Jumaat, 27 April 2018

Antara cerita umno dengan cerita dap. 7396.

Mahkamah tolak permohonan 16 bekas ahli bubarkan Umno. 


Hakim berkata mahkamah tidak boleh campur tangan dalam hal ehwal dalaman parti politik.
Peguam, Mohamed Haniff Khatri Abdulla berkata, 
BN dalam krisis jika Umno diisytiharkan pertubuhan haram oleh mahkamah kelak.
KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan 16 bekas ahli Umno mencabar kesahihan parti itu atas kegagalan mengadakan pemilihan sejak 2013.
Hakim, Datuk Kamaludin Md Said memutuskan Seksyen 18C Akta Pertubuhan 1966 tidak memasukkan bidang kuasa mahkamah untuk mencampur tangan hal ehwal parti politik.
Beliau membenarkan bantahan awal Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM) untuk menolak permohonan kebenaran 16 bekas ahli Umno itu.
Kamaludin berkata, beliau mempertimbangkan 2 keputusan Mahkamah Persekutuan baru-baru ini berdasarkan kes Indira Gandhi v Pengarah Jabatan Agama Islam (2018) dan Semenyih Jaya Sdn Bhd v Pentadbir Tanah Daerah Hulu Langat (2017), bergantung kepada peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla, yang mewakili kumpulan 16 bekas ahli Umno itu.
“Pada pandangan saya, kes itu berbeza daripada permohonan ini,” katanya.
Kamaludin berkata, keputusan itu secara umumnya mengingatkan pihak berkepentingan yang kuasa kehakiman hanya terletak kepada mahkamah, dilindungi peruntukan dalam Perlembagaan bagi memastikan kebebasan kehakiman dan pengasingan kuasa.
Katanya, kes itu tiada kaitan dengan dengan keputusan sebuah parti politik dalam hal berkaitan hal ehwal Umno di bawah Seksyen 18C.
“Saya tidak boleh mengabaikan keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes Pendaftar Pertubuhan v Datuk Justin Jinggui (2013) yang jelas mengecualikan mahkamah daripada melihat merit sebarang pertikaian ahli sesebuah parti politik,” katanya.
Umno memecat ketua Umno cawangan Seri Merpati Pandan Indah, Salihudin Ahmad Khalid dan 15 ahli dari 5 negeri itu, sehari selepas mereka memfailkan permohonan semakan kehakiman terhadap parti atas alasan penangguhan pemilihan parti sehingga tahun depan melanggar perlembagaan Umno, pada 20 April lalu.
Mereka berkata, perlembagaan Umno menyatakan pemilihan parti perlu diadakan setiap 3 tahun dan pucuk pimpinan hanya boleh menangguhkannya selama 18 bulan. Bagaimanapun, JPPM membenarkan Umno menangguhkan pemilihan parti sehingga tahun depan.
Mereka mendakwa penangguhan pemilihan itu turut menafikan hak mereka untuk memilih pemimpin dan memohon mahkamah memerintahkan JPPM menyiasat Umno atas dakwaan melanggar perlembagaan sendiri dan satu lagi perintah untuk menggantung operasi parti sementara menunggu kes itu selesai.
Mereka turut memohon mahkamah memerintahkan Umno dibubarkan mulai 20 April lalu kerana mendakwa parti itu kini “haram”.
Mereka menamakan Setiausaha Kerja Umno, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh dan JPPM sebagai responden.
Sementara itu, Haniff memberitahu pemberita, beliau menerima arahan anak guamnya untuk memfailkan rayuan.
Katanya, satu lagi permohonan kebenaran untuk memulakan prosiding terhadap Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor atas pengumuman 16 individu itu dipecat, tidak akan didengar pada 16 Mei nanti susulan keputusan hari ini.
Haniff menyuarakan kekecewaan terhadap keputusan itu dengan berkata, Kamaludin gagal menghargai prinsip undang-undang dalam kes Indira Gandhi dan Semenyih Jaya.
“Hakim nampaknya mengabaikan duluan mengikat oleh keputusan mahkamah lebih tinggi baru-baru ini.”
Haniff berkata, keputusan hari ini juga menamatkan peluang bekas ahli Umno itu mendapat remedi undang-undang terhadap pihak yang mengendalikan parti politik.
Katanya, pemilihan calon Barisan Nasional (BN) boleh dipertikaikan jika keputusan hari ini ditolak kemudian.
“BN akan berada dalam krisis jika Umno, yang merupakan parti komponen gabungan pemerintah itu, diisytiharkan pertubuhan haram nanti,” katanya.

16 ahli Umno mohon mahkamah bubar parti

Ref:
Mahkamah tolak permohonan 16 bekas ahli bubarkan Umno | Free Malaysia Today

DAP tak peka perasaan Melayu calonkan cucu tokoh komunis

Jamaliah tidak juga mempunyai hak untuk meminta kita, khususnya orang Melayu untuk memahami, apatah lagi memaafkan apa yang dilakukan neneknya – ideologi dukungan beliau dan mungkin terus menjadi wadah perjuangannya.
Oleh Mohd Igbal Hussein
Terpanggil untuk memberi ulasan mengenai isu Jamaliah Jamaludin, calon DAP untuk Dewan Undangan Negeri (DUN) Bandar Utama di Selangor pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) yang bersandarkan perjuangan neneknya, Shamsiah Fakeh (Parti Komunis Malaya, PKM) sebagai idola perjuangannya atas nama rakyat tanpa mengira agama, bangsa dan negara.
Dalam surat terakhir Chin Peng – setiausaha agung PKM yang meninggal dunia pada 16 September 2013 – antara lain memuatkan kenyataan berikut yang ditujukan kepada anaknya: “Saya tidak mempunyai hak untuk meminta mereka memahami, mahupun untuk memaafkan sebagai kenyataan atas mengabaikan tanggungjawab terhadap anak-anaknya”.
Dalam landasan yang sama dengan nada serupa, Chin Peng dan mereka dalam PKM yang melakukan pemberontakan bersenjata – pembunuhan dan keganasan tanpa mempedulikan nilai kemanusiaan dalam perjuangan idealisme, tidak sepatutnya menuntut kefahaman mahupun memohon maaf atas apa yang dilakukan pada zaman kebangkitan komunis di Malaya, khususnya pemberontakan bersenjata.
Kita tidak akan faham perasaan yang lain terhadap apa yang mereka atau keluarga mereka rasakan sewaktu kezaliman diperlakukan dalam usaha PKM mahu mengembangkan idealisme mereka.
Tindakan memaksa dan mengasak menggunakan kekerasan – membunuh dan mendera memberi impak besar kepada negara, khususnya orang Melayu.
Penerimaan orang Melayu terhadap komunis sepatutnya tidak boleh dikompromi semata-mata atas landasan politik baru.
Ketika Chin Peng sendiri mengatakan pada anak-anaknya bahawa beliau tidak mempunyai hak untuk meminta mereka memahami mahupun memaafkannya, apa pula hak kita yang ada – mendesak rakyat Malaysia yang terkesan dengan perbuatan PKM dengan pemberontakan bersenjata – apatah lagi mengiktiraf mereka sebagai pejuang kemerdekaan.
Begitu jugalah penerimaan kita, khususnya kepada calon DAP, Jamaliah – DAP, cucu kepada Shamsiah, ahli anggota Angkatan Wanita Sedar (AWAS), PKM – dengan pemberontakan bersenjata yang diangkat dan diterimanya sebagai wirawati dan pejuang kemerdekaan.
Jamaliah tidak juga mempunyai hak untuk meminta kita, khususnya orang Melayu untuk memahami, apatah lagi memaafkan apa yang dilakukan neneknya – ideologi dukungan beliau dan mungkin terus menjadi wadah perjuangannya.
Ini bukan soal rasis – Cina, bukan soal perbezaan parti dalam kerangka demokrasi DAP, ini persoalan komunisme – cara dan tindakan, pemberontakan bersenjata yang akhirnya dialas sebagai tidak ada pilihan dalam menuntut kemerdekaan.
Kekejaman dan kezaliman serta pembunuhan yang secara langsung dan tidak langsung diangkat sebagai satu perjuangan hebat.
Jangan salahkan yang lain – anggota keselamatan yang ada – bekas polis dan tentera yang sebenarnya terkesan secara langsung atau tidak langsung, bahana yang dibawa pengganas komunis pada waktu itu.
Sejarah tidak mudah dipadamkan sekiranya ia memberi kesan langsung kepada kita sebagai warganegara Malaysia yang baru melintasi 60 tahun kemerdekaan.
Kita tidak boleh kononnya atas nama Melayu liberal atau tidak liberal mendesak kefahaman mudah atau memaafkan begitu sahaja apa yang telah berlaku.
Persoalan perbezaan politik boleh kita ketepikan, tetapi dalam melihat isu komunis dan gerakan keras memaksa penerima agenda mereka atau berdepan dengan penyeksaan atau dibunuh, bukan cara yang boleh diterima.
Kita seharusnya kesal melihat DAP yang tidak langsung memikirkan penerimaan orang Melayu terhadap komunis dan ideologi komunisme yang telah memberi kesan langsung dan tidak langsung kepada rakyat negara ini.
Dengan pemilihan calon seperti Jamaliah – memperakukan bahawa PKM dan sayap AWAS yang memikul senjata dengan pemberontakan, sebagai pejuang kemerdekaan – menunjukkan ketidakfahaman mereka tentang penerimaan dan sensitiviti yang ada.
Kalau bapa kepada PKM tidak mengharapkan kefahaman, malah memaafkan apa yang dikorbankan untuk perjuangannya dan apa yang dilakukan – sungguhpun dalam konteks kekeluargaan, maka dalam nada yang serupa – dalam kerangka rakyat Malaysia yang masih belum jauh untuk melupakan, adakah kita secara logik – waras dalam kerangka politik, wajar menerima DAP yang mencalonkan cucu Shamsiah sebagai calon yang mewakili wadah politiknya?
Ini langsung tidak memperlihatkan kepada kita bahawa mereka sensitif kepada perasaan orang Melayu yang ada.
Mungkin DAP harus terus sahaja mendakwa mereka adalah parti yang bersimpati dan memperakui perjuangan PKM sebagai pejuang kemerdekaan dan dengan jelas dan tidak membohongi rakyat – mengukur penerimaan rakyat Malaysia terhadap mereka.
Mohd Igbal Hussein ialah pembaca FMT.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili FMT.
ref:
DAP tak peka perasaan Melayu calonkan cucu tokoh komunis | Free Malaysia Today
.

Tiada ulasan: