Selasa, 8 September 2015

5942. Imagenasi Allahyarham Dato' Onn Jaafar untuk masa depan Melayu yang tidak terfikir oleh Melayu dulu.

#
Bismillahirrohmanirrohim.
Untuk renungan kerana Allah.

Usahlah membawa isu perkauman dan Ketuanan Melayu konon.
MERDEKA YANG DIBERI bukan MERDEKA YANG DITUNTUT. 

Yang kononnya untuk mengubati hati Melayu yang pernah dikecewakan kerana mempersetujui syarat kemerdekaan dari bapa angkat British.

Yang antara lain memberi hak kewarganegaraan Tanah Melayu tanpa syarat dan termasuklah tiada halangan untuk membeli dan memiliki serta menguasai tanah dan menceburi bidang perniagaan dan seterusnya menguasai ekonomi negara. Sedihnya kerana keberhutangan dan penipuan tambahan "SIFAR" di hujung angka keberhutangan, contohnya hutang 100 bila tambah 0 di kanan, jadi seribu. Akhirnya tergadailah tanah orang Melayu dengan tipu daya.

Waktu itu keluar syarat boleh jadi rakyat Tanah Melayu tetapi tidak boleh menubuhkan parti politik berasingan mengikut ras. Tidak boleh sekolah mengikut acuan bahasa ibunda kecuali Bahasa Melayu, tidak berhak untuk memiliki dan menguasai tanah dan tiada hak untuk berniaga. Tentu sekali igauan ngeri hari ini tidakan terjadi kepada orang-orang Melayu dan tidak timbul pun isu Ketuanan Melayu yang kononnya Tuan tetapi tak punya apa-apa, kecuali golongan elit Melayu yang kononnya diharapkan berpegang kepada AMANAH ALLAH. Astagfirullahalazim.

Setelah British kena "kick" dengan Jepun ... tangan-tangan Melayu parti mana yang menjemput dan melambai-lambai bapa angkatnya British kembali menjajah Tanah Melayu? Sedangkan waktu itu dato' nenek' pak sedara mak sedara kita ditinggal bontang oleh British dengan langkang berjuta dikejar Jepun. Lainlah keluarga elit Melayu waktu itu, bersekolah Inggeris lagi anak-anaknya.

Bila bapa angkat British pulang atas lambaian si anak angkat untuk terus menjarah dan menjajah hasil mahsul Tanah Melayu, maka mengadulah si anak angkat - orang ini itu, tali barut Jepun, pengkhianat kerajaan penjajah British. Ramailah Melayu yang sebenarnya pejuang kemerdekaan dipenjara dan diseksa British. Itulah sebenarnya isi perut Umno dalam memenangi hati bapa angkatnya British. Berapa ramai pemimpin Umno dipenjara oleh British? Salah satu sebab mengapa Umno jadikan "Peristiwa Bukit Kepong" sebagai persemadian politik perkaumannya, sedangkan peristiwa itu terjadi di bawah pemerentahan penjajah bapa angkat mereka. Yang mungkin tidak cukup buta sahaja percaya dengan tiupan penipuan fakta sejarah, untuk menebus yang tidak akan tertebus kesilapan lalu mereka.

Akhirnya hingga ke hari ini Melayu terus terjajah minda oleh sebilangan golongan elit Melayu yang inginkan Melayu yang bukan elit dan menjadi golongan majoriti Melayu yang antaranya masih "Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang" terus menjadi kuda tonggangan golongan elit Melayu untuk terus berkuasa. Berapa ramai ahli politik golongan elit Melayu yang benar-benar berpegang AMANAH ALLAH semasa berkuasa dan berpengaruh? Setelah 58 tahun dibebaskan dengan pemberian, majoriti Melayu tidaklah ramai jadi orang senang di dunia untuk kesenangan di Akhirat kelak.

Langkah siapa yang salah dan akhirnya mereka boleh menubuhkan parti politik dan memiliki sekolah mengikut aliran bahasa ibunda, menguasai secara total Ekonomi Malaysia Hari INI, menubuhkan kolej dan universiti serta tapak-tapak perjudian dan kemaksiatan. Tiba-tiba ada mulut-mulut dan tangan-tangan Melayu yang kotor lagi jahat, menghalau mereka "B A L I K _ N E G E R I" Hey... mereka lahir di sini dan atas keizinan parti konon Melayu mana?... generasi mereka zaman sebelum merdeka pun ramai yang dah tiada.

Renungkan semula imaginasi Allahyarham Dato' Onn Jaafar mengapa ingin membawa mereka menganggotai UMNO. Tentu sekali antara lain dapat mengekang mereka dari mempunyai presiden parti masing-masing. Tetapi waktu itu idea Allahyarham tidak laku dan disalah anggap. Akhirnya yang jadi mangsa ialah generasi Melayu baru yang tidaklah baru sangat.

Wassalam.
www.peceq.blogspot.com ...

Isu yang dibawa:

POLITIK - PAS.
Lebih ramai sokong PAS lepas ditendang DAP, kata Hadi

KEPENTINGAN KERAJAAN.
Jamal: Mengapa Rafidah Aziz suka hentam kerajaan?
GST: 50% peniaga belum guna perisian Sistem Jualan Runcit
Bekas Timbalan Pengerusi UMNO Bahagian Batu Kawan, semalam telah membuat laporan polis terhadap Ketua Pengarah dan pegawai-pegawai Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) 

JENAYAH.
Kehilangan Kevin Morais, polis siasat fail pendakwaan
Anggota polis dibelasah pekerja asing, pistol dirampas
‘Man Solo’ diberkas selepas terbabit 45 kes pecah rumah di Putrajaya

SKANDAL: 1MDB. 
Bekas penasihat 1MDB: Tunggu 6 bulan, saya letak jawatan

DEMONTRASI. 
Artikal yang lebih menyerlahkan isu bahaya "Perkauman"
Himpunan maruah Melayu pasti akan gagal
PKR pertahan hak berhimpun kumpulan anti-BERSIH
80% PESERTA BERSIH 4.0 "CINA" 
PESERTA perhimpunan haram Bersih 4.0 yang diadakan hari ini dilihat didominasi oleh kaum Cina. 

ANDAIAN.
Plan peralihan kuasa seolah sedang berlaku dan bila-bila masa sahaja PM baru mungkin akan menggantikan Najib. Itupun jika Najib dapat diusahakan melepas jawatan. 

KEROHANIAN.
Tepati masa jauhi sifat munafik

ALIH ANGIN DARI ISU DALAM NEGARA SENDIRI.
Angin perubahan melanda Singapura? 

PERSAHABATAN. 
Merdeka Run 2015 anjuran JKKK Kg Bukit Kapar mendapat sambutan luar jangkaan

Artikal lebih kepada memihak dengan mengenepikan tujuan asal pihak yang tidak dipersetujui. Lebih malang isu perkauman jadi mainan.

DIALOG RAKYAT

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 21 minit yang lalu
DIALOG RAKYAT ------------------------------ - Lebih ramai sokong PAS lepas ditendang DAP, kata Hadi - Jamal: Mengapa Rafidah Aziz suka hentam kerajaan? - GST: 50% peniaga belum guna perisian Sistem Jualan Runcit - Kehilangan Kevin Morais, polis siasat fail pendakwaan - Anggota polis dibelasah pekerja asing, pistol dirampas - ‘Man Solo’ diberkas selepas terbabit 45 kes pecah rumah di Putrajaya - PKR pertahan hak berhimpun kumpulan anti-BERSIH - Bekas penasihat 1MDB: Tunggu 6 bulan, saya letak jawatan - Himpunan maruah Melayu pasti akan gagal - 'Jang... lagi »

WARIS PURBA

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 21 minit yang lalu
WARIS PURBA ------------------------------ 80% PESERTA BERSIH 4.0 "CINA" Posted: 06 Sep 2015 07:45 PM PDT PESERTA perhimpunan haram Bersih 4.0 yang diadakan hari ini dilihat didominasi oleh kaum Cina. Lihat sahaja di setiap lokasi perhimpunan mereka di Kuala Lumpur, dari kompleks Sogo, Pasar Seni, Dataran Maybank, Brickfields dan Masjid Negara., tidak keterlaluan jika dikatakan lebih dari 80% mereka adalah orang Cina yang pro DAP. Orang Melayu dan India amat sedikit bilangannya mungkin sekitar 10 hingga 15 peratus sahaja. Situasi ini amat berbeza dengan penyertaan mereka yang beg... lagi »

Cucu Tok Selampit

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 jam yang lalu
Cucu Tok Selampit ------------------------------ Kenapa Si Khairuddin Takut LHDN Siasat Punca Pendapatannya Sehingga Buat Laporan @PDRMsia? Posted: 06 Sep 2015 10:44 PM PDT Menurut laporan Free Malaysia Today, di sini, bekas Timbalan Pengerusi UMNO Bahagian Batu Kawan, semalam telah membuat laporan polis terhadap Ketua Pengarah dan pegawai-pegawai Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) kerana dikatakan menyiasat pendapatan beliau dan isterinya, pelakon Umie Aida. Beliau menyifatkan tindakan tersebut sebagai berat sebelah, tidak profesional dan cenderung menyokong Kerajaan untuk menin... lagi »

waadat

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 jam yang lalu
waadat ------------------------------ Calon PM baru Posted: 06 Sep 2015 05:50 PM PDT Nampaknya plan peralihan kuasa seolah sedang berlaku dan bila-bila masa sahaja PM baru mungkin akan menggantikan Najib. Itupun jika Najib dapat diusahakan melepas jawatan. Turunnya seorang PM bukan berseorangan. Ia turut menarik sekelompok penyokong yang bergayut di bawahnya. Begitu juga apabila PM baru mengambil tempat. Ia akan mengangkut barisan baru yang setia menyokong. Siapakah yang akan jadi pengganti? Jika ikut giliran Zahid lah yang akan naik menjadi penasihat YDA (Agong). Bagi Dema... lagi »

"BERANI KERANA BENAR!"

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 4 jam yang lalu
"BERANI KERANA BENAR!" ------------------------------ Tepati masa jauhi sifat munafik Posted: 07 Sep 2015 07:33 AM PDT *Oleh Mohd Hassan Adli Yahya * Masa! Ada apa dengan masa hingga Allah bersumpah dengan masa dalam firman-Nya dalam surah Al-'Asr yang bermaksud, "Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar." Saya teringat pada zaman persekolahan di Sekolah Izzuddin Shah, Ipoh dahulu. Setiap kali lepas solat Asar di surau, akan ada pelajar... lagi »

IPOHMALAY

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 4 jam yang lalu
IPOHMALAY ------------------------------ Angin perubahan melanda Singapura? Posted: 06 Sep 2015 06:58 PM PDT Pemerintah Singapura dari Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang berkuasa sejak 1959 mulai senak perut melihat kehadiran puluhan ribu orang di kempen pilihanraya parti pembangkang negara itu berbanding himpunan anjuran mereka. Kemeriahan tersebut telah berlangsung sejak dua minggu lalu menjelang Pilihanraya Umum Republik Singapura yang akan berlangsung Jumaat, 11 September ini. PAP, seperti BN di Malaysia mengalami penurunan undi popular yang sangat ketara sejak beberapa piliha... lagi »

KHIDMAT MERU

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 6 jam yang lalu
KHIDMAT MERU ------------------------------ JKKK Kg Bukit Kapar. Posted: 07 Sep 2015 02:02 AM PDT Alhamdulillah Merdeka Run 2015 anjuran JKKK Kg Bukit Kapar mendapat sambutan luar jangkaan apabila yg ambil bahagian berjumlah lebih 452 orang sedangkan targeted figure is only 300 participants. Kaum Tionghua juga tidak ketinggalan mengambil bahagian. Syabas dan tahniah kpd semua ahli karyah dan pimpinan masyarakat yg menjayakan program ini. Sila layari http://khidmatmeru.blogspot.com/ You are subscribed to email updates from KHIDMAT MERU To stop receiving these emails, ... lagi »
#

Tiada ulasan: