Selasa, 17 Oktober 2017

6235. Founder Jakel adalah Mohamed Jakel bin Ahmad.


Oleh Datuk Faroz Jakel.
Assalam dan mohon izin Kan saya ber cerita serba sedikit latar belakang Sykt saya. Founder jakel adalah Mohamed jakel bin ahmad dan lahir di muar 1941.

Pada tahun1980 biz ayah terpaksa di tutup di jalan maharani di muar kerana owner kedai ambil balik kedai tersebut .Dan ayah menjual baju baju dan pakaian di estet dgn menaiki bycycle selama 3 tahun dan nasib ayah kurang  baik sekali lagi , Biz kurang baik kerana stok kebanyakan stok lama. Keadaan bertambah susah..Ibu terpaksa jual aiskrim dgn hantar ke sekolah dan saya juga menjual gula getah di sekolah utk bantu pendapatan keluarga.. . 

Tetapi dgn semangat biz yg berkobar kobar ayah berani kan diri dan berpindah seorang diri  ke segamat  dan membuka sebuah sykt yg di beri nama Jakel trading dan memulakan perniagaan disegamat tahun 1985 dgn menyewa sebuah kedai kecil utk mulakan perniagaan nya Dgn pinjam dari bank ocbc sebanyak 30 k dan 2 ribu simpanan mak..

Ayah usahakan sendirian dan di bantu oleh 1 staff shj. Saya waktu itu hanya berumur 13 tahun tinggal di muar. Weekend jumaat saya berulang alik seorang diri naik bus dari muar ke segamat. Tolong ayah dan Ahad saya balik semula ke muar ,Alone. For 1 year. Saya dan ayah berusaha keras dan berusaha utk menaikkan biz dan tahun 1989 saya tamat spm saya tolong ayah sepenuh masa di kedai.

Saya berazam nak ubah nasib keluarga. Saya lihat ayah di hina oleh tuan kedai waktu di muar sebelum kedai di tutup.Saya sedih sgt. 1992 adik beradik saya mulai  bantu di ketuai oleh kaka sulonh saya n adik lelaki saya iaitu nizam shiraz izani lokman dll( kita punyai 12 adik beradik) jakel melebarkan sayap dgn menjadi semi Wholeseller , semua stok di beli dari importer singapura Pada 1997 recession. Most of the singaporean companies has closed down.

1998 saya pujuk ayah utk beli direct akhirnya beliau setuju dan jakel dapat import direct dari  korea japan n india and dlm masa yg sama juga telah mendapat tawaran masuk tender penjualan bangunan REX di segamat dan kita telah menang dgn harga rm 1.6 juta dari owner iaitu shaw brothers. Kami adik beradik berpakat convert cinema tersebut kpd jualan gudang dgn menjual kain kain yg kami import ke semua pelanggan dgn harga retail. Maka bus bus rombongan dari kelantan Terengganu dan pahang malahan frm jb dan kL serta kedah serta penang dtg berpusu ke Segamat. Seminggu tak kurang dari 100 buah bus, dan bus bus tersebut dahulunya ke Tangkak. Bila pelanggan2  ini membandingkan harga between segamat dan tangkak they found des dan harga jakel lebih menarik. So most of the busses swift to segamat. Biz was Alhamdulilah and 2001 jakel robohkan Rex cinema dan rebuild  new complex yg di nama kan wisma jakel.

Pada 2004 jakel ambil langkah dgn berani dgn membuka franchise textile pertama di bwh PUNB (pemodalan usaha nasional berhad)dgn beri peluang kepada anak2 muda ( siswazah menggangur) dlm projek yg dinama kan Mentor Mente. Peluang juga di buka kpd peg kerajaan yg berminat dan pinjaman di tanggung oleh Mente( iatu peminjam) yg membuka caw tersebut dan caw pertama jakel buka di kuantan. Sales sangat menberangsangkan. 2006 kita buka lagi 5 . Than 2006 2. 2007 kita buka di jalan bunus masjid india( that was the turning point) 2009 di sh alam.

Than  ayah meninggal pada feb 2009 .now ee have total 21 caw all over Msia.setelah itu saya took the helm dan berpakat bersama semua adik beradik iaitu Nizam dan izani. Serta adik beradik lain and 2010 saya actively buying shophouses utk kegunaan sendiri sbb bapak pesan jgn sewa bangunan yg kita biz kelak di halau oleh landlord.

Based on his statement saya mulai invest dlm hartanah dan real estate. 2012 saya beli capsquare dari dato seri akhbar khan owner BDRB iaitu ower yg sama juga dgn BSC . Setelah beli capsquare  saya build.new HQ jakel iaitu jakel mall dan rejuvenated remaining building dan beri peluang menyewa kpd sykt islam.

Semua kejayaan ini berlaku dgn izin Allah dan doa ibu derta usaha adik. Beradik dan staff2 saya . Saya cuma berusaha mengurangkan penguasaan syk asing dari monopoly peluang yg ada dan kita dapat rasa sedikit 3% tak silap saya  bangunan commercial di bandar besar di miliki oleh org islam. Selebihnya bangsa asing. Ini semua jihad ekomoni saya.

Allah maha mengetahui dan moga Allah bless us always .




Tiada ulasan: