Isnin, 6 November 2017

6315. Yang Pandai Hanya Allah Subhanahu Wataalla. Part 02.

 ☆السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ☆
PEDOMAN

Carilah teman yang jujur dan hindari teman yang buruk. Jika teman kita baik, maka secara tidak langsung kita terpengaruh oleh sikapnya yang baik.

Abu Hurairah RA telah menyebutkan Nabi SAW bersabda:

ﻣَﺎ ﻣِﻦْ ﻭَﺍﻝٍ ﺇِﻟَّﺎ ﻭَﻟَﻪُ ﺑِﻄَﺎﻧَﺘَﺎﻥِ ﺑِﻄَﺎﻧَﺔٌ ﺗَﺄْﻣُﺮُﻩُ ﺑِﺎﻟْﻤَﻌْﺮُﻭﻑِ ﻭَﺗَﻨْﻬَﺎﻩُ ﻋَﻦْ ﺍﻟْﻤُﻨْﻜَﺮِ ﻭَﺑِﻄَﺎﻧَﺔٌ ﻟَﺎ ﺗَﺄْﻟُﻮﻩُ ﺧَﺒَﺎﻟًﺎ ﻓَﻤَﻦْ ﻭُﻗِﻲَ ﺷَﺮَّﻫَﺎ ﻓَﻘَﺪْ ﻭُﻗِﻲَ ﻭَﻫُﻮَ ﻣِﻦْ ﺍﻟَّﺘِﻲ ﺗَﻐْﻠِﺐُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ

Ertinya:

“Tidak ada seorang pemimpin pun kecuali ia memiliki dua orang teman karib, seorang teman yang menyuruhnya berbuat kebaikan dan melarangnya dari perbuatan mungkar dan seorang teman yang mengajaknya berbuat kerosakan, maka barangsiapa yang terjaga dari keburukannya maka ia telah terjaga dan ia termasuk di antara yang menang di antara keduanya.”
(Riwayat Nasai)


M u t i a r a   K a t a
•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•

Ilmu itu kehidupan hati daripada kebutaan, sinar penglihatan daripada kezaliman dan tenaga badan daripada kelemahan.

-=-=-=-

Baca kupas - merujuk kepada yg arif dan faham dengan jelas serta penyudahnya amalkan yang Maha Pandai perintah dan larangi. Aamiin.


Minda maju....pelajar2 semakin bijak...ingin tahu dan berfikir.Yg penting jgn taqlid buta. Bila masyarakat dah faham apa itu wahabi..maka automaticly' mereka kenal syiah dan ahlulbidaah wal hawa. 👍👍👍Dr Maza.


wahabi pengasasnya muhammad bin wahab bin sulaiman lahir pada tahun pada kurun ke 12 dan meninggal pada kurun ke 13.. abu hasan ashari pengasas mazhab akidah asha'irah meninggal pada kurun ke 4.. adakah kau tahu apa itu asha'irah dan maturidia.. ? dan apa yang kau faham tentang wahabi.. mai share


..imm Syafie ikut aqidah siapa..?


putera trust..tak payah nak cita panjang sangat..sini point utama dia..LABELLING orang..tak sama pendapat kompem wahabbi..sebar hadis sahih kompem wahabbi..tak ikut majoriti macam baca yassin malam jumaat kompem wahabbi..tak kisah lepas ni apa lagi label..najibiyah ka, rosmahiyah ka, mahathiriah ka..itu semua LABELLING..paham perangai masyarakat kita dulu..


Mudah terpengaruh dgn ajaran baru sebab ada manusia seperti Maza memutar belit agama Islam yang suci... nauzubillah min zalik


awak tengah mengigau ni..pi tido balik..berputar2 apa yang kau taip ni..


Daniel Delisha.. kau nak bersuara itu hak kau. tiada siapa yg boleh suruh kau berhenti menaip.. kalau betul kau berada di pihak yang betul bersama dr.maza,kau perlu berani berdebat dengan orang yang kau rasa salah.. kembali pada soalan kau daniel delisha,bila masa aku labelling dr.maza atau sesiapa sebagai wahabi.. ? tetapi aku musykil 2 kali org berlainan yang bertanyakan samada dia (dr.maza) wahabi ke tak.. tapi dia tak ada menidakkan ataupun mengiakannya.. sekarang aku ajukan soalan pada kau daniel delisha.. apa itu akidah Asha'irah dan maturidia mengikut pemahaman kau.. dan apa pulak akidah wahabi.. sila jelaskan..


WAN ZALMIAH BT WAN ZAKARIA Ajaran baru? Buktikan bahawa Dr Maza membawa ajaran baru yg bukan dari ajaran Islam. Ya Dr Maza membawa pembaharuan, tapi itu sebab masyarakat Melayu dah banyak terpesong. Dr Maza membawa balik ajaran Islam yang asli. Tengok video Dr Maza, bila bercakap berdasarkan dalil. Quran kata apa? Hadis kata apa? Imam besar ni kata apa? Imam besar tu kata apa? Tak macam kebanyakan ulama melayu yang selamba je kata "kalau baik apa salahnya" dan banyak ikut logik sendiri. Islam ni ada sumbernya Quran dan hadis, tapi banyak ulama melayu yg main hentam je bagi fatwa.


+Uyen rule's imam syafie berada dalam zaman salaf iaitu 3 kurun terawal,Rasulullah saw ada bersabda umat terbaik ada pada 3 kurun pertama iaitu zaman sahabat,zaman tabien,zaman tabi'ii tabi'en.. pada 3 kurun pertama (Zaman Salaf) ini dipenuhi dengan para alim-ulamak,diorang tak masuk mana-mana mazhab.


Din rojak,di dalam buku dr.maza dia trelah menulis bahawa melakukan tawasul itu haram.. tetapi tahu kah kau pada zaman sahabat selepas kewafatan baginda Rasulullah saw.. para sahabat pun melakukan tawasul,so sekarang ini siapa yang lebih betul para sahabat baginda nabi saw ataupun dr.maza.. ?


putera trust ....asha'irah ,maturudiah aqidah ikut sape..? buku2 ulama diaorang ada ke..? Wahabi ikut mahzab imm Ahmad...buktinya dr buku tulisan2 beliau.


putera trust ...tawasul org sholeh yg mati/kubur lama r mcm geng kuburiyun buat tuh amalan sape......ada rujukan dari shalafusholeh ke(3 kurun terbaik)


putera trust ...aku tengok dr Maza ajak orgramai ikut beragama sepertimana generasi 3 kurun terbaik(shalafusholeh)..dan imm muktabar yg 4 ..yakni ikuti mereka ini semua dlm memahami/menafsiri/amalan2 . Clear!


Uyen Rule's mcm aku cakap kau tadi 3 kurun pertama zaman salaf tidak bermazhab dan diorang berakidah salaful soleh.. dan pada kurun keempat asha'irah dan maturidia diasaskan oleh imam abu hasan ashari dan mansur al-maturidi.. betul ke wahabi mengikut imam ahmad,sebabnya wahabi mengharamkan tawasul sedangkan tawasul dilakukan para sahabat nabi saw,ada percanggahan di situ.. untuk pengetahuan kau pengasas fahaman wahabi,menurut syaikh muhammad bin wahab menyatakan sesiapa yang tidak sepahaman dengan dia adalah kafir dan darah orang itu halal dibunuh. setahu aku,fahaman wahabi ini adalah fahaman orang yang menentang perkara-perkara baru yang tidak di lakukan oleh Baginda Rasulullah saw.. so,aku nak tahu kalau imam2 wahabi berceramah zaman sekarang ni adakah diorang menguna kan microfon... ? sebab itu kan bidaah benda baru dan nabi tak buat pun..

selanjutnya di:
https://www.youtube.com/watch?v=G_cAHdEeVLE









 .

Tiada ulasan: