Google+ Badge

Selasa, 5 Jun 2018

Mengongsi idea Melayu cerdik. Komen yang boleh guna pakai. 7752.

Nak tahu kisah sebenar duit raya peneroka felda? 

Duit berkenaan telah lama wujud berpuluh tahun dah... Duit tersebut dikumpul dari potongan antara 10 sen ke 20 sen setiap kilo jualan getah dan sawit. Menjelang Syawal saban tahun duit itu akan dipulangkan kepada peneroka. Satu cara menggalakan peneroka menjual hasil kepada felda. 

Cuma zaman dsn diwar-war konon kerajaan yang bagi. Koperasi Felda pun lingkup bersama-sama PKF (Perbadanan Kedai Felda) Entah apa khabar PNF (Perbadanan Niaga Felda) Tanah-Tanah Felda di Semarak hingga ke AU3 Dato Keramat tuuu. 

Sekian
evo.malaysia


100,000 peneroka Felda 'mengemis' duit raya (http://pakdin.my/100000-peneroka-felda-mengemis-duit-raya/)
----------------------
#MalaysiaMemilih #FaktaBukanAuta #RinduZamanNajib

Dulu tak minta pun dapat, sekarang terpaksa mengemis.

Tradisi pemberian duit raya kepada semua peneroka seperti diamalkan kerajaan B­arisan Nasional (BN) amat diharap dapat diteruskan oleh Kerajaan Pakatan Harapan bagi membantu meringankan beban kewangan warga Felda untuk menyambut kedatangan 1 Syawal.
Apatah lagi, pendapatan kira-kira 100,000 peneroka Felda di seluruh negara juga tidak menentu ketika ini akibat kejatuhan harga sawit dan getah antaranya akibat faktor cuaca.
Peneroka Felda Jengka 22 di sini, Abd. Hamid Shafie, 60, berkata, pemberian duit raya kepada peneroka akan menunjukkan kerajaan sentiasa bersama warga Felda dalam apa juga keadaan sekali pun.
“Perbelanjaan pasti lebih daripada biasa berikutan persediaan menyambut Syawal tidak lama lagi. Ketika ini, hasil sawit agak merosot berikutan kesan cuaca panas.
“Tekanan semakin membimbangkan kerana harga sawit berada di bawah RM500 satu tan metrik,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Semalam, UMNO dilaporkan sekali lagi mendesak Kerajaan Pakatan Harapan supaya tidak menjadikan isu hutang negara sebanyak RM1 trilion sebagai alasan tidak memberikan bantuan hari raya kepada kumpulan yang se­ring mendapat manfaat itu daripada kerajaan terdahulu.
Sempena sambutan Aidilfitri tahun lalu, seramai 94,555 pe­neroka Felda di seluruh negara dilaporkan menerima insentif khas dan dividen Felda Global Ventures (FGV) sebanyak RM780 seorang dengan jumlah keseluruhan RM73.35 juta.
Sementara itu, Presiden Alumni Majlis Belia Felda Malaysia (AMBFM), Datuk Abdullah Abu Bakar berkata, kerajaan Pakatan Harapan diterajui Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad wajar menonjolkan imej dan kredibiliti yang lebih baik.
Beliau berkata, majoriti masyarakat tanah rancangan itu masih mengharapkan tradisi pemberian duit raya diteruskan kerana perbelanjaan mereka meningkat pada musim pe­rayaan.
“Pemberian duit raya akan diingati oleh masyarakat peneroka kerana budaya orang Melayu sendiri sangat mengingati orang yang berbudi serta berjasa,” katanya ketika dihubungi.
Dalam pada itu, Peneroka Felda Dahlia Jengka 3, Mat Nayan Putih, 72, pula berkata, pembe­rian duit raya membolehkan ketua isi rumah berbelanja lebih sebagai persiapan awal hari raya.
“Masyarakat peneroka amat menghargai sumbangan duit raya bagi meringankan beban kami membuat persiapan menyambut Aidilfitri,” katanya.
Sementara itu, Ketua Peneroka Jengka 6, Saharuddin Lela, 60, turut berharap kerajaan Pakatan Harapan dapat meneruskan tradisi pemberian duit raya kerana boleh membantu mengurangkan beban kewangan peneroka.
“Pemberian duit raya adalah pendekatan mesra bagi membantu peneroka menyambut Aidilfitri dengan lebih selesa,” katanya.
https://external.fkul14-1.fna.fbcdn.net/safe_image.php?d=AQDWiOs3O0xjYFsU&w=476&h=249&url=https%3A%2F%2Fi1.wp.com%2Fpakdin.my%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F06%2F20180604-peneroka-mengemis-duit-raya.jpg%3Ffit%3D600%252C350&cfs=1&upscale=1&fallback=news_d_placeholder_publisher&_nc_eui2=AeFVgQgE_90LrWsXc3rXQ3GioOJiILEkzaIJuPY3upgKxYbsebQ-3iWdWguttjHGnUU_daFw74nhSDeGKFNyVz3udYiSnTBWm8gnqMqchdJNww&_nc_hash=AQDPy7AW348riO6L
ref:
Barisan Nasional Vs Pakatan Rakyat

#menyesalundiumno
#takpernahundiumno

Halaman Disukai · 5 jam 
Selesai sudah polemik Peguam Negara, terima kasih Tuanku.

#menyesalundiumno?
#takpernahundiumno

Apesal x lantik balik gani patail? 
Lawan Pulau Batu Puth pun kalah dan terpalit skandal berkaitan.  
Mengongsi idea Melayu cerdik. Komen yang boleh guna pakai (dari fb): 

Setakat entry ini ditulis:
Ada sebanyak 1,355 Kongsian 522 Komen dan Pemilihan komen adalah berdasarkan kepada: Paling Relevan

Sumber: Kelab Che Det - Siaran

Betulkah penyokong umno malas membaca? 

Biasa lah...cai2 umnuu suka perhangat isu perkauman..jnis malas membaca pulak tu..sebelum ni dah 3 kali AG from non malay/muslim...kenapa kali ni nak bising? Nak bodoh boleh..simpan lah sikit jangan lah nak habiskan semua.

Ada 23/37 hujah ulasan pilihan: 
1
Dlu AG non muslim dlm kalangan umnuu jgak.. tpi bila smpai PH nk lantik AG non muslim, tu yg melenting
2
Emmm..AG non muslim dlm sejarah negara semua british kan? Di zaman awal pasca kemerdekaan...
3
Namapun pembangang eh pembangkang
4
bertambah meroyan lah cai2 tu.hihihi..xpa cai bnyak lgi tun nak buat siap sdia je tuk bersuara...pmbngkek kate kan..
5
6
Non muslim tu before 1963 bang..ingat tak apa sejarah 1963? Pembentukan malaysia..sebelum tu,masih bawah pantauan british..celah mana depa pun orang umno..aduhai.
7
Disini ko silap.. Mentang xsehaluan pdgn ko kata cai umni.. Rasis.. Aku setuju dgn pandangan PERTAMA Agong.. Soalnya dah habis ke Hakim atau Lawyer Melayu yg berkaliber dan berwibawa?.. Apesal x lantik balik gani patail yg mmg dh terbukti kewibawaan dia sebelum ni?.. Ada rmai lg malay lawyers yg hebat.. Bukan semua yg pgkah PH tu happy dgn keputusan ini.. Hadamkan..
8
peguam dan hakim melayu ada tapi kebanyakan mereka dah terpalit sehingga kredibiliti mereka dicurigai.
9
lupa sejarah atau buta sejarah. Yg merdeka kan malaysia dan perjuang melayu siapa? Jgn cakap ikut sedap. Lupa ke siapa AG yg dilantik. Kita tolak bkn sbb dia non islam atau non bumi. Dia mewakili LGE dlm kes rasuah dan salah guna kuasa. Dia juga membawa kes untuk penggunaan kalimah allah dalam the herald, mewakili chin peng yg dikatakan bapa kemerdekaan sebenar malaysia. Tau x siapa chin peng?
10
X sokong bkn sbb kita org umno tapi kita sbgi islam dan melayu. Yg kedua, bukan soal racist, kenapa? Asal sbb x sokong bkn melayu atau bkn islam kira racist la ye? Cuba ko pikir, kalau ada chinese majikan yg kata u x boleh pergi sembahyang jumaat atau h perempuan muslim x boleh pakai tudung kalau mau kerja sini? Tu x racist. Tolak sbb background works dalam pembelaan dia yg rata bnyk menentang dengan islam itu sendiri dan kedua melayu. Bila diangkat mereka yg menentang melayu dan islam maka tunggu shaja lah apa yg akan jadi.
11
Muhd Sukri
Sudah2 la bro...bising apa lgi..melayu..melayu..melayu..tak habis2 main isu bangsa dan agama..yeeeenaadeyyy
Ni nak tanya ni...kat sek..kat sek..kat sekolahh..ramai murid melayu islam..tp pengetua bukan islam..yang tu ang x mo p hingaq(Bising) ka..otak umnuuu ni memang haprak laa...

Merapak sembah kebawah DYMM Tuanku..
#DaulatTuanku

12
Dulu lps merdeka melayu bersusah payah nk jd kan pemimpin malaysia tanah melayu.. Sbb mse tu ad saki baki pemerintahan british.. Org melayu mendapat kn malaysia dgn darah berperang.. Ko kne bangga sebab nenek moyang korg pahlawan.. Tp sekarang senang2 bg pemerintahan kt bkn org melayu.. Korg mmg nk btol..ni tanah islam hya org islam yg paham hukum2 islam..korg bela bkn sbb dsar nama islam dn tanah melayu tp sebb nk jatuhkn bn..
13
sebenarnya Malaysia ini tanah had orang asli, dh d tukar ke tanah had orang Melayu , sebab orang asli masa dulu mmg tak tahu apa², sekarang ini orang asli bukan bodoh macam dulu lagi, jangan ingat melayu je yang boleh jadi peguam negara, kenapa bangsa lain tak boleh, jangan lah jadi otak udang je, cuba fikir kat kepala otak itu yang baik ² je, mana tahu dia jaga negara lebih baik, dari yang sebelum ini oleh orang Melayu itu sediri, doa je yang baik itu yang penting, .. ingat kat Malaysia ini ada bermacam²" kaum n bangsa ingat itu semua...
14
Ehhh..sudah2 laaa..
Tak tau sejarah..duk diam..
Jgn bicara tentang sejarah la..klau masih setahun jagung...jgn sembang kasi org bimbang..
Yup sejarah harus dikenang tapi tidak ada fakta yg mengatakan sejarah tu..nadi kepada kebangkitan ekonomi bangsa itu sendiri..kalau minda kita masih ditahap umnuuuuu..

Di Jepun kènapa sejarah tu dijadikan sebagai kayu ukur kepada kebangkitan ekonomi dan pembinaan tamadun moden bangsa jepun..sbb x dk umnuuuu...hahaha
Jom hijrah ke arah era baru

Malaysia baru...pemangkin kepada kebangkitan bangsa melayu baru tanpa melupakan hak2 bangsa lain supaya permuafakatan baru terus utuh tanpa sentimen bangsa dan agama dengan niat pembentukan ekonomi baru....tanpa umnuuuu..
Boleh teqa tuuu...

Dengan perkenan DYMM Tuanku ke atas perlantikan AG baru
Merapak sembah Ke Bawah DYMM Tuanku
Sembah patik harap di ampun
#DaulatTuanku

15
Sbb Ghani Petai pun X blh harap...kalau ada kertas pertuduhan/pendakwaan masa penyamun tu perintah ..kenapa akur dgn pemecatan beliau..kenapa tak fight kalau pk kepentingan negara dan bangsa...nak kata wibawa kat mana bro..jawab sat...
16
Gani patail?
Bukan ke dia antara yg terlibat kes pendakwaan dsai?

17
mmg org Melayu dpt dengan darah.. Baca lah sejarah ulama2 dulu dgn tun sri lanang... Sy syg tanah melayu..ni tanah bumi bertuah.. Ni tanah islam..cukup lah tanah arab dijajah..skit2 kelebihan melayu islam di tarik..
18
kes beli rmh bwh market price, tu paling koman la compare umno jmpe duit jutax2 dlm rmh. LGE chief minister negeri terkaya dlm Malaysia, Dia manage 0 hutang negeri . Melayu curi xpe asal Islam. Mcm tu fikir?
19
silap. berkenaan bodoh.
sebenarnya, kebodohan itu tidak perlu disimpan, ianya akan mengalir sendiri menular sekitar aura badan manusia itu dan akan diperlihatkan oleh masyarakat sekeliling. ianya juga boleh diwarisi bukan seperti iman yang tidak dapat diwarisi. maka dengan itu, wujudlah anak beranak # tak sah kalau tak bodoh.

20
Ayat sllu dengaq, "tunggu la nanti depa dpt kuasa... " dekat Penang dah 2 penggal, xdak pun melayu yg mati...
21 
Kikikikikkikk...bila Tommy Thomas Jd AG..u takut u hilang kewarganegaraan ka..???
22 
Gani patail sendiri pun ada kes di hong kong..kes pulau batu putih...tommy ni utk lwn kes najib laa...susah sgt ke nk fhm?
23 
Tu lh,,,pdahal peguam negara bleh je non muslim,,,,kcuali lh pguam syar'i,,,
***

Menjunjung kasih Tuanku

Tun M lantik Peguam Negara bukan Islam korang bising. Najib lantik YAHUDI jadi peguam bela dia, korg boleh ok pulak. Nah baca ni: 

P/s: org yg mula2 tulis ni aku tak tahu.. but credit to him

Bukan setakat siasatan 1MDB berlaku di Malaysia sahaja, tetapi siasatan turut berjalan di seluruh dunia. 

Jika sebelum ini beliau bolehlah mengelak dan ada imuniti sebagai Perdana Menteri, tetapi kekalahan BN pada 9 Mei 2018 lalu merubah segala-galanya.

Sebab itu Najib dah stand by lantik Lawyer terkenal dunia ketika ini. Mereka bukan calang-calang peguam. Dan bayaran tentu juga bukan setakat 100 ribu, tapi mungkin puluhan atau ratusan juta ringgit.

Dan inilah 3 nama besar peguam dunia akan mewakili Najib nanti:

1. John Ashcroft

John Ashcroft merupakan peguam negara US ketika George W Bush jadi presiden dan mengetuai DoJ sepanjang tempoh getir selepas serangan pengganas 11 September.

Selepas mandat presiden Bush berakhir, beliau mendirikan kumpulan lobi berpengaruh The Ashcroft Group dan firma guaman, The Ashcroft Law Firm.

The Ashcroft Law Firm pernah mewakili kerajaan Qatar untuk menangkis tuduhan Presiden AS, Donald Trump dan jiran Arabnya bahawa negara itu menyokong keganasan.

2. David Boies

Najib juga turut mengupah David Boies, seorang peguam bicara terkenal di Amerika.

Boies mewakili kerajaan Amerika dalam kes anti monopoli terhadap syarikat gergasi teknologi maklumat Microsoft dan tokoh kewangan yang didakwa, termasuk Hank Greenberg daripada AIG dan Andy Fastow dari Enron.

3. Matthew Schwartz

Beliau pernah menjadi pendakwaraya di New York selama 10 tahun dan mengendalikan kes yang menonjol termasuk penyiasatan ke atas skandal berbilion dollar melibatkan Bernie Madoff.

Pada 2013, beliau dinamakan sebagai pendakwaraya terbaik oleh Yayasan Penguatkuasaan Undang-Undang Persekutuan. Scwartz kini seorang peguam.

Ketiga-Tiga nama besar ini akan mewakili Najib nanti sama ada pendakwaan di Malaysia mahupun luar negara.

Mereka akan datang ke Malaysia dan bela Najib selepas raya ini.

Najib pandai dan bijak. Beliau tidak pandang dan lantik Lawyer Melayu Islam pun wakili beliau. 

Setakat Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, Datuk Harpal Singh Drewal atau Hasfarizam Harun, beliau tak pandang pun.

Lebih baik beliau pilih Peguam luar negara. Dan ada yang berbangsa Yahudi. Nak selamat diri punya hal. Pedulikan Melayu Islam, yang penting duit dia curi selamat dan dirinya terlepas.

Setakat bayaran ratusan juta, beliau mampu bayar. Asalkan boleh selamat. Duit beliau banyak di luar negara.

Sebab itulah kesian tengok rakyat negara kita. Isu Peguam Negara yang bukan Melayu pun jadi isu. Sedangkan mereka tidak sedar, Najib lagi bijak songlap duit dan guna peguam luar bukan Melayu Islam yang mahal harga upahnya.

Sebab itulah Tun M pakai Peguam Tommy Thomas untuk lawan Najib dan lawyer US itu. Kalau negara kita kalah, malu satu dunia.

Najib pula bergumbira dengan duit yang entah berapa bilion masih disembunyikan di luar negara. 

Ya memang ya ada yang beritahu bahawa tak perlulah lantik Tommy Thomas sebagai Peguam Negara, cukup lantik beliau sebagai Timbalan Pendakwaraya (Deputy Public Prosecutor).

Memang boleh, tetapi kes besar dan skandal yang mega ini memerlukan Peguam Negara sebagai Ketua Pendakwa raya.

Ini bukan kes curi milo atau susu bayi d pasaraya. Ini kes skandal kewangan terbesar dunia.

Tun M bukannya lantik sewenang-wenangnya peguam bukan Melayu. Beliau bukan tak tahu ianya akan menjadi isu perkauman. Tapi beliau perlu lakukannya juga. Kerana tiada pilihan peguam yang hebat ketika ini untuk melawan peguam Najib.

Kalau di tolak, kita sebenarnya cari nahas dan sudah pasti Najib akan menang kes nanti. Dunia akan tertawakan kita nanti.

Bukan soal Islam dan Melayu sahaja, tapi soal kemampuan dan kredibiliti.

Melayu dan Islam sebenarnya sudah selamat dalam Perlembagaan dan Rukun Negara.

Dan perlu diingat, banyak lagi duit Najib yang dicuri disembunyikan beliau. Takkan kita semua nak tanggung semua hutang berbilion yang beliau curi semata-mata nak Peguam Negara berbangsa Melayu.

Fikirkanlah sedalam-dalamnya wahai rakyat Malaysia yang bermaruah. 

#menyesalundiumno?
#paszamantgnaterbaik
#pengaruhtundandsaimatsabulksmenyatubuatubntumbang 

ref:
https://www.facebook.com/kcdmalaysia/photos/a.274156619338681.68253.165613420193002/1873363759417951/?type=3&theater

Ada 3/20 hujah ulasan pilihan: 

peguam negara ngn peguam yg dilantik najib tu sama kes ke?sama tangungjaeab ke?atas sbb apa boleh?cer hurai sikit..sbb aku tak paham knp boleh

Dlm perlembagaan pun xde stated AG wajib beragama Islam...
kita ada Allah. walau Najib lantik peguambela terbaik di dunia, if dia menang pun di dunia, dia x akan terlepas drp Mahkamah Allah.


Cai umno jawab tu peguam najib. Mmg diorg ni buta undang2 btol la. Peguam ni keja dia bela anak guam dia. Dah najib lantik org2 gtu xkan kau nk Lantik amran fans jd peguam dia. Letakkan sesuatu pada tempatnya. Agung berkuasa mutlak utk setuju atau bangkang. Knapa korg memekak lebih.
Alhamdulillah... rakyat Msia ada HARAPAN utk sumbat Najib serta mereka2 yg bersubahat dgn nya. Yg tak seleweng dan samun duit rakyat tak perlu takut atau meroyan dgn perlantikan AG baru. Yg boleh meroyan mcm anjing gila ialah mereka2 yg bersubahat dgn kepala penyamun. Contoh... sesiapa saja yg sebelum ini pernah terima 'dedak' berjuta ringgit dari Pang5 bugeees... mungkin sekarang ini sedang mengalami syndrome anjing gila bila dapat tahu Tommy jadi AG. Terima kasih kpd YDPA, Tun M & seluruh kjaan rakyat Msia...PH, kerana telah membuat keputusan yg tepat. Macai2 bodoh umno dipersilakan utk tengok berita TV3 setiap malam dan nantikan sorang demi sorang bekas pemimpin umnoBN diusung ke mahkamah.

Ada 4/13 hujah ulasan pilihan: 
1
tu la tapi xfahamlah yg asek nak back up pemimpin bn ni kenape ntah... padahal dah terang nyata dan ade bukti mereke guna duit rakyat semua tu. lepas tu klu balas komen org yg pro ph ni memule skali bls ok dua ke tiga kali balas mereka mule nak memaki hamun walhal klu tgk balik kita komen bende lain dan xde maki hamun tetibe mereka bls lain yg xkena dgn ape kite komen + maki hamun. skang ni bukan stage nk berpolitik dah ni skang ni dah stage nk bina semula negara nak cuci taik.
2
Inilah LEMBARAN baru ke arah sistem meritokrasi dan memberikan ruang yang terbaikkepada mereka yang berkelayakan dan berkebolehan. Rakyat akan berdiri teguh di belakang pimpinan PH sekiranya barisan pimpinan membuat perkara yang betul. #Suararakyatsuarakeramat 
3
Asal x sokong je org umno ke? Asal x sokong pemakan dedak ke? Wake up bro dont be so stupid. Research la. Melayu dulu mati2 nak merdekakan malaysia. Alih2 yg nak bawak chin peng jugak yg korang puja2. Bravo 
4
kerjaan baru ni xblh disoal langsung ya. Asal tak sependapat je penaksub politik mula la melabel org ni macai..

Makin hari dah nampak dah ramai penyokong Pakatan Harapan yang bawak budaya total submission ni.

Pantang ditegur, atau dipersoal, semua orang dia nak label "Macai Bn, Macai Pas".

So syarat nak sokong Pakatan Harapan ni kena iyakan 100% apa saja dan tak boleh mintak clarification tentang apa-apa ke? Kalau sebegitu, tahniah, anda telah berjaya mengulangi kemacai-an pentaksub Barisan Nasional sebelum ini.

Aku Non-Partisan. Untuk PRU baru-baru ni aku mengaku Undi aku untuk PH. Sebab aku nak tengok perubahan apa yg mungkin boleh dibuat oleh kerajaan selain BN. Tapi sebagai rakyat yang mengundi, tak salah kalau nak memantau aktiviti kerajaan dan mohon pencerahan.

Ini yang aku nampak, bila ada yang tanya pasal manifesto, ramai yang jawab "manifesto tak penting, yang penting.Najib dah kalah".

Ramai juga yang jawab "dah pangkah BN, sebok pulak dengan manifesto PH". Oh, kalau pangkah PH memang tak boleh tanya apa-apa ke?

Jangan salah faham. Aku tak kritik kerajaan baru. Aku faham semuanya masih baru dan perlukan masa. Tapi aku kritik penyokong-penyokong fanatik yang terlalu totok dan taksub.

BN atau PH, dua-dua pun wujud golongan Macai Penjilat Tegar ni.

Kita dah sama-sama jatuhkan rejim. Jangan sebab taksub, dalam tak sedar kita sedang membina rejim yang baru. Check and balance please.

dan mereka (cai) akan berkata "sumbat menyumbat tiada dalam manifesto, dah 99 hari berlalu, mana janji janji, cai PH akan berkata bahawa harini kawin tak kan dapat anak esok, perumpamaan yg salah apabila dikata ibarat kawin dengan janda anak lima muflis dan banyak hutang tertunggak dll". mereka (cai) dan penyokong pembangkang adalah dua perkara yang berbeza. 
Alhamdulilah. Selepas dapat berita ni 5.39am tadi lepas tu bunyi azan solat subuh. Adoi...sujud sukor kami semua. Terima kasih Tuanku atas memperkenankan AG baru negara ini. Daulat Tuanku.

Ada 4/4 hujah ulasan pilihan: 
1
Doakan AG akan diberikan hidayah oleh Allah.
2
aminn
3
Sujud syukur siap
4
Insya Allah. Kita mohon pada Allah sempena bulan Ramadan ini. Kalau kita semua buat Pasti Allah dengar permintaan kita ni. Minta yg sesuatu baik pasti dapat yg lebih baik.
Alhamdulillah..... Cai2 ameno sedang try hard utk racun pemikiran rakyat.... Lawyer bkn Islam depa takut.... Lawyer Islam kaki kencing, kaki rasuah, kaki songlap, kaki minum, kaki betina, kaki backup penjenayah sokong pula.... Islam pd nama dan IC... Bila nak maju pemikiran mcam ni

Ada 2/4 hujah ulasan pilihan: 
1
Nak lawan najib sbb ini? Kerajaan takut kalah?Mohon penjelasan 
pic blur

2
 Yang penting point bawah sekali tu. Kami pegang dengan titah Tuanku. Moga Allah pelihara Islam di Malaysia melalui hamba2Nya yang ikhlas berbakti pada agama dan negara.

Ada 3/3 hujah ulasan pilihan: 
1
Tgk jugak point mula2 sekali..
2
Mcmalah u org kena dera...
3
Berapa org di msia beteguh pd agama..Islam menunjuk perpaduan..jadilah sebgi seorg Islam yg sebenar walaupun sehari.
Kalau ada masa jadilah sukarelawan utk memperbaiki perangai muda -mudi skg...
Jgn setiap kali kaitkan agama dgn bangsa. Sehingga depan mata bangsa dibinasakan oleh bangsa sendiri. 


Isu hina Islam..hina raja..last2 demi kepentingan politik buat x nampak ja ..dah nampak kerajaan PH mmg sanggup buat apa sja tanpa melihat semua tu..

Ada 35/42 hujah ulasan pilihan: 
1
Kadang2 media ni suka buat propa..walhal benda belum dimuktamatkan lg. Kena move on lah
2
Bukan salah media... bos dah baca da buku y peguam tu buat?
3
Jgn fikiran jumud
4
Isu hina agama islam n ubah perlembagaan masa xpm pn dh ade jugak..tgok aje ape kisah selanjutnya era dunia akhir zaman nie,sememangnya islam akan trtindas,akn bangkit sebangkit2nya..hingga mjadi benar2 negara islam..
5
Yg selau mghina bgsa melayu adalh melayu sndr bkn d klngan bgsa2 lain..Sya ADA kwn cina dn melayu,dn Sya nmpk melayu la yg selalu maki2 sesama melayu,ttp cina sblknya.hrmat Kita bgsa melayu..ntah la jenis melayu cmni mmg xleh tegur dn aggp dia org ja yg betoi

btul tu buka minda jgn jumud sgt...
Xbaik sebar fitnah
Perangai...
fitnah memang darah daging mereka...hihihihi 10 
never pangkah dacing..aku Happy dengan Malaysia baru.. malah Happy menjadi pemangkin gulingkan jibby... 11 
Jiwa dah tau dia tu x suka Islam...ko lantik jd penasihat ketua agama Islam tu buat apa? Tugas lain peguam negara-menasihati ydpa dlm hal2 berkaitan islam agar x bertentangan dgn undang2..sila hadam...aku bukan benci dekat dia...cuma Bnyak lg bangsa Islam y layak jadi AG... aku bukan racist..Bkn benci kaum..asal islam..,Cina,India pon x da masaalah 12 
Btol ke dia benci islam?jgn dok tuduh mcm mn tuduh lge dl tu sudah.lge siap bela lg ppuan melayu yg kn rogol.dia x rs sdih pun dimasukkn ke pjara.klu blh tunjuk fakta sekali jgn ikt perasaan kita sja bl bckp 13 
sila baca buku dia plessssss 14 
Aikk?? Yg org2 BN melayu islam dok kojiaq kt raja pegelih haghi tu hang tak kata apa pn.. ? 15 
 tu KERA jaan BN... spa Nk nasihat..P mampus la..ni kerajaan PH..aku Syg..sbb tu aku Bg nasihat & pandangan aku sbb aku Syg kt kjaan skrg... pilihan y x popular cm ni Nti pembangkang main isu 16 
Mohon penjelasan....kerajaan lantik Tommy semata2 nk tangkap najib pasal najib dh serahkn bukti pd sprm?

Mohon penjelasan 


17 
18 
Sy lihat sejak peralihan kuasa najib beri sepenuhnya kerjasama pd sprm tanpa rasa takut...apartment dn rumahnya diserbu tanpa dia perlukn sembunyikn apa2....

Tiba2 kerajaan nk lantik peguam handal Tommy nk lawan DS Najib...knp xguna peguam Ghani patail jika bukti sebelum ni semua benar dn cukup???
19 

surat tu sapa2 pun boleh buat... kalau surat tu btol2 ada apsal masa awal2 isu ni dibangkitkan najib kata xde pun duit 2.6b tu dlm akaun dia? Bila terbukti ada apsal ia kata itu sumbangan org ramai utk umno, pastu tukar lg kata derma, pastu kata dh return tp blanje still mcm dunia ni dia yg punya... cik kak, bukak mata n minda... surat ni x membuktikan apa2 kecuali kalau dr awal isu ni najib mmg berterus terang... kalau twist citer kejap a kejap b spi kejap z, apa maksudnya tu? Move on la... fikir baik2... jgn tutup mata hati sbb taksub dengan umno bn 20 
sy xtaksub ...sy sendiri penyokong kerajaan skrg....tp sy mohon penjelasan knp kerajaan perlukn Tommy peguam handal yg hebat sgt utk mengalahkn DSN?? Apakah bukti sebelum ini tidak cukup mensabitkn kesalahan dia??

Sejak peralihan kuasa DSN tenang tanpa perlu melakukan apa2 provokasi....sy tuntut penjelasan!!
21 

Xpernah lg org melayu berani melantik peguam yg jelas anti Islam...seperti Tommy yg pernah mengatakn ini negara sekular?? Di mn maruah kt? Apakah peguam Ghani patail xlayak? Mereka Ade bukti transaksi Duit masuk ke akaun peribadi RM 2.6 billion tp xpernah mendapat bukti dr mn sumber itu....hearsay dr 1mdb shj..

Bila najib ckp derma semua xpercaya...sy pun xpercaya....skrg najib berikan bukti dn kerjasama...apa yg kerajaan takut sgt sampai skrg xberani tangkap DSN?? Terpaksa guna peguam hebat utk lawan?? Sy mahu penjelasan...
22 

Yakin ke semua yang buruk buruk semua yang kaki hina di sebelah pihak kerajaan baru?. Kalau tak yakin jangan sebar fitnah brader buruk padahnya. 23 
98 percent komen2 kalo baca kt english portal bash agong..paham2 la dtg dr puak mana..puak2 tu ttgu masa je.. 24 
xtengk profile peguam DS Najib ka...3oqng tuh bukan calang2 nak lawan. 25 
apa beza melayu n bukan melayu? We need to learn to see beyond race.. kalau kita boleh tepuk tangan bila Barrack Obama jd first African American Presiden di US kenapa kat Malaysia kita xboleh see beyond that? Kenapa kat Malaysia still nakada sentimen Melayu n bukan Melayu?

Hal Gani Patail, kan beliau dh diserapkan dlm Badan Khas utk siasat kes 1MDB, n kita x tau apa yg pemimpin tertinggi kerajaan skg tau ttg kelebihan Tommy Thomas ni. After all the choice was unanimous, bukan Tun sorang je yg pilih beliau. N kenapa Agong yg memula x setuju n akhirnya setuju? There must be a valid reason Tuanku Agong changed his mind. Tuanku bukan org biasa2 yg boleh nak disogok atau diperbodoh2kan. Tang Islam tentu Tuanku dh fikir masak2 where it will stand kalau AG bukan Islam.

Change is hard but it is a must. Kalau kita xleh ubah mentaliti yg lama kita xkan boleh maju semula...
26 

..sy Tau peguam DSN semua handal dr amerika...tp knp peguam Islam melayu xbole jd peguam negara? Kt sudah ckup bukti yg jelas utk tangkap DSN ..xperlukan peguam yh hebat pun... 27 
Sy berjaya Ubah mentality sy...sy jg menyokong PH...tp sy xbutakan hati sy utk menerima pendapat n pandangan dr pihak lain semata2 kerana benci...dn sy Tau isu 1MDB sebahagian besar dimainkn oleh rafizi n DAP... 28 
bukti ada pun x semestinya boleh menang case. Kalau peguam tu x pandai utk menggunakan bukti dlm hujahnya boleh kalah jugak... najib ambil peguam hebat2 jd kalau peguam yg nak mewakili malaysia x hebatcamne nak menang kes tu.. mungkin yg our leaders nampak paling berkaliber skang ni is tommy thomas so itulah pilihan mereka. Kita as rakyat berdoa moga2 pilihan ni lah yg terbaik utk menunjukkan kebenaran isu2 b4 dis 29 
30 
mcm lanjiao je komen org2 yg bising pasal tonny jadi peguam negara ni...yg najib lantik peguam dari US tu xde plak korg bising....kenapa korg x suruh najib lantik org mlayu islam utk membela dia? jawab la penyokong tegar najib.... 31 
X abis2 lg ke nk jd penghasut?! Xde idea lain ke selain nk Bangkit isu agama & perkauman utk pecah belahkan PH... Sudah2 la tu 32 
Kenapa sy xsetuju calon bukanmuslim jd peguam negara? Krn byk buruk dr yg baik akan terjadi....

Maaf, sy xberniat mahu mengatakan perkara yg menyinggung perasaan sesiapa...tapi sy sgt bimbang jika AG bukan Muslim..mereka tidak boleh menasihati agong d
r sudut undang2 syariah spt RUU hudud, murtad, etc....anda tidak fhm knp keperluan penting utk peguam Islam menasihati agong...krn ini negara islam...kami xperlukan nasihat dr peguam bukan islam

Ambik iktibar kes natrah....peguam negara singapura Masa itu non Muslim memihak kepada gereja utk memurtadkn natrah atas alasan natrah bawah umur...lihat kesan drpd itu org melayu memberontak sehinga Ade yg terkorban..sejarah akn berulang kpd bangsa yg tidak kenal sejarahnya....

Jika bukan islam pegang undang2 Malaysia...tunggulah kehancuran negara islam ini...dlm Al Quran dh bgtau jgn serahkan urusan negara islam kpd bukan Islam . Allah tidak akan membantu kamu. Janji Allah itu pasti!

Sekarang Anwar sedang mempersiapkn dirinya menjadi pm...xperlu tunggu tun m lantik dia sbb dia sudah 'penat' menunggu....

Dan anda semua sokong Tommy Thomas sebagai peguam negara untuk menghumban semua pemimpin umno....agar dendam semua terbalas...ingin tunjukkn pada rakyat kuasa anda..

Jika disaat negara kt ditgn pendusta spt Anwar...pertolongan apa yg anda Cari? Allah tidak akan membantu kamu kerana ustaz Somad sudah ingatkn Muslim...' Jangnlan kalian mengangkat org kafir sebagai pemimpin kamu kerana mereka akan tolong menolong sesama mereka menyembelih leher kamu'...

Peguam negara akn menggunakan kuasanya utk melucutkn kuasa PM Tun Mahathir!

Tunggu lah Masa itu berlaku...
33 

sebab peguam negara pernah bangkitkan isu agama, rukun negara etc 34 
35 
Jadi skg harap yang baik2 shj. Benda sudah diputuskan
Isu perlantikan ag sebenarnya saja di sensasikan oleh puak2 amnobn untuk mengkucar kacirkan pentadbiran pakatan.. Mereka mainkan isu perkauman untuk tunjukkan pada rakyat bahawa pakatan cuba menghapuskan hak org melayu.. Hati hati lah kita jgn terperangkap dgn permainan politik umnobn..



















10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

29 

30 

31 

32 

33 

34 

35 

36 

37 

38 

39 

40 

41

mnoPQrstu. 

Tiada ulasan: