Google+ Badge

Khamis, 28 Julai 2016

6079. Sebelum tidur.

Didiklah hati untuk memaafkan orang yang pernah melukakan hati kita agar kita tidur tanpa rasa dendam dan benci. In Syaa Allah tidur kita semua dalam jagaan serta lindungan Allah SWT

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh.

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 • 
Ringan-ringankanlah lidah kita untuk menyebut Bismillah, Alhamdulillah dan memberi ucapan salam kepada sesama kita. Itu semua juga adalah ibadah yang akan dicatat di dalam dairi amalan kita setiap hari. 

3 Hal yang tak mungkin akan kembali
1. Jalanilah WAKTU mu sebaiknya selaku Hamba kepadaNYA.. Dan tatkala ALLAH SWT masih lagi memberikanmu nikmat nyawa ini maka kerjakanlah amalmu selagi WAKTU itu ada lagi kerana ia tak mungkin akan kembali setelah engkau melewatinya...
2. Jagalah akan KATA - KATA mu sebaiknya.. Kerana LIDAH yang tak bertulang ini boleh sahaja jadi asbab PAHALA buatmu.. Dan boleh sahaja ianya jadi asbab DOSA bagimu. Aturkanlah KATA - KATA mu sebaiknya.. Dan ingat sungguh-sungguh bahawa tak mungkin sewenang-wenangnya engkau menarik KATA - KATA mu setelah apa yang telah engkau katakan.. Kerana di LUKAI oleh LIDAH itu lebih sakit dari tergigitnye LIDAH.. Dan moga sahaja KATA - KATA mu tak menjadi asbab kepada DOSA engkau kepada manusia..
3. Rebutlah KESEMPATAN yang masih ada untuk mengumpul AMALAN mu.. Kerana SAKHARATUL MAUT itu akan tiba tanpa engkau menduganya.. Dan ROH yang dicabut dari JASAD itu takkan mungkin boleh kembali sekalipun engkau memintanya kembali.. Kerana ENGKAU DATANG DARI ALLAH DAN PADA ALLAH JUGALAH ENGKAU AKAN KEMBALI...
Jadilah kamu orang yang baik, orang yang baik bila ada disukai, bila tiada dirindui, bila mati ditangisi. Janganlah kamu jadi orang jahat, bila ada dibenci, bila tiada disukai ,bila mati disyukuri.
- Sayyidina Ali Bin Abi Thalib
 Manusia yang hebat dan luar biasa ialah manusia yang mampu untuk memaafkan dan melupakan setiap kesalahan orang lain terhadapnya walaupun amat perit dan terhiris dengan perbuatan mereka. Jika tidak mana mungkin Rasulullah SAW pernah mengisyaratkan perihal seorang jejaka sebagai ahli syurga bukan kerana ibadahnya yang luar biasa tetapi sifat pemaaf dan tidak pernah menyimpan dendam mahupun hasad pada orang lain.
Wallahua'lam.
TIPS
MASIH SOAL KODRAT: MENGAPA LUBANG HIDUNG ADA DUA..?
Kita memiliki hidung berlubang disebelah kiri dan kanan, apakah fungsinya sama?
Sebenarnya fungsinya tidak sama dan dapat kita rasakan bedanya; sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan yg kiri mewakili bulan (mengeluarkan dingin).
Jika SAKIT KEPALA, cobalah MENUTUP Lubang hidung sebelah KANAN, bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 menit, sakit kepala akan sembuh.
Jika merasa LELAH, lakukan sebaliknya. Tutup lubang hidung sebelah KIRI dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan. Tak lama kemudian, Anda akan merasakan segar kembali.
Perempuan bernafas lebih dg hidung sebelah kiri, sehingga hatinya gampang sekali dingin. Laki-laki bernafas lebih dg hidung sebelah kanan, sehingga gampang sekali marah.
Apakah Anda memperhatikan pada saat bangun, lubang hidung mana yg bernafas lebih cepat? Sebelah kiri atau kanan?
Jika lubang hidung kiri bernafas lebih cepat, Anda akan merasa sangat lelah. Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas, Anda akan merasa segar kembali dengan cepat.
Cara tersebut boleh diajarkan kepada anak-anak, tetapi efeknya akan lebih baik diterapkan kepada orang dewasa.
Pada suatu malam, saya duduk menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafas dengan lubang hidung sebelah kiri. Dalam kurang dari satu minggu, sakit kepala saya sembuh. Saya teruskan melakukannya selama 1 bulan, sejak malam itu sampai sekarang, sakit kepala saya tidak kambuh lagi.
Sungguh sempurnanya pengaturan ciptaan Allah. subhanalloh
oleh : wawat kurniawan
.................................. 

Tiada ulasan: