Google+ Badge

Rabu, 20 Jun 2018

Ilmu - iblis laknatullah lebih tinggi ilmunya dari manusia. 7792.


Beza pemilik/pengamal ADAB dengan ILMU. 

Ilmu - iblis laknatullah lebih tinggi ilmunya dari manusia dan iblis laknatullah langsung tidak beradap pada Allah Subhanahuwatalla. 

Adab dapat mengekang kesombongan, melindungi mata hati dari berkata kesat serta bertingkah laku keji seperti, memperlekeh orang lain dan memaki hamun. 

Adab juga melindungi manusia hamba Allah Subhanahuwatalla dari berjiwa subahat, melakukan fitnah, hasad dengki dan khianat.  

Adab juga melindungi ilmu yang dimiliki manusia dari melakukan kebathilan, kerana menyedari ilmu hanyalah pinjaman Allah Subhanahuwatalla dan mempergunakannya untuk menyembah Allah Subhanahuwatalla. 

Ingatan buat adik beradik  jaga hubungan silaturrahim kalian ....

Diceritakan alHajjaj pernah menangkap dan memenjarakan 3 org penjenayah. Lalu dijatuhkan hukuman bunuh ke atas mereka bertiga. Sebaik-sahaja ketiga2 penjenayah itu dibawa ke hadapan tukang pancung, alHajjaj terlihat seorang wanita cantik menangis teresak-esak. 

Kata alHajjaj: "Bawakan wanita itu ke mari." Wanita itupun dibawa ke hadapan alHajjaj.
Kata alHajjaj: "Apa yg menyebabkan kamu menangis?" 

Jawab wanita itu: "mereka bertiga yg engkau telah jatuhkan hukuman pancung itu, salah seorgnya adalah suamiku, seorg lagi saudara kandungku dan seorg lagi adalah anak, buah hatiku, bagaimana aku tidak menangis?" 

Simpati dgn wanita tersebut, alHajjaj bersetuju utk memberi kemaafan kpd salah seorg dr mereka bertiga yg lebih disayangi olehnya. 

Kata alHajjaj: "pilihlah mana2 salah seorg dr mereka bertiga utk diberikan kemaafan." alHajjaj menyangka sudah tentu wanita tersebut akan memilih anaknya.

Suasana menjadi senyap seketika. Semua penglihatan tertumpu kpd wanita tersebut, siapakah yg akan dipilihnya utk mendapat keampunan dan bebas dr hukuman pancung?

Tiba2 wanita itu bersuara memecahkan kesunyian, kata beliau: 

"AKU MEMILIH SAUDARA KANDUNGKU."

Terperanjat alHajjaj... dgn segera beliau bertanya kenapa kamu memilih saudaramu? Tidak yang lain?

Jawab wanita itu dgn bijaksana: "Adapun suami itu masih ada." iaitulah suami boleh sahaja diperolehi dgn mengahwini lelaki yang lain. 

Adapun anak, boleh sahaja dilahirkan lagi. 
Manakala saudara kandung adalah suatu yg tidak mungkin diperolehi lagi, kerana mustahil utk aku menghidupkan semula bapa dan ibuku." 

alHajjaj berasa kagum dgn wanita tersebut lalu diberikan kemaafan kepada ketiga2 pesalah.

Pengajaran: Adik beradik kandung tiada gantinya. Biasanya kita tidak merasai nilai adik beradik kandung melainkan setelah mereka tiada. Justeru jagalah hubungan dgn mereka kerana ketiadaan mereka ini tiada GANTI nya lagi.
😎😎😎





























Tiada ulasan: