Selasa, 5 Jun 2018

JELAI 2017 itulah saat paling dekat dengan Tun PM n Tun Hasmah. Alhamdulillah. 7753


http://ms.harunyahya.com/ms/Artikel/160171/allah-telah-memerintahkan-muslim-untuk

YANG di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V memperkenankan pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Datuk Wan Ahmad Dahlan Abdul Aziz berkata, atas nasihat Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Seri Paduka telah menitahkan perkara itu mengikut Perkara 145 (1) Perlembagaan Persekutuan. 

“Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XV menyeru semua rakyat Malaysia untuk menerima bahawa pelantikan Peguam Negara Malaysia tidak patut menimbulkan konflik ke atas kaum atau agama, kerana semua rakyat Malaysia harus dilayan dengan adil tanpa mengira bangsa dan agama,” katanya.

Dalam kenyataan bertarikh 4 Jun yang dihantar Istana Negara hari ini, Wan Ahmad Dahlan berkata, Seri Paduka bertitah bahawa pelantikan tersebut tetap memelihara hak keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera serta kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan.

"Setelah mengambil kira pandangan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja tentang pelantikan (i) Peguam Negara Malaysia, (ii) hak Bumiputera serta (iii) peranan Majlis Raja-Raja di bawah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Tuanku juga memperkenan penamatan perkhidmatan Tan Sri Mohamad Apandi Ali sebagai Peguam Negara oleh kerajaan Malaysia,” katanya.

Wan Ahmad Dahlan berkata, Yang di-Pertuan Agong turut menzahirkan rasa dukacita dan bimbang terhadap laporan media yang tidak tepat dan bersifat negatif kebelakangan ini, yang dilihat boleh mengancam keamanan dan keharmonian Malaysia.

“Seri Paduka Baginda menitahkan bahawa Baginda mempunyai kewajipan untuk menegakkan peruntukan-peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan memelihara hak-hak orang Melayu dan Bumiputera serta melindungi agama Islam,” katanya.

Baru-baru ini, Dr Mahathir telah mencadangkan peguam terkemuka Tommy Thomas sebagai calon Peguam Negara bagi menggantikan Mohamad Apandi, kepada Yang di-Pertuan Agong.

Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 5 Jun 2018 @ 5:51 AM

ref:

Akhirnya Agong perkenan lantik Tommy Thomas sebagai Peguam Negara

Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V telah memperkenankan pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Datuk Wan Ahmad Dahlan Abdul Aziz berkata atas nasihat Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Agong telah menitahkan perkara itu mengikut Perkara 145 (1) Perlembagaan Persekutuan.
“Ke bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XV menyeru semua rakyat Malaysia untuk menerima bahawa pelantikan Peguam Negara Malaysia tidak patut menimbulkan konflik ke atas kaum atau agama, kerana semua rakyat Malaysia harus dilayan dengan adil tanpa mengira bangsa dan agama,” katanya.

Dalam kenyataan bertarikh 4 Jun yang dihantar Istana Negara kepada Bernama awal pagi ini, Wan Ahmad Dahlan berkata Agong bertitah bahawa pelantikan tersebut tetap memelihara hak keistimewaan orang Melayu dan bumiputera serta kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan.

"Setelah mengambil kira pandangan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja tentang pelantikan (i) Peguam Negara Malaysia, (ii) hak Bumiputera serta (iii) peranan Majlis Raja-Raja di bawah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Tuanku juga memperkenan penamatan perkhidmatan Tan Sri Mohamad Apandi Ali sebagai Peguam Negara oleh kerajaan Malaysia,” katanya.

Wan Ahmad Dahlan berkata Yang di-Pertuan Agong turut menzahirkan rasa dukacita dan bimbang terhadap laporan media yang tidak tepat dan bersifat negatif kebelakangan ini, yang dilihat boleh mengancam keamanan dan keharmonian Malaysia.

“Seri Paduka Baginda menitahkan bahawa baginda mempunyai kewajipan untuk menegakkan peruntukan-peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan memelihara hak-hak orang Melayu dan Bumiputera serta melindungi agama Islam,” katanya.

Baru-baru ini, Dr Mahathir telah mencadangkan peguam terkemuka Tommy Thomas sebagai calon Peguam Negara bagi menggantikan Mohamad Apandi, kepada Yang di-Pertuan Agong.-Bernama at 6/05/2018 06:00:00 PG

ref: 
Hazwan Faisal Mohamad dan Manirajan Ramasamy
cnews@nstp.com.my
KEMENTERIAN Kewangan mendakwa menemui satu lagi skandal daripada fail merah membabitkan nilai RM9.4 bilion yang dipercayai berkaitan dengan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) dan Jho Low.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, transaksi mencurigakan itu membabitkan syarikat Suria Strategic Energy Resources Sdn Bhd (SSER) yang dibayar 88 peratus atau RM8.3 bilion walaupun hanya 13 peratus kerja siap dilakukan.

Katanya, SSER adalah anak syarikat milik penuh Kementerian Kewangan yang ditubuhkan pada 19 Mei 2016 bertujuan menjalankan dua projek berasingan iaitu Multi Product Pipeline (MPP) dan Trans Sabah Gas Pipeline (TGPP) yang diluluskan Kabinet pada 27 Julai 2016.

“Kontrak kedua-dua projek ini diberikan kepada China Petroleum Pipeline Bureau (CPPB) pada 1 November 2016.

“Setakat ini, sebanyak RM8.25 bilion atau 88 peratus daripada keseluruhan nilai projek sudah dibayar kepada CPPB walaupun hanya 13 peratus kemajuan projek direkodkan,” katanya pada sidang media di Kementerian Kewangan di Putrajaya, hari ini.

Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 5 Jun 2018 @ 2:59 PM

ref:
Bongkar rahsia RM9.4b fail merah | Harian Metro
WAWANCARA
Siti Hasmah: Rakyat tugaskan saya untuk jaga PM
Geraldine Tong & Norman Goh  |  Diterbitkan 5 Jun 2018, 8:10 pagi  |  Dikemaskini 5 Jun 2018, 11:02 pagi
WAWANCARA | Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mempunyai tugas yang perlu dilakukan untuk rakyat selepas memegang jawatan itu.

Namun bagi isterinya Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali, rakyat pula meletakkan tanggungjawab dan kepercayaan kepadanya supaya menjaga suaminya.

"Bagi saya, yang sangat rapat dengannya, tinggal pun serumah, saya bimbang mengenai kesihatannya.

"(Saya katakan kepadanya) "Saya jaga awak. Ini kewajipan saya sekarang. Awak ada tanggungjawab kepada rakyat dan saya mempunyai kewajipan untuk awak. '
"'Orang ramai minta saya menjaga awak dan saya hanya memainkan peranan saya'," katanya dalam satu wawancara bersama Malaysiakini di Yayasan Kepemimpinan Perdana semalam.

Berpakaian baju kurung berwarna keemasan, Siti Hasmah yang berusia 92 tahun kelihatan ceria ketika diwawancara.

Ketika dimaklumkan bahawa netizen meminta agar suaminya berehat daripada jadualnya yang ketat, Siti Hasmah menyokong saranan itu.

Siti Hasmah - seorang doktor seperti Mahathir - berkata beliau telah cuba meyakinkan suaminya agar berhenti sejenak sejak sebelum memegang jawatan perdana menteri lagi, tetapi usaha itu gagal.

"Dia akan kata, 'Saya baik, saya baik'. (Dia sedang) bersemangat, jadi saya perlu bersemangat bersamanya kerana saya mengikutinya ke mana sahaja dia pergi," katanya.

Bagaimanapun, Siti Hasmah berkata beliau kadang-kala harus bertegas terhadap suaminya itu apabila membabitkan soal kesihatan.

"Kadang-kala saya berbuat begitu. Saya sangat mendesak. Saya katakan 'Saya tak peduli'," katanya.

Ceramah lewat malam

Siti Hasmah berkata, jadual suaminya amat padat pada kempen Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14)  sehingga harus menghadiri ceramah di seluruh negara hampir setiap hari sehingga lewat malam.

Disebabkan Mahathir menjadi 'superstar' dalam setiap ceramah yang dihadiri, pihak penganjur biasanya menetapkan suaminya itu berucap di pentas pada jam 10.45 malam ke atas.

Bagaimanapun, Siti Hasmah berkata beliau masih terkejut dengan reaksi orang ramai dalam setiap ceramah yang dihadiri sepanjang tempoh berkempen.

"Ia luar biasa, terutama apabila mengikuti kempen terakhir. Walaupun hujan dan tanah becak, orang ramai duduk di atas tanah dan tidak bergerak sama sekali. Mereka sedia mendengar," katanya.

Saat yang tidak dapat dilupakan, kata Siti Hasmah adalah apabila orang ramai yang menghadiri ceramah 'menyalakan' telefon bimbit mereka apabila diminta berbuat demikian.

"Paling menarik bila mereka kata, sekarang nyalakan lampu' dan kamu akan dapat lihat ribuan lampu.

"Walaupun saya tak dapat melihat ramainya orang di hadapan kami, saya dapat melihat mereka di dalam lampu, bersinar.

"Ia adalah sesuatu yang harus diingati. Mereka sokong apa yang mereka mahukan," katanya.

Katanya, walaupun beliau dan suami telah melalui banyak kali piliha raya, namun detik seperti itu menyebabkan kempen PRU14 'luar biasa' dan sukar dilupakan.
ref: 
Siti Hasmah: Rakyat tugaskan saya untuk jaga PM

JELAI 2017 itulah saat paling dekat dengan Tun PM n Tun Hasmah. Alhamdulillah sy n kwn² geng bikers pengiring dpt keizinan bertemu dan bersua muka dgn Tun n Bonda. Waktu itu bertemu beliau n bonda yg baru selesai dinner sebelum kami iring bergerak ke lokasi ceramah.
Alhamdulillah cuma rasanya now sy xpunya lgi peluang jumpa Tun n Bonda mcm tuu hari. Hihihi
Hope bonda pun jaga kesihatan jua kerana Allah.
Salam sayang utk Tun PM n Bonda.
Aamiin
nota: gambar sebagai hiasan bike yg sama model, yg saya gunakan waktu itu mengiringi Tun PM n Bonda 😎🇱🇷

Antara Tommy dan Apandi...

Sekarang baru saya faham. Tommy Thomas menjadi pilihan Kabinet kerana dia adalah peguam yang paling berpengalaman dan berwibawa untuk memastikan Najib dan kroninya dapat disabitkan kesalahan dalam kes 1MDB. 

Kepakaran Tommy Thomas ini dalam undang-undang dan perlembagaan boleh dilihat sama seperti kepakaran ahli Council of Elders dalam bidang ekonomi dan kewangan. That is how highly respected, knowledgeable and experienced he is.

Sebenarnya perlantikannya bersifat sementara dalam tempoh Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri untuk pendakwaan korupsi negara. Sekarang ni ada pihak sedang cuba sabotaj perlantikkan peguam negara kerana panik dengan ketelusan & ketegasan Tommy Thomas dalam membuat pendakwaan. Yang takut tu lah yang salah, sebab Tun Mahathir jadi PM sementara saja dan sekali dengan pelantikan yang dibuat oleh Tun M, tapi kenapa ada pihak yang menggunakan royal ni takut? Takut bocor ke? 

Hal Syariah bukan bidang kuasa Peguam Negara...
Story kat SINI dan SINI 
Kes 1MDB ini sangat kompleks dan Najib dan kroninya sudah pun memulakan percaturan awal untuk memastikan mereka dapat mengagalkan pendakwaan. Najib sudahpun menggunakan khidmat bekas Peguam Negara Amerika Syarikat, John Ashcroft untuk mewakilinya.  
Jika Peguam Negara yang juga Pendakwa Raya Negara gagal dalam kes 1MDB ini, Najib dan kuncu-kuncunya akan terlepas begitu sahaja. Dan inilah yang Najib dah mula buat. Perasan tak status-status FB Najib Razak sejak kebelakangan ni macam berilmiah dan cerdik sikit? Ini salah satu strategi dia untuk menang dalam kes 1MDB.


Jadi, kriteria penting disebalik perlantikan Peguam Negara ini ialah pendakwaan Kerajaan Malaysia terhadap Najib dalam kes 1MDB ini. Kerana krisis ini adalah skandal kewangan paling besar di DUNIA. But being Malay and Muslim Malaysians, we always talk about race and religion first.

Dan sekarang ni kita boleh faham tak? Sepatutnya sebagai orang Islam, kita soal semula diri kita - Kenapa tidak ada orang Melayu Islam yang sehebat dan setanding Tommy Thomas? Di mana kita orang Melayu Islam ini apabila diperlukan untuk selamatkan dan bantu negara?

Lagi mau gaduh. Jom cermin diri kita! - f/bk

Agong perlu melaksanakan syor kerajaan...
Story kat SINI dan SINI  
Langit tak selalu cerah...

1. Siapa sangka seorang insan yang usianya hampir 93 tahun yang pernah dicaci , dikutuk dan dimaki hamun dengan kata - kata kesat seperti "orang tua nyanyuk ", "tak sedar diri”, "bodoh", "stupid" dan berbagai bagai cemuhan lagi mampu menumbangkan Najib yang hampir 30 tahun lebih muda dari beliau.

2. Siapa sangka bahtera lanun Bugis yang konongnya kuat dan hebat akhirnya tenggelam juga dek kerana ketamakan dan kerakusan sendiri, justeru ia dengan sendirinya memalukan masyarakat Bugis itu sendiri.

3. Siapa sangka rakyat kali ini telah tidak sanggup membenarkan diri mereka terus ditipu, diperbodoh, diugut dan dizalimi oleh mereka ysng telah diberi kepercayaan sejak sekian lama.

4. Siapa sangka, akhirnya pada hari Rabu 9hb Mei 2018 , hanya 2 hari sebelum UMNO menyambut ulangtahun kelahirannya yang ke 72 tahun berserta parti - parti komponen dalam Barisan Nasional ( BN ) berjaya ditumbangkan.

5. Siapa sangka Najib, Perdana Menteri ke 6 yang merupakan anak Tun Razak , Perdana Menteri ke 2 sanggup melakukan pembohongan, penipuan dan rompakan demi rompakan dengan sewenang - wenangnya tanpa punyai perasaan malu dan takut.

6. Siapa sangka buat pertama kali dalam sejarah Negara ini sejak Merdeka, seorang bekas Perdana Menteri dan Presiden UMNO, parti yang tertua dan terbesar akhirnya akan didakwa di mahkamah atas tuduhan mencuri , merompak , menyalahguna kuasa dan lain - lain pertuduhan lagi.

7. Siapa sangka UMNO semasa Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj dan Tun Abdul Razak yang pernah menentang komunis dengan bantuan Askar Melayu dan 'Home Guard' tiba - tiba di bawah pimpinan Najib bukan sahaja menjalin persahabatan dengan mereka bahkan sanggup mengadaikan tanah - tanah strategik seperti Lapangan Terbang Tentera Udara Sungai Besi dan memberi projek - projek raksaksa kepada Komunis China.

8. Siapa sangka lagu ciptaan Allahyarham P Ramlee disuatu ketika dahulu 'Ku Sangka Panas Hingga Ke Petang , Rupanya Hujan Di Tengah Hari' menjadi kenyataan pada hari ini - ALFATIHAH.

9. Siapa sangka pandangan Dr. Mahathir kira - kira 30 tahun dahulu bahawa pada 2020 atau awal lagi, akibat sikap pemimpin - pemimpin UMNO berlumba - lumba merebut jawatan dan politik wang ketika itu, orang Melayu akan menolak UMNO itu sendiri, telah pun terbukti kebenarannya.

10. Siapa sangka Tun Dr. Mahathir Mohamad yang pernah menjadi PM ke 4 selama 22 tahun mulai 1981, akhirnya diberi kepercayaan oleh majoriti rakyat jelata sekali lagi memimpin negara ini sebagai Perdana Menteri ke 7.

11. Kepada Pakatan Harapan ( PH ) jadikanlah apa yang berlaku kepada UMNO dan BN ini sebagai IKTIBAR.

12. Jika pokok yang besar dan kuat mampu ditumbangkan, apatah lagi dahan yang masih rapuh.

13. Semoga dahan itu bukan saja tidak dicantas malah perlu diperkuatkan lagi bagi menghadapi angin kencang dan ribut yang mungkin berlaku.

14. Sejak PRU ke 12 dalam tahun 2008 dan PRU ke 13 dalam tahun 2013 , pembangkang ketika itu yang terdiri dari PKR , DAP dan PAS - Tamrin Tun Ghafar

Rejecting a “clean” Tommy Thomas
as AG – Dr.M’s bait for the monarchies...

Mahathir is on a mission impossible to reform the country’s 61 years of tyrannical rule under previous Barisan Nasional (BN) coalition government. Even if it’s true that he is trying to correct his 21 years of iron-fist rule, to reform the system within 2 years is next to impossible. But the 93-year-old man has very little time to spare, considering his advanced age.

Not everyone is impressed with the new government though. Even foreigners can’t accept the fact that Malaysia is probably moving towards becoming the Norway of Asia – giving rival neighbour Singapore a run for its money. As component parties within BN are engaged in dog-bite-dog drama, while licking their wounds, a crisis appears to have exploded.

Apandi Ali, an extremely corrupted Attorney General appointed by ex-Prime Minister Najib Razak, has refused to resign with dignity. Mr. Ali has been under the illusion that he’s still untouchable, and can only be removed through a tribunal. Without a functioning Attorney General Chambers, the new government is facing many legal issues, including prosecuting Najib.

Now, the King and other Malay rulers have shown their real agenda. Apparently, “Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V (the King)”, has sparked a major disagreement with PM Mahathir Mohamad, who proposed to appoint senior lawyer Tommy Thomas (below) as the new Attorney General. The King’s refusal was largely due to the fact that Thomas isn’t a Malay-Muslim.

Image result for Tommy Thomas – The Choice As The Next Attorney General
Heck, not only Tommy Thomas isn’t a Malay-Muslim but an ethnic-Indian, he is also a Christian. However, after Mr. Thomas received massive support from Malaysians, especially the netizens, as well as coalition’s leaders, there has been a new twist to the story from the palace. The King now argues that he wants somebody who has been a judge or even a retired judge.

The palace argues that the King isn’t a racist considering he accepted DAP secretary-general Lim Guan Eng, an ethnic-Chinese, as the Finance Minister. The King wants an Attorney General who is able to advise him on Syariah matters too. Mahathir, however, countered that the Solicitor General can handle that job but the King insisted the A.G. should be the one advising him.

Without the King realizing it, he was caught shooting his own foot as he tries very hard to justify that he wasn’t a racist and certainly not a religious bigot. How can he claim not being a racist when he insisted the A.G. must be able to advise him on Syariah matters? How can a non-Muslim attorney general advise him on the Islamic matters is beyond comprehension. There’s no such thing as half-pregnant.

The Federal Constitution doesn’t prohibit a non-Malay or a non-Muslim to be appointed as the Attorney General. It’s only by tradition that the previous BN government had practiced the racist policy – appointing only a Malay-Muslim as Attorney General. Syahredzan Johan, a constitutional lawyer, said the King and the Council of Rulers have no constitutional basis to interfere in the appointment.

Image result for Malaysia Yang di-Pertuan Agong - Sultan Muhammad V
Yang di-Pertuan Agong - Sultan Muhammad V

Syahredzan said – “The King does not have the discretion to choose the Attorney-General. He must do so at the advice of the prime minister. The Council of Rulers have an even lesser role. The King does not need to consult the Council of Rulers. The only requirement is that the person must be qualified to be a Federal Court judge.”

Article 145(1) of the Federal Constitution states that “the YDPA shall, on the advice of the Prime Minister, appoint a person who is qualified to be a judge of the Federal Court to be the Attorney General for the Federation”. Article 40(1A) of the Federal Constitution states that the YDPA in such circumstances must accept and act in accordance with the advice of the Prime Minister.

Truthfully, when ex-PM Najib Razak sacked former A.G. Gani Patail in July 2015 as he was finishing the charge paper to prosecute the prime minister, and subsequently the appointment of friendly-Apandi Ali as the new Attorney General, the then-Agong (King) obediently consented. So why wasn’t there a problem during Najib regime but is a major problem with Mahathir administration?

If you care to study the body language of Sultan Muhammad V (the King) during the swearing in of Mahathir Mohamad as the Malaysia’s 7th Prime Minister on May 10th, obviously the Agong wasn’t happy with the ceremony. Like his good buddy Najib Razak, the Sultan of Kelantan was equally shocked with the stunning victory of the Pakatan Harapan coalition.

Mahathir Swearing-In Ceremony As 7th PM 

Now that the new government wants to sack Apandi Ali and appoint Tommy Thomas, the monarchy appears to be interfering with the running of the government. He has forgotten that Malaysia is a constitutional monarchy, not absolute monarchy. More importantly, agreeing to a no-nonsense A.G. means even the monarchy will be subjected to the rule of law, which could jeopardise sultans’ interest.

But the biggest question here is not Sultan Muhammad V of Kelantan, as the Agong, playing politics to undermine Mahathir administration. The biggest question here is – had not Mahathir anticipated such rejection from the monarchy in the first place? As we had written previously, the monarchies should be careful what they wish for. Mahathir wasn’t born yesterday.

It looks like with the exception of the Sultanate of Johor, the rest of the monarchies had forgotten how Mahathir stripped the once powerful but arrogant sultanates of their immunity. And for a country with only 32-million populations, Malaysia has a jaw-dropping nine (9) monarchies. And if you add in the Agong, who is elected every 5 years among themselves, there are 10 monarchies.

So, did the old but cunning Mahathir deliberately throw a cat among the pigeons? Now that the palace said the King doesn’t care whether the Attorney General is an Indian, Chinese or Malay, what will happen if Mahathir presents the following 4 names as demanded by the King – Gopal Sri Ram, Tommy Thomas, Ambiga Sreenevasan and Ramkarpal Singh?

Image result for apandi ali-menari
Attorney-general-Apandi Ali-dancing-with-ministers

Will the King choose Gopal Sri Ram as he fits the bill the most or none at all because all of them are not Muslims? Can you see how the King will be humiliated as Mahathir hangs him out to dry? At the end of the day, Mahathir is telling the people hungry for reforms and angry for blood that it isn’t his fault that Najib cannot be prosecuted or reforms cannot take place.

Mahathir is giving the monarchies enough rope to hang themselves when they choose to play politics. The monarchies will be seen as protecting crooks Najib and Rosmah. The monarchies will be seen as preventing a clean judiciary. The monarchies will be seen as practicing racism. The monarchies will be seen as worshipping a corrupt system. The monarchies will be seen as irrelevant and a wastage.

After all, the people have been told horror stories by newly appointed MACC (Malaysian Anti-Corruption Commission) Chief Commissioner Mohd Shukri Abdull – that the commission have met with the Conference of Rulers twice to assist on the progress of the investigation of 1MDB scandal but were left “disappointed” – because the monarchies had chosen to turn a blind eye.

People are flabbergasted why the King refuses to appoint a clean candidate as the A.G. People are asking – what is so important about appointing a Malay-Muslim as the country’s top lawyer. Apandi Ali was the best Malay-Muslim A.G. money can buy who was appointed by Najib and endorsed by the Agong (King) and see what had they done to the country. - ft

How is your relationship 
with Anwar Ibrahim? 

We have always been friends but politics is different. Anwar and I have known each other for a long time. I just want to mention I met him in prison numerous times. We discussed how to topple the previous government and with the support of the rakyat, we succeeded. We must stay united and deliver our promises to them.

Anwar had served in various ministries and his last post was deputy prime minister. Nobody can run a government alone. A PM needs a Cabinet that supports him and honest civil servants with integrity. He also needs good, honest advisers and must never forget the rakyat. Anwar is aware of all these. Continue Reading...

Image result for Piala Dunia 2018


Image may contain: 6 people, people smiling, text


Image may contain: text

Image may contain: text
ref:
tumpang sekole...?: Antara Tommy dan Apandi...






































































Mana suara Majlis Presiden Pakatan Harapan dalam isu Tommy Thomas


Tommy Thomas meresahkan penyokong melayu Pakatan Harapan

Cadangan melantik Tommy Thomas sebagai Peguam Negara oleh Pakatan Harapan atau lebih tepat lagi Tun Mahathir dengan para penasihatnya telah membuatkan ramai nitizen terutama penyokong PH semakin resah gelisah.

Aku termenung sekejap di atas sejadah. memohon doa agar segala bala tidak melanda Malaysia. Terkedu aku dengan berita panas beberapa hari ini.

Tommy Thomas, mengapa dia?

Pertama aku kena jawab dengan rakan-rakan yang tidak mengundi PH, lebih tepat lagi dari ahli PAS. Mereka bukan PAS berkaler hijau pekat, tetapi mereka mendokong perjuangan Islam.

Sebelum PRU 14 dan beberapa hari selepas PRU 14. Kami bertegang leher mempertahankan pendapat masing-masing. Malah ada rakan sekopi sudah 'tawar' untuk keluar minum bersama. Gara-gara fahaman berbeza.

"ko tunggu bila PH menang, negara akan tukar jadi liberal. Islam akan diketepikan"

"Keputusan akan dibuat mengikut majoriti .. mungkin telunjuk pihak tertentu (bukan Islam)"

Aku berkeras menafikan pendapat tersebut, kerana aku yakin dan percaya, ahli parlimen Islam dalam PH tidak akan sesekali membelakangi perlembagaan. Apakah pendapat aku salah sekarang?

Apakah perlantikan Tommy Thomas menyalahi perlembagaan?

Apabila aku membelek sana-sini dalam internet, banyak pendapat aku jumpa. Antaranya kata tidak menyalahi perlembagaan, ada juga yang mengatakan menyalahi perlembagaan kerana DYMM Agong perlu seorang Peguam Negara yang boleh mansihati beliau dalam hal - ehwal agama Islam. Macam mana Tommy Thomas boleh berbuat demikian kepada Agong? Betulkah dakwaan ini?

Aku tahu ini adalah hak kepimpinan untuk memilih calon yang terbaik untuk negara.

Aku juga berharap Tun Mahathir dan Majlis Presiden dapat bertindak mengikut naluri rakyat yang berbansa melayu dan Islam. Apabila Majlis Raja-Raja sendiri 'kurang senang' dengan nama tersebut, maka kami yang rakyat bawahan juga tidak bersetuju.

Di mana Presiden AMANAH, Presiden PKR, Muhyiddin, Azmin Ali dan beberapa lagi orang kuat dalam PH? Sunyi sepi? Jangan bilang mereka sudah buat keputusan sama.

Jangan buat pengundi melayu Islam 'kurang senang' dengan tindakan kalian.

Biarlah kami kecapi dulu nikmat kejayaan ini untuk lima tahun.

Mana suara Majlis Presiden Pakatan Harapan dalam isu Tommy Thomas ~ Menconteng Untuk Perubahan™

04 June 2018 
Bahaya Nafi Pilihan Rakyat... 
Pada 9 Mei rakyat jelata telah membuat keputusan. Mereka memilih Pakatan Harapan (PH) yang antara lain, menjanjikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri dan Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Kini sudah lebih 20 hari kerajaan baru PH mentadbir. Alhamdulillah segala-galanya berlaku dalam suasana aman damai walaupun ada saat-saat yang mencemaskan.

Jadi janganlah ada mana-mana pihak – dari mahligai yang bergemerlapan kepada lorong belakang yang hanyir dan gelap – cuba mencabar kesahihan kuasa rakyat.

Ketua Umum PH, Datuk Seri Anwar Ibrahim, ditajukberitakan sebagai berkata beliau bimbang dengan perbezaan pendapat dalam PH.

Saya katakan begini kepada sahabat lama saya itu: Jangan sekadar bimbang saja. Sebagai orang tua kita lakukanlah yang terbaik bagi mengukuhkan perpaduan dalam pakatan kita.

Sesiapa pun, si papa atau raja akan mengundang tindak balas yang setimpal sekiranya mereka cuba menidakkan pilihan rakyat jelata dan undang-undang negara.

Seperti saya nyatakan berulang kali, dalam dunia tanpa sempadan yang dipacu oleh media sosial ini, tidak seorang atau satu hal pun akan terlepas daripada pandangan umum.

Dunia hari ini bukan lagi dunia “raja dalam rumah buat kira-kira. Suri dalam dapur makan roti gula”.

Rakyat jelata mahu tahu dan terpaksa diberi tahu kira-kira apa yang raja sedang buat dan berapa harga roti yang dimakan suri kerana rakyat jelata lah yang membiayai keperluan mereka. Bukan puluhan atau ratusan ribu ringgit tapi ratusan juta!

Maka sewajarnyalah kira-kira yang raja buat itu demi kebaikan rakyat jelata dan bila ada raja, ada lah permaisurinya.

Dayang tepi kolam yang sedang mahu jemur tepung tidak lagi mahu dipatuk hidungnya oleh burung hitam.

Ini adalah kerana raja, isteri raja, dayang dan rakyat jelata kini berada di abad ke-21 dan bukan lagi di zaman dongeng, mitos serta rekaan di mana raja adalah kudrat.

[Secebis daripada Perlembagaan: Perkara 40 - Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat.

(1) Pada menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini atau undang-undang persekutuan, Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat Jemaah Menteri atau nasihat seseorang Menteri yang bertindak di bawah kuasa am Jemaah Menteri, kecuali sebagaimana yang diperuntukkan selainnya oleh Perlembagaan ini; tetapi Yang di-Pertuan Agong berhak, atas permintaannya, untuk mendapat apa-apa maklumat berkenaan dengan pemerintahan Persekutuan yang boleh didapati oleh Jemaah Menteri.

(1A) Pada menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini atau undang-undang persekutuan, jika Yang di-Pertuan Agong dikehendaki bertindak mengikut nasihat, atas nasihat, atau selepas menimbangkan nasihat, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menerima dan bertindak mengikut nasihat itu.]

Antara Melayu dan Integriti

Ya, memanglah kalau boleh orang Melayu mahu Melayu menyandang semua jawatan penting, tetapi apa gunanya kalau Melayu yang berjawatan tinggi itu zalim, perasuah dan bersubahat dengan penyangak dan pencuri.

Kerajaan baru menjanjikan reformasi institusi. Untuk itu kita perlukan seorang pakar guaman yang amanah dan berintegriti sebagai Peguam Negara (Attorney General).

Kalau kita hendak melakukan pendakwaan kes rasuah berprofil tinggi pula, kita perlukan pula seorang Pendakwa Raya Negara (Prosecutor General) yang berkaliber.

Bagi mengelakkan pemusatan dan pembolotan kuasa, kita perlu pisahkan tugas guaman dan pendakwaan. Kita perlu ada seorang Peguam Negara dan Pendakwa Raya Negara.

Bangsa dan keturunan mungkin penting bagi sesetengah orang tetapi bagi semua yang mahukan keadilan, yang lebih penting adalah kewibawaan.

Jadi hendaknya janganlah ada sesiapa yang cuba mensabotaj proses pembentukan dan pelengkapan pentadbiran PH ini atau bermain kayu tiga untuk tujuan politik yang sempit.

Rakyat jelata memerhatikan! - A.Kadir Jasin.

Lantik segera Peguam Negara...
Story kat SINI SINI SINI SINI dan SINI  
MH370 Was Caught in 
a Swamp of Corruption...

It seemed that they did not want to quit. Even as the end of the search for the remains of Malaysian Airlines Flight 370 was announced the crew of the ship conducting the search continued to scour the deep ocean floor in one last sweep.

But it’s over now. Any hope of finding the remains of Malaysian Airlines Flight MH370 any time soon—or maybe ever—has died. The Texas-based deep-sea search company Ocean Infinity has pulled the plug on its self-funded search in the Indian Ocean after three months.

This means that the world’s most advanced deep-sea search technology has been defeated by the same challenges that ended the previous 27-month search. It also means that the fate of the 239 souls on board the Boeing 777 that disappeared on March 8, 2014, remains part of the most baffling mystery in modern aviation history.

But this is so much more than a mystery. It is a calamity that indicts the organizations charged with setting the safety standards for international air travel for their failure to anticipate and remove a long-evident weakness in regulations.

And, equally seriously, it highlights the problem that air crash investigations can be seriously compromised by the political culture of the nations under whose jurisdictions they fall. In the case of MH370, that has exposed a singularly egregious example. 


The Hermes Birkin handbag is one of those accessories that a woman carries casually while aware that it sends an identifying message: I am filthy rich. Or I have a close friend who is.

The bag is named for Jane Birkin, who, as a winsome, somewhat androgynous actress and singer became an icon of Swinging London in the 1960s.

The bag dates from the early 1980s, when the CEO of Hermes on a flight from Paris to London saw Birkin spill the contents of a straw bag while attempting to stow it in an overhead bin. He offered to create something more elegant specially for her—and, presto!—there emerged an instant classic of conspicuous consumption. Depending on which kind of animal skin it is fashioned from, a Birkin bag can cost up to $300,000.

That price is no obstacle to women who really want it now.

Take, for example, Rosmah Mansor, the wife of Najib Razak, the erstwhile prime minister of Malaysia.

Her husband’s annual salary was, officially, a modest $70,000. But in Malaysia, if you were the wife of any high government official, if you wanted something badly enough you could, apparently, be gratified with the help of a little looting of the public funds.

The true scale of the looting was disclosed only when Razak’s party was voted out of office early in May after more than 60 years in power. They were replaced by a coalition government led by 92-year-old Mahathir Mohamad who promised to clean up what appears to have been one of the world’s most avid kleptocracies.

At the heart of the corruption was a sovereign wealth fund, 1MDB. According to the U.S. Department of Justice, at least $4.5 billion was diverted and laundered from the fund. Around $680 million is alleged to have ended up in Razak’s personal bank account. 


Searches ordered by the new government of properties used by Razak and his family discovered 284 boxes of designer handbags, including Birkins, 72 bags stuffed with cash, watches, and jewelry—including a 22-carat pink diamond necklace valued at $27.3 million belonging to his wife.

These mind-boggling details bring their own chilling perspective to the way the Malaysians met their largest single responsibility to the outside world during more than four years of being in charge of investigating the disappearance of MH370.

Forty percent of government spending under Razak was—according to his opponents—lost to corruption, and the effort to cover the enormous debts of the looted fund means that the new government will impose an austerity regime. The new Malaysian government has also made it clear that it is not prepared to fund or devote any resources to new searches for MH370.

But here is an unpalatable illustration of the equation involved and its ethical message: Three nations, Malaysia, China, and Australia funded the first unsuccessful search which is estimated to have cost $180 million. Of that, Malaysia contributed $100 million, Australia $60 million, and China $20 million.

For Malaysia that works out at just over $400,000 per passenger lost, or little more than the cost of a Birkin bag.
From the beginning, in March 2014, the Razak government displayed a combination of incompetence and a natural instinct to avoid public scrutiny. Suddenly faced with a tragedy that gripped the whole world’s attention, ministers showed little grasp of what had happened and even fled from press briefings when their lack of grip was exposed.

Within a week the government selected the easiest targets to blame for the tragedy, the pilots. They staged a deliberately public raid on the home of the pilot, Captain Zaharie Ahmad Shah. Soon after they suggested that Captain Shah had used a flight simulator on his home computer to rehearse a plan to hijack his own airplane.

Some of the people ordering this search and promoting the theory have now had their own homes publicly searched in the course of the corruption investigation. 


Captain Zaharie Ahmad Shah

A year later the government had to admit that it had found no evidence or motive for either of the pilots to have planned a mass murder-suicide.

Under a regime like this it was not surprising that the country has come nowhere near to meeting its obligations under international treaties to make the investigation into MH370 publicly transparent. Officially, the investigation is led by Malaysia’s Department of Civil Aviation, always headed by government appointees. In an administration that incorporated patronage, cronyism, and the intimidation of opponents as a matter of course there was no semblance of transparency.

Nor was there any chance that the Malaysian media would take a deep dive into how the investigation was being handled. The main newspapers and news channels were either owned or controlled by friends of the ruling party. Websites critical of the government were accused of publishing “offensive” content and to silence them Razak, picking up his tone from the Trump White House, introduced the so-called Anti-Fake News Act. Fifteen of his political opponents were charged with sedition. Repressive police powers were enabled by a new “anti-terror” law.

The international agreement covering air accident reports states: “The sole objective shall be the prevention of accidents, it is not the purpose of this activity to apportion blame or liability.”

But as the campaign against the pilots indicated, assigning personal blame to people who could never answer was the government’s first instinct and the role of the government ministry has offered no protection from overt political interference.

There were also indications that the airline’s observance of international regulations was lax. A year before the flight vanished, the company auditors at Malaysian Airlines discovered that the airline was not compliant with its own rules governing the airplane’s on-board system for automatically sending bursts of data reporting its vital systems to managers at its headquarters in Kuala Lumpur. The auditors pointed out that because of this, by law, MH370 should not have been cleared to fly. The Malaysian transport minister knew of the audit but never admitted to it. 

Technically the investigation team includes representatives from America’s National Transportation Safety Board, the U.K.’s Air Accident Investigation Branch, China’s Aircraft Accident Investigation Department, the Bureau d’Enquetes et d’Analyses of France, and the Australian Transport Safety Bureau. But apart from a bare-bones “factual report” issued on the first anniversary of the disaster nothing remotely resembling a normal air investigation report, which would include regular updates, has ever emerged.

There have been signs that career civilian investigators have been clashing with the military establishment over technical issues. Early this year the Australian news network ABC reported that there had been a power struggle that had led to four civilian air crash investigators, including the lead authority on analyzing black boxes (flight data recorders retrieved from crashes), being sidelined and replaced by members of the Royal Malaysian Air Force.

Of the international partners involved, the Australians have been by far the most active. The ATSB issued regular detailed reports of the 27-month long initial deep-sea search. Australian oceanographers spent more than two years attempting to predict the most likely location of the airplane with an analysis of debris from the Boeing 777 that washed up on beaches in the western Indian Ocean—but, as it turned out, to no avail.

And now, with the cleaning of Malaysia’s Augean stables, there is a new transport minister, Anthony Loke, who announced as the search for MH370 ended, “There will be no more extensions. It cannot continue forever.” But he did say that he was committed to transparency and will release details for public scrutiny “in due time.”

For Voice 370, the organization that represents the families of the victims, that is the kind of promise they have heard before. For a while they have demanded an independent review, particularly including any possible falsification or elimination of maintenance records for the Boeing 777 involved. Perhaps this time they will get the answers they deserve. 
Anthony Loke
As this catastrophe unfolded in 2014 the world’s first response was, reasonably: How could this happen? How could you lose an airplane of this size in an age where the privacy of movement has been so intruded upon and where there are so few ways left for people (or things) to just disappear?

Fingers pointed, rightly, to the regulator responsible for the safety of international air travel, the International Commercial Aviation Organization, a United Nations body based in Montreal. The ICAO has a long history of bureaucratic torpor. Like most of the airline industry, the ICAO didn’t think that it was any longer likely that an airplane could disappear without trace while crossing an ocean.

That belief was shaken in 2009 when Air France Flight 447 vanished on a flight from Rio to Paris. It took two years to find the Airbus A330 and during that time the French air crash investigators, the BEA, urged that all airplanes regularly crossing oceans should be equipped to constantly send their position via real-time tracking using existing satellite communications systems.

Nothing happened. The ICAO was abetted in its nonchalance by the airlines’ lobbying organization, the International Air Transportation Association, whose view was that the chances of another Air France 447-type disaster were so minimal that it wasn’t worth spending the money required to install the tracking technology—even though, at the same time, the airlines were spending millions to equip airplane cabins with new entertainment systems, part of which used links with satellites.

The loss of MH370 finally forced a response. But, incredibly, the ICAO displayed little sense of urgency. They set a deadline of 2024 for new tracking technology to be in universal use. However, the European Aviation Safety Agency, EASA, was having none of that. They mandated that airlines under its authority should have its airplanes equipped to report their position from anywhere in the world every 15 minutes by the end of this year.

The ICAO could not be seen to allow double standards, one for Europe and one for the rest of the world, and was forced to mandate the same deadline, November 2018, for the first phase of its new tracking regime, the Global Aeronautical Distress and Safety System.
This is only a half-measure, at best. A lot can happen to an airplane in 15 minutes—for example, a Boeing 777 at cruise speed can cover 150 miles in that time. A deadline has been set of January 2021 requiring that all airplanes should have a failure detection and alert system able to transmit an automatic distress signal once a minute—that includes data bursts indicating specifically what has happened.

In fact, technological change is outpacing the bureaucracies. This year a satellite operator, Iridium, launched the first batch of a fleet of mini-satellites capable of providing real time tracking and transmitting all the crucial data once every second—wherever in the world a flight operates.

Competition between satellite fleet operators has reduced the cost of installing the new tracking systems so markedly that many airlines are not waiting for the new regulations to kick in. They will install the systems in their trans-oceanic fleets as soon as they are available.

But a truly effective system will have to include three abilities—to know precisely where the airplane is; to know what has failed, and an ability, in the words of the ICAO, to recover the essential data from the airplane’s black box “in a timely manner.”

This was always the fundamental failing of the international air safety regime—that the critical data, the detailed record of what doomed an airplane, went down with the airplane. Obviously, if it went down into an ocean the chances of retrieving the black box recorder were greatly lessened.

As the case of MH370 demonstrates, this problem can still defeat the most advanced deep-sea search technology in the world. Seabed Constructor, the vessel operated by Ocean Infinity, deployed a swarm of as many as eight autonomous underwater vehicles simultaneously. In little more than three months they swept more than 112,000 square kilometers of deep and challenging seabed—almost the same area that it took 27 months to cover in the initial search with earlier generation equipment.

Wherever the 239 victims of MH370 are entombed, they represent a comprehensive failure of the systems and people that were supposed to protect them from such an appalling fate. For sure, air travel is safer today than it has ever been. Nonetheless, the last thing that we can tolerate is that the cause of a crash should remain unknown. As all crash investigators will tell you, the cause might well be something that has never happened before. And might happen again. - thedailybeast

Menteri Kewangan Sdr Lim Guan Eng mengesahkan bahawa kos hak penyiaran World Cup 2018 berjumlah RM30 Juta mendapat pulangan sepenuhnya apabila syarikat-syarikat telahpun menempah slot iklan mereka. Sekarang rakyat menonton siaran kejohanan itu secara percuma. 

ayangkan 60 tahun UMNO/BN jadi kerajaan, 
rumah orang Melayu camni pun ada lagi?
Najib tau lama dah hutang negara mencecah RM 1 trillion. Tapi sengaja sembunyikan dari rakyat dan mulalah menipu hanya kerana nak kan sokongan terus menerus dari rakyat dan juga utk menjaga pasaran saham.. 

ref: 
tumpang sekole...?: Bahaya Nafi Pilihan Rakyat... 

PH belum selamat kiranya.... Dengar apa komen bekas pegawai risikan tentera ini.

Sumber: 
PH belum selamat kiranya.... Dengar apa komen bekas pegawai risikan tentera ini. - Cananglahnie

Share - Video didownload dengan menggunakan aplikasi online: KETIK: 
Facebook Video Downloader : FB to MP4
SUMBER: 
(Long Kai PH belum selamat kiranya Dengar apa komen - Facebook Video Downloader : FB to MP4)

MONDAY, JUNE 4, 2018

EKSKLUSIF : Calon peguam negara tak dapat restu Agong





PETALING JAYA: Cadangan nama yang diberikan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mencalonkan peguam kanan, Tommy Thomas sebagai Peguam Negara tidak mendapat restu Yang di-Pertuan Agong.

Pada dasarnya, Dr Mahathir berkeras mahu menggantikan Tan Sri Apandi Ali dengan hanya mencadangkan nama Thomas kepada Sultan Muhammad V.

Namun, Agong mahu lebih daripada satu nama dicadangkan, menurut sumber yang dekat dengan baginda.

"Agong mengemukakan empat nama kepada Dr Mahthir termasuk seorang bekas hakim mahkamah tinggi dan seorang hakim mahkamah rayuan.
"Agong mahukan seseorang yang telah menjadi hakim atau hakim bersara. Baginda tidak kisah sama peguam negara merupakan orang India, Cina atau pun Melayu," kata sumber.

Sumber turut menegaskan Agong pernah mengesyorkan Thomas kepada kerajaan Kelantan untuk bertindak dalam kes terhadap Petronas.
"Agong mahukan seorang peguam negara yang dapat memberi nasihat kepada baginda mengenai perkara Syariah tetapi Dr Mahathir menegaskan Peguamcara boleh mengendalikan tugas tersebut.

"Namun Agong bertitah penguam negara merupakan pegawai tertinggi yang sepatutnya menasihati baginda," kata sumber itu lagi.

Pihak Istana menolak dakwaan di blog yang membangkitkan isu itu sebagai 'krisis perlembagaan'.
"Ia hanya perbezaan pendapat. Raja bertitah kepada Dr Mahathir bahawa jika beliau mahu seseorang untuk mendakwa kes 1MDB, beliau tidak patut melantik Thomas sebagai peguam negara.

"Thomas boleh dilantik sebagai Timbalan Pendakwa Raya sebagaimana dilakukan terhadap peguam Tan Sri Muhammad Shafee sebelum ini," kata sumber itu.
Dua hari lalu, blogger terkenal Syed Akbar Ali dalam artikelnya di Malaysia Todayberkata terdapat isu-isu serius yang timbul antara kerajaan dan 'pihak lain' mengenai pelantikan peguam negara.

"Terdapat khabar angin kuat bahawa Dr Mahathir telah melantik seorang calon sebagai peguam negara yang baharu," katanya sambil menambah calon itu dikatakan bukan Islam, lelaki dan berbangsa India serta pakar perlembagaan persekutuan.

Syed Akhbar menafikan hakim bersara terkenal Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai calon bagi jawatan itu.
Beliau kemudiannya berkata pelantikan itu ditolak dengan alasan calon tersebut bukan orang Melayu atau tidak beragama Islam.

Syed Akhbar berkata peguam negara yang baharu itu akan ditawarkan kontrak selama dua tahun dengan memberi tumpuan penuh kepada pembaharuan institusi.

Pada Sabtu, portal berita Malaysia Insight melaporkan bahawa kerajaan Pakatan Harapan (PH) berdepan ketegangan dengan Raja-Raja Melayu berhubung pelantikan itu.
Thomas tidak dapat dihubungi untuk mengesahkan perkara itu.

Seorang hakim kanan yang telah bersara berkata perkara itu jauh lebih rumit berbanding dengan apa yang berlaku sekarang.

"Seorang calon untuk kedudukan peguam negara mestilah pernah menjadi hakim Mahkamah Persekutuan dengan pengalaman tidak kurang 15 tahun dalam amalan undang-undang," katanya.

ref:
Media Orang Kampung: EKSKLUSIF : Calon peguam negara tak dapat restu Agong

Kerajaan telus beri impak positif kepada pelabur, kata Guan Eng

Ketelusan kerajaan berkenaan hutang kerajaan Persekutuan bakal memberi impak yang positif kepada para pelabur terutamanya pelabur antarabangsa bagi jangka masa yang panjang.

Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata situasi pergerakan pasaran tidak boleh diukur dalam jangka masa yang pendek seperti kejatuhan nilai saham di Bursa Malaysia baru-baru ini kerana ia tidak memberikan gambaran pasaran secara keseluruhan.

“Pada awalnya, kemungkinan pelabur-pelabur ini akan merasa terkejut (dengan jumlah hutang kerajaan). Tetapi saya rasa mereka telah mengambil kira maklumat ini (terlebih dahulu). Apa yang penting sekarang ialah kita mahu tunjukkan kepada dunia bahawa Malaysia sekarang adalah ‘Malaysia Baharu’.

“Kita tidak mahu sembunyikan dan palsukan penyata kewangan. Kita mahu berterus-terang. Apa yang anda lihat itulah yang anda dapat.

“Saya rasa ketelusan ini akan meyakinkan pelabur untuk jangka masa panjang,” katanya dalam program Bicara Khas terbitan RTM1 malam tadi lapor Bernama.

Lim berkata Malaysia memerlukan masa sekurang-kurangnya setahun atau lebih untuk mendapat gambaran sebenar berkenaan kestabilan pasaran saham dan ekonomi negara.
“Saya yakin, sekiranya kita dapat tunjukkan kepada dunia bahawa kerajaan hari ini telus dan boleh dipercayai, mereka (pelabur) akan lebih yakin untuk datang dan melabur di dalam negara kita,” katanya.

Beliau juga yakin kredibiliti Malaysia di mata agensi penarafan seperi Moody’s dan S&P tidak akan terjejas dalam tempoh jangka panjang kerana usaha-usaha yang dijalankan oleh kerajaan sekarang memperlihatkan kesungguhan dan sifat tanggungjawab fiskal terhadap ekonomi domestik. mdl

ref:
Kerajaan telus beri impak positif kepada pelabur, kata Guan Eng - AGEN PERUBAHAN ®

Malaysia memilih - di mata Husam

Annual Bakri Haron
Bergegas kembali dari surau, saya sempat mengikuti temu bual berikut Husam Musa bersama Astro Awani pada 1 Jun lalu. Daripada membiarkan ia berlalu begitu saja, izinkan saya menurunkan sedikit catatan, biar seberapa sederhana sekali pun.

Royalti

Hubungan saksama dalam semangat baru. Ini harus sebagaimana yang ada termaktub dalam manifesto. Jumlah 5 peratus royalti itu akan diberi seperti hak yang ditetapkan kepada Kelantan dan Terengganu.

Mengembalikan dasar ke landasan yang betul

Namun, semua pihak harus sedar bahawa isu nasional yang tersangat besar sedang diikhtiarkan oleh negara kita terkini ialah meletakkkan segala dasar, jalur pelaksanaan yang sedang berada dalam suasana tidak menentu, kembali ke atas landasan yang betul. Ini adalah keutamaan.

Bleeding atau pendarahan ini berlaku berikutan ketirisan, rasuah dan penyalahgunaan kuasa yang sebegitu "rampant". Semua lapisan pemimpin yang diamanahkan rakyat wajib memastikan negara kita menjalani proses penjajaran semula paksi atau tajdid terlebih dahulu.

Sebelum langkah-langkah korektif ini berjaya dilakukan, perkara-perkara lain itu akan menjadi perkara berkepentingan kedua. 

Hanya setelah selesai atau kelihatan reda letak duduk semua perkara dalam urusan ini, barulah kita boleh memasuki fasa perbincangan dari hal pemberian royalti dan hal-hal yang seumpamanya.

Mekanisme baru untuk selaras royalti

Bagi Husam, kita tidak perlukan makanisme baru untuk menguruskan pemberian royalti 5 peratus itu kepada Kelantan dan Terengganu kerana kedua-dua kerajaan itu telah diangkat melalui sistem demokrasi secara sah. Ia "legitimate."

Yang hanya penting ditekankan di sini hanyalah kaedah dan jambatan pemantauan untuk memastikan wujudnya sistem urus tadbir yang baik. Ini soal "good governance". Ini hal yang penting.

Hal-hal akauntibiliti

Bukan setakat pertanggungjawaban dalam membelanjakan pendapatan royalti saja yang mesti diberikan tumpuan tetapi mesti dilihat berlaku dalam skala yang lebih luas. Aspek pembangunan, pembalakan, projek-projek bekalan air yang menggunakan pinjaman kerajaan persekutuan dan lain lain.

Pemantauan bersama

Jika kerajaan memberi pinjaman untuk membina pelbagai projek bekalan air misalnya, menjadi tanggungjawab Putrajaya jugalah untuk melakukan pemantauan secara bersama.

Jika ada teguran audit atau seumpamanya, kerajaan negeri mesti mengambilnya dalam semangat membina. Mereka tidak bolehlah lihat kritikan dan syor pembetulan itu sebagai langkah sabotaj.

Bagaimana Pakatan Harapan (HARAPAN) mahu membawa kepimpinan baru di Kelantan dalam rangka sebuah kerajaan pembangkang yang sah yang lebih beramanah - ini persoalan strategik yang harus digarap bersama.

Pada akhirnya, rakyat sebagai kumpulan sasar harus menerima faedah maksimum daripada proses perkongsian pintar ini.

Islam yang memajukan

Kita berhasrat untuk memunculkan amalan Islam yang memajukan. Untuk itu semua pihak kenalah progresif. Kita harus melihat ini sebagai satu bentuk peluang untuk kerajaan Kelantan cuba bersaing dan mengorak langkah dengan sihat.

Fokus bersama kita - bagaimana HARAPAN dapat membantu kerajaan negeri. Jika pun bersaing, biarlah kita saling membangunkan ekonomi rakyat.

Semua ini harus dilihat sebagai hasrat dan peluang untuk memperbaiki kelemahan yang ada.

Pengangguran

Isu kedua, kadar pengangguran di Kelantan tinggi. Walaupun kadar pengangguran di Kelantan 2.9 peratus tetapi besar kemungkinan ia kurang tepat justeru ia tidak menggambarkan situasi sebenar.

Perkara ini serius dan perlu digarap dengan cermat melalui kerjasama erat di kedua-dua peringkat kerajaaan yakni Kota Bharu dan Putrajaya.

Inter sectoral coordination across the board

Begitu juga dengan aspek pembangunan di sektor pelancongan, pertanian dan perdagangan yang lebih luas.

HARAPAN akan cuba bekerjasama dengan mencari titik-titik persamaan untuk diraikan. Mari kita lihat peluang membangunkan Kelantan dalam semangat "fastabiqul khairat" yakni berlumba-lumba membuat kerja kebajikan yang boleh membantu memulihkan kehidupan rakyat.

Keberadaan Husam?

Bila diacah tentang kerusi dalam kabinet oleh moderator, Husam ringkas menjawab yang beliau cuma bercita-cita untuk menjadi seorang kerani di Pejabat Perdana Menteri.

Adapun akan keadaan masa depan Umno itu, tiadalah dapat diketahui akan hakikat kesudahannya melainkan di akhirat jua. Katanya Umno nak dipulihkan. Bolehlah, tetapi dengan satu syarat iaitu beramanahlah dan tolak rasuah serta pembaziran.

Duit rakyat jangan dicuri. Itu pantang! Kemudian, berangkatlah dari situ secara perlahan-lahan. Akan tetapi, tidakkah Umno itu sinonim dengan rasuah? Mati hidupnya amat bergantung dengannya.

Tali sekerap rotan manau,
Galah panjang sigal Abdullah;
Mati kurap matilah panau,
Setelah badan tinggal gemulah.

ANNUAL BAKRI HARON bekas setiausaha politik menteri besar Kelantan dan mursyidul am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Beliau juga banyak terlibat dalam aktiviti seni termasuk penulisan dan muzik. at 6/04/2018 11:41:00 PG 

ref:
KERENGGA: Malaysia memilih - di mata Husam

















































Tiada ulasan: