Selasa, 19 Disember 2017

6717. Petanda BN menang besar PRU14.



Islam. Ekonomi. Rasuah dan Salah Laku. Hal Tidak Disangka-sangka. Kesetabilan. Raja. Hubungan Global.

Islam. 

Tiada senario buruk pada bangsa, agama jika PH ambil alih Putrajaya

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 40 minit yang lalu
Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang dalam kenyataan medianya kelmarin berkata, tiada senario buruk akan berlaku ke atas mana-mana bangsa dan juga agama sekiranya Pakatan Harapan (PH) menerajui pemerintahan negara seperti yang didakwa oleh pemimpin Umno dan Pas. “Secara semula jadi dalam sistem pemilihan lima tahun sekali, jika PH menggantikan Umno-BN sebagai Kerajaan Pusat di Putrajaya, kerajaan PH yang baharu perlu membuktikan bahawa ia lebih baik daripada kerajaan Umno-BN dalam melindungi dan meningkatkan hak serta kepentingan semua kaum dan agama di negara ini teruma Melayu... lagi »

Minda Melayu yang telah lama mati

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
Melayu bukanlah dikenali sebagai bangsa yang mundur dari segi pemikirannya. Kejumudan itu memang benar meliputi sebahagian besar Melayu yang rata-ratanya beragama Islam. Persoalannya apakah mereka sendiri yang sebenarnya mahu menjadi bangsa paling belakang dalam pengamalan semua cabang tidak kira ekonomi, politik dan sosial? Jawabannya hampir pasti tidak mudah untuk kita jawab walau sejak azali kita lahir sebagai Melayu. Kematian minda Melayu ini hakikatnya telah berlaku sekian lama. Kelesuan pemikiran Melayu menatijahkan pelbagai kesan yang menjadi bukti persoalan yang penulis lont... lagi »

Najib-Hadi pula sertai demo anti-Israel minggu depan di Putrajaya...

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Satu perhimpunan besar-besaran akan diadakan di Masjid Putra di Putrajaya Jumaat depan bagi menunjukkan semangat solidariti membantah tindakan Amerika Syarikat mengiktiraf Baitulmaqadis sebagai ibu negara Israel. Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata perhimpunan itu akan melibatkan badan bukan kerajaan (NGO) Islam dan bukan Islam bagi menyatakan bantahan terhadap tindakan itu yang diumumkan Presiden Amerika Syarikat Donald Trump minggu lalu. “Saya menyeru rakyat Malaysia termasuk pemimpin NGO tanpa mengira agama untuk berkumpul di Masjid Putra pada Jumaat depa... lagi »

Himpunan Bantah Trump

Addin pada Addin - 3 hari yang lalu
*Himpunan Bantah Trump*. Seramai kira-kira 500 orang peserta Himpunan Jurusalem Bukan Hak Zionis Israel berhimpun bagi menyatakan bantahan terhadap tindakan Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump yang mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel. *Himpunan Bantah Trump*. Peserta mula berhimpun seawal jam 12 tengah hari di Menara Tabung Haji dan mula berarak menuju ke Kedutaan Amerika Syarikat sekitar jam 2 petang selepas solat Jumaat. Perarakan tersebut disambut dengan laungan Allahuakbar dan Hidup Palestin oleh para peserta yang turut membawa sepanduk bagi menyatakan banta... lagi »

Mengapa HARAPAN yakin akan ada k’jaan baru

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Malaysia akan mempunyai kerajaan baru sekiranya Umno kalah 40 kerusi di Semenanjung Malaysia kepada Pakatan Harapan (HARAPAN). Jika 50 peratus pengundi Melayu memilih HARAPAN, pakatan pembangkang malah akan menubuhkan kerajaan dengan dua per tiga majoriti. Ini adalah realiti. Justeru, saya terkejut dengan hakikat bahawa sesetengah penganalisis politik dan ahli politik enggan memahami dinamik pilihan raya dan demografik berkenaan faktor yang akan menentukan keputusan pilihan raya umum (PRU) akan datang. *Klise politik dan realiti* Masalah paling besar di kalangan yang kononnya cerdik ... lagi »

Persoalan Ateisme Dikalangan Anak Melayu

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 3 hari yang lalu
Oleh : KHALID SAMAD *Hakikatnya Agama Adalah Kepercayaan Mengenai Tuhan, **Samada Esa Atau Ramai, Samada Ada Atau Tidak ...* Soalan mengenai bagaimana ingin ditangani kegiatan golongan Ateis ditimbulkan oleh YB Kota Raja Dr. Siti Mariah Mahmud di Parlimen dan ianya dijawab Timbalan Menteri Dr. Asyraf Wajidi. Malangnya jawapan Timbalan Menteri tidak memberikan langkah-langkah konkrit yang boleh diambil. Selain dari menyatakan bahawa ianya di bawah kuasa Negeri, Timbalan Menteri menyebut Akta Hasutan dan Perlembagaan sebagai sebahagian dari jawapannya. (Boleh rujuk tulisan *di sini ... lagi »

Wanita cina ini dijatuhkan hukuma penjara 6 bulan dan denda kerana hina Nabi Muhammad

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
Bernama IPOH: Seorang suri rumah dipenjara 6 bulan dan didenda RM15,000 oleh Mahkamah Majistret setelah didapati bersalah mengeluarkan kata-kata menghina Nabi Muhammad tahun lepas. Majistret Siti Hanum Mohmad Sah memerintahkan tertuduh dikenakan hukuman penjara 3 bulan bagi setiap pertuduhan jika gagal membayar denda RM15,000 yang dikenakan. Semasa menjatuhkan hukuman itu, Majistret Siti

Ekonomi. 

Orang muda kecewa dengan kegagalan dasar-dasar ekonomi UMNO

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
Kekecewaan golongan muda terhadap parti politik pemerintah dan pemimpin negara ini bukan sekadar persepsi kosong namun mempunyai asas yang kuat. Sudah tentu, kekecewaan itu tidak akan hilang hanya dengan janji-janji manis menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) sebagaimana yang galak ditabur pemimpin-pemimpin parti itu dalam Perhimpunan Agung UMNO 2017 baru-baru ini. Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin dalam ucapannya telah berjanji kononnya parti tersebut akan mengambil inisiatif dan tindakan tertentu demi menjamin masa depan golongan muda negara ini. Bagaimana pun, adakah janji... lagi »

'Najibnomics': Kadar sewa pejabat di KL akan merosot pada 2018

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
Ia berikutan pertambahan ruang pejabat baharu manakala tahap penghunian rendah dalam tempoh 12 bulan akan datang. [image: sewa]KUALA LUMPUR: Kadar sewa pejabat utama di Kuala Lumpur diramal terus merosot dalam tempoh 12 bulan akan datang berikutan pertambahan ruang pejabat baharu manakala tahap penghunian rendah menjadi kebimbangan industri tersebut. Menurut “Indeks Sewa Pejabat Utama Asia Pasifik Untuk Suku Ketiga (Q3) 2017” oleh perunding hartanah global, Knight Frank, sewa pejabat utama merosot 0.4% pada suku ke-3 (Q3) berbanding suku sebelumnya. “Memandangkan semakin banyak ruang ... lagi »

SELEPAS NAJIB DAN MAS ERMIEYATI DENGAN DRAMANYA, NAZRI PUN NAK MAIN WAYANG JUGA KE?

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 15 jam yang lalu
Ingatkan hanya Perdana Menteri, Najib Razak serta Timbalan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Mas Ermieyati Samsuddin saja yang cuba main wayang dan mementaskan drama lakonan masing-masing untuk menonjolkan diri dalam isu IMAMS yang jelas menimbulkan ketidakpuasan hati di kalangan rakyat. Rupa-rupanya Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Nazri Aziz juga ada drama dan lakonannya yang tersendiri. Bercakap dari Jerman, Nazri berkata, pembatalan sistem IMAMS adalah disebabkan salah faham di kalangan pegawai kementeriannya sendiri dan apa yang dilaksanakan sekarang bukanlah seperti a... lagi »

Apa jadi dengan KPK dan Bandar Baru Dabong? soal Pemuda AMANAH

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 15 jam yang lalu
ZIKRI ABDULLAHDecember 18 , 2017 3:11 pm Satu ketika dahulu, Timbalan Menteri Besar Kelantan Dato’ Mohd Amar Abdullah pernah berkata bahawa Bandar Baru Dabong yang akan dilaksanakan oleh Kompleks Perkayuan Kelantan (KPK) dengan kerjasama DPS Group of Companies berkonsepkan pembinaan bandar bercirikan konsep Islam serta mengutamakan tuntutan Allah SWT. Semalam Pemuda AMANAH Kelantan diketuai Hazmi Hasan singgah di Dabong untuk melihat perkembangan projek bandar baharu itu yang telah dilancar sejak 5 tahun yang lalu. “Saya mencari di mana 48 unit rumah teres kos sederhana rendah, 196 ... lagi »

DERITA DI BAWAH DAP: HADI BERPUSING-PUSING?

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 16 jam yang lalu
[image: Derita di bawah DAP: Hadi berpusing-pusing?] Derita di bawah DAP: Hadi berpusing-pusing? Posted By: Pentadbiron: December 18, 2017 Print Email Pegawai Penerangan di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang, Wan Ji Wan Hussin hari ini mendakwa Datuk Seri Abdul Hadi Awang membuat dakwaan palsu berkenaan Pulau Pinang. Wan Ji berkata demikian sebagai merujuk kenyataan presiden PAS itu dalam satu wawancara Berita Harian yang bertajuk ‘Derita Bawah Naungan DAP’ yang disifatkan sebagai dakwaan palsu dan berbohong. “Dalam akhbar Berita Harian hari ini, Datuk Seri Abdul Hadi Awang ad... lagi »

‘UMNO TIDAK PEDULI BARANG NAIK, HANYA TUMPU DAPATKAN UNDI MELAYU’

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 16 jam yang lalu
[image: 'Umno tidak peduli barang naik, hanya tumpu dapatkan undi Melayu'] ‘Umno tidak peduli barang naik, hanya tumpu dapatkan undi Melayu’ Posted By: Selena Tayon: December 18, 2017 Print Email Sikap pemimpin Umno sepanjang perhimpunan agung parti itu pada 5 – 9 Disember lalu yang tidak memperdulikan kenaikan kos hidup rakyat terus dikecam pemimpin Pakatan Harapan. Terbaharu, Naib Pengerusi Kebangsaan DAP, Tengku Zulpuri Shah Raja Puji berkata, perhimpunan itu hanya membahaskan cara untuk menarik undi Melayu semata-mata tanpa memberi penyelesaian kepada masalah utama yang dihadapi ... lagi »

PRU 14: PH TENTANG BN, TIADA PILIHAN KETIGA – DR SYED AZMAN

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 16 jam yang lalu
[image: PRU 14: PH tentang BN, tiada pilihan ketiga - Dr Syed Azman] PRU 14: PH tentang BN, tiada pilihan ketiga – Dr Syed Azman Posted By: Pentadbiron: December 18, 2017 Print Email Pemimpin Pas, Dr Syed Azman Syed Ahmad terus konsisten mengulangi pendiriannya bahawa Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) adalah medan jelas Pakatan Harapan menentang rejim korup Umno-BN. Beliau yang ditemui Malaysia Dateline selepas menghadiri perhimpunan membantah Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump di ibu negara hari ini berkata, hanya dua blok itu sahaja untuk rakyat pilih pada pilihan raya ak... lagi »

Kos sara hidup tinggi, miskin bandar Malaysia terjejas teruk, kata Bank Dunia

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Kos sara hidup tinggi, miskin bandar Malaysia terjejas teruk, kata Bank Dunia] Kumpulan isi rumah berpendapatan rendah di bandar membelanjakan 40% pendapatan untuk makanan berbanding 25% yang dibelanjakan kumpulan berpendapatan tinggi. ISI rumah miskin adalah kelompok paling terjejas disebabkan peningkatan kos sara hidup yang disebabkan peningkatan kadar inflasi yang tidak selari dengan peningkatan gaji, menurut laporan terbaru Malaysia Economic Monitor dikeluarkan Bank Dunia. Laporan itu menyebut yang tekanan inflasi bertambah sejak beberapa tahun lepas mewujudkan kesan ... lagi »

Blogger pro-Pakatan buat laporan polis atas kerugian rizab BNM

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
[image: Blogger pro-Pakatan buat laporan polis atas kerugian rizab BNM] Mohd Hanizam Yunus, atau lebih dikenal sebagai 'Blue Ocean' berkata, lebih banyak laporan polis akan dibuat oleh blogger-blogger Pakatan Harapan lain di seluruh negara hari ini. SEORANG blogger pro-Pakatan Harapan (PH) telah membuat laporan polis, mendesak pihak berkuasa menyiasat kerugian rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia (BNM) yang didakwa bernilai RM160 bilion. Mohd Hanizam Yunus, atau lebih dikenal sebagai "Blue Ocean" berkata, sebagai sebahagian daripada usaha untuk menekan kerajaan, lebih banyak l... lagi »

PAS kunci utama kemenangan BN dalam PRU14, kata penganalisis

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
PENGANALISIS politik, Dr Hoo Ke Ping berkata kerjasama tidak rasmi antara PAS dan Umno akan membolehkan Barisan Nasional (BN) menang besar dalam pilihan raya umum akan datang dan meraih semula majoriti dua pertiga di Parlimen. Kemenangan itu juga akan diperkuat dengan keyakinan pengundi Cina yang beralih sokongan kepada BN kali ini, kata Khoo yang juga seorang pengkaji ekonomi. "Dengan

Dulu berhenti kerana ideologi, sekarang kerana gaji.....

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Dengan izin sebuah catatan ringkas yang berunsur peribadi mengenai media massa sebagai jawapan kepada komen pembahas ‘Kluangman’ dalam tampalan (posting) bertajuk “Apandi, Sumpah Bohong dan Hipokrasi Orang Islam” tanggal 12 Disember. Beliau berkata (verbatim): “Saya percaya jika zam, johan jaffar dan dato' sendiri kalau masih kekal atau dilantik semula sejak awal sebagai Ketua Pegarang aau ceo media prima akan mengambil pendekatan yang sama seperti sekarang, berpihak kepada najib !!!” (12:53 AM). Reaksi saya adalah seperti berikut:Saya akui semua pengarang dan wartawan wajib ambil k... lagi »

Putrajaya tekan syarikat, pembayar cukai agar henti biaya pembangkang

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
[image: Putrajaya tekan syarikat, pembayar cukai agar henti biaya pembangkang] Dr Mahathir Mohamad mendakwa Perdana Menteri Najib Razak sedang mencari wang untuk menambah tabungan kerajaan menjelang Pilihan Raya Umum ke-14. PERDANA Menteri Najib Razak sedang "menekan" individu dan syarikat untuk menambah tabungan kerajaan menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), kata Dr Mahathir Mohamad dalam catatan blog terbarunya. Pada masa yang sama, Putrajaya juga menghalang pengumpulan dana pihak pembangkang dengan memberitahu ahli perniagaan agar tidak memberi sumbangan, tambah bekas per... lagi »

Penyamun 1MDB: ‘Jho Low sambut tahun baru 2013 di dua negara pada malam sama’

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Ahli perniagaan kelahiran Pulau Pinang, Low Taek Jho, atau lebih dikenali sebagai Jho Low dan rombongannya meraikan sambutan tahun baru 2013 sebanyak dua kali - di Sydney dan kemudiannya di Las Vegas - lapor akhbar *The Australian* hari ini. Memetik laporan yang pertama kali diterbitkan oleh laman web *Sarawak Report* berhubung catatan di media sosial mengenai sambutan itu, *The Australian* berkata "gambaran yang diberikan mengenai pesta mereka adalah cukup mewah, termasuk cip perjudian bernilai sekurang-kurangnya AS$700,000 di sebuah bilik VIP - Sovereign Room - di kasino The Star d... lagi »

Kedai Buku 1Malaysia dah 'tutup kedai'?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
Rangkaian Kedai Buku 1Malaysia (KB1M) yang diilhamkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dikatakan sudah memberhentikan operasinya. Semakan *Malaysiakini* mendapati beberapa rangkaian KB1M sudah berbuat demikian. Antaranya cawangan KB1M yang bertempat di Pusat Trasnformasi Bandar (UTC) Ipoh Perak, UTC Alor Setar Kedah, UTC Gong Badak Terengganu dan Institut Terjemahan Buku Malaysia (ITBM), Wangsa Maju. Difahamkan, cawangan di ITBM merupakan KB1M yang terakhir ditutup dan kedai tersebut kini telah diberi nafas baru sebagai kedai milik ITBM. Terdahulu, *Malaysiakini* melaporkan pene... lagi »

Dewan Negara sebulat suara lulus RUU Perbekalan 2018

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
Dewan Negara meluluskan RUU Perbekalan 2018 yang memperuntukkan sejumlah RM280.25 bilion untuk perbelanjaan kerajaan. [image: dewan-rakyat]KUALA LUMPUR: Persidangan Dewan Negara hari ini meluluskan Rang Undang-undang (RUU) Perbekalan 2018 yang memperuntukkan sejumlah RM280.25 bilion untuk perbelanjaan kerajaan bagi tahun berkenaan. Ia diluluskan selepas dibentangkan Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Johari Abdul Ghani untuk bacaan kali ke-3 dan disokong Timbalan Menteri Perumahan Kesejahteraan Bandar Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Halimah Mohamed Sadique. RUU berkenaan yang dil... lagi »

Dr M salah kaitkan skandal kepada dagangan forex, sembang BN

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
Timbalan Pengarah Komunikasi Strategik BN Eric See-To berkata ada perbezaan antara judi haram dan fungsi biasa BNM dalam menguruskan ketakstabilan mata wang. [image: Eric-See-To-mahathir-mohamad-forex-rci-malaysia]Tidak adil sekiranya Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad mempertahankan kerugian RM31.5 bilion dalam skandal forex Bank Negara dengan mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerugian RM160 bilion dalam rizab mata wang asing antara 2013 dan 2016. Timbalan Pengarah Komunikasi Strategik BN Eric See-To berkata ada perbezaan besar antara judi haram dan fungsi biasa BN... lagi »

Rintihan Rakyat Ibarat Jenaka Pada UMNO???

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
Sekira hadapi masaalah dengan peranti adroid sila gunakan firefox - chrome - ie

Harga Minyak Terkini 14 Disember 2017

Addin pada Addin - 5 hari yang lalu
*Harga Minyak Terkini 14 Disember 2017*. Harga petrol RON95 dan RON97 masing-masing turun 4sen dan 5sen akan dijual dengan harga RM2.25 dan RM2.52 seliter untuk minggu mendatang. Diesel pula turun 1sen dan akan dijual dengan harga RM2.20 seliter. *Harga Minyak Terkini 14 Disember 2017*. Minggu lalu harga semua petrol turun 1sen dan diesel pula jatuh 4sen. Harga baru ini akan berkuat kuasa mulai jam 12.01 tengah malam ini. *Harga Minyak Terkini 14 Disember 2017* Sistem harga minyak mingguan ditentukan berdasarkan harga minyak Mean of Platts Singapore (MOPS) dan kekuatan ringgit ber... lagi »

JUAL TANAH: KU NAN MAHU JAWAB DI DUNIA ATAU AKHIRAT?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
Dilaporkan sejak Tengku Adnan Tengku Mansor menjadi Menteri Wilayah Persekutuan, sebanyak 45 bidang tanah di Kuala Lumpur telah dijual tanpa melalui tender terbuka. Kepada siapakah tanah-tanah tersebut telah dijual dan kenapa dilakukan tanpa tender terbuka? Sediakah Ku Nan menyenaraikan nama-nama syarikat yang membeli 45 bidang tanah itu? Adakah tauke kain termasuk dalam senarai tersebut dan jika ada, berapa banyakkah tauke kain tersebut dapat membeli tanah di Kuala Lumpur ini? Bila Ku Nan mahu menjelaskan perkara ini – di dunia atau di akhirat nanti? Sekira hadapi masaalah dengan pe... lagi »

PAU 2017 PATUT BINCANG EKONOMI MELAYU, BUKAN HENTAM DAP

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 5 hari yang lalu
[image: PAU 2017 patut bincang ekonomi Melayu, bukan hentam DAP] PAU 2017 patut bincang ekonomi Melayu, bukan hentam DAP Posted By: Selena Tayon: December 12, 2017 Print Email Perhimpunan Agung Umno 2017 (PAU) beberapa hari lalu berakhir sia-sia apabila tidak mencapai apa-apa solusi memperbaiki ekonomi orang Melayu, sebaliknya menjadi tempat menghentam DAP, Tun Mahathir, Anwar Ibrahim dan musuh-musuh politik parti Melayu itu sahaja. Timbalan Pengerusi DAP Pahang, M. Manogaran berpendapat, PAU hanya menumpukan agenda “kalau Umno tumbang, hak Melayu akan hilang sama sekali” dan bukann... lagi »

RASUAH, KETIRISAN, SALAH URUS dan SALAH LAKU. 

Guan Eng, Kit Siang Berbohong, Boleh Didakwa Kerana Fitnah TGHH - Harakah Daily.

Ameno World pada Ameno World - 18 minit yang lalu
*Oleh : Harakah Daily* Disebabkan kehangatan yang melanda ekoran tersiarnya laporan kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, di dalam akhbar Berita Harian dan New Straits Times pada 16 Disember 2017, saya telah mengambil inisiatif untuk mendengar sendiri sekali gus membuat transkripsi wawancara Datuk Seri Abdul Hadi yang dilangsungkan pada 15 Disember 2017 itu. Wawancara ini sebenarnya hanya merangkumi empat soalan sahaja. Kepada soalan pertama berbunyi *"Apa persediaan PAS untuk pilihan raya umum yang dilihat dah semakin hampir sekarang ini".* Jawapan Datuk Seri Abdul Hadi... lagi »

Jika kalah saman RM1 billion kena bayar,Hj Hadi kena jelaskan.

mantaro pada SISI BUKIT - Sejam yang lalu
Tasik Kenyir Hj Hadi sebagai Menteri Besar Terengganu pada 1999-2004 kena beri penjelasan pendedahan Exco Terengganu berkaitan saman RM1 billion oleh Syarikat Riyapadu. Hj Hadi kena berani menjelaskan RM1 bilion sangat banyak jika Kerajaan Negeri Terengganu kalah saman itu. ..Klik baca berita penglibatan Kerajaan PAS sepenggal,jika fitnah samanlah ........................ Pendedahan Exco Terengganu bahawa Kerajaan Negeri perlu membayar saman RM1 billion akibat tindakan kerajaan PAS 1999 - 2004 wajar diberikan perhatian. Saman yang dibuat oleh syarikat konsesi balak iaitu Syarikat ... lagi »

Kalau DAP sokong Hadi sebagai calon PM, adakah ia bersih semula?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
Serangan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menggesa rakyat Malaysia supaya menolak DAP dengan alasan ia ‘tidak bersih’ dan bukan muslim menimbulkan persoalan. Adakah sekiranya DAP menyokong Hadi sebagai calon Perdana Menteri, ia akan kembali suci murni di mata Ahli Parlimen Marang itu? Persoalan itu ditimbulkan Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang dalam kenyataannya, membalas serangan Hadi melalui wawancaranya yang disiarkan akhbar UMNO, Berita Harian minggu lalu. “Selama tujuh tahun, dari 2008 hingga 2015, Hadi mengetuai PAS untuk bekerjasama dengan DAP dan PKR dalam Pakatan Rak... lagi »

MCA dan PAS kini bekerjasama kitar semula dakyah Kit Siang bakal PM

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
Propaganda UMNO kononnya Lim Kit Siang akan menjadi Perdana Menteri apabila Pakatan Harapan mengambil alih kerajaan terus dimainkan walaupun pemimpin veteran itu telah menegaskan bahawa beliau tidak akan menjadi PM. Lebih rancak lagi, kini MCA dan PAS dilihat saling berganding bahu melancarkan serangan terhadap Ketua Parlimen DAP itu, di saat-saat Pilihanraya Umum ke-14 kian menghampiri. “Kit Siang sudah kata berkali-kali, beliau langsung tidak ada kehendak untuk menjadi Perdana Menteri. “Tetapi kerajaan seperti sudah ketandusan idea sehingga terpaksa menggunakan propaganda lapuk ini... lagi »

Invoke: Malaysia Negara Pelbagai Cukai

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
Sekira hadapi masaalah dengan peranti adroid sila gunakan firefox - chrome - ie

Hak guru berhimpun sokong 'Cikgu Azizan', sembang Menteri Umno

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
Kementerian Pendidikan tidak akan menghalang mana-mana guru yang ingin berhimpun dan memberikan sokongan jika ada guru terlibat dalam kes mahkamah. Menterinya Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai isu seorang guru yang dikenali sebagai 'Cikgu Azizan' yang dihadapkan ke mahkamah esok atas dakwaan menyerang pelajar. Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) dalam kenyataan 15 Disember lalu menggesa guru di seluruh negara memberikan sokongan kepada 'Cikgu Azizan' dengan hadir ke perbicaraan di Mahkamah Majistret Seremban, Negeri Sembilan, pad... lagi »

Hak guru berhimpun sokong 'Cikgu Azizan', kata kementerian

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 3 jam yang lalu
Berita Terkini Kementerian Pendidikan tidak akan menghalang mana-mana guru yang ingin berhimpun dan memberikan sokongan jika ada guru terlibat dalam kes mahkamah. Menterinya Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai isu seorang guru yang dikenali sebagai 'Cikgu Azizan' yang dihadapkan ke mahkamah esok atas dakwaan menyerang pelajar. Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) dalam kenyataan 15 Disember lalu menggesa guru di seluruh negara memberikan sokongan kepada 'Cikgu Azizan' dengan hadir ke perbicaraan di Mahkamah Majistret Seremban, Ne... lagi »

TAKSUB KEPADA PEMIMPIN BOLEH MENJADI PUNCA PENYELEWENGAN

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 3 jam yang lalu
*TAKSUB KEPADA PEMIMPIN BOLEH MENJADI PUNCA **PENYELEWENGAN* Agak menarik membaca kenyataan Naib Presiden PAS, Idris Ahmad bahawa presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan menjadi perdana menteri jika ia menang pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14). Bagaimana Hj Hadi boleh jadi Perdana Menteri sedangkan Pas mahu menang 40 kerusi parlimen sahaja daripada 222 kerusi? Jawapannya adalah sebagaimana yang Mohd Amar nyatakan sebelum ini bahawa “Keajaiban politik” boleh berlaku pada pilihan raya akan datang, walaupun parti itu disebut-sebuh akan menghadapi kekalahan teruk kerana e...lagi »

Adakah DAP "najis" kerana ia tidak menyokong Hadi sebagai Perdana Menteri?

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 14 jam yang lalu
Penasihat DAP, Lim Kit Siang mengulas kenyataan Hadi kononnya DAP tidak mampu menjadi kerajaan yang bersih dan tidak patut bercita-cita menjadi perdana menteri. “DAP tidak mampu menjadi kerajaan yang bersih dan banyak cerita dilaporkan mengenai kepincangannya," kata Hj Hadi di sini Lim Kit Siang yang sebelum ini menafikan pernah bercita-cita mahu menjadi Perdana Menteri Malaysia, dalam penghujahannya telah menampilkan beberapa bukti dan fakta mengenai kegagalan negara-negara Islam yang diterajui kepimpinan Muslim berbanding dengan negara-negara bukan Islam tetapi lebih berjay... lagi »

PRU 14 APRIL ATAU OGOS BN TETAP AKAN KALAH – IR NIZAR

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 16 jam yang lalu
[image: PRU 14 April atau Ogos BN tetap akan kalah - Ir Nizar] PRU 14 April atau Ogos BN tetap akan kalah – Ir Nizar Posted By: Selena Tayon: December 18, 2017 Print Email Timbalan Pengerusi Parti Amanah Negara negeri Perak, Datuk Seri Ir Nizar Jamaluddin berkata BN tetap akan kalah walaupun menangguhkan pilihan raya umum (PRU) ke 14 selepas Parlimen terbubar secara automatik pada Jun 2018. Katanya, BN kini gelisah kerana pengundi Melayu luar bandar yang setia kepada parti itu mula menunjukkan perubahan arah sokongan yang ketara. Kemerosotan ekonomi, tambah Nizar, menjadikan orang Me... lagi »

Projek China Komunis itu pelaburan atau pinjaman?...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 22 jam yang lalu
[image: DAIM HITS BULLSEYE: THESE ARE LOANS NOT FDI – SHREWD DAIM SEES THROUGH NAJIB’S ECRL ‘INVESTMENTS’] *Sejumlah projek yang mendapat sokongan Beijing mungkin menjadi bukti kepada Putrajaya bahawa pentadbiran Datuk Seri Najib Razak memiliki kuasa tarikan pelaburan asing yang berkesan.* *Namun tanggapan itu tidak dikongsi bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin.* *Ditanya mengenai pelaburan China untuk projek Rangkaian Kereta Api Pantai Timur (ECRL) Daim sebaliknya menyoal sama ada kerajaan perlu membuat bayaran semula kepada pembiayanya.* *"Kalau bayar semula duit, maknanya ... lagi »

SELEPAS NAJIB DAN MAS ERMIEYATI DENGAN DRAMANYA, NAZRI PUN NAK MAIN WAYANGNYA JUGA KE?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Ingatkan hanya Perdana Menteri, Najib Razak serta Timbalan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Mas Ermieyati Samsuddin saja yang cuba main wayang dan mementaskan drama lakonan masing-masing untuk menonjolkan diri dalam isu IMAMS yang jelas menimbulkan ketidakpuasan hati di kalangan rakyat. Rupa-rupanya Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Nazri Aziz juga ada drama dan lakonannya yang tersendiri. Bercakap dari Jerman, Nazri berkata, pembatalan sistem IMAMS adalah disebabkan salah faham di kalangan pegawai kementeriannya sendiri dan apa yang dilaksanakan sekarang bukanlah seperti apa ... lagi »

Sejarah Umno akan ditentukan di Batu Pahat, Johor

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
PADA Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13), buat pertama kali PKR menawan Parlimen Batu Pahat. Calon PKR Mohd Idris Jusi memperoleh 38,667 undi atau mewakili 51% undi manakala Mohd Puad Zarkashi, yang sebelum itu timbalan menteri pelajaran, tewas apabila hanya memperoleh 36,935 undi atau 49% undi. Pada PRU12 sebelum itu, Puad menewaskan calon PAS, Muhammad Abdullah dengan majoriti sebanyak 12,704 undi. Ada perbezaan undi yang sangat besar, iaitu daripada memperolehi 12, 704 undi pada tahun 2013 kepada tewas dengan defisit undi sebanyak 1,724 undi. Pola sokongan undi yang turun ini sebenarn... lagi »

Pendakwah anggap dakwaan Hadi berkaitan Islam di Pulau Pinang palsu

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Dakwaan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkaitan suasana rakyat di Pulau Pinang dalam akhbar Berita Harian semalam dianggap palsu. Pendakwah terkenal Ustaz Wan Ji Wan Hussin berkata, ketika rakyat Pulau Pinang sedang menerima bantuan banjir daripada Kerajaan Negeri sebanyak RM700, kenyataan Presiden Pas bahawa rakyat negeri itu sedang keperitan adalah amat jelas merupakan sesuatu pembohongan. “Dari sudut perkembangan Islam pula, Pulau Pinang adalah antara negeri yang tidak pernah menghalang ceramah agama di masjid dan surau daripada mana-mana penceramah agama. “Hatta Presi... lagi »

Apa sebenarnya yang berlaku dengan IMAMS?

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
Jahabar Sadiq DALAM tempoh sehari, kerajaan yang sedang bersiap sedia menghadapi pilihan raya membatalkan skim tak masuk akal untuk meraih untung daripada kepesatan perniagaan Umrah di Malaysia. Perdana Menteri Najib Razak mengatakan beliau tidak bersetuju bakal jemaah dikenakan bayaran untuk memohon visa Umrah di bawah Sistem Pemantauan Pengendalian Pakej Umrah Bersepadu (IMAMS) yang

IMAMS dibatalkan kerana pegawai kementerian salah faham, kata Nazri

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - Sehari yang lalu
*NAZRI SALAHKAN SESEORANG **DI KEMENTERIANNYA* Apabila Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haji (Papuh) memaklumkan kepada Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan, rancangan mereka mahu membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan memfailkan injuksi terhadap pelaksanaan Sistem Pemantauan Manasik Bersepadu (IMAMS), Pak Menteri dan Timbalananya masing-masing jadi tidak karuan dan menggelabah mencari alasan untuk membatalkan sistem tersebut serta merta. Tujuan IMAMS ditubuhkan adalah untuk membenteras aktiviti penipuan. Tetapi bila membaca alasan-alasan Pa... lagi »

PRU14: Anak muda tak perlukan parti untuk jadi kuasa politik utama

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Anak muda tak perlukan parti untuk jadi kuasa politik utama] Dr Teo Lee Ken mengatakan anak muda Malaysia perlu bersatu untuk mewujudkan gerakan mengubah naratif dan lanskap politik Malaysia berdasarkan penghargaan kepada budaya dan sastera negara ini. ANAK muda Malaysia boleh menjadi kuasa politik utama negara tanpa perlu bergantung kepada parti politik walaupun kadar keluar mengundi mereka secara sejarahnya rendah, kata sebuah pergerakan belia. Dakwaan itu timbul ketika timbul kebimbangan yang anak muda masih tidak mendaftar atau tidak keluar mengundi pada Pilihan Raya U... lagi »

Kenapa Hj Hadi panjangkan dakyah BTN?

mantaro pada SISI BUKIT - Sehari yang lalu
Penulis ada emak saudara,sepupu dan anak saudara duduk dan beli rumah di Pulau Pinang tidak pula mendengar cerita mereka derita dan sengsara di bawah Ketua Menteri Lim Guan Eng.Siapalah penasihat yang memberi nasihat kepada Hj Hadi.KASIHAN Hj Hadi ketinggalan maklumat.Kasihan Hj Hadi panjangkan "dakyah" BTN,IKSIM dan JASA.

Zaman Kleptokrasi: 1,390 orang pekerja syarikat pembuatan kertas dapat ‘surat pemberhentian sementara’

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Pemberhentian sementara itu berkuatkuasa 1 Januari depan sehingga Jun 2018, kata Setiausaha Agung Kesatuan Pekerja-Pekerja Perkayuan Sabah. [image: syarikat-pembuatan-kertas]KUALA LUMPUR: Seramai 1,390 orang daripada kira-kira 2,000 pekerja sebuah syarikat pembuatan kertas di Sipitang, Sabah diberikan surat pemberhentian sementara pada 11 Disember lalu. Setiausaha Agung Kesatuan Pekerja-Pekerja Industri Perkayuan Sabah Engrit Liaw mendedahkan surat pemberhentian sementara itu berkuatkuasa 1 Januari depan sehingga Jun 2018 dan mereka hanya akan diberikan separuh daripada gaji selama 6... lagi »

Zaman Kleptokrasi: Gaji rendah tapi komitmen tinggi, peminjam PTPTN serba salah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Gaji rendah tapi komitmen tinggi, peminjam PTPTN serba salah] Penuntut masuk dalam kategori B40 secara automatik selepas tamat pengajian di IPT. Ditambah dengan komitmen dan hutang lain, peminjam PTPTN terasa bebannya. GAJI yang rendah dan tanggungan tinggi membataskan peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) untuk mengutamakan pembayaran balik pinjaman tersebut. Tekanan ini paling kuat dirasai oleh golongan yang masuk dalam kategori isi rumah berpendapatan rendah (B40) secara automatik selepas tamat pengajian di institusi pengajian tinggi. Kategori in... lagi »

IMAMS dibatalkan kerana pegawai kementerian salah faham, sembang Menteri Umno

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Menteri buat keputusan membatalkan sistem itu kerana beberapa pegawai di kementerian salah faham apa yang beliau mahu dari sistem urus visa umrah. [image: nazri-aziz_haji_klia_600] Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Tan Sri Nazri Aziz berkata sistem menguruskan visa umrah dibatalkan kerana bukan itu yang beliau mahukan. Beliau berkata seseorang di kementeriannya salah faham hasrat dan apa yang beliau mahu laksanakan. Nazri, yang dalam rangka lawatan kerja ke Jerman, mengulas mengenai Sistem Pemantauan Manasik Bersepadu (IMAMS) yang dibatalkan sehari selepas pelaksanaannya. Beliau menga... lagi »

IMAMS: 'Najib jangan lari dari tanggungjawab'

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak juga patut memikul tanggungjawab terhadap sistem Pemantauan Manasik Bersepadu (IMAMS) yang dibatalkan hanya sehari selepas pengumumannya, kata ahli akademik Abdul Aziz Bari. Beliau berkata, Najib tidak boleh memisahkan dirinya dengan isu tersebut yang telah "mengaibkan pentadbirannya". "Sebagai perdana menteri, beliau perlu mengambil tanggungjawab walaupun mungkin tidak tahu atau tidak terlibat dengannya. Ini adalah asas sistem kerajaan berparlimen. "Sama seperti Dr Mahathir Mohamad yang menjadi perdana menteri ketika Operasi Lalang pada 1987; sa... lagi »

WAYANG APA INI, NAJIB, MAS ERMIEYATI? ADAKAH IMAMS AKAN DIGANTI OLEH BILALS ATAU SIAKS......

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Demi untuk menunjukkan beliau pun kononnya sama prihatin kepada denyut nadi rakyat, Najib Razak yang sedang berada di luar negara turut tumpang semangkuk meluahkan rasa tidak setuju dengan perlaksanaan sistem IMAMS yang sudah pun dibatalkan hanya sehari selepas dikuatkuasakan. Menulis melalui laman twitternya, Najib berkata, "Saya tidak bersetuju sistem IMAMS dikenakan untuk urusan visa Umrah. Pengumuman ianya dibatalkan adalah sangat tepat." Apa punya "kepala bapak" (pinjam ayat Najib juga) kita ada Perdana Menteri seperti ini? Kenapa beliau tidak setuju hanya setelah ia dibatalkan... lagi »

Bijak BN, Imams main isu Cina bukan isu kroni dan GST

mantaro pada SISI BUKIT - Sehari yang lalu
Bijak sungguh BN main isu tak tahu syarikat yang urus,syarikat ada orang bukan Islam. Mereka tak bangkitkan syarikat isu urus umrah ini ada unsur kroni dan untung serta GST. Kita pun terperangkap isu rasis. Akhirnya dibatalkan kerana kerajaan UMNO peka isu Islam dan orang Melayu.Isu tidak telus ,kroni dan GST hilang.Timbalan Menteri pun sebab kata tak tahu,padahal ada orang MCA dalam syarikat itu.(klik)

HJ HADI BANTU NAJIB SIBARKAN FITNAH BERUNSUR HASUTAN SENTIMEN MELAYU ISLAM

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - Sehari yang lalu
Susah nak percaya bila seorang ulama bertaraf donia seperti Hj Hadi boleh terlibat dengan penyibaran fitnah yang diada-adakan oleh Najib Tun Razak yang kononnya Lim Kit Siang mahu menjadi Perdana Menteri dan jika UMNO kalah, Melayu dan UMNO akan punah di Malaysia. Penasihat DAP, Lim Kit Siang percaya dua fitnah tersebut yang berunsur hasutan membangkitkan sentimen Melayu dan Islam akan berterusan diguna pakai oleh Umno dan Pas sehingga menjelang PRU14 nanti. Sebelum ini, blog alhusseyn telah mengulas kenyataan PJ Razman Zakaria kerana telah menggunakan unsur fitnah yang sama : Pe... lagi »

PRU14: Cybertrooper Umno pikat golongan muda di media sosial....

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
[image: Zahid minta cybertrooper Umno pikat golongan muda di media sosial] Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi (dua, kiri) bersama pimpinan Umno Sabah, dan cybertrooperpada Konvensyen Biro IT Umno Sabah yang diadakan di Kota Kinabalu hari ini. CYBERTROOPER Umno diminta untuk meningkatkan kehadiran sosial mereka untuk menangkis serangan pembangkang dan bagi memikat pengundi muda kepada Barisan Nasional (BN) memandangkan pilihan raya umum ke-14 semakin hampir. Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi turut meminta 1,300 penyokong Umno dan cybertrooper parti itu untuk bers... lagi »

'Saya tidak tahu ada bukan Muslim dalam IMAMS' sembang Timb Menteri Umno

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Timbalan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Mas Ermieyati Samsuddin hari ini berkata beliau tidak tahu apa-apa tentang penglibatan bukan Bumiputera dalam syarikat yang bertanggungjawab melaksanakan sistem Pemantauan Manasik Bersepadu (IMAMS). Mas Ermieyati berkata demikian selepas sistem yang diperkenalkan kementerian itu mendapat aduan pelbagai pihak dan dibatalkan hari ini selepas diumumkan semalam. “Malah sehari sebelum *pitching* (pembentangan) saya tanya lagi pegawai saya, ada tak (melibatkan) bukan Bumiputera dan sebagainya? “Daripada maklumat yang saya terima, tak ada,” k... lagi »

Najib tidak setuju sistem umrah IMAMS

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 2 hari yang lalu
*Hari ini, 7:14 pm Hari ini, 7:20 pm* Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata beliau tidak bersetuju dengan pelaksanaan Pemantauan Manasik Bersepadu (IMAMS) dalam menguruskan visa umrah. Sistem yang diumumkan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan itu semalam dibatalkan hari ini. “Saya tidak bersetuju sistem IMAMS dikenakan untuk urusan visa umrah. Pengumuman ianya dibatalkan sangat tepat,” kata Najib melalui akaun Twitter. [Berita lanjut menyusul] *Read more at* https://www.malaysiakini.com/news/405702#vKHhxSqku9mVKUjA.99

Rakyat Pulau Pinang tidak derita di bawah pentadbiran DAP, kata Wan Ji

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
[image: Rakyat Pulau Pinang tidak derita di bawah pentadbiran DAP, kata Wan Ji ] Pegawai Penerangan Pulau Pinang Wan Ji Wan Hussin menjawab dakwaan yang dibuat Presiden PAS Hadi Awang terhadap kerajaan negeri Pulau Pinang menerusi satu artikel yang disiarkan Berita Harian. PEGAWAI Penerangan Pulau Pinang Wan Ji Wan Hussin hari ini menyelar Presiden PAS Abdul Hadi Awang kerana membuat tuduhan palsu terhadap negeri di bawah DAP itu. Penceramah terkenal itu juga turut menolak dakwaan Hadi bahawa rakyat di Pulau Pinang menderita di bawah pentadbiran DAP. "Ketika rakyat Pulau Pinang se... lagi »

PRU14: Pas perlu sokongan ahli Umno

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
MARANG - Pas mengakui sokongan ahli dan penyokong parti sahaja belum cukup untuk membuat perubahan dan masih memerlukan banyak sokongan termasuk daripada ahli Umno. Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, Pas menghadapi cabaran dan gelombang politik yang banyak dalam tempoh 60 tahun. "Walaupun demikian bukan sahaja parti ini tidak mati tetapi cahayanya tidak padam. Bahkan ahli-ahlinya makin bertambah. "Untuk makluman semua... tahun ini kita menerima ahli baharu yang sangat mengejutkan. Jumlah 41,000 ahli baharu, tahun ini. "Oleh kerana itu, jangan bimbang ada mereka yang 's... lagi »

PRU14: Hadi gesa tolak DAP kerana tidak bersih, bukan Muslim

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sekali lagi menyerang bekas sekutunya DAP, mendakwa parti itu gagal menjadi kerajaan yang bersih dan rakyat perlu menolak pemimpinnya yang bercita-cita menjadi perdana menteri kerana mereka bukan Muslim. “DAP tidak mampu menjadi kerajaan yang bersih dan banyak cerita dilaporkan mengenai kepincangannya. “Malah, untuk pemimpin DAP menjadi perdana menteri jika pakatan pembangkang menang pilihan raya umum (PRU) ke-14 turut becanggah dengan realiti di Malaysia yang mana konsep negara Islam mestilah Islam itu berkuasa. “Itu penting. Hanya Islam yang... lagi »

RM1 juta Dalam Kotak Kasut: Bekas ketua polis daerah di Perak, bebas dengan jaminan SPRM

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Mahkamah Majistret di Ipoh hari ini membebaskan bekas ketua polis daerah di Perak yang ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung kes rasuah dan salah guna kuasa, dengan jaminan agensi itu. Turut dibebaskan ialah isteri pegawai polis tersebut dan seorang ahli perniagaan wanita selepas tempoh reman sembilan hari mereka sejak 8 Disember lepas berakhir hari ini. Majistret Nurul Asyifa Redzuan membenarkan pegawai polis berpangkat ACP itu dibebaskan dengan jaminan SPRM sebanyak RM20,000 manakala isterinya dan ahli perniagaan terbabit masing-masing RM15,000 serta RM5,00... lagi »

Siasatan SPRM terhadap Annuar Musa ‘wayang politik’

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
ALASAN Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang membatalkan dakwaan terhadap bekas pengerusi MARA Annuar Musa dilihat sebagai ‘wayang’ untuk melepaskan Annuar sahaja. Ahli Parlimen PKR Sungai Petani Johari Abdul berkata, keputusan itu tidak mengejutkan memandangkan ramai pemimpin kerajaan telah dibebaskan daripada tuduhan rasuah. “Saya tidak terkejut dengan keputusan ini malah sudah menjangkakannya kerana kita dapat lihat sendiri ini bukan kali pertama pemimpin Umno BN dilepaskan dari sebarang tindakan undang-undang. “Apa yang menimbulkan persoalan, adakah tindakan siasatan... lagi »

SPRM patutnya jadi institusi bebas politik

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sepatutnya menjadi institusi bebas yang boleh membuat keputusan tanpa campur tangan politik, kata Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng. Timbalan presiden Pakatan Harapan itu berkata agensi anti rasuah itu kini sedang memberi gambaran yang ia “sedang mengejar satu pihak sahaja”. “(Ia kelihatan) cenderung memihak kepada parti memerintah; dan menentang media bebas dan pembangkang. “Ia menimbulkan kebimbangan dan persoalan sama ada SPRM adalah institusi yang bebas atau alat parti pemerintah. Sangat penting untuk (SPRM) supaya tidak keliha... lagi »

INI SYARIKAT KRONI SIAPA? BETULKAH SEMUA DALAM SYARIKAT MENGURUSKAN UMRAH INI BERAGAMA ISLAM?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Berikutan rungutan serta kecaman pelbagai pihak mengenai perlaksanaan Sistem Pemantauan Pengendalian Pakej Umrah Malaysia atau IMAMS, Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan yang memperkenalkan sistem tersebut tampil dengan kenyataan terbaru meminta syarikat tersebut memastikan kakitangan syarikat itu hanya terdiri daripada mereka yang beragama Islam. Kata kementerian itu, ia adalah bagi melindungi kepentingan dan sensitiviti agama Islam dalam perlaksanaannya. Selain itu, menurut kenyataan Kemeterian Kebudayaan dan Pelancongan lagi, lembaga pengarah syarikat IMAMS adalah daripada war... lagi »

JAIS tahan dua pegawai SPRM, seorang darinya berjawatan pengarah

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menahan dua pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) awal pagi tadi kerana disyaki berkhalwat. Suspek lelaki terbabit merupakan pengarah di salah sebuah bahagian di ibu Pejabat SPRM Putrajaya, manakala pasangannya - seorang ibu tungggal - juga merupakan seorang pegawai SPRM. Sumber memberitahu Malaysiakini kedua-dua mereka ditahan di sebuah

Usaha Najib pikat minoriti makan diri....

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Kamarul Zaman berkata sesetengah orang Islam merasakan Najib Razak tidak menekankan agenda konservatif secukupnya di PAU. [image: kamarul-zaman-najib-pau2017] Orang Islam konservatif nampaknya tidak gembira dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerana beliau dilihat terlalu bertolak ansur dengan golongan minoriti, kata seorang penganalisis politik. Kamarul Zaman Yusoff dari Universiti Utara Malaysia berkata demikian berdasarkan maklum balas yang diterimanya selepas Perhimpunan Agung Umno baru-baru ini. “Umno berisiko kehilangan undi orang Islam konservatif sekiranya perdana m... lagi »

1MDB guna duit siapa bayar hutang sebelum 31 Disember..??

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
[image: 1MDB guna duit siapa bayar hutang 31 Disember, tanya pengkritik] 1MDB dijadualkan membuat bayaran kedua pada 31 Disember ini dan beberapa pihak mempersoalkan sumber duit yang digunakan untuk melangsaikan hutang dana pelaburan negara itu. BERKEMUNGKINAN besar duit pembayar cukai akan digunakan untuk membantu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) menjelaskan hutangnya yang mencecah AS$602.73 juta (RM2.481 bilion) kepada syarikat Abu Dhabi pada 31 Disember, kata seorang wakil rakyat pembangkang ketika persoalan bagaimana dana pelaburan negara akan melangsaikan hutangnya masih ... lagi »

2017 adalah tahun anak muda, Oxford Dictionaries pilih ‘youthquake’

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
[image: 2017 adalah tahun anak muda, Oxford Dictionaries pilih ‘youthquake’] Youthquake bermaksud “perubahan signifikan budaya, politik atau sosial disebabkan oleh tindakan atau pengaruh orang muda”. Ia pertama kali dikenali ramai pada pilihan raya umum Britain Jun lalu yang menyaksikan peningkatan mendadak orang muda keluar mengundi, dan semakin banyak digunakan ketika pilihan raya New Zealand pada September. “YOUTHQUAKE” diisytiharkan sebagai perkataan tahun 2017 oleh Oxford Dictionaries pada Jumaat susulan penggunaanya yang meningkat lima kali ganda Perkataan itu bermaksud “per... lagi »

Mencari pengganti Najib Razak

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
SEMINGGU lalu, Umno telah bersidang dengan penuh gilang gemilang. Presidennya yang kebetulan juga Perdana Menteri, Najib Razak, dijulang tinggi melambung sebagai keramat hidup, pemimpin agung, rahmat kepada seluruh rakyat Malaysia. Hatta ada menteri memetik hadis Nabi tentang bagaimana harga barang itu adalah ketetapan ilahi. Namun, Najib sebagai pemimpin agung, ternyata mampu mencari jalan penyelesaian bagi memintas ketentuan Tuhan itu. "Ini adalah kerana presiden Umno berasakan bahawa untuk memberi kesejahteraan kepada rakyat dan keadilan untuk seluruh negara, kita mampu memberika... lagi »

Walau digelar anti Melayu kerana sertai DAP, perjuangan Rara kerana rakyat

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
[image: Walau digelar anti Melayu kerana sertai DAP, perjuangan Rara kerana rakyat] Saya tak hiraukan kecaman mereka yang kata saya anti Melayu dan Islam kerana saya tahu bagaimana DAP buat kerja mereka, kata Young Syefura Othman salah seorang ahli politik muda DAP Melayu yang paling dikenali ramai. *Menjelang Pilihan Raya Umum Ke-14, The Malaysian Insight mendekati muka baru politik yang dilatih parti mereka untuk menjadi calon. Salah satu keluhan dalam kalangan pengundi adalah kekurangan pemimpin muda politik yang berwibawa baik di parti pemerintah mahupun pembangkang, malah ke... lagi »

Zaman Kleptokrasi: Mudahnya berhutang, makin ramai golongan muda muflis

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
[image: Mudahnya berhutang, makin ramai golongan muda muflis] Golongan muda mudah mendapat pinjaman tetapi kegagalan membayar balik menjadi punca utama mereka muflis. PELUANG mudah yang ditawarkan institusi kewangan mendorong ramai golongan muda membuat pinjaman peribadi, namun akhirnya diisytiharkan muflis akibat gagal melunaskan pinjaman. Ada yang diisytihar muflis akibat pelaburan berisiko tinggi dan ada pula yang terperangkap kerana tidak memahami undang-undang. Dalam tempoh lima tahun sehingga tahun lalu, sebanyak 97,215 kes kebankrapan dicatatkan di negara ini. Dalam tempoh ... lagi »

KETUA POLIS NEGARA PERLU EKSTRADISI JHO LOW DARI CHINA

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 2 hari yang lalu
1. Sebuah laporan oleh akhbar The Australian mendedahkan bahawa penjenayah paling dikehendaki di dunia Jho Low sekarang sedang bersembunyi di Shanghai, China di mana beliau dikatakan menghabiskan masanya samaada menginap di hotel mewah Peninsula atau belayar dengan bot mewahnya ‘Equanimity’ di sana. Laporan tersebut boleh dibaca melalui portal The Malaysian Insight melalui pautan: themalaysianinsight.com/ 2. Tiada keraguan bahawa Jho Low telah melakukan pelbagai kesalahan jenayah di negara ini dalam skandal 1MDB. Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) juga sedang melakukan siasatan t... lagi »

Satu lagi skim "cepat kaya" UMNO dilonkangkan...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 hari yang lalu
*Timbalan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Mas Ermieyati Samsuddin (pix,atas) hari ini berkata beliau tidak tahu apa-apa tentang penglibatan bukan Bumiputera dalam syarikat yang bertanggungjawab melaksanakan sistem Pemantauan Manasik Bersepadu (IMAMS).* *Mas Ermieyati berkata demikian selepas sistem yang diperkenalkan kementerian itu mendapat aduan pelbagai pihak dan dibatalkan hari ini selepas diumumkan semalam.* *“Malah sehari sebelum pitching (pembentangan) saya tanya lagi pegawai saya, ada tak (melibatkan) bukan Bumiputera dan sebagainya?* *“Daripada maklumat yang say... lagi »

KENAPA HANYA SIASAT TMI, MEDIA PRO-BN BAGAIMANA? – LGE

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 3 hari yang lalu
[image: Kenapa hanya siasat TMI, media pro-BN bagaimana? - LGE] Kenapa hanya siasat TMI, media pro-BN bagaimana? – LGE Posted By: Pentadbiron: December 15, 2017 Print Email Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Salleh Said Keruak tidak seharusnya menyalahgunakan kuasanya untuk menyiasat portal berita The Malaysian Insight (TMI) kerana didakwa menghina perdana menteri. “Kenapa tidak ada siasatan yang dilakukan terhadap media kawalan BN seperti New Straits Times, Berita Harian, The Star dan Utusan Malaysia apabila mereka kalah d... lagi »

SUARAM : SIASAT POLIS TANGKAP BEKAS POLIS

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 3 hari yang lalu
*Untuk rakaman VDO sila klik di sini* Kumpulan hak asasi manusia Suaram hari ini mendesak Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) menyiasat penahanan seorang bekas polis oleh sekumpulan anggota polis yang didakwa tidak sah. Menurut aktivis S Arutchelvan, mangsa, Mohammad Yazid Apatura Abdullah, juga dianiayai pihak polis ketika ditahan semalaman. Dalam satu memorandum yang diserahkan kepada Suhakam, Yazid mengatakan dia ditahan kira-kira jam 3.30 pagi selepas memarkir keretanya dekat sebuah kafe di Jalan Telawi Bangsar pada 18 November lalu. Menurutnya, ketika itu dia ditahan s... lagi »

BUKALAH MATA KEPALA DAN MATA HATI.

al-lavendari pada KomenSen - 3 hari yang lalu
Empat jenis manusia berhubung dengan pengggunaan mata kepala dan mata hati: 1. Ada yang terbuka mata kepala serta terbuka mata hati - *Sangat beruntung.* 2. Ada yang cuma tertutup mata kepala tetapi terbuka mata hati - *Untung.* 3. Ada yang cuma terbuka mata kepala tetapi tertutup mata hati -* Rugi.* 4. Ada yang tertutup mata kepala dan tertutup mata hati - *Rugi serugi-ruginya.* Maka janganlah jadi manusia dari jenis ke 3, apa lagi jenis ke 4. Jadilah manusia jenis pertama atau sekurang-kurangnya jenis ke 2.

PAS kunci utama kemenangan BN dalam PRU14, kata penganalisis

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 3 hari yang lalu
Penganalisis politik, Dr Hoo Ke Ping yakin bahawa Umno dan PAS akan menyumbang sekurang-kurangnya 120 kerusi Parlimen di Semenanjung. – *Gambar fail The Malaysian Insight, 15 Disember, 2017.* PENGANALISIS politik, Dr Hoo Ke Ping berkata kerjasama tidak rasmi antara PAS dan Umno akan membolehkan Barisan Nasional (BN) menang besar dalam pilihan raya umum akan datang dan meraih semula majoriti dua pertiga di Parlimen. Kemenangan itu juga akan diperkuat dengan keyakinan pengundi Cina yang beralih sokongan kepada BN kali ini, kata Khoo yang juga seorang pengkaji ekonomi. "Dengan kerja... lagi »

POLIS MELAKUKAN GANGGUAN - PEGUAM TUN M

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 3 hari yang lalu
* Polis Soal Tun M Lima Kali Adalah Gangguan - Peguam * Pihak berkuasa perlu membuat tuduhan keatas Tun Dr Mahathir Mohamad jika dia melakukan kesalahan, kata peguamnya ketika merujuk tindakan polis kini menyoal bekas perdana menteri sebanyak lima kali. Sekumpulan enam pegawai polis mengambil kenyataan Dr Mahathir di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini, kali ini untuk menyiasat kenyataannya yang menyebut masyarakat "bajak laut" masyarakat Bugis. "Jika mereka ingin mengenakan tuduhan, buatlah tuduhan. Jangan buang masa orang tua itu. Ini adalah kali kelima polis mengambil... lagi »

Pemerhati: PAS akan kekal, BN dan PH akan ‘cedera’ dalam PRU14

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
PEMERHATI PAS, Subky Latif yakin parti itu akan beruntung apabila Barisan Nasional (BN) yang diketuai Perdana Menteri Najib Razak bertembung dengan blok pembangkang Pakatan Harapan (PH) pimpinan Dr Mahathir Mohamad. Dalam tulisan disiarkan laman Harakah Daily, wartawan veteran itu berkata PAS dilihat sebagai parti yang “kerdil” selepas memutuskan kerjasama politik dengan DAP dan PKR dalam Pakatan Rakyat. Namun beliau yakin bahawa parti itu akan terus kekal, dan menjangka BN serta PH pula yang akan “cedera” dalam pilihan raya umum kali ini. "Sejak tahaluf siyasi dibatalkan semua melihat... lagi »

Ketua polis negara digesa ekstradisi Jho Low dari China

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Ketua polis negara digesa mendapatkan kerjasama kerajaan China untuk mengekstradisi ahli perniagaan kontroversi warga Malaysia, Jho Low bagi dibawa balik dan didakwa di negara ini ekoran penglibatannya dalam skandal 1MDB. [image: Pada awal bulan ini, akhbar Financial Times melaporkan yang 1MDB sedang bersiap sedia membayar balik hutang sebanyak AS$6.5 bilion (kira-kira RM26 bilion) dengan pertolongan negara China]Jurucakap Anak Muda Cari Jho Low (AMCJL) Faiz Fadzil berkata, akhbar *The Australian* mendedahkan bahawa penjenayah paling dikehendaki di dunia itu kini sedang bersembunyi... lagi »

Idealisme tua, pragmatisme muda

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
KETIKA di bangku sekolah menengah, saya bersama beberapa rakan sekelas marah dengan tindakan kerajaan yang suka menapis, malah mengharamkan filem. Kami yang berusia sekitar 17 dan 18 tahun pada masa itu tidak puas hati dengan sikap kerajaan yang berlagak sebagai ibu bapa/penjaga/guru konservatif. Kami bengang dengan sikap orang dewasa yang hanya mahu mengawal corak pemikiran dan cara hidup anak muda. Lebih sedekad kemudian, ramai juga kawan yang lupa dengan pendirian muda mereka. Kerana ramai yang sudah berkahwin dan beranak-pinak, ada yang bermati-matian mahu filem dan karya-karya k... lagi »

SPRM DIGESA TERUSKAN SIASATAN SKANDAL PENAJAAN TRW OLEH MARA

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 3 hari yang lalu
Berikut adalah kenyatan media Pemuda Amanah Nasional : 1. Kenyataan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini bahawa pihak Pendakwaraya memutuskan Tan Sri Annuar Musa tidak akan didakwa berhubung skandal penajaaan wang Majlis Amanah Rakyat (MARA) untuk pasukan bolasepak The Red Warriors (TRW) oleh anak syarikat milik MARA iaitu UniKL (RM500,000) dan Pelaburan Mara Berhad (RM200,000) kerana tidak cukup bukti amat memeranjatkan dan menimbulkan persepsi negatif di kalangan masyarakat. SPRM seolah-olah dilihat telah bertindak sebagai hakim dengan membebaskan beliau tanpa... lagi »

Pengundi muda jadi kebimbangan menjelang PRU14

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
[image: Pengundi muda jadi kebimbangan menjelang PRU14] Walaupun bilangan belia yang hadir pada himpunan Bersih ramai, terdapat kebimbangan mereka semakin cenderung bersikap tidak ambil peduli terhadap tanggungjawab sebagai pengundi. KEMPEN nasional sebuah kumpulan pertubuhan sivil yang mensasarkan pendaftaran pengundi belia mendapat sambutan suam-suam kuku, sementara seorang ahli Parlimen pembangkang mengakui kebimbangan terhadap golongan belia hari ini yang mungkin tidak lagi bersemangat untuk mengundi bagi perubahan dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14). Pengarah Eksekutif Wata... lagi »

Jho Low sibuk antara kapal layar, hotel mewah di Shanghai

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
AKHBAR The Australian melaporkan ahli perniagaan kontroversi Low Taek Jho atau Jho Low mengembara dengan melayari kapal layar mewah dan menginap di sebuah hotel mewah di Shanghai. Menurut laporan itu, kapal layar Low yang bernama "The Equanimity" telah melintasi laut di luar pantai Papua Barat. Ia turut menyebut "The Equanimity" juga melayari laut Asia Tenggara dalam lawatannya ke Kemboja, Thailand, Bali dan beberapa kepulauan kecil Indonesia sepanjang enam bulan yang lalu. Kata laporan itu lagi, Low telah dilarang kembali ke Malaysia walaupun mempunyai hubungan rapat dengan Perdana ... lagi »

Bukti tidak cukup untuk dakwa Annuar Musa, kata SPRM

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata pihak pendakwa raya memutuskan untuk tidak mendakwa bekas pengerusi Majlis Amanah Rakyat (Mara), Annuar Musa berhubung isu penajaan pasukan bola sepak Kelantan, The Red Warriors (TRW). Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Azam Baki berkata pihak pendakwa raya membuat keputusan tersebut selepas meneliti kertas siasatan yang dikemukakan oleh pihaknya. “Setelah diteliti, pihak pendakwa raya memutuskan alasan keterangan-keterangan yang diambil serta bukti-bukti yang dikumpul setakat ini tidak mencukupi untuk mendakwa Tan Sri Ann... lagi »

TAJA KELANTAN: AHLI MAJLIS MARA, ISMAIL SABRI SEPATUTNYA LETAK JAWATAN, KECUALI....

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
Walaupun Annuar Musa mengatakan beliau telah memaafkan pihak yang menuduhnya terlibat dalam rasuah berkaitan penajaan anak syarikat MARA kepada pasukan bolasepak Kelantan sehingga beliau disiasat SPRM, hakikatnya yang memulakan episod itu adalah rakan-rakan Ahli Parlimen Ketereh itu sendiri. Ketika Annuar sedang melakukan lawatan rasmi ke New Zealand atas kapasitinya sebagai Pengerusi MARA, Majlis MARA tiba-tiba bermesyuarat secara tergempar tanpa kehadiran beliau dan mengambil keputusan menggantung jawatannya. Mesyuarat tergempar itu dilaporkan dipengerusikan oleh Dr. Yusof Yacob ... lagi »

SPRM digesa teruskan siasatan skandal tajaan TRW oleh Mara

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
[image: Faiz Fadzil 2]Pemuda AMANAH Nasional (AMANAH) mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) meneruskan siasatan berhubung skandal tajaan pasukan bolasepak The Red Warrior (TRW) oleh dua anak syarikat milik Majlis Amanah Rakyat (Mara). Timbalan Ketua Pemudanya Faiz Fadzil berkata, tujuan pembayaran tersebut telah menyimpang daripada tujuan asal Mara yang seharusnya digunakan bagi meningkatkan kualiti kehidupan orang Melayu terutamanya dalam bidang pendidikan dan perniagaan. Justeru tindakan SPRM membebaskan Pengerusi Mara Tan Sri Annuar tanpa sebarang dakwaan amat mem... lagi »

Skandal Mara: Setahun siasatan, SPRM tak jadi dakwa Annuar Musa

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memutuskan untuk tidak mendakwa bekas pengerusi Mara, Annuar Musa berhubung isu tajaan pasukan bola sepak Kelantan FA. Timbalan pesuruhjaya SPRM, Azam Baki dilaporkan menyebut mengenai kelemahan bukti untuk mengheret ketua penerangan Umno itu ke mahkamah. “Setelah diteliti, diputuskan oleh pendakwaraya untuk tidak mendakwa beliau (Annuar). “Ini kerana keterangan-keterangan yang diambil serta bukti yang dikumpul setakat ini tidak mencukupi untuk mendakwanya,” kata Azam seperti dipetik dalam laporan Sinar Harian. Annuar disiasat pada Januari... lagi »

Wala bukan pada pemimpin yang rasuah, pencuri dan kleptokrat

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
Ahli Umno dinasihatkan supaya tidak menerima bulat-bulat arahan Presiden mereka, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya wala atau taat setia kepada pemimpin parti. Wala atau memberi taat setia kepada pemimpin yang rasuah, mencuri wang rakyat dan kleptokrat seolah-olah menggalakkan lagi amalan buruk tersebut dijadikan amalan tanpa merasa bersalah. [image: Wala bukan pada pemimpin yang rasuah, pencuri dan kleptokrat]Demikian dinyatakan oleh Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Pulau Pinang, Marzuki Yahya ketika ditemui Malaysia Dateline. “Ucapan penggulungan Najib semasa Perhi... lagi »

Di Luar Jangkaan. Di Luar Kotak Logika. 

PAS Ada Harapan Ketuai Kerajaan, Hadi Calon PAS Untuk PM Malaysia Kata Naib Presiden PAS.

Ameno World pada Ameno World - Sejam yang lalu
PAS dilaporkan berkata mempertahankan kenyataan Timbalan Menteri Besar Kelantan, Mohd Amar yang parti itu ibukan sahaja ada harapan untuk mengetuai kerajaan selepas pilihan raya akan datang, tetapi juga sudah ada calon perdana menteri. Laporan *Free Malaysia Today* hari ini, Naib Presiden PAS, Idris Ahmad dipetik sebagai berkata presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan menjadi perdana menteri jika ia menang pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14). *“Presiden kita ada satu. Tentulah presiden kita,”* katanya ketika dihubungi oleh portal itu. Semalam, *Sinar Harian* memetik Naib Pr... lagi »

Lebai Naib Presiden PAS ini kata mereka boleh menang PRU 14 dan dah sediakan calon PM

kerengga pada KERENGGA - Sejam yang lalu
Kami boleh menang, dan Hadi boleh jadi PM, kata PAS Khairil Ashraf PETALING JAYA: PAS berkata ia bukan sahaja ada harapan untuk mengetuai kerajaan selepas pilihan raya akan datang, tetapi juga sudah ada calon perdana menteri. Naib Presiden PAS, Idris Ahmad berkata presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan menjadi perdana menteri jika ia menang pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

Tok Guru melayan wayang kulit

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
*Oleh ANNUAL BAKRI HARON* Dalam negara yang mempunyai tingkat aneka ragam yang relatifnya besar, kesan penjajahan, kemajmukan masyarakatnya yang berbilang agama dan suku bangsa, pasti persoalan budaya dan dakwah yang cuba dirangka menjadi isu yang kompleks. Warna-warninya yang pelbbagai cukup menawan untuk dicermati oleh pemimpin. Jika kita perhatikan pola tembusan budaya yang dilakukan Wali Songo, mereka sama sekali tidak menggagahkan diri mencari jalur kekerasan walau sedikit. Mereka amat memerhati kandungan kepelbagaian yang ada di Indonesia pada ketika itu. Lalu, secara bijak... lagi »

Mahkamah patutnya lindungi hak, kepentingan pengundi, kata Bersih

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
BERSIH 2.0 meluahkan kekecewaan mereka atas keputusan Mahkamah Rayuan yang membenarkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meneruskan proses persempadanan semula. Pemerhati pilihan raya itu dalam kenyataan hari ini berkata, mahkamah sepatutnya menjadi “medan keadilan” bagi membetulkan salah laku pilihan raya dan perlu bertindak untuk kepentingan rakyat. Ia juga mengatakan mahkamah tidak boleh mengikut kalendar pilihan raya yang ditetapkan kerajaan apabila mengendalikan isu persempadanan semula. “Walaupun tidak praktikal mengadakan siasatan tempatan ketika kebanyakan rakyat Malaysia sedang... lagi »

Tak Mustahil Juga Mohd Amar Jadi PM Dan 1MDB 'Dihalalkan', Sindir MP Amanah Pada PAS.

Ameno World pada Ameno World - 4 jam yang lalu
Oleh : Hanipa Maidin. *Mari berbicara soal tak mustahil ya sheikh!* 1. Seorang pemimpin kanan parti suci dilaporkan berkata dalam PRU akan datang tak mustahil parti suci tak menang banyak kerusi, tapi yang jadi PM pemimpin parti suci. 2. Mamat ini juga kata "jangan rasa pelik, yang penting ahli kena yakin kepada pimpinan parti". 3. Beliau juga dilaporkan berkata dengan agenda Islam yang dibawa parti tu mampu melahirkan kejayaan dengan kehendak Allah dan diluar jangkaan manusia. Wajib komenlah ulasan bertaraf Professor Emiritus ini. a. Saya setuju sepenuhnya tak mustahil pemimpin parti... lagi »

Kalau DAP sokong Hadi sebagai calon PM, adakah ia bersih semula?

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 4 jam yang lalu
Pada 18 Disember 2017oleh Pentadbir Serangan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menggesa rakyat Malaysia supaya menolak DAP dengan alasan ia ‘tidak bersih’ dan bukan muslim menimbulkan persoalan. Adakah sekiranya DAP menyokong Hadi sebagai calon Perdana Menteri, ia akan kembali suci murni di mata Ahli Parlimen Marang itu? Persoalan itu ditimbulkan Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang dalam kenyataannya, membalas serangan Hadi melalui wawancaranya yang disiarkan akhbar UMNO, Berita Harian minggu lalu. “Selama tujuh tahun, dari 2008 hingga 2015, Hadi mengetuai PAS untuk bekerjasam... lagi »

Rakyat P. Pinang lega terima RM700 wang ehsan bantuan banjir dari Kerajaan Negeri

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 4 jam yang lalu
Pada 18 Disember 2017oleh Pentadbir Rakyat Pulau Pinang yang menjadi mangsa banjir terburuk negeri itu November lalu berasa lega setelah kerajaan Pakatan Harapan telah mengagihkan wang ehsan sebanyak sebanyak RM700 Sabtu lalu. Bantuan itu merupakan inisiatif kerajaan negeri sebagaimana yang diumumkan dalam program “Pulau Pinang Bangkit” dengan peruntukan sebanyak RM105 juta. Seramai 51,226 mangsa banjir telah memohon bantuan khas tersebut dimana seramai 45,082 pemohon memilih untuk menerima bayaran dikreditkan terus ke dalam akaun bank, manakala seramai 6,144 orang pemohon memilih ... lagi »

Setelah berjaya pengaruhi PAS, UMNO perbudakkan MCA pula

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 4 jam yang lalu
Pada 18 Disember 2017oleh PENTADBIR Nampaknya Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai sudah menjadi jurucakap bagi gerombolan Najib-Hadi apabila mengulangi dakyah UMNO selama ini kononnya Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang akan menjadi perdana menteri jika Pakatan Harapan menang pilihan raya umum (PRU) akan datang. Menurut Liow, negara akan terjejas sekiranya Kit Siang menjadi perdana menteri dan menuduh pemimpin veteran DAP itu sebagai ahli politik yang tidak berprinsip. *“Hanya beliau yang tahu jika beliau ada cita-cita menjadi perdana menteri atau timbalan perdana menteri. Bagi saya ... lagi »

UMNO@BN di bawah Najib bawa ekploitasi perbezaan etnik ke tahap baharu

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
[image: BN di bawah Najib bawa ekploitasi perbezaan etnik ke tahap baharu] Profesor sains politik di Universiti John Cabot di Rome, Bridget Welsh berkata taktiknya ialah untuk mengeksploitasi perbezaan etnik, terutamanya untuk melagakan orang Cina dengan Melayu, menggunakan nasionalisme Melayu dalam cara yang tidak semestinya memanfaatkan masyarakat Melayu, tetapi sudah tentu ia digunakan sebagai sebahagian daripada trend untuk menggunakan identiti atau politik emosi. KERAJAAN Barisan Nasional (BN) di bawah pimpinan Perdana Menteri Najib Razak telah membawa ekploitasi terhadap pe... lagi »

Jangan sampai orang gelar 'kerajaan Umno@BN gila cukai'

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
Jelaskan secara tuntas atau akan digelar perdana menteri cukai - itu kata Anggota Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, mengulas keputusan kerajaan menamatkan pelaksanaan sistem Pemantauan Manasik Bersepadu (IMAMS). Kata Khalid rakyat hari ini sudah bosan dengan pelbagai tindakan kerajaan yang selalu membebankan rakyat dengan mengenakan cukai. Turut dituntut Khalid untuk membuat penjelasan ialah Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Aziz. “Kita minta perdana menteri dan menteri pelancongan mengesahkan bahawa sistem IMAMS itu benar-benar dibatalkan, bukannya ditangguh atau dip... lagi »

PRU14: 'Tak mustahil Mohd Amar jadi PM'

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
'Peguam PAS dulu' Mohamed Hanipa Maidin berkata tidak mustahil Naib Presiden PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah mampu menjadi perdana menteri. Beliau mengulas secara berseloroh kenyataan Mohd Amar, yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Panchor, seperti yang disiarkan Sinar Harian semalam berkenaan soal 'tak mustahil'. Menurut *Malaysiakini *yang memetik laporan itu, Mohd Amar berkata tidak mustahil jika perdana menteri Malaysia dipilih di kalangan pemimpin PAS, walaupun jumlah kerusi dimenangi parti itu di Dewan Rakyat berkurangan Mengambil contoh PRU 1990 di mana kemenangan PAS... lagi »

PRU14: Kami boleh menang, dan Hadi boleh jadi PM, sembang PAS

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
PAS berkata keajaiban politik boleh berlaku, dan ia sudah tahu calon PM. [image: idris-hadi-pas]PAS berkata ia bukan sahaja ada harapan untuk mengetuai kerajaan selepas pilihan raya akan datang, tetapi juga sudah ada calon perdana menteri. Naib Presiden PAS, Idris Ahmad berkata presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan menjadi perdana menteri jika ia menang pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14). “Presiden kita ada satu. Tentulah presiden kita,” katanya dihubungi FMT hari ini. Semalam, Sinar Harian memetik Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah sebagai melahirkan keyakin... lagi »

SPR dibenar jalankan siasatan tempatan bagi persempadanan semula

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
MAHKAMAH Rayuan hari ini memutuskan untuk membenarkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meneruskan siasatan tempatan di Selangor sebagai sebahagian daripada cadangan pelaksanaan persempadanan semula. Keputusan itu membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk menangguhkan proses siasatan tempatan dalam bantahan berikutan semakan kehakiman oleh kerajaan Selangor terhadap persempadanan semula. Bagaimanapun, permohonan kerajaan negeri bagi semakan kehakiman untuk mengisytiharkan persempadanan semula itu tidak mengikut Perlembagaan di Mahkamah Tinggi ditolak. Menurut laporan, kep... lagi »

Menteri harus bertanggungjawab, tidak buli penjawat awam

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 7 jam yang lalu
Pemuda AMANAH menggesa kabinet mengambil tanggungjawab penuh atas kesilapan pelaksanaan Sistem Pemantauan Manasik Bersepadu (IMAMS) dan berhenti membuli penjawat awam. Timbalan Ketua Pemuda AMANAH Nasional Faiz Fadzil berkata, penjawat awam hanya menjalankan kerja sepertimana arahan dan kehendak menteri. [image: Menteri harus bertanggungjawab, tidak buli penjawat awam]Justeru Pemda AMANAH berpandangan kemampuan dan kredibiliti penjawat awam dalam menjalankan tanggungjawab awam kepada rakyat dan negara tidak boleh dipersoalkan. “Yang membawa masalah kepada rakyat dan negara adalah keb... lagi »

Bercakap bohong lama-lama jadi kleptokrasi

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 7 jam yang lalu
Dengan takdir - insya-Allah - Pakatan Harapan (HARAPAN) memenangi pilihan raya umum (PRU) akan datang, gabungan itu mempunyai banyak contoh yang tidak boleh diteladani daripada BN iaitu cara memeras dan mencuri duit rakyat jelata. Jelaslah sekarang bahawa cukai barangan dan perkhidmatan (GST) adalah tidak lebih daripada cara mengumpul hasil untuk kerajaan dan bukan untuk kebajikan rakyat jelata. Pentadbiran Mohd Najib Abdul Razak telah membuktikan sekali lagi kepada kita bahawa GST bukan sekadar alat fiskal (*fiscal tool*) tetapi ialah mesin untuk menjana keuntungan. Maka tidak ha... lagi »

Nasib baiklah ketua Nazri, Mas Ermieyati ialah Najib

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 7 jam yang lalu
Semasa aku menuntut di sebuah sekolah rendah di Kulim, Kedah kira-kira 30 tahun yang lalu, ada seorang guru yang memberi aku satu pengajaran yang tak dapat aku lupakan. Aku ingat lagi, waktu itu aku belajar di kelas 6 Mawar, dan Cikgu Dayah - guru Bahasa Melayu yang mengajar kelas kami - memberikan aku dan rakan sekelas sedikit kerja rumah yang perlu disiapkan pada hujung minggu. Pada Isnin berikutnya, ketika sesi pembelajaran Bahasa Melayu, Cikgu Dayah masuk ke kelas seraya meminta semua pelajar menghantar kerja rumah masing-masing. Sementara beliau memeriksa kerja rumah tersebut, a... lagi »

Pendakwah anggap dakwaan Hadi berkaitan Islam di Pulau Pinang palsu

kerengga pada KERENGGA - 9 jam yang lalu
ZIKRI ABDULLAH Dakwaan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkaitan suasana rakyat di Pulau Pinang dalam akhbar Berita Harian semalam dianggap palsu. Pendakwah terkenal Ustaz Wan Ji Wan Hussin berkata, ketika rakyat Pulau Pinang sedang menerima bantuan banjir daripada Kerajaan Negeri sebanyak RM700, kenyataan Presiden Pas bahawa rakyat negeri itu sedang keperitan adalah amat jelas

Serangan Hadi terhadap DAP sama seperti momokan Umno

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 14 jam yang lalu
Mujahid Yusof Rawa berkata presiden PAS tidak boleh abaikan hakikat bahawa DAP tidak boleh perintah sendirian. [image: mujahid-hadi-dap-1] Serangan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang terhadap DAP sama seperti momokan Umno yang mendakwa orang Melayu akan kerugian jika Pakatan Harapan memerintah. Awal bulan ini, Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak di Perhimpunan Agung Umno memberi amaran orang Melayu akan hilang hak istimewa jika pembangkang ambil alih kerajaan. Umno sering mendakwa PH akan ikut langkah DAP. Menepis kebimbangan itu, Ahli Parlimen Amanah Mujahid Yusof Rawa berkata ... lagi »

Nazri perlu berhenti berbohong mengenai IMAMS

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 14 jam yang lalu
[image: Nazri perlu berhenti berbohong mengenai IMAMS] Pemimpin pembangkang menganggap kenyataan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Mohamed Nazri Abdul Aziz yang sistem pengendalian proses visa untuk jemaah umrah dibatalkan kerana seseorang dalam kementeriannya salah faham dengan visi dan apa yang ingin laksanakan hanya alasan yang direka. MENTERI Pelancongan dan Kebudayaan Mohamed Nazri Abdul Aziz perlu bertanggungjawab terhadap kesilapan bodohnya mengenai Sistem Pemantauan Pengendalian Pakej Umrah (IMAMS) dan bukan menyalahkan pegawai kementeriannya. Apatah lagi, apabila jawapa... lagi »

KABINET KERAJAAN ATAU KABINET KAYU? SETELAH NAZRI MENJAWAB DI PARLIMEN, MENGAPA KABINET TIDAK BERTANYA LEBIH LANJUT KEPADANYA?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 14 jam yang lalu
Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi menghangatkan lagi kecelaruan kerajaan dalam perlaksanaan sistem IMAMS apabila menyatakan kabinet hanya dimaklumkan secara umum saja mengenainya dan tidak pernah menyatakan sistem itu akan dikendalikan oleh syarikat swasta. Kata beliau, kabinet hanya dimaklumkan syarikat pengendali umrah akan didaftarkan dan pemantauan akan dilakukan bagi mengelak jemaah umrah menjadi mangsa penipuan. Tetapi ianya tidak langsung menyebut mengenai perlantikan mana-mana syarikat untuk mengendalikan sistem pemantauan ini dan menggunakan sumber luar, ujar Za... lagi »

SIAPA PENIPU LEBIH BESAR???

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 14 jam yang lalu
Mengikut laporan media yang disiarkan pada 27 Mac 2017, Timbalan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Mas Ermieyati Samsudin memberitahu, rakyat Malaysia menanggung kerugian lebih RM10 juta disebabkan penipuan visa umrah sejak tahun 2012 yang lalu. Katanya, kerugian itu merangkumi 266 kes yang dilaporkan kepada kementeriannya. “Tindakan berurus niaga dengan syarikat atau individu tidak berlesen yang menjadi ejen jualan tiket, terutamanya secara dalam talian merupakan tindakan yang sangat berisiko dan mendedahkan orang ramai kepada penipuan. “Semua agensi pelancongan berlesen mestil... lagi »

MUHYIDDIN-MENYESAL SOKONG NAJIB RAZAK GANTI PAK LAH

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 14 jam yang lalu
Sekira hadapi masaalah dengan peranti adroid sila gunakan firefox - chrome - ie

Melayu Akan Jadi Bangsat Jika BN Kekal Memerintah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 14 jam yang lalu
Sekira hadapi masaalah dengan peranti adroid sila gunakan firefox - chrome - ie

Sejarah Umno akan ditentukan di Batu Pahat, Johor

kerengga pada KERENGGA - 23 jam yang lalu
Awang Azman Awang Pawi Perjalanan politik Puad Zakarshi(empat dari kiri) di Batu Pahat sebelum tewas dalam PRU13 sebelum ini perlu menjadi iktibar kepada BN dan Umno supaya tak pandang enteng pengundi Batu Pahat. – Gambar fail The Malaysian Insight, 17 Disember, 2017. PADA Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13), buat pertama kali PKR menawan Parlimen Batu Pahat. Calon PKR Mohd Idris Jusi

Wajah buruk politik kaum di Malaysia

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
KALAU seseorang itu sudah tahu sesuatu itu mustahil tetapi tetap juga dia menjaja cerita yang sama, orang itu apa? Kalau seseorang itu tahu sesuatu itu palsu tetapi cuba mendapat manfaat politik daripadanya, orang itu apa? Itulah soalan-soalan yang perlu ditanya oleh pengundi Malaysia susulan kenyataan Presiden MCA, Liow Tiong Lai. Beliau hari ini berkata negara akan porak peranda sekiranya veteran DAP Lim Kit Siang jadi Perdana Menteri. Katanya, Lim seorang ahli politik yang tidak berprinsip yang pandai menyebarkan benih perkauman. Kita sepatutnya tidak terlalu kisah dengan usaha Liow... lagi »

'Kita perlukan sokongan Umno untuk menang, kata PAS', Ini maknanya pas dah tak lawan umno

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
PAS mengakui mereka memerlukan sokongan ahli Umno untuk menang lebih banyak kerusi Parlimen, walaupun sebelum ini menafikan akan wujudnya kerjasama politik antara dua parti terbesar Melayu Islam itu. Menurut Presidennya Abdul Hadi Awang, PAS tidak mampu menang lebih banyak kerusi Parlimen dengan hanya sokongan penyokong parti Islam itu sahaja. "Hari ini, kita mempunyai 195 kawasan dari

Mungkin PAS Tak Menang Banyak Tapi Tak Mustahil PAS Jadi PM - Nik Amar.

Ameno World pada Ameno World - Sehari yang lalu
Disebalik tanggapan mengatakan Pas bakal kehilangan banyak kerusi dalam PRU 14 nanti, pimpinannya menyuarakan keyakinan keajaiban politik boleh berlaku. Naib Presiden Pas, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, pada zahirnya pendekatan yang dibawa Pas mengundur bagi mata pandangan orang ramai, tetapi beliau yakin agenda Islam yang dibawa mampu memenangkan parti ini. Malah, beliau menjelaskan, sekiranya dikehendaki ALLAH SWT, pimpinan Pas mampu diangkat sebagai Perdana Menteri dengan kaedah yang tidak dijangka oleh fikiran manusia lapor* Sinar Harian.* Mengambil contoh situasi polit... lagi »

Projek ECRL pinjaman atau pelaburan..??

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
BEKAS Menteri Kewangan Daim Zainuddin mempersoalkan sama ada projek mega oleh syarikat China di bawah pentadbiran Perdana Menteri Najib Razak boleh dianggap sebagai pelaburan. Beliau berkata, antara projek mega dari China ialah pembinaan Projek Landasan Keretaapi Pantai Timur (ECRL) bernilai RM60 juta sebenarnya pinjaman bukannya pelaburan. Dana projek tersebut melalui pinjaman Putrajaya daripada Eksport-Import Bank of China (Exim) dimana akan digunakan oleh kontraktor ECRL, iaitu China Communication Construction Company (CCCC). “Berapa banyak pelaburan dia (China) bawa masuk? Macam F... lagi »

Najib tidak tahu IMAMS akan dilaksanakan?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Haji Mahfuz Omar mempersoalkan apakah muslihat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengatakan yang dia tidak bersetuju dengan perlaksanaan Sistem Pemantauan Manasik Bersepadu (IMAMS) yang dibatalkan kerajaan semalam. “Kenapa setelah perkara ini menjadi kecoh baru kata tak setuju. Kenapa dari awal PM Najib tak kata tak setuju. Ini menunjukkan PM Najib dan kabinet tidak peka terhadap masaalah rakyat. “Ini menunjukkan PM Najib Razak bimbang dan takut isu perlaksanaan IMAMS boleh menambahkan kemarahan rakyat pada kerajaan dan menjerat Umno-BN. “Oleh seba... lagi »

Pas boleh jadi Perdana Menteri sembang Mohd Amar

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
KOTA BHARU - Disebalik tanggapan mengatakan Pas bakal kehilangan banyak kerusi dalam PRU 14 nanti, pimpinannya menyuarakan keyakinan keajaiban politik boleh berlaku. Naib Presiden Pas, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, pada zahirnya pendekatan yang dibawa Pas mengundur bagi mata pandangan orang ramai, tetapi beliau yakin agenda Islam yang dibawa mampu memenangkan parti ini. Malah, beliau menjelaskan, sekiranya dikehendaki ALLAH SWT, pimpinan Pas mampu diangkat sebagai Perdana Menteri dengan kaedah yang tidak dijangka oleh fikiran manusia. [image: Mohd Amar Nik Abdullah] Mengam... lagi »

Kementerian Pelancongan Kantoi?

Addin pada Addin - Sehari yang lalu
*Kementerian Pelancongan Kantoi? * Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Tan Sri Nazri Aziz berkata sistem menguruskan visa umrah dibatalkan kerana bukan itu yang beliau mahukan. Beliau berkata seseorang di kementeriannya salah faham hasrat dan apa yang beliau mahu laksanakan. *Kementerian Pelancongan Kantoi? * Nazri, yang dalam rangka lawatan kerja ke Jerman, mengulas mengenai Sistem Pemantauan Manasik Bersepadu (IMAMS) yang dibatalkan sehari selepas pelaksanaannya. Beliau mengarahkan pelaksanaan sistem itu dibatalkan bagi mengelak kekeliruan. Ketua Setiausaha Datuk Rashidi Hasbull... lagi »

Hadi tabur kebencian terhadap Cina berhubung isu PM

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
SETIAUSAHA Agung DAP Lim Guan Eng hari ini menuduh Presiden PAS Abdul Hadi Awang memainkan sentimen agama dan perkauman tebal di kalangan rakyat dengan mendakwa DAP mahukan jawatan perdana menteri. Kata Guan Eng, Hadi telah membuat kenyataan tak beretika dan tidak bermoral yang bertentangan dengan prinsip kebenaran, walaupun Hadi sering menggambarkan dirinya sebagai pemimpin agama dan ulama. “Dah diumumkan pun PH (Pakatan Harapan) telah melantik calon perdana menteri dan timbalan bukan daripada DAP. Kenapa mati-mati pun nak kata DAP mahukan jawatan perdana menteri? “Serangan (terhadap... lagi »

PRU14: Selepas sehari dilaksanakan, IMAMS batal

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
[image: Selepas sehari dilaksanakan, IMAMS batal] Timbalan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan, Mas Ermieyati Samsudin mengumumkan akan mengadakan sidang media petang ini berhubung pembatalan IMAMS menerusi akaun Twitternya. SISTEM Pemantauan Pengendalian Pakej Umrah Malaysia (IMAMS) yang baru diumumkan semalam ditangguhkan pelaksanaannya tidak sampai 24 jam selepas penguatkuasaannya hari ini, lapor Utusan Online. Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan, Rashidi Hasbullah dipetik berkata penangguhan itu dibuat berikutan maklum balas orang ramai serta pengendali... lagi »

PRU14: Pelaksanaan sistem Pemantauan Manasik Bersepadu IMAMS dibatalkan kerana beri kesan politik

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
*KUALA LUMPUR*: Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan mengumumkan pembatalan pelaksanaan sistem Pemantauan Manasik Bersepadu IMAMS. Menurut Ketua Setiusahanya, Datuk Rashidi Hasbullah, pembatalan itu selepas mengambil kira aduan orang ramai dan pihak berkaitan dengan industri.Semalam, Timbalan Menteri Pelancongan Datuk Mas Ermieyati Samsudin mengumumkan kesemua 65 agensi pelancongan berstatus muassasah di negara ini yang mempunyai Lesen Khas Umrah (LKU) diwajibkan menggunakan Sistem Pemantauan Manasik Bersepadu (IMAMS) bagi permohonan visa umrah IMAMS yang merupakan akses rasmi tu... lagi »

Gali kubur dan batu nisan saja belum kena GST....

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
[image: Gali kubur dan batu nisan saja belum kena GST]Bekas Setiausaha Umno Bandar Tun Razak, Zaharin Mohd Yasin hari ini berkata, barangan dan urusan yang berkaitan agama sepatutnya bebas daripada dikenakan cukai GST. Beliau melahirkan rasa kecewa kerana kerajaan langsung tidak mempedulikan prinsip Rukun Negara yang kedua iaitu “Kepercayaan Kepada Tuhan’. Sepatutnya kata beliau, sebarang urusan dan peralatan agama bebas daripada GST. Kini untuk agama Islam, untuk menunaikan umrah telah dikenakan GST. “Beli songkok, telekung, sejadah kena GST. Yang belum kena GST gali kubur dan batu n... lagi »

Razman mudah diperbodohkan oleh Umno...

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 2 hari yang lalu
Pesuruhjayanya Haji Razman Zakaria berkata, PAS Perak akan tentang habis-habisan cita-cita Penasihat DAP, Lim Kit Siang mahu menjadi Perdana Menteri Malaysia kerana ia melibatkan kepentingan orang Melayu dan umat Islam di negara ini.~ sumber Bakpo PJ Perak ni bercakap mendedahkan kebodohan diri sendiri? Bekali-kali orang dah cakap Lim Kit Siang tidak boleh jadi PM Malaysia. Macam mana yang pernah berlaku di Perak dulu. DAP tidak boleh jadi Menteri Besar walaupun DAP miliki kerusi yang banyak dalam DUN. Mengikut Perlembagaan Perak nak jadi Menteri Besar mesti orang Melayu dan ber... lagi »

Mahfuz: Kenapa Aku Tak Keluar PAS Lagi?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Sekira hadapi masaalah dengan peranti adroid sila gunakan firefox - chrome - ie

Punca Kebankrapan Golongan Muda Terbongkar

Addin pada Addin - 2 hari yang lalu
*Punca Kebankrapan Golongan Muda Terbongkar*. Peluang mudah yang ditawarkan institusi kewangan mendorong ramai golongan muda membuat pinjaman peribadi, namun akhirnya diisytiharkan muflis akibat gagal melunaskan pinjaman. Ada yang diisytihar muflis akibat pelaburan berisiko tinggi dan ada pula yang terperangkap kerana tidak memahami undang-undang. *Punca Kebankrapan Golongan Muda Terbongkar*. Dalam tempoh lima tahun sehingga tahun lalu, sebanyak 97,215 kes kebankrapan dicatatkan di negara ini. Dalam tempoh sepuluh bulan pertama tahun ini sahaja, lebih 15,000 orang diisytihar muflis... lagi »

INI SEMUA HIMPUNAN POLITIK!!!

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Dilaporkan melalui pelbagai media bahawa satu himpunan besar-besaran melibatkan UMNO, Pas dan NGO tertentu akan diadakan di Masjid Putra, Putrajaya pada 22 Disember depan sebagai membantah tindakan Amerika mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel. Mengumumkan perkara tersebut, Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi berkata, Presiden UMNO Najib Razak, Presiden Pas, Hadi Awang dan seorang wakil NGO akan berucap dalam perhimpunan itu. Sehubungan itu, Zahid Hamidi menyeru segenap lapisan masyarakat tanpa mengira agama dan kaum agar turut hadir menyatakan sokongan mer... lagi »

PRU14: Kedah panas, rusuhan di Perak, Johor hangat

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Pasukan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) hari ini melakukan latihan simulasi besar-besaran di seluruh negara diberi nama Eksesais Undi Percubaan PRU14 bagi bersiap sedia menghadapi pilihanraya akan datang, lapor agensi berita tempatan. *Bernama* melaporkan kontijen polis negeri Kedah, Perak, Terengganu dan Johor melakukan latihan tersebut yang bertujuan menguji keberkesanan perancangan dan tindakan polis dalam berdepan pelbagai ancaman keselamatan dan ketenteraman awam. Latihan di Kedah membabitkan seramai 432 anggota termasuk 108 pegawai dari kontinjen Kedah yang membabitkan lima fasa b... lagi »

Tiada pilihan ketiga atau bersendirian, kata Adun Pas

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
ARIF ATAN Dr Syed Azman Syed Ahmad bersama Mohamad Sabu dan Tan Sri Muhyiddin Yassin berarak menuju ke perkarangan Kedutaan Amerika Syarikat petang tadi. Pemimpin Pas, Dr Syed Azman Syed Ahmad terus konsisten mengulangi pendiriannya bahawa Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) adalah medan jelas Pakatan Harapan menentang rejim korup Umno-BN. Beliau yang ditemui Malaysia Dateline selepas

Pistol renjatan elektrik, peluru getah menanti pada PRU14

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Zulkifli Abdullah berkata, polis akan menggunakan senjata sesuai untuk menangani individu degil yang enggan mematuhi arahan polis bersurai, ketika huru-hara berlaku. [image: Zulkifli-Abdullah-pistol-getah-polis-rusuhan] Polis tidak menolak kemungkinan menggunakan pistol renjatan elektrik atau peluru getah untuk menangani perusuh yang mencetuskan kekacauan pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14), kata Datuk Seri Zulkifli Abdullah. Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman itu dipetik China Press berkata, polis akan menggunakan senjata sesuai untuk menanga... lagi »

INI JAWAPAN UNTUK PAS

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 3 hari yang lalu
SIAPAKAH ZUHDI SEBELUM INI??? Kata seorang pemimpin Pas yang malas nak disebutkan namanya, negara akan terjerumus kepada kerosakan lebih teruk sekiranya Tun Mahathir Mohamad kembali menjadi Perdana Menteri. Tentu kita hairan mengapa Pas turut sama takut jika Tun Mahathir kembali semula berkuasa. Ehhh...ingatkan UMNO dan BN saja yang takut dengan kembalinya semula Tun Mahathir menggenggam kuasa, rupa-rupanya Pas pun nadanya sudah sama. Apakah Pas dan UMNO kini sudah sehati sejiwa? Apa yang mereka takutkan? Kenapa dengan Najib Razak yang jauh lebih buruk kepimpinannya, Pas tid... lagi »

ARTIKEL YANG MENARIK UNTUK DIBACA DAN DIANALISIS: Apakah faktor penentu keputusan PRU-14?

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 3 hari yang lalu
Pada 15 Disember 2017oleh Liew Chin Tong Malaysia akan mempunyai kerajaan baru sekiranya UMNO kalah 40 kerusi di Semenanjung Malaysia kepada Pakatan Harapan. Jika 50 peratus pengundi Melayu memilih Harapan, pakatan pembangkang malah akan menubuhkan kerajaan dengan dua per tiga majoriti. Ini adalah realiti. Justeru, saya terkejut dengan hakikat bahawa sesetengah penganalisis politik dan ahli politik enggan memahami dinamik pilihan raya dan demografik berkenaan faktor yang akan menentukan keputusan pilihan raya umum (PRU) akan datang. *Klise politik dan realiti* Masalah paling besar ... lagi »

Pengundi Di Johor Buat Kejutan

Addin pada Addin - 3 hari yang lalu
*Pengundi Di Johor Buat Kejutan*. Pengundi di Johor tidak lagi peduli parti mana akan mewakili mereka selepas pilihan raya umum nanti, di sebalik kekecewaan terhadap politik tempatan, menurut kajian yang dibentangkan di sebuah forum anjuran Institut Pengajian Asia Tenggara (ISEAS) Singapura. Ia terutama dirasai di Parlimen Gelang Patah, kubu kuat BN yang dimenangi pemimpin DAP Lim Kit Siang selepas menewaskan menteri besar ketika itu, Tan Sri Abdul Ghani Othman. *Pengundi Di Johor Buat Kejutan*. “Sentimen yang lazim di Gelang Patah nampaknya siapa sahaja yang menyediakan bantuan da... lagi »

Parti Politik Jangan Syok Sendiri, Ini Realiti Politik Masakini

Addin pada Addin - 3 hari yang lalu
*Parti Politik Jangan Syok Sendiri, Ini Realiti Politik Masakini*. Kempen nasional sebuah kumpulan pertubuhan sivil yang mensasarkan pendaftaran pengundi belia mendapat sambutan suam-suam kuku, sementara seorang ahli Parlimen pembangkang mengakui kebimbangan terhadap golongan belia hari ini yang mungkin tidak lagi bersemangat untuk mengundi bagi perubahan dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14). Pengarah Eksekutif Watan, Masjaliza Hamzah berkata respons terhadap kempen pendaftaran pengundi mereka tidak begitu baik dengan hanya kira-kira 2,000 pengundi baru didaftarkan setiap bulan, s... lagi »

Zuhdi tidak perlu sibuk dengan urusan PH...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 3 hari yang lalu
*PAS diingatkan agar tidak ‘berlagak baik’ dengan menyarankan Pakatan Harapan (HARAPAN) melantik Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri jika gabungan pembangkang itu memenangi pilihan raya umum ke-14 (PRU-14).* *Penolong Publisiti DAP Johor, Sheikh Omar Ali berkata, PAS sendiri pernah menggagalkan usaha untuk mengangkat Anwar sebagai calon Perdana Menteri dalam PRU-13 lalu dengan mencadangkan nama Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah.* *Sheikh Omar mengulas kenyataan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mohd Zuhdi Marzuki( gambar,atas) yang mengulas cadangan beberapa pihak dala... lagi »

Selepas Aishah Dimaki Kaw-Kaw Kini Penyokong PAS Kata FB Ustazah Hamidah Fake.

Ameno World pada Ameno World - 4 hari yang lalu
Berang dimaki gemuk dan diaibkan oleh individu yang dikenali dengan nama Ustazah Hamidah di Facebook, Aishah bangkit mempertahankan dirinya membalas cercaan itu dengan mengajak Ustazah Hamidah untuk bersua muka. Bagaimanapun seruan itu tidak diendahkan oleh akaun Facebook Ustazah Hamidah sebaliknya pengendali akaun tersebut meminta Aishah menyertai PAS kembali jika betul ingin bertemu dengan dirinya. Terdahulu Ustazah Hamidah menghina penyanyi yang menyertai program Gegar Vaganza musim ke 4 itu sebagai gemuk dan babi. *"Meluat Midah tengok penyanyi gemuk macam babi nama Aisyah ni ... lagi »

INI JAWAPAN UNTUK PAS

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
Kata seorang pemimpin Pas yang malas nak disebutkan namanya, negara akan terjerumus kepada kerosakan lebih teruk sekiranya Tun Mahathir Mohamad kembali menjadi Perdana Menteri. Tentu kita hairan mengapa Pas turut sama takut jika Tun Mahathir kembali semula berkuasa. Ehhh...ingatkan UMNO dan BN saja yang takut dengan kembalinya semula Tun Mahathir menggenggam kuasa, rupa-rupanya Pas pun nadanya sudah sama. Apakah Pas dan UMNO kini sudah sehati sejiwa? Apa yang mereka takutkan? Kenapa dengan Najib Razak yang jauh lebih buruk kepimpinannya, Pas tidak takut? Apa pun, mari kita bac... lagi »

Saiful dan Zuhdi sama ,benci Tun Mahathir

mantaro pada SISI BUKIT - 4 hari yang lalu
Saiful dan Dr Zuhdi timbul balik dekat PRU14 ini.Dua-dua benci Tun Dr Mahathir.BN pun apa lagi suka.Tengoklah seminggu persidangan mereka hentam Dr Mahathir dan DAP.PAS dulu musuh ketat sudah jadi rakan sekutu. Dulu mereka pelawa Tun jadi ahli,bila tak mahu Tun tak suci lagi.

PAS: Malaysia rosak lagi jika Mahathir kembali jadi PM

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mohd Zuhdi Marzuki percaya negara akan terjerumus pada kerosakan lebih teruk apabila Tun Dr Mahathir Mohamad dilantik semula sebagai perdana menteri sekiranya Pakatan Harapan menerajui negara ini pada pilihan raya umum ke-14 nanti. Ini kerana katanya, mengembalikan bekas perdana menteri itu ke tampuk pemerintahan negara akan menyaksikan agenda reformasi yang diperkenalkan sejak dua dekad yang lalu akan berkubur. Oleh sebab itu, menurutnya, tindakan berkenaan tidak menyumbang kepada agenda membaiki kerosakan negara akibat dari dasar dan amalan zaman Dr Mah... lagi »

Presiden PAS Hentam Umno BN?

Addin pada Addin - 4 hari yang lalu
*Presiden PAS Hentam Umno BN?* Pas berpendapat topik kos sara hidup merupakan isu 'panas', khususnya apabila ia sangat membebankan kehidupan rakyat sehinggakan pendapatan tidak mampu untuk menanggung perbelanjaan hidup seharian. Ini menurut Presidennya, Datuk Abdul Hadi Awang, dalam situasi sekarang kalaulah yang berpendapatan sederhana yang besar jumlahnya mengeluh, apatah lagi kalangan berpendapatan rendah yang sangat besar juga jumlahnya, penganggur dan golongan kurang upaya. *Presiden PAS Hentam Umno BN? *"Ia tidak mengira yang bergaji atau bekerja sendiri juga menghadapi beb... lagi »

FITNAH EXCO P.PINANG : BERITA HARIAN BERDEPAN TINDAKAN SAMAN

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 4 hari yang lalu
FITNAH EXCO P.PINANG : BERITA HARIAN BERDEPAN TINDAKAN SAMAN Datuk Abdul Malik Kassim memberi tempoh 24 jam kepada Berita Harian (BH) dan wartawannya, Attirmidzie Rahman untuk memohon maaf dan menarik balik dua laporannya yang didakwa menggunakan kenyataan yang direka untuk tujuan memfitnah beliau. Exco Kerajaan Negeri Pulau Pinang itu berkata, beliau tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Attirmidzie dan majikannya jika tuntutannya itu tidak ditunaikan dalam tempoh tersebut. Beliau merujuk artikel bertajuk ‘Banjir, kerajaan Pulau Pinang akui kesilapan... lagi »

Pas tetap tanding 40 kerusi di Terengganu

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
MARANG - Pas Terengganu mengulangi pendirian parti itu untuk bertanding di semua lapan kerusi Parlimen dan 32 kerusi di Dun negeri Terengganu pada PRU14 tidak lama lagi. Pendirian diumumkan Pesuruhjaya Pas Terengganu, Datuk Husein Awang di Dewan Madrasah Darul Iman sempena Lawatan Kerja Pesuruhjaya Pas itu ke Dun Bukit Payong di sini, malam tadi. [image: Pas tetap tanding 40 kerusi di Terengganu] “Saya nak ulang balik, walaupun saya rasa dah ramai orang yang tahu bahawa Pas Terengganu akan (tetap) bertanding di semua lapan kerusi Parlimen dan 32 kerusi Dun di negeri Terengganu,” ka... lagi »

Sokongan Melayu luar bandar Dr Mahathir lebih kuat berbanding Anwar

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
[image: Sokongan Melayu luar bandar Dr Mahathir lebih kuat berbanding Anwar] Tarikan utama PH pada masa ini ialah Dr Mahathir Mohamad dengan pengundi Melayu luar bandar juga memilihnya, berbanding Anwar Ibrahim. TARIKAN utama Pakatan Harapan (PH) pada masa ini ialah Dr Mahathir Mohamad kerana beliau lebih popular dalam kalangan pengundi Melayu terutama dari kawasan luar bandar, berbanding Anwar Ibrahim, kata Timbalan Presiden PH Mohamad Sabu kepada The Malaysian Insight. Dr Mahathir ialah perdana menteri paling lama berkhidmat selama 22 tahun sehingga 2003 tetapi pemimpin berusia ... lagi »

TUDUHAN HALANG RUU 355 : KHALID SAMAN CEO IKSIM

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 5 hari yang lalu
*TUDUHAN HALANG RUU 355 : KHALID SAMAN CEO IKSIM* Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Abdul Samad telah memfailkan writ saman terhadap Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM) Prof Datuk Mahamad Naser Disa kerana didakwa dengan sengaja memfitnahnya berkaitan pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (RUU 355) ketika menyampaikan ceramah di Masjid Bukit Beruntung pada Ogos lalu. Menurut Khalid sebelum writ saman difailkan pihaknya menerusi peguam Tetuan Faiz Fadzil & Co telah menghantar notis tuntutan (letter of demand) kepada Prof ... lagi »

Tanah: ’40 tahun boleh tunggu, 10 tahun tidak boleh?’ kata MB Pahang

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
Sekumpulan penduduk Cameron Highlands tidak berpuas hati isu hak milik tanah belum selesai selepas hampir 10 tahun. [image: Adnan-Yaakob]Harapan sekumpulan penduduk Cameron Highland yang mahu mendapatkan penjelasan daripada menteri besar Pahang mengenai isu hak milik tanah yang tidak selesai sejak 10 tahun lalu berakhir dengan kekecewaan. Dalam video yang di muat naik di Facebook PSM, Datuk Seri Adnan Yaakob dirakam meminta kira-kira 18 orang penduduk pulang selepas jurucakap penduduk, Setiausaha Parti Sosialis Malaysia (PSM) Cameron Highlands Suresh Kumar, mempertikaikan kelewatan ke... lagi »

Dr M gesa Anwar dibebaskan dari penjara

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
Tun Dr Mahathir Mohamad menyeru agar bekas musuh politiknya yang kini menjadi sekutu politik beliau, Datuk Seri Anwar Ibrahim segera dibebaskan daripada penjara. Bekas perdana menteri itu membuat gesaan itu dalam satu kenyataan bersama dengan peguam hak asasi manusia dari Amerika Syarikat, Kimberly Motley. Hampir dua dekad lalu, Anwar mendakwa Mahathir mengatur konspirasi politik terhadapnya apabila menuduh bekas timbalan perdana menteri itu terlibat dalam salah laku seksual. Mahathir sebaliknya mendakwa Anwar tidak memiliki moral untuk memimpin negara. Anwar kini sekali lagi menjalan... lagi »

Jika Rakyat Terdesak, Saya Boleh Jadi PM Untuk Sementara - Mahathir.

Ameno World pada Ameno World - 5 hari yang lalu
*"Saya tak tahu. Jika rakyat benar-benar terdesak dan mereka tak jumpa calon lain, mungkin orang tua berusia 93 tahun ini boleh jadi perdana menteri sementara," *itulah respon Tun Mahathir Mohamed kepada wakil media ketika diminta untuk mengulas mengenai isu pencalonan bekas Perdana Menteri Malaysia selama 22 tahun itu sebagai Perdana Menteri Pilihan pembangkang andai menguasai Putrajaya pada PRU ke 14 kelak. Sebelum ini dilaporkan Saifuddin berkata Mahathir dan Wan Azizah adalah calon Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri bagi Pakatan Harapan. Pengumuman itu dibuat selepas m... lagi »

Parti suci saja yang bertanding pilihan raya untuk kalah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
Ahli Parlimen Sepang, Mohamad Hanipa Maidin berkata, di Malaysia ini hanya Pas sahaja yang paling yakin masuk pilihan raya untuk dikalahkan. Sebab apa katanya, walaupun Pas tidak bersama Pakatan Harapan (PH) tetapi parti itu bernafsu besar ingin bertanding banyak kerusi, hatta kerusi-kerusi DAP dan PKR. Beliau berkata demikian merujuk kepada Malaysiakini yang melaporkan bahawa seorang pemimpin Pemuda Pas di Kelantan mempertikaikan tindakan Amanah Kelantan untuk meletakkan Ketua Pemuda Amanah Kelantan bertanding di kerusi Dun Panchor bagi melawan Naib Presiden Pas. Pemimpin Pemuda Pas ... lagi »

SPR: Tiada keperluan PRK di Jelebu

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
Ini kerana waktu terdapat kekosongan luar jangka melepasi tempoh kurang daripada 2 tahun sebelum Parlimen dibubar. [image: Mohd-Hashim-Abdullah_spr_undi_600new] KUALA LUMPUR: Tidak ada keperluan untuk mengadakan pilihan raya kecil (PRK) bagi mengisi kekosongan kerusi Parlimen Jelebu ekoran kematian penyandangnya Datuk Zainuddin Ismail awal bulan ini, kata Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Mohd Hashim Abdullah. Ini memandangkan waktu terdapatnya kekosongan luar jangka itu berlaku melepasi tempoh kurang daripada 2 tahun sebelum Parlimen dibubar, jelas Mohd Hashim menerus... lagi »

ANTARA MUSANG KING, JAM TANGAN TISSOT DAN SAYUR KANGKUNG

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
Di sebalik terkait dengan skandal 1MDB dan menjadi pemimpin yang mencatat sejarah dunia sejak zaman Nabi Adam kerana mampu meraih derma beribu-ribu juta ringgit yang disalurkan terus kepada akaun bank peribadinya serta menghadapi cabaran sengit daripada Pakatan Harapan yang dipimpin oleh Tun Mahathir Mohamad, Najib Razak tetap bercita-cita untuk mencipta kejayaan gemilang dalam pilihanraya akan datang. Sesuai dengan tarafnya yang bergelar bilionaire itu, budaya "cash is king" untuk mengukuhkan kedudukan dan mencapai kemenangan bukan lagi perkara asing di era Najib ini. Tanyalah Sh... lagi »

Masa depan rakyat Malaysia bakal lebih cerah bawah PH

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, dakwaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa jika pembangkang memenangi pilihan raya umum akan datang, orang Melayu akan kehilangan hak dan menjadi “terbangsat” di tanahair sendiri adalah pembohongan yang nyata. Beliau merujuk kepada ucapan Najib sepanjang Persidangan Agung Umno (Pau) 2017 yang diadakan di PWTC minggu lalu. “Tidak ada rakyat Malaysia, apatah lagi orang Melayu yang jadi “terbangsat” jika Pakatan Harapan menang. “Hakikatnya, rakyat Malaysia akan mempunyai masa depan yang lebih cerah, bebas daripada rasuah, ... lagi »

Penentuan PRU14 Kuala Selangor di Jeram

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
[image: Penentuan PRU14 Kuala Selangor di Jeram] Ijok ialah salah satu daripada dua DUN di Kuala Selangor, selain Jeram dan Bukit Melawati yang mempunyai pecahan pengundi Melayu 82%, Cina 10% dan India 8%. PERTARUNGAN di kerusi marginal Parlimen Kuala Selangor pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) nanti akan ditentukan di kerusi majoriti Melayu, Jeram, satu daripada tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam kawasan Parlimen luar bandar itu, kata penganalisis politik. Jeram signifikan kerana mempunyai lebih kurang 45% daripada keseluruhan jumlah pengundi di Kuala Selangor, denga... lagi »

PENYOKONG ZAHID HAMIDI MASIH GUNDAH GULANA, TAK PUAS HATI

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 5 hari yang lalu
Walaupun Perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini telah memutuskan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden tidak dipertandingkan dalam pemilihan parti tahun depan, tetapi masih kedengaran penyokong Zahid Hamidi yang tidak gembira dengan perkembangan itu. Berbual-bual dengan mereka yang dekat dengan Timbalan Perdana Menteri itu dan individu yang dikenali sebagai penyokong setianya, hakikat itu bukanlah terlalu rahsia sebenarnya. Sesetengahnya, malah meluahkan perasaan gundah gulana dan tidak berapa selesa itu secara terbuka dengan hujah-hujah yang dirasakan ada juga logiknya. Terdapa... lagi »

Kesetabilan. 

"Saya Ahli UMNO Tapi Cuma Belum Daftar Sahaja," - Azwan Ali.

Ameno World pada Ameno World - 2 hari yang lalu
Azwan Ali satu nama yang tidak Beaasing lagi dalam industri seni kerana bertugas sebagai pengacara kini tampil mengegarkan dunia politik tanahair. Sebelum ini Azwan Ali dikenali sebagai personaliti hiburan yang 'kekwat' kerana mulut lazernya itu kini mahu melibatkan diri dalam bidang politik secara serius. Menurut temubual Azwan bersama Sinar Online baru-baru ini Azwan mengesahkan yang beliau menentang abang kandungnya sendiri kerana merasa sedih diperlakukan oleh Azmin Ali yang juga Menteri Besar Selangor. *“Saya doa depan Kaabah dia menang besar dalam PRU13 lalu. Sebagai adik, s... lagi »

Lebih Malang Hj Hadi Tidak Hadir ...

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 2 hari yang lalu
Hj Hadi yang sering ponteng dari persidangan parlimen Malaysia, malah tidak hadir ketika himpunan solidariti ummah 8 Disember 2017, tapi dia boleh menegur orang lain kerana tidak hadir di persidangan OIC di Istanbul Turki pada Rabu 13/12/2017 lalu: "Sesiapa yang menghadiri sidang kemuncak ini di dalam hati mereka adanya sekecil zarah kebanggaan terhadap Islam dan sebahagian daripada mereka lebih kuat daripadanya. Dan buruklah bagi mereka yang tidak hadir dan mendapat kerugian di dunia dan di akhirat nanti. Hanya Allah yang lebih mengetahui. "Masyarakat minoriti Islam di seluruh... lagi »

Dulu KEMAS,BTN,JASA,kini IKSIM dibantu PAS kata DAP jahat.

mantaro pada SISI BUKIT - 2 hari yang lalu
Dahulu zaman penulis kecil lagi dimomokkan DAP komunis,beli tanah orang Melayu,anti-Melayu,anti - Islam.Sekarang nak masuk tahun 2018,masih lagi cerita DAP "jahat",tapi kini dibantu PAS melalui mulut Hj Hadi.Tak pernah DAP nak jadi PM semasa PR,semasa PH pun DAP tak minat jadi PM.Cerita PM Lim Kit Siang dan komunis,perkauman ,anti Melayu,anti-Islam dibawa Kemas,BTN ,JASA,IKSIM kini disokong Hj Hadi

PDRM siap sedia hadapi PRU14

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Polis Diraja Malaysia (PDRM) kini dalam kesiapsiagaan tinggi bagi menghadapi sebarang cabaran pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang. Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA), Datuk Seri Zulkifli Abdullah berkata anggota pasukan itu sudah melakukan pelbagai persediaan termasuk menjalani lima fasa latihan amal pra PRU14 di seluruh negara bagi memastikan kesiapsiagaan pasukan itu berada di tahap terbaik. Beliau berkata latihan melibatkan lima fasa itu meliputi kesediaan sebelum pembubaran Parlimen, semasa penamaan calon, tempoh berkempen, hari ... lagi »

Tiada pilihan ketiga atau bersendirian, kata Adun Pas

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Dr Syed Azman Syed Ahmad bersama Mohamad Sabu dan Tan Sri Muhyiddin Yassin berarak menuju ke perkarangan Kedutaan Amerika Syarikat petang tadi. Pemimpin Pas, Dr Syed Azman Syed Ahmad terus konsisten mengulangi pendiriannya bahawa Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) adalah medan jelas Pakatan Harapan menentang rejim korup Umno-BN. Beliau yang ditemui Malaysia Dateline selepas menghadiri perhimpunan membantah Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump di ibu negara hari ini berkata, hanya dua blok itu sahaja untuk rakyat pilih pada pilihan raya akan datang. “Jelas dari awal lagi untuk PR... lagi »

Pek DIY bahan kempen Pakatan Harapan tanpa bayaran untuk rakyat

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Wan Azizah sedang meneliti maklumat kempen yang terdapat dalam sistem yang dibangunkan oleh PH bagi tujuan menghadapi pilihan raya akan datang. Pakatan Harapan (PH) hari ini melancarkan Pek DIY (Do It Yourself) satu medium menerusi media sosial secara percuma kepada rakyat dalam menghadapi kempen pilihan raya umum akan datang. Dengan pengguna internet seramai 22juta iaitu 71% daripada 31juta rakyat negara ini, adalah peluang terbaik bagi PH menyampaikan maklumat kepada rakyat melalui media sosial. Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Raya PH Tan Sri Mu... lagi »

Harapan lancar aplikasi PRU14

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
[image: Harapan lancar aplikasi PRU14] Wan Azizah dan Mahathir ketika melancarkan pek Do-It- Yourself (DIY) iaitu satu aplikasi kempen pilihan raya. KUALA LUMPUR - Pakatan Harapan (Harapan) hari ini melancarkan pek Do-It- Yourself (DIY) iaitu satu aplikasi kempen pilihan raya. Pelancaran gimik disempurnakan Pengerusi Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad bersama Presiden Harapan, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail. Pelancaran itu sekaligus mandakan bahawa Harapan sekarang sudah bersedia untuk bertempur dalam PRU14 nanti. Pek DIY merupakan satu medium untuk menyebarkan bahan kempen pilihanr... lagi »

Nur Jazlan baru nak matang, sindir Tun M

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Sekira hadapi masaalah dengan peranti adroid sila gunakan firefox - chrome - ie

Mahfuz seru ahli Pas tidak berdendam

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Satu-satunya pemimpin Pas yang terus berceramah di pentas Pakatan Harapan, Datuk Mahfuz Omar menyeru supaya ahli Pas tidak berdendam sebaliknya fokus untuk menjatuhkan kerajaan Umno-BN. Menurutnya, ahli Pas perlu berfikir secara rasional dengan menyokong Pakatan Harapan serta menyambut baik mereka yang meninggalkan Umno. “Saya sudah lama ajak orang tinggalkan Umno, tiba-tiba hari ini ada orang Umno tinggalkan Umno,” ujarnya diikuti ketawa hadirin yang majoritinya ahli dan penyokong PPBM di Kampung Chenghai, Changloon, Kedah semalam. Ahli parlimen Pokok Sena itu berkata, sikap menolak ... lagi »

Polis kerah 8,000 anggota, sukarelawan untuk pastikan kelancaran PRU14 di Johor

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
[image: Polis kerah 8,000 anggota, sukarelawan untuk pastikan kelancaran PRU14 di Johor] Polis meramalkan Johor sebagai antara negeri yang paling ‘hangat’ semasa Pilihan Raya Umum ke-14 nanti. SERAMAI 8,000 pegawai, anggota dan sukarelawan polis daripada kontinjen Johor akan dikerahkan untuk membantu memastikan kelancaran Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) yang akan diadakan pada bila-bila masa. Timbalan Ketua Polis Johor, Mohd Kamarudin Md Din berkata jumlah tersebut termasuk melibatkan 500 sukarelawan polis. “Kekuatan kami (anggota) sekarang berada pada tahap yang baik dan mereka t... lagi »

Bekas Ketua Wira PERKASA tinggalkan Umno, sertai PKR

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
Bekas Ketua Wira PERKASA, Irwan Fahmi Ideris hari ini menyertai PKR dan berikrar akan bersama pembangkang dalam usaha menumbangkan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak pada pilihan raya umum akan datang. Beliau bersama-sama dengan 35 pemimpin dan anggota Wira PERKASA mengemukakan borang permohonan mereka kepada Timbalan Ketua Pemuda PKR (AMK) Afif Bahardin di ibu pejabat parti itu di Petaling

SELEPAS ANNUAR MUSA TIDAK DIDAKWA DALAM KES MARA, APA JADI PULA KEPADA FELCRA DAN FELDA?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Selepas setahun disiasat SPRM dan Annuar Musa sendiri digantung jawatannya sebagai Pengerusi MARA dalam tempoh tersebut, beliau akhirnya dibebaskan dengan alasan agensi pencegah rasuah tidak cukup bukti untuk mendakwanya. Keputusan SPRM yang diumumkan beberapa hari selepas berakhirnya PAU2017 segera menimbulkan banyak persoalan di kalangan orangramai. Ada yang bertanya, kenapa hanya setelah hampir setahun baru perkara itu diumumkan? Apakah ia ada kaitan dengan tindakan Annuar yang dalam tempoh yang sama sentiasa gigih dan ketagih memuji Najib Razak dan membelasah Tun Mahathir Moham... lagi »

Pengundi Johor tak peduli PRU, tapi BN kekal, kata forum Singapura

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Ia rentetan daripada keletihan karenah ahli politik, menyebabkan 55% tidak memutuskan parti yang akan disokong. [image: pengundi-johor-jdt]Pengundi di Johor tidak lagi peduli parti mana akan mewakili mereka selepas pilihan raya umum nanti, di sebalik kekecewaan terhadap politik tempatan, menurut kajian yang dibentangkan di sebuah forum anjuran Institut Pengajian Asia Tenggara (ISEAS) Singapura. Ia terutama dirasai di Parlimen Gelang Patah, kubu kuat BN yang dimenangi pemimpin DAP Lim Kit Siang selepas menewaskan menteri besar ketika itu, Tan Sri Abdul Ghani Othman. “Sentimen yang lazi... lagi »

Najib, Maharaja tak berbaju

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
*Baju Baru Maharaja (The Emperor’s New Clothes) adalah kisah dongeng yang ditulis penulis Denmark berkenaan seorang maharaja yang membayar upah yang mahal untuk mendapatkan sebuah baju baru ajaib yang kononnya hanya boleh dilihat oleh orang yang bijak. Pakaian itu sebenarnya tidak wujud, namun maharaja itu tidak mahu mengaku tidak dapat melihat baju itu kerana tidak mahu kelihatan bodoh. Sekiranya Datuk Seri Najib Razak kekal sebagai calon tunggal BN sebagai Perdana Menteri dalam pilihan raya umum akan datang, tidak susah untuk bayangkan berakhirnya era BN. Sudah tentu, sesetengah o... lagi »

Akta Pencegahan Jenayah (Pindaan) 2017 (POCA) berkuat kuasa esok

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
Akta Pencegahan Jenayah (Pindaan) 2017 (POCA) akan berkuat kuasa esok, kata Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. Beliau berkata pindaan kepada Akta Pencegahan Jenayah 1959 (Akta 297) bertujuan memperkemas dan menambah baik pelaksanaan serta penguatkuasaan peruntukan itu terutamanya berkaitan pemakaian peranti pemantauan elektronik (EMD) dengan memperincikan lagi syarat-syarat pemakaian EMD ke atas orang di bawah pengawasan. Selaras dengan pindaan itu juga, Jadual Kedua Akta 297 telah dipinda dengan memasukkan kesalahan baharu yang boleh diambil tindakan melibatk... lagi »

Bank Dunia: Penduduk miskin di bandar terjejas teruk akibat inflasi

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
Kos hidup yang semakin meningkat memberi kesan yang tidak seimbang terhadap isi rumah berpendapatan rendah di Malaysia, dengan mereka yang tinggal di kawasan bandar paling teruk terjejas, menurut Bank Dunia. Memetik data dari Jabatan Perangkaan mengenai perbelanjaan isi rumah, Bank Dunia berkata terdapat "ketidaksamaan yang ketara" dalam perbelanjaan isi rumah, dengan kumpulan berpendapatan rendah membelanjakan hampir 40 peratus daripada perbelanjaan membeli makanan, berbanding kira-kira 25 peratus di kalangan golongan kaya. "Akibatnya, isi rumah termiskin terjejas teruk dengan kenaik... lagi »

Apa yang menakutkan Najib untuk bubar Parlimen?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
DENGAN Perhimpunan Agung Umno ke-71 (PAU) melabuhkan tirai Ahad lalu, maka berakhirlah “gelombang ke-3” yang direncanakan kumpulan strategis parti Melayu terbesar di dunia itu. Ya, PAU distrategikan pemikir parti sebagai “Gelombang Ke-3” atau “The Third Wave” yang seharusnya menyuntik semangat dan keghairahan pendokong tegar Umno bagi menyatakan kesediaan mereka untuk “berperang” bersama presidennya. Pun begitu, presiden Umno dan pengerusi Barisan Nasional (BN) itu jelasnya belum bersedia. Tulisan ini akan membutirkan perihal mengapa Najib Razak masih gugup dan gusar untuk membubar... lagi »

PAS kini benteng pertahanan Najib

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
[image: PAS kini benteng pertahanan Najib, kata DAP Johor] PAS kini dilihat menjadi benteng pertahanan kepada Perdana Menteri Najib Razak dan juga kerajaan Barisan Nasional (BN) dengan mengkritik pemilihan Dr Mahathir Mohamad selaku calon perdana menteri interim Pakatan Harapan (PH). Menurut Penolong Setiausaha Publisiti DAP Johor Sheikh Omar Ali, parti Islam itu sudah tidak lagi mengkritik salah guna kuasa Najib akhir-akhir ini. “Oleh itu, kenyataan (Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Mohd) Zuhdi (Marzuki) pada hemat saya tidak lebih sekadar suatu langkah untuk melemahkan usaha PH yang ... lagi »

Hakim Mahkamah Rayuan Enggan Tarik Diri

Addin pada Addin - 4 hari yang lalu
*Hakim Mahkamah Rayuan Enggan Tarik Diri*. Hakim Mahkamah Rayuan Idris Harun menolak permohonan daripada kerajaan negeri Selangor agar beliau menarik diri daripada mendengar rayuan kes oleh kerajaan negeri itu untuk mencabar persempadanan semula kawasan pilihan raya yang dijalankan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Kerajaan negeri Selangor membuat permohonan agar Idris menarik diri daripada mendengar kes tersebut memandangkan beliau sebelum ini mempengerusikan panel hakim dalam kes yang dibawa ahli Parlimen pembangkanng berhubung pertikaian kawasan pilihan raya. *Hakim Mahkamah Rayu... lagi »

Jangan berlagak baik, Zuhdi tidak perlu sibuk dengan urusan HARAPAN

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
PAS diingatkan agar tidak ‘berlagak baik’ dengan menyarankan Pakatan Harapan (HARAPAN) melantik Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri jika gabungan pembangkang itu memenangi pilihan raya umum ke-14 (PRU-14). Penolong Publisiti DAP Johor, Sheikh Omar Ali berkata, PAS sendiri pernah menggagalkan usaha untuk mengangkat Anwar sebagai calon Perdana Menteri dalam PRU-13 lalu dengan mencadangkan nama Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah. Sheikh Omar mengulas kenyataan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mohd Zuhdi Marzuki yang mengulas cadangan beberapa pihak dalam HARAPAN supaya Tun Dr... lagi »

Saiful Bukhari muncul semula, lancar serangan pada Dr Mahathir

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
INDIVIDU yang mendakwa diliwat oleh bekas timbalan perdana menteri Anwar Ibrahim muncul kembali ke persada politik dengan melancarkan serangan kepada pemimpin pembangkang Dr Mahathir Mohamad. Dalam kenyataannya, Mohd Saiful Bukhari Azlan menyelar Mahathir yang kini sanggup menuntut agar Anwar dibebaskan dari penjara. “Kuasa dan cita-cita membutakan matanya dari melihat fakta kes jenayah ini,” kata Mohd Saiful lagi. Walhal, Mahathir sebelum ini bersimpati padanya berhubung tuduhan bahawa Anwar meliwatnya, katanya di Facebook. "Pada Oktober 2014, Dr Mahathir menyatakan simpati pada saya... lagi »

DENDA RM1,900 : JAIS TIDAK PUAS HATI SEBAB KHALID BOLEH BERTANDING

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 4 hari yang lalu
*JAIS TIDAK PUAS HATI SEBAB KHALID BOLEH BERTANDING* Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) akan merayu keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam terhadap sejumlah denda RM1,900 yang dikenakan ke atas Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Abdul Samad yang telah diputuskan oleh Hakim Syarie Salehan Yatim. Hari ini Khalid dimaklumkan oleh Peguam Syarie yang mewakilinya Dr Zulkarnain Lukman, memberitahu telah menerima surat permohonan Jais itu menerusi Notis Kebenaran Merayu Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam menerusi Ketua Pendakwa Syarie lawan Khalid Samad. Khalid yang juga Pengarah Komun... lagi »

Di antara Musang King,Jam Tangan dan Kangkung...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 4 hari yang lalu
*Di sebalik terkait dengan skandal 1MDB dan menjadi pemimpin yang mencatat sejarah dunia sejak zaman Nabi Adam kerana mampu meraih derma beribu-ribu juta ringgit yang disalurkan terus kepada akaun bank peribadinya serta menghadapi cabaran sengit daripada Pakatan Harapan yang dipimpin oleh Tun Mahathir Mohamad, Najib Razak tetap bercita-cita untuk mencipta kejayaan gemilang dalam pilihanraya akan datang.* *Sesuai dengan tarafnya yang bergelar bilionaire itu, budaya "cash is king" untuk mengukuhkan kedudukan dan mencapai kemenangan bukan lagi perkara asing di era Najib ini.* *Tany... lagi »

UMNO-BN hina pembangkang okay? Bila Najib kena tak boleh?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
Sikap dwi-standard kerajaan UMNO-Barisan Nasional (BN) terhadap pengkritik mereka bukanlah perkara baru. Pelbagai intimidasi dilakukan parti pemerintah terhadap pihak yang menyuarakan pandangan, khususnya yang ditujukan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Baru-baru ini, Kementerian Komunikasi dan Multimedia memaklumkan bahawa The Malaysian Insight (TMI) sedang disiasat berikutan laporannya yang didakwa ‘menyerang’ Najib Razak. Ahli UMNO mendakwa portal berita itu kononnya menghentam teruk pemimpin nombor satu kesayangan mereka itu semasa perhimpunan agung parti itu berlan... lagi » 

Institusi Di Raja. 

KAMI ADA SAMPAI PELAN C, KATA MAHATHIR

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, Pakatan Harapan (HARAPAN) sudah bersedia dengan alternatif lain jika HARAPAN gagal didaftarkan secara rasmi dan partinya sendiri, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dibatalkan pendaftaran. Beliau berkata, rancangan itu penting bagi berhadapan dua perkara itu yang didakwanya usaha kerajaan untuk menggagalkan usaha HARAPAN mengalahkan mereka pada pilihan raya umum (PRU) ke-14. “(Untuk BN terus berkuasa) Pembangkang dihalang daripada menawarkan alternatif kepada BN pada PRU akan datang. “Untuk melakukannya kerajaan hanya perlu menolak atau menangg... lagi »

ISU BUGIS TIDAK UBAH PENDIRIAN RAKYAT

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
*Pertengkisan* antara Dr Mahathir Mohamad dengan Sultan Selangor berkaitan isu Bugis bukan isu politik sebenar, bahkan isu itu meluas kerana salah anggap oleh satu pihak kepada satu pihak. Ia pula dilihat panas apabila dihangatkan dengan “heater” politik. “Pemerangatan” isu itu menunjukkan ada pihak yang sudah kehabisan isu atau pun kebasian isu untuk dicampak kepada rakyat. Isu itu tidak pun menjadi penentu masa depan negara apa lagi memberi impak sampai boleh mengubah minda rakyat yang sudah disetkan untuk menghadapi Piraum ke 14 nanti. Isu Bugis itu adalah isu tidur yang dipaksa ... lagi »

Isu Bugis tidak ubah pendirian rakyat

mohd sayuti Omar pada . - 4 hari yang lalu
*ULAS ISU* *Dr Mahathir dan Siti Hasmah serah darjah kebesaran.**Pertengkisan* antara Dr Mahathir Mohamad dengan Sultan Selangor berkaitan isu Bugis bukan isu politik sebenar, bahkan isu itu meluas kerana salah anggap oleh satu pihak kepada satu pihak. Ia pula dilihat panas apabila dihangatkan dengan “heater” politik. "Pemerangatan" isu itu menunjukkan ada pihak yang sudah kehabisan isu atau pun kebasian isu untuk dicampak kepada rakyat. Isu itu tidak pun menjadi penentu masa depan negara apa lagi memberi impak sampai boleh mengubah minda rakyat yang sudah disetkan untuk menghadap... lagi »

Jangan termakan jerat UMNO keruh hubungan dengan istana

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
Semua pihak khususnya pemimpin Pakatan Harapan (HARAPAN) diingatkan supaya tidak terjerumus dalam perangkap UMNO yang dilihat galak mengapi-apikan lagi hubungan parti pembangkang dengan pihak istana. Keadaan itu kata Naib Pengerusi DAP, Tengku Zulpuri Shah bin Raja Puji hanya akan memberi keuntungan politik kepada parti pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak. Menurutnya, tindakan sesetengah pihak dalam UMNO memanjangkan lagi isu melibatkan status twitter Datuk Zaid Ibrahim yang mencetuskan kontroversi baru-baru ini hanya untuk mengalih perhatian rakyat daripada penyelewengan... lagi »

Peguam: Cukup berdrama, jangan buang masa orang tua itu

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
Selepas lima kali polis merakamkan percakapan Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung pelbagai siasatan, peguamnya, Mohd Hanif Khatri Abdulla, berkata polis harus mendakwa bekas perdana menteri itu jika beliau benar-benar melakukan kesalahan. "Jika mahu mendakwa, dakwalah. Jangan buang masa orang tua itu. Perkara seperti ini, kamu tidak perlu siasat seperti kes bunuh atau rogol. "Kami tak kisah nak tanya (isu) Bugis ke tanya RCI (forex), kami dah sedia jawab. Tetapi janganlah berdrama,” katanya kepada wartawan di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya sejurus selepas polis selesai merakamk... lagi »

Isu Bugis: Dr M disiasat di bawah 3 akta, kata peguam

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
Haniff Khatri Abdulla berkata, polis mengemukakan 32 soalan kepada Dr Mahathir dalam sesi soal siasat kira-kira 48 minit di Yayasan Kepimpinan Perdana, hari ini. [image: Haniff-Khatri-Abdulla2] Haniff Khatri Abdulla (dua dari kanan) bersama barisan peguam Dr Mahathir menemui wartawan selepas soal siasat di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya, selesai kira-kira 3.10 petang tadi. PUTRAJAYA: Polis memaklumkan Tun Dr Mahathir Mohamad disiasat di bawah 3 akta, kata peguamnya, Haniff Khatri Abdulla. Haniff berkata, polis mengemukakan 32 soalan kepada pengerusi Pakatan Harapan itu dalam se... lagi »

Hubungan Antara Bangsa. 

Najib, Hadi akan sepentas lagi, kali ini bantah isu Baitulmaqdis

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 2 hari yang lalu
FMT Reporters Selain Najib Razak dan Hadi Awang, beberapa kumpulan NGO akan menyertai perhimpunan di Masjid Putra antara 2.30 hingga 4 petang Jumaat depan untuk membantah tindakan AS mengiktiraf Baitulmaqdis milik Israel. *PETALING JAYA:* Datuk Seri Najib Razak dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan berkongsi pentas sama sekali lagi untuk membantah keputusan Amerika Syarikat memperakui Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel. Timbalan perdana menteri yang dipetik Malay Mail Online berkata, selain presiden Umno dan PAS itu, beberapa kumpulan badan bukan kerajaan (NGO) Islam akan menyer... lagi »

Dr Mahathir cabar Trump sasar China, bukan buli Palestin

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Pengerusi Pakatan Harapan itu membidas Donald Trump hanya berani membuli negara lemah untuk menjadi hero. [image: mahathir]KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad mencabar presiden Amerika Syarikat (AS) mengambil tindakan terhadap negara besar seperti China, bukannya membuli Palestin yang tidak berkuasa. Bekas perdana menteri itu membidas Donald Trump hanya berani membuli negara lemah untuk menjadi hero. “Ini satu (tindakan) buli antarabangsa. Kalau dia lemah, tidak boleh buat macam itu. Dia carilah orang yang lemah, orang yang tidak ada tentera, yang tidak boleh balas balik, barulah di... lagi »

Donald Trump 'pembuli', kata Mahathir

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Sekira hadapi masaalah dengan peranti adroid sila gunakan firefox - chrome - ie

AS mungkin tak minta bantuan Malaysia dalam siasatan 1MDB

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Haniff Khatri Abdulla berkata, ianya kerana peguam negara Malaysia sudah 2 kali menolak permintaan peguam negara Switzerland untuk Bantuan Perundangan Bersama (MLA). [image: mohamed-haniff-khatri_apandi-ali_jeff-sessionc_1mdb_600]Peguam Negara Amerika Syarikat, Jeff Sessions mungkin tidak akan meminta bantuan peguam negara Malaysia untuk melengkapkan siasatan jenayah ke atas 1MDB, kata seorang peguam. Haniff Khatri Abdulla berkata, ianya kerana Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali sudah 2 kali menolak permintaan peguam negara Switzerland untuk Bantuan Perundangan Bersama (MLA). ... lagi »

Kenapa Malaysia beria-ia nak bantu kukuhkan ekonomi AS?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
MALAYSIA melalui platform Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) telah menyatakan bantahan keras terhadap tindakan Amerika Syarikat (AS) mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel. Tetapi, AS kelihatan masih belum berganjak dari pendirian sebelah pihak ini yang meranapkan proses perdamaian Palestin-Israel, dan bakal menggugat kestabilan politik rantau Asia Barat malah mungkin juga seluruh dunia. Oleh itu, Perdana Menteri Najib Razak perlu mengambil peluang yang ada sekarang untuk menyatakan sokongan yang tidak berbelah bahagi terhadap rakyat Palestin. Peluang terbaik adalah dengan ... lagi »

Apa sebab nak jumpa peguam Anwar, soal Nur Jazlan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
[image: Apa sebab nak jumpa peguam Anwar, soal Nur Jazlan] Timbalan Menteri Nur Jazlan Mohamed tetap enggan bertemu peguam hak asasi manusia Kimberley Motley yang mahu mengunjungi ketua umum PKR Anwar Ibrahim di penjara. Timbalan Menteri Dalam Negeri Nur Jazlan Mohamed mempersoalkan keperluan untuk bertemu dengan peguam hak asasi manusia dari Amerika Syarikat, Kimberly Motley yang tidak dapat bertemu dengan anak guamnya Anwar Ibrahim. Nur Jazlan berkata, semakannya dengan Jabatan Penjara mendapati, Motley tidak didaftarkan sebagai peguam rasmi kepada ketua umum PKR itu. “Apa sebab ... lagi »

Hubungan ‘Amerika-Saudi-Israel’ implikasi terhadap Malaysia

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
Tindakan biadap Amerika Syarikat memindah kedutaannya ke Baitulmaqdis menerima kecaman hebat daripada Presiden Jokowi serta banyak pemimpin Negara Islam lain, tetapi Datuk Seri Mohd Najib Razak mengambil masa untuk berbuat demikian kerana terlalu sibuk dengan Perhimpunan Agung Umno. Adakah beliau teragak agak membuat kenyataan awal dalam isu ini kerana ingin menjaga hati sahabatnya Presiden Donald Trump? Sikap lambat membuat kenyataan menjadi tanda soal rakyat kepada pemimpin yang takut membuat pendirian untuk kepentingan umum. Amat menghairankan pendirian awal Malaysia yang begitu la... lagi »

Peguam Anwar dari AS sedia jumpa Nur Jazlan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 hari yang lalu
Kimberly Motley mahu berbincang dengan timbalan menteri dalam negeri itu berhubung syarat melawat Anwar. [image: Kimberley-Motley]PETALING JAYA: Peguam hak asasi manusia dari Amerika Syarikat, Kimberly Motley sedia menemui Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed berhubung halangan untuk bertemu anak guamnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim di penjara. Motley yang mewakili Anwar secara pro bono sejak 7 September lalu, memberitahu FMT beliau dibenarkan melawat Anwar di penjara pada kunjungan terakhirnya ke Malaysia sebagai pengiktirafan hak Anwar menemui peguamnya. “Sayang seka... lagi »

Apa kerajaan Barisan Nasional janjikan dengan Parti Komunis China?

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
ARIF ATAN Mesyuarat Meja Bulat antara Barisan Nasional (BN) dan Parti Komunis China (PKC) pada 7 Disember dilihat susulan daripada pertemuan kedua-dua pemimpin parti pemerintah di negara masing-masing sejak tujuh tahun lalu. Sebelum ini, Ahli Jawatankuasa Pusat MCA Datuk Seri Ti Lian Ker mendedahkan Umno melalui Setiausaha Agungnya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor telah menandatangani

Peguam AS bidas TPM kerana tidak benarkan bertemu Anwar

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
Kimberley Motley berkata menolak permintaan peguam yang mahu bertemu anak guam melanggar piawaian antarabangsa. [image: Kimberley-Motley-anwar-ibrahim-court-gavel-malaysia]KUALA LUMPUR: Peguam dari Amerika Syarikat, Kimberley Motley, hari ini mengkritik menteri dalam negeri kerana menghalang beliau bertemu anak guamnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Menyifatkan halangan itu sebagai tidak wajar sama sekali, Motley berkata beliau meminta kebenaran untuk bertemu Anwar di Hospital Kuala Lumpur atas kapasiti sebagai peguamnya. “Saya terkejut Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi d... lagi »

KDN: Peguam Anwar dari AS kurang ajar, sombong

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 hari yang lalu
Timbalan Menteri Dalam Negeri Nur Jazlan Mohamed berkata Kimberly Motley tidak mempunyai hak membidas dan mengkritik peraturan penjara di Malaysia. [image: Nur-Jazlan]PETALING JAYA: Kementerian Dalam Negeri (KDN) berkata peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim dari Amerika Syarikat, Kimberly Motley tidak mempunyai hak membidas dan mengkritik peraturan penjara di Malaysia. Timbalan Menterinya, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, Motley menunjukkan sikap kurang ajar, sombong dan bongkak apabila mempertikaikan larangan terhadapnya. “Apa ‘locus standi’ dia hendak bidas undang-undang dan peraturan pe... lagi »
.

Tiada ulasan: