Isnin, 7 September 2015

5935. Mengurangkan kesenangan dunia akan mengurangkan kedukaan di Akhirat kelak.

#
Bismillahirrohmanirrohim.
Islam & Sains – Penerokaan Angkasa Lepas

1. Penyataan Al-Quran mengenai Tujuh Lapisan Langit

(Al-Quran 67:3)

Yang telah menciptakan tujuh petala langit berlapis-lapis. Kamu tidak akan dapat melihat pada ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah itu sebarang kecacatan. Maka lihatlah sekali lagi, adakah kamu melihat sebarang kecacatan?

http://terjemahanalquranpuisi.blogspot.com/

Keterangan; Bacahttps://www.facebook.com/notes/pusat-sains-negara-kuala-lumpur/islam-sains-tujuh-lapisan-langit/586609064691965

2. Penyataan Al-Quran mengenai Lapisan-Lapisan Bumi

(Al-Quran 65:12)

Allah jua yang menciptakan tujuh petala langit dan seperti itulah juga bumi.

http://terjemahanalquranpuisi.blogspot.com/

Keterangan; Bacahttps://www.facebook.com/notes/pusat-sains-negara-kuala-lumpur/islam-sains-lapisan-bumi/911431425543059

3. Penerokaan Angkasa Lepas

(Al-Quran 55:33)

Wahai sekalian jin dan manusia! Kalaulah kamu dapat menembusi pepenjuru langit dan bumi, maka cubalah tembusi. Kamu tidak akan dapat menembusinya melainkan dengan kekuatan!

http://terjemahanalquranpuisi.blogspot.com/

Surah Ar-Rahman (Yang Maha Pemurah) Ayat ke-33 di atas secara jelas memberikan petunjuk kepada kita mengenai kewujudan cabaran-cabaran yang perlu kita atasi untuk melakukan penerokaan angkasa lepas. Penerokaan angkasa lepas memerlukan kekuatan.

Untuk menembusi lapisan atmosfera, masalah pertama yang harus diselesaikan adalah untuk menghasilkan kenderaan yang akan membawa seseorang itu naik ke atas.

Kemudian, sekiranya dilihat mengenai profil suhu lapisan atmosfera di bawah, persekitaran yang paling sejuk di atmosfera adalah di mesopaus yang berada pada ketinggian 80 hingga 90 km dengan kejatuhan suhu yang mencecah sehingga -90°C. Sebagaimana yang kita telah ketahui, air akan membeku pada suhu 0°C.

Imej di atas menerangkan kepada kita mengenai ancaman sinaran ultraungu berbahaya matahari pada ketinggian yang melepasi kira-kira 30 km. Ancaman sinar gamma dan sinar X pula akan menyusul selepas itu.

Seseorang itu juga perlu memakai sut angkasawan disebabkan ketidakhadiran udara bernafas iaitu gas oksigen. Sut ini juga melindungi tubuh badan daripada sinaran berbahaya matahari. Disebabkan sut ini juga, pergerakan badan akan menjadi terhad, tidak seperti ketika berada di atas permukaan bumi. Malah daya tarikan graviti yang lemah akan menambahkan lagi masalah kepada pergerakan tubuh badan tersebut.

Begitu juga dengan ancaman batuan angkasa.

Dan ancaman angin solar,

(http://earthsky.org/space/are-solar-storms-dangerous-to-us)

Ribut solar tidak membahayakan manusia di atas permukaan bumi. Ribut ini terlalu menggerunkan sekiranya difikirkan, tetapi ia tidak akan mengancam tubuh badan kita selagi kita kekal berada di atas permukaan bumi, di mana kita dilindungi oleh lapisan atmosfera bumi.

Solar storms are not dangerous to humans on Earth’s surface. These storms are awesome to contemplate, but they cannot harm our human bodies as long as we remain on the surface of Earth, where we’re protected by Earth’s blanket of atmosphere.

Tuhan yang Maha Pemurah menciptakan lapisan atmosfera bagi melindungi manusia daripada ancaman marabahaya angkasa lepas yang telah wujud untuk sekian lamanya. Oleh sebab itu, tindakan seseorang untuk keluar daripada lapisan atmosfera akan menyebabkan dirinya terdedah kepada ancaman yang membinasakan.

Al-Quran secara jelas menerangkan mengenai kemampuan manusia untuk menembusi lapisan atmosfera. Namun kenaikan tersebut haruslah disertai dengan kekuatan.

21 Julai 1969 menjadi detik bersejarah bagi umat manusia apabila Neil Armstrong, seorang angkasawan Amerika Syarikat berjaya menjadi manusia pertama yang menjejakkan kaki ke bulan. Ia kemudiannya diikuti oleh 11 orang angkasawan Amerika Syarikat.

Namun setelah kira-kira 40 tahun selepas peristiwa pendaratan 12 orang angkawan Amerika ke bulan, tidak terdapat lagi sebarang misi yang dijalankan oleh mana-mana negara termasuk Amerika Syarikat untuk menghantar manusia ke bulan.

Sehingga hari ini, hanya negara Amerika Syarikat sahaja yang berjaya menghantar manusia ke bulan.

(Sumber;http://en.wikipedia.org/wiki/Moon_landing#Crewed_landings)

To date, the United States is the only country to have successfully conducted crewed missions to the Moon.

(http://www.nasa.gov/mul…/imagegallery/image_feature_018.html)

Untuk rekod, jarak paling jauh manusia bergerak meninggalkan bumi hanyalah 400,171 km iaitu semasa mereka mengorbit bulan.

(Rujukan;http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_spaceflight_records…)

Farthest humans from Earth

Apollo 13 crew; Jim Lovell, Fred Haise, Jack Swigert while passing over the far side of the moon at an altitude of 254 km (158 mi) from the lunar surface, were 400,171 km (248,655 mi) from Earth. This record breaking distance was reached at 0:21 UTC on 15 April 1970.

Daripada ribuan juta manusia yang terdapat di muka bumi, hanya 12 orang sahaja yang berjaya menjejakkan kaki ke bulan. Berikut adalah senarai nama 12 orang angkasawan tersebut.

(Rujukan;http://www.universetoday.com/…/how-many-people-have-walked…/)

Besides Neil Armstrong and Buzz Aldrin – who were the first two astronauts to leave their bootprints on the Moon — there were also Pete Conrad, Alan Bean, Alan Shepard, Edgar Mitchell, David Scott, James Irwin, John Young, Charles Duke, Eugene Cernan, and Harrison Schmitt.

Tidak semua pihak menerima secara positif berita mengenai pendaratan angkasawan Amerika Syarikat ke bulan. Berikut adalah hujah-hujah terkenal yang dikemukakan oleh mereka, yang menjadi bukti bahawa pendaratan di bulan merupakan suatu penipuan. Namun di sisi pihak NASA, mereka juga mempunyai hujah sanggahan bagi menjawab setiap pertuduhan yang dilontarkan kepada mereka.

(Rujukan; http://listverse.com/…/10-reasons-the-moon-landings-could-…/)

10 alasan pendaratan di bulan mungkin suatu penipuan.

10 Reasons the Moon Landings Could Be a Hoax

Bumi pula, lapisannya yang aman sentosa hanyalah lapisan yang kita duduki kini iaitu kerak bumi. Sekiranya jarak dari pusat bumi hingga ke permukaan dianggap sebagai 1 meter, maka tebal kerak bumi lebih kurang 0.5 cm sahaja. Baki 99.5 cm hanyalah berupa kandungan yang tersangat-sangat panas.

Percubaan pernah dilakukan oleh manusia untuk menggali lubang yang paling dalam ke perut bumi. Hasilnya, sehingga hari ini, lubang paling dalam yang pernah digali oleh manusia adalah sedalam 12,262 meter yang dilakukan pada tahun 1989. Namun kerja-kerja penggalian tersebut terpaksa dihentikan disebabkan nilai suhu pada kedalaman tersebut lebih tinggi daripada yang dijangkakan. Untuk rekod, jarak penggalian ini hanya meliputi 0.2% sahaja jarak di antara permukaan bumi dan pusat bumi.

(Rujukan;http://en.wikipedia.org/wiki/Kola_Superdeep_Borehole)

The Kola Superdeep Borehole is the result of a scientific drilling project of the Soviet Union in the Pechengsky District, on the Kola Peninsula. The project attempted to drill as deep as possible into the Earth's crust. Drilling began on 24 May 1970 using the Uralmash-4E, and later the Uralmash-15000 series drilling rig. A number of boreholes were drilled by branching from a central hole. The deepest, SG-3, reached 12,262 metres (40,230 ft) in 1989 and still is the deepest artificial point on Earth.

Tuhan Yang Maha Pemurah menerangkan mengenai keadaan langit dan bumi di dalam Al-Quran melalui Ayat berikut,

(Al-Quran 55:33)

Wahai sekalian jin dan manusia! Kalaulah kamu dapat menembusi pepenjuru langit dan bumi, maka cubalah tembusi. Kamu tidak akan dapat menembusinya melainkan dengan kekuatan!

http://terjemahanalquranpuisi.blogspot.com/

MAHA SUCI ALLAH, TUHAN YANG MAHA PEMURAH

https://www.facebook.com/notes/982605055092362/

TERJEMAHANALQURANPUISI.BLOGSPOT.COM|BY ABDULLAH LABAAH


Foto profil Amy Iffah

Amy Iffah

Dikongsi secara umum
 - 
1:49 PTG
KATA MUTIARA TERBAIK HARI INI

Kurangilah Kesenanganmu Pada Dunia, Agar Berkurang Kedukaanmu Di Akhirat

- Imam Syafi'i -




#

Tiada ulasan: