Rabu, 2 September 2015

5880. Kisah derma AS$700 juta (RM2.6 bilion).

#
Rabu, 2 September 2015

Kumpulan anti rasuah antarabangsa desak Malaysia jelaskan derma AS$700 juta

Transperancy International mahu Malaysia tunjuk kesungguhan banteras rasuah dengan menjawab mengenai derma AS$700 juta yang masuk ke akaun peribadi perdana menteri. – Gambar The Malaysian Insider oleh Kamal Ariffin, 2 September, 2015.
Transperancy International mahu Malaysia tunjuk kesungguhan banteras rasuah dengan menjawab mengenai derma AS$700 juta yang masuk ke akaun peribadi perdana menteri. – Gambar The Malaysian Insider oleh Kamal Ariffin, 2 September, 2015.

Malaysia perlu memberikan jawapan terhadap dana berjumlah AS$700 juta (RM2.6 bilion) yang dipindahkan ke dalam akaun bank peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, kata Transparency International dalam persidangan anti rasuah di Putrajaya, hari ini.

Presidennya, Jose Ugaz berkata komitmen Malaysia untuk membasmi rasuah tidak boleh dianggap serius selagi tiada penjelasan diberikan terhadap dana berkenaan.

"Kita mahu melihat lebih banyak perkembangan, tetapi ia tidak mungkin berlaku ketika soalan mengenai AS$700 juta yang dimasukkan ke dalam akaun perdana menteri belum dijawab," kata Ugaiz.

Beliau berkata demikian pada acara pembukaan rasmi Persidangan Anti Rasuah Antarabangsa (IACC) ke-16 di Putrajaya, hari ini. Perwakilan dari 130 negara yang berada di dalam dewan memberikan tepukan gemuruh terhadap kenyataannya itu. 
(SINI



Rabu, 2 September 2015

Sikap hipokrit Umno Selangor terserlah dalam isu DEIG

oleh Alyaa Alhadjri
Walaupun selepas membuat bising dan serangan terhadap kontroversi seputar operasi Darul Ehsan Investmen Group (DEIG) milik kerajaan Selangor, Umno Selangor masih tetap tidak melantik ketua pembangkang baru mahu pun menerima pelantikan sebagai pengerusi Jatawankuasa Kira-kira Wang Awam (PAC) negeri.

Walhal ia akan memberi peluang kepada mereka untuk mendesak agar siasatan dibuat atau melaksanakan semak dan imbang terhadap operasi badan pelaburan negeri itu.

Adun Sungai Burong Mohd Shamsudin Lias berkata, seruan terbaru speaker DUN Hannah Yeoh agar Umno Selangor menerima jawatan itu adalah “tidak relevan” dan “bukan isu” “Walaupun kami (terus) menolak peranan itu, BN masih pembangkang di Selangor,” katanya ketika dihubungi Semut Harian.

Mohd Shamsudin meletakkan jawatan sebagai ketua pembangkang Desember tahun lalu. Keputusan itu dibuat selepas pindaan dibuat terhadap Perintah Tetap 68(1) yang mensyaratkan ketua pembangkang turut menjadi pengerusi PAC.

“Saya ingin beritahu YB Hannah, jika mereka (kerajaan negeri) benar-benar mahu pembangkang negeri mempengerusikan PAC, mereka juga perlu melantik lebih ramai ahli di kalangan kami. “Jika tidak mereka masih mengawal jawatankuasa itu,” katanya lagi.

Pada 1 September lalu, Yeoh menulis di twitter: “Lantik dahulu ketua pembangkang dan mula mempengerusikan PAC. Tidak perlu sandiwara di luar.”
Ahmad Zahid Hamidi
Ahmad Zahid Hamidi
Beliau merujuk pengumuman Adun Umno Sungai Panjang Budiman Mohd Zohdi bahawa beliau akan mengetuai satu siri jelajah ke 22 kawasan parlimen di Selangor untuk memberitahu orang ramai tentang isu DEIG.

Di peringkat persekutuan, BN bukan sahaja menjadi pengerusi PAC tetapi turut mendominasi jawatankuasa 13 ahli itu. Ini kerana komposisi jawatankuasa ditentukan berdasarkan kadar perwakilan parti politik dalam Dewan Rakyat.

Maka rungutan Shamsudin dalam hal ini sama ada menunjukkan kejahilannya tentang tindakan partinya sendiri di peringkat parlimen, atau serangan Umno Selangor terhadap DEIG hanyalah retorik semata dan beliau tidak mahu memikul tanggungjawab.


Pada 31 Ogos lalu, Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi mengingatkan kepimpinan Umno Selangor yang mereka perlu lebih aktif sebagai pembangkang jika mahu mengembalikan sokongan rakyat terhadap BN dan merampas kembali negeri itu dalam pilihanraya umum (PRU) seterusnya.

Agensi berita nasional Bernama memetik naib presiden Umno itu sebagai berkata: “Tidak ada orang lain yang boleh memenangkan UMNO di Selangor melainkan ahli-ahli sendiri.

“Untuk itu, ahli UMNO perlu berfikir sebagai pembangkang, bertindak sebagai parti pembangkang bagi mengembalikan sokongan rakyat (terhadap BN),” kata Zahid ketika merasmikan mesyuarat perwakilan Umno Bahagian Petaling Jaya Selatan.

Namun Shamsuddin mengatakan bahawa kenyataan Zahid tersebut perlu dilihat sebagai peringatan kepada perwakilan Umno bahagian itu.

“Tiada isu bahawa Zahid mengkritik pemimpin Umno. Saya percaya maksud beliau adalah perwakilan perlu membawa isu berkaitan Petaling Jaya Selatan. Kalau ada (isu), kita hentam,” katanya lagi.

Shamsudin perlu sedar bahawa dengan menjadi pembangkang sahaja masih tidak cukup dalam menunaikan mandat pilihanraya.

Mereka masih perlu memikul tanggungjawab dan kedudukan dalam Dewan Undangan Negeri, jika tidak mereka akan dilihat cuba mengelak daripada tanggungjawab.

Berhubung tawaran Zahid untuk memberikan dua kedudukan dalam Kabinet kepada BN Selangor jika berjaya merampas negeri itu pada PRU akan datang, Shamsudin menyifatkan ia akan menjadi “motivasi” yang baik untuk meningkatkan pencapaian mereka.

Namun, pemerhati mengatakan kenyataan Zahid itu boleh dilihat sebagai satu bentuk “rasuah”, dan mengukuhkan persepsi bahawa Jemaah menteri bukannya dipilih berdasarkan kebolehan.

Reaksi Shamsudin yang begitu bersemangat ketika menerima tawaran Zahid itu menunjukkan yang beliau lebih berminat dengan jawatan menteri, berbanding  dengan ikhlas menunaikan mandat rakyat sebagai pembangkang negeri.

Pada PRU ke-13, Umno hanya menang 12 daripada 34 kerusi DUN di Selangor. Parti komponen BN lain yang bertanding di 22 lagi kerusi DUN – MCA (14), MIC (4), Gerakan (3) dan PPP (1) – pula kalah di semua kerusi tersebut. (SINI)



Tak betul jatuh talak tiga, kata Hatta

kerengga pada KERENGGA - 6 minit yang lalu
Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Hatta Ramli menafikan dakwaan Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yaakob bahawa beliau kini secara automatik bercerai talak tiga dengan isterinya. New Straits Times hari ini melaporkan, Ahmad mendakwa Hatta dengan sendirinya bercerai talak tiga dengan isterinya kerana meninggalkan PAS dan menyertai Parti Amanah Negara (AMANAH). Ahmad dilaporkan berkata, ia

'Saya tidak tahu siapa bakar PDRM' - Paul Low

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 11 minit yang lalu
[image: Menara 2 Bukit Aman terbakar] PUTRAJAYA - “I don't know. I don't light the fire. (Saya tidak tahu. Bukan saya yang bakar) bangunan PDRM (Polis DiRaja Malaysia),” demikian ujar Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Paul Low ketika diminta mengulas mengenai kebakaran yang berlaku di Ibu Pejabat Polis (IPD) Bukit Aman 29 Julai lalu. Menurutnya, pihak polis hanya melakukan soal siasat berhubung kebakaran tersebut dan tiada individu dilaporkan ditahan selepas kejadian dilaporkan. “Ketua Polis Negara (Tan Sri Khalid Abu Bakar) tidak menahan mana-mana individu, hanya soal sia... lagi »

PAS teliti cadangan Anwar mengenai permuafakatan pembangkang

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 11 minit yang lalu
[image: Post Pic] SHAH ALAM: PAS akan meneliti gesaan Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya parti itu turut serta dalam permuafakatan politik baru yang turut membabitkan Parti Amanah Negara (Amanah), DAP dan PKR. Ketua Dewan Ulama PAS Pusat Datuk Dr Mahfodz Mohamad bagaimanapun berkata, sehingga ini PAS belum membuat sebarang keputusan tentang kebersamaan mereka dengan Amanah yang di terajui bekas pemimpin PAS. "Cadangan Anwar itu PAS alu-alukan dan akan pertimbangkannya di dalam mesyuarat PAS akan datang. Semua pun tahu, jika pembangkang tanpa PAS, maka agak sukar Pakatan Rakyat menu... lagi »

Wakil rakyat PAS yang langgar baiah akan bayar kafarah, kata Khalid Samad

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 31 minit yang lalu
SHAH ALAM: Wakil rakyat PAS akan membayar kafarah yang sesuai sebagai 'denda' kerana melanggar baiah parti itu, kata Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad. Pada masa sama, beliau menggesa pemimpin PAS akan membiarkan Allah untuk menentukan halal-haram tindakan 12 wakil rakyat itu yang menyertai Parti Amanah Negara kerana tidak lagi bersetuju dengan arah haluan PAS. [image: Post Pic] Khalid menegaskan Allah lebih mengetahui niat beliau dan rakan-rakannya meninggalkan PAS, seraya membiarkan segala pertimbangan halal dan haram elaun yang diterima diserahkan kepada Allah sebulat-bulat... lagi »

APABILA PERDANA MENTERI TAKUT DI NEGARA SENDIRI?

MOHAMED NASSER MOHAMED pada kaki sakat - 34 minit yang lalu
Jun lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak gagal menghadirkan diri ke dialog anjuran badan bukan kerajaan, Sukarelawan Guaman (SukaGuam). Antara alasan yang diberikan adalah faktor keselamatan. Program *Nothing2Hide* yang dianjurkan oleh SukaGuam dengan objektif untuk memberi peluang kepada Perdana Menteri bagi menjelaskan persoalan mengenai 1MDB. Namun majlis dialog ini tidak dapat dilangsungkan sungguhpun mereka yang dijemput telah berada di lokasi majlis. Antara yang hadir adalah mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Susulan pembatalan majlis dialog te... lagi »

Mat Sabu minta Pas kenang jasa, 'saya tidak tuntut harta sepencarian'

kerengga pada KERENGGA - 36 minit yang lalu
Mat Sabu minta Pas kenang jasa Mat Sabu ketika menyampaikan ceramah di Kota, Bharu Kelantan malam tadi. - Foto Sinar Harian KOTA BHARU - “Saya tidak akan lantik peguam untuk tuntut harta sepencarian,” itu sindiran Pengerusi Parti Pekerja Malaysia, Mohamad Sabu atau Mat Sabu kepada bekas rakan seangkatannya dalam parti Pas. Menurutnya, walaupun kini beliau dipandang ‘kecil’ di mata Pas,

Bai'ah: Tak betul jatuh talak tiga, kata Dr Hatta

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 48 minit yang lalu
Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Hatta Ramli menafikan dakwaan Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yaakob bahawa beliau kini secara automatik bercerai talak tiga dengan isterinya. *New Straits Times* hari ini melaporkan, Ahmad mendakwa Hatta dengan sendirinya bercerai talak tiga dengan isterinya kerana meninggalkan PAS dan menyertai Parti Amanah Negara (AMANAH). Ahmad dilaporkan berkata, ia berikutan bai'ah yang pernah dilakukan wakil rakyat PAS sebelum ini. "Tak betul semua tu (cerai talak tiga)", kata Hatta ketika dihubungi Malaysiakini. Sehubungan itu, dengan nada sinis, Hatta menguca... lagi »

Wartawan perlu berperanan dedah kes rasuah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 48 minit yang lalu
[image: Sekalipun wartawan tidak mempunyai kuasa eksekutif, namun penglibatan mereka mampu mencetuskan kesedaran mengenai kes rasuah dalam kalangan orang ramai, kata Pegawai Transparensi dan Anti-Rasuah Inisiatif bagi Hak Peribadi Mesir, Osama Diab pada Persidangan Anti-Rasuah Antarabangsa (IACC) ke-16 di Putrajaya hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Kamal Ariffin, 2 September, 2015.] Sekalipun wartawan tidak mempunyai kuasa eksekutif, namun penglibatan mereka mampu mencetuskan kesedaran mengenai kes rasuah dalam kalangan orang ramai, kata Pegawai Transparensi dan Anti-Ras... lagi »

Kumpulan Anti Rasuah Antarabangsa Desak Malaysia Jelaskan Derma AS$700

canang pada Cananglahnie - 56 minit yang lalu
Transperancy International mahu Malaysia tunjuk kesungguhan banteras rasuah dengan menjawab mengenai derma AS$700 juta yang masuk ke akaun peribadi perdana menteri. – Gambar The Malaysian Insider oleh Kamal Ariffin, 2 September, 2015.Malaysia perlu memberikan jawapan terhadap dana berjumlah AS$700 juta (RM2.6 bilion) yang dipindahkan ke dalam akaun bank peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, kata Transparency International dalam persidangan anti rasuah di Putrajaya, hari ini. Presidennya, Jose Ugaz berkata komitmen Malaysia untuk membasmi rasuah tidak boleh dianggap se... lagi »

Phahrolrazi sahkan sertai parti Amanah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 59 minit yang lalu
ADUN Pengkalan Kundor Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi daripada PAS mengesahkan telah menyertai parti baharu yang sedang dalam proses didaftarkan di Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) iaitu Parti Amanah Negara (Amanah). Bekas Timbalan Pesuruhjaya I PAS Kedah dan Exco kerajaan negeri itu berkata dengan itu keanggotaannya dalam PAS gugur secara automatik. Bagaimanapun, beliau akan terus kekal sebagai wakil rakyat DUN itu, katanya dalam sidang media di Alor Setar hari ini. Isnin lepas Pengerusi Gerakan Harapan Baru (HB) Mohamad Sabu mengumumkan Amanah digunakan sebagai nama rasmi wadah pol... lagi »

Mengapa PAS Tidak Sesuai Berada Di Pakatan Rakyat 2.0

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 59 minit yang lalu
OLEH YB MOHD HANIPA MAIDIN 1. Saya dan rakan rakan dari Parti Amanah Negara sesungguhnya amat gembira dan terharu dengan sikap yang ditunjukkan oleh Dato Seri Anwar Ibrahim yang memberikan sokongan yang padu kepada wujudnya parti Islam baru atas nama Parti Amanah Negara sepertimana perutusan beliau dari penjara Sg Buluh bertarikh 1 hb September 2015. 2. Sudah tentu perutusan DSAI tersebut memberi suntikan baru kepada parti islam baru yang kami tubuhkan ini kerana semua tahu DSAI adalah satu figur dan nama besar dalam politik negara ini yang telah membawa satu reformasi politik yan... lagi »

Bai'ah Talak Tiga Dan Lompat Parti

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
*Oleh CHE IBRAHIM BIN MOHAMED* Sbg seorang peguam syar'ei dan bekas hakim mahkamah syariah, saya merasa terpanggil utk menyentuh isu yg amat sensitif ini. Perkahwinan adalah dibina atas asas kekal selama2nya, perceraian hanya dibenarkan bila ada perbalahan rumahtangga yg tidak dapat diselesaikan atau wujudnya keaiban yg tidak dpt diterima oleh salah satu atau kedua2 pasangan yg berkahwin. Tidak ada pihak yg boleh dgn sewenang2nya membuat keputusan sendiri berhubung perceraian tersebut tanpa suatu perintah yg sah drp mahkamah syariah. Dlm isu cerai talak tiga melalui bai'ah dan su... lagi »

Skandal RM2.6B: Ketua NGO antirasuah dunia tuntut jawapan PM

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
Pengerusi Transparency International (TI) Jose Ugaz menuntut jawapan terhadap dakwaan skandal melibatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak. Dalam ucapan pembukaan dalam Persidangan Antirasuah Antarabangsa ke-16 (IACC) di Putrajaya hari ini, Ugaz berkata kerajaan mengambil banyak inisiatif untuk menangani masalah rasuah. “Kita mahu lihat lebih banyak kemajuan tetapi perkara itu tidak dapat berlaku selagi terdapat soalan tidak berjawab berhubung AS$700 juta yang masuk ke akaun peribadi perdana menteri,” katanya disambut tepukan. Ugaz membangkitkan perkembangan minggu-minggu terakh... lagi »

Guan Eng ancam akan saman Utusan!

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - Sejam yang lalu
Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng hari ini berkata beliau akan menyaman Utusan Malaysia lagi, kali ini mengenai cerita muka depan Bersih 4 perhimpunan pada hujung minggu. Di bawah tajuk utama "Malulah Kamu!" yang telah dicetak dalam warna merah, harian itu menulis "Maria Chin Abdullah, S. Ambiga, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan Mohamad Sabu dan pemimpin Bersih, tahu bahawa perhimpunan Bersih haram itu memaparkan pelbagai perbuatan yang memalukan ". Melabelkan tuntutan sebagai berniat jahat dan fitnah, Lim berkata beliau akan mengarahkan peguamnya untuk mengeluarkan surat un... lagi »

Pakatan 2.0 Tidak Perlu Libatkan PAS Lagi...

Green Boc pada KELAB GREENBOC - Sejam yang lalu
A*manah tolak cadangan Anwar masukkan PAS dalam Pakatan baharu* Parti Amanah Negara (Amanah) menolak cadangan untuk memasukkan PAS dalam gabungan pembangkang baharu, Pakatan Rakyat 2.0 yang dibuat Datuk Seri Anwar Ibrahim, kata jurucakapnya Mohamed Hanipa Maidin. Hanipa berkata langkah itu tidak realistik kerana kemasukan PAS tidak diyakini akan membawa permuafakatan dan menguntungkan gabungan pembangkang baharu itu. "Maka saya penuh yakin, mengambil kira realiti politik sekarang, keberadaan PAS dalam permuafakatan politik baru atau PR 2.0 (Pakatan Rakyat 2.0) bagi menggantikan ... lagi »

Detik akhir Najib semakin pasti, kata akhbar Indonesia -

canang pada Cananglahnie - Sejam yang lalu
Dakwaan rasuah dan penyalahgunaan kuasa terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semakin kuat dan gagal meyakinkan rakyat yang beliau tidak bersalah. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 September, 2015.Akhbar harian berpengaruh Indonesia menyamakan perhimpunan Bersih 4 hujung minggu lalu dengan pemberontakan anti Suharto pada akhir 90an, menunjukkan saat akhir Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semakin hampir. "Pemergian Najib hanya menunggu masa dan sedang mencari formula menyelamatkan 'maruah'. "Ini adalah masa yang tepat bagi rakyat Malaysia menyediakan hala tuj... lagi »

ANAK TPM ZAHID HAMIDI | Muda2 dapat DATO'.

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
*Apa jasa minah ni pada negara mahupun rakyat..??!! Mulut lancang kata rakyat 'BUAT KERJA BODOH' boleh jadi IKON BELIA..??!!! SENANG BUKAN.. anak TPM dpt gelaran 'DATO' walaupon sekadar Ketua Komunikasi (SPNB), hanya graduan UPM dan aktif dalam Askar Wataniah.*

PKR anjur pertandingan foto BERSIH 4

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
PKR menganjurkan satu pertandingan fotografi untuk menangkis “propaganda buruk” kerajaan ke atas perhimpunan BERSIH 4 yang berlangsung hujung minggu lalu. Pengarah strategi PKR, Sim Tze Tzin berkata, pertandingan yang menawarkan hadiah wang tunai sehingga RM1,000 itu juga untuk memberi gambaran sebenar suasana dalam perhimpunan 34 jam itu. “Ini seterusnya dapat menangkis propaganda buruk tentang BERSIH 4 oleh kerajaan BN. "Perhimpunan ini menggambarkan suasana majmuk rakyat Malaysia yang hidup aman, berbilang kaum dan agama," kata Sim dalam kenyataan. Tambahnya, pertandingan ini juga... lagi »

BERSIH 4: Guan Eng putus untuk saman Utusan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
Akhbar harian milik Umno Utusan Malaysia sekali lagi mengundang masalah dengan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng. Lim memutuskan untuk mengambl tindakan undang-undang kepada akhbar itu kerana mengaitkan beliau dengan penganjuran perhimpunan selama 34 jam di Kuala Lumpur hujung minggu oleh Gabungan NGO yang menuntut reformasi sistem pilihan raya BERSIH. Ratusan ribu rakyat memakai baju T kuning turun ke jalan raya bagi menyokong tuntutan BERSIH antaranya menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meletakkan jawatan ekoran dakwaan skandal 1MDB dan sumbangan RM2.6 bilion ya... lagi »

PANAS!!!‘Perkahwinan’ Hatta Ramli bubar selepas sertai Parti Pekerja, kata PAS

kerengga pada KERENGGA - Sejam yang lalu
'Perkahwinan’ Ahli Parlimen Kuala Krai Dr Mohd Hatta Ramli terbubar talak 3 secara automatik kerana melanggar baiah kerana keluar PAS tanpa meletak jawatan sebagai wakil rakyat. , PAS yakin perkahwinan Ahli Parlimen Kuala Krai Dr Mohd Hatta Ramli terbubar dengan talak 3 secara automatik kerana melanggar baiah yang pernah dilafazkannya apabila menyertai parti lain tanpa meletak jawatan sebagai

Bersih Tunggu Bil DBKL, Jumpa Di Mahkamah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu

MENGAPA PAS TIDAK SESUAI BERADA DI PAKATAN RAKYAT 2.0 - Hanifa Maidin

PASTA DotMy pada Ameno World - 2 jam yang lalu
MENGAPA PAS TIDAK SESUAI BERADA DI PAKATAN RAKYAT 2.0. 1. Saya dan rakan rakan dari Parti Amanah Negara sesungguhnya amat gembira dan terharu dengan sikap yang ditunjukkan oleh Dato Seri Anwar Ibrahim yang memberikan sokongan yang padu kepada wujudnya parti Islam baru atas nama Parti Amanah Negara sepertimana perutusan beliau dari penjara Sg Buluh bertarikh 1 hb September 2015. 2. Sudah tentu perutusan DSAI tersebut memberi suntikan baru kepada parti islam baru yang kami tubuhkan ini kerana semua tahu DSAI adalah satu figur dan nama besar dalam politik negara ini yang telah membawa... lagi »

Corruption crisis in Malaysia - Jose Ugaz

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu


MAHATHIR MEMANG MAHU DITANGKAP POLIS....

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 minit yang lalu
Kehadiran bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad sebanyak dua kali dalam Bersih 4 bukan saja mengundang perhatian ramai serta kecaman daripada para pemimpin UMNO, tetapi turut memancing tindakan pihak polis untuk menyiasatnya. Ketua Polis Negara, Khalid Abu Bakar mengesahkan bahawa bekas Perdana Menteri itu akan disiasat mengenai kehadirannya dalam perhimpunan tersebut serta dakwaan yang dibuatnya berkaitan rasuah terhadap pemimpin tertentu dalam UMNO. Katanya, pihak polis akan mendapatkan maklumat lanjut berkaitan dakwaan yang dibuat oleh Tun Mahathir itu. Selain itu, terda... lagi »

Sikap hipokrit Umno Selangor terserlah dalam isu DEIG

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 9 minit yang lalu
oleh Alyaa Alhadjri Walaupun selepas membuat bising dan serangan terhadap kontroversi seputar operasi Darul Ehsan Investmen Group (DEIG) milik kerajaan Selangor, Umno Selangor masih tetap tidak melantik ketua pembangkang baru mahu pun menerima pelantikan sebagai pengerusi Jatawankuasa Kira-kira Wang Awam (PAC) negeri. Walhal ia akan memberi peluang kepada mereka untuk mendesak agar siasatan dibuat atau melaksanakan semak dan imbang terhadap operasi badan pelaburan negeri itu. Adun Sungai Burong Mohd Shamsudin Lias berkata, seruan terbaru speaker DUN Hannah Yeoh agar Umno Selangor me... lagi »

PM dinasihati tidak hadir IACC, kemungkinan persekitaran ‘ganas’, ampu menteri

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 10 minit yang lalu
[image: Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low berucap pada Persidangan Anti Rasuah Antarabangsa (IACC) di Putrajaya, hari ini. Beliau mengakui menasihatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak agar tidak menghadiri persidangan itu. – Gambar The Malaysian Insider oleh Kamal Ariffin, 2 September, 2015.] Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low berucap pada Persidangan Anti Rasuah Antarabangsa (IACC) di Putrajaya, hari ini. Beliau mengakui menasihatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak agar tidak menghadiri persidangan itu. Perdana Menteri Datuk Seri Najib... lagi »

Kumpulan anti rasuah antarabangsa desak Malaysia jelaskan derma AS$700 juta

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 10 minit yang lalu
[image: Transperancy International mahu Malaysia tunjuk kesungguhan banteras rasuah dengan menjawab mengenai derma AS$700 juta yang masuk ke akaun peribadi perdana menteri. – Gambar The Malaysian Insider oleh Kamal Ariffin, 2 September, 2015.]Transperancy International mahu Malaysia tunjuk kesungguhan banteras rasuah dengan menjawab mengenai derma AS$700 juta yang masuk ke akaun peribadi perdana menteri. – Gambar The Malaysian Insider oleh Kamal Ariffin, 2 September, 2015.Malaysia perlu memberikan jawapan terhadap dana berjumlah AS$700 juta (RM2.6 bilion) yang dipindahkan ke dalam a... lagi »

Baiah: YB Rujuk Status Perkahwinan Di Mahkamah Syariah - MB Kelantan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 10 minit yang lalu

Detik Akhir Najib Semakin Pasti, Kata Akhbar Indonesia

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - 14 minit yang lalu
Akhbar harian berpengaruh Indonesia menyamakan perhimpunan Bersih 4 hujung minggu lalu dengan pemberontakan anti Suharto pada akhir 90an, menunjukkan saat akhir Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semakin hampir. "Pemergian Najib hanya menunggu masa dan sedang mencari formula menyelamatkan 'maruah'. "Ini adalah masa yang tepat bagi rakyat Malaysia menyediakan hala tuju baharu bagi negara mereka. Suka atau tidak, mereka perlu menerima demokrasi beroperasi sepenuhnya," kata seorang pengarang akhbar berbahasa Inggeris The Jakarta Post, hari ini. Akhbar itu membuat perbandingan an... lagi »

Gaya politik dan stail kepimpinan PAS bukan aset PR 2.0-Hanipa Maidin

mantaro pada SISI BUKIT - 20 minit yang lalu
Parti Amanah Negara (Amanah) menolak cadangan untuk memasukkan PAS dalam gabungan pembangkang baharu, Pakatan Rakyat 2.0 yang dibuat Datuk Seri Anwar Ibrahim, kata jurucakapnya Mohamed Hanipa Maidin. Hanipa berkata langkah itu tidak realistik kerana kemasukan PAS tidak diyakini akan membawa permuafakatan dan menguntungkan gabungan pembangkang baharu itu. "Maka saya penuh yakin, mengambil kira realiti politik sekarang, keberadaan PAS dalam permuafakatan politik baru atau PR 2.0 (Pakatan Rakyat 2.0) bagi menggantikan PR tidak akan menguntungkan mana-mana parti dalam PR 2.0 itu nanti.... lagi »

BERSIH: ‘Mahathir hadir sebagai peserta, tak perlu polis siasat’

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 27 minit yang lalu

BERSIH minta individu pijak gambar Najib, Hadi serah diri

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 27 minit yang lalu

#

Tiada ulasan: