Selasa, 1 September 2015

5854. British penjajah yang baik kata sesetengah orang. Satu perbandingan dengan penjajahan Jepun.

#





British lebih baik dari Jepun dan Komunis?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 minit yang lalu
Sejujurnya saya muak. Muak untuk tengok cerita-cerita "kemerdekaan" yang disiarkan di saluran-saluran televisyen. Bukan muak kerana saya tidak minat sejarah atau tidak patriotik. Muak kerana sejarah itu tidak diceritakan sepenuhnya, dan patriotik yang cuba ditanam ialah perasaan cintakan British. Lihat semua cerita yang ditayangkan. Begitu juga cerita-cerita dari orang tua yang sampai ke telinga kita. Siapa penjajah paling jahat? Pasti disebut Jepun dan Komunis. Katanya Jepun rogol anak dara orang kampung. Komunis bakar berek polis dan seumpamanya. Tapi penjajahan British langsung ti... lagi »

Bersih 4: Who is the biggest loser?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 minit yang lalu
The critics say Bersih (more correctly Bersih 2.0) lost credibility because Bersih 4 was “short on Malays”. Critics say Bersih lost credibility because politicians – opposition politicians at that – dominated speech-making during Bersih 4. Who are the critics? It will not do to ask whether the critics were on the ground. To suggest their opinions don’t count because their information was gained from second-hand sources is as silly as suggesting those who’ve not been to Gaza can’t protest against those who oppress Palestinians in Gaza. What I realised from being on the ground is that... lagi »

Maka kuninglah Kuala Lumpur

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 minit yang lalu
Anuar Mohd Nor Hari ini isu Bersih 4 menjadi perbincangan. Perbincangan adalah mengikut arah pegangan, antara yang setuju dan yang tidak. Dalam pada itu tindakan pro dan kontra akan terus berbahas-bahas mengenai Bersih. Berbahas macam mana pun mereka terus pada agenda mereka sedang kita teraba-raba mencari jalan untuk mengendurikan gerakan ini agar akhirnya memastikan kemenangan tidak dapat dicapai mereka. Mereka terus dengan agenda mereka, tanpa takut, menyusun perhimpunan besar untuk mencapai matlamat mereka, dari perjuangan pilihan raya yang bersih dan adil kepada memastikan has... lagi »

Pandangan dari perhimpunan Bersih 4

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 minit yang lalu
Assalamualaikum warahmatullah saudara se-Islamku, Alhamdulillah pagi Subuh 30 Ogos, 2015 ini, kami aktivis Bersih masih lagi berada di Jalan Tunku Abd Rahman/Tun Perak di lapangan Bersih 4. Kami ingin beri pandangan tentang komen beberapa ulama yang memberi komen tidak seimbang tentang Bersih 4, malahan boleh mengelirukan ummah. Ada ulama yang tidak turun padang dan tidak mengkaji masalah ummah secara mendalam dan merujuk kepada pakar bidang lain seperti kajian politik dan sosial, tiba-tiba sahaja kata Bersih 4 tidak demokratik dan tidak patriotik. Tetapi pemimpin negara yang mengge... lagi »

Dr Mahathir dan Bersih

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 minit yang lalu
Syazwan Rahimy Kehadiran Tun Dr Mahathir Mohamad ke #Bersih4 pada hari pertama perhimpunan sebenarnya tidak bawa apa makna, mahupun kesan, selain menggugat pendirian para chauvinis Melayu yang selama ni mengutuk gerakan memBersihkan negara. Rakyat Malaysia tidak kira bangsa dah lama bangkit lawan tirani, tirani yang mekar akibat asas kerakusan yang dibina Dr Mahathir sendiri. Bagus la Dr Mahathir sedar, malah dia pun sudah nyatakan kekesalan dalam pemilihan pemimpin. Sebabkan dia sendiri yang membentuk pemimpin-pemimpin ni, tidak salah saya mengaku yang dia kesal dengan tindak-tanduk... lagi »

PROVOKASI PERKAUMAN MACAM NI DAH LAPUKLAH (GAMBAR)

Na'im Nikmat pada Na'im Nikmat @blog - 3 minit yang lalu
Semua org tahu isu perkauman ialah talian hayat umno... lagi »

Tindakan ke atas peserta Bersih 4 luar negara tak masuk akal

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 12 minit yang lalu
oleh Robin Stanley Augustin *SEKILAS PANDANG:* Beratus-ratus ribu peserta perhimpunan Bersih 4 di Kuala Lumpur, Kota Kinabalu dan Kuching berbuat demikian secara aman dan tidak menghadapi masalah dengan pihak berkuasa. Mereka akan meneruskan kehidupan mereka, dengan kenangan semasa perhimpunan ini, mengetahui yang mereka telah melaksanakan hak-hak dan menyuarakan pendapat mereka. Walau bagaimanapun perkara yang sama tidak boleh dikatakan bagi rakyat Malaysia di luar negara yang mengambil bahagian dalam perhimpunan-perhimpunan Bersih 4 di seluruh dunia, termasuk di bandar-bandar se... lagi »

Kesiannya jadi Cina

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 13 minit yang lalu
Ketika "era reformasi" dulu, tidak ramai masyarakat Cina menyertai demonstrasi jalanan yang kerap berlaku khusus pada setiap hujung minggu. Untuk melumpuhkan atau melemahkan semangat peserta demonstrasi yang majoriti terdiri daripada orang Melayu, jentera propaganda kerajaan, yang dianggotai majoriti orang Melayu juga, "mengguna faktor Cina". Orang Cina mereka tuduh "ketawa dan bertepuk tangan melihat si Melayu reformis bertempur dengan kerajaan yang diterajui orang Melayu". Maksudnya "Cina seronok tengok Melayu lawan Melayu". Si reformis Melayu mereka tuduh "bodoh kerana dibelasah, ... lagi »

Laungan ,Selamat tinggal Najib dan Rosmah Peserta Bersih 4.0

canang pada Cananglahnie - 13 minit yang lalu
Bersih 4.0-Nyanyian Peserta ,Selamat tinggal Najib dan Rosmah Posted by Cananglahnie Original on 31hb Ogos 2015

Kalau sudah begini kebencian rakyat, undurlah Najib…

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 15 minit yang lalu
Walaupun perhimpunan Bersih 4 secara umumnya menuntut 4 perkara asas iaitu pilihan raya bersih, kerajaan bersih, menyelamatkan ekonomi dan hak rakyat untuk membantah, tetapi rata-rata yang hadir lebih mahukan pengunduran Datuk Seri Najib Razak sebagai perdana menteri. Melalui hari pertama perhimpunan yang menyaksikan ratusan ribu sedia turun dengan baju berwarna kuning, sejarah juga tercatat di mana rakyat sedia berhimpun selama 2 hari satu malam semata-mata untuk meluahkan perasaan mereka. Sudah tentu kesediaan rakyat berkorban meninggalkan tempat tidur yang selama di rumah masing-... lagi »

Parti baharu dalam arus perdana

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 17 minit yang lalu
Penubuhan parti baharu di mana namanya akan diumumkan tidak lama lagi, iaitu anak kandung NGO Gerakan Harapan Baru (GHB) secara rasmi diumumkan semalam, bertepatan pada Hari Kemerdekaan 31 Ogos, tentunya mempunyai makna yang penting. Pertamanya kerana ia didahului perhimpunan Bersih 4 yang mendapat sambutan luar biasa rakyat pelbagai kaum dan agama. Walaupun semuanya ini secara kebetulan, tetapi parti baharu ini memang mendukung cita-cita Bersih yang mahukan pilihan raya bersih, memperjuangkan demokrasi dan kebebasan serta keadilan. Kedua, kelahirannya pada Hari Kemerdekaan, seperti... lagi »

The Racial component of Bersih 4 and Political Funding.

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 17 minit yang lalu
As expected, Utusan Malaysia plays the race card. Bersih 4 is dominated by the DAP screamed the headlines. . That is one. The colour of Bersih 4. It must be defined in terms of racial composition. The usual propaganda employed by UMNO. We must reject this racial stereotyping. Two, the size of the crowd. The police says, the crowd was only 57,000 strong. That is true if the police counts only the area around Sogo at 1pm on Saturday. There were 10 other places like the one in Sogo at 1pm. So there were 570,000 Bersih 4 supporters on Saturday. 600,000 went to the streets forcing Naji... lagi »

BERSIH 4 - MENYATUKAN RAKYAT MALAYSIA MENENTANG KEZALIMAN

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 minit yang lalu
* Walau apa pun komen negatif yang diberikan terhadap Bersih 4, aku berani mengatakan bahawa Bersih 4 telah menelurkan ‘kejayaan’ yang bukan kepalang kepada rakyat Malaysia, apatah lagi apabila kelihatan Tun Mahathir sendiri yang sanggup ‘mencemar duli’ hadir untuk bersama-sama dengan ‘anak muda’ yang berani memperjuangkan kebenaran demi untuk kelangsungan negara tercinta ini. * * Keadiran Tun Mahathir itu besar ertinya kepada perjuangan anak muda ini kerana seingat aku Tun Mahathir adalah antara tokoh negara yang merasakan bahawa tunjuk perasaan sebegini merupakan kegiat... lagi »

Ahli Pas sepatutnya letak jawatan kerana rosakkan PR - Ahmad Awang

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 24 minit yang lalu
Kalau mahu wakil rakyat Pas yang menyertai Parti Pekerja Malaysia (PPM) letak jawatan pemimpin Pas sekarang pun kena berbuat demikian terlebih dahulu. Penasihat Umum PPM, Ustaz Ahmad Awang berkata, kemenangan wakil rakyat Pas pada PRU-13 atas dasar Pakatan Rakyat walaupun baiah dibuat dengan parti Pas. "Oleh kerana kemenangan dalam PR walaupun baiah calon atas nama parti tetapi PR dulu sudah roboh dan tak valid lagi. "Tidak terikat (baiah). Jika mereka (parti Pas) beria-ria mahu mereka meninggalkan parti dan suruh keluar maka yang sepatutnya mereka yang robohkan PR kena keluar parti... lagi »

1Malaysia realised at last

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 32 minit yang lalu
Najib must be fuming at the cruel irony *[image: najib]* “1Malaysia” may well be the slogan that best defines Najib Razak’s premiership. Today, six years after he came up with the sound bite, we see a Malaysia united in its dream of seeing the end of his oppressive regime. Unless he is more deluded than we think he is, Najib must be fuming at the cruel irony. When Malaysians first heard of 1Malaysia, they were full of hope. Najib promised many reforms, but these turned out to be empty promises. The slogan started off well enough, but cracks soon appeared and quickly widened. It was re... lagi »

Merdeka dari pasungan penguasa – Nurul Izzah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 32 minit yang lalu
[image: Merdeka dari pasungan penguasa – Nurul Izzah]Salam bersih dan Selamat Menyambut Hari Kebangsaan Kali ke-58. Dalam kejenuhan rakyat mencari erti sebuah kemerdekaan, negara kita masih lagi belum mampu menyelesaikan beberapa isu yang membelenggu masyarakat. Kesenjangan ekonomi dan krisis survival rakyat menghimpit kita dari segenap sudut kehidupan. Masihkah kita ingat tentang perjuangan tokoh-tokoh kemerdekaan kita yang menentang sistem percukaian yang dikenalkan penjajah negara? Namun, alangkah sayunya apabila kini rakyat dicukai dan dirampas Hak serta hartanya bangsanya send... lagi »

(Bersih 4) Cantonese Song: 光辉岁月

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 32 minit yang lalu

(Bersih 4) Selamat Tinggal Najib Dan Rosmah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 32 minit yang lalu

Muazin digantung tugas kerana ubah azan Solat Subuh, “solat lebih baik daripada menghabiskan masa dengan Facebook”

kerengga pada KERENGGA - 44 minit yang lalu
Seorang muazin atau tukang azan di Mesir digantung tugas selepas bertindak sengaja mengubah suai laungan azan subuh. Tindakan diambil ke atas ulamak Mahmoud al-Moghazi selepas dia menggantikan seruan azan “solat lebih baik daripada tidur” kepada “solat lebih baik daripada menghabiskan masa dengan Facebook”. Menurut laporan BBC, jemaah di bandar Kafr al-Dawar yang marah dengan perbuatannya

(Bersih 4) The Bangsart: Ale Ale Malaysiaku

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 44 minit yang lalu

(Bersih 4) Rafizi Ramli: Najib Memang Suka Pakai Barang 2nd Hand Yang Mahal

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 45 minit yang lalu

(Bersih 4) Dr Wan Azizah: Sehati Sejiwa, Tolak Kezaliman, Tolak Pemimpin Yang Rasuah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 45 minit yang lalu

#

Tiada ulasan: