. Puasa 5. Haji. ... Dalil – dalil tentang kewajiban sholat Al-Baqarah, 43 “Dan dirikanlah shalat, ...
  • Dalil Shalat dalam Al-Quran dan Hadist Bag. III ~ Al ...

    alhabibi89.blogspot.com › Rukun Islam
    Al-kautsar an islamic side adalah blog tentang risalah/artikel islam dan aplikasi islami ... Home » Rukun Islam » Dalil Shalat dalam Al-Quran dan Hadist Bag. III.

  • Page 7: 

  • Pendidikan agama islam (Rukun Islam) - Upload, Share, …

    www.slideshare.net/astrisannah/pendidikan-agama-islam-rukun-islam
    11/4/2014 · Rukun Islam 1. Sahadat 2. Sholat 3. Zakat 4. Puasa 5. Haji. ... Dalil – dalil tentang kewajiban sholat Al-Baqarah, 43 “Dan dirikanlah shalat, ...
  • Dalil Shalat dalam Al-Quran dan Hadist Bag. III ~ Al ...

    alhabibi89.blogspot.com › Rukun Islam
    Al-kautsar an islamic side adalah blog tentang risalah/artikel islam dan aplikasi islami ... Home » Rukun Islam » Dalil Shalat dalam Al-Quran dan Hadist Bag. III.
  • Penjelasan Singkat tentang Rukun Islam - Mengharap …

    lantora-kalawa.blogspot.com › Aturan dan Hukum
    Penjelasan tentang lima rukun Islam. Yang pertama dan merupakan rukun yang paling agung, yaitu syahadat ... dan beliau mengemukakan dalil untuk masing-masingnya.
  • DALIL WAJIB MENGELUARKAN ZAKAT - Wakaf Al-Quran …

    wakafalquran30.blogspot.com/2010/09/dalil-wajib-mengeluarkan-zakat...
    Ibadah Zakat adalah alah satu daripada Rukun Islam yang ke lima. Dalil wajib ini antaranya berdasarkan firman Allah S.W.T. bermaksud : "Dan dirikanlah olehmu solat ...
  • Konsep Pembangunan Insan Dalam Islam | MUAFAKAT

    muafakatmalaysia.com/2009/02/14/konsep-pembangunan-insan-dalam-islam-2
    Sumber utama ajaran Islam tentang insan ialah Kitab suci al-Quran. ... Aspek Islammerujuk kepada rukun Islam yang lima; aspek iman merujuk kepada rukun iman …
  • Hadist ke 3: Rukun Islam « Saatnya Berbagi

    https://tsukulq.wordpress.com/2007/02/05/hadist-ke-3-finally
    • Last updated: 5/2/2007 · 
    • First post: 5/2/2007
    Hadist ke 3: Rukun Islam. Assalamu’alaikum wr. wb. Semoga email ini menjumpai anda semua dalam keadaan sehat wal afiat. Mari kita bersyukur kepada Allah ...
  • Rukun Solat « Solat/Sembahyang Cara Nabi s.a.w.

    https://solat.wordpress.com/rukun
    Rukun-rukun solat 1.Niat Dari Umar ra, ... maka aku bertanya kepada nabi s.a.w.tentang keadaan solat, ... Dar al-islam, 2005, 1/181].
  • Abu Mujahidah al-Ghifari: Rukun Islam

    abumujahidah.blogspot.com/2015/02/rukun-islam.html
    2/2/2015 · Syariat Islam memiliki lima pondasi dasar agama yang disebut dengan rukun IslamRukun disebut dengan asas, dasar, sendi, tiang penopang dan sandaran.
  • Percaya Kepada Allah | IslamGrid 3.0

    www2.islamgrid.gov.my/percaya-kepada-allah
    Buktinya samaada yang bersifat akli atau nakli menjadi dalil tentang kebenarannya; ...Rukun Islam. Shahadah; Solat; Zakat; Puasa; Haji; Ilmu Islam. Aqidah; Ibadah ...
  • LIMA RUKUN ISLAM | hadis rasullullah

    hadis-saw.blogspot.com › hadis
    16/8/2012 · LIMA RUKUN ISLAM DESKRIPSI HALAMAN ... Pendapat kedua inilah yang lebih kuat -insya Allah- berdasarkan banyak dalil dan ... Umat telah sepakat tentang ...


    Sumber: (http://www.bing.com
    Hard grind to unravel MH370 mystery
      (¯`• ßý: ¤§º£¡Ð™¤ •´¯)
    Kerana Allah kita berusaha untuk hidup dan kemudiannya mati
    dan 
    kepada Allah kita berdoa supaya Allah perkukuhkan Iman 
    kita semua hamba-Nya manusia yang hanya bersifat makhluk. 

    Aamiin Ya Allah Ya Rohman Ya Rohim Ya Rob...
    Meja peceq.blogspot.com  . 


    My Dashboard. 
    s3v3n


    s3v3n.
    IP

    Tiada ulasan: