Google+ Badge

Rabu, 2 September 2015

5877. Di dunia ini ada orang yang terbodoh.

#
Wednesday, September 2, 2015

Orang Terbodoh di Dunia

tangan bola dunia globe
TAHUKAH anda bahawa ternyata di dunia ini ada orang yang termasuk ke dalam kategori terbodoh di dunia? Ialah orang yang diperbudak oleh harta. Ya, mereka adalah orang-orang yang hatinya telah tertutup. Mereka rela lakukan pelbagai cara termasuk cara yang tidak halal untuk mendapatkan harta.

Biasanya orang yang telah diperbudak oleh harta, akan menumpukkan hartanya. Dia tak akan rela hartanya diambil atau bahkan diberikan pada orang lain walau seperak pun. Mereka pun tak ingin hartanya berkurang. Tapi, anehnya mereka selalu kurang, walau kelihatan bahawa hartanya sudah lebih daripada cukup.

Jika sudah demikian, maka hidupya tidak akan pernah tenang. Harta habis tidak keruan. Yang pasti sih biasanya orang yang mencintai hartanya alias diperbudak oleh harta, maka ia akan diikuti oleh hal-hal lain. Perkara itu ialah suatu takhta atau jabatan dan wanita.

Harta, tahta dan wanita sudah taka sing lagi bagi kita sebagai tiga aspek pembuta mata hati manusia. Berawal minat terhadap harta, maka ketika ia merasa tidak puas dengan harta ia akan terus mencarinya. Dan salah satu jalan yang paling mudah untuk mendapatkan harta dengan cepat ialah suatu takhta atau jabatan tertinggi. Dengan begitu, ia akan melakukan segala cara untuk menggapai atau berada di kedudukan itu.

Jika tahta dan harta telah dimiliki, ia pastinya perlu orang yang mendampingi dong. Maka, apabila ada wanita yang menarik hatinya, ia akan tergoda. Setelah itu, jika wanita itu sama halnya seperti orang tersebut yang mencintai harta, maka ia akan terus memujuk suaminya untuk melakukan hal-hal tercela. Maka, demi mengikuti orang terkasih, ia akan rela melakukan hal tidak terpuji itu. Naudzubillah.

Sungguh ironis orang yang diperbudak oleh harta, tahta dan wanita. Kerana orang-orang yang seperti itu mempunyai tujuan hidupnya untuk ketiga hal tersebut. Tanpa ia memperdulikan norma-norma yang berlaku, baik di lingkungan masyarakat maupun norma agama. Ia merasa hidupnya di dunia ialah selamanya, ia takut jika menghadapi kematian.

Kita sebagai orang beriman, diberi kedudukan yang lebih tinggi darjatnya berbanding manusia lain. Kita adalah orang-orang pilihan yang dipercayai memberikan kebaikan bagi orang lain. Kerana kita senantiasa mengajak kepada kebaikan dan menjauhi kemungkaran. Kita diwajibkan untuk mengingatkan saudara kita seiman yang masih tidak sedar akan kebutaannya terhadap harta.

Oleh kerana itu, sebagai orang pilihan, kita bantu sahabat atau pun saudara kita untuk menuju pada kecerahan hidup. Maksudnya, kita bantu mereka untuk membukan mata hatinya. Jangan biarkan mereka diperbudak oleh harta, tahta dan wanita. Memang cukup sukar bagi kita untuk menyedarkan orang yang seperti itu, tapi tak ada salahnya kita mengingatkan sesama. Yang salah ialah apabila kita membiarkannya.

Tapi ingat, sebelum memberitahu orang lain maka bedahi dahulu diri sendiri. Artinya, lihatlah diri kita melakukan itu atau kah tidak. Ingat kembali apa tujuan hidup kita. Jangan jadikan harta sebagai tujuan hidup, kerana orang hanya orang bodohlah yang akan berfikiran seperti itu. Kita tahu bahawa kita adalah calon mati. Cepat atau lambat kita pasi mati. Maka, apakah harta akan menemani kita ketika mati hingga di akhirat nanti? Tentu saja tidak!

Oleh sebab itu, boleh kita mencari dunia kerana memang kita ini hidup di dunia, tapi ingat, ada hal lain juga yang samap pentingnya, ialah kehidupan di akhirat. Mencari keperluan dunia perlu diiringi dengan amal yang akan menjadi bekal untuk di akhirat kelak. Dengan begitu, pekerjaan di dunia yang sementara ini tidak akan sia-sia hanya untuk memenuhi dunia saja, tapi dengan dilakukan sesuai dengan kaidah Islam, yakni amal-amal soleh dan meninggalkan hal tercela dalam mencari harta, insya Allah di akhirat kita akan selamat. Wallahu 'alam.

*sumber islampos.com(SINI)


Sumpah puitis Anina demi tanah air

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
Selepas sah gugur keanggotaan dalam Umno kerana menyaman presiden parti, Anina Saaduddin kini meluahkan perasaannya dengan cara puitis. Bekas anggota wanita Umno Langkawi itu antaranya bermadah bahawa menjadi anak Melayu dan rakyat Malaysia adalah takdir hidupnya. Justeru, beliau akan berjuang untuk tanah air tercinta selagi nyawa dikandung badan. Dengan nada bersemangat Anina juga menegaskan sumpah setianya untuk mempertahankan agama, bangsa dan negara. Setiausaha Kerja Umno Datuk Abdul Rauf Yusof semalam mengesahkan kepada Malaysiakini bahawa Anina lucut keanggotaan serta merta kera... lagi »

Amanah tolak cadangan Anwar masukkan PAS dalam Pakatan baharu

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
[image: Parti Amanah Negara tolak cadangan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membawa PAS masuk dalam gabungan pembangkang baharu, kata jurucakapnya Mohamed Hanipa Maidin. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 September, 2015.]Parti Amanah Negara tolak cadangan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membawa PAS masuk dalam gabungan pembangkang baharu, kata jurucakapnya Mohamed Hanipa Maidin. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 September, 2015. Parti Amanah Negara (Amanah) menolak cadangan untuk memasukkan PAS dalam gabungan pembangkang baharu, Pakatan Rakyat 2.0 yang dibuat Datuk Seri Anwar... lagi »

Mahathir inginkan kejatuhan kerajaan Najib - Salleh Said Keruak

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
*KUALA LUMPUR*: Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak membidas bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung pendiriannya bahawa undi tidak percaya perlu diluluskan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Salleh, Menteri Komunikasi dan Multimedia, berkata apa yang Dr Mahathir tidak beritahu rakyat adalah bahawa jika undi seperti itu diluluskan, bukan sahaja perdana menteri, malah kerajaan akan turut jatuh. "Kerajaan semasa adalah kerajaan Najib Tun Razak. Apabila beliau jatuh maka kerajaannya turut jatuh. Dan itulah yang diinginkan DAP, PAS dan PKR. "...dan nampak... lagi »

Siasat suspek baling mercun di Bersih 4 atas cubaan membunuh, kata DAP

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
DAP hari ini menggesa Polis Diraja Malaysia (PDRM) menyiasat suspek yang ditahan kerana disyaki membakar mercun ketika malam terakhir demonstrasi Bersih 4 di ibu negara pada Ahad di bawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan atas kesalahan cubaan membunuh. Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng berkata, tindakan suspek membakar dan melemparkan mercun dalam keadaan perhimpunan yang dihadiri ribuan peserta amat berbahaya kerana boleh mencetuskan kekecohan sekali gus mungkin boleh mengakibatkan kematian. "Siasat suspek di bawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan, atas kesalahan cubaan membunuh sebab memba... lagi »

Rumah Orang Asli Dirobohkan & Dihalau Ke Hutan.

PASTA DotMy pada Ameno World - 4 jam yang lalu
Beri tekanan kpd Ketua Pengarah JAKOA : Telefon :: 03-2161 0577 Faks :: 03-2162 1470 Emel pro@jakoa.gov.my JAKOA Mersing. no tel : 07-799 1636 Jabatan Perhutanan Johor No. Telefon: 07-266 7433 SHAME ON YOU DATO HASNAN! Duduk pejabat ada air cond. Pakai sut. Duduk rumah besar. Gaji besar. Tidur katil empuk. Lagi mau sembang mahu bela orang asli? MERSING : Sekumpulan wanita Orang Asli yang baru mahu mula memasak terkejut apabila sekumpulan pegawai penguat kuasa seramai 100 orang meruntuhkan lapan rumah kayu mereka di Hutan Simpan Gunung Arong di Kampung Batu 10 pada Selasa , men... lagi »

IGP: Terima kasih tetapi polis tetap siasat BERSIH

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu

Polis belum kenalpasti suspek pijak gambar Najib

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu

Bersih 4: Police questions seven rally organisers

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu

MESEJ BERSIH 4.0 MAUKAN BN DI UBAH ATAU PAKATAN YANG PATUT BERUBAH?????

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 4 jam yang lalu
*Sudah menjadi pengetahuan umum Himpunan Bersih 4.0 walaupun pada asal dan asasnya dianjur oleh pelbagai NGO disatukan dalam suatu gerakan, namun secara realitinya, sudah di rampas tujuan dan matlamat asal apabila ianya diambil kesempatan oleh barisan pemimpin pembangkang terdiri dari DAP, PKR dan GHB dengan menyisihkan PAS berucap dan berpidato secara bergilir-gilir, sebagai pentas mendesak bukan sahaja Najib Razak berundur tetapi maukan kerjaan BN tersungkur lebur dan berkubur.* *Melihat kepada sambutan Bersih 4.0 hujung bulan lalu selama dua hari berturut-turut diberikan, apak... lagi »

Jom lihat Tempat Penagih Dadah Di Afghanistan Yang Menjijkkan

Nas Rul pada dairishare - 4 jam yang lalu
Disebalik bawah jambatan seperti pada gambar di atas, di mana lokasinya cukup terkenal dengan gelaran negara Taliban, anda boleh melihat sendiri keadaan dan suasana penagih dadah tegar di Afghanistan. Mungkin ada benarnya dakwaan negara seperti Afghanistan merupakan antara negara yang paling bermasalah di dunia dari segi pengeluaran dadah. Malah daripada segi fakta, Adghanistan telah lama memonopoli pengeluaran candu mentah yang mana merupakan asas kepada penghasilan heroin. Anda boleh lihat di sini, sesi berkumpulnya penagih dadah tegar di sekitar tempat ini yang cukup popular d... lagi »

Peluang untuk berkorban di Aceh masih dibuka

mso.im pada . - 4 jam yang lalu
*Insya-Allah mereka akan kita raikan.**Perhatian* kepada penjengok blog Merah Tinta budiman semua. Atas permintaan beberapa rakan-rakan supaya pintu untuk melakukan korban di Aceh sambil menjamu dan meraikan anak-anak di sebuah pasentran di negara di negeri landa tsunami dilanjut, maka dengan ini saya lanjutkan untuk beberapa hari. Penyertaan terakhir ialah pada 10 September 2015. Keutamaan diberikan kepada yang awal dan komited. Minggu depan saya akan berangakat ke Aceh menguruskan pembelian lembu dan urusan korban. Kepada mana-mana penjenguk setia blog Merah Tinta yang ingin ikut...lagi »

SPRM siasat polis, IGP kata tak tahu

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu

Parti baharu dalam arus perdana

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 5 jam yang lalu
Oleh A Shukur Harun Penubuhan parti baharu di mana namanya akan diumumkan tidak lama lagi, iaitu anak kandung NGO Gerakan Harapan Baru (GHB) secara rasmi diumumkan semalam, bertepatan pada Hari Kemerdekaan 31 Ogos, tentunya mempunyai makna yang penting. Pertamanya kerana ia didahului perhimpunan Bersih 4 yang mendapat sambutan luar biasa rakyat pelbagai kaum dan agama. Walaupun semuanya ini secara kebetulan, tetapi parti baharu ini memang mendukung cita-cita Bersih yang mahukan pilihan raya bersih, memperjuangkan demokrasi dan kebebasan serta keadilan. Kedua, kelahirannya pada H... lagi »

Anak Zahid hanya mahu mahu raih populariti

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - 5 jam yang lalu
Serikandi KEADILAN menyifatkan tindakan anak Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi melabel peserta Bersih 4 sebagai kerja bodoh sekadar mahu meraih populariti. Ketuanya, Siti Aisyah Shaik Ismail berkata, Nurul Hidayah sepatutnya mengkaji terlebih dahulu apakah yang mendorong rakyat Malaysia hadir ke himpunan itu dan bukan dengan membuat tuduhan melulu. Nurul“Kepada anak Zahid Hamidi jangan terlalu cepat menghukum dan melabel mana-mana pihak kerana kamu tidak tahu punca dan asas apa yang diperjuangkan oleh rakyat. “Dia hanya mengeluarkan kenyataan untuk meraih po... lagi »

Anwar yakin Parti Amanah mampu kukuhkan pembangkang

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu

Benarkah Najib Razak telah dibomohkan.?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu

Dosa Najib dimata Tun M

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu

Tun M yakin Mukhriz juga akan dipecat

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu

Wawasan 2020 tak akan tercapai selagi Najib berkuasa

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu

IGP nafi tahanan wanita dipaksa tukar lampin depan polis

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu

BERSIH 4.0: Polis akan siasat Dr Mahathir, MB S'gor...kata KPN

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu

Masjid Bebas Politik

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
*Oleh Dinsman* Ada video BERSIH.4 sedang tersebar - seorang wanita dari Langkawi menceritakan pengalamannya diusir oleh pihak pentadbiran masjid yg tak membenarkan dia menumpang tidur di situ. Maka dia mencuba pula di sebuah gereja berdekatan. Dia disambut mesra dan diberi layanan yg sewajarnya. Maka sekali lagi kita bertanya: megapakah terjadi perbezaan yg menunjukkan bukan Islam itu lebih baik dan mulia drp Islam? Jawapannya: kerana masjid dikawal oleh kerajaan yg dikawal ketat oleh parti politik. Bukti bahawa kita berpolitik berlebih-lebih dan keterlaluan. Sepatutnya masjid2 hen... lagi »

Kalah segugus justeru pertikai kepimpinan ulama

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
*Oleh Subky Latif* *JIKA* segugus bintang politik profesional dalam PAS kalah dalam pemilihan pimpinan dalam muktamar yang lalu bukanlah justeru mereka bukan ulama atau wujud dalam PAS sekumpulan anti profesional. Saya lama dalam pimpinan PAS bahkan sepanjang jadi pimpinan PAS itu adalah di bawah kepimpinan ulama. Tidak pernah berbangkit isu ulama dan bukan ulama dalam setiap pemilihan Tetapi perwakilan sentiasa matang. Masa itu Jawatankuasa yang dipilih 12 orang. Biasanya seimbang yang terpilih antara ulama dan profesional. Kadang-kadang sama banyak enam-enam. Kadang-kadang tu... lagi »

Penganjur Bersih sedia heret Rahman Dahlan ke mahkamah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
Tindakan undang-undang akan diambil sekiranya mereka dikenakan bil pembersihan RM65,000 [image: bersih-4,-Maria-Chin-Abdullah,-Rahman-Dahlan] PETALING JAYA: Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan akan berdepan dengan tindakan undang-undang sekiranya mengenakan kos pembersihan kepada penganjur perhimpunan Bersih 4.0. Pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah menjawab balik kenyataan itu dan menjelaskan sukarelawannya telah bersusah payah melakukan kerja-kerja pembersihan. “Jika dia mahu buat, tiada apa yang saya boleh lakukan. Kita akan... lagi »

Mahkamah yang boleh tentukan YB itu cerai talak 3, isterinya.

mantaro pada SISI BUKIT - 5 jam yang lalu
Mufti Kelantan Datuk Mohamad Shukri Mohamad menasihati wakil rakyat PAS negeri itu yang menyertai Parti Pekerja merujuk status perkahwinan di mahkamah syariah. Datuk Shukri dilapor berkata, mahkamah syariah merupakan institusi paling tepat untuk merujuk perkara berkaitan kemusykilan status perkahwinan seumpama itu. "Lebih baik mereka merujuk mahkamah syariah secepat mungkin. Di mahkamah, hakim akan meneliti perkara ini secara mendalam, dia boleh tengok dan siasat kandungan baiah sebenar serta ambil kira pelbagai aspek sebelum buat keputusan," katanya. Katanya, lafaz baiah wakil r... lagi »

Maria Chin rubbishes Rahman Dahlan’s focus on rally

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
Bersih 2.0 chair tells him to listen to voice of the people instead of harping on cleaning bill in the aftermath of the Bersih 4 rally. [image: bersih-4,-Maria-Chin-Abdullah,-Rahman-Dahlan] PETALING JAYA: Bersih 4 rally organiser Maria Chin Abdullah said yesterday that Urban Wellbeing, Housing and Local Government Minister Abdul Rahman Dahlan was missing the bigger picture by demanding that her organisation pay for street cleaning in the aftermath of the unprecedented mammoth rally which took place in the city centre over the weekend, reports the Malay Mail Online. “This is a small ma...lagi »

Skandal 1MDB & RM2.6B: Detik akhir Najib semakin pasti, kata akhbar Indonesia

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
[image: Dakwaan rasuah dan penyalahgunaan kuasa terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semakin kuat dan gagal meyakinkan rakyat yang beliau tidak bersalah. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 September, 2015.] Dakwaan rasuah dan penyalahgunaan kuasa terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semakin kuat dan gagal meyakinkan rakyat yang beliau tidak bersalah. Akhbar harian berpengaruh Indonesia menyamakan perhimpunan Bersih 4 hujung minggu lalu dengan pemberontakan anti Suharto pada akhir 90an, menunjukkan saat akhir Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semakin h... lagi »

Skandal 1MDB & RM2.6B: KPN nafi SPRM mula siasat polis

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
[image: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang menjalankan siasatan terhadap syarikat kontroversi 1 Malaysia Development Berhad dan kes RM 2.6 bilion disalurkan ke dalam akaun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, mendakwa polis mengganggu siasatan mereka. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 September, 2015.] Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang menjalankan siasatan terhadap syarikat kontroversi 1 Malaysia Development Berhad dan kes RM 2.6 bilion disalurkan ke dalam akaun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, mendakwa polis mengganggu siasatan mereka. Ketua Poli... lagi »

Jika Demikian Jangan Halang Penganjuran Himpunan BERSIH Lagi...

Green Boc pada KELAB GREENBOC - 5 jam yang lalu
N*azri: Terima kasih, BERSIH* Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Aziz mengucapkan terima kasih kepada penganjur BERSIH 4 kerana mempromosikan Malaysia. Kata Ahli Parlimen Padang Rengas itu berkata, perhimpunan selama 34 jam itu mendapat liputan daripada media antarabangsa dan secara tidak langsung mengiklankan demokrasi sihat diamalkan di negara ini. "Dari segi pelancongan dan pandangan luar negara, ia bagus juga sebab menunjukkan demokrasi sihat negara kita. "Dah tayang di CNN, Aljazeera, BBC, satu dunia tahu tentang itu (perhimpunan BERSIH) jadi saya sedikit ... lagi »

10 TEMPAT YANG WAJIB DILAWATI BILA KE LANGKAWI

Fizah Mohd pada FizahMohd - 5 jam yang lalu
ASSALAMUALAIKUM... Huh!!! lama betul nak terbitkan entry ni... Bukan pasal pe...inilh masalahnya bila internet kt opis ni slow...slow sesangat-sangat slow...hahaha berapa kali mahu diulang perkataan slow tu... Oklah...saja nak habaq tahun depan kitorang, bila sebut kitorang ni maknanya bukan setakat aku laki bini dengan anak-anak je...kitorang ni bermaksud mak aku dengan 4 orang anak 4 orang menantu dan 11 orang cucu nak pi jalan-jalan kat langkawi. Dah lama berangan nak ke sana tapi selalu je tak menjadi...ada je masalahnya. Bulan 8 tahun depan nak pi langkawi tapi bulan 8 tahun n... lagi »

JANGAN MAKAN KERANG / TIRAM BERACUN!

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - 6 jam yang lalu
TUMPAT - Orang ramai dilarang melakukan sebarang aktiviti memungut, menjual dan makan tiram serta kerang di kawasan Perairan Sungai Geting kerana mengandungi racun Plankton Alexandrium sp yang boleh menyebabkan maut. Timbalan Pengarah Jabatan Perikanan Kelantan, Mohd Rafi Hasan berkata, racun dan bakteria itu ditemui melalui kajian yang dijalankan oleh Universiti Malaya, awal tahun lalu.

Polis siasat Dr Mahathir

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
Tun Dr Mahathir akan disiasat atas pembabitannya dalam himpunan BERSIH 4 lalu, kata Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar. Bercakap kepada media hari ini, Khalid berkata, polis akan memanggil bekas perdana menteri itu kerana telah membuat ucapan dan dakwaan tertentu. Katanya, polis mahu mendapatkan maklumat lanjut mengenai dakwaan dibuat Dr Mahathir. "Antaranya, beliau mendakwa pemimpin Umno mengambil rasuah. Jadi polis mahu tahu lebih lanjut," katanya.

Anwar hargai Dr Mahathir, Siti Hasmah turun Bersih 4

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
[image: Kehadiran Tun Dr Mahathir Mohamad dan isteri Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali ke himpunan Bersih 4 pada minggu lalu mendapat penghargaan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disifatkan sebagai perjuangan perubahan menentang rasuah serta penipuan. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 September, 2015.] Kehadiran Tun Dr Mahathir Mohamad dan isteri Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali ke himpunan Bersih 4 pada minggu lalu mendapat penghargaan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disifatkan sebagai perjuangan perubahan menentang rasuah serta penipuan. "Saya alu-alukan kehadiran Tun Mahathir dan ... lagi »

TOLONG JANGAN LAYAN ORANG ASLI MCM BINATANG...

Na'im Nikmat pada Na'im Nikmat @blog - 6 jam yang lalu
Siapa yng akn membela nasib mereka???

Bersih 4, satu pemerhatian ringkas

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
*Oleh Haris Zalkapli* Bersih 4 diadakan pada masa Pakatan Rakyat seperti yang ditubuhkan selepas PRU 12 telah berakhir, dan pada masa serpihan PAS, GHB bergerak sebagai rakan rapat DAP.Bersih 4 juga dijalankan tanpa penyertaan PAS seperti tiga protes sebelumnya, dan dapat dirasakan PAS tidak diajak untuk terlibat dengan mendalam kali ini dalam mengatur agenda protes. Pada masa sama, PAS juga mahu menjarakkan diri daripada kumpulan Bersih 2.0 yang kelihatan semakin kurang diyakini dan diterima oleh orang Melayu, termasuk ahli PAS dan bukan ahli yang dapat menerima PAS. Bersih kali in... lagi »

Blogger Seks, Alvin Tan Ugut Perkosa Anak Zahid Hamidi

atsixty pada ZAKRI ALI - 6 jam yang lalu
*Kuala Lumpur – Sekali lagi blogger seks, Alvin Tan menimbulkan isu kontroversi apabila dengan sengaja mengugut untuk memperkosa anak Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menerusi status ‘Facebook’nya.Alvin yang bersetuju dengan status yang dimuat naik NurulHidayah Ahmad Zahid yang menyifatkan peserta terlibat Bersih 4.0 sebagai kerja bodoh terus sahaja memuat naik status ugutan perkosaan tersebut.Malah, Alvin juga turut menyifatkan Nurulhidayah seorang perempuan yang cukup hangat sekali gus menawarkan kepada sesiapa yang mahu meneyrtainya ... lagi »

'I am not a yes man' sambut Muhyiddin di KLIA

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
Seramai kira-kira seratus orang penyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin menyambut ketibaan bekas timbalan perdana menteri itu di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pagi ini. Penyokong yang mengenakan baju berwarna hitam dengan gambar Muhyiddin beserta tulisan "I am not a yes man" di belakang baju tersebut mula berkumpul di KLIA seawal jam 7.30 pagi. Mereka hadir pada pagi ini bertujuan bagi menunjukkan sokongan kepada Muhyiddin yang juga timbalan presiden Umno itu. Antara penyokong yang hadir merupakan ahli Umno di beberapa bahagian di Johor iaitu Ayer Hitam, Gelang Patah, ... lagi »

Bersih 4, matinya semangat perkauman

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
Semalam(31 ogos 2015) berlabuhnya tirai himpunan rakyat bagi menuntut sistem pilihanraya yang adil dan bersih. Rakyat hadir dari seluruh pelusuk tanah air. Mereka bersama semenjak dari sabtu (30 ogos 2015) bagi menunjukkan solidariti ketidakpuasan hati kebanyakan rakyat Malaysia. "Oh ale ale, ale ale Malaysiaku, Oh ale ale, ale ale Malasyiaku, Ku bangun, Ku lawan penindasan, Untuk semua bangsa, Rakyat Malaysia," Pelbagai cara dan gaya peserta lakukan bagi menyatakan ekspresi masing-masing. Ada yang bersorak, ada yang menari, ada yang menyanyi. Cuma bezanya ia diraikan semua kaum yang ... lagi »

Tahniah BERSIH 4. Tahniah Maria Chin. Wanita Amanah Bangga dengan Anda Semua.

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
1. Angkatan Wanita Amanah Negara (AWAN) merakamkan ucapan tahniah di atas kejayaan besar penganjuran BERSIH 4, yang telah berlangsung selama 34 jam mulai 29 Ogos sehingga detik 12 malam sambutan kemerdekaan Malaysia kali ke-58 pada 31 Ogos yang baru berlalu. 2. Umum mengakui bahawa perhimpunan tersebut berlangsung dalam keadaan yang aman dan harmoni tanpa sebarang keganasan yang dilakukan oleh peserta-peserta himpunan, meskipun media proksi regim pada mulanya galak memainkan pelbagai propaganda bahawa BERSIH 4 akan dipenuhi dengan pelbagai insiden keganasan. Malahan propaganda perk... lagi »

BERSIH 4.0: Tahniah Kepada Rakyat Malaysia

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
*Oleh USTAZ HAJI MOHD FAKHRULRAZI MOHD MOKHTAR * Anak Muda Amanah (AMAN) Parti Amanah Negara mengucapkan sekalung tahniah kepada seluruh rakyat yang hadir menjayakan Himpunan Bersih 4.0 pada 29 dan 30 Ogos lalu. Himpunan ini ternyata mencapai sasarannya apabila dihadiri ratusan ribu rakyat daripada pelbagai kaum yang hadir daripada seluruh negara. Walaupun ada yang mengatakan himpunan tersebut majoritinya dihadiri oleh kaum Tionghua, namun kehadiran orang Melayu dan India tidaklah mengecewakan. Bagi kami, peserta yang hadir ke himpunan itu adalah dari kalangan rakyat Malaysia yang... lagi »

Nasib yang menunggu Malaysia kerana Najib

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
*Oleh Tun Mahathir* 1. Saya hadir dalam tunjuk perasaan anjuran Bersih pada 29-30 Ogos. Ramai yang tertanya-tanya apakah saya sudah jadi penyokong Bersih. Apakah saya sokong parti lawan DAP dan Kit Siang. Ada juga yang bertanya saya sudah memihak kepada orang Cina. 2. Saya pernah menyatakan demonstrasi jalanan tidak harus diguna untuk tekanan politik kerana ia menjejaskan perniagaan terutama perniagaan kecil dan ekonomi Negara. Apakah sekarang perbuatan saya tidak menunjuk sifat berdolak-dalik dalam politik. 3. Saya tidak setuju dengan tunjuk perasaan kerana ada saluran lain yang... lagi »

Perjuangan belum selesai, kata Anina selepas dipecat Umno

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
[image: Bekas pemimpin Wanita Umno Langkawi Anina Saadudin mempertahankan tindakannya mengkritik dan menyaman Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak dan Setiausaha Kerja Datuk Ab Rauf Yusoh berhubung derma RM2.6 bilion dalam akaun peribadi perdana menteri. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 September, 2015.] Bekas pemimpin Wanita Umno Langkawi Anina Saadudin mempertahankan tindakannya mengkritik dan menyaman Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak dan Setiausaha Kerja Datuk Ab Rauf Yusoh berhubung derma RM2.6 bilion dalam akaun peribadi perdana menteri. Walaupun dipecat, bekas pem... lagi »

Bersih 4 bukti PAS parti pembangkang terbesar, kata Tuan Ibrahim

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
Kekurangan penyertaan orang Melayu dalam perhimpunan Bersih 4 membuktikan parti Islam itu terus kekal sebagai pembangkang terbesar di negara ini, kata Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar, kiri). Timbalan presiden PAS itu berkata, parti Islam itu hadir dengan sepenuh tenaga setiap demonstrasi Bersih mahupun anti Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang lepas dan kali ini ia tidak mengerahkan ahlinya. Tuan Ibrahim berkata, melalui laporan pelbagai media, difahamkan ketiadaan PAS dirasai kali ini berbanding perhimpunan Bersih sebelumnya. "Ini sekali gus membuktikan PAS sebagai parti pe... lagi »

Anwar yakin parti baru dapat kukuhkan pembangkang

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 7 jam yang lalu
Parti Amanah Negara (PAN) mungkin sebuah parti serpihan PAS tetapi bekas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau percaya ia masih boleh membantu mengukuhkan pembangkang bersama-sama dengan PKR, PAS dan DAP. "Amanah akan terus mengukuhkan pembangkang di peringkat nasional, bersama KEADILAN, PAS, DAP dan kami akan memperluas muafakat ini termasuk kepada NGO-NGO lain yang komited dan yang berkongsi matlamat yang sama. "Fokus kini adalah untuk memberikan rakyat satu alternatif yang berdaya maju, berasaskan kedaulatan undang-undang dan nilai-nilai demokratik,” kata Anwar... lagi »

Gempar: Baju merah akan buat serangan balas..... suarakami

atsixty pada ZAKRI ALI - 7 jam yang lalu
*Gempar!!!! Himpunan Sejuta Baju Merah Sokong Najib Oktober Ini!!Himpunan satu juta menyokong Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan diadakan pada Oktober ini untuk mengatasi jumlah peserta perhimpunan Bersih 4.Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar, Datuk Jamal Md Yunos berkata himpunan sejuta orang menyokong Najib itu akan diadakan pada 10 Oktober ini dengan memakai t-shirt merah.Jamal berkata, beliau sangat yakin dapat mengatasi jumlah peserta yang berkumpul di Dataran Merdeka bagi bersih 4.“Kami telah memilih 10 Oktober untuk perhimpunan kami. Kami akan berkumpul d... lagi »

Selamat jalan dan selamat beristiqamah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 7 jam yang lalu
*Oleh Mumtaz Md Nawi* Detik bersejarah hitam, kuning dan jingga buat sebuah parti yang berteraskan warna hijau putih. Sekumpulan anak didik sekian lama kini bergerak berkelompok keluar dari jamaah setelah tidak lagi bersama saf kepimpinan. Apapun keputusan yang dibuat kita percaya ia dibuat berdasarkan keyakinan pendekatan yang berbeza sekian lama walau terasnya masih sama Selamat jalan buat kalian moga berjaya memastikan kebersamaan kumpulan "untapped market" yang belum dipelopori jadi kenyataan yang memberangsangkan untuk masa depan agama dan negara tercinta. Bagi sebahagian b... lagi »

Jika menyertai bantahan bodoh, bagaimana pula dengan sikap militant?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 7 jam yang lalu
oleh V Shuman “Seorang patriot mesti sentiasa bersedia mempertahankan negara daripada kerajaan.” Begitulah kata seorang penulis Amerika, Edward Abbey. Bunyinya seperti sesuatu yang kita sedang hadapi di “rumah”- ramai orang yang berkumpul untuk membantah kerajaan yang mereka sifatkan telah menimbulkan kacau bilau. Kepada kelompok pro-Bersih, apa yang mereka lakukan adalah patriotik. Kepada mereka yang memerintah (dan anak-anak mereka), bantahan kepada kerajaan adalah satu perkara “bodoh”. Pandangan itu disuarakan oleh Nurulhidayah Ahmad Zahid, anak Timbalan Perdana Menteri Ahmad ... lagi »

‘Perkahwinan’ Hatta Ramli bubar selepas sertai Parti Pekerja, kata Mohd Amar

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 7 jam yang lalu
PAS yakin perkahwinan Ahli Parlimen Kuala Krai Dr Mohd Hatta Ramli terbubar dengan talak 3 secara automatik kerana melanggar baiah yang pernah dilafazkannya apabila menyertai parti lain tanpa meletak jawatan sebagai wakil rakyat, lapor Utusan Malaysia. Naib Presiden PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah (gambar, kiri) berkata, parti Islam itu memegang teguh pendirian tersebut memandangkan baiah setiap calon yang bertanding di Kelantan mengandungi tambahan iaitu cerai taklik talak 3. "Terserah pada dialah kalau rasa terikat atau tidak dengan baiah itu tetapi pendirian PAS ialah baiah itu...lagi »

Pemimpin veteran MCA secara terbuka gesa Najib disingkirkan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 7 jam yang lalu
[image: Pemimpin MCA perlu mempertimbangkan adakah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak masih sesuai dibenarkan untuk terus memimpin negara yang mewujudkan banyak kontroversi di mata masyarakat antarabangsa. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 September, 2015.] Pemimpin MCA perlu mempertimbangkan adakah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak masih sesuai dibenarkan untuk terus memimpin negara yang mewujudkan banyak kontroversi di mata masyarakat antarabangsa. Dua pemimpin veteran MCA hari ini mendesak Datuk Seri Najib Razak supaya meletakkan jawatan apabila mengatakan sudah ti... lagi »

Anwar Ibrahim mengalu-alukan kehadiran Tun Mahathir dan isteri dalam Himpunan #Bersih4

ReJaM© pada MiLo SuaM - 7 jam yang lalu
DS Anwar Ibrahim telah menyampaikan perutusan berikut melalui peguam beliau pada 1 September 2015:"Saya ucap tahniah kepada beratus ribu rakyat Malaysia yang sertai perhimpunan aman Bersih 4; ianya merupakan suatu kejayaan yang amat besar yang memberi fokus penting kepada tuntutan-tuntutan BERSIH yang sah dan patut.Perhimpunan ini membuktikan rakyat Malaysia matang dan bertanggungjawab dalam

Mengapa MCA harus disingkirkan keluar dari BN..........

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 7 jam yang lalu
Pemimpin veteran MCA secara terbuka gesa Najib disingkirkan OLEH V. ANBALAGAN, PENOLONG PENGARANG BERITA Pemimpin MCA perlu mempertimbangkan adakah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak masih sesuai dibenarkan untuk terus memimpin negara yang mewujudkan banyak kontroversi di mata masyarakat antarabangsa. – *Gambar fail The Malaysian Insider, 2 September, 2015.* Dua pemimpin veteran MCA hari ini mendesak Datuk Seri Najib Razak supaya meletakkan jawatan apabila mengatakan sudah tiba masanya untuk 7 ahli Parlimen Cina parti itu memikirkan secara serius apakah sokongan terhadap perdana... lagi »

Bersih 4.0 : Insiden Kecil Yang Diperbesarkan

kerengga pada KERENGGA - 7 jam yang lalu
Dr Tanaka Mustafa a) Kehadiran geng LGBT b) Video Mangkok pijak gambar TGHH c) Amoi selfie dengan Abg Mat Sabu 1) Tiga insiden yang saya sebutkan adalah insiden kecil jika dibanding dengan objektif keseluruhan Bersih 4.0. Insiden-insiden tersebut adalah bersifat terpencil kerana saiz perhimpunan yang sangat besar seperti Bersih 4.0. 2) Tak pasti apa motof geng LGBT hadir, tetapi jika

Adakah tindakan ke atas Tun Mahathir satu langkah bijak? suarakami

atsixty pada ZAKRI ALI - 7 jam yang lalu
*Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Idris Haron percaya situasi politik negara akan menjadi keruh sekiranya tindakan dikenakan ke atas bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kerana menyertai perhimpunan Bersih 4.* *Idris berkata pada masa ini ruang perbincangan serta peluang negarawan itu 'kembali ke pangkal jalan' luas terbuka dan khuatir tindakan itu mungkin menutup segala jalan untuk menjernihkan situasi politik di negara ini.* *Beliau juga percaya ada pihak yang tidak bertanggungjawab mendorong atau mempengaruhi Tun Dr Mahathir dengan memberikan maklumat tidak tepat berasask... lagi »

Anwar mahu PAS, PKR, DAP dan Amanah kukuhkan pembangkang

kerengga pada KERENGGA - 7 jam yang lalu
Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, penubuhan Amanah adalah petanda baik kepada politik matang.  Penubuhan Parti Amanah Negara (Amanah) akan mengukuhkan gabungan pembangkang, yang terdiri daripada PAS, PKR dan DAP, dalam arena politik tanah air, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini. Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan PKR malam tadi, bekas ketua pembangkang itu berkata,

Berita Gempar Dari KDN..

Addin Deen pada Addin - 7 jam yang lalu
*Berita Gempar Dari KDN.*Kementerian Dalam Negeri (KDN) menyerahkan keputusan kepada pihak polis sama ada mahu mengambil tindakan terhadap mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang menyertai Bersih 4 pada 29 dan 30 Ogos lalu. Timbalan Menteri Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, meskipun perhimpunan 34 jam itu berlangsung dengan aman, namun ia tetap perhimpunan yang haram susulan pengisytiharan pihak berkuasa yang dibuat sebelum itu. "Terserah pada polislah," katanya kepada wartawan selepas menghadiri taklimat di Pusat Perkhidmatan Modal Insan Ekspatariat Malaysia (Pusat M... lagi »

Pecat Ahli : Umno tidak hormati prinsip Rukunegara

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 8 jam yang lalu
Ahli Wanita Umno Bahagian Langkawi Anina Saadudin yang memfailkan saman terhadap presiden parti Datuk Seri Najib Razak minggu lepas akhirnya dipecat daripada parti. Dalam surat pemecatan yang sedang viral di media sosial hari ini, beliau dipecat daripada parti mengikut Fasal 20.7 Perlembagaan Umno kerana membawa hal parti ke mahkamah. "Tiada komen setakat ini," kata Anina dalam respon segera selepas dihubungi The Malaysian Insider bagi mengesahkan mengenai surat pemecatan tersebut. Surat yang dihantar ke Bahagian Umno Langkawi itu ditandatangani setiausaha agung Umno Datuk Ser... lagi »

WAKIL RAKYAT BN MESTI SOKONG UNDI TIDAK PERCAYA NAJIB Oleh Mahathir Mohamad

atsixty pada ZAKRI ALI - 8 jam yang lalu
*Saya hadir dalam tunjuk perasaan anjuran Bersih pada 29-30 Ogos. Ramai yang tertanya-tanya apakah saya sudah jadi penyokong Bersih. Apakah saya sokong parti lawan DAP dan Kit Siang. Ada juga yang bertanya saya sudah* *memihak kepada orang Cina.* *Saya pernah menyatakan demonstrasi jalanan tidak harus diguna untuk tekanan politik kerana ia menjejaskan perniagaan terutama perniagaan kecil dan ekonomi Negara. Apakah sekarang perbuatan saya tidak menunjuk sifat berdolak-dalik dalam politik.* *Saya tidak setuju dengan tunjuk perasaan kerana ada saluran lain yang boleh digunakan untuk... lagi »

#

Tiada ulasan: