Isnin, 30 April 2018

Fix Dismiss Learn more. 7409.

Fix    Dismiss    Learn more 
Betulkan Hilangkan Ketahui lebih lanjut
Ahli PAS Sokong Nurul Izzah? 
Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar bersikap optimis tapi berhati-hati mengenai peluang beliau di kerusi Parlimen Permatang Pauh, walaupun ia merupakan kubu kuat PKR selama 2 dekad lepas.

Beliau bimbang kemungkinan angka keluar mengundi merosot berikutan hari mengundi jatuh pada hari Rabu, selain isu pengundi atas pagar yang masih membuat keputusan.

Bagi menghadapi keadaan ini katanya, 60% jentera PKR ditumpukan ke kawasan majoriti pengundi Melayu.

Nurul berkata, beliau juga sedar akan jentera pilihan raya BN dan PAS yang cekap, dan berkata PKR menghabiskan banyak masa sepanjang 2 tahun lepas menyediakan persiapan menghadapi pilihan raya akan datang.

“Kita bekerja keras bagi memenangi undi Umno dan PAS”, katanya di Yayasan Aman, Penanti hari ini.

Nurul berkata, walaupun sukar, sejumlah besar penyokong PKR berada di Permatang Pauh. Mereka merupakan penyokong tegar “reformasi” yang gembira dengan 2 Ahli Adun PKR di situ, iaitu Dr Afif Bahardin dan Norlela Ariffin.

Beliau berkata, walaupun PAS mendakwa memiliki jentera pilihan raya lebih kuat, namun beliau percaya ramai daripada mereka akan mengundi “perubahan”, terutama di Permatang Pasir.

“Kita tidak akan bersikap konfrontasi terhadap mereka,” kata Nurul.

Calon Amanah bagi DUN Permatang Pasir, Faiz Fadzil bersetuju dengan Nurul dan berkata ahli akar umbi PAS di Permatang Pauh kini berpecah.

Beliau berkata, Permatang Pauh merupakan kawasan ramai kelompok sederhana dalam PAS yang akan menyokong calon Pakatan Harapan untuk mengalahkan Umno dan BN.

Seperti rakyat Malaysia lain katanya, penyokong PAS juga berdepan masalah kenaikan harga barang dan bersedia menerima agenda perubahan PH.

Faiz berkata, seramai 1,000 ahli PAS yang berani sudah meninggalkan parti itu dan menyertai Amanah, yang katanya mempunyai 1,000 ahli di situ berbanding PAS yang mempunyai 2,000 ahli.

“PAS berpecah sejak 2015. Akar umbinya juga berpecah, dengan separuh daripadanya beralih kepada Amanah.

“Realitinya, PAS hanya menang 1 kerusi, iaitu Permatang Pasir selepas era Reformasi, sebelum itu mereka tak pernah menang.”

Pada pilihan raya depan, Nurul akan berdepan calon BN Mohd Zaidi Said, 49, dan calon PAS, Afnan Hamimi Taib Azamudden, 37.

Zaidi merupakan ketua Umno Permatang Pauh, sementara Afnan ketua Pemuda PAS dan bekas ahli Majlis Fatwa Pulau Pinang. Nurul penyandang Parlimen Lembah Pantai.

Ahli PAS Sokong Nurul Izzah? Terdapat 74,171 pengundi di Parlimen Permatang Pauh berdasarkan daftar pemilih terbaru, dengan DUN Seberang Jaya mempunyai 31,253 pengundi, Permatang Pasir 23,583 orang dan Penanti 19,335 pengundi. - free malaysia today

Mohd Amar anggap sahabat Nabi bunuh bapa, adalah fitnah, kata Wan Ji. 

ARIF ATAN 
Pendakwah Wan Ji Wan Hussin berpendapat Naib Presiden Pas yang juga calon Dun Panchor, Mohd Amar Nik Abdullah memfitnah Saidina Abu Bakar Al-Siddiq dengan mendakwa sahabat Rasullullah itu membunuh bapanya.

Beliau menyifatkan fitnah Mohd Amar itu menambah senarai pemimpin Pas yang terkenal membawa hadis palsu seperti calon Dun Kota Anggerik, Selangor Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani dan calon Dun Penanti, Pulau Pinang Ustaz Fawwaz Mad Jan.

Kelmarin, Mohd Amar ketika berucap selepas dari penamaan calon dipetik berkata, “Saidina Abu Bakar (al-Siddiq) bunuh ayah dia sendiri, (iaitu) dalam peperangan Badar.”

Mengulas dakwaan itu, Wan Ji menerangkan dalam sirah Islam, bapa Abu Bakar al-Siddiq bernama Osman bin ‘Amir al-Taimi, yang lebih dikenali dengan panggilan Abu Qahafa.
“Menurut Al-Hakim al-Naisabiru, diriwayatkan dalam kitab Al-Mustadrak bahawa Abu Qahafa memeluk Islam pada tahun pembukaan Kota Mekah.

“Malahan, dalam kajian sejarah membuktikan bahawa Abu Qahafa meninggal dunia pada zaman pemerintahan Saidina Umar bin al-Khattab ketika berumur 97 tahun.

“Jelas, dakwaan pemimpin tertinggi Pas itu terdapat dua fitnah kepada Sahabat besar itu; iaitu (a) fitnah mengatakan Abu Bakar Al-Siddiq bunuh bapanya, dan (b) mendakwa bapanya dibunuh dalam peperangan Badar,” jelasnya. 
Nik Amar Nik Abdullah ketika berucap selepas menamaan calon pada Sabtu lalu.
Wan Ji yang juga Pegawai Penerangan di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang dipetik berkata demikian dalam artikel bertajuk, ‘Nik Amar fitnah Saidina Abu Bakar bunuh bapanya’ di blog Khabar Siyasah.

Sehubungan itu, beliau menegaskan kesalahan fakta yang melahirkan imej buruk pada sahabat Nabi itu tidak boleh dimaafkan kecuali pemimpin Pas berkenaan menarik balik maklumat tersebut secara terbuka.

Pada masa sama, petikan rakaman ucapan Mohd Amar berdurasi dua minit yang dimuatkan di Facebook miliknya, ‘Dato’ Nik Amar’ tular apabila mengundang kritikan masyarakat Islam tetapi dipersetujui penyokong taksub Pas.

Rata-rata menganggap perbandingan Timbalan Menteri Besar Kelantan tentang usaha menentang parti lain dengan kesanggupan membunuh keluarga sendiri itu sebagai analogi yang berbahaya.

Lebih ekstrem apabila ‘amanat’ Mohd Amar itu dilihat merujuk kepada tindakan anak kedua kepada bekas Mursyidul Am Pas, Allahyarham Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat iaitu Nik Omar yang bertanding menentang Pas.

Nik Omar yang menyertai AMANAH dan menjadi calon Pakatan Harapan (PH) bagi kerusi Dun Chempaka (N06) di Kelantan akan berdepan dengan calon Pas, Ahmad Fathan Mahmood dan Fareez Noor Amran dari BN.

“Walaupun yang bertanding melawan kita ini keluarga Tok Guru kita tetap sokongan kita pada perjuangan Islam.

“Kita tidak hirau siapa dia pun. Jangan fikir dia anak Tok Guru, keluarga Tok Guru menyebabkan kita jadi was-was. Kita ni terima keluarga ialah bila duduk dengan perjuangan Islam.

“Kalau Rasulullah SAW dalam perang Badar, perang dengan pak saudara dia, perang dengan sepupu dia, Saidina Abu Bakar bunuh ayah dia sendiri dalam peperangan Badar, maka kita pun kena ambil pendirian itu,” kata Mohd Amar.

Selepas menerima kecaman banyak pihak, Mohd Amar kemudiannya meminta maaf atas apa yang dianggapnya sebagai “kesilapan fakta yang tidak sengaja tentang Abu Bakar membunuh bapanya.”

“Mengikut riwayat sahabat yang membunuh ayahnya ialah Abu Ubaidah. Saya mengucapkan terima kasih kepada semua sahabat yang cakna tentang isu ini. Semoga Allah merahmati kita,” katanya di Facebook semalam.

Walau bagaimanapun, kenyataanya itu turut mengundang reaksi yang rata-ratanya mengkritiknya lagi kerana riwayat yang dipetiknya itu dikatakan sebagai lemah.

Sejak Nik Aziz meninggal dunia pada 12 Februari 2015, ramai pemimpin Pas yang dikepalai Datuk Seri Abdul Hadi kerap mengeluarkan kenyataan kontroversi yang memainkan sentimen agama selain berbau takfiri.

ref: 
KERENGGA: Mohd Amar anggap sahabat Nabi bunuh bapa, adalah fitnah, kata Wan Ji
IGP mengatakan polis tidak menghalangnya daripada masuk? 
Polis Kasari Dr S.Stream, tidak benarkannya masuk

Terdapat banyak catatan dalam media sosial yang menyalahkan Dr Streram tentang apa yang berlaku di Rembau / Rantau hari ini. 

Lebih menyakitkan untuk melihat komen-komen seperti itu datang dari rakan-rakan seperjuangan. 

Bacalah ini sebelum membuat keputusan untuk mengejeknya, menggelarnya dengan panggilan nama (seorang ahli di sini menyebut perkataan badut) dan mengatakan perkara lain yang tidak patut terhadannya.

Dr. S Stream dihalang daripada memasuki dewan untuk menyerahkan kertas pencalonan atas alasan tidak memiliki pas masuk yang dikeluarkan SPR, walaupun umum mengetahui perkara itu bukanlah suatu syarat wajib.

Dr S Streram, yang tidak dapat menyerahkan borang pencalonan untuk kerusi DUN Rantau, mempertikaikan dakwaan Ketua  Polis Negara, Muhamad Fuzi Harun bahawa polis tidak menghalang beliau daripada memasuki pusat penamaan calon di Rembau.

"Dia berbohong, polis menahan saya, dan mereka berkata akan menggari kamu!

"Terdapat kira-kira 20 pegawai polis, mereka memegang dada saya," katanya pada sidang media di Seremban.

Streram tidak dibenarkan masuk ke dalam pejabat daerah Rembau atas alasan dia tidak mempunyai pas dari Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Rakaman video menunjukkan Streram cuba masuk sementara polis membentuk barisan untuk mengelakkannya dari berbuat demikian. Fuzi berkata polis hanya bertindak balas terhadap permintaan bantuan daripada pegawai pilihan raya.

Streram dinafikan untuk mendapatkan pas tersebut, menyatakan bahawa ia tidak dikeluarkan kepadanya.

Pakar Anestesi berusia 62 tahun itu berkata dia telah membayar deposit pilihan raya pada hari Rabu dan mendapat borang pencalonan, tetapi tidak dimaklumkan tentang keperluan untuk mendapatkan pas.

Streram berkata beliau mengetahui tentang keperluan itu semalam dan telah bergegas ke pejabat daerah Rembau untuk mendapatkan pas tersebut, tetapi pejabat itu ditutup.

Beliau menambah bahawa seorang pegawai pilihan raya telah memberitahunya bahawa dia boleh mendapatkan pas tersebut di pusat penamaan pada hari penamaan calon.

"Jadi pukul 8 pagi, saya tiba di pusat penamaan calon (untuk mengambil pas saya) ... tetapi mereka berkata saya tidak mempunyai permit untuk memasuki pusat penamaan walaupun borang pencalonan saya selesai," katanya.

Streram berkata beliau kemudian cuba mendapatkan orang lain untuk mengemukakan borang pencalonan bagi pihaknya, tetapi mereka juga disekat oleh pihak polis untuk memasuki pusat pencalonan dengan alasan mereka juga tidak mempunyai pas.

Beliau berkata semasa rundingan itu, seorang pegawai pilihan raya keluar dari pusat penamaan calon dan berjanji untuk menyelesaikan masalah itu tetapi tiada apa yang berlaku.

Ketika proses pencalonan mendekati tarikh akhir, Streram berkata beliau dan penyokongnya cuba mengabaikan polis untuk memasuki pusat pencalonan tetapi ditahan oleh polis.

Menurut Streram, berikut adalah kronologi peristiwa:

25 April 2018 - Streram membayar RM8,000 (deposit RM5,000 untuk bertanding dan deposit RM3,000 untuk bahan kempen) kepada SPR untuk menjadi calon PKR bagi kerusi negeri Rantau.

27 April 2018 5 petang - Seorang kawan memberitahu Streram bahawa dia perlu mengutip Pas EC dari pejabat daerah Rembau. 6.45 malam - Streram pergi ke pejabat daerah Rembau tetapi ditutup. Seorang pegawai pilihan raya memaklumkan kepadanya bahawa dia boleh mengutip lulus di pusat penamaan pada hari berikutnya.

28 April 2018 8 pagi - Streram tiba di pejabat daerah Rembau, yang juga merupakan pusat pencalonan, tetapi ditolak masuk kerana dia tidak mempunyai pas.

9 pagi - Tidak dapat masuk, Streram cuba menyerahkan borang pencalonannya melalui perantara tetapi mereka juga enggan masuk tanpa alasan.

9.30 pagi - Polis masih enggan membiarkan Streram masuk, menyatakan bahawa mereka tidak menerima arahan daripada SPR.

9.42am - Dua pegawai pilihan raya keluar dan memberi jaminan kepada Streram bahawa isu itu akan diselesaikan dan berjanji akan kembali. 9.45 pagi - Para pegawai pilihan raya tidak kembali dan hanya 15 minit lagi, Streram cuba meneruskan ke pusat pencalonan tetapi dihalang oleh kira-kira 20 pegawai polis.

9 10am - Tempoh penamaan berakhir.

Sekitar 11 pagi - Menteri Besar Negeri Sembilan Mohamad Hassan diisytiharkan sebagai calon tunggal untuk kerusi negeri Rantau dan menang secara lalai, kerana tidak ada pesaing lain.

Streram memetik situasi yang sama di pusat pencalonan Pandan di Kuala Lumpur, di mana Parti Rakyat Malaysia (PRM) Jenice Lee juga tidak mempunyai pas tetapi dibenarkan masuk ke pusat penamaan.

"Saya akan mengadakan sidang akhbar di Kuala Lumpur minggu depan ... dan kami akan membawa polis, pegawai pilihan raya dan SPR ke mahkamah," katanya. 

Penting untuk ambil perhatian bahawa :  

1) tidak ada perkara seperti permit kemasukan 

2) tiada peraturan yang mengatakan permit masuk diperlukan untuk memasuki dan memfailkan kertas pencalonan. 

3) mana-mana warganegara Malaysia, 21 tahun ke atas dan tidak muflis, disabitkan dengan jenayah dan sebagainya boleh menjadi calon untuk Pemilihan selagi anda mempunyai wang deposit rm15k. 

4) alasan yang diberikan kerana Dr Ram tidak dapat bertanding dalam Pemilihan adalah penyerahan kertas melepasi waktu. Bukan "tiada pas masuk".

Apa yang SPR lakukan ini adalah salah laku yang terang-terangan. Jadi tolong jangan tergesa-gesa menyalahkan Dr Ram. Dia salah seorang daripada kami, pakar bius senior dan menjadi mangsa permainan SPR hari ini. Dia tidak seharusnya dikasari oleh polis seperti itu.

Paling mendukacitakan sekali bila IGP mengatakan pihak polis tidak menghalangnya daripada masuk. Walaupun terdapat bukti gambar dan video yang sebaliknya.

RO itu adalah penyokong tegar MB, dan juga seorang penama semalam. RO itu telah memadamkan akaun FBnya… Kalau tak salah kenapa perlu padam? 

Tak perlu bimbang apa-apa pun sebab ada berlambak printscreen mengenainya. 

ref:
al- Husseyn: Polis Kasari Dr S.Stream, tidak benarkannya masuk

Apa bakal terjadi apabila gelombang Dr Mahathir kini bergabung dengan Nik Omar yang membawa aura Almarhum TGNA. 

Gelombang Dr Mahathir kini bergabung dengan Nik Omar. 
kata pengkaji - MALAYSIA DATELINE

Penyertaan Nik Omar seolah-olah telah meletakkan logo ‘halal’ pada AMANAH dan PH.

Gelombang yang telah dihasilkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad kini bergabung dengan gelombang yang terbina ekoran penyertaan anak bekas menteri besar Kelantan, Nik Omar Nik Abdul Aziz.

Pengkaji politik dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr Mazlan Ali berkata, Nik Omar telah mencipta gelombang baru di kalangan pengundi pro Islam di negara ini khasnya di kalangan penyokong Pas.

“Selama ini golongan pro Islam ini mengundi Pas dan tidak akan mengundi parti lain kerana menganggap mereka tidak berapa Islam.

“Penyertaan Nik Omar menjadi calon PH di Cempaka seolah-olah meletakkan logo ‘halal’ kepada PH dan AMANAH khasnya,” kata Mazlan berdasarkan kajian beliau di kalangan pengguna media sosial.

Berdasarkan perkara itulah, katanya, pemimpin dan penyokong Pas paling marah kepada Nik Omar sekarang.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyudin Hassan telah mengumumkan Nik Omar dipecat serta merta dari Pas sebaik saja beliau menjadi calon PH.
NIk Omar yakin politik Nik Aziz lebih dekat dengan PH.

Padahal ia tidak perlu dibuat kerana penyertaan Nik Omar ke dalam AMANAH bermakna keahlian beliau dalam Pas tergugur dengan sendirinya.

Bagi beliau, PH kini berjaya menggabung dua gelombang iaitu yang dihasilkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad dan Nik Omar.

“Kalau Dr Mahathir Mohamad hasilkan gelombang di kalangan Melayu luar bandar yang menyokong Umno selama ini, Nik Omar telah melahirkan gelombang baru kepada pengundi yang menyokong PAS selama ini.

“Sebab itu, apabila Nik Omar menjadi calon PH di Cempaka, pemimpin dan cybertrooper Pas paling marah,” kata penganalisis politik dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr Mazlan Ali.

Berdasarkan kajian beliau terhadap trend di media sosial, Dr Mazlan mendapati, ramai pengundi yang selama ini mengundi atas kepentingan Islam mula memberikan keyakinan kepada Amanah dan PH dengan penyertaan Nik Omar.

Katanya, kalau selama ini pengundi pro Islam masih was-was apakah Amanah ini parti Islam atau tidak, penyertaan Nik Omar telah menghakis keraguan itu.

“Penyertaan beliau telah berjaya memecahkan doktrin bahawa hanya Pas parti Islam dan mereka mula fikir undi PH ini tidak ada masalah,” kata pengkaji politik UTM itu.

Sehubungan itu, beliau yakin penyertaan Nik Omar telah memberikan impak besar kepada politik orang Melayu yang selama ini pro Islam.

“Bagi saya ini satu kejayaan besar Husam Musa dalam karier politiknya khasnya di Kelantan,” katanya berdasarkan Pengerusi PH Kelantan itu yang berusaha membawa Nik Omar menjadi calon PH.

Nik Omar telah membuat kejutan apabila hadir ke pusat penamaan calon dan dinamakan sebagai calon PH untuk kerusi Dewan Undangan Negeri Cempaka, Kelantan.

Ekoran itu, pelakon terkenal Wardina Suffiah berkata, sokongan beliau kepada Pakatan Harapan naik 100% dengan penyertaan Nik Omar ini.

ref: 
KERENGGA: Apa bakal terjadi apabila gelombang Dr Mahathir kini bergabung dengan Nik Omar yang membawa aura Almarhum TGNA
....
🔊 CERAMAH MEGA: MANIFESTO GAGASAN SEJAHTERA

🗓 30 APRIL 2018 (ISNIN), JAM 7.30 MALAM
🇲🇾 PADANG KG. ABDULLAH, SEGAMAT

👔 PENCERAMAH:

1. Ustaz Abdullah bin Hussain (Pesuruhjaya PAS Johor);
2. En. Khairul Faizi bin Ahmad Kamil (Timb. Pesuruhjaya PAS Johor);
3. En. Shamsudin bin Jaafar (Ketua Penerangan PAS Johor);

Pn. Normala binti Sudirman (N.03 Pemanis)
Dato' Sarchu bin Sawal (P.142 Labis)
Ustaz Nasharudin bin Awang (N.05 Tenang)
Ahmad Naufal bin Mahfodz (P. 143 Pagoh)
Muhammad Nur Iqbal bin Abdul Razak (N.07 Bukit Kepong)
Kapten (B) Hj Najib bin Lep (N.08 Bukit Pasir)

🖨 Kaunter semakan pemilih dibuka!

Semua dijemput hadir!

#MalaysiaSejahtera
#createabetterMalaysia
#kerajaanteknokrat

.

Tiada ulasan: