Sabtu, 23 Jun 2018

Orang ISLAM akan menjadikan ISLAM yang berpegang kepada Al Quran dan Hadis sebagai perisai dan garis panduannya dalam kehidupan di dunia untuk menggapai hal baik di akhirat kelak. Aamiin. 7803.


Bismillahirrahmanirrahim.
ISLAM sebagaimana Firman Allah Subhanahuwatalla yang bermaksud:

1. “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69).


2. “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263).

3. “Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku.” (QS. Yusuf: 86)

4. “Kehidupan dunia hanyalah Kesenangan yang memperdaya.” (QS. AL 'IMRAN (3):185)

5. Al-Quran mengajak kepada perpaduan, bukannya perpecahan.

Allah berfirman yang bermaksud: Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu). (Surah Al-Hujurat: ayat 13)

6. “Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” (Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120) 
Kekalahan adalah tragedi kepada umno dan bukan tragedi kepada ISLAM. Kekalahan itu hanya menjadi tragedi kepada bangsa MELAYU yang menyokongnya. 🤔 




Bismillahirrahmanirrahim.
Orang ISLAM akan menjadikan ISLAM yang berpegang kepada Al Quran dan Hadis sebagai perisai dan garis panduannya bila berhujah, menyiar dan mengulas tentang politik.

Pendekatan dan tingkah laku ini amat berbeza dengan amalan dan perbuatan sebahagian Melayu bila mengulas, menyiar dan berhujah tentang politik. Nauzubillahminzalik.













Tiada ulasan: