Isnin, 6 November 2017

6314. Yang Pandai Hanya Allah Subhanahu Wataalla. Part 01.

Baca kupas - merujuk kepada yg arif dan faham dengan jelas serta penyudahnya amalkan yang Maha Pandai perintah dan larangi. Aamiin.

yg komen kata malaysia nie mazhab syafie semua kartun punya otak, suruh baca buku buku tulisan dan fahamkan kitab kitab imam syafie lansung tak mahu dan ada pula yang tak tahu langsung dan mai pula 3suku duk komen yahudilah, syiah lah dan segala bagai, mai jawab soalan aku korang bayar zakat ikut jalan syafie tak? kedua ahli-sunah waljamah(ASWJ) iktifat satu ke 4 mazhab??????? yang duk kata malaysia nie syafie dan terusan syafie korang nie iktiraf ke tak 3 mazhab yg lain?????? kalau iktiraf kenapa nak halang nak sekat tak kke bodoh, elok melayu dari zaman purba melayu sampai zaman hybrid melayu selain dari pengkhinatan bangsa yang suka tokok tambah sehingga agama itu menjadi milik satu bangsa. siap dengan amalan upah doa selamat, keluarga jenazah kena bayar upah sembahyang mayat dan keluarga jenazah siap kena bagi jamu lagi pada yg hadir, mcm itu korang kata ajaran syafie????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????


Zaki Razak yo tu sokong eh pengikut Mazhab Syafie ni tak pandai.. terbukti dalam you tube 'Debat Seru antara Ustadz Asful (wahabi) VS Ustadz Idrus Ramli.. Hebat Ustadz Asful....😎


saya tak menyokong mana mana pihak, kita dikalangan orang umum yg mengambil dari mereka yg arif, jika hujah yg diberi adalah kuat dan ia bersesuaian dgn tahap keperluan dan persekitaran saya walaupun datang dari mazhab yg lain (antara 4 mazhab) saya akan menerimanya. hakikat ASWJ menetapakn 4 jalan terbaik walaupun fokus utama adalah syafie namun kita tetap menerima hujah dan sumber yg datang dari 3 yang lain berdasarkan "atas apa yg perlu", islam itu agama yang menyuruh kita berserdahana dalam semua pekara dan perbuatan ia tidak memberatkan hal hal kedunian dan melarang kita berbuat pekara yang berlebih lebihan demi akhiarat, ia agama yg bijaksana yang memberi ruang untuk kita berfikir, berhujah dan berbahas dalam semua pekara dan berlapang dada selagi ia tidak melanggar tertib dan akidah, selain itu islam adalah agama yg ringan yg diberikan oleh allah pada kita jika dibandingkan dengan nabi terdahulu terutama yang diturunkan kepada bani israel dimana agama yg diturunkan pada bani israel adalah jauh lebih berat, justeru saya menilai mereka pada hujah dan rawi, dan meletakan meraka melalui hujah yg lain lalu ditimbang dari sudut keperluan dalam beragama maka saya mohamad zaki bin razak itu adalah saya dalam berpegang pada agama.


Fadlie Husain haha ..tentang zakat u patut mu tanya puak Wahabi? Sendiri bodoh jawab orang bodoh..sebab mengikut Ahli Sunnah Waljamaah ( nama dah Ahli Sunnah Waljamaah) cuba terjemahan maksud Waljamaah...tu pun bodoh eh... Mazhab Syafie di Malaysia sumber hukumnyo ialah: 1.Al Quran 2.Sunnah Rasul /hadis 3.ijma' ulamak 4.Qias....faham maksud qias ni? _ini berbeza dengan fahaman yang dibawa oleh puak 'fahaman baru' wahabi... kononnya ambik dalam Quran Dan Hadis tiada ijma' Ulamak Dan qias....Jadi jawapan yang mu Tanya tentang zakat berbeza zaman Rasuluallah dengan zaman sekarang ni Tak berkaitan dengan Mazhab Syafie... jawapan dalam Wahabi bidaahlah kan sebab Rasuluallah x buat kalau bidaah sesatlah kan....

Sumber:
https://www.youtube.com/watch?v=G_cAHdEeVLE



.

Tiada ulasan: