Jumaat, 4 Mei 2018

Undi adalah rahsia - pencerahan untuk penjawat awam, yang tidak mengundi BN. 7441.

Penjawat awam tidak perlu risau untuk undi pembangkang sebab undi adalah rahsia, pencerahan diberi oleh bekas pengerusi SPR.

Kes-kes yang dikenakan buang kerja hanyalah helah politik untuk menakutkan penjawat awam semata-mata. Janganlah kita masih ditipu dan ditakuti oleh rejim penipu BN yang bertujuan untuk terus berkuasa dan menyeleweng segala hasil sumber negara.

Viralkan supaya semua polis, askar, cikgu, dan semua jabatan kerajaan yang lain terima info ini.

Kita perlukan semua rakyat berganding bahu untuk mengambil bahagian pada saat bersejarah ini untuk mengUBAH dan membina semula kerajaan baharu demi masa depan rakyat, negara dan agama.

Penuduh skandal Mat Sabu akan diheret ke mahkamah. 

Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Mohamad Sabu akan mengambil tindakan undang-undang terhadap individu yang mendakwanya mempunyai rakaman skandalnya dengan seorang wanita.

AMANAH pula akan mengambil tindakan sama terhadap tiga individu yang terlibat dalam sidang media itu semalam kerana menyamar sebagai anggota mereka, menurut timbalan setiausaha agung parti itu Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus.

Ahmad Kerdee berkata semakan dalam pangkalan data keanggotaan mereka mendapati nama individu yang mengetuai sidang media semalam, Rizal Bakar, tiada dalam pangkalan data keanggotaan mereka.

“Kami juga telah menyemak dengan AMANAH Kuala Kedah dan tiada seorang pun mengenali individu tersebut,” katanya.

Rizal, yang hadir bersama dua lagi lelaki, semalam memperkenalkan diri sebagai anggota AMANAH Kuala Kedah dan mengaku sebagai pengkagum Mohamad meminta penjelasan sama ada pemimpin itu mempunyai skandal dengan seorang wanita.

Dalam sidang media di ibu pejabat AMANAH di ibu negara, Ahmad Kerdee juga berkata hanya seorang Rizak Bakar menjadi anggota mereka, tetapi beliau bukan anggota di Kedah dan bukan juga pihak yang mengadakan sidang media itu.

"Namun begitu, nama Rizal bin Bakar hanya muncul di satu kawasan di Selangor, bukannya di Kuala Kedah.

“Pihak kawasan di Selangor ini juga sudah menghubungi penama Rizal bin Bakar, dan dia menyatakan bukan dia yang berada dalam sidang media semalam,” katanya.

Beliau menunjukkan tangkap layar perbualan Whatsapp antara “Mohamad Sabu” dan seorang wanita serta rakaman suara perbualan mereka.

Dalam sidang media di sebuah hotel di Kuala Lumpur juga, Rizal mendakwa mempunyai rakaman video tetapi hanya akan mendedahkan selepas 36 jam (Ahad ini).

Sementara itu, berkaitan dakwaan skandal itu, Ahmad Kerdee berkata tuduhan sebegitu memang lazim setiap kali menjelang pilihan raya umum.

“Sebelum ini beberapa ahli politik lain juga telah menjadi politik kotor seperti ini,” katanya.
-malaysiakini

ref: 
KERENGGA: Penuduh skandal Mat Sabu akan diheret ke mahkamah


Friday, May 4, 2018

MUNGKIN SAYA AKAN DITANGKAP – TUN M
Posted By: Pentadbiron: May 04, 2018 Print Email
Malam ini Pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) Tun Dr Mahathir Mohamad hadir berceramah di PPR Kerinchi, dalam kawasan Parlimen Lembah Pantai di Kuala Lumpur.

Sebaik saja tiba, Dr Mahathir segera naik ke pentas berucap. Beliau mengucapkan terima kasih kepada kira-kira 1,500 orang ramai yang hadir malam ini pada majlis ceramah bertempat di gelanggang futsal itu.

“Saya mungkin akan ditangkap tak lama lagi,” kata beliau merujuk kepada siasatan pihak polis terhadapnya di bawah Akta Antiberita Tidak Benar 2018 kerana membuat dakwaan pesawat yang dinaiki beliau disabotaj.

“Ada cerita palsu. Zahid Hamidi is the one who said fake news (tentang saya masuk) hospital, supaya orang ramai akan rasa tak perlu masuk hospital.

“Tapi saya rasa saya tak perlu masuk hospital untuk dapatkan undi,” kata mantan perdana menteri itu bersambut sorakan hadirin.

Seperti biasa, Mahathir meneruskan serangan terhadap perdana menteri sementara Datuk Seri Najib Razak dan turut menggesa penonton menolak “parti bulan” (merujuk kepada PAS).

Beliau menghangatkan suasana apabila tersilap menyeru orang ramai untuk mengundi calon dari “Barisan” sebelum sedar tersasul dan lantas tertawa mengenainya.


“Undi calon-calon Barisan, oops, Pakatan Harapan.

“Itu terseliuh, sometimes teringat cara silam. Sebelum ini saya presiden Umno, tapi sekarang saya nak tumbangkan Umno.

“Sekarang Umno bukan Umno lagi tapi Umno sekarang parti Najib,” katanya.

ref: 
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: MUNGKIN SAYA AKAN DITANGKAP – TUN M

Friday, May 4, 2018
HADI BAYANG PAS – BN BENTUK KERAJAAN CAMPURAN. 
Posted By: Pentadbiron: May 04, 2018 Print Email

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata adalah “sesuatu yang tidak pelik” jika PAS bekerjasama dengan Barisan Nasional (BN) untuk membentuk kerajaan campuran pada pilihan raya umum.

Bagaimanapun, kata beliau BN perlu memenuhi beberapa syarat sebelum kerjasama itu boleh dilaksanakan.

“Memang tidak pelik jika PAS bekerjasama dengan BN tetapi perlu mengikut syarat kita,” katanya kepada pemberita selepas majlis ceramah bersama calon PAS Parlimen Titiwangsa Mohamad Noor Mohamad hari ini,

“Terpulang kepada BN untuk bersetuju atau tidak tetapi kami akan kemukakan syaratnya nanti,” katanya.

Hadi bagaimanapun enggan mendedahkan syarat itu apabila ditanya pemberita.

Beliau berkata langkah untuk menjalin kerjasama itu dizahirkan daripada keyakinan PAS untuk memenangi sekurang-kurangnya 60 atau lebih daripada 160 kerusi yang ditandingi parti tersebut pada PRU14 ini.

“Kami harap untuk dapat ‘simple majority’ (majoriti mudah). Kalau dapat lebih, lagi bagus, boleh jadi ‘kingmaker’ (penentu) dan pihak lain boleh dengar syarat kami jika ingin jalin kerjasama,” katanya.

ref: 
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: HADI BAYANG PAS – BN BENTUK KERAJAAN CAMPURAN

Friday, May 4, 2018
HARGA PETROL NAIK JIKA BN MENANG – LGE
Posted By: Mohd Helmion: May 04, 2018 Print Email

Harga petrol dan diesel mungkin akan dinaikkan lebih tinggi sekiranya BN kekal mentadbir negara ini pada PRU14 nanti.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, perkara itu tidak mustahil akan berlaku kerana harga bahan api itu tidak berubah untuk tempoh lima minggu berturut-turut.

“Kita tahu harga minyak setiap minggu akan berubah. Selalu naik, tapi lima minggu ini sangat bagus, tak naik langsung.

“Kenapa tak naik? Sebab ada pilihan raya. Tapi jangan-jangan lepas BN menang, harga minyak pun akan naik,” katanya.

Beliau berkata demikian di hadapan ribuan pengunjung yang hadir pada Ceramah Mega Pakatan Harapan di Perkampungan Juru.

Menurutnya, rakyat mampu mengelak kenaikan harga minyak itu berlaku sekiranya memenangkan Pakatan Harapan pada pilihan raya kali ini.

“Kalau kita berani ubah, baru harga minyak tak naik. Ingat baik-baik! Apabila BN naik, harga minyak pun naik. Harga minyak kalau nak turun, BN kena turun,” katanya.

ref:
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: HARGA PETROL NAIK JIKA BN MENANG – LGE

Friday, May 4, 2018
TAK GENTAR DI LEMBAH PANTAI TAPI PILIH TERUSKAN PERJUANGAN ANWAR. 
Posted By: Mohd Helmion: May 04, 2018 Print Email

Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar akui tidak gentar berdepan dengan calon BN di Parlimen Lembah Pantai.

Namun beliau mengambil pendirian untuk meneruskan perjuangan ayahandanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Permatang Pauh pada PRU14.

“Sekarang ini yang memindahkan undi pos, menggunakan persempadanan semula secara tempang siapa, menyerang kami habis-habisan siapa? Sistem pilihan raya tidak dan terbuka itu bukan saya.

“Ini menunjukkan ketakutan (Pengerusi BN) Datuk Seri Najib Tun Razak. Kalau benarlah beliau berani, kenapa tidak pastikan padang itu sama rata?

“Adalah menjadi satu penghormatan buat saya untuk datang kembali ke Permatang Pauh bagi meneruskan perjuangan seorang tahanan politik,” katanya.

Menurutnya, sudah memadai untuk beliau meneruskan perjuangan membela nasib rakyat.
“Kalau Najib nak gunakan serangan peribadi, ia sebenarnya membuka pekung di dada beliau sendiri,” katanya.

ref: 
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: TAK GENTAR DI LEMBAH PANTAI TAPI PILIH TERUSKAN PERJUANGAN ANWAR

Pesona Nik Omar telah ingatkan bukan Melayu kepada Nik Aziz. 
ARIF ATAN dan WAN ZAHARI SALLEH 
Nama Ustaz Nik Omar sedang meningkat naik dalam arena politik Malaysia apabila beliau membawa mesej perpaduan dan kasih sayang.

Kemunculan Nik Omar Nik Aziz ke pentas-pentas ceramah di Lembah Klang telah mendapat sambutan hebat orang bukan Melayu sebagaimana mereka menghormati Tok Guru Nik Aziz sebelum ini.

Selepas beliau berceramah di Shah Alam petang semalam dan di Putrajaya malam tadi, media sosial dilimpahi dengan komen-komen mereka terhadap Nik Omar.

Anak kedua bekas Menteri Besar Kelantan, Almarhum Nik Aziz Nik Mat itu dilihat mewarisi karisma kepimpinan ayahnya yang lembut berbahasa dan bersikap terbuka meraikan orang bukan Islam.

Hal itu dapat dilihat pada paparan komentar ketika program itu disiar secara langsung dengan meraih setinggi 62,000 tontonan menerusi Facebook rasmi atas akaun Dr. Mahathir bin Mohamad.

Ibarat mana tidak tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi, pesona Nik Omar yang meneruskan perjuangan ayahandanya dalam AMANAH mengundang kekaguman segenap lapisan masyarakat ketika berbaki lagi enam hari untuk 14.9 juta rakyat Malaysia membuang undi.

Mengikuti cara dan pengisian ucapan Nik Omar, ramai yang memberitahu mengingatkan mereka akan Almarhum Nik Aziz sebagai pemimpin yang disayangi dan dihormati banyak pihak.

MESEJ KASIH SAYANG
Ceramah Nik Omar di Shah Alam yang membawa mesej kasih sayang untuk sesama Islam dan juga dengan bukan Islam.

“May God bless all of us in Malaysia from now n forever. Peace for all. Thank for the inspiring speech Nik Omar,” tulis Fung Fong.

(Semoga Tuhan merahmati kita di Malaysia dari sekarang hingga selama-lamanya. Keamanan untuk semua. Terima kasih atas ucapan yang penuh memberangsangkan Nik Omar)

Christopher Lee pula menulis, “Islam is beautiful through Nik Omar.”

(Islam itu indah melalui Nik Omar).

Chris Cheng Lai Peng pula menulis, “What a speech Nik Omar…You are so like your father TGNA!!! May Allah blessed you!! If your dad was alive he would have been do proud!!! Hidup PH.”

(Ucapan apa ini Nik Omar. Awak saling tak tumpah TGNA!!! Semoga Allah merahmati anda!!! Jika ayah mu masih hidup, dia tentu berbangga dengan mu!!).

Pengguna Facebook, Wilson Wong mengucapkan selamat maju jaya kepada Ustaz Nik Omar dan menganggap calon PH yang bertanding di kerusi Dun Chempaka itu antara individu yang dihormatinya.

Sementara itu, Ganesh Raj menulis, “Kami bangga dengan anda. Saya melihat TGNA (Tuan Guru Nik Aziz) dalam diri anda” manakala Erica Phoon berkata, “Nik Omar, anda akan buat ayahmu berbangga.”

Pendapat sama diluahkan Victoria Loh yang menyifatkan Almarhum Nik Aziz sentiasa berada bersama Nik Omar.

“Kami bangga dengan kamu. Semangat Nik Aziz terus hidup selama-lamanya,” kata Loh lagi.

Netizen juga berpendapat Nik Omar seorang pemimpin yang bersifat rendah diri apabila membahasakan diri sebagai ‘ambo’ (hamba iaitu saya) serta menggunakan gelaran ayahanda dan bonda kepada Tun Mahathir dan Tun Dr Siti Hasmah.

Pecah rekod penonton siaran langsung malam tadi Putrajaya. Semasa Nik Omar berucap sudah pecah rekod lepas, semasa Tun Dr Mahathir lagi meningkat.

Antaranya, Saravaswaran Gunalan berkata, “Beliau sama seperti ayahnya Nik Aziz. Orang yang merendah diri” juga diakui sama Chan Sp yang berpendapat, “Good father good son.”

Kesemua tulisan ini muncul selepas ucapan Nik Omar di Shah Alam dan Putrajaya malam tadi.

Ketika berucap di Seksyen 8 Shah Alam, Nik Omar mencerita antara memori beliau dengan Allmarhum Nik Aziz.

Antaranya Nik Aziz memberitahu suatu pagi dia demam tetapi mahu berjumpa juga dengan Karpal Singh bagi meraikan harijadinya.

“Pagi ayah beritahu dia demam tetapi nak jumpa juga Karpal Singh untuk raikan harijadinya. Petang saya dapat tahu ayah sudah berada bersama Karpal di Pulau Pinang,” cerita Nik Omar.

Menurut Nik Omar, pilihan raya kali ini bukan soal pilih agama tetapi memilih pasukan mana untuk mentadbir negara.

“Kita bersama-sama berlumba membuat kebajikan – fastabikul khairat.

“Bagi ambo, kita kena pilih pasukan terbaik untuk tadbir negara iaitu Pakatan Harapan,” katanya disambut tepukan gemuruh para hadirin.

Berikut antara petikan komentar lain yang turut memuji pesona kepimpinan Nik Omar ketika menonton secara langsung ucapan anak bekas Mursyidul Am Pas itu di Putrajaya:

Jchanet Tan – God bless you… this May 9th will be the day.

Kogee Sinniah – We must unite, unite, unite… respect each other, work hard together, love each other.

Brian Low – We have found our future Minister of Religion.

Sai Murugan N – My respect to him grows more and more!!

Ken Ken – ISLAM IS GREAT… NIK OMAR CAN BECOME A GREAT LEADER…

Michelle Cheong – Well said Mr Nik. We respect all religion in Malaysia. BN always used religion to create hatred between the races.

Ken Ken – I FEEL HAPPY LISTENING TO THIS MAN TALKING… A GREAT INSPIRATION…

Fung Fong – Best said Nik Omar! Thanks for your encouraging words!

Meggie Teoh – You have all our support Nik Omar.

Valentina E. Pinji-Rajatin – Respect Nik Omar. A true leader!

Sum Km – His DAD must be so proud of him today…for doing the right thing.

Michelle Cheong – Nik Omar, your father will be so proud of you.
at 5/04/2018 12:12:00 PTG

ref: 
KERENGGA: Pesona Nik Omar telah ingatkan bukan Melayu kepada Nik Aziz

... 

Tiada ulasan: