Isnin, 22 Januari 2018

6979. Setiap orang Islam wajib menghayati sembahyang yang dilakukan dalam erti kata yang sebenar. Dalam usaha meraih manfaat sembahyang, setiap orang mesti faham makna-makna bacaan sembahyang yang dibaca, terutama bacaan al-Fatihah. Memang benar bahawa memahami makna bacaan sembahyang itu tidak termasuk dalam rukun sembahyang, ataupun syarat sah sembahyang, tetapi dalam usaha menghayati sembahyang yang dilakukan, agar sembahyang yang dilakukan itu dapat dihayati, setiap orang wajib memahami bacaan sembahyang yang dibaca. Ketika membaca al-Fatihah, seseorang itu akan memulakannya dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Mengasihani. Kemudian disusuli dengan puji-pujian kepada Allah, Tuhan seru sekalian Alam, Tuhan yang Maha Pemurah lagi Mengasihani. Tuhan yang berkuasa di akhirat kelak. Hanya kepada-Nya sahaja yang disembah, juga memohon pertolongan.Setelah itu baru disusuli dengan doa, agar Allah memberi petunjuk jalan yang lurus, iaitu jalan di mana Allah telah nikmat ke atas mereka yang terdahulu.

ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ

ماشاءالله

سبحان الله

الله اکبر

    سُبْحَانَ اللَّهِ اَللَّهُمَّ صَلِّي عَلَى سَيّدنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلۓِ سَيّدنَا مُحَمَّدٍ الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن

Allah berfirman yang bermaksud; “Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya” (QS: Al Imran 3:185) 

أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّـيْطٰنِ الرَّجِيْمِ

بسم الله الرحمن الرحيم

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، 

وعلى آله وصحبه أجمعين

Paparan 6980: 

1. Punca manusia sembahyang tetapi terus melakukan maksiat. 
2. Animasi Kisah Bilal Bin Rabah Tembus Hollywood. 
3. Dewan Dakwah Serukan “Perang” Melawan Buta Alquran. 
4. Makhluk Hidup Bisa Memfosil, Bagaimana? 
5. Karena Berhijab, Pengacara Wanita Dikeluarkan Hakim Dari Persidangan Di Italia. 6. Seberat Apapun, Nikmatilah Prosesnya. 
7. Jangan Bersedih, Allah Bersama Kita. 

1. Punca manusia sembahyang tetapi terus melakukan maksiat. 
Soal Jawab Agama Oleh Dr. Amran Kasimin

SOALAN: 
Saya berumur hampir 50 tahun, seorang ahli korporat yang berjaya, ada gelaran dan mempunyai projek-projek mega. Dalam satu tazkirah, seorang ustaz menyatakan sembahyang itu mencegah pelakunya daripada melakukan kejahatan dan kemungkaran. Bermaksud, kalau seseorang itu sembahyang, dia tidak akan melakukan kejahatan dan kemungkaran.

Apa yang berlaku kepada saya adalah berlainan. Saya sembahyang tetapi masih tidak dapat mengelakkan diri daripada perempuan, lebih-lebih lagi ketika berkunjung ke luar negara, biarpun mempunyai isteri dan anak yang sedang meningkat remaja.

Saya tahu apa yang saya lakukan salah, tetapi saya sebenarnya tidak berupaya mengawal diri dan seumpama ada satu keseronokan yang tidak dapat disekat. Apakah cara terbaik untuk mengelakkan daripada terus berlaku perbuatan seperti ini? - Ramli, London

JAWAPAN: 
Memang benar, seperti yang tersebut dalam surah al-Ankabut: 45 terdapat firman Allah yang menyatakan sembahyang itu mencegah pelakunya daripada melakukan kejahatan (fahsya) dan kemungkaran. Bermaksud bahawa sekiranya seseorang itu berupaya melakukan sembahyang, maka hasil daripada sembahyang yang dilakukan, orang yang berkenaan tidak akan melakukan perbuatan maksiat, melanggar perintah Allah.

Berkaitan dengan persoalan yang saudara kemukakan, saudara cuba mengaitkan firman Allah tersebut yang dijelaskan oleh ustaz dalam tazkirahnya. Apa yang berlaku pada diri saudara, adalah berlainan daripada firman Allah, yang dihuraikan oleh ustaz berkenaan. perlu difahami dan diinsafi bahawa kata-kata Allah (kalamullah) itu tidak dusta atau salah berdasarkan kepada apa yang berlaku pada diri saudara. Sesungguhnya Allah itu Maha Agung, Suci daripada kesalahan atau kesilapan.

Setiap orang Islam wajib menghayati sembahyang yang dilakukan dalam erti kata yang sebenar. Dalam usaha meraih manfaat sembahyang, setiap orang mesti faham makna-makna bacaan sembahyang yang dibaca, terutama bacaan al-Fatihah. Memang benar bahawa memahami makna bacaan sembahyang itu tidak termasuk dalam rukun sembahyang, ataupun syarat sah sembahyang, tetapi dalam usaha menghayati sembahyang yang dilakukan, agar sembahyang yang dilakukan itu dapat dihayati, setiap orang wajib memahami bacaan sembahyang yang dibaca. 

Ketika membaca al-Fatihah, seseorang itu akan memulakannya dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Mengasihani. Kemudian disusuli dengan puji-pujian kepada Allah, Tuhan seru sekalian Alam, Tuhan yang Maha Pemurah lagi Mengasihani. Tuhan yang berkuasa di akhirat kelak. Hanya kepada-Nya sahaja yang disembah, juga memohon pertolongan. 

Setelah itu baru disusuli dengan doa, agar Allah memberi petunjuk jalan yang lurus, iaitu jalan di mana Allah telah nikmat ke atas mereka yang terdahulu. 

Iaitu mereka yang terdiri daripada para utusan Allah, nabi-nabi, khalifah-khalifah, para sahabat, tabiin, para salihin dan sebagainya di mana mereka semuanya di bawah naungan Allah, mendapat hidayah, petunjuk dan diberi kebahagiaan nikmat Allah di dunia dan di akhirat, hasil daripada sifat kepujian hidayah Allah.

Dalam membaca al-Fatihah, setiap orang memohon kepada Allah agar mereka tidak termasuk dalam golongan yang dimurkai Allah, iaitu setiap orang yang terlibat dengan kesalahan, melanggar perintah Allah dan mengingkari segala hukuman atau taklif yang telah difardukan.

Termasuk dalam golongan ini ialah mereka yang terlibat dengan rasuah, menyalahgunakan kuasa, pecah amanah, mementingkan diri atau kumpulan, memecah-belahkan persaudaraan Islam, memutuskan silaturahim dan sebagainya, termasuk mereka yang terlibat dengan perbuatan zina, tidak kira sama ada zina itu dilakukan di sarang-sarang pelacuran atau di hotel-hotel, di taman-taman, di rumah tumpangan, yang berlaku atas kerelaan masing-masing dengan perempuan simpanan, pelacur yang dibayar, dilanggan di dalam negara atau di luar negara.

Ketika membaca al-Fatihah, setiap orang memohon agar tidak masuk dalam golongan orang yang sesat, iaitu setiap orang yang melakukan kesalahan, menentang perintah Allah terus-menerus, mempertikaikan tentang hadis, mentafsir dan mengubah hukum-hukum Allah daripada tafsiran yang benar yang menyebabkan pertelingkahan atau membawa kecelaruan umat Islam.

Inilah di antara kandungan al-Fatihah yang dibaca, yang dipohon oleh setiap orang yang sembahyang, pada setiap rakaat. Pada akhir al-Fatihah, setiap orang berdoa agar apa yang dibaca, yang dipohon ketika sembahyang, iaitu ketika membaca al-Fatihah diperkenankan oleh Allah dengan membaca ``amin'' yang bermakna

``ya Allah, perkenankan permohonan kami.'' Persoalan yang timbul, adakah saudara menyedari bahawa sembahyang yang saudara lakukan selama ini mengandungi rintihan-rintihan atau doa-doa, seperti yang dijelaskan kepada Allah?

Kalaulah saudara menjawab bahawa saudara tidak memahaminya, maka tidak peliklah sekiranya seseorang itu mendirikan sembahyang, tetapi dalam keadaan yang sama, iaitu ketika di luar sembahyang seseorang itu melakukan zina seperti berlaku pada saudara, memberi atau menerima rasuah, menyalahgunakan kuasa yang diberi, menipu dan tidak bertanggungjawab.

Sebaliknya, sekiranya saudara menjawab bahawa saudara sebenarnya memahami maksud bacaan al-Fatihah yang dibaca pada setiap rakaat seperti yang dijelaskan, tetapi saudara masih tetap tidak dapat mengelakkan diri daripada perempuan, iaitu berzina, bererti saudara sebenarnya tidak memahami atau menghayati bacaan yang saudara lafazkan.

Tidak ubah sama seperti mereka yang mempunyai pengetahuan tentang adanya balasan jahat iaitu neraka daripada Allah pada hari kiamat kelak, tetapi tetap melakukan dosa. Pada hakikatnya, orang yang seperti ini hanya mempunyai pengetahuan atau maklumat, tetapi tidak menghayatinya dan tidak beriman dengannya dalam erti kata sebenar.

Saudara perlu yakin, bahawa apabila seseorang itu memohon jalan yang lurus, iaitu jalan rasul-rasul, nabi-nabi, para salihin dan sebagainya yang hidup dalam hidayah dan naungan Allah, lebih-lebih lagi sekiranya seseorang itu berupaya sembahyang pada waktu malam, merintih dan merayu hidayah, jalan lurus daripada Allah, seseorang itu tidak akan berzina pada keesokan harinya, tidak akan melakukan rasuah, pecah amanah, menyalahgunakan kuasa dan lain-lain kemungkaran.

Begitulah halnya dengan orang yang melakukan dosa. Mula-mulanya ada rasa kelainan, terasa dosa, haram dan sesekali terasa ngerinya ancaman neraka. Tetapi apabila suasana ini terus-menerus dilakukan dan menjadi sebati, menjadi budaya hidup, ia akan menjadi rasa ketagih. Begitulah halnya dengan mereka yang terlibat dengan alam persundalan, minum arak, dosa rasuah dan sebagainya.

Orang yang seperti ini perlu undur, kembali ke pangkal jalan, jangan sampai Allah tutup atau matikan hati-hati mereka, Allah pekakkan telinga, juga butakan mata menyebabkan segala hidayah itu tertutup rapat. Bagi mereka adalah azab yang pedih.

Kalaulah perzinaan itu berlaku kerana saudara terlalu kuat nafsu, tidak cukup dengan isteri yang ada, saudara wajib berkahwin. Saudara mempunyai alasan, yang termasuk dalam kategori ``darurat''. Nafsu saudara tidak dapat diredakan dengan seorang isteri. Saudara mempunyai harta dan segala-galanya.

Kebahagiaan sebenar. 

Walaupun demikian, lazimnya, Allah menjadikan seorang perempuan itu mencukupi bagi seorang lelaki. Sekiranya saudara tidak boleh menahan nafsu ketika di luar negara, tidak salah membawa isteri. Semua perempuan akan lari menyisihkan diri apabila mendapati si isteri ada bersama. Jangan jadikan kunjungan keluar negara peluang memperagakan diri seperti bujang.

Sama sekali tidak akan berlaku dua fenomena yang bertentangan seperti yang dijelaskan. Seorang yang ketagih zina, melanggani pelacur kelas pertama atau kelas ketiga di lorong-lorong gelap lagi menjijikkan pada kepekatan malam, tidak akan sujud, sembahyang subuh sebelum fajar menyingsing atau sembahyang duha sebelum tengah hari. Walaupun demikian, tidak mustahil sekiranya orang yang melakukan zina, ketagih arak, rasuah dan sebagainya itu sembahyang sesekali, ketika nafsunya berubah. Dalam keadaan seumpama ini lalu timbul persoalan, bagaimanakah seseorang itu masih melakukan zina, rasuah dan lain-lain kejahatan, padahal dia mendirikan sembahyang?

Saudara merasakan bahawa saudara seorang ahli korporat yang berjaya. Luarannya saudara memang kelihatan berjaya, kejayaan bersifat material, ada gelaran, dipanggil dibelai kanan dan kiri dan mempunyai projek-projek mega yang dibanggakan. Tetapi saudara tidak semestinya memperoleh kebahagiaan yang sebenar. Kebahagiaan sebenar ialah ketenangan hidup.

Dalam diri saudara timbul pro dan kontra yang sentiasa menghantui perasaan kerana saudara seorang yang waras dan berakal. Akal dan agama sering memberontak dan membentak setiap kesalahan yang dilakukan oleh diri. Dalam urusan rumah tangga, tidak kira betapa besar pangkat yang disandang oleh seorang suami atau kekayaan yang dimiliki, tindak-tanduk buruk itu akhirnya akan diketahui oleh isteri.

Dari sini akan lahir pelbagai pergeseran rumah tangga, hilang rasa hormat daripada anak-anak, hilang rasa kasih sayang juga kepercayaan seluruh keluarga terutama isteri, lalu akhirnya pangkat, nama, gelaran dan kekayaan yang dimiliki itu hanya tinggal momokan semata-mata yang tidak dapat dinikmati hasilnya, menyebabkan saudara sebenarnya mempunyai lukisan-lukisan indah luaran semata-mata.

Kalau kita berupaya mendongak langit, kita akan menyedari betapa kecilnya diri kita ini. Sebaliknya kalau kita merenung ke bumi, yang dipenuhi rumput yang merayap atau gaung yang bergema, kita akan terasa tingginya tempat kita berpijak.

Letakkan kedudukan saudara di tempat atau kedudukan seorang isteri. Apa perasaan isteri apabila melihat suaminya yang disayangi itu melanggani pelacur di hotel-hotel. Letakkan diri saudara sebagai anak-anak yang sedang remaja, terutama anak perempuan yang melihat bapanya melakukan perbuatan terkutuk dengan perempuan yang sama jenis dengannya.

Sesungguhnya orang yang melanggani perempuan tanpa nikah itu adalah di antara mereka yang menggalakkan pelacuran, rumah-rumah persundalan yang hakikatnya hanya akan memusnahkan reputasi diri, keluarga kucar-kacir, masyarakat tidak menentu yang boleh menyebabkan kestabilan negara tergugat.

Berzina termasuk dalam kategori dosa-dosa besar. Andainya seseorang itu boleh melakukan dosa-dosa besar, lumrahnya, dosa-dosa lain, yang tidak termasuk dalam dosa besar atau setaraf dengannya seperti rasuah dan sebagainya adalah mudah baginya.

Perbuatan maksiat itu menjijikkan, seumpama najis, sekiranya ia dapat dilihat dengan mata atau dirasa dengan lidah.

Orang yang minat dengan kucing, tidak berasa satu keanehan najis belaannya, hasil rasa minat dan persekitaran yang dilalui setiap hari, suasana persekitaran seumpama ini. Ia menjadi satu perkara biasa, malah mungkin akan terasa kelainan sekiranya suasana seumpama itu tidak ada. Ada rasa ketagih dengan suasana seumpama itu.

Begitulah halnya dengan mereka yang selalu terhidu dengan sampah sarap di sekeliling tempat tinggal, najis lembu atau kerbau, kambing dan juga najis ayam di mana ratusan ayam dibela di reban.

Pembaca yang ada kemusykilan alamatkanlah soalan kepada:
Dr. Amran Kasimin
Mingguan Malaysia
46M, Jalan Chan Sow Lin
55200 Kuala Lumpur.
Faks: 03-92213752

Sumber:
Punca Manusia Sembahyang Tapi Tetap Buat Maksiat
Foto: Bilal Movie
DUNIA
2. Animasi Kisah Bilal Bin Rabah Tembus Hollywood. 
By Eneng Susanti

LOS ANGELES— Barajoun Entertainment, studio film animasi asal Dubai berhasil mendobrak perfilaman Hollywood melalui sebuah film berjudul Bilal: A New Breed of Hero.

Film animasi ini diangkat dari kisah salah satu sahabat Nabi Muhammad SAW yaitu Bilal Ibnu Rabah.

Dalam film ini, Bilal dikisahkan sebagai seorang anak tujuh tahun yang bercita-cita menjadi seorang kesatria. Hanya saja, ia dan saudari perempuannya diculik dari kampung halaman dan dijual sebagai budak. Dari sini, ia kemudian terlempar dalam sebuah dunia yang penuh dengan kekejaman dan ketidakadilan. Namun, meski mengalami berbagai kesusahan, Bilal mulai menemukan kekuatan dari dalam dirinya untuk menemukan jalan hidupnya.

Film Bilal: A New Breed of Hero  itu dirilis di Amerika Serikat (AS) pada 15 Januari lalu, bertepatan dengan Hari Martin Luther King Jr. Alasannya, pesan yang ditampilkan dengan film ini dinilai sejalan dengan perjuangan Martin Luther King untuk membangkitkan kaumnya dari penindasan dan diskriminasi rasial.

Di wilayah Timur Tengah seperti Irak, Bahrain, Lebanon, dan Yordania, film ini telah dirilis pada September 2016 lalu. Namun, film ini baru akan ditayangkan di wilayah Kanada dan Amerika Serikat pada 2 Februari mendatang.

Setelah itu, film ini juga rencananya akan diputar di Vietnam, Filipina, Korea Selatan, Austria, Bangladesh, dan sejumlah negara Eropa. Sayangnya, belum ada informasi apakah film ini akan ditayangkan di Indonesia atau tidak.

Cartoon Brew menulis bahwa Bilal: A New Breed of Hero adalah proyek film ambisius dari studio asal Uni Emirat Arab (UEA) tersebut. Bujet film ini disebut-sebut mencapai US$ 30 juta dolar dan menjadikannya film animasi termahal di UEA. []

SUMBER:
LIPUTAN 6.
Foto: Istimewa
3. Dewan Dakwah Serukan “Perang” Melawan Buta Alquran. 
By Eneng Susanti

BOGOR—Ketua Umum Dewan Dakwah Islamiyah Indonesia  Moh. Siddik jelang Rapat Kerja Nasional (Rakernas) Dewan Dakwah di Wisma Arga Mulya Kemendikbud Cisarua, Bogor, Jawa Barat, 19-21 Januari 2018, mengajak Dewan Dakwah Provinsi, Kabupaten/Kota, hingga Kecamatan, untuk menggiatkan pengajaran alquran.

Hal ini mengingat fakta masih banyak masyarakat Indonesia yang belum bisa baca tulis alquran.

Menurut hasil survei tahun 1950, jumlah Muslim Indonesia yang tidak mampu membaca Quran sebesar 17%. Tigapuluh tahun kemudian (tahun 1980), persentase ini melonjak hingga 56%.

Ketua Umum LSM Ummi Maktum Voice Entang Kurniawan menyebut dari sekitar 2 juta tune netra Indonesia baru 10% diantaranya yang bisa membaca alquran Braille.

Hasil penelitian Institut Ilmu alquran (IIQ) Jakarta tahun 2012 menyatakan bahwa 65% umat Islam Indonesia buta aksara alquran (tidak dapat membaca Al-Quran), 35% nya bisa membaca alquran, namun 21% diantaranya tidak mau membaca Al-Quran.

Menurut data Badan Pusat Statistik tahun 2013, ada sekitar 54 persen dari total populasi umat Islam di Indonesia yang tidak bisa membaca alquran.

Pimpinan Akademi  Alquran Wildan Lc mengatakan, pada tahun 2016 sekitar 60 persen umat Islam di Indonesia belum bisa membaca alquran. Itu berarti hanya 40 persen umat Islam di Indonesia yang bisa membaca alquran. Namun, kata Wildan, umat Islam yang benar-benar lancar membaca kitab suci itu hanya 20 persen saja.

”Jadi, 80 persen umat Islam yang belum lancar membaca alquran. Banyak sekali umat Islam yang membaca Alquran tanpa memerhatikan tajwid,” ungkap Wildan.

‘’Itulah tantangan besar bagi gerakan dakwah di Indonesia, termasuk buat kami,’’ tukas Moh. Siddik dalam rilis yang diterima Islampos.

Sejauh ini pengurus pusat Dewan Dakwah sendiri sudah menyelenggarakan program sosialisasi Qur’an melalui Lembaga Tahsin dan Tahfizh AlQuran (LTQ) dan Qur’anic School.

LTQ dirintis sejak 2004, berawal dari kegiatan rutin mahasiswa STID Mohammad Natsir bertajuk Halaqah AlQuran di Kampus B Tambun, Jawa Barat.

Selain kegiatan rutin berupa pengajaran Tahsin dan Tahfizh alquran yang dilakukan di masjid Al-Bahr Pusdiklat Dewan Da’wah,

mata kuliah Tahsin Alquran dimasukkan kedalam kurikulum STID Mohammad Natsir.

Setelah program tahsin bagi mahasiswa ini dapat dirasakan hasilnya, maka LTQ memulai menggulirkan program-program nya kepada masyarakat umum di lingkungan kampus STID Mohammad Natsir dan Kecamatan Tambun-Bekasi pada umumnya.

Pada periode 2004-2006, peserta LTQ berjumlah sekitar 50 orang yang terdiri dari mahasiswa dan masyarakat umum.

Mulai 2006, lembaga ini melebarkan jangkauan dengan pembekalan guru-guru dalam dan luar Lembaga Tahsin dan Tilawah Alquran.

‘’Alhamdulillah, setiap tahun peminat LTQ kian banyak, dan antusias masyarakat makin tinggi. Sampai saat ini sebanyak 1.211 peserta aktif dengan rincian ikhwan 414 orang, akhwat 567, dan anak-anak 230 peserta,’’ ungkap Mudhir LTQ, Ustadz Aswan Haidi.

Ia menambahkan, sebagian almuni LTQ telah menjadi alumni yang berkiprah mengajarkan alquran di sejumlah masjid dan lembaga pendidikan di Jabodetabek.

Selain itu, LAZNAS Dewan Dakwah juga sudah lama mengemas program Kafilah Pecinta alquran (KPA).

Menurut manager program LAZNAS Dewan Dakwah Agung Gumelar, KPA terdiri program Waqaf Quran (mushaf dan tarjamah untuk umat binaan di pedalaman), Dauroh Tahsin Qura’n (Pelatihan untuk meningkatkan kualitas bacaan alquran para guru/da’i/khatib/mubaligh), Sertifikasi Guru alquran (ujian standarisasi kualitas bacaan alquran), dan Wisuda Guru alquran, yakni haflah pemberian sertifikat kepada guru/da’i/khatib/mubaligh yang lulus sertifikasi. []

Sumber: 
Foto hanya ilustrasi. Sumber: biyologlar
MIRACLE OF QURAN
4. Makhluk Hidup Bisa Memfosil, Bagaimana? 
By Sodikin

Bagaimana Makhluk Hidup Bisa Memfosil?“Atau suatu makhluk dari makhluk yang tidak mungkin (hidup) menurut pikiranmu. Maka mereka akan bertanya: Siapa yang akan menghidupkan kami kembali? Katakanlah: Yang telah menciptakan kamu pada kali yang pertama” Lalu mereka akan menggeleng-gelengkan kepala mereka kepadamu dan berkata: Kapan itu (akan terjadi)? Katakanlah: “Mudah-mudahan waktu berbangkit itu dekat,” (QS. Al-Isra: 51).

AYAT di atas adalah gambaran untuk mayat orang-orang yang membatu lalu berubah menjadi besi (memfosil). Jaringan hidup tidak dipertahankan selama jutaan tahun. Itulah mengapa kita saat ini hanya bisa melihat hal-hal yang hidup lama di masa lalu, begitu mereka telah menjadi fosil.

Setelah mereka mati, makhluk hidup dapat bertahan selama bertahun-tahun oleh prosess ‘fosilisasi,’ oleh tubuh mereka yang berubah menjadi batu di bawah tanah. Kata “Fosil” berarti menyangkal “Makhluk hidup untuk hancur,” yaitu dengan mengubahnya menjadi batu.

Besi yang berada di dalam tubuh tidak akan rusak karena memfosil. Manusia perlu mengonsumsi rata-rata 10-15 miligram besi per hari agar sehat. Setiap kelebihan zat besi yang dikonsumsi akan disimpan di hati. Selain itu, protein transferin dalam plasma darah juga mengandung sejumlah zat besi.

Penelitian juga menunjukkan adanya “pirit” atau senyawa besi dan sulfur (FeS2) dalam fosil. Pirit mineral besi sangat mudah terbentuk saat terjadi degradasi zat organik. Oleh karena itu, umumnya ditemukan di dalam fosil kerang karena bisa bereaksi dengan oksigen dan air.

Kata-kata “debu yang hancur” dalam ayat ini mungkin merupakan referensi untuk “degradasi pirit,” yang menyebabkan fragmentasi dan kolapsnya fosil saat pirit bereaksi dengan air dan oksigen. Allah SWT telah mengetahui kebenarannya.

Fakta lain yang berhasil ditemukan baru-baru ini adalah bahwa materi terus-menerus mencari tempat yang paling stabil. Karena itu, jika diberi waktu yang cukup, maka semua materi akhirnya akan berubah menjadi besi. Besi adalah keadaan nuklir yang paling stabil, dan model kosmologis memprediksi tahap di mana semuanya akan berubah menjadi besi akibat reaksi fusi nuklir dan reaksi fisi nuklir.

Dalam bukunya ‘In Search of Schrodinger’s Cat: The Quantum Physics And Reality,’ astrofisikawan John Gribbon menggambarkan bagaimana besi adalah keadaan materi yang paling diinginkan dan bagaimana semua materi di alam semesta ingin berubah menjadi besi.

Wahyu di dalam Al-Qur’an menyebutkan bahwa manusia bisa membatu dan berubah menjadi besi adalah fakta yang kini telah dikonfirmasi secara ilmiah. Dengan cara yang sama bahwa tidak ada penelitian arkeologi, paleontologis, geologi atau astronomi yang dimungkinkan ketika Al Qur’an diturunkan, juga tidak mungkin untuk mengidentifikasi unsur-unsur yang menggunakan miskroskop elektron.

Berdasarkan berbagai temuan yang ada, peristiwa yang diungkap dalam Surat Al-Isra ayat 51 di atas sekali lagi menegaskan bahwa Al Qur’an adalah teks ilahi. []

SUMBER: MIRACLES OF THE QURAN
Esma Belfakir. Foto: Prensa Latina
DUNIA
5. Karena Berhijab, Pengacara Wanita Dikeluarkan Hakim Dari Persidangan Di Italia. 
By Eneng Susanti

BOLOGNA—Pengacara wanita Esma Belfakir dikeluarkan dari ruang sidang di Kota Bologna karena memakai hijab, Kamis (18/1/2018).

Menurut sebuah media Italia, pengacara wanita asal Maroko tersebut dikeluarkan hakim dari ruang sidang karena menggunakan hijab saat mengikuti persidangan di pengadilan daerah Bologna.

Hakim yang tengah bertugas, Giancarlo Mozzarelli, meminta Belfakir melepaskan hijabnya saat persidangan. Jika tidak, maka Belfakir akan dikeluarkan dari ruang sidang.

Belfakir menolak untuk melepaskan hijabnya dan meninggalkan ruang sidang.

Belfakir mengungkapkan pengalaman tak menyenangkan tersebut kepada Kantor Berita Italia AGI.

“Saya belum pernah mengalami hal seperti ini. Hingga sekarang, saya sudah banyak mengikuti persidangan di pengadilan daerah. Tapi, tidak ada yang pernah menyuruh saya melepaskan hijab di Mahkamah Agung,” ungkapnya.

Belfakir menyatakan bahwa hakim tersebut tidak berbicara soal hukum, tetapi tentang budaya. Belfakir juga menyangkal hal tersebut karena masalah keamanan.

“Kalau alasannya demi keamanan, hijab tidak menutupi wajah saya, sehingga saya tetap dapat dikenali dengan jelas,” ujar dia.

Koordinator Komunitas Islam Bologna Yasin Lafram mengatakan tak ada undang-undang yang melarang penggunaan hijab di ruang siding.Oleh karena itu, menurutnya hakim telah bersikap “semena-mena”.

Asosiasi Pengacara Muda Italia juga menunjukan sikap solidaritas terhadap Belfakir.

“Sikap hakim tidak dapat diterima dan bertentangan dengan prinsip-prinsip konstitusional,” ujar mereka.

Warga Italia dan Turki pun memberikan dukungan kepada Belfakir.

Peristiwa tersebut mendapat reaksi besar di media sosial.

Beberapa pengguna media sosial mengkritik sikap tak menghormati perbedaan budaya dan kepercayaan yang dilakukan hakim tersebut. Sebagian berkomentar, “Jika seperti itu, biarawati juga tak diperbolehkan masuk ke ruang sidang.” []

SUMBER:
ANADOULU
Karena Berhijab, Pengacara Wanita Dikeluarkan Hakim dari Persidangan di Italia - Islampos
Foto: Abu Umar/Islampos
INSPIRASI
6. Seberat Apapun, Nikmatilah Prosesnya. 
By Ari Cahya Pujianto
Oleh: Ahmad yusuf Abdurrohman

SEBAGAI seorang manusia, terkadang dalam diri ini ada rasa menginginkan segala sesuatu secara cepat, instant dan tanpa ribet. Terlebih lagi, di zaman yang penuh perkembangan teknologi ini. Segala sesuatu seakan bisa dengan instannya didapatkan tanpa harus bersusah payah.

Itulah masalahnya di sini. Karena itu pula, mindset kita sudah terbiasa dengan segala sesuatu yang instant dan langsung jadi. Kebanyakan dari kita menjadi tidak sabaran ketika dihadapkan pada segala sesuatu yang harus dilalui dengan tahapan demi tahapan.

Padahal, jika kita pahami lebih dalam lagi niscaya kita temukan hikmah yang benar-benar bermanfaat dari rangkaian proses yang kita lewati. Karena, saat kita melakukan suatu proses itu bisa menjadikan diri kita lebih sabar dari sebelumnya. Selain itu, sebuah proses juga meningkatkan kemampuan kita menghadapi beberapa kemungkinan yang mungkin terjadi saat menjalani proses itu.

Marilah kita renungkan kembali. Sebenarnya, tak ada sesuatu yang benar benar instant.

Suatu ketika, pernahkah kita merasa lapar sedangkan tak ada makanan di rumah? Bagi sebagian orang, solusi terakhir yang ditempuh adalah pergi ke warung untuk membeli mie instant. Selain harganya yang ekonomis, rasanya yang beragam serta penyajiannya yang cepat akan lebih mudah menghilangkan rasa lapar yang sedang menyerang.

Namun, perlu kita ketahui pula. Meskipun namanya mie instan, tetap perlu adanya proses perebusan untuk menjadikannya bisa dikonsumsi.

Nah, begitu pula dalam hidup ini. Banyak hal yang memeelukam proses.Dan proses yang harus ditempuh juga terkadang tak mudah. Namun tetaplah jalani segala proses yang ada.

Layaknya pertumbuhan manusia, tak bisa seorang bayi langsung mengkonsumsi makanan yang sehari-hari kita konsumsi. Perlu adanya tahapan demi tahapan yang sesuai dengan kemampuan yang dimiliki.

Maka, janganlah tergesa menghadapi segala sesuatu. Nikmatilah proses yang kaukerjakan. Karena ketergesaan juga datangnya dari setan dan sudah seharusnya kita tinggalkan.

Akhir kata, izinkanlah saya mengutip perkataan Ibnu Qayyim yang membuat permisalan tentang sebuah ketergesaan.

Ibnul Qayyim rahimahullah berkata dalam kitabnya Ar-Ruh, “Tergesa-gesa adalah keinginan untuk mendapatkan sesuatu sebelum tiba waktunya disebabkan oleh besarnya keinginannya terhadap hal tersebut, seperti halnya orang yang memanen buah sebelum datang waktu panennya.” []

Sumber:.
Seberat Apapun, Nikmatilah Prosesnya - Islampos
Foto: Adam/Islampos
RENUNGAN
7. Jangan Bersedih, Allah Bersama Kita. 
By Ari Cahya Pujianto

JANGAN bersedih, karena kesedihan hanya akan membuatmu lemah dalam beribadah, membuatmu malas untuk berjihad, membuatmu putus harapan, menggiringmu untuk berburuk sangka, dan menenggelamkanmu ke dalam pesimisme.

Jangan bersedih, sebab rasa sedih dan gundah adalah akar penyakit jiwa, sumber penyakit syaraf, penghancur jiwa, dan penebar keraguan dan kebingungan.

Jangan bersedih, karena ada al-Qur’an, ada doa, ada shalat, ada sedekah, ada perbuatan baik, dan ada amalan yang memberikan manfaat. Jangan bersedih, dan jangan pernah menyerah kepada kesedihan dengan tidak melakukan aktivitas. Shalatlah, bertasbihlah, bacalah, menulislah, bekerjalah, terimalah tamu, bersilaturrahmilah dan merenunglah.

Allah berfirman yang bermaksud,

“Dan, Rabb-mu berfirman: “Berdoalah kamu kepada-Ku, niscaya akan Aku perkenankan bagimu.” (QS. Al-Mu min: 60)

“Berdoalah kamu kepada Rabb-mu dengan berendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.” (QS. Al-A’raf: 55)

“Maka, sembahlah Allah dengan memumikan ibadah kepada-Nya.” (QS. Al-Mu’minun: 14)

“Katakanlah: “Serulah Allah dengan seruan Ar-Rahman. Dengan noma mana saja yang kamu seru, Dia mempunyai al-asma’ al-husna (nama-nama yang terbaik).” (QS. Al-Isra’ : 110)

Jangan bersedih saudaraku, teruslah meminta kepada Allah. Allah tidak akan pernah memberikan masalah tanpa solusi. Sungguh, Allah mencintaimu. []

SUMBER BUKU:
LA TAHZAN/ KARYA: DR.AIDH AL-QARNI/ PENERBIT: QISTHI PRESS
رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ

وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمين

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)
....................................

Tiada ulasan: