Isnin, 7 September 2015

5928. Bila guna cangkul jangan mencangkung.

Bismillahirrohmanirrohim.

Allah berfirman maksudnya: "Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)." (Surah Al-Hujurat ayat 13)
Sumber: SINI

Monday, September 7, 2015

Tapi Ahmad Maslan.. Putera Al-Waleed Tak Derma RM120 Billion Itu Kepada Individu..

Tanpa mengenal putus asa.. Ahmad Maslan terus cuba meyakinkan sambil memperbodohkan rakyat tentang isu derma RM2.6 Billion yang masuk ke akaun peribadi Najib itu.

Sambil menafikan satu laporan yang mengatakan beliau telah menamakan kononnya Putera Al-Waleed beliau mengatakan itu cuma satu contoh ada individu yang sanggup menderma hingga RM120 Billion..

Dan hanya untuk menyakinkan rakyat beliau tidak menyatakan kepada siapa sumbangan atau derma itu telah dibuat..

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Ahmad Maslan menafikan RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak disumbangkan ahli perniagaan Arab Saudi, Putera Al-Waleed Talal. 
Ahmad dalam catatan di akaun Twitternya menjelaskan, beliau disalah petik media, khasnya portal berita Free Malaysia Today (FMT) dan My Times, kerana beliau hanya menyebut nama Putera Arab Saudi itu sebagai contoh orang yang murah hati. 
“Saya hanya beri contoh Putera Saudi itu yg umumkan utk derma RM120b hartanya mulai 1/7/15. Saya tidak kata beliau yg beri derma kpd PM,” demikian tulisnya di akaun Twitternya, @ahmadmaslan. 
Tambahnya, sebab beliau menyebut nama Putera Arab Saudi itu, kerana persoalan dan kenyataan yang dibuat sesetengah pihak bahawa tiada orang yang “begitu kaya” sehingga sanggup menyumbang wang dalam jumlah yang besar. 
“Rupanya ada orang yang menyumbang sehingga RM120 bilion,” tulisnya. 
Semalam, FMT dan My Times melaporkan Ahmad membuat kenyataan yang mendakwa Putera Al-Waleed menyumbang RM2.6 bilion kepada Najib, pada Pilihan Raya Umum 2013. 
FMT bertindak menarik balik laporan itu, sejurus selepas Ahmad membuat penjelasan lapor The Rakyat Post

Memang ada orang yang derma sehingga RM120 Billion tu Ahmad Maslan, tapi dia tak derma kepada individu, dia derma kepada badan kebajikan bukannya pemimpin parti politik sesebuah ngara..

Dan sumbangan itu pun akan mengambil masa beberapa tahun dan akan diselia oleh lembaga pemegang amanah yang turut diketuai Putera Al-Waleed sendiri..

Baca ni..

PUTERA Alwaleed bin Talal dari Arab Saudi mengumumkan beliau akan menderma kesemua hartanya berjumlah USD32 billion (kira-kira RM120 bilion) kepada badan kebajikan. 
Hartawan berusia 60 tahun itu menyatakan beliau mendapat inspirasi daripada pengasas syarikat perisian terkemuka Microsoft iaitu Bill Gates. 
Wang itu akan disalurkan kepada pertubuhan kebajikannya, Alwaleed Philanthropies, di mana beliau sebelum ini pernah menderma sebanyak USD3.5 bilion (kira-kira RM13 bilion). 
Menurut Putera Alwaleed, derma berkenaan akan digunakan bagi memupuk pemahaman budaya, selain membantu memperkasa kaum wanita dan menyediakan bantuan bagi bencana. 
Bill Gates memuji hasrat Putera Alwaleed itu dan menyifatkan ia sebagai satu inspirasi buat semua dermawan dan mereka yang bekerja di badan kebajikan di seluruh dunia. 
Walaupun tidak memegang apa-apa jawatan dalam pentadbiran kerajaan, Putera Alwaleed merupakan pengerusi firma pelaburan Kingdom Holding Company. 
Syarikat berkenaan memiliki saham di hotel Four Seasons, Fairmont and Raffles, serta News Corp, Citigroup, Twitter dan Apple. 
Apabila ditanya mengenai jumlah besar yang bakal diderma, Putera Alwaleed menegaskan ia datang daripada harta peribadinya sendiri dan bukannya daripada pemilikan di dalam Kingdom Holding. 
"Kedermawanan adalah tanggungjawab peribadi. Saya telah memulakannya lebih daripada tiga dekad lalu dan sememangnya intrinsik dalam agama Islam," katanya dalam satu kenyataan. 
Putera Alwaleed berharap derma itu akan membantu memupuk persefahaman budaya, membangun masyarakat, membantu memperkasakan kaum wanita, mendayakan belia, menyediakan bantuan bencana dan mendorong dunia supaya menjadi lebih bertolak ansur dan menerima. 
Sumbangan itu akan mengambil masa beberapa tahun dan akan diselia oleh lembaga pemegang amanah yang turut diketuai beliau ~AstroAwani

Kalau bukan Putera Alwaleed tu.. siapa yang murah hati sangat hingga sanggup derma USD700 Juta atau RM2.6 Billion atau bersamaan dengan RM3.010 Billion hari ini itu Ahmad Maslan?

RM3.010 Billion tu sebab USD1 = RM4.3105 dah hari ini.. (SINI)

Tapi Ahmad Maslan.. Putera Al-Waleed Tak Derma RM120 Billion Itu Kepada Individu..

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - 3 minit yang lalu
Tanpa mengenal putus asa.. Ahmad Maslan terus cuba meyakinkan sambil memperbodohkan rakyat tentang isu derma RM2.6 Billion yang masuk ke akaun peribadi Najib itu. Sambil menafikan satu laporan yang mengatakan beliau telah menamakan kononnya Putera Al-Waleed beliau mengatakan itu cuma satu contoh ada individu yang sanggup menderma hingga RM120 Billion.. Dan hanya untuk menyakinkan rakyat beliau tidak menyatakan kepada siapa sumbangan atau derma itu telah dibuat.. Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Ahmad Maslan menafikan RM2.6 bilion yang dimasukkan ke ak... lagi »

Perhimpunan Rakyat Bersatu tidak dapat kebenaran polis

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 5 minit yang lalu
Polis tidak membenarkan Perhimpunan Rakyat Bersatu pada 16 September diadakan, kata Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Noor Rashid Ibrahim. – Gambar fail The Malaysian Insider, 7 September, 2015. Polis tidak membenarkan Perhimpunan Rakyat Bersatu pada 16 September ini, atas implikasi keselamatan, kata Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Noor Rashid Ibrahim, hari ini. Minggu lalu, Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Tajuddin Md Isa berkata polis tidak menerima sebarang permohonan untuk mengadakan perhimpunan yang dikatakan akan diadakan pada Hari Malaysia 16 September ini. Isa be... lagi »

Hanya Speaker boleh tolak usul, PM pun tak boleh, kata Pandikar

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 12 minit yang lalu
[image: Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia hadir di Perhimpunan Agung Antara Parlimen Asean (AIPA) ke-36 di Kuala Lumpur hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 7 September, 2015.]Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia hadir di Perhimpunan Agung Antara Parlimen Asean (AIPA) ke-36 di Kuala Lumpur hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 7 September, 2015.Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia hari ini menegaskan tidak ada menteri, termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, dibenarkan menolak sebarang usul sebelum ia dikemukakan. Katanya, hanya s... lagi »

Tukar parti tidak gugur kedudukan sebagai ahli Parlimen, kata Speaker Dewan Rakyat

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 12 minit yang lalu
[image: Tan Sri Pandikar Amin Mulia berkata ahli Parlimen boleh menukar parti tanpa mengugat kedudukannya. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 7 September, 2015.]Tan Sri Pandikar Amin Mulia berkata ahli Parlimen boleh menukar parti tanpa mengugat kedudukannya. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 7 September, 2015.Menukar parti tidak akan menyebabkan kedudukan seseorang ahli Parlimen digugurkan, kata Tan Sri Pandikar Amin Mulia. Speaker Dewan Rakyat itu berkata, hanya yang gila, bankrap, didakwa dan dipenjarakan akan digugurkan kedudukan sebagai ahli Parlim... lagi »

Mat Sabu jelaskan pendirian Amanah berkaitan hudud.

mantaro pada SISI BUKIT - 19 minit yang lalu
KENYATAAN MEDIA UNTUK SIARAN 7hb SEPTEMBER 2015 Hari ini, 6 September lebih kurang jam 3 petang, telah berlangsung satu dialog sempena pelancaran Parti Amanah Negara di Hotel Grand Continental di Kuching, Sarawak. Dalam dialog tersebut saya ditanya tentang pendirian Parti Amanah Negara berkenaan hudud jika di bawa ke Parlimen. Saya menyatakan bahawa, kami mengambil pendirian sebarang Rang Undang-Undang (RUU) apa sekalipun termasuk undang-undang syariah, hendaklah dibincangkan terlebih dahulu di atas konsep pegangan perjuangan kami iaitu memlih secara demokrasi, konsultasi (perundi... lagi »

Speaker tidak terima sebarang usul mengenai RUU hudud dari Pas

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 minit yang lalu
[image: Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia menjawab soalan media ketika hadir di Perhimpunan Agung Antara Parlimen Asean (AIPA) ke-36 di Kuala Lumpur hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 7 September, 2015.]Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia menjawab soalan media ketika hadir di Perhimpunan Agung Antara Parlimen Asean (AIPA) ke-36 di Kuala Lumpur hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 7 September, 2015.Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia hari ini berkata beliau belum menerima sebarang usul mengenai rang undang-undang (RUU) hudud untuk dib... lagi »

Pasca Bersih 4, siapa undurkan Najib secara sah?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 35 minit yang lalu
Bersih 4 yang selama dua hari dan satu malam itu sudah pun tamat secara aman. Ramai orang pasti akan bertanya: selepas beberapa ratus ribu orang turun ke jalan raya, dan buat pertama kali beberapa ribu orang tidur di tepi jalan raya, adakan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak yang didakwa terlibat dalam kes 1MDB dan AS$700 juta akan berundur? Secara amnya, konvensi dan prinsip demokrasi berparlimen menyatakan seseorang perdana menteri yang berdepan dengan krisis ketidakpercayaan akan berundur. Namun persoalannya ialah, bagaimana beliau akan berundur, dan bila beliau akan berundur.... lagi »

Di mana logiknya PAS dalam Pakatan Rakyat 2.0

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 38 minit yang lalu
Edy Noor Reduan Secara peribadi, saya amat menyokong desakan Gerakan Harapan Baru (GHB) atau kini dikenali sebagai Parti Amanah Negara (Amanah) yang mencadangkan supaya komposisi baru Pakatan Rakyat 2.0 tidak disertai parti PAS. Sampai bilakah harapan rakyat terus dikhianati hanya kerana kerakusan segelintir yang bergelar ulama diberi peluang dan amanat yang akhirnya disia-siakan? Sedangkan pilihan raya umum ke-13 mengajar kita erti sebuah pengkhianatan. Apakah kita ingin mengulangi kesilapan yang sama dalam PRU akan datang? PRU-13 dianggap sebuah peperangan paling sengit merebut dem... lagi »

Bai'ah: Pas Selangor harap kafarah dua YB Amanah diterima

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 46 minit yang lalu
[image: Ahmad Yunus Hairi] SHAH ALAM - Pas Selangor berharap bayaran kafarah yang dibuat dua ahli parlimen negeri itu diterima dan mereka dijauhkan daripada laknat ALLAH. Timbalan Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi mengambil pendirian enggan memanjangkan kritikan terhadap perbuatan kafarah sebagai tebusan berikutan melanggar sumpah bai’ah kerana bertindak keluar Pas. “Pas negeri (Selangor) pun tak mahu memanjangkan isu ini, terpulang kepada mereka. Berbai’ah dengan menyebut nama ALLAH sebagai satu jaminan untuk tetap bersama dalam Pas untuk memperjuangkan Islam.... lagi »

Mahathir salah – seluruh kerajaan akan jatuh

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 46 minit yang lalu
oleh Aziz Bari Dalam usahanya untuk menjadikan proses peralihan kurang menyakitkan buat ahli Umno, Dr Mahathir Mohamad telah berkata bahawa undi tidak percaya ke atas Perdana Menteri Najib Razak tidak akan mengubah kerajaan. Ia hanya untuk menjatuhkan Najib, manakala kerajaan kekal di bawah Umno-BN kerana ia adalah parti majoriti di Parlimen. Tulisan yang disiarkan di blognya itu segera disangkal oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia Salleh Said Keruak pada 1 September lalu. Tokoh Umno Sabah itu berkata dengan menjatuhkan perdana menteri, ia juga bermakna menjatuhkan seluruh kera... lagi »

Mahathir salah - seluruh kerajaan akan jatuh

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - Sejam yang lalu
oleh Aziz Bari SUARA LANTANG: Dalam usahanya untuk menjadikan proses peralihan kurang menyakitkan buat ahli Umno, Dr Mahathir Mohamad telah berkata bahawa undi tidak percaya ke atas Perdana Menteri Najib Razak tidak akan mengubah kerajaan. Ia hanya untuk menjatuhkan Najib, manakala kerajaan kekal di bawah Umno-BN kerana ia adalah parti majoriti di Parlimen. Tulisan yang disiarkan di blognya itu segera disangkal oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia Salleh Said Keruak pada 1 September lalu. Tokoh Umno Sabah itu berkata dengan menjatuhkan perdana menteri, ia juga bermakna menjatuhka... lagi »

Anne Ngasri Kecewa Tindakan Dr Mahathir Sokong Bersih 4.0

canang pada Cananglahnie - Sejam yang lalu
Putrajaya – Tindakan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang menghadiri himpunan Bersih 4.0 baru-baru ini agak mengecewakan, kata Ketua Puteri Umno bahagian Bukit Bintang, Datin Anne Ngasri atau Nasriah Ngasri. Menurut Anne, masyarakat Malaysia tidak pernah melupakan jasa Dr Mahathir dan menyifatkan tindakan pemimpin itu menghadiri Bersih 4.0 mungkin satu kesilapan. “Manusia biasa melakukan kesilapan, mungkin kali ini Dr Mahathir lakukan kesilapan” katanya kepada sebuah portal online di Putrajaya, di sini, hari ini. Terdahulu, tindakan Dr Mahathir yang menghadiri perhi... lagi »

Isteri penentu kejayaan wakil rakyat BN - Najib

canang pada Cananglahnie - Sejam yang lalu
Datuk Seri Najib Tun Razak berkata isteri wakil rakyat mempunyai peranan yang besar dalam menentukan kejayaan seseorang pemimpin. Perdana Menteri berkata mereka berperanan sebagai pengukuh semangat ketika senang dan susah selain bertindak sebagai pemberi semangat, sokongan dan dorongan. "Dengan semangat kekitaan kita, kebersamaan kita, tidak ada sebab kita tidak boleh menghadapi segala cabaran yang ada di hadapan, dan inilah yang saya '*stress*'kan sebagai semangat kerja berpasukan antara wakil rakyat dan isteri. "Ini amat penting bagi kita sebab kalau isteri kita mainkan peranan ... lagi »

Pas mahu letak calon kerusi ditandingi DAP - Abdul Hadi

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
[image: Abdul Hadi Awang] KUALA PILAH - Pas mahu meletakkan calonnya untuk bertanding kerusi yang ditandingi DAP sebelum ini pada PRU14. Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, pihaknya kini sedang meneliti mengenai rancangan tersebut, termasuk pemilihan calon yang difikirkan sesuai bertanding di kerusi berkenaan. Menurutnya, pihaknya juga akan meletakkan calon bukan Islam menerusi Dewan Himpunan Penyokong Pas bagi mewakili parti untuk kerusi berkenaan. “Apabila kita sudah tidak ada kerjasama dengan DAP sekarang ini, sudah pasti PRU akan datang mempunyai perhitungan ... lagi »

Pas mahu letak calon kerusi ditandingi DAP

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 2 jam yang lalu
SARINAH MAT KASIM 7 SEPTEMBER 2015 Abdul Hadi (tengah) pada sidang media Himpunan Istiqamah Pas di Kuala Pilah. KUALA PILAH - Pas mahu meletakkan calonnya untuk bertanding kerusi yang ditandingi DAP sebelum ini pada PRU14. Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, pihaknya kini sedang meneliti mengenai rancangan tersebut, termasuk pemilihan calon yang difikirkan sesuai bertanding di kerusi berkenaan. Menurutnya, pihaknya juga akan meletakkan calon bukan Islam menerusi Dewan Himpunan Penyokong Pas bagi mewakili parti untuk kerusi berkenaan. “Apabila kita sudah tidak ada kerjas... lagi »

Jangan angkuh dan takabbur Ku Nan!

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
Allah tidak menyukai orang-orang yang takabbur. Ingatlah Allah menghukum Firaun ditelan lautan. Ingatlah orang Melayu memerhati, Rakyat Malaysia memerhati. [image: aniana,kunan] *Oleh Suhaimi Embong* Warga Malaysia amnya dan ahli Umno khususnya menghargai keberanian seorang wanita dari pulau lagenda Mahsuri Langkawi, Anina Saadudin, yang memfailkan tindakan saman mahkamah terhadap Dato Seri Najib Tun Abdul Razak kerana pecah amanah wang parti sejumlah RM2.6 bilion. Jumlah itu adalah jumlah yang diakui sendiri oleh Najib, ahli Majlis Tertinggi (MT), Bahagian dan Cawangan Umno, menteri-... lagi »

Badan bebas diperlukan untuk lantik IGP, kata anak bekas IGP

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
Satu-satunya cara untuk mengembalikan kepercayaan dan rasa hormat orang ramai terhadap Pasukan Polis Diraja Malaysia ialah dengan menubuhkan sebuah badan bebas untuk melantik Ketua Polis Negara (IGP), kata Najib Abdul Rahman. Bercakap kepada Malaysiakini dalam temu bual eksklusif, Najib, seorang wartawan veteran yang merupakan anak kepada bekas Ketua Polis Negara Datuk Abdul Rahman Hashim, juga ingin melihat anggota polis dihormati di mata orang ramai. Secara peribadi, katanya, beliau merasa sedih terhadap ribuan anggota yang jujur di luar sana yang berkhidmat dengan baik dan mempun... lagi »

'Janganlah burukkan lagi keadaan', kata pembantu Rosmah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
Datuk Rizal Mansor, pembantu kepada isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor meminta kepada semua pihak supaya tidak memburukkan lagi keadaan. Rizal berkata demikian ekoran bekas timbalan pengarah Cawangan Khas Polis Diraja Malaysia (PDRM) Datuk Abdul Hamid Bador yang mendakwa Rosmah turut hadir dalam "mesyuarat tergempar" yang diadakan berkaitan pertukarannya. Selain itu, ketika ditanya sama ada Rosmah menghadiri "mesyuarat tergempar" seperti yang didakwa, Rizal (gambar) berkata, beliau tidak dapat mengesahkan sekiranya mesyuarat itu wujud. "Saya tak tahu betul atau tidak, ad... lagi »

Periksa dahulu sebelum menderma kepada 'mereka yang memerlukan'

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
oleh V Shuman Anda pasti pernah lihat tabung derma yang biasa diletakkan di kaunter restoran? Ia disertakan dengan keterangan kononnya sumbangan akan disalurkan kepada rumah anak yatim atau untuk pembinaan masjid atau surau. Rakyat Malaysia memang prihatin dan pemurah, dan ramai yang tidak berfikir dua kali untuk meletakkan wang syiling atau RM1. Mungkin kita perlu berhenti dan menimbang kembali perbuatan itu memandangkan ada sindiket yang mengaut untung besar atas kemurahan hati orang ramai. Akhbar Harian Metro baru-baru ini melaporkan tentang operasi jabatan agama Islam negeri t... lagi »

Petunjuk Muhyiddin, Shafie Dan 5 Ahli Umno Akan Dipecat Terbongkar?

Addin Deen pada Addin - 2 jam yang lalu
*Petunjuk Muhyiddin, Shafie Dan 5 Ahli Umno Akan Dipecat Terbongkar?* Datuk Seri Najib Razak bertindak mengadakan satu perjumpaan khas dengan Biro Politik Umno hari ini sebagai persediaan sebelum menghadapi mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) penting pada 9 September. Perjumpaan hari ini, dijadualkan diadakan di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya, diadakan ketika spekulasi pemecatan Tan Sri Muhyiddin Yassin bertiup kencang dan kemelut dalaman Umno yang semakin meruncing. Selain Muhyiddin, MT pada Rabu dipercayai akan turut memecat Datuk Seri Shafie Apdal dan 5 lagi ahli parti. Dala... lagi »

Himpunan maruah Melayu pasti akan GAGAL

kerengga pada KERENGGA - 2 jam yang lalu
LEBIH BAIK BERPAKAT MENGADAP YANG DIPERTUAN AGUNG Tidak perlu ada himpunan, kerana yang memegang kuasa adalah Melayu yang masih punya Raja-Raja Melayu.Kesemua pemimpin Melayu,ketua-ketua,pengarah-pengarah,tokoh-tokoh,profesor-profesor,yang mewakili pelbagai institusi atau badan wajib memohon untuk mengadap Yang DiPertuan Agong agar Najib diberi cuti bagi membenarkan Kedaulatan Undang-Undang

Talak Baiah: PAS Hilang Sokongan Pengundi Wanita...

Green Boc pada KELAB GREENBOC - 3 jam yang lalu
B*aiah taklik buat PAS hilang sokongan pengundi wanita, kata penganalisis* PAS bakal kehilangan sokongan segmen pengundi wanita ekoran isu baiah taklik, atau sumpah talak tiga, yang dimainkan pemimpinnya susulan perpecahan parti itu dan tertubuhnya sebuah parti baharu, kata para penganalisis. Parti Islam itu menggunakan sumpah tersebut ke atas ahli Parlimennya kerana pemimpin seperti wakil rakyat Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Ramli contohnya, meninggalkan parti itu untuk memihak kepada Parti Amanah Negara (Amanah) yang bakal ditubuhkan secara rasmi. Pemerhati berkata, perkara itu me... lagi »

PEGAWAI KHAS NAFI ROSMAH TERLIBAT PERTUKARAN BEKAS TIMBALAN PENGARAH CAWANGAN KHAS

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 3 jam yang lalu
*PETALING JAYA**: Pegawai Khas kepada isteri Perdana Menteri, Datuk Rizal Mansor menyangkal keras tuduhan, Datin Seri Rosmah Mansor hadir sama dalam mesyuarat yang diadakan untuk menukar Timbalan Pengarah Cawangan Khas, Polis Diraja Malaysia, Datuk Abdul Hamid Bador.* *Katanya, apa yang didakwa itu adalah pembohongan.* *“Bohong, semuanya bohong,” tegasnya ketika dihubungi FMT.* *Dalam kenyataannya sebelum ini, Abdul Hamid mendakwa Rosmah antara salah seorang yang hadir dalam “mesyuarat tergempar” yang dipengerusikan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.* *Abdul Hamid... lagi »

Bai'ah: Ingat perasaan keluarga Dr Hatta pesan Mahfuz

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
[image: Mahfuz Omar] SHAH ALAM - Semua pihak termasuk pimpinan Pas diingatkan agar bertimbang rasa dengan perasaan keluarga bekas Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli dalam membincangkan isu baiah secara terbuka di media. Bekas Ketua Penerangan Pas Pusat, Datuk Mahfuz Omar berkata, wujud kebimbangan apabila isu itu dibahas secara meluas dengan pelbagai pandangan, bakal wujud persepsi bahawa Pas sebuah parti yang hipokrit serta mengguna agama juga mencagar wanita (isteri) untuk kepentingan politik. “Seharusnya semua pihak menghormati dan menjaga hati dan perasaan ... lagi »

Umno: Zahid pangku jawatan Muhyiddin?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
[image: Ahmad Zahid Hamidi] SHAH ALAM - Pemerhati politik berpendapat orang nombor dua negara, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mungkin jadi pemangku jawatan timbalan presiden Umno sekiranya khabar angin yang berlegar tentang pemecatan penyandangnya, Tan Sri Muhyiddin Yassin Rabu ini menjadi kenyataan. Setiausaha Kluster Politik, Keselamatan dan Antarabangsa Majlis Profesor Negara, Prof Datuk Dr Abdul Halim Sidek berkata, bagaimanapun beliau sangsi dengan perkara itu akan berlaku kerana ia hanya akan merugikan BN di Parlimen. “Jika beliau (Muhyiddin) dipecat, sudah tentu semua j... lagi »

Bukan Kurang Jubah , Tapi Kurang Amanah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
*Oleh Dr. Mohd Asri Zainul Abidin * Negara-negara umat Islam hari ini tidak kekurangan jubah dan serban. Tidak juga kekurangan mereka yang bercakap agama dan berlagak ‘beragama’ Tidak pula kekurangan mereka yang berzikir kuat di khalayak ramai dengan pelbagai lagu dan dendangan. Tidak juga kekurangan penceramah yang pelbagai style lawak jenaka dan seloka sehingga ceramah agama menjadi ‘new entertainment’ dalam mencari pasaran pendengar dan ‘pembayar’ Tidak pula kita kekurangan orang-orang politik yang cuba menempelkan diri dengan agama. Sama ada menjadi penaja kepada program-progr... lagi »

BIAR GAMBAR BERBICARA .....BIAR BETUL!!!! .... PAS PERMATANG PAUH LUMPUH??????

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 3 jam yang lalu
*Kalau dengar kepada kata-kata Pengerusi Agung Parti Cangkul Tuan Hj Mohamad Sabu betapa dalam tempoh 3 hari 35,000 helai borang permohonan menjadi ahli Parti Cangkul sudah habis diedar sampai tidak cukup sebab permintaan terlalu ligat dan hebat maka terpaksa dibuat cetakkan kali kedua bagi memenuhi permintaan luar biasa tanpa diduga dari rakyat yang amat percaya kepada sifat Amanah, Progresif dan Peduli serta Profesional Parti Cangkul sudah pastilah sambutan diberikan kepada majlis taklimat Dan Pendaftaran Keahlian Parti Cangkul Permatang Pauh malam tadi, 6hb September 2015 m... lagi »

PAS usah pandang ringan isu ahli, pemimpin kecewa - Abdul Fatah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
Pas dinasihat tidak memandang ringan isu ahli dan pemimpin yang kecewa kerana jumlah tersebut dilihat semakin meningkat seterusnya menjadi salah satu punca pengurangan undi dalam pilihanraya akan datang. Yang Dipertua Pas Rantau Panjang, Abdul Fatah Harun berkata, pemimpin yang kecewa di bahagian pusat atau negeri tidak begitu ramai tetapi ia memberi kesan kepada pemimpin bawahan, ahli parti, pengundi dan penyokong. Menurutnya, makin lama sesebuah parti politik memerintah negeri atau negara, makin ramai puak yang kecewa kerana terhadap parti tersebut. “Agak mustahil nak melayani ke... lagi »

Ahmad Maslan did not identify donor of RM2.6 billion

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
Tweets he merely gave an example of a person who was capable of giving sizeable donation. [image: maslan,kenyataan] Yesterday, FMT carried a report suggesting that Deputy International Trade and Industry Minister Ahmad Maslan had when speaking at a seminar and dialogue session in Kota Kinabalu identified Saudi Arabian Prince Al-Waleed Talal as being the person who donated RM2.6 billion to Prime Minister Najib Razak in 2013. *Shortly after the report was carried, the Deputy Minister himself tweeted as follows –* “I wish to refer to the FMT report claiming that Al Waleed bin Talal gave ... lagi »

Shahbudin: RM2.6b donation seen as fairy tale

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
It’s hard to see any support along the east coast for Prime Minister Najib Abdul Razak on the RM2.6 billion controversy. [image: shahbudin,najib] KUALA LUMPUR; Prime Minister Najib Abdul Razak may appear as an instant billionaire to many people, following the RM2.6 billion donation deposited in his personal banking accounts, but no matter where one goes, even in the rural areas, the people view his statements on the issue in particular with deep suspicion, said a political analyst, but on the plus side, they now know how many zeros there are in a billion. “Not many people could fathom... lagi »

Apa yang selayaknya buat pedofil?- Bahagian I & 2

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
Dimanakah sepatutnya kita letakkan pedofil ini, dalam lokasi fizikal mahupun status sosial dan juga status kesihatan mental? [image: nur-fitri_mara_law_600] *Oleh Wan Salman Wan Sallam* Bahagian 1 Ketika melayari laman sesawang Astro Awani untuk berita semasa, dicadangkan oleh laman itu berita berkenaan Nur Fitri, bekas pelajar tajaan MARA yang disabitkan bersalah Kesalahan Nur Fitri jenayah yang amat berat – Najib memiliki bahan pornografi kanak-kanak Mei lalu. Mahkamah Southwark Crown di London itu mengenakan hukuman penjara lima tahun yang dicadangkan pertimbangan rayuan pengura... lagi »

Ceriakah anda ?

MILx HASHIM pada #JMBELOG.blogspot.com - 3 jam yang lalu

Najib jumpa Biro Politik Umno di PMO hari ini, menjelang mesyuarat MT

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
Datuk Seri Najib Razak bertindak mengadakan satu perjumpaan khas dengan Biro Politik Umno hari ini sebagai persediaan sebelum menghadapi mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) penting pada 9 September. Perjumpaan hari ini, dijadualkan diadakan di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya, diadakan ketika spekulasi pemecatan Tan Sri Muhyiddin Yassin bertiup kencang dan kemelut dalaman Umno yang semakin meruncing. Selain Muhyiddin, MT pada Rabu dipercayai akan turut memecat Datuk Seri Shafie Apdal dan 5 lagi ahli parti. Dalam satu surat jemputan bertarikh 2 September ditandatangani Setiausaha A... lagi »

Malaysia bermula sejarah hitam

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
Kapal Besi Jangan sampai bendahara kita ditangkap oleh kuasa besar dunia Amerika Syarikat. Sepatutnya Raja-raja Melayu malu. Sebab kita ada Raja dan ada Yang di-Pertuan Agong. Bendahara ibarat anak kepada raja, raja pula ibarat bapa. Jika sampai anak kita orang lain pula yang ajar, tidakkah bapanya terasa malu. Takkan bapak tidak tahu mengajar anak sedangkan anak menjadi samseng sehingga memalukan negara Malaysia. Baru-baru ini wakil UNCAC dan NGO antirasuah dunia pada persidangan IACC di Putrajaya membincang isu rasuah global. Sebaliknya persidangan itu menjadi medan yang memalukan ... lagi »

Maruah Melayu? Siapa yang memalukan Melayu?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
Umno and PAS will hold a "red shirt" rally "Himpunan Rakyat Bersatu" on Malaysia Day this September 16, to bolster "Maruah Melayu/Malay Dignity" that have been trampled upon by Bersih 4 participants who stomped on the images of Prime Minister Najib Razak and PAS president Hadi Awang. Really? It is not the Malay Maruah that has been trampled upon by anybody - least of all by the non-Malays! It is the maruah of our nation and the Malays and Malaysians that has been trampled upon by this corrupt Umno led BN government. It is good governance, transparency and integrity in government ... lagi »

Ulasan politik terkini

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
*Timmy Say* *Isu terbesar hari ini bukan baiah* Isu terbesar hari ini masih berlegar sekeliling derma RM2.6 bilion yang masuk ke akaun perdana menteri. Jalan cerita derma ini nampaknya sudah menemui jalan buntu dan payah disambung melainkan ada jawapan kepada siapa pendermanya dan siapa pula penerima manfaatnya. Apakah ada yang mengharap untuk terus membisu sehingga rakyat terlupa? *Masalah bukan pada baiah* Lebih bermaruah jika mereka yang keluar daripada PAS dan ingin mengekalkan kerusi Adun dan ahli parlimen untuk mengaku ini langkah karier politik supaya mereka dapat terus berta... lagi »

Wartawan Ditangkap Fitnah Video Seks aktres Lee Si Young

kerengga pada KERENGGA - 4 jam yang lalu
WARTAWAN Mr. Shin telah ditangkap oleh polis pada Selasa lalu bagi siasatan atas tuduhan menyebarkan fitnah penyebaran video seks aktres Lee Si Young. Wartawan tersbeut merupakan individu pertama yang menulis artikel tentang video seks tersebut sehingga menjejaskan nama baik pelakon itu. Selain itu, seorang rakan wartawan yang juga dipercayai sumber berita itu turut ditahan bagi siasatan.

Saya ‘Career Officer’ Dalam PDRM, Bukannya Macai Politik Kata Bekas Timbalan Pengarah SB Kepada Zahid Hamidi

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - 4 jam yang lalu
"Saya ingin jawapan dari (Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Dalam Negeri), Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sendiri atas alasan apakah saya 'ditendang' keluar dari Polis Diraja Malaysia (PDRM). Oleh kerana beliau yang memaklumkan secara lisan kepada saya tentang pertukaran tersebut maka sudah tentu beliau tahu sebab musababnya," kata bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas 1 Bukit Aman, Datuk Abdul Hamid Bador dalam kenyataan menerusi aplikasi WhatsApp. Dalam kenyataan itu lagi, Abdul Hamid berkata, dirinya seperti teraniaya dan dihina dek kerana pertukaran aneh tersebut. ... lagi »

Bekas Timb Pengarah Cawangan Khas tanya Zahid Hamidi, Kenapa saya ditukar?

Alhusseyn Alhusseyn pada AMANAH PROGRESIF PEDULI - 4 jam yang lalu
OLEH MUZLIZA MUSTAFA Bekas timbalan pengarah Cawangan Khas Datuk Abdul Hamid Bador malam ini mendedahkan, bekas peguam negara Tan Sri Gani Patail mengadakan perundingan dengan unit risikan polis itu berhubung pelbagai perkara yang memberi kesan kepada keselamatan negara. Sambil mengakui beliau dan Gani ada bertemu di rumahnya 2 hari sebelum pendakwa raya itu dipecat daripada jawatannya, Hamid mempersoalkan adakah itu menjadi sebab kepada pertukaran beliau dari Cawangan Khas ke "tempat simpanan sejuk beku" di sebuah unit keselamatan baru di Jabatan Perdana Menteri. Dalam satu k... lagi »

Jangan 'Main Ceduk' Apa Saja Ke Bakul Agama - Mufti Perlis

kerengga pada KERENGGA - 4 jam yang lalu
Dr. Mohd Asri Zainul Abidin Menjadi satu masalah yang besar apabila penceramah ataupun penulis mengutip semua cerita yang dia jumpa dalam buku tanpa mampu menilai kemunasabahannya. Bagi mereka yang tidak memahami disiplin ilmu, menganggap setiap yang ada dalam kitab itu sahih. Seketika kita dengar ada pihak mempopularkan cerita memanggil arwah di Telaga Barahut (Barahut atau disebut juga Burhut

Isu Baiah: Apa niat presiden PAS sebenarnya?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
Mohamed Hanipa Maidin Saya mendengar dan menonton rakaman video ucapan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Had Awang mengenai isu baiah yang melibatkan Dr Mohd Hatta Ramli. Selepas mendengar dan mengamati beberapa kali ucapan beliau tersebut nampaknya wujud jalan keluar bagi isu kesan baiah tersebut yang mengandungi satu hukuman (Iqab) yang amat keras iaitu penceraian talak 3 ke atas pihak yang berbaiah sekali gus menghukum juga pihak ke-3 yang bukan menjadi pihak dalam baiah tersebut iaitu isteri ahli Parlimen dan sudah tentu juga dirasai kesannya oleh anak-anak beliau. Ada 2 perkara mena... lagi »

BETUL KE PAS NEGERI SEMBILAN SUDAH BERKUBUR SETELAH RAMAI BARISAN PEMIMPINNYA MASUK PARTI CANGKUL?????

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 4 jam yang lalu
*Kalau dibaca dan didengar kepada cerita-cerita dan hebahan dibuat oleh Parti Cangkul betapa hampir kesemua barisan kepimpinan PAS sudah meninggalkan perjuangan Islam PAS dan mendakap parti cangkul yang dikatakan mendapat restu dan sokongan padu dari DAP seolah-olah kini PAS Negeri Sembilan sudah tinggal nama tanpa ada penghuni.Rupa-rupanya PAS Negeri Sembilan yang meninggalkan PAS majoritinya pemimpin tetapi pengikut dan ahli masih setia beristiqomah dengan perjuangan PAS berpimpinkan ulama.Rangkuman gambar diatas ialah program HIMPUNAN ISTIQAMAH HINGGA KEMENANGAN malam t... lagi »

PAS dan sindrom politik narsisisme

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
Rizal Hamdan Mitos seringkali ditemukan dalam sejarah ketamadunan manusia. Ia bukanlah sebatas cerita khayalan, bahkan turut mengandungi nilai ‘psiko-politik’ samada masyarakat (kolektif) mahupun individu. Sebagai contoh, hikayat Sang Sapurba, Nila Pahlawan dan Krishna Pandita menunggang lembu puteh dalam ‘Sulalatus Salatin’ mengambarkan tentang legitimasi yang dimiliki tiga beradik ini untuk diangkat sebagai pemimpin, berikutan perlambangan naratif lembu puteh yang dianggap suci dalam ‘ethos’ masyarakat setempat ketika itu. Kemungkinan kisah ini benar-benar wujud atau sebaliknya, na... lagi »

Kehilangan Kevin Morais membingungkan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
Pelbagai aspek diambil kira termasuk meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di pejabatnya. [image: Datuk-Zainuddin-Ahmad,morais] PETALING JAYA: Polis masih mencari petunjuk bagi merungkai misteri kehilangan Timbalan Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan di Jabatan Peguam Negara, Kevin Anthony Morais Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Zainuddin Ahmad berkata pelbagai aspek telah diambil kira termasuk meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di pejabatnya. “Setakat ini, polis belum menemui apa-apa bukti lagi dan tiada perkembangan positif mengenai kes itu. “N... lagi »

Umno rebel fears IGP will go after him

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
He offered his profuse apologies for the top cop coming under attack in Facebook following his criticism of a police statement that former Prime Minister Mahathir Mohamad would be investigated. [image: khairuddin,khalid] KUALA LUMPUR: Umno rebel Khairuddin Abu Hassan, who was booted out as Umno Batu Kawan deputy divisional chief not so long ago, hopes that Inspector General of Police Khalid Abu Bakar will not go after him next for defending former Prime Minister Mahathir Mohamad in Facebook. “The IGP’s image has been smeared to a great extent. The image of the police has been destroye... lagi »

Bekas Timbalan Pengarah SB minta penjelasan pertukaran

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
Abdul Hamid Bador dakwa Zahidi Hamidi mengetahui punca beliau ditukar dari PDRM ke JPM. [image: hamid,zahid] PETALING JAYA: Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi diminta memberi penjelasan berhubung pertukaran bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas Polis Diraja Malaysia (PDRM), Datuk Abdul Hamid Bador Desakan itu dibuat sendiri oleh Abdul Hamid yang mempersoalkan alasan kenapa beliau ‘ditendang’ daripada pasukan itu. Jelasnya, beliau dimaklumkan secara lisan oleh Zahid sendiri mengenai pertukarannya ke Jabatan Perdana Menteri (JPM) ta... lagi »

Pegawai Khas nafi Rosmah terbabit dengan pertukaran Abdul Hamid

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
Rizal Mansor menyifatkan dakwaan itu pembohongan dan menyangkal Rosmah hadir dalam mesyuarat yang diadakan. [image: rizal,rosmah,hamid] PETALING JAYA: Pegawai Khas kepada isteri Perdana Menteri, Datuk Rizal Mansor menyangkal keras tuduhan, Datin Seri Rosmah Mansor hadir sama dalam mesyuarat yang diadakan untuk menukar Timbalan Pengarah Cawangan Khas, Polis Diraja Malaysia, Datuk Abdul Hamid Bador. Katanya, apa yang didakwa itu adalah pembohongan. “Bohong, semuanya bohong,” tegasnya ketika dihubungi FMT. Dalam kenyataannya sebelum ini, Abdul Hamid mendakwa Rosmah antara salah seorang ya... lagi »

Tanpa Disangka.. Isu Ini Memakan Diri PAS

Addin Deen pada Addin - 4 jam yang lalu
*Tanpa Disangka.. Isu Ini Memakan Diri PAS.* PAS bakal kehilangan sokongan segmen pengundi wanita ekoran isu baiah taklik, atau sumpah talak tiga, yang dimainkan pemimpinnya susulan perpecahan parti itu dan tertubuhnya sebuah parti baharu, kata para penganalisis. Parti Islam itu menggunakan sumpah tersebut ke atas ahli Parlimennya kerana pemimpin seperti wakil rakyat Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Ramli contohnya, meninggalkan parti itu untuk memihak kepada Parti Amanah Negara (Amanah) yang bakal ditubuhkan secara rasmi. Pemerhati berkata, perkara itu menerima bantahan kaum wanita, yan... lagi »

Baiah taklik buat PAS hilang sokongan pengundi wanita, kata penganalisis

kerengga pada KERENGGA - 4 jam yang lalu
ZULKIFLI SULONG PAS boleh kehilangan sokongan segmen pengundi wanita susulan isu baiah taklik talak tiga, kata penganalisis. PAS bakal kehilangan sokongan segmen pengundi wanita ekoran isu baiah taklik, atau sumpah talak tiga, yang dimainkan pemimpinnya susulan perpecahan parti itu dan tertubuhnya sebuah parti baharu, kata para penganalisis. Parti Islam itu menggunakan sumpah tersebut ke

Kurang Sopan : Wanita Bawa Anjing Dalam Troli Dikritik di FB

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - 4 jam yang lalu
Wanita Bawa Anjing Dalam Troli Dikritik Gambar dua wanita bersama anjing mereka menjadi viral di media sosial. JOHOR BARU: Tindakan dua wanita yang membawa bersama anjing mereka di dalam troli kosong di sebuah pasar raya di sini disifatkan sebagai tidak menghormati sensitiviti umat Islam. Gambar kedua-dua wanita tersebut bersama anjing mereka dimuat naik ke dalam laman Facebook

'Urus isu baiah dengan hikmah, bukan bebal'- Mahfuz Omar

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
MP Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar berkata membincangkan isu baiah talak tiga secara terbuka tidak akan membantu menambah kekuatan kepada PAS, sebaliknya hanya mencalarkan imej parti Islam itu. Menurutnya lagi, tindakan itu menunjukkan PAS menafikan terhadap penafian yang dibuat sebelum ini berhubung kewujudan baiah itu, dengan mempamerkan pelbagai bukti yang menjadi rahsia dalaman PAS selama ini. Katanya, beliau khuatir perbincangan terbuka juga membentuk pelbagai persepsi masyarakat terhadap PAS sebagai parti hipokrit, menggunakan agama dan mencagarkan wanita atau isteri untuk kepent... lagi »

Hamid: Adakah saya ditukar kerana berada di rumah Gani?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
Bekas timbalan pengarah Cawangan Khas PDRM Datuk Abdul Hamid Bador hari ini mengakui bahawa beliau berada di rumah bekas peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail untuk mengadakan "satu perbincangan" dua malam sebelum Gani dipecat. Mendedahkan perkara itu dalam kenyataannya hari ini, Abdul Hamid bertanya kepada Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi jika kunjungannya ke rumah bekas peguam negara itu menyebabkan beliau ditukar ke Jabatan Perdana Menteri (JPM). "Saya mengaku bahawa memang saya berada di rumah Tan Sri Gani Patail hampir sejam setengah, dua malam sebelum beliau dipe... lagi »

Bai'ah taklik buat PAS hilang sokongan pengundi wanita, kata penganalisis

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
[image: PAS boleh kehilangan sokongan segmen pengundi wanita susulan isu baiah taklik talak tiga, kata penganalisis. – Gambar fail The Malaysian Insider, 6 September, 2015.]PAS boleh kehilangan sokongan segmen pengundi wanita susulan isu baiah taklik talak tiga, kata penganalisis. – Gambar fail The Malaysian Insider, 6 September, 2015. PAS bakal kehilangan sokongan segmen pengundi wanita ekoran isu baiah taklik, atau sumpah talak tiga, yang dimainkan pemimpinnya susulan perpecahan parti itu dan tertubuhnya sebuah parti baharu, kata para penganalisis. Parti Islam itu menggunakan sumpa... lagi »

Umno salah tafsir kuasa rakyat, pilihan raya, kata peguam dan pakar

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
[image: Pemimpin Umno silap tafsir, kuasa rakyat pilih kerajaan bukan hanya sah semasa pilihan raya, kata pemerhati politik. – Gambar fail The Malaysian Insider, 7 September, 2015.]Pemimpin Umno silap tafsir, kuasa rakyat pilih kerajaan bukan hanya sah semasa pilihan raya, kata pemerhati politik. – Gambar fail The Malaysian Insider, 7 September, 2015. Pemimpin Umno tersilap mentafsir dengan mengatakan kuasa yang dimiliki rakyat untuk memilih kerajaan hanya sah semasa pilihan raya, kata pemerhati politik, sambil menambah ini adalah satu tafsiran "jahat" terhadap demokrasi berparlimen.... lagi »

Gani Patail runding pelbagai perkara dengan SB, kata bekas timbalan pengarah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
[image: Bekas timbalan pengarah Cawangan Khas Datuk Abdul Hamid Bador mengakui beliau dan bekas peguam negara Tan Sri Gani Patail ada bertemu di rumahnya 2 hari sebelum pendakwa raya itu dipecat daripada jawatannya pada 28 Julai lalu. – Gambar fail The Malaysian Insider, 6 September, 2015.] Bekas timbalan pengarah Cawangan Khas Datuk Abdul Hamid Bador mengakui beliau dan bekas peguam negara Tan Sri Gani Patail ada bertemu di rumahnya 2 hari sebelum pendakwa raya itu dipecat daripada jawatannya pada 28 Julai lalu. Bekas timbalan pengarah Cawangan Khas (SB) Datuk Abdul Hamid Bador ma... lagi »

Kepala dia masuk air - Zahid Hamidi

PBO™ pada pen buruk online ™ - 6 jam yang lalu
Dr Zahid dituntut penjelasan oleh Abdul Hamid mengenai pertukaran serta-mertanya yang menyaksikan beliau dikeluarkan daripada PDRM. Foto fail TRP/ Azrol Ali “Kepala dia dah masuk air.” Itu jawapan ringkas Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi terhadap bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas, Datuk Abdul Hamid Bador yang mempersoalkan alasan dia

Isu Baiah: Apa niat presiden PAS sebenarnya?

Alhusseyn Alhusseyn pada AMANAH PROGRESIF PEDULI - 8 jam yang lalu
Oleh Mohamed Hanipa Maidin Saya mendengar dan menonton rakaman video ucapan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Had Awang mengenai isu baiah yang melibatkan Dr Mohd Hatta Ramli. Selepas mendengar dan mengamati beberapa kali ucapan beliau tersebut nampaknya wujud jalan keluar bagi isu kesan baiah tersebut yang mengandungi satu hukuman (Iqab) yang amat keras iaitu penceraian talak 3 ke atas pihak yang berbaiah sekali gus menghukum juga pihak ke-3 yang bukan menjadi pihak dalam baiah tersebut iaitu isteri ahli Parlimen dan sudah tentu juga dirasai kesannya oleh anak-anak beliau. Ada 2 per... lagi »

Isu Bai'ah Taklik Talak : Pandangan Ulama Pakistan

Alhusseyn Alhusseyn pada AMANAH PROGRESIF PEDULI - 8 jam yang lalu
Maulana Khalilur Rahman - umur -+ 80 tahun. Ulamak/ahli hadith Pakistan. Menghafal Sahih Muslim dan menghafal kebanyakan hadith dlm kitab Muwattha' Imam Malik. Beliau berpandangan tidak jatuh talak 3 thdp isteri bila wakil rakyat Pas keluar dr Pas kerana : 1. Taklik mestilah dilafazkan antara suami dgn isteri. Contohnya jika suami kata kpd isterinya jika kamu keluar rumah tanpa kebenaran aku maka jatuh talak, dan isterinya memang mendengar dan memahaminya. Maka jika si isteri keluar rumah tanpa kebenaran suami, memang jatuh talak sbgmana disebutkan ttg kisah Ibnu Umar dlm Sahi... lagi »

HINA POLIS, SEORANG LELAKI BERJAYA DITAHAN

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 11 jam yang lalu
*Seorang lelaki ditahan Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Kluang, Johor selepas didapati menulis status menghina pegawai kanan polis yang terbunuh dalam satu operasi, Mendiang Inspektor Margaret Tugam melalui aplikasi WeChat.Kenyataan itu disahkan oleh Ketua Polis Negara melalui twitter rasmi beliau sebentar tadi.Pegawai polis wanita yang maut selepas dirempuh seorang remaja dipercayai mat rempit, di Jalan Batu Pahat-Mersing, semalam, akan dianugerahkan pangkat 'Posthumous' Asisten Superintendan Polis (ASP) dalam masa terdekat. Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid A... lagi »

Bai'ah PAS Cuma Cerai Talak Satu - PAN

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 11 jam yang lalu
Bai’ah PAS Cuma Cerai Talak Satu – PAN KUALA LUMPUR – Bekas pemimpin PAS yang keluar parti bagi menyertai Parti Amanah Negara (PAN) hanya menceraikan isteri mereka dengan talak satu. Ketua Wanitanya, Dr. Siti Mariah Mahmud berkata, perkara itu terkandung dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas “Talak tiga sekali gus adalah berlaku satu talak”. “Enakmen Keluarga Islam yang terpakai oleh Mahkamah Syariah di seluruh negara termasuk perihal mentalakkan isteri dengan tiga talak sekali gus, hukumnya hanya jatuh satu talak sahaja. “Ia juga adalah selari dengan satu hadith Nabi ...lagi »
#

Tiada ulasan: