Sabtu, 6 Januari 2018

6873. Aku inginkan perubahan. Video.

ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ


Allah berfirman yang bermaksud; “Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya” (QS: Al Imran 3:185) 

أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّـيْطٰنِ الرَّجِيْمِ

بسم الله الرحمن الرحيم

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه


“.” 
Ada seorang anak yang setiap hari rajin ke masjid, lalu suatu hari ia berkata kepada ayahnya, Yah mulai hari ini saya tidak mau ke masjid lagi.” 

Lho kenapa?” sahut sang ayah. Karena di masjid saya menemukan orang² yg kelihatannya agamis tapi sebenarnya tidak, ada yg sibuk dg gadgetnya, sementara yang lain membicarakan keburukan orang lain.” 

Sang ayah pun berpikir sejenak dan berkata. Baiklah kalau begitu, tapi ada satu syarat yang harus kamu lakukan setelah itu terserah kamu.” 

Apa itu?” 

Ambillah air satu gelas penuh, lalu bawa keliling masjid, ingat jangan sampai ada air yang tumpah.” 

Si anak pun membawa segelas air berkeliling masjid dengan hati², hingga tak ada setetes air pun yang jatuh.

Sesampai di rumah sang ayah bertanya. Bagaimana sudah kamu bawa air itu keliling masjid?” 

Sudah.” 

Apakah ada yg tumpah?” 

Tidak.” 

Apakah di masjid tadi ada orang yang sibuk dengan gadgetnya?” 

Wah, saya tidak tahu karena pandangan saya hanya tertuju pada gelas ini.”  Jawab si anak.

Apakah di masjid tadi ada orang² yang membicarakan kejelekan orang lain? Tanya sang ayah lagi. 

Wah, saya tidak dengar karena saya hanya  konsentrasi untuk menjaga air dalam gelas ini.” 

Sang ayah pun tersenyum lalu berkata. Begitulah hidup anakku, jika kamu fokus pada tujuan hidupmu, kamu tidak akan punya waktu untuk menilai kejelekan orang lain. Jangan sampai kesibukanmu menilai kualitas orang lain membuatmu lupa akan kualitas dirimu.” 

Mari kita fokus pada diri sendiri dalam beribadah, bekerja dan utk terus menerus bebenah menjadi positif.

In Syaa ​اَللّهُ kita menjadi lebih baik dan lebih bermanfaat.

Robbana Taqobbal Minna. Ya Alloh terimalah dari kami (amalan kami), AAMIIIN..... 

2 Januari 2018 CnP... Peringatan utk diriku.
“.” 

Hukum Suami Mengaku Bujang

Adakah jatuh talak atau tidak sekiranya seorang lelaki yang sudah mempunyai isteri mengaku bujang?

Berikut disertakan beberapa contoh :

- Bila ditanya suami itu olih seseorang : “adakah kamu sudah beristeri?” lalu dijawabnya : “saya belum beristeri.”

- Seorang suami yang menghantar isterinya balik bercuti ke kampung lalu berkata suami tersebut : “abang jadi orang bujang la seminggu.”

- Seorang wanita berkata kepada lelaki yang sudah beristeri yang baru dikenalinya : “awak sudah kawin atau belum sebenarnya ?” jawabnya : “saya belum kawin”

- Seorang suami ditanya olih kawannya : “kemana isteri awak lama saya tidak nampak dia.” lalu suami itu menjawab :”saya sekarang seorang duda.”

Maka semua jawapan suami seperti contoh di atas tidak menjatuhkan talak kerana lafaz “saya belum beristeri”, “saya bujang”, “saya belum kawin” dan “saya duda” yang tersebut bukan lafaz talak sarih (yang jelas).

Tetapi jika suami tersebut berniat talak ketika melafazkan semua lafaz seperti contoh di atas maka jatuh talak menurut pendapat yang masyhur di kalangan ulama fiqh kerana ia termasuk lafaz talak kinayah (sindiran) artinya lafaz talak yang hanya sah jika berserta dengan niat talak.

Manakala sebahagian ulama fiqh yang lain mengatakan ia tidak termasuk lafaz talak kinayah maka sekalipun berniat talak tidak jatuh talak dan ia dikira lagha tidak ada makna.

Rujukan: Berkata Imam Syairazi:

وَإنْ قَالَ لَهُ رَجُلٌ: أَلَكَ زَوْجَةٌ ، فَقَالَ: لاَ، فَإنْ لَمْ يَنْوِ بِهِ الطَّلاَقَ، لَمْ تُطَلَّقْ؛ لأَنَّهُ لَيْسَ بِصَرِيحٍ، وَإنْ نَوَى بِهِ الطَّلاَقَ، وَقَعَ؛ لأَنَّهُ يَحْتَمِلُ الطَّلاَقَ. إهـ

Artinya : “dan jika bertanya kepadanya olih seseorang : adakah kamu mempunyai isteri? Maka dijawabnya : tiada. Maka jika tidak berniat ia akan talak dengan lafaz tersebut maka tidaklah jatuh talak dari kerana lafaz itu bukan lafaz yang jelas. Dan jika ia berniat talak dengan lafaz tersebut maka jatuh talak dari kerana ia bolih dipakai makna talak.” (Kitab Al-Muhazzab)

Berkata Imam Nawawi:

وإن قال له رجل : ألك زوجة ؟ فقال : لا، ونوى به الطلاق كان طلاقا. قال في الفروع : ويحتمل أن لا يكون كناية ولا صريحا، والأول هو المشهور لأنه يحتمل الطلاق. إهـ

Artinya : “Dan jika berkata kepadanya olih seseorang : Adakah bagi kamu isteri? Maka berkata ia: Tiada. Dan dia berniat talak dengan kata-katanya itu maka berlaku talak. Tersebut di dalam kitab Furu’ : Ditanggungkan bahawa lafaz tersebut bukan lafaz talak yang jelas dan bukan juga lafaz talak sindiran. Pendapat pertama yaitu ia termasuk lafaz talak kinayah ialah pendapat yang masyhur dari kerana ia bolih jadi bermakna talak.” (Kitab Al-Majmu’)

Kesimpulan

- Tidak jatuh talak jika suami mengaku bujang atau belum kawin atau belum beristeri atau duda atau yang semakna dengannya jika suami tersebut tidak berniat talak ketika melafazkan kata-kata tersebut.

- Bermain-main dengan lafaz talak atau seumpamanya adalah tidak disukai syara’.

- Sekalipun tidak jatuh talak, berbohong adalah perbuatan yang berdosa disisi syara’.

Wallahua’lam

Bukan Kelentong atau lebih-lebih lagi Kleptokrasi. Kisah yang perlu diambil hal...

Jangan melebih-lebih bincang isu calon PM, pesan belia DAP

Syerleena Abdul Rashid dan 15 ahli politik muda DAP meminta perbincangan isu perdana menteri jangan dileret-leretkan kerana PH perlu fokus kepada isu polisi. [image: syarleena-ph] Jangan melebih-lebih bincang isu calon perdana menteri kerana Pakatan Harapan perlu fokus kepada isu-isu polisi dan tawaran kepada rakyat, kata pemimpin belia DAP, Syerleena Abdul Rashid. Penolong Setiausaha Publisiti Wanita DAP itu bersama 15 ahli politik muda lain meminta perbincangan isu perdana menteri jangan dileret-leretkan agar perbincangan polisi dan kerangka tawaran yang lebih konstruktif boleh diu... lagi »

Perkenan Agong akan jejas ‘talian hayat’ Najib

Perkenan Agong akan jejas ‘talian hayat’ Najib, kata pakar perlembagaan] Pakar Perlembagaan Dr Abdul Aziz Bari tidak yakin Mahkamah Persekutuan akan membenarkan permohonan Pakatan Harapan kembalikan semula perkenan Yang di-Pertuan Agong dalam meluluskan rang undang-undang. PAKAR perlembagaan Dr Abdul Aziz Bari berkata beliau tidak yakin jika Mahkamah Persekutuan akan membenarkan permohonan Pakatan Harapan (PH) untuk mengembalikan semula perkenan Yang di-Pertuan Agong dalam meluluskan rang undang-undang. Katanya, ia tidak akan berlaku kerana pindaan itu akan menjejaskan un... lagi »

'Calon PM, HARAPAN tak usah terburu-buru'

Anggota Biro Politik Parti Keadilan Rakyat, Dr Syed Husin Ali menyatakan rasa hairan beliau berhubung isu calon Perdana Menteri Pakatan Harapan (HARAPAN) yang sudah menjadi besar. "Nyata sekali matlamat perjuangan HARAPAN itu besar, jauh lebih besar daripada soal menentukan PM. "Berhentilah membesar-besarkan isu PM ini. Tidak usah terburu-buru hendak memutuskannya. "Berilah masa yang cukup untuk mendengar suara rakyat seluasnya, sehingga pengumuman pembubaran Parlimen," kata Syed Husin dalam suatu kenyataan media hari ini. Syed Husin juga berkata matlamat utama membentuk HARAPAN ialah... lagi »

Haji Hadi hanya memecah belah dan menkafirkan sesama Muslim

Oleh Ahmad Muslim Badawi Badawi Pesan Haji Hadi pada Mahathir.. kata Hj Hadi, Mahathir sepatutnya Taubat bersendirian, kena banyak baca buku agama.. jangan hanya baca buku perubatan jer.." bongkaknya Haji Hadi, mcm dia Alim sangat dalam agama.. Hatta orang Alim, faqih dan Arif dalam agama juga berbeza.. Aku nak ingatkan Haji Hadi, ketika Haji Hadi duduk diatas tikar sejadah bersendirian.. cuba muhasabah, banyak kan membaca, apa masalah dgn ilmu perubatan... ? Untuk pengetahuan Mursyidul AM Ikhwanul Muslimin, dr mohammed badie adalah lulusan tertinggi dan bekas Prof Sains Vet... lagi »

Manifesto PH mesti pastikan pemimpin tak boleh perkaya diri

Bekas menteri berkata janji paling bermakna dalam manifesto Pakatan Harapan ialah bagaimana menangani kleptokrasi dan memastikan gejala itu tidak berulang. [image: zaid-ph-1]KUALA LUMPUR: Pakatan Harapan (PH) mesti beritahu rakyat bahawa mereka akan pastikan Malaysia tidak akan lagi menjadi syurga untuk pemimpin perkayakan diri, kata Datuk Zaid Ibrahim. Bekas menteri undang-undang berkata perkara itu mesti dinyatakan secara jelas dalam manifesto pilihan raya umum gabungan pembangkang itu. Beliau dalam catatan blog terbaharunya berkata pendirian itu satu-satunya janji paling bermakna b... lagi »

Konvensyen Pemuda PH esok akan lancar “Tawaran Anak Muda”

Konvensyen Pemuda PH esok akan lancar “Tawaran Anak Muda”]Pemuda Pakatan Harapan (PH) akan mengadakan Konvensyen Pemuda Pakatan Harapan 2018 sebagai persiapan menghadapi pilihan raya umum (PRU). Konvensyen itu akan mengumpulkan seluruh pemimpin utama setiap sayap PH dari seluruh negara bagi membincangkan halatuju gerak kerja PRU ke-14, kata pengarah konvensyen, Faiz Fadzil. Sempena konvensyen itu juga, ujar Faiz ‘Tawaran Anak Muda’ akan dilancarkan sebagai polisi penyelesaian masalah kehidupan anak muda dan peningkatan kualiti hidup anak muda yang lebih baik dan adil. “Menyed... lagi »

SKANDAL TANAH FELDA: POLIS RAKAM KENYATAAN ISA SAMAD

Bekas Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad hari ini tiba di Menara 238 pada jam 10.30 pagi bagi memberi keterangan berhubung kes pemindahan hak milik tanah Felda di Jalan Semarak, Kuala Lumpur yang berjumlah lebih RM200 juta. Perkara itu disahkan oleh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Datuk Amar Singh Ishar Singh yang berkata Isa hadir bersama empat pegawainya.

PRU14: Kerjasama MCA-Gerakan tak akan kembalikan undi Cina kepada BN

Kerjasama MCA-Gerakan tak akan kembalikan undi Cina kepada BN] (Dari kiri) Hou Kok Chung, Ong Kah Chuan, Liang Teck Meng dan Dominic Lau Hoe Chai pada sidang akhbar MCA dan Gerakan di Wisma MCA di Jalan Ampang, Kuala Lumpur semalam. Kedua-dua parti akan bekerjasama pada pilihan raya akan datang. PAKATAN di antara parti komponen Barisan Nasional (BN) iaitu MCA dan Gerakan tidak akan memperoleh semula undi Cina di negara ini, kata pengkritik. Ini kerana, kedua-dua parti Cina itu tidak dapat mengatasi masalah utama yang dihadapi masyarakat itu, termasuk isu tadbir urus sepert... lagi »

PAS tidak pernah mengkafirkan sesiapa? Ini apa??

PAS menafikan dakwaan mereka pernah mengkafirkan mana-mana individu secara langsung, sebaliknya hanya memperkatakannya secara umum melalui batas-batas iman dan kufur, kata naib presidennya, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah. Menurut beliau, dalam isu tersebut terdapat banyak kekeliruan di kalangan masyarakat umum. "Dalam isu ini kita kena jelas. Dalam soal kafir-mengkafir ini PAS tidak pernah mengkafirkan sesiapa. Banyak orang keliru dalam isu ini. ~ sumber Tak payahlah nak berdolak daleh gi kata banyak kekeliruan pebenda. Tak payahlah cerita pasal kentut ke apa. Saya pun pernah duduk ... lagi »

JANGAN BERGANJAK DARIPADA MEMILIH TUN MAHATHIR AHAD INI....

Sebagaimana yang diketahui umum, perkara pokok yang akan diputuskan dalam Konvensyen Pakatan Harapan Ahad ini ialah menamakan calon Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri bagi gabungan itu. Ia adalah sebagai persiapan terakhir menghadapi PRU 14 agar rakyat lebih jelas siapa yang bakal menggantikan Najib Razak dan memimpin negara selepas itu. Calon yang dikatakan sudah hampir rasmi akan dinamakan ialah Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri dan Dr. Wan Azizah Wan Ismail sebagai Timbalan Perdana Menteri. Tidak dinafikan pencalonan Tun Mahathir, meskipun belum rasmi... lagi »

Banjir Kuantan diburukkan ketiadaan longkang air hujan

Fuziah Salleh berkata pembinaan parit monsun perlu diwajibkan sambil berkata amat sukar untuk bertemu yang dipertua Majlis Perbandaran Kuantan. [image: fuziah-mpk]KUANTAN: Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) digesa meletakkan syarat wajib terhadap mana-mana projek perumahan baharu untuk mempunyai parit monsun jika mahu ia diluluskan. Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh berkata bandar itu berdepan kekurangan parit monsun yang serius dan mendakwa ia kerana MPK tidak pernah mempunyai syarat wajib. Beliau berkata demikian di sebalik banjir yang semakin buruk di beberapa daerah di Pahang ter... lagi »

Zaman Kleptokrasi: Lebih 50,000 orang dijangka hilang kerja tahun ini

Lebih 50,000 orang dijangka hilang kerja tahun ini] Pekerja dalam sektor pembinaan dijangka akan turut terjejas dan diberhentikan berikutan beberapa faktor yang dihadapi majikan seperti caj levi terhadap majikan kerana menggaji pekerja asing. LEBIH 50,000 orang pekerja dijangka akan diberhentikan tahun ini, lapor The Sun Daily. Akhbar harian berbahasa Inggeris itu memetik kenyataan Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) Shamsudin Bardan yang berkata sektor pembuatan akan menjadi sektor utama yang terjejas, diikuti dengan sektor insurans, perbankan da... lagi »

Perghhh !!! Somtam Paling Mahal Di Thailand Dikenal Pasti

Somtam Paling Mahal Di Thailand Dikenal Pasti / -Gambar hiasan SALAD betik atau lebih dikenali dengan nama somtam adalah salah satu makanan Thai yang paling popular dalam kalangan penduduk tempatan dan pelancong. Kaji selidik baru-baru ini mendedahkan bahawa harga purata somtam dengan gabungan rasa manis, masam dan pedas ini paling mahal

Pakatan tangguh umum calon PM kerana mesej Anwar

KETUA Umum PKR Anwar Ibrahim menangguhkan penetapan calon perdana menteri Pakatan Harapan (PH) yang sepatutnya diselesaikan dalam mesyuarat Majlis Presiden PH semalam, kata sumber. Sumber memberitahu The Malaysian Insight, bekas pemimpin pembangkang yang dipenjarakan itu mahu PH mendapatkan maklum balas daripada kumpulan masyarakat dan aktivis sivil mengenai calon mereka sebelum membuat pengumuman. Bagaimanapun, majoriti pimpinan dalam mesyuarat itu menegaskan keputusan dan pengumuman calon PM akan dibuat tidak lama lagi, kata sumber. Satu lagi syarat sebelum menamakan calon PM ial... lagi »

Tanda tanya dalam pengumuman calon PM HARAPAN

Nampaknya berlaku kekeliruan dalam soal sama ada Pakatan Harapan (HARAPAN) akan mengumumkan calon perdana menteri dan timbalan perdana menteri mereka semasa konvensyen HARAPAN hujung minggu ini atau tidak. Ini susulan respons bertentangan oleh pengerusinya Tun Dr Mahathir Mohamad dalam sidang media selepas mesyuarat majlis presiden HARAPAN, semalam. Ditanya berulangkali, Mahathir seperti membayangkan pengumuman itu akan dibuat ketika konvensyen, namun kemudian berkata ia akan dilakukan selepas acara itu. Ia mencetuskan laporan media yang bertentangan berhubung perkara itu. *Berikut ad... lagi »

Muafakat dicapai PH kejutkan pemerhati politik, Anwar seru teruskan agenda perubahan

HUSIN MAHAT Muafakat yang dicapai di antara tokoh, wadah dan kecenderungan yang berbeza dalam Pakatan Harapan (PH) mengejutkan pemerhati politik. Oleh itu para pemimpin PH digesa memperkukuhkan pemuafakatan dengan menghindari kenyataan melampau dan terlanjur yang boleh menjejaskan maufakat yang dibina. Ini penting bagi memastikan usaha melakukan perubahan politik negara tidak terjejas

Konvensyen 7 Januari diteruskan, kata sepakat besar bagi Pakatan

PERSETUJUAN meneruskan Konvensyen Pakatan Harapan (PH) pada 7 Januari adalah kata sepakat besar yang berjaya dicapai oleh mesyuarakat Majlis Presiden PH petang semalam, susulan perdebatan hangat antara pemimpinnya beberapa hari sebelum ini, kata beberapa pemimpinnya. Pada sidang media selepas mesyuarat, Ketua Sekretariat PH, Saifudin Abdullah turut memaklumkan lokasi konvensyen yang akan berlangsung di Shah Alam. Menurut sumber, dua isu pokok yang menjadi topik perdebatan itu adalah mengenai calon perdana menteri dan pembahagian kerusi antara parti yang akan menjadi pengumuman utama ... lagi »

Gaji rendah polis dikaitkan dengan gejala rasuah

Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard Bukit Aman, Datuk Seri Abdul Rahim Hanafi mengakui gaji anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) menjadi semakin rendah di mana mereka hanya menerima gaji bersih tidak sampai 40 peratus daripada gaji kasar. Terdapat lebih 10,000 anggota polis mengalami masalah hutang yang serius dan kebanyakan mereka berusia di antara 30 hingga 35 tahun dan 50 hingga 55 tahun. Saya amat bersimpati dengan perkara tersebut. Bagi saya angka 10,000 adalah begitu ramai yang mana faktor gaji rendah ini akan menyebabkan mereka terpaksa menipu atau mencari duit s... lagi »

Harakah hentikan pekerja, tawar semula kontrak lebih rendah

Harakah hentikan pekerja, tawar semula kontrak lebih rendah] Harakah mula diterbitkan pada 1987 dengan kekerapan seminggu sekali, sebelum terbit dua kali seminggu tiga tahun kemudian dan pernah mencatatkan rekod edaran tertinggi sehingga 400,000 naskhah terjual ketika demam pilihan raya umum 1999. AKHBAR lidah rasmi PAS, Harakah kini berdepan tekanan pasaran sehingga terpaksa memberhentikan semua kakitangannya berkuat kuasa 31 Disember yang lalu, kata sumber. Semua 20 kakitangan itu kemudian ditawarkan perkhidmatan secara kontrak selama enam bulan dengan tawaran gaji satu... lagi »

JANGAN ULANG KESILAPAN PRU13 TANPA MENAMAKAN PM KALI INI

Oleh Amin Iskandar PAKATAN Harapan (PH) tidak sepatutnya mengulangi kesilapan Pakatan Rakyat (PR), yang tidak menyebut nama calon perdana menteri, yang menyebabkan perpecahan dalam pakatan pembangkang, kata Salahuddin Ayub. Naib Presiden PH dan Amanah berkata dengan menamakan calon perdana menteri, mereka akan meyakinkan rakyat Malaysia tentang perpaduan gabungan itu. "PH tidak sepatutnya mengulangi kesilapan dalam PR di mana ketiga-tiga pihak pada waktu itu tidak datang ke konsensus dan menamakan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri sebelum bertanding pada pilihan raya umum ... lagi »

Perghh!! 6 Pemain Bola Sepak Dunia Tolak Alkohol

6 Pemain Bola Sepak Dunia Tolak Alkohol Cristiano Ronaldo. fotoAFP BEBERAPA pemain bola sepak terkenal dunia menolak minum minuman beralkohol. Menariknya, tidak semua mereka ini beragama Islam. Memetik Sokkaa.com, berikut enam pemain bola sepak terkemuka dunia yang 'mengharamkan' diri mereka atau sudah berhenti mengambil minuman keras. 1. Harry Kane (Tottenham Hotspur) Pemain

Apa kata PH mengenai dasar Islam di bawah Dr Mahathir dan Anwar..?

Rakyat mahu tahu sama ada gabungan Mahathir-Anwar akan mengulangi dasar penerapan nilai Islam, soal Tawfik Ismail. [image: Tawfik-Ismail_mahathir_ppbm_600] Seorang bekas ahli Parlimen mahu Pakatan Harapan (PH) yang dipengerusikan Tun Dr Mahathir Mohamad menyatakan sama ada gabungan itu bersetuju dengan dasar penerapan nilai Islam yang pernah dilaksanakan bekas perdana menteri itu bersama-sama Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika menerajui kerajaan dulu. Tawfik Ismail yang pernah menjadi wakil rakyat Sungai Benut pada tahun 1986-1990, berkata dasar itu merupakan punca pelbagai perpecahan ber... lagi »

RUU355 pun bahas di Padang Merbok,Hj Hadi boleh kata Najib bagus.

Mudah betul Hj Hadi buat rumusan lebih mudah buat urusan dengam Najib.Ruu355 pun tak lepas,setakat bahas di Padang Merbok.UMNO dulu dan kini tidak boleh dipercayai.Bertambah pula kisah 1MDB,jual tanah Felda,isu MARA dan macam-macam lagi.

Anak Bekas MB Dakwa Umno Susah Diselamatkan

Menjelang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14), The Malaysian Insight mendekati muka baru politik yang dilatih parti mereka untuk menjadi calon. Salah satu keluhan dalam kalangan pengundi adalah kekurangan pemimpin muda politik yang berwibawa baik di parti pemerintah mahupun pembangkang, malah ketua utama parti politik kini adalah mereka yang sudah bergelumang dalam politik sejak 1980-an lagi. Di manakah orang muda yang akan meneruskan perjuangan politik Malaysia? The Malaysian Insight berbicara dengan Akhramsyah Sanusi yang meninggalkan Umno kerana berasa parti itu tidak dapat disela... lagi »

APA LAGI NAK SELAMATKAN BN

Bekas timbalan presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata proses persempadanan semula kawasan pilihan raya juga tidak akan dapat ‘menyelamatkan’ BN pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14). Kata Muhyiddin yang kini menjadi presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), tahap penolakan rakyat kepada BN begitu tinggi dan tidak dapat ditahan lagi. Jika telahan Muhyiddin itu benar, BN mungkin akan hilang Putrajaya pada PRU14 dan digantikan dengan Pakatan Harapan yang sedang mencongak untuk melantik siapa perdana menteri yang baru. Tetapi, BN juga memiliki beberapa kelebihan lain un... lagi »

Kekalkan tradisi runding NGO, aktivis, Anwar beritahu PH

Anwar menyatakan gabungan itu memang bertunjangkan 4 parti tetapi kekuatannya adalah suara rakyat terbanyak. [image: anwar-ph]PETALING JAYA: Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menggesa Pakatan Harapan (PH) mengekalkan tradisi berunding dengan badan bukan kerajaan (NGO) dan aktivis masyarakat. Ketua Umum PH itu berkata, gabungan itu memang bertunjangkan 4 parti tetapi kekuatannya adalah suara rakyat terbanyak. “Pakatan Harapan telah mula bertapak dengan meyakinkan, dan terbukti mampu menggembeling semua kekuatan lama dan baru. “Malah ia telah mengejutkan pemerhati politik yang curiga aka... lagi »

Dr M: Mufti sanggup isytihar ajaran Arqam sesat tapi bisu Amanat Hadi

Amanat Hadi menyebabkan perpecahan dan sehingga hari ini ada yang percaya orang Umno yang tidak menyertai PAS adalah kafir. PETALING JAYA: Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad mempertahankan kritikan terhadap mufti yang membisu dalam isu “Amanat Hadi”. Ini kerana kegagalan para mufti menangkis secara berkesan perbuatan politik Hadi menyebabkan amanat itu telah memesongkan agama orang Islam, katanya. “Oleh kerana mufti tidak memberi pendapat tentang pengkafiran ini, walaupun sanggup menafikan ajaran sesat Arqam Ashaari, Ayah Pin dan beberapa tokoh lain maka ramai orang Islam percaya... lagi »

Bahasa propaganda politik Melayu

“KATA-KATA bahawa orang Melayu dan Islam kini sedang terancam sukar masuk otak saya. Sejak merdeka, perdana menteri semuanya Melayu, timbalan perdana menteri semuanya Melayu, menteri dalam negeri semuanya Melayu, malah menteri besar kebanyakannya Melayu. Ini tidak termasuk Raja-raja Melayu, tentera dan polis yang majoritinya orang Melayu.” Itulah yang disuarakan oleh Sasterawan Negara A. Samad Said lebih tiga tahun lalu apabila berdepan dengan dakwaan pimpinan Umno dan sekutu-sekutunya bahawa kuasa Melayu terancam apabila berhadapan dengan pembangkang. Itulah juga yang dimaksudkan se... lagi »

KALAU BUDAK2 BOLEHLAH DIPANGGIL ‘BODOH’, DAH TUA PUN PERANGAI SAMA JUGA, NAK PANGGIL APA?

Semalam, Tun Mahathir Mohamad melibas tindakan sekumpulan pemimpin Pemuda UMNO yang membuat laporan polis terhadapnya atas dakwaan mahu menjatuhkan Najib Razak dengan menyifatkan mereka sebagai “bodoh”. Menurut Tun Mahathir, sebagai pemimpin pembangkang yang sedang mengetuai Pakatan Harapan, beliau sudah tentu mahu mengalahkan pentadbiran Najib. Mereka ini “bodoh”. Dia tak faham politik. Sudah tentu saya cuba gulingkan kerajaan, sebab kerajaan yang ada ini kleptokratik, katanya lagi. Dalam tulisan di blog ini sebelum ini, saya sendiri turut menggelar mereka sebagai “mangkuh hayun” ya... lagi »

Umno tidak dapat diselamatkan lagi....

Umno tidak dapat diselamatkan lagi, kata anak bekas MB] Akhramsyah Sanusi sewaktu ditemui di Ibu Pejabat Bersatu, Selangor mengakui sudah berusaha memperbaiki keadaan di dalam Umno yang terlibat dengan politik wang, malangnya ia tidak berjaya. POLITIK wang adalah punca mengapa Akhramsyah Sanusi mengambil keputusan meninggalkan Umno, sebuah parti yang dikatakannya tidak mampu diselamatkan lagi. Akhramsyah, anak bekas menteri besar Kedah, Sanusi Junid, berkata mereka yang meninggalkan parti berasaskan Bumiputera terbesar di negara ini berasa sudah mencuba segala-galanya un... lagi »

BEBERAPA “KENAPA” UNTUK PAKATAN HARAPAN

*Soal* siapa yang akan diangkat menjadi PM masih terus menjadi persoalan dan tidak selesai dalam komponen Pakatan Rakyat. Kenapa? Soal ini sebenarnya tidak penting tetapi ia cukup “memakan” kepala orang ramai. Bila soal ini terus didebatkan ia boleh mengganggu kosentrasi rakyat untuk menyokong PH. Mulanya nama Dr Mahathir Mohamad sudah dipersetujui untuk diangkat jadi PM manakala nama Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai timbalannya. Tunggu lagi menunggu saat untuk diistyharkan secara rasmi saja lagi. Semua kelihatan seperti sudah beres. 

SURAT TUN M KEPADA PENGARANG UTUSAN MALAYSIA

Pengarang, Utusan Malaysia Utusan Malaysia tahu saya tidak kata mufti kafir. Tetapi sebagai media milik parti Kerajaan, Utusan perlu salah tafsir untuk selamatkan diri. Apa yang saya kata ialah jika mufti tidak menolak dakwaan PAS dan amanat Haji Hadi bahawa orang Islam yang bekerjasama dengan orang kafir menjadi kafir, maka mufti juga akan jadi kafir kerana mereka tidak menyatakan penolakan mereka. Mufti bukan sebarang orang. Mufti bertanggungjawab menasihat raja dan rakyat berkenaan agama Islam. Menjadi tanggungjawab mufti memberi pendapat samada dakwaan PAS dan Haji Hadi benar atau... lagi »

Hadi bakal hilang kerusi sendiri akibat salah perancangan

Hadi bakal hilang kerusi sendiri akibat salah perancangan] Satu kajian mendapati perancangan Presiden PAS Abdul Hadi Awang untuk bertanding tiga penjuru pada PRU14 akan menyebabkan beliau hilang banyak kerusi Parlimen di Terengganu termasuk Marang. PERANCANGAN yang dibuat oleh Presiden PAS Abdul Hadi Awang untuk Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) boleh menyebabkan beliau kehilangan kerusi Parlimen dan negerinya di Terengganu, dedah satu kajian. Kajian itu mendapati, tindakan Hadi untuk membawa PAS bertanding tiga penjuru menentang Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH... lagi »

'Apa makna Kota Alam Shah tanpa Istana Alam Shah'

Dua orang pengundi Kota Raja menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menamakan semula kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Alam Shah jika suruhanjaya itu mahu meneruskan syor-syornya untuk menggariskan semula sempadan kawasan pilihan raya tersebut. Salah seorang daripada mereka, pengurus perundangan dan keselamatan Jawatankuasa Pilihan Raya Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sangetha Jayakumar berkata hal ini kerana sempadan yang disyorkan EC tidak meliputi Istana Alam Shah, punca nama DUN itu dinamakan Kota Alam Shah. Tambahan pula, katanya sempadan yang disyorkan untuk Kota Alam Shah i... lagi »

Pakatan akan umum calon PM hujung minggu ini

Pakatan akan umum calon PM hujung minggu ini] Pengerusi Pakatan Harapan Dr Mahathir Mohamad pada sidang media di Ibu Pejabat Bersatu di Petaling Jaya hari ini berkata hari ini bukan masa untuk mengumumkan calon perdana menteri. PAKATAN Harapan (PH) hanya akan mengumumkan calon perdana menteri pada konvensyen keduanya yang akan diadakan pada 7 Januari, kata Dr Mahathir Mohamad. Pengerusi PH itu berkata, perkara penting lain seperti pembahagian kerusi antara parti komponen akan turut diumumkan Ahad ini. “Kita akan dengar tentang itu (calon PM) selepas konvensyen. Hari ini bu... lagi »

Dr Mahathir sebagai calon PM, mengepung kota dari desa

PADA 1934 Parti Komunis China (PKC) dibantai teruk oleh soldadu Koumintang di bawah pimpinan Jeneral Chiang Khai-shek. Mao Zedong yang mula memimpin parti membawa saki baki ahli parti mengundur ke pendalaman Yenan, utara China. Dari Yenan, Mao menulis taktik dan strategi untuk ahli parti. Dari Yenan lahir tulisan bertajuk “Mengepung Kota Dari Desa”. Ini lakaran strategi politik dan militer yang diajukan oleh pengerusi Mao. Berpedomankan strategi ini, Mao dan PKC akhirnya berjaya mendirikan Republik Rakyat China pada 21 September, 1949. Saya mengambil babak perjuangan Mao ini kerana ... lagi »

Hadi bakal hilang kerusi sendiri akibat salah perancangan

The Malaysian Insight PERANCANGAN yang dibuat oleh Presiden PAS Abdul Hadi Awang untuk Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) boleh menyebabkan beliau kehilangan kerusi Parlimen dan negerinya di Terengganu, dedah satu kajian. Kajian itu mendapati, tindakan Hadi untuk membawa PAS bertanding tiga penjuru menentang Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH) bakal membawa bencana kepada partinya.

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

....................................

Tiada ulasan: