Khamis, 19 Oktober 2017

6263. Patutlah dah lama xnampak.

Perkongsian sebenar dari salah sorg Jemaah Surau di klang selangor.

Assalamualaikum Warahmatullaji Wabarakatuh.

Patot lah dah lama x nampak Husain, rupanya dia dh prgi mnggalkan dunia yg fana, dia di gelar Husein gila.. sbb dri zahirnya kita lihat dia x sprti org biasa/normal..

dia selalu ada di surau2.. kja dia mngutip bnda2 ktor di kapet surau di kwasan surau.. msuk dlm poket nya..

prnah jemaah surau bagi dia pnyapu, dia xnak.. katanya..rugilah kalau aku pakai pnyapu.. kalau satu aku kutip gna tangan..10ganda ALLAH SWT bg aku.. jd jemaah xbleh nk kata apa..

kdang2 dia cuci blik air surau.. dia brus lantai dndng2... kalau 1blik air dia brus.. smpai 1hari pn x siap..sbb apa? orng bg brus..dia x nak..dia nk gunakan brus gigi nya..bila di tnya.. katanya rugilah kalau pakai brus lantai.. skjap dah siap..x smpai sejam dah siap..kalau pakai brus gigi malam bru siap.. stiap kali aku brus waktu brlalu ALLAH SWT bg aku hadiah nanti.. jd dpt bnyak...  Astaghfirullah Al Azim...

orng bg duit xnak.. dia kata aku ada tngan, ada kaki bleh jalan2 cari makanan yg orng buang.. membzir bdosa.. aku x prlukan duit nak makan je.. aku makan untk hdup nk brsihkan surau...

klau mntak rokok sbatang.. orng bg skotak dia marah.. kau x paham ke aku nk sbatang je.. bdosa mntak2 orng bnyak2.. skit2 x palah..

pelik prangai Husein ni.. kdang2 kutip2 nasik satukan smua.. ltak kat lantai.. bla tnya.. semut pn makhluk ALLAH SWT.. kalau kucing bleh bg Mason macam ni.. knapa smut x bleh? last2 jemaah imam biarkan shaja, apa dia buat..

org solat dia x solat...prnah jemaah tnya.. Husein marilah solat sama.. dia tempik nya jemaah tu.. kan ALLAH SWT kata orng gila xpayah solat.. x bleh, haram.. SubhanALLAH...

siapa Husein ni sbnrnya? yg thu kisah asal.. dia ni plajar pondok... dlunya mak tirinya suka dera nya.. pkul.. bapak nya pn sama.. smpailah dia tekanan, mrayau2 x tntu arah...

paling tekejut skli... Husein bebel2.. mana muazim ni x azan ke dh nak Maghrib ni...aku jelah Azan kan..jemaah tahan dia..tp imam surau sruh biarkan sahaja... SubhanALLAH...

saat dia Azan...menitik air mata imam jemaah mndngrnya.. lbh smpurna dari kita yg ada...kata imam surau tu...bla di tnya Husein.. pndai kau Azan ye? mnglah pndai dah hari2 aku kat sini.. aku solat je x bleh.. ALLAH SWT x bagi..

krong pn xsuka aku.. smua duduk jauh.. lpstu dia gelak..

saat jenazah Husien smpai.. ktika di mandikan..3orng tukng mndi jenazah btukar2 krana x snggup.. mngigil.. menangis.. sebak melihat jenazah Husein... muka berseri2, dlu htam bdaki.. gigi yg bkarat jd putih bsinar.. bau bsuk hilang bgtu shja.. wangi nya jenazah Husein shingga kalah bau haruman atar jemaah yg pakai... ALLAHU AKBAR...

kalian nak tahu.. dari zahirnya kta nmpak dia gila.. tp hakikatnya dia bijak.. kita lihat dia bdaki kotor busuk.. zahirnya bila di mndikan kelihatan sifat asal sbnr arwah..

Seminggu Surau snyi sepi.. Sebulan silih bganti imam btukar2 sbb nak menDoakan Husein. jenazah imam pn x smpai macamtu orng doakan... byngkn 30hari stiap kli lps Solat, msti mndoakan ksejahtraan Husein ..smpai mnitis air mata imam dan jemaah rndukan Husein gila..

kita ni trhijab zahir shngga x nampak dlamannya..

Smoga mnjdi iktibar buat kita smua yg masih hidup dan mencari2 kesempurnaan di dunia persinggahan ini.

ALLAH SWT pandang Nawaitu kita, ati kita, ketulusan dan keikhlasan serta keImanan, keTaqwaan, keIslaman, keTaatan dan keSetiaan kita.. bkn pada rupa, warna kulit, status, harta, pangkat, darjat, kepuraan zahir batin.

Muhasabah diri sndri dan utk saudara seIslamku utk sedar dr khayalan yg samar dan kembali kpd Janji kita yg nyata kpd ALLAH SWT YANG HAQ.





Tiada ulasan: