Isnin, 30 April 2018

Keadilan yang ditangguhkan adalah keadilan yang dinafikan. 7408.

diny yusof29 April 2018 at 21:10

Pada asasnya , kedua dua kes ini kelihatan saperti ' clear cut' sahaja . Chambering student pun rasanya bolih beri keputusan yang cepat .

Kita tunggu dan lihat ...sama ada hakim2 yang bijak pandai telah menjadi bingai di bawah pentadbiran Kepala Bapak Kau ???
TAKTIK KOTOR SPR - Suruhanajib Penipu Rakyat:

KES 1: DUN Rantau
Calon PH dihalang dgn sengaja & tidak munasabah oleh pihak SPR untuk masuk ke dewan menyerahkan borang pencalonan menyebabkan calon BN Mohamad Hasan Bacol menang tanpa bertanding di DUN Rantau.

Kenapa di kawasan lain, calon2 yg tidak mamakai tag/lencana dibenarkan masuk ke dewan untuk menyerahkan borang pencalonan, kenapa ada double standard....??

Atau ini bukan pra-syarat yg termaktub dalam undang2/peraturan SPR, tapi hanya rekaan ikut sesedap hati SPR saja tak.....??

ps:
Nampak sangat SPR bukan lagi Suruhanjaya Pilihan Rakyat, tapi Suruhanajib Penipu Rakyat.......!!

Saya ingin menambah.....

Di bawah penal code Section 124(b)(c) Akta SOSMA ciptaan Najib sendiri,

'mana2 pihak atau individu dgn sengaja atau niat jahat menghalang demokrasi berparlimen dianggap telah melakukan jenayah'.

Ketua Polis Negara ciptaan Najib pula menafikan polis menghalang calon PH masuk ke dalam dewan untuk menyerah kertas pencalonan. Besar punyer pembohong.....!!

Bukti sangat jelas terpampang di Youtube dilihat seluruh dunia menunjukkan polis menahan & menghalang calon PH untuk menyerahkan kertas pencalonan.
Kj nk saman rafizi sebab fitnah dia dan hasut kaum india di n9 ajar parti umno dgn undi pakatan...hari tu tok mat hassan terang2 hasut suruh terbalik meja kopi dia buat tak dgr jer pulak..lagsung tak di siasat pun tok mat. Hawaww betui la umno ni
Tiada Pas Calon: Lupa ke sengaja!!! - Mohamad
REMBAU, 29 April (Bernama) -- Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan tidak menolak tindakan tidak membawa pas perakuan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) oleh Dr S. Streram ketika penamaan calon semalam merupakan satu strategi yang sengaja dirancang.

Pengerusi Barisan Nasional (BN) Negeri Sembilan itu berkata ini berikutan pembangkang tahu tidak boleh menang di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Rantau pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), 9 Mei ini.

"Semalam berapa ribu orang bertanding, mengapa yang tiga orang itu boleh tak ada pas. Kalau kita fikir mustahil...saya tanya orang dia yang duduk dalam pusat penamaan calon, mereka pun tak faham kenapa dia yang hendak bertanding lawan saya tak bawa pas. Ini boleh jadi kadang-kadang strategi yang direka. Dia memang tahu perkara ini sebenarnya.

"Saya rasa ini strategi. Sebaik saja mereka ambil gambar menolak-nolak polis dan (Naib Presiden PKR) Rafizi (Ramli) keluar (status) menghasut semua pengundi orang India seluruh negara memboikot dan menentang BN...ini permainan yang sengaja," katanya ketika berucap pada majlis isu semasa di sini hari ini.

Turut hadir Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin yang juga calon kerusi Parlimen Rembau, calon BN DUN Kota Datuk Seri Dr Awaludin Said, Datuk Zaifulbahri Idris (Chembong), Mohd Ghazali Abd Wahid (Paroi) dan Mustapha Nagoor (Palong).

Mengulas lanjut, Mohamad yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Sembilan berkata tindakan Dr Streram itu merupakan satu strategi 'peperangan' yang sengaja dibuat untuk tujuan manipulasi.

"Kemudian Rafizi mengambil isu ini dan dijadikan isu nasional untuk menghasut kaum India untuk memboikot BN. Saya pun semalam kesal tak dapat bertanding kerana saya telah pun bersiap sedia dan jentera pun begitu bersemangat, tak bertanding tak sedap.

"Saya yakin mereka akan membawa perkara ini ke mahkamah, tak apalah kita hadapi sahaja," katanya.

Pada hari penamaan calon di Dewan Seri Rembau semalam, Mohamad diumumkan menang tanpa bertanding di DUN Rantau selepas Dr Streram tidak dapat mengemukakan kertas penamaan calon selepas gagal membawa pas calon seperti disyaratkan SPR untuk membolehkannya memasuki pusat penamaan calon.

Mengenai Rafizi, Mohamad menyifatkan bekas anggota Parlimen Pandan itu sebagai seorang yang suka menabur fitnah, memutar belit dan mencelarukan pemikiran masyarakat supaya membenci kerajaan.

Menteri besar turut memberikan contoh isu yang diputarbelitkan Rafizi demi menimbulkan kebencian rakyat kepada kerajaan melibatkan Tabung Haji yang didakwa melakukan penyelewengan wang pendeposit, isu cincin mewah isteri kepada Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor dan isu National Feedlot Corporation (NFC) yang didakwa berlaku penyelewengan dana syarikat itu.

Sementara itu, Khairy yang juga Ketua Pemuda UMNO dan Pengerusi Pemuda BN berkata kenyataan yang dimuat naik Rafizi yang meminta pengundi kaum India supaya tidak mengundinya adalah bertujuan untuk mengganggu fokusnya untuk mempertahankan kerusi Parlimen Rembau yang disandangnya selama dua penggal sejak 2008.

"Tapi saya tak ada apa-apa pun, menteri besar pun dah menang dan kalau ditanya kepada pengundi Rembau pun tiada kesan apa-apa. Cuma yang saya risau orang bawa cerita diluar kawasan saya bahawa inilah BN bersekongkol dengan SPR, KJ dan menteri besar dah menipu. Kita tak boleh biarkan.

"Dalam keadaan pilihan raya ini, kita tak boleh tak ambil kisah tuduhan tersebut. Rafizi ini dia memang kaki menipu dan kita kena ajar dia betul-betul dengan tindakan mahkamah," katanya.
Yaaa hebat taktik ph...akhirnya kaum india n9 dah nekad tolak bn kali ni.yahooooo
Kalau dah tau itu taktik,,,apasal dia tak panggil je calon pkr hntr borang.
Ni diam je......suke le tewwwww....

Saudara2 Pejuang PH ... bukan saja wakil2 calon PH ditolak pencalonan dgn alasan yg tak munasabah dan petty, malah terbaru pengundi2 pula akan dikenakan tindakkan dan penipuan jerat dikenakan SPR untuk menidakkan peluang pengundi2utk mengundi di PRU 14 kali ini. Ini kandungan berita yg sedang viral.

At PACA briefing today, rules changed - voting time is from 8am to 5pm only.

All voters have to enter the "Saluran" before 5pm. If voters enter thru school gate and not enter thru "Saluran , the voter will not be allow to vote.

Please inform our family members, relatives, neighbours and friends of these EC "new ruling" to stealmore rakyat votes for Ah Jib Gor and Binawe Najis party.

Viral kan supaya pengundi2 berwaspada tidak hilang kelayakkan mengundi yg dipasang jerat oleh SuruhanJaya Penipu Rakyat Msia danpengundi2 hendaklah tiba seawalnya untuk mengundi

Wahai teman sekenakalan Tok Mat .

Janganlah kamu terlalu gembira dengan kemenangan percuma itu . Kamu perlu ingat , tahun 2008 , kamu hampir kalah . Jika tidak kerana penyokong kaum India di kawasan Rantau , sudah pasti kamu bungkus . Pengakuan ini datangnya dari mulut kamu sendiri !

2013 ..kamu memang menang selesa . Tapi ingin saya bertanya , berapa ratus ribu , mungkin jutaan ringgit hangus . Berapa ribu 'rice cooker & blender ' kamu 'hadiahkan' kepada penduduk kawasan parlimen Rembau ???

Tidak dapat masuk pusat penamaan, SPR tunggu siasatan polis
Tarikh kemaskini: 29/04/2018

KUALA LUMPUR, 29 April (Bernama) -- Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak akan mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung dakwaan ada calon tidak dibenarkan masuk ke pusat penamaan calon, sehingga laporan lengkap diperolehi dan siasatan polis dijalankan.

Menurut Pengerusi SPR Tan Sri Mohd Hashim Abdullah, difahamkan ada pihak telah membuat laporan polis berhubung kes tersebut, dan oleh itu adalah tidak wajar bagi pihaknya untuk memberikan sebarang kenyataan.

"SPR mengambil maklum terhadap bantahan pihak terbabit yang tidak dibenarkan masuk ke pusat penamaan calon untuk menyerahkan kertas pencalonan mereka semasa hari penamaan calon di bahagian pilihan raya DUN (Dewan Undangan Negeri) Rantau dan Parlimen Rembau, Negeri Sembilan ekoran tidak mempunyai pas SPR.

"Terpulanglah kepada pihak terbabit untuk menggunakan saluran perundangan yang dibenarkan berkaitan kes itu," katanya dalam kenyataan hari ini.

Sehubungan itu juga, SPR meminta orang ramai tidak membuat sebarang spekulasi memandangkan kes berkenaan masih dalam siasatan polis.....

Ketua Polis Negara ciptaan Najib menafikan polis menghalang calon PH masuk ke dalam dewan untuk menyerah kertas pencalonan. Besar punyer pembohong.....!!

Bukti sangat jelas terpampang di Youtube dilihat seluruh dunia menunjukkan polis menahan & menghalang calon PH untuk menyerahkan kertas pencalonan.

6 calon HARAPAN tumbang sebelum PRU-14 kerana Pas?
Pencalonan enam wakil Pakatan Harapan dibatalkan sebelum pertarungan Pilihan Raya Umum ke-14 bermula. 2 daripada terselamat, seorang kerana sempat balik ambil kad pengenalan diakhir masa.

Naib Presiden PKR Tian Chua yang diisytiharkan hilang kelayakannya di Batu - kerusi parlimen - yang dipegangnya selama 10 tahun.Beliau dilucutkan hak bertanding kerana denda RM2,000 yang dikenakan ke atasnya pada bulan lalu walaupun jumlah denda yang sama pada 2010 tidak melucutkan haknya daripada bertanding pada pilihan raya umum lalu.

Di kerusi Dewan Undangan Negeri Johor, Bukit Pasir, pencalonan calon BERSATU, Pizi Jihat ditolak oleh pegawai pengurus SPR kerana namanya tersenarai dalam rekod Jabatan Insolvensi (bangkrap).

Calon BERSATU, Yaakob Osman di kerusi DUN Penaga di Pulau Pinang pun bangkrap.
Di Kelantan, calon PKR di kerusi DUN Tawang dan Kuala Balah juga hilang kelayakan bertanding.

Mohd Azihan Che Seman hilang kelayakan di Tawang dengan alasan bahawa alamat di kad pengenalannya tidak tertera di Kelantan, yang merupakan syarat untuk bertanding di kerusi negeri di sana. Mohd Hafidz Rizal Amran pula hilang kelayakan di Kuala Balah atas sebab dirinya juga bankrap.

Di kerusi DUN Rantau, calon PKR Dr S Streram, dihalang masuk ke pusat penamaan calon dengan alasan dia tidak membawa pas SPR dan hanya dibenarkan berbuat demikian selepas tiga minit tempoh penaaman calon berakhir.

Kenapa tak ada pelan, jika berlaku apa-apa kepada calon?

Ada komen nakal berkata “Kamu boleh letak sesiapa sahaja di situ, seorang pesara macam saya atau anjing bertanding bawah bendera PKR dan masih boleh menang.”
Seolah-olah tak ada pelan B untuk perkara ini.

Bayangkan ceramah hebat merata tempat. Kajian pula, macam kajian dengan INVOKEnya. Forum habis hotel. Tapi bila masuk bertanding lupa bawa kad pengenalan? Satu alasan sangat dangkal kata pemerhati politik.
Tok Mum, sekarang ni berumur 99 tahun, lebih tua daripada calon PM Harapan 2 kali masuk bertanding. Dia bukan dikalangan profesional tapi boleh datang awal, bawa IC, ada pas SPR, ada watikah, tahun syarat percalonan dan dia boleh bertanding walaupun tak ada pengurus calon yang terlatih sekadar waris dan kenalan.

Yang hairan, HARAPAN dikalangan profesional tak boleh ke nak upah peguam dalam mengurus percalonan ini?

Itu rungutan yang bermain di media massa.

Tapi Lebai berpendapat lain..
Ini semua berpunca daripada PAS.
kenapa lebai kata sebab PAS?

Bila PAS keluar daripada PAKATAN HARAPAN
PAS bukan sahaja keluar sebagai parti tetapi PAS keluar dengan semua JENTERA PARTInya.

Dulu daripada A sampai Z parti PKR diurus oleh PAS.
Pasal itu 2, 3 PRU sebelum ini mana ada cerita calon di tolak??
Calon Bangkrap... (takkan calon tak tahu dia bangkrap... pelikkan?)
Maknanya yang mengurus calon HARAPAN sangat bodoh dengan syarat penamaan calon kerana tak ada pengalaman sebagai PAS mengurus sebelum ini.
PKR ni parti "budak manja" seperti kata Tok Guru Nik Abdul Aziz... semua perkara PAS nak kena suap. Sekarang engkau tahulah bila JENTERA PAS tak lagi membantu. Engkau kena makan sendiri.

Lebai berani kerat keringking
Lihat nanti poster tak terurus..
Bilik gerakan sunyi..
PACA tak ada orang nak bertugas..
Barung dan markaz kelam kabut..

Kita tunggu dan liha
Hampas +_×÷ Melepas = PAS
kewibawaan apa lagi yg tinggal kpd tok mat ni yg dikatakan antara pemimpin umno yg masih berwibawa di dalam umno yg tak berwibawa lai..dulu suruh terbalikkan meja kat gerai minum skrg menang free plak dipertikaikan orang..alahai nasib kau la tok sori/ datukseri
DR MAHATHIR ADALAH INDIVIDU PALING KUAT TENTANG UNDANG ISLAM – TOK GURU HADI
SEREMBAN 27 April – Pengerusi gabungan pembangkang PKR, Tun Dr. Mahathir Mohamad adalah individu paling kuat menentang pelaksa­naan perundangan Islam sepenuhnya di Kelantan terutama selepas Dewan Undangan Negeri (DUN) meluluskan Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 Negeri Kelantan yang bertujuan mendidik masyarakat.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, Dr. Mahathir yang ketika itu memegang jawatan Perdana Menteri telah menghantar sepucuk surat amaran kepada Menteri Besar Kelantan pada masa itu, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat agar Kelantan tidak meneruskan hasrat untuk menguatkuasakan enakmen berkenaan.

Dalam suratnya itu, Abdul Hadi berkata, sekiranya Kelantan melaksanakan perundangan Islam tersebut, kerajaan Pusat akan mengambil tindakan.

“Inilah yang berlaku sebenarnya. Dr. Mahathir bersama timbalannya (Datuk Seri Anwar Ibrahim) menghalang pelaksanaan perunda­ngan Islam di negeri Kelantan setelah dua pertiga ahli DUN Kelantan meluluskan pelaksanaan enakmen tersebut,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas program ceramah perdana di Kompleks Latihan Islam Ne­geri Sembilan, Ampangan di sini, malam tadi.
“SAYA TINGGALKAN MAHATHIR KERANA DIA MAHU HANCURKAN ISLAM DAN MURTADKAN UMAT ISLAM” – ANINA
Saya perlu bercakap benar kepada semua rakyat Malaysia hari ini. Ketika kami bekerjasama dengan BERSIH, saya difahamkan bahawa ianya hanya untuk menarik sokongan untuk Deklarasi Rakyat. Malah Dr Mahathir juga memberitahu BERSIH bukanlah parti politik.

Namun, tiba-tiba nama Ambiga timbul kembali apabila beliau mencadangkan supaya Muhyiddin Yassin dicalonkan sebagai Perdana Menteri ke 7. Saya mulai hairan bagaimana BERSIH masih ada suara di dalam PAKATAN HARAPAN. Ianya membuatkan saya semakin curiga dan percaya pasti mereka ada agenda tersembunyi.

Ini adalah antara sebab utama kenapa saya tidak lagi boleh bersama PPBM dan Dr Mahathir.

Berikut adalah 14 tuntutan sulit Bersih iaitu:

1. Anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

2. Orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.

3. Kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh mahkamah syariah tetapi dikendalikan oleh mahkamah sivil.

4. Tidak perlu dicatatkan dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa dia beragama Islam.

5. Orang bukan Islam tidak perlu menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

6. Salah seorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.

7. Orang yang bukan Islam dan mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seseorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusaka selepas kematiannya.

8. Kerajaan hendaklah mempunyai dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana dana yang dikhaskan untuk masjid.

9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

10. Bible dalam bahasa Melayu dan Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenar untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya juga digunakan untuk keperluan orang bukan Islam.

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

BERSIH juga sangat akrab dengan tuntutan yang diperjuangkan oleh COMANGO (Coalition of Malaysian NGOs in the UPR Process) yang melibatkan 54 NGO pada tahun 2013 dulu. Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah membentangkan usul Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah atau RUU 355 di Dewan Rakyat pada 6 April 2017 dan ianya dicemari dengan gangguan oleh Lim Kit Siang, Golbind Singh Deo dan Lee Boon Chye. Ini menampakkan bahawa umat Islam akan ditindas di bawah PAKATAN HARAPAN yang didominasikan oleh DAP.

Isu derma politik RM2.6 billion dan 1MDB adalah propaganda Dr Mahathir yang menggunakan Sarawak Report untuk menabur fitnah. Dr Mahathir pernah berpesan kepada saya supaya sentiasa bercakap benar walau tidak disukai oleh orang lain. Hari ini saya memilih untuk terus bercakap benar walau tidak disukai oleh Dr Mahathir sendiri.

Saya mengumumkan keluar dari PPBM pada 16 September 2017

Anina Saadudin
EMPIRICAL MALAYSIA
ye ke?boleh caya ke sibiawak ni
Minah ni lagi merapu..puok umno ni klu tak main kisar isu agama,bangsa aku rasa lama dah bungkus kt malaysia.
DRAMA PENDEK ATUK.. TERHARU CUCU TENGOK..
Sama sama kita tengok video ini pula. Jangan sekadar terpengaruh kepada sebuah propaganda yang bermain dengan emosi dan simpati semata-mata.

Semua itu untuk melindunggi segala kejahatan yang ramai orang tidak tahu selama ini. Saksikan ;

KREDIT VIDEO : https://www.facebook.com/barisanm3rdeka/
INDIVIDU KISAHKAN KLCC PROJEK MAHATHIR SAPU UNTUK KELUARGA (VIDEO)

Nampaknya legasi yang dibanggakan oleh penyokong Tun Mahathir banyak juga kisah belakang tabir yang tidak diketahui oleh rakyat.

Namun seorang individu bertaraf veteren yang bernama Ruslan Latiff telah sedikit memberi pencerahan berkenaan kisah belakang pintu hal KLCC ini.

Menarik juga kerana Tun Mahathir dikenali dengan hal kronisma dan nepotisma dan atas sebab itu telah bersungguh-sungguh mahu menarik dan mengalihkan tumpuan rakyat dari dirinya kepada Datuk Seri Najib.

Apapun sila pembaca lihat sendiri video iringan di bawah ini:-
http://www.tv14.my/2018/04/29/veteren-dakwa-klcc-projek-mahathir-sapu-untuk-keluarga/
Siapakah yang sponsor kempen pilihanraya Dr Mahathir dan Pakatan Harapan (PH) ?
Inilah persoalannya apabila kita merujuk kepada kenyataan Mokhzani Mahathir yang disiarkan oleh The Edge Markets.

Anak kedua Mahathir, yang ikut serta berkempen di Langkawi bersama ibubapanya mendakwa bahawa BN telah melupakan hari-hari ketika parti itu ‘mencari bantuan untuk membiayai kempen parti tersebut’.

"Pada masa itu, mereka tahu bagaimana untuk meminta bantuan saya dan saya membantu mereka tetapi kini mereka telah melupakannya," katanya.

Mokhzani mungkin lupa bahawa ketika beliau ‘membantu BN’, bapanya adalah Perdana Menteri atau pun masih aktif dalam politik walau pun sudah bersara.

Ironinya,
a. Apakah parti UMNO/BN tidak mempunyai sebarang jasa walau secuit pun hingga membolehkan Mokhzani berstatus antara 50 orang terkaya di Malaysia dengan nilai bersih US $ 380 juta?
b. Jika ada, kenapakah Mokhzani hanya mengungkit sumbangan beliau sahaja tanpa mengatakan jasa UMNO/BN kepada beliau?
Jika ada, nanti ada pihak yang akan melabel beliau sebagai orang yang tidak mengenang budi dan sebagainya.

Dan apabila ditanya, Mokhzani enggan pula mengulas sama ada beliau membiayai kempen pilihanraya PH.

Logiknya, jika sebelum ini ada pembiayaan daripada beliau, kali ini berkemungkinan ada juga pembiayaan beliau tetapi kepada pakatan pembangkang?

Dan siapa pula yang membiayai kempen parti DAP? Pemaju-pemaju tanah? Yahudi?

Setelah 2 tahun, Kit Siang jelas berbohong kononnya 'peguam DAP akan mulakan prosiding dalam satu atau dua hari lagi tentang isu parti cauvinis DAP ditawarkan dana sebanyak USD300 juta oleh Israel untuk PRU13 dan juga pemimpin DAP dilatih oleh pakar perisikan Israel untuk menjadi pakar strategik'. Kenyataan beliau itu adalah pada 2 Januari 2016.

Untuk rekod, pada bulam Mac, majalah Forbes mengatakan bahawa Mokhzani adalah di antara 50 orang terkaya di Malaysia dengan nilai bersih US $ 380 juta.

The Edge Markets pula melaporkan Mokhzani mempunyai kepentingan di Sapura Energy. Pada bulan November tahun lepas, Mokhzani yang menjadi pemegang saham utama dalam syarikat minyak dan gas Khasera Baru Ltd, telah menjual 387.97 juta saham bernilai RM577.46 juta, meninggalkan kepentingan hanya 220.03 juta saham atau 3.67% di dalam firma tersebut.

Syarikat pengurusan aset persendirian miliknya, Kencana Capital Sdn Bhd masih memegang 0.08% dan 0.16% lagi kepentingan ekuiti dalam Sapura Energy, dan 0.16% kepentingan ekuiti.

Mokhzani Mahathir boleh mengabaikan komen pemimpin Barisan Nasional (BN) mengenai kekayaannya semasa kempen pilihan raya ke-14 tetapi rakyat turut mempersoalkan kekayaan beliau dan keluarga Mahathir Mohamad.

Malah, pemimpin-pemimpin pembangkanglah yang paling banyak dan kerap membangkitkan isu ini. Ada yang melabelkan Mahathir sebagai kepala perompak, hantu nombor 1 Malaysia, keluarga kaya raya, kronisme melampau dan merompak bilion ringgit wang rakyat. Gelaran ini diberikan oleh Anwar Ibrahim, Rafizi Ramli, Mat Sabu dan juga puak DAP.
Media juga telah melaporkan kecaman Kit Siang kepada Mahathir iaitu:
"Kesan buruk Mahathirisme yang lain, biar saya (Kit Siang) senaraikan antara yang paling ketara,
a. Terjejasnya kebebasan badan kehakiman dan prinsip kedaulatan undang-undang.
b. Merosotnya keyakinan pihak di dalam dan luar negeri terhadap kecekapan, mutu profesionalisme dan integriti institusi-institusi negara yang utama.
c. Kemerosotan sistem pendidikan yang dulunya bertaraf antarabangsa – di peringkat sekolah rendah, menengah dan pengajian tinggi; dan
d. Berleluasanya korupsi, kronisme dan penyalahgunaan kuasa di jabatan politik tertinggi.
Maka, apabila puak pembangkang beria-ia bekerjasama dengan 'kepala perompak' yang mereka sendiri gelarkan, rakyat Malaysia terutamanya penyokong DAP telah ditipu bulat-bulat oleh mereka.

Rakyat sudah muak dengan putar belit dan pembohongan pembangkang serta akan menolak PH pada PRU14 nanti.
Woi bodoh!! Ulas ikut tajuk bolehke? Dahla bapak ko bodoh, turun kat anak pulak!!!!
Itu la prgai bani melayu umno...org kaya sikit timbul hasad dengki.cari la duit sendiri.tak payah harap brim sgt

Hahahahaha
28 APRIL: Calon PKR Batu Tian Chua boleh mengemukakan petisyen bantahan di mahkamah berikutan ketidakpuasan hati apabila kertas pencalonannya ditolak.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Mohd. Hashim Abdullah berkata, pihaknya akan akur dengan apa juga keputusan yang dibuat oleh mahkamah kelak.
Pengerusi SPR Tan Sri Mohd Hashim Abdullah bercakap pada sidang media berhubung proses penamaan calon dan PRU14 di Menara SPR

“Kalau tak puashati boleh kemukakan di mahkamah, kita tengok dahulu apa keputusannya,” katanya pada sidang media, Sabtu.

Mengulas calon PKR di DUN Rantau, Dr Streram Sinnasamy yang tidak dibenarkan masuk ke Dewan Sri Rembau untuk mengemukakan kertas pencalonannya, Mohd Hashim berkata, beliau sedang menunggu laporan itu.

Mohd Hashim berkata, beliau perlu mendapatkan laporan daripada pegawai pengurus yang bertugas terlebih dahulu sebelum mengulas.

“Jika mereka tidak berpuas hati, mereka juga boleh mengemukakan petisyen,” katanya.
Suruhanajib Penyangak Rakus..
Moga kes dhakimi secepat mungkin.. kalo x nilh penguasa melayu zaman gila zalim yg mempertahankan parti melayu lahap x bermaruah x bermoral x berakhlak x berakal x bertamadun..xda nilai2 kemanusiaan...xda nilai2 ajaran Islam..xda aqidah..xda nilai demokrasi..penguasa terikat parti melayu umno x bernilai sesen pun..lingkuplh hendaknya umnobn selepas ini..maka dgn itu..
Lawan tetap lawan!!
This comment has been removed by the author.
Saudara2 Pejuang PH ... bukan saja wakil2 calon PH ditolak pencalonan dgn alasan yg tak munasabah dan petty, malah terbaru pengundi2 pula akan dikenakan tindakkan dan penipuan jerat dikenakan SPR untuk menidakkan peluang pengundi2utk mengundi di PRU 14 kali ini. Ini kandungan berita yg sedang viral.

At PACA briefing today, rules changed - voting time is from 8am to 5pm only.

All voters have to enter the "Saluran" before 5pm. If voters enter thru school gate and not enter thru "Saluran , the voter will not be allow to vote.

Please inform our family members, relatives, neighbours and friends of these EC "new ruling" to stealmore rakyat votes for Ah Jib Gor and Binawe Najis party.
Viral kan supaya pengundi2 berwaspada tidak hilang kelayakkan mengundi yg dipasang jerat oleh SuruhanJaya Penipu Rakyat Msia danpengundi2 hendaklah tiba seawalnya untuk mengundi
Patutla ye ye x nak suhakam monitor election, something up their sleeves!!! Klu hak rakyat dinafikan, nantilah akibatnya!!!!

Sunday, 29 April 2018


MAHKAMAH SEHARUSNYA BUAT KEPUTUSAN SEGERA DALAM KES BATU DAN RANTAU, BUKAN SELEPAS 9 MEI


Difahamkan kedua-dua calon PKR, Tian Chua dan Dr. S Stream yang tidak dapat atau lebih tepat dihalang daripada menyertai pilihanraya pada 9 Mei depan akan membawa kes mereka ke mahkamah pada esok, 30 April 2018.


Tian Chua ditolak kertas pencalonan semalam kerana didakwa ada sabitan kes mahkamah yang menghukumnya dengan denda sebanyak RM2000, meskipun pada pilihanraya 2013 beliau dibenarkan bertanding oleh SPR atas kesalahan lain dengan hukuman yang sama.


Atas asas yang nyata meragukan itu kerana syarat gugurnya kedudukan sebagai wakil rakyat atau tidak boleh bertanding ialah apabila seseorang dihukum dengan denda tidak kurang RM2000 atau penjara tidak kurang 1 tahun, SPR sebaliknya bertegas menolak kertas pencalonan Tian Chua.


Dr. S Stream pula dihalang daripada memasuki dewan untuk  menyerahkan kertas pencalonan atas alasan tidak memiliki pas masuk yang dikeluarkan SPR, walaupun umum mengetahui perkara itu bukanlah suatu syarat wajib.


Berdasarkan kes duluan yang mana SPR pernah membenarkan Tian Chua bertanding pada 2013 sedangkan ketika itu juga ada sabitan hukuman denda RM2000 melibatkan dirinya serta kedudukannya sebagai Ahli Parlimen yang tidak pernah dilucutkan sepanjang dua kali didenda sebanyak RM2000, secara logiknya beliau mempunyai asas yang kuat untuk memenangi kesnya di mahkamah. 


Lebih daripada itu, keputusan mahkamah dalam kes Tian Chua sebelum ini juga jelas menyebut kedudukannya sebagai Ahli Parlimen tidak gugur dengan denda RM2000 tersebut.



Begitu juga dengan Dr. S Stream, selain pas masuk SPR bukanlah suatu perkara wajib, beliau sudah pun berada di luar dewan untuk menyerahkan kertas pencalonan sejak pukul 8.00 pagi lagi beserta borang pencalonan, watikah, wang deposit, pencadang serta penyokong.


Dengan itu, hakikatnya, pasukan keselamatan tiada asas kukuh untuk menafikan haknya daripada menyerahkan kertas pencalonan, seterusnya bertanding dalam pilihanraya kerana ini adalah proses demokrasi yang tidak boleh dinafikan terhadap sesiapa pun jua.


Selain itu, Tian Chua dan Dr. S Stream juga turut membuat laporan polis berhubung apa yang mereka alami itu.


Cuma yang menjadi persoalan, apabila Tian Chua dan Dr. S Stream membawa kes mereka ke mahkamah esok, bilakah hakim akan membenarkan pendengaran dan membuat keputusan?


Berdasarkan kes ini amat penting dan mendesak kerana pengundian akan diadakan pada 9 Mei depan, mahkamah sepatutnya membenarkan pendengaran serta membuat keputusan dengan kadar yang segera.


Sama ada kes Tian Chia dan Dr. S Stream ditolak atau mereka dibenarkan menyertai semula pilihanraya di Parlimen Batu dan DUN Rantau, ia mesti diputuskan dengan segera sebelum 9 Mei.


Dengan itu, jika kes mereka ada asas dan berjaya memenanginya kerana  SPR terbukti melakukan kesilapan dan halangan memasuki dewan semata-mata kerana tiada pas adalah tidak sah, kedua-dua calon berkenaan masih mempunyai masa untuk berkempen dan menyertai pilihanraya.


Jika kes mereka ditolak pula, maka biarlah rakyat akhirnya menghukum keputusan itu melalui penolakan di seluruh negara terhadap BN.


Setidak-tidaknya, sama ada mereka dibenarkan bertanding atau sebaliknya, ia dapat diketahui oleh seluruh rakyat sebelum tarikh pengundian diadakan.


Tiada guna jika kes mereka ini yang dibawa ke mahkamah esok, tetapi akhirnya hanya diputuskan selepas 9 Mei nanti.



Walaupun kiranya Tian Chia dan Dr. S Stream berjaya memenangi kes masing-masing dan pilihanraya kecil perlu diadakan semula atas arahan mahkamah, namun pilihanraya yang diadakan selepas 9 Mei sudah berbeza keadaannya, malah mungkin tidak berguna apa-apa lagi.

Ketika itu, kerajaan baru - sama ada BN atau Pakatan Harapan - sudah pun terbentuk dan sebarang pilihanraya kecil sudah tidak memberi sebarang kesan kepada kedua-dua belah pihak.


Suatu perkara yang harus diingatkan ialah keadilan yang ditangguhkan adalah keadilan yang dinafikan. (ShahbudinHusin 29/04/2018)


ref: 

Shahbudin dot com: MAHKAMAH SEHARUSNYA BUAT KEPUTUSAN SEGERA DALAM KES BATU DAN RANTAU, BUKAN SELEPAS 9 MEI

Tiada ulasan: