Jumaat, 29 Disember 2017

6814. Sangger muney.

ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ


Allah berfirman yang bermaksud; Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya” (QS: Al Imran 3:185)

ماشاءالله


سبحان الله


الله اکبر

klu Tahun Hijrah de camnie kan best. Bukan agungkan TM tapi isian dalaman tu yg upload. Aamiin. 
Daripada Abu Hurairah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh muslihat, di mana akan dibenarkan padanya orang yang berdusta, dan akan didustakan orang yang benar. Akan dipercaya orang yang berkhianat, dan akan dituduh berkhianat orang yang terpercaya. Serta akan bertutur padanya Ruwaibidhah. Maka ada yang menanyakan: Apa itu Ruwaibidhah? Dijawab baginda s.a.w.: Iaitu orang yang bodoh dan hina ditugaskan menangani kepentingan umum. (Riwayat Ibn Majah) 

Dalam Islam Amanah itu adalah satu tanggungjawab bagi setiap pemimpin,Amanah adalah perkara wajib dan utama bagi rakyat ambil kira untuk memilih seseorang pemimpin sesudah itu baru dilihat pada kekuatan fizikal ,akal dan akhlak.Malang nya kebanyakan negara yang kononnya dikatakan islam perkara amanah yang dipegang pemimpin amat memalukan diwaktu ini hatta negara Saudi Arabia yang penguasanya adalah pemegang amanah Kaabah dan kota Mekah tapi sultan dan raja memiliki kemewahan dan hidup dalam kemewahan yang melampaui batas begitu juga dengan pemerintah negara islam lain hampir kesemua hidup dalam kemewahan melampau tapi rakyat negara masih ramai hidup dalam kesusahan dan kemiskinan berbanding dengan negara yang dikatakan kafir memang ada yang zalim tapi kebanyakan yang maju lebih menonjolkan nilai nilai islam dari segi kepimpinan amanah dan mereka sentiasa dikawal rapi dengan rule of law dan pengasingan kuasa antara tiga cabang pentadbiran negara terserlah jadi kurang melibatkan isu salah guna kuasa dan amanah .

Dengan isu rasuah PM najib ini dan pemimpin umno yang bergelut mempertahankan salah guna kuasa dan rasuah najib ini ,Malaysia saya kira dipersimpangan jalan ,rakyat terutama orang Melayu harus membuat pilihan samada untuk terus dengan agenda politik lama berlandaskan perkauaman yang akhirnya menguntungkan satu parti untuk berkuasa lantas menjerumus pemimpin pemimpin dalam parti itu untuk memperkayakan diri dan menyalah guna kuasa bagi kelompok mereka kerana kuasa sentiasa senang dan kekal abadi utk dapat kuasa sebab penyokong setia membabi buta dan orang melayu terlalu terikat politik perkauman atau orang melayu boleh memilih land skap politik baru dimana kita mengunakan kuasa memilih parti yang benar benar bertanggungjawab untuk kebaikan masyarakat dan negara ,dengan cara rakyat mudah tukar ganti parti memerintah biar ahli dan pemimpin politk peka tentang amanah dan tanggungjawab kepada rakayat ditonjol setiap 5 tahun .....terpulang la kepada rakyat mana yang mereka mahu Allah swt dah tunjjuk segala gambaran kepimpinan di malaysia ini guna akal tanya diri masing masing. Wallahhu aqlam.

Setelah apa yang Najib Razak lakukan pada rakyat dan negara kami mahu beliau dihukum setimpal dengan perbuatannya, kami tidak dapat terima jika beliau hanya diusir mendapat safe passage ke negara lain sambil terus menikmati hasil rompakannya. Kami mahu Najib mendapat hukuman yang setimpal sebagai peringatan kepada pemimpin-pemimpin yang lain jangan ambil kesempatan atas amanah yang rakyat beri kepada kamu. Ingat kuasa rakyat mengatasi kuasa yang kamu ada. Kamu hanya pemegang amanah. Tidak amanah kamu terimalah akibatnya.

Apa yang nak digaduhkan sangat, Hak Perdana Menteri kita rakyat biasa perlu menyokongnya, perhabis duit rakyat, duit negara dan negara terjual kenapa ambil peduli.. kita makan jugak tapi makan ubi kayu dengan sambal ikan bilis sedapnyer..

Jangan menghina PM..nanti korang masuk penjara, masuk penjara ok kan..dapat makan free bukan makan dedak... Sokong PM mana ler tau kot-kot dapat duit derma sikit..lepas jugak nak makan KFC anak beranak..

Melayu hilang di dunia kerana PM..ok kan..Orang luar negara cemburu PM kita belanja sakan kan kan. Ad otak fikirler sendiri.


“Memang benar pepatah Jerman: ‘Der Mensch ist, war es iszt’, artinya: ‘Sikap manusia sepadan dengan caranya ia mendapat makan'.”
-Bung Hatta

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yg bermaksud: "Nabi2 dari zaman ke zaman telah sesuara menyatakan bahwa kalau seorang manusia tidak ada perasaan malu dalam dirinya sendiri, ia akan buatlah apa2 nafsunya menginginkan."

komen2 arab taik unta kuat kencing idola hang lah yang macam ni, orang yahudi tak menyushkam orang melayu kat malaysia, tak curi duit rakyat malaysia, tu tuan arab kau yang menyamun, semoga hang dan keluarga dapat menetap di syurga pak arab (syurga yang bawah sikit lah, yang teratas semua dah penuh ngan orang2 arab). wakakakakaka

‘…adalah tidak beretika masa sekali bagi seorang Perdana Menteri memiliki wang sebanyak itu’

Kita kena terima hakikat bahawa ianya tidak menyalahi PERLEMBAGAAN UMNO. Jika tidak masakan seluruh umat UMNO menyokong dan membela Mohd Najib. Kenapa perlu dikaitkan tentang etika, moral dan agama. Adakah kita meragui perjuangan UMNO demi agama, bangsa dan negara?

Sebagai rakyat jelata kita sepatutnya bangga bila derma dan sumbangan dari pemimpin dan pemerintah negara Islam lain di dunia ini mencurah2 ke atas ribaan Perdana Menteri kita yg disayang dan disanjungi. Mereka bukan membuta tuli menderma, begitu juga Mohd Najib bukan membabi buta memperjuang dan memertabatkan agama Islam bukan saja di negara ini tetapi juga di seluruh dunia.

Kita sepatutnya berbaik sangka bukan saja kepada derma peribadi yang diperkatakan itu. Jika LGE pandai berkata ‘willing seller willing buyer’ kita juga perlu boleh kata ‘ikhlas memberi dan ikhlas menerima’. Mohd Najib terima wang dari Tok Arab yg pastinya beragama Islam. Halalan toyibban. Dan tidak bersalahan juga sekiranya Mohd Najib menginfakkan sebahagian dari rezekinya kepada rakyat, terutama kepada penyokongnya. Sebagai penentang, dan mungkin juga sebagai pemberontak di negara yang aman damai ini kita hanya boleh melihat, jangan sekali2 beriri-hati apalagi berdengki. Kita tersisih kerana pilihan kita sendiri.

Setiap seorang dari rakyat Malaysia mahukan demokrasi, bebas memilih mana pihak yg mau disokong dan dijunjung. Apa hairannya jika ada sebelah sini dan ada sebelah sana. Kenapa kita harus bising jika sebelah sana dapat tetapi kita tidak. Kenapa kita harus marahkan rezeki orang, timbulkan berbagai2 keraguan yg tak reda2.

Kenapa juga kita persoalkan cara Mohd Najib berbelanja. Bukankah dia kepala negara. Bukankah dia pemimpin utama. Perlukah dia papa kedana seperti kita utk menjadi pemimpin yg hebat. Mana mungkin dia memakai selipar utk bermain golf dengan Obama, mana mungkin Rosmah memakai tas tangan ‘made in malaysia’ untuk ke majlis santapan perdana. Jika umat UMNO tidak kisah semua remeh temeh itu, apa lagi kita. Jangan benci dan irihati. Itu rezekinya ketika ini. Mana tau satu hari nanti kita juga mampu seperti mereka, ataupun mereka juga tak mampu seperti kita. Hanya Tuhan saja yg tau. Hanya Tuhan saja yg mampu menunjukkan teladan dan sempadan kepada kita semua.

Kita hanya mampu menggunakan akal dan fikiran. Itupun anugerah dariNya juga. Jika ikutkan akal bontot aku, mau jugak aku rasa rezeki Raja Tunai Mohd Najib ni. Tapi aku masih waras. WARASSS…

Kenapa AMANAH sangat penting ada hadis riwayat bukhari dan muslim menyebut :,sekiranya AMANAH diberi dan dipegang oleh bukan ahlinya atau bukan yg layak maka tunggu saat kehancurannya.

Dalam surah AN NISA ayat 58 Allah berfirman : Sesungguhnya,Allah menyuruhmu memberi AMANAH kepada yg berhak menerima nya dan apabila hukum hukum lah dgn adil,sesungguhnya Allah sebaik baik memberi pengajaran kepada kamu dan sesungguhnya ia maha mendengar dan melihat.

Jadi tak usah lah kita menyimpang dlm berpegang kepada kebenaran dan tak usah negara ini dibiar kepada mungkar yg dilakukan pemimpin dan jgn lah negara turut nazak bersama sama parti yg telah rosak,nauzubillah.

Kalau diri dah kaya dapat duit free berjuta kenapa tak gunakan duit tu utk bayar hutang negara?? Kan duit tu berlebih-lebih. 

Kenapa rakyat ditekan suruh bayar GST, naikkan cukai, tambang pengangkutan awam, tarik sesetengah subsidi.......walhal pada masa yg sama pemimpin ada duit simpanan yg maha banyak...??

Apa salahnya duit tu digunakan dgn lebih BERTANGGUNGJAWAB utk kurangkan hutang negara supaya rakyat tak payah menanggung TEKANAN hutang tu.

Bagi seorang PEMIMPIN YG BERAGAMA ISLAM walaupun duit tu dikatakan duit DERMA.......seorang pemimpin tu TIDAK BOLEH guna wang tu utk diri dan keluarganya........sebab duit tu dapat atas sebab JAWATAN NEGARA yg DISANDANG. Kalau tak jadi org politik, cuma jadi org biasa takkan ada org nak bagi duit berjuta-juta. Jadi pemberian tu ialah ATAS SEBAB dia MENJAWAT jawatan negara. Di situ sudah ada TANGGUNGJAWAB yg WAJIB digalas.

Pada PEMIMPIN yg MENGAKU PERJUANGANNYA ialah utk AGAMA, bangsa dan tanahair........SILA BACA KISAH TAULADAN KHALIFAH UMAR tentang HADIAH kalung yg isterinya dapat:

Pernah pada suatu masa Khalifah Umar Al-Khattab melihat isterinya memakai seutas kalung, sedangkan Khalifah Umar tidak pernah membelikan isterinya kalung seperti itu. 

Kemudian Umar bertanya isterinya, "Dari mana kalung itu kamu PEROLEHI? Isteri Umar menjawab, "Kalung ini saya peroleh dari isteri Raja Romawi yang memberi HADIAH semasa datang berkunjung ke mari tempoh hari". Lalu Umar perintahkan isterinya MENANGGALKAN kalung itu utk dihantarkan ke BAITUL MAL. 

Umar berkata, "kalung itu adalah HAK NEGARA" Lalu jawab isterinya berkata, "saya kira bukanlah hak negara kerana ia adalah satu hadiah kepadaku."

Kemudian Khalifah Umar menegaskan kpd isterinya, "ketahuilah bahawa kamu menerima hadiah itu KERANA kamu ISTERI KHALIFAH. Kalau kamu bukan isteriku tentu TIDAK AKAN DAPAT hadiah tersebut. Lihatlah berapa ramainya wanita Arab di Madinah ini, namun tak seorang pun yang dapat hadiah semacam itu, bukan?" "Isteriku, jika kamu berkeras, kamu putuskanlah sama ada kamu pilih Umar bin Khattab atau pilih kalung itu."

Akhirnya isteri Khalifah Umar menyerahkan hadiah kalung tersebut dan dihantar ke BAITUL MAL kerana Umar telah memutuskan bahawa ianya adalah HAK NEGARA. 

Siapa yg berani nak SANGKAL kisah Khalifah Umar ni??

Janganlah PILIH utk MENGIKUT AGAMA pada MASA2 TERTENTU saja. Memang manusia tak sempurna, hal2 yg melibatkan keluarga tu lantaklah.......itu sendiri yg tanggung.........tapi dlm hal yg melibatkan KEWANGAN NEGARA wajiblah AMANAH dan JUJUR sebab ini melibatkan RAKYAT.\

berapa banyak dedak lu sudah makan.

Mai aku cerita sikit pasai dedak…

Masa kecik2 (1960an) dulu aku kena tolong jaga lembu2 tokwan aku. Tak banyak, 7-8 ekoq saja. Dan tak susah jugak kalau dah dilatih. Pagi2 bukak kandang dan teriak “PPPIIIII….”. Lembu2 akan keluaq pi padang dan ragut rumput. Musim kemarau saja aku kena kerja lebih sikit, kena cari rumput extra di tempat lain. Petang2 teriak “BALIKKKK…” semua akan masuk kandang. Tak payah naik kuda halau lembu.

Masuk pemerintahan ayah aku pulak (1980an) dah senang banyak, semua aktiviti dlm kandang saja. Sekali-sekala saja bawak makan angin di luar. Masa ni lah lembu belajar makan dedak. Tapi ada formula khas dan mesin tertentu yg akan jadikan pellet. (Pellet utk ikan ternakan lain sikit, ada jugak bela tilapia 2 kolam). Cukup senang bagi makan, tak payah keriau “PPPIIIII….” “BALIKKKK…” dah… Tapi aku panggil jugak “BUUUU…” (singkatan utk LEMBU) dan lembu2 ni akan beratur tepi palong tunggu hidangan dedak pellet ni…

Bila baca kisah Mat Bashah kena “BOOO…” dgn orang Kedah tak lama dulu, aku kerenyeh sorang2, teringat kisah lama aku ni…

Satu perkara yg hangpa patut tau pasai makan dedak ni ialah siapa yg makan dedak, otak depa tak berapa cerdik sangat. Ayam kalau makan dedak/pellet, nak jalan pun tak pandai kalau kita lepas dari sangkar. Lembu pulak ikut saja macam orang bodoh pi tempat sembelih. Anjing pulak akan menyalak saja siang malam bila depa lapaq, sampai kena terajang dgn tuan.

Pengajarannya: Jangan makan dedak, walaupun dianggap halal sebab diderma secara ikhlas oleh Tok Arab. Kecualilah kalau sengaja nak jadi bangang macam umat UMNO di dalam parti Untuk Mohd Najib Only tu...

Tapi aku tau anus 18:18 ni bukan lembu UMNO yg makan dedak. Dia ni cuma anjing yg makan dedak saja. Sebab tu salaknya pendek2, semput2...

menifestasi kekecewaan bagi membuka mata betapa perjuangan ini sangat tidak berprinsip dan penuh kemunafikan.Ya kita lawan keptokrasi besar tapi masa yang sama dalam kita berlumpa 'kelepet' (korup) dan dengan mudah siapa dedah 'kelepet' dikalangan pembangkang maka ia akan dilebel makan dedak. Sedangkan bukalah mata yang menuduh orang makan dedak itu semuanya makin kaya dan hidup mewah yang berjuang atas prinsip terus kekal begitu sejak dulu. Kemunafikan yang keterlaluan juga apabila yang korup dan melanun serta menghancurkan sistem negara kita serang tetapi sebaik sahaja bertukar untuk duduk bersama kita sanjung malah siapa pertikai akan dianggap musuh. Bukan sahaja Mahathir tetapi lihat Abdul Rashid Asari bekas Ketua SPR yang sangat korup dan menggunakan kedudukanya mengancurkan sistem demokrasi negara. Tanpa menjalani apa hukuman dan tanpa ada sebarang 'pemulangan rompakan rakyat' dia hanya tidak mendapat habuan di sebelah Najib Razak dia beralih kem dan mula menzikirkan slogan rakyat secara penuh kemunafikan. Yang bersusah payah melawan SPR dalam perbagai kes ada yang terus terbiar malah ada kes yang belum selesai namun si barua Rashid diangkat menjadi hero. Bayangkan kelompok ini punya kuasa apa nasib rakyat sekalianya ? Adakah ia hanya operasi menggantikan Coca Cola dengan Pepsi atau Babi dengan Khinzir? 

http://chegubard.blogspot.my/

http://chegubard.blogspot.my/2017/04/azmin-agen-najib-yang-dilindungi-sedang.html


https://www.msn.com/en-my/news/national/anwar-cannot-be-pakatan-harapan%E2%80%99s-main-priority-ppbm-tells-pkr/ar-BBHsvRD?li=BBr8YXF

Anwar cannot be Pakatan Harapan’s main priority, PPBM tells PKR
© Provided by Malay Mail Online PPBM supreme council member Datuk Rais Hussin Mohamed Ariff (pic) pointed out that PH had a responsibility to uphold the rule of law, and that very process of releasing Datuk Seri Anwar Ibrahim would take time…

KUALA LUMPUR, Dec 29— Datuk Seri Anwar Ibrahim’s freedom and political future cannot be Pakatan Harapan’s (PH) main agenda, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) has said.

PPBM also said that PKR had no right to dictate terms on how the PH coalition is run, or who should be its prime minister candidate should they win the next general election.

“This is the PH coalition, everyone has to discuss and arrive at a decision, not just PKR dictating terms on how the coalition is run.

“We do not want PH to be seen as just a coalition for Anwar,” PPBM supreme council member Datuk Rais Hussin Mohamed Ariff told Malay Mail when contacted.

He was responding to a Malaysiakini report which stated that PKR would only agree with PH’s suggestion to name Tun Dr Mahathir Mohamad and Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail as PM and deputy prime minister candidates if certain conditions were met.

Quoting sources, the report said that PKR’s political bureau wanted an assurance that Dr Mahathir would push to campaign for Anwar’s release from prison.

Anwar tidak boleh menjadi keutamaan Pakatan Harapan, PPBM memberitahu PKR© Persijilan Melayu Online PPBM Ahli Majlis Tertinggi PPBM, Datuk Rais Hussin Mohamed Ariff (pic) menegaskan bahawa PH mempunyai tanggungjawab untuk menegakkan kedaulatan undang-undang, dan proses itu untuk melepaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengambil masa ...

KUALA LUMPUR, 29 Disebuah masa depan kebebasan dan politik Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak boleh menjadi agenda utama Pakatan Harapan (PH), Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

PPBM juga mengatakan bahawa PKR tidak mempunyai hak untuk menentukan terma bagaimana gabungan BN dijalankan, atau yang sepatutnya menjadi calon perdana menteri sekiranya mereka memenangi pilihan raya umum akan datang.

"Ini adalah gabungan Pakatan Rakyat (PH), setiap orang perlu berbincang dan membuat keputusan, bukan hanya istilah yang dikemukakan oleh PKR mengenai bagaimana gabungan itu dijalankan.

"Kami tidak mahu PH dilihat sebagai satu pakatan untuk Anwar," kata ahli majlis tertinggi PPBM, Datuk Rais Hussin Mohamed Ariff ketika dihubungi.

Beliau bertindak balas terhadap laporan Malaysiakini yang menyatakan bahawa PKR hanya bersetuju dengan cadangan PH untuk menamakan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon PM dan timbalan perdana menteri jika syarat-syarat tertentu dipenuhi.

Mengutip sumber, laporan itu mengatakan bahawa biro politik PKR mahukan jaminan bahawa Dr Mahathir akan menolak untuk memperjuangkan pembebasan Anwar dari penjara.

They also wanted the PH chairman to promise that he would only be an interim prime minister until Anwar can take over.
“Anwar’s plight is important, and we’ve given our commitment to that, but PH’s objective must be about saving the country, focusing on the bigger picture.
“It cannot be one person or one party dictating the agenda or narrative,” Rais explained.
The PPBM strategist said that it was unfortunate that details of a supposedly high-level PKR meeting had been leaked to the press and that no one from the party had addressed these “unverified” stories.
“Things have to be discussed openly with coalition members, you cannot leak this (news) and expect everyone to fall in line,” he said.
Rais also pointed out that PH had a responsibility to uphold the rule of law, and that very process of releasing Anwar would take time and stages.
“There is due process, various stages, you cannot bend everything for one person, one party.”
Rais also said that PPBM will propose for any future arrangements or agreements between PH parties to be made public in the interest of transparency.
Besides Rais, another PPBM supreme council member, Akhramsyah Sanusi confirmed that PKR has not formally approached the party with any conditions or caveats with regards to Dr Mahathir’s position as PM candidate.
“PPBM, through Dr M’s wisdom have learned to make decisions within formal lines, so we don’t wish to react through the leaks of any party.
“If that same discipline is applied to PH, we should all treat such leaks with the lack of dignity they serve,” he told Malay Mail when contacted.
PH parties are currently finalising a proposal to announce its candidate for prime minister at its convention on January .
Malay Mail reported this week that the PH leadership is currently divided over the matter, as some feel the announcement should be kept until Parliament is dissolved, while others believe that the convention would be the most suitable platform to do so.
The PH convention will be held at the Shah Alam Convention Centre.
The Opposition coalition recently proposed  Dr Mahathir as prime minister and PKR president Dr Wan Azizah as his deputy, should it win the next general election.
The choice was reportedly agreed by the coalition’s “G5”, comprising PH chairman Dr Mahathir, president Dr Wan Azizah, and deputy presidents Tan Sri Muhyiddin Yassin, Guan Eng and Mohamed Sabu.
Mereka juga mahu pengerusi PH menjanjikan bahawa dia hanya akan menjadi perdana menteri sementara sehingga Anwar dapat mengambil alih.

"Nasihat Anwar adalah penting, dan kami telah memberikan komitmen kami kepada itu, tetapi objektif PH adalah mengenai menyelamatkan negara, dengan fokus pada gambaran yang lebih besar.

"Ia tidak boleh menjadi satu atau satu pihak yang menentukan agenda atau naratif," jelas Rais.

Strategi PPBM mengatakan bahawa ia adalah malang bahawa butiran mesyuarat PKR yang dikatakan tinggi telah dibocorkan kepada akhbar dan tidak ada sesiapa dari parti yang telah menangani "cerita-cerita" yang tidak disahkan ini.

"Perkara perlu dibincangkan secara terbuka dengan ahli gabungan, anda tidak boleh membocorkan berita ini dan mengharapkan semua orang dapat berbaris," katanya.Rais juga menegaskan bahawa PH mempunyai tanggungjawab untuk menegakkan kedaulatan undang-undang, dan proses yang sangat melepaskan Anwar akan mengambil masa dan peringkat.

"Terdapat proses yang sewajarnya, pelbagai peringkat, anda tidak boleh membengkokkan segala-galanya untuk satu orang, satu pihak."

Rais juga berkata bahawa PPBM akan mencadangkan sebarang pengaturan atau perjanjian di masa depan antara pihak-pihak PP yang akan diumumkan secara terbuka demi kepentingan ketelusan.

Selain Rais, ahli majlis tertinggi PPBM, Akhramsyah Sanusi mengesahkan bahawa PKR tidak secara formal mendekati parti itu dengan sebarang syarat atau kaveat berhubung kedudukan Dr Mahathir sebagai calon PM.

"PPBM, melalui kebijaksanaan Dr M telah belajar untuk membuat keputusan dalam talian formal, jadi kami tidak mahu bertindak balas melalui kebocoran mana-mana pihak."Sekiranya disiplin yang sama diterapkan kepada PH, kita semua harus melayan kebocoran itu dengan kekurangan martabat yang mereka berkhidmat," katanya kepada Malay Mail ketika dihubungi.

Parti-parti PH sedang memuktamadkan cadangan untuk mengumumkan calonnya untuk perdana menteri pada konvensyennya pada Januari.

Malay Mail melaporkan minggu ini bahawa kepimpinan PH kini dibahagikan kepada perkara itu, kerana ada yang merasakan pengumuman itu perlu disimpan sehingga Parlimen dibubarkan, sementara yang lain percaya konvensyen itu adalah platform yang paling sesuai untuk berbuat demikian.

Konvensyen PH akan diadakan di Pusat Konvensyen Shah Alam.

Pakatan pembangkang baru-baru ini mencadangkan Dr Mahathir sebagai perdana menteri dan presiden PKR Dr Wan Azizah sebagai timbalannya, sekiranya ia memenangi pilihan raya umum akan datang.

Pilihan itu dilaporkan dipersetujui oleh "G5" gabungan itu, yang terdiri daripada pengerusi PH Dr Mahathir, presiden Dr Wan Azizah, dan timbalan presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin, Guan Eng dan Mohamed Sabu.

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan
Silakan Klik untuk membacanya:

    1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
    2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
    3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
    4. Surat An Nisa' (Wanita)
    5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
    6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
    7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
    8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
    9. Surat At Taubah (Pengampunan)
    10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
    11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
    12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
    13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
    14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
    15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
    16. Surat An Nahl (Lebah)
    17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
    18. Surat Al Kahfi (Gua)
    19. Surat Maryam (Maryam)
    20. Surat Thaha (Thaahaa)
    21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
    22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
    23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
    24. Surat An Nur (Cahaya)
    25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
    26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
    27. Surat An Naml (Semut)
    28. Surat Al Qashash (Cerita)
    29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
    30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
    31. Surat Luqman (Luqman)
    32. Surat As Sajdah ((Sujud)
    33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
    34. Surat Saba' (Kaum Saba')
    35. Surat Fathir (Pencipta)
    36. Surat Yaasiin
    37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
    38. Surat Shaad
    39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
    40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
    41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
    42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
    43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
    44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
    45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
    46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
    47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
    48. Surat Al Fath (Kemenangan)
    49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
    50. Surat Qaaf
    51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
    52. Surat Ath Thuur (Bukit)
    53. Surat An Najm (Bintang)
    54. Surat Al Qamar (Bulan)
    55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
    56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
    57. Surat Al Hadid (Besi)
    58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
    59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
    60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
    61. Surat Ash Shaff (Barisan)
    62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
    63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
    64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
    65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
    66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
    67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
    68. Surat Al Qalam (Pena)
    69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
    70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
    71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
    72. Surat Al Jin (Jin)
    73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
    74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
    75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
    76. Surat Al Insaan (Manusia)
    77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
    78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
    79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
    80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
    81. Surat At Takwir (Menggulung)
    82. Surat Al Infithar (Terbelah)
    83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
    84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
    85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
    86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
    87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
    88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
    89. Surat Al Fajr (Fajar)
    90. Surat Al Balad (Negeri)
    91. Surat Asy Syams (Matahari)
    92. Surat Al Lail (Malam)
    93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
    94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
    95. Surat At Tiin (Buah Tin)
    96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
    97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
    98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
    99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
    100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
    101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
    102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
    103. Surat Al 'Ashr (Masa)
    104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
    105. Surat Al Fiil (Gajah)
    106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
    107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
    108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
    109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
    110. Surat An Nashr (Pertolongan)
    111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
    112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
    113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
    114. Surat An Naas (Manusia)
      ............................

      Tiada ulasan: