Jumaat, 22 Julai 2016

6053. Tiada siapa pernah mengaku berak di tengah jalan. Kata seloka penyamun tarbus.



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh.

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 •

MAKIN LAMA kebobrokan disorok, satu persatu tembelang 1MDB terserlah..

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
*Satu dunia 9 NEGARA nak siasat dakwaan pengubahan wang haram, melibatkan ribuan juta dolar terhadap dana kekayaan negara 1MDB. SWITZERLAND, SINGAPORE, HONG KONG, AMERIKA SYARIKAT, UNITED KINGDOM, U.A.E., THAILAND, AUSTRALIA, dan LUXEMBOURG sedang siasat.. TETAPI KENAPA di Malaysia SUDAH 'DIBERSIHKAN' ??!! Cayalah Najib.. #MalaysianOfficial1 kini dah femes satu dunia dgn skandal dana berbilion2 ringgit !!!* Sekira hadapi masaalah dengan peranti adroid sila gunakan firefox - chrome - ie

PM tidak dinamakan sebagai defendan, tiada juga dakwaan salah laku jenayah - AG

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 5 jam yang lalu
Mohamed Apandi Ali Peguam Negara memandang berat terhadap sindiran dan dakwaan-dakwaan yang dibuat terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib berkaitan dakwaan salah laku jenayah berikutan kes tindakan sivil yang difaiikan oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ). Sedangkan, Tan Sri Mohamed Apandi Ali menegaskan, tindakan sivil itu langsung tidak menamakan Perdana Menteri sebagai defendan atau didakwa telah melakukan salah laku jenayah. Beliau menjelaskan, tindakan sivil telah difailkan oleh DOJ Amerika Syarikat bagi pelucutan hak aset-aset berkaitan dan perkara itu kini tert... lagi »

Singapura rampas S$120 juta milik Jho Low dan keluarga

canang pada Cananglahnie - 6 jam yang lalu
Pihak berkuasa Singapura merampas sebanyak S$240 juta dalam akaun bank dan hartanah, dengan S$120 juta daripada jumlah itu dimiliki oleh ahli perniagaan Jho Low dan keluarga terdekatnya semasa siasatan 1MDB mereka. Ini didedahkan dalam satu kenyataan bersama oleh Pejabat Negara, Singapura, Jabatan Hal Ehwal Komersial Polis Singapura dan Pihak Berkuasa Kewangan Singapura yang dikeluarkan hari ini. "Dalam proses siasatan, akaun bank yang dimiliki oleh pelbagai individu telah disita dan urusan hartanah yang dimiliki oleh beberapa individu-individu ini telah disekat. "Aset itu berjumlah ... lagi »

Skandal 1MDB: Swiss sita 3 lukisan van Gogh, Monet

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
Pihak berkuasa Switzerland bertindak menyita tiga lukisan bernilai tinggi selepas ia didakwa ada kaitan dengan siasatan skandal 1MDB. Jurucakap kerajaan berkata tindakan itu dibuat ekoran permohonan daripada pihak berkuasa AS. Katanya lukisan yang diarah disita itu ialah *La maison de Vincent à Arles* karya Vincent van Gogh dan dua lukisan Claude Monet, *Saint-Georges Majeur* dan *Nympheas avec Reflets de Hautes Herbes*. Jurucakap itu mengesahkan satu laporan oleh akhbar *Neue Luzerner Zeitung*. "Operasi itu belum berakhir, justeru kami tidak akan memberikan komen mengenai lokasi luki... lagi »

Posted: 21 Jul 2016 05:28 AM PDT
Kes tuntutan yang difailkan oleh Jabatan Keadilan (DoJ) Amerika Syarikat merupakan tindakan sivil dan bukan satu tindakan jenayah, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Tegasnya, ia juga terhad kepada nama-nama yang disebutkan di dalam laporan DoJ itu sendiri.

"Saya pandang berat apa kenyataan yang dibuat oleh DoJ Amerika Syarikat yang disiarkan malam tadi. Perlulah dijelaskan bahawa ini merupakan tindakan sivil dan bukan tindakan jenayah dan ia terhad kepada nama-nama yang disebutkan dalam laporan DoJ.



"Oleh itu, dari segi Kerajaan, kita akan beri kerjasama sepenuhnya bagi semua pihak badan siasatan peringkat antarabangsa.

"Pendirian kita selama ini, kita tidak mahu melihat apa-apa perbuatan yang boleh melanggari apa-apa undang-undang," katanya semasa sidang media selepas menghadiri Majlis Mesra Aidilfitri Kumpulan Felda, di sini, hari ini.

Najib berkata demikian semasa mengulas kenyataan Peguam Negara AS, Loretta Lynch yang memaklumkan bahawa beberapa individu didapati menyalahgunakan dana syarikat 1MDB dengan memasukkan sejumlah dana ke akaun bank peribadi mereka.

Lynch turut berharap dana yang disalahgunakan ini akan dibawa kembali ke Malaysia.

Dalam pada itu, kata Najib, semua proses perlulah dihormati selain peluang untuk membela diri.

"Maknanya seseorang itu ada peluang untuk bela diri sendiri atau gunakan proses penghakiman di mahkamah, dan kita tidak sewajarnya, jangan buat kesimpulan selagi proses belum selesai.

"Tetapi maknanya kita pandang serius perkara ini dan kita tidak ingin ada mana-mana pihak salah anggap bahawa kerajaan tidak mahu prinsip good governance, urus tadbir baik ini menjadi satu yang sentiasa diperjuangkan oleh Malaysia," jelasnya.

Laporan penuh bacalah di SINI
Posted: 21 Jul 2016 02:13 AM PDT
Bertuahnya badan dia..macam bapa tiri dia jugak, Bapa tiri dapat derma RM2.6Billion dari Arab.. anak tirinya pulak dapat hadiah sebanyak RM381 juta dari syarikat Aabar BV..

Penderma untuk bapa tiri dia tidak mengharapkan sebarang balasan.. begitu juga pemberi hadiah untuk anak tiri dia..

Kononnya hadiah diberi dengan ikhlas berdasarkan hubungan yang rapat peribadi Aabar AV dan anak tiri Najib tu..

Anak tiri Datuk Seri Najib Razak, Riza Aziz, mendakwa dana 1MDB bernilai AS$94 juta (RM381 juta) dalam akaun - yang dia memiliki akses untuknya - adalah hadiah daripada syarikat Aabar BVI, kata Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat. 
"(Riza) Aziz mendakwa - termasuk dalam laporan cukainya pada 2012 - wang itu adalah 'hadiah' daripada Aabar BVI," kata laporan itu semalam. 
Menurut DOJ, Aabar BVI - sebuah syarikat didaftarkan di Kepulauan British Virgin dengan nama sama - menerima AS$1.367 bilion wang yang diselewengkan daripada bon 1MDB untuk perjanjian pembelian kuasa pada 2012. 
Daripada jumlah itu AS$238 juta dimasukkan ke akaun syarikat perfileman Riza, Red Granite, di Singapura. 
DOJ mendakwa Riza menggunakan AS$94 juta wang itu untuk membeli tiga harta tanah - dengan setiap satu di New York City, Beverly Hills dan London. 
Dalam saman dikemukakan pihak berkuasa AS itu, DOJ memperincikan bagaikana firma perakaunan berpangkalan di AS, Nigro Karlin Segal Feldstein & Bolno (NKSFB) cuba mendapatkan penjelasan mengenai "hadiah" berkenaan. 
"Dana itu datang daripada seorang pelabur dalam Red Granite Capital, saya tidak dapat mengesahkannya tanpa bukti bahawa ia bukan pendapatan kepada Riza. Firma berada dalam risiko, angka-angkanya terlalu tinggi," kata seorang rakan kongsi NKSF melalui e-mel. 
Pindahan tanpa sebab 
Seorang pengarah urusan di firma itu yang bertindak bagi pihak Riza menjelaskan Aabar BVI adalah "sebuah syarikat pegangan persendirian seorang rakan keluarga" individu terlibat. 
Dia juga menyertakan sekeping surat daripada Mohamed Ahmed Badawy Al-Husseiny iaitu pengarah Aabar BVI serta ketua pegawai eksekutif syarikat itu ketika transaksi berkenaan berlangsung. 
Kandungan surat itu ialah: "Surat ini bertujuan mengesahkan bahawa pemindahan AS$94,500,000 yang terdiri daripada pindahan kawat pada 18 Jun 2012 untuk BSI Bank Bhd (nombor akaun [XXX] 250A) untuk manfaat Riza Aziz bertujuan sebagai hadiah. 
"Pemindahan itu dibuat tanpa sebarang pertimbangan dan tiada perkhidmatan dijalankan atau hadiah diterima bagi aset. Ini adalah satu pemindahan tanpa sebab dibuat dengan ikhlas berdasarkan hubungan yang rapat peribadi kami." 
DOJ bagaimanapun menafikan hal itu dalam nota kakinya, dengan menjelaskan pada tarikh pemindahan itu berlangsung, Aabar BVI sebenarnya menyalurkan AS$133 juta kepada Red Granite. 
Tambah DOJ dana sebanyak AS$94 juta itu adalah jumlah yang dipindahkan Riza "ke Amerika Syarikat dalam tempoh kira-kira lima bulan dan digunakan untuk membeli aset peribadi". 
Selain digunakan untuk membeli harta tanah DOJ mendakwa dana 1MDB bernilai AS$64 juta digunakan untuk membiayai filem terbitan Red Granite, The Wolf of Wall Street. 
Bagaimanapun Red Granite menafikan tahu sebarang maklumat mengenainya. 
Sejumlah AS$41 juta wang 1MDB juga dikatakan diguna untuk membiayai aktiviti perjudian Riza, hartawan Jho Low serta rakan mereka Eric Tan Kim Loong lapor Malaysiakini
Ni pertama kali dalam hidup aku, aku dengar ada syarikat yang sanggup berikan hadiah kepada individu yang baik dan rapat terhadap mereka..

Kalau tiga rinngit lapan kupang tu tak pa lah jugak.. tapi ni RM381 Juta.. he..he.. nak perbodohkan siapa ni?
Bertindak atas pemintaan Amerika Syarikat, pihak berkuasa Switzerland merampas tiga karya yang berkait dengan siasatan keatas syarikat milik kerajaan Malaysia 1Malaysia Development Berhad (1MDB), kata mereka pada Khamis.

Jurucakap Pejabat Kehakiman Persekutuan berkata karya yang dirampas adalah La Maison de Vincent à Arles (rumah Vincent di Arles) yang dilukis Van Gogh, dan Saint-Georges Majeur (senja kala di San Giorgio Maggiore) dan Nympheas avec Reflets de Hautes Herbes (pantulan telepok dan pelbagai herba) yang dilukis Monet.

Beliau mengesahkan laporan oleh akhbar Neue Luzerner Zeitung.

“Operasi masih belum tamat maka kami tidak akan beri sebarang kenyataan berhubung lokasi lukisan-lukisan itu,” katanya.

Amerika Syarikat memfailkan saman pada Rabu untuk merampas aset-aset bernilai AS$1 bilion (RM4.07 bilion) yang dibeli dengan wang yang dipercayai disonglap daripada 1MDB.


The Swiss authorities, acting on United States request, have seized three rare paintings linked to an investigation into the scandal-hit Malaysian state fund 1MDB.

A spokeswoman for the Federal Office of Justice said the paintings were Vincent van Gogh's La maison de Vincent à Arles and Claude Monet's Saint-Georges Majeur and Nympheas avec Reflets de Hautes Herbes.
She was confirming a report by the Neue Luzerner Zeitung newspaper.

"The operation is not over yet so we will not comment at the moment on the location of the paintings," she said.

The US government on Wednesday filed lawsuits seeking to seize $1 billion in assets bought with money believed to have been stolen from the Malaysian 1MDB sovereign wealth fund.

The civil lawsuits allege that a total of $3.5 billion was misappropriated from 1MDB, a fund Malaysian Prime Minister Najib Razak established in 2009 and whose advisory board he chaired.

Federal prosecutors are seeking to seize $1 billion that they say was diverted from 1MDB into luxury real estate in New York, Beverly Hills and London as well as paintings by Van Gogh and Monet and a private jet.

They also are trying to seize proceeds from the 2013 film "The Wolf of Wall Street". Riza Aziz, Najib's stepson and founder of Red Granite Pictures, which produced the movie, was named in the lawsuit.

Please continue yours reading HERE

The operation is not over yet... kita tunggu sajalah...
.......

Tiada ulasan: