Sabtu, 23 Jun 2018

Paus dan Bapak Tenggiri. 7802.



PARTI Parti Gerakan Rakyat Malaysia (GERAKAN) hari ini mengumumkan keluar Barisan Nasional (BN) untuk menjadi parti bebas yang konstruktif.
Mohd Iskandar Ibrahim
mohd_iskandar@nstp.com.my

GERAKAN dalam satu kenyataan berkata, keputusan sebulat suara itu dibuat hasil mesyuarat Jawatankuasa Pusat GERAKAN (CGC).

“Keputusan ini dibuat selepas perbincangan, penelitian dan pertimbangan yang menyeluruh dan serius terhadap perkembangan politik semasa negara pasca Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).

“Sentimen dan maklum balas daripada akar umbi juga diambil kira dalam keputusan ini, pemilihan parti di peringkat cawangan sedang berlangsung di seluruh negara. Ia selaras dengan matlamat kami untuk menyatukan parti dan ahli,” katanya.

Menurut kenyataan itu, GERAKAN wajar memulakan perjalanan politik baharu dengan kebebasan, pemerkasaan dan ketegasan untuk memperjuangkan kepercayaan terbaik demi negara dan rakyat.

Mengulas lanjut, keputusan itu selaras dengan aspirasi, keperluan dan permintaan baru oleh rakyat pasca PRU-14 selain memutuskan bahawa GERAKAN harus melakarkan hala tuju baharu untuk terus kekal dalam perjuangan.

“Kami keluar BN di bawah suasana yang baik, GERAKAN akan memainkan peranan sebagai sebuah parti yang bebas dalam blok pembangkang untuk menjalankan semak dan imbang ke atas Kerajaan Pakatan Harapan.

“Kami akan bekerjasama dengan parti, invididu dan kumpulan yang berkongsi fahaman dan perjuangan yang sama atas kepentingan nasional untuk memartabatkan dan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, kedaulatan undang-undang dan demokrasi Malaysia,” katanya.

Katanya, GERAKAN sentiasa menjunjung idealisme politik, prestasi dan integriti sebagai aset selain menjadi perintis liberalisme, kepelbagaian kaum dan pragmatisme dalam politik Malaysia sekali gus berusaha memainkan peranan dalam sistem multi-parti yang matang.

Keputusan GERAKAN itu menyaksikan BN kini hanya bertahan dengan tiga parti iaitu UMNO, MCA dan MIC.

Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 23 Jun 2018 @ 2:35 PM
ref: 
Lebih ramai akan diberhentikan atau letak jawatan dalam agensi kerajaan
Kamles Kumar

LEBIH ramai lagi pegawai agensi kerajaan seperti Tabung Haji dan Felda akan diberhentikan, kata Menteri Hal Ehwal Ekonomi Azmin Ali.

Beliau akan bertemu lembaga pengarah Tabung Haji dan menjangkakan akan menerima beberapa peletakan jawatan.

“Saya akan bertemu Tabung Haji minggu depan bagi menyelesaikan kemelut yang dihadapi agensi itu. Saya menjangkakan akan ada beberapa peletakan jawatan,” kata Azmin kepada The Malaysian Insight selepas selesai menunaikan solat Jumaat di Masjid Putrajaya hari ini.

Timbalan presiden PKR itu berkata beliau sudah bertemu pihak Felda minggu ini dan menegaskan pihak pengurusan harus bertanggungjawab terhadap masalah yang dihadapi agensi berkenaan sebelum ini.

“Pihak pengurusan harus bertanggungjawab. Saya memberitahu Felda yang mereka harus melakukan perubahan secepat mungkin. Mereka akan dipertanggungjawabkan terhadap masalah yang melanda Felda,” katanya.

Kenyataan Azmin itu berikutan tindakan Putrajaya menyingkirkan beberapa eksekutif syarikat berkaitan kerajaan dan menamatkan khidmat lantikan politik susulan pertukaran kerajaan selepas pilihan raya 9 Mei.

The Malaysian Insight pada awal minggu ini melaporkan Putrajaya tidak memperbaharui kontrak CEO Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) Mohd Badlisham Ghazali, yang tamat bulan ini, sementara CEO Malaysian Resources Corporation Bhd Mohamad Salim Fateh Din pula akan bersara hujung Jun ini.

Bekas pengerusi Felda Shahriri Samad dari Umno meletak jawatan selepas Barisan Nasional kalah di peringkat Persekutuan dalam Pilihan Raya Umum ke-14.

Agensi itu antara lain menanggung hutang yang tinggi selepas menyerahkan pengurusan ladang mereka kepada anak syarikat.

Felda juga diselubungi skandal apabila tanah bernilai tinggi milik mereka di Jalan Semarak ditukarkan hak milik kepada pemaju tanpa menerima sebarang bayaran.

Tabung Haji pula terlibat dalam pembelian tanah di Tun Razak Exchange daripada 1Malaysia Development Berhad dengan harga lebih tinggi.

at 6/22/2018 10:30:00 PTG
ref:
KERENGGA: Lebih ramai akan diberhentikan atau letak jawatan dalam agensi kerajaan

Kebocoran baru dedah adik Najib miliki firma BVI
Written By canang on Jumaat, 22 Jun 2018 | 6/22/2018 09:40:00 PTG

EKSKLUSIF | Adik kepada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, Mohamed Nizam adalah antara mereka yang dinamakan sebagai pemilik sebuah syarikat luar pesisir dalam dokumen baru yang bocor dari firma undang-undang berpangkalan di Panama, Mossack Fonseca
Dokumen yang dilihat oleh Malaysiakini menunjukkan bahawa Nizam adalah pemilik benefisial (BO) syarikat yang berpangkalan di British Virgin Islands (BVI), Everbright Universal Holdings Limited, yang menggunakan penyedia perkhidmatan kewangan Credit Suisse Trust Ltd (Singapura) sebagai perantara.

Bagaimanapun, ini tidak mencerminkan apa-apa salah laku di pihaknya.

Menurut rekod yang bocor, Nizam mendakwa pada September 2016 bahawa Everbright adalah syarikat pemegang pelaburan hartanah yang beroperasi terutamanya di Amerika Syarikat dan dibiayai melalui pinjaman.

Namun, tiada butiran mengenai aset dan liabiliti firma dinyatakan pada bulan Mac 2017, Nizam ditandai oleh Mossack Fonseca sebagai 'Individu yang terdedah kepada politik' (PEP) kerana menjadi saudara Najib.

"Terdapat beberapa keputusan mengenai BO syarikat Everbright Universal Holdings Ltd [...] Cadangan: Tambah rekod PEP," kata e-mel dalaman kepada jabatan pematuhan Mossack Fonseca, menggunakan akronim untuk istilah "pemilik bermanfaat".

Penetapan PEP digunakan dalam industri perkhidmatan kewangan untuk menggambarkan orang yang berada di pejabat awam yang terkemuka serta anggota keluarga dan sekutunya.

Peraturan kewangan di kebanyakan negara biasanya memerlukan aktiviti PEP untuk tertakluk kepada pengawasan tambahan.

Tidak jelas sama ada Nizam menjalankan perkhidmatan Credit Suisse Trust atau mengendalikan Everbright.

Bagaimanapun, tempoh pengisytiharan Nizam pada 2016 dan penamaannya sebagai PEP kebetulan dengan ketika Mossack Fonseca sedang mengawal kesan buruk daripada penerbitan siasatan Panama Papers pada April 2016.

Ini termasuk usaha Mossack Fonseca yang cuba mengenal pasti pelanggannya sendiri selepas kebocoran pertama dilaporkan.

Kebocoran kedua termasuk audit dalaman yang mendapati sehingga Mei 2016, firma itu tidak tahu siapa pelanggannya di sebanyak 72 peratus dalam firma BVI, serta 75 peratus firma yang berpangkalan di Panama.

Everbright disenaraikan dalam audit sebagai antara syarikat-syarikat yang Mossack Fonseca tidak mempunyai maklumat mengenai "pemilik bermanfaat" nyaMalaysiakini telah menghubungi Nizam dan perantaranya untuk mendapatkan komen dan masih belum menerima respons.

Nizam, 60, kini memegang beberapa jawatan kanan di syarikat tersenarai seperti Mamee Double-Decker (M) Bhd, Delloyd Ventures Bhd, Nilai Resources Group Bhd dan Petra Energy Bhd.

Lulusan Oxford itu juga merupakan canselor Universiti Tun Abdul Razak, sebuah institusi yang dinamakan sempena nama bapanya, perdana menteri kedua Malaysia.

Ini bukan kali pertama saudara Najib dinamakan kerana menubuhkan syarikat luar pesisir.

Ketika pendedahan Panama Papers pada tahun 2016, anak lelaki Najib dari perkahwinan pertamanya, Mohd Nazifuddin, didedahkan memegang jawatan sebagai pengarah dalam dua firma berasaskan BVI.

Orang yang sama sebagai pengarah

Rekod Mossack Fonseca menunjukkan ia telah menggabungkan Everbright pada tahun 2010 untuk digunakan sebagai syarikat cengkerang - yang bermaksud sebuah syarikat yang tidak mempunyai aktiviti perniagaan terdahulu.

Di atas kertas, Everbright diperbadankan pada 20 Julai 2010.

Bermula pada 14 Jan 2011, syarikat yang berpangkalan di Bahamas, Serangoon Ltd dan Seletar Ltd menjadi pemegang saham syarikat, sedangkan syarikat-syarikat yang berpusat di BVI - Bukit Merah Ltd dan Tanah Merah Ltd menjadi pengarahnya.

Ini tetap berlaku pada masa Mossack Fonseca menandakan Nizam sebagai PEP.

Bagaimanapun, surat yang dibocorkan dari Credit Suisse Trust kepada Asiavest Corporate Services Pte Ltd yang berpangkalan di Singapura pada 18 Okt berkata syarikat-syarikat Serangoon, Seletar, Bukit Merah, Tanah Merah dan dua yang lain berada di bawah kawalannya."Syarikat-syarikat ini diperbadankan semata-mata untuk tujuan bertindak sebagai pengarah nomini, pemegang saham nomini, dan penandatangan yang diberi kuasa untuk syarikat-syarikat lain seperti yang ditadbirkan oleh Credit Suisse Trust Ltd.
"Syarikat-syarikat ini dimiliki sepenuhnya oleh Credit Suisse Trust Ltd, sama ada secara langsung atau melalui penama mereka [...] 

"Kami dengan ini memberi kuasa kepada Asiavest Corporate Services Pte Ltd untuk menggunakan surat ini sebagai 'salinan induk' untuk semua syarikat BVI yang ditadbirkan oleh Credit Suisse Trust Ltd. 

Kami percaya bahawa maklumat di atas adalah mencukupi untuk tujuan pematuhan anda," kata surat itu.

https://www.malaysiakini.com/news/430566
ref: 
Kebocoran baru dedah adik Najib miliki firma BVI - Cananglahnie

Dr M mahu tuntut AS$4.5 bilion dana 1MDB, fi Goldman Sach
Bloomberg

'Kami tahu itu wang kami," kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Malaysia mahu mendapatkan balik dana sebanyak AS$4.5 bilion yang berpotensi hilang melalui 1MDB, serta fi yang dibayar kepada syarikat Kumpulan Goldman Sach Inch, menurut Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

“Kita perlu buktikan hak milik wang itu,” kata Dr Mahathir, 92, ketika ditemubual Bloomberg Television hari ini.

“Kerajaan sebelum ini, cuba untuk mengelak tuduhan salahlaku, membuat keputusan untuk mengatakan wang itu bukan milik kita, jadi mereka tidak buat apa-apa tuntutan. Tetapi kami itu wang kami. Wang itu dari 1MDB.”

Skandal sekitar syarikat pelaburan bermasalah itu mencetuskan siasatan di seluruh dunia. Pegawai kerajaan Amerika Syarikat berkata lebih AS$4.5 bilion mengalir dari 1MDB melalui lingkaran transaksi kabur dan syarikat-syarikat kosong.

Dakwaan korupsi itu membantu melonjakkan gabungan yang dipimpinan Dr Mahathir untuk memenangi pilihan raya umum Mei lalu, menmbangkan gabungan yang dipimpin bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak yang memerintah selama kira-kira 6 dekad.

Dr Mahathir dalam temubual itu bimbang tentang komisyen yang dibayar kepada Goldman Sachs, yang meraih AS$593 juta selepas mengatur 3 jualan bon untuk 1MDB.

1MDB membayar fi 10% kepada bank itu untuk peranannya dan menerima kadar faedah 6%, katanya, dan menambah kos pinjaman kerajaan sepatutnya mendekati 3%.

‘Tak relevan’

“Apa yang kami peroleh daripada transaksi hutang itu mencerminkan anggapan risiko ketika itu, khususnya pergerakan spread kredit yang terikat dengan bon tertentu, kos lindung nilai dan keadaan pasaran ketika itu,” kata seorang jurucakap Goldman Sachs di Hong Kong.

“Membandingkannya kepada ‘fi’ daripada penajajaminan biasa, yang melibatkan risiko yang lebih kecil, tidak relevan,” katanya.

Kerajaan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Goldman Sachs “jika ada kes”, kata Dr Mahathir, dan menambah peguam negara akan memutuskan sama ada untuk meneruskan perkara itu.

Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata New York Times minggu lepas berkata dia akan mendapatkan restitusi daripada bank itu.

Dr Mahathir sebelum ini berkata Najib akan didakwa atas tuduhan rasuah dan penggelapan dana awam. Najib berulang kali menafikan salah laku, dan minggu ini memberitahu Reuters yang dia tidak tahu tentang wang 1MDB yang timbul dalam akaun peribadinya.

Jurucakap Najib belum dapat dihubungi hari ini untuk komen.

Pendakwaan mungkin akan berlaku selepas Peguam Negara Tommy Thomas mula mengkaji dokumen yang diserahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Beliau sudah menubuhkan beberapa pasukan untuk mengkaji kemungkinan untuk melakukan pendakwaan jenayah dan prosiding sivil.

Skop siasatan baru itu termasuk potensi salahguna kuasa di pihak Najib. Itu termasuk siasatan ke atas pelaburan yang dibuat 1MDB yang melibatkan penipuan, dana yang mengalir ke akaun peribadinya, dan pecah amanah jenayah dalam surat sokongan daripada Kementerian Kewangan, jawatan yang pernah dipegang Najib.

at 6/22/2018 09:15:00 PTG
ref: 
KERENGGA: Dr M mahu tuntut AS$4.5 bilion dana 1MDB, fi Goldman Sach

Sikap Abdul Hadi terhadap ‘MO1’, Mahathir selepas PRU melucukan
MALAYSIA DATELINE

Ahli Parlimen Sepang, Hanipa Maidin berpendapat perubahan sikap pemimpin tertinggi Pas terhadap Datuk Seri Najib Razak dan Tun Mahathir selepas PRU-14 adalah sebagai melucukan.

Menurutnya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak pula kelihatan menziarahi Najib yang sedang berdepan dengan siasatan sebaliknya menemui Mahathir walaupun sebelum ini melontarkan pelbagai kecaman.

“Yang lebih lucu, sebelum dan semasa PRU-14, semua tahu apa yang presiden parti suci tak kata kat Tun. Dan betapa ‘intimnya’ hubungan beliau dengan MO1 (Malaysian Official 1) hingga pernah berpakaian sedondon.

“Dan kita tak rajin juga dengar dia mengkritik MO1 di Parlimen semasa dia sesekali tunjuk muka kat Parlimen.

“Tapi, lepas PRU, tak nampak pula presiden parti suci ziarah MO1 di mana-mana meskipun ‘teman rapat’ sedang sesak dan berduka,” ulasnya di Facebook beliau hari ini.

Melihat sikap pemimpin Pas yang digelarnya ‘parti suci’ itu, Hanipa meminjam ungkapan Inggeris, ‘the proof of the pudding is in the eating’ yang bermaksud, ‘anda tidak tahu kualiti sesuatu benda/perkara melainkan anda telah cuba atau berpengalaman dengannya.’

“Yang beliau (Abdul Hadi) ziarah, lepas PRU nampaknya, tanpa rasa malu dan bersalah, adalah Tun M yang beliau hentam sakan sebelum itu,” ujarnya lagi sambil secara sinis mengaitkan situasi itu sebagai kehebatan politik matang dan sejahtera.

at 6/22/2018 05:31:00 PTG
ref:
KERENGGA: Sikap Abdul Hadi terhadap ‘MO1’, Mahathir selepas PRU melucukan

FRIDAY, JUNE 22, 2018
SPRM terima banyak maklumat kes jerung
PUTRAJAYA - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akui menerima banyak aduan kes skandal dan penyelewengan ‘jerung’ dalam jabatan-jabatan kerajaan dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Ketua Pesuruhjayanya, Datuk Seri Mohd Shukri Abdull berkata, sehingga menjelang Aidilfitri baru-baru ini SPRM didatangi orang ramai termasuk kakitangan dalam jabatan-jabatan kerajaan dan GLC tampil mendedahkan penyelewengan yang disembunyikan selama ini.

“Sekarang SPRM terima banyak maklumat dan kes-kes baharu, kebanyakan masuk sebelum raya, kita kena ambil masa untuk selesaikan.

“Tetapi saya nak sahkan memang banyak kes jerung yang kita terima cuma saya tak boleh bagi tahu siapa yang terlibat. Namun, bayangannya banyak melibatkan jabatan utama kerajaan,” katanya kepada Sinar Harian dalam satu temu bual eksklusif di pejabatnya, semalam.

Susulan lambakan aduan yang diterima, beliau memaklumkan, SPRM telah menubuhkan pasukan khas untuk mengendalikan setiap kes.

“Sekarang ini apabila saya masuk semula ke SPRM, dalam tempoh sebulan ini bertalu-talu kes ‘jerung’ masuk. Saya juga dah tubuhkan pasukan khas bagi setiap kes, kerana maklumat masuk terlampau banyak kes-kes jerung.

“Pegawai-pegawai SPRM sekarang sedang bertungkus-lumus mengendalikan maklumat-maklumat yang kami terima ini,” jelasnya lagi.

Katanya, paling menarik ‘orang dalam’ sendiri berani tampil membongkar salah laku.

“Pegawai kerajaan dah berani ke depan, mereka punya keyakinan dan dah berani, tak takut diugut lagi. Saya minta mereka yakin kepada saya dan SPRM kerana kami akan lakukan yang terbaik,” tegas beliau.

“Saya suka jerung, sebenarnya dulu pun kita tak pernah buat siasatan terpilih.

“Masa zaman saya dulu, apa saja aduan yang masuk kita siasat tak pernah kita berhenti, tak pernah kita halang siasatan dihentikan atau tak siap... semua kita siap. Isu sekarang orang ramai nak tahu apa jadi dengan siasatan? Ke mana? Di mana pengakhiran?

“Untuk maklumat semua siasatan selesai zaman saya lah, kerja kami selesai tinggal cuma tinggal kes SRC International dan wang RM2.6 bilion saja sebab terhalang, apabila saya keluar, setakat itu sajalah,” dedahnya.

Dalam pada itu, Mohd Shukri bertegas tidak akan melayani sebarang rundingan untuk menutup kes yang sedang disiasat oleh SPRM.

“No way, tak akan berlaku. Masuk macam mana pun saya tidak akan benarkan, tak ada seorang pun boleh mempengaruhi atau menghalang siasatan SPRM.

“Setinggi mana pun pangkat orang itu saya tidak akan benarkan, ini amanah yang saya pegang,” katanya.

Beliau akui kecewa dengan prestasi Malaysia dan negara Islam lain yang mempunyai rekod Indeks Persepsi Rasuah Transparency International yang rendah.

“Negara Islam termasuk Malaysia skor CPI rendah, saya nak ubah perkara itu agar negara kita dipandang hebat bukan saja oleh rakyat malah orang luar,” katanya.

Mohd Shukri mengambil alih jawatan Ketua Persuruhjaya SPRM dari Tan Sri Dzulkifli Ahmad pada 17 Mei lalu.

Catatan Oleh Alhusseyn Alhusseyn pada 12:00 pm
ref:
al- Husseyn: SPRM terima banyak maklumat kes jerung

Friday, June 22, 2018
Bangla Kroni Bekas Menteri Didakwa Peroleh RM2Billion Hasil Bawa Masuk Pekerja Ke Malaysia
SEORANG ahli perniagaan warga Bangladesh yang didakwa mempunyai kaitan dengan kemasukan lebih 100,000 pekerja asing negara itu ke Malaysia meraih sekurang-kurangnya RM2 bilion pada tahun lepas sahaja, lapor akhbar The Star.

Ahli perniagaan itu yang berkahwin dengan seorang wanita warga Malaysia juga orang tengah penting yang memastikan perjanjian kerajaan antara kerajaan yang ditandatangani Malaysia dan Bangladesh pada 2016 yang dilakukan kerajaan Barisan Nasional dahulu.

Perjanjian itu membolehkan hanya 10 syarikat Bangladesh untuk merekruit pekerja ke Malaysia, dan mengaut keuntungan selaku orang tengah, kata sumber tidak dinamakan kepada The Star.

The Star melaporkan setiap pekerja perlu membayar RM20,000 kepada ejen di kampung masing-masing yang akan menggunakan sekurang-kurangnya dua lagi orang tengah sebelum sampai ke ejen tempatan yang dilantik kerajaan Bangladesh.

Separuh daripada jumlah wang berkenaan akan masuk ke kocek sindiket yang mengatur penerbangan dan permit kerja pekerja ke Malaysia.

Sumber menyebut ia sudah berlaku sejak hujung 2016, dan 100,000 lagi pekerja masih menunggu giliran mereka untuk masuk Malaysia.

“Datuk Seri itu juga berkongsi jumlah wang tersebut dengan ahli politik dan kakitangan kerajaan kedua-dua negara,” kata sumber dipetik akhbar itu.

Bagi memastikan kelancaran operasi dan melindungi kepentingan 10 syarikat terbabit, ahli perniagaan itu menubuhkan sistem pendaftaran dalam talian dikenali sebagai

“Sistem Perkhidmatan Pekerja Asing (SPPA)” bagi fungsinya hanyalah untuk memudahkan pengambilan pekerja Bangladesh. SPPA digerakkan oleh sebuah syarikat swasta, Bestinet Sdn Bhd, yang dilaporkan milik bekas menteri dalam negeri Azmi Khalid yang juga membangunkan Sistem Pengurusan Berpusat Pekerja Asing (FWCMS) yang digunakan Jabatan Imigresen untuk permohonan visa pekerja asing.

“Majikan diperlukan untuk membayar RM305 untuk setiap pekerja yang digaji dari Bangladesh di bawah SPPA. Wang yang dikutip adalah upah perkhidmatan disediakan Bestinet untuk penyerahan pekerja kepada majikan mereka menerusi 10 syarikat itu,” kata sumber.

Sebelum SPPA dan orang tengah wujud, pekerja yang datang ke Malaysia hanya perlu membayar antara RM7,000 dan RM8,000 seorang, lapor The Star lagi memetik kenyataan Chirara Kannan, pemilik syarikat perunding perkhidmatan untuk beberapa majikan.

... Itu adalah laporan dari The Malaysian Insight yang disiarkan di SINI dan berikut adalah laporan dari The Star yang dimaksudkan..

PETALING JAYA: A human trafficking syndicate, spearheaded by a Bangladeshi businessman with alleged political connections with the Home Ministry, raked in at least RM2bil in just two years from Bangladeshi workers looking to land jobs in Malaysia. 

An investigation revealed that the workers paid RM20,000 each to their local agents who then paid half of the sum to the syndicate to facilitate work permit approvals and flight tickets to Malaysia. 

It is learned that since late 2016, more than 100,000 Bangladeshi workers have been brought into the country under the system, while more than 100,000 are waiting for their turn. 

Our investigation also revealed that the businessman, who even has a “Datuk Seri” title, was the mastermind behind the organised and “legalised” multibillion-ringgit human trafficking scam. 

Due to his strong political influence in both Malaysia and Bangladesh, the businessman was also instrumental in getting the two countries to sign a government-to-government agreement in 2016, giving only 10 companies from Bangladesh the right to recruit migrant workers for Malaysia. 

Furthermore, according to a source, some of the 10 authorised agents were merely fly-by-night companies created solely to rake in money by playing middleman between the workers and their prospective employers in Malaysia. 

Despite the hefty RM20,000 price tag, the whole process – from documentation and transporting these workers to Malaysia – costed the agents less than RM2,000 a person.

“The ‘Datuk Seri’ has grown richer, his close aides and business associates living lavishly,” said the source. 

“The Datuk Seri also shares a portion of the money he makes with politicians and government staff from both countries,” he said, adding that the man, who is in his late 40s, was married to a Malaysian for more than 15 years. 

The source said the “Datuk Seri” even went a step further to grease what he described as a “well-oiled money-making scheme to exploit Bangladeshi workers”. 

To facilitate the smooth operation of the system and to secure the interest of the 10 companies, he also set up a new online registration system called Sistem Perkhidmatan Pekerja Asing (SPPA), the only one that can be used to hire Bangladeshi workers. 

Prior to the introduction of SPPA, Bangladesh was merely one of several source countries including Indonesia, India, Nepal, Pakistan and Myanmar that supplied a migrant workforce to Malaysia. 

“Employers are required to pay RM305 for each worker hired from Bangladesh under SPPA, which is operated by a private company called Bestinet Sdn Bhd. 

“The money collected under SPPA goes to Bestinet as a service charge for the distribution of the workers to their employers via the 10 companies,” said the source. 

Migrant workers from the other source countries only needed to pay some RM2,500 to be hired in Malaysia, he added. 

Bestinet was also the company that developed the Foreign Workers Centralised Management System (FWCMS), used by the Immigration Department for foreign workers’ visa applications. 

Prior to the introduction of SPPA, the cost of hiring Bangladeshi workers was much lower, said Chirara Kannan, owner of a consultancy service for several employers in the Klang Valley. 

“In the past, the workers only paid between RM7,000 and RM8,000 each,” he said.

However, Bangladeshi workers now had to pay off a legion of middlemen. 

Chirara said workers paid the RM20,000 to “sub agents” from their villages, who then had to go through at least two more middlemen before they got connected to the local agents appointed by the Bangladesh government. 

Previous licensed recruitment agents had now became “sub agents” for the big 10 companies, he added. 

“It has gone from bad to worse as some employers even solicit commissions from the agents after realising that the workers were paying an exorbitant amount of money to work in Malaysia. 

“Some of the employers receive up to RM1,500 in commissions for each Bangladeshi worker they hire,” said Chirara, adding that the reputation of the migrant worker recruitment industry had been “severely tarnished” ~ The Star

Pandai betul pemimpin UMNO buat duit yaa.. patutlah walaupun berpuluh ribu anak Malaysia menganggur Bangla tetap dibawa masuk..

Nak jaga tembolok sendiri dan kroni.. anak bangsa merempat pun tak apa..

Posted by Anak Sungai Derhaka at Friday, June 22, 2018
ref: 
Anak Sungai Derhaka: Bangla Kroni Bekas Menteri Didakwa Peroleh RM2Billion Hasil Bawa Masuk Pekerja Ke Malaysia

Man Bin Pom berkongsi pautan.
Orang Malaysia malas kata Zahid sebab itu alasan dia nak ambil pekerja luar untuk boleh dia buat duit. Akibatnya rakyat susah nak dapat kerja. PLUS contohnya, tak ikut cakap Zahid, semua pekerja Tol orang tempatan. Tak malas pun, tak memilih kerja pun. 

Dulu pekerja kilang orang tempatan, sekarang ni ramai dari luar. Akibatnya, ramai anak tempatan berkeliaran susah dapat kerja. Kenapa dulu boleh, tapi zaman BN Zahid kenapa susah nak ambil pekerja tempatan? Nak jimatkan kos? Apa nak jimatkan kos kalau rakyat tempatan tak di beri pekerjaan? Pengganguran makin bertambah, orang luar pula berlambak dapat kerja di negara ini. 
Ini semua alasan sebab nak bawa masuk pekerja luar untuk buat duit.

Orang cam gini mendabik dada kata depa lah pejuang rakyat kununnya tadi. Padahal melingkup bangsa di kerjakannya kerana memenuhi poket sendiri.

Sekarang ni, jenuh nak cuci dan hantar balik pekerja2 luar ni yang berjumlah lebih 5 juta di hantar balik kenegara mereka. Sampai dah jadi tokei meniaga di negara ini pun ada. Apa punya bangsatnya pemimpin BN dulu ni. Mementingkan diri sendiri merosakkan anak bangsa dan negara.
ref 2: 
Tolong Siasat Zahid Mengenai Pekerja Asing - Jom SHARE

ref 1:
KAMI SUARA RAKYAT MALAYSIA (KSRM)

ref:
https://www.bharian.com.my/berita/politik/2018/06/440756/gerakan-keluar-dari-bn

GERAKAN keluar dari BN
BharianBeritaPolitik
Oleh Mohd Iskandar Ibrahim
mohd_iskandar@nstp.com.my

KUALA LUMPUR: Parti Gerakan Rakyat Malaysia (GERAKAN) hari ini mengumumkan keluar Barisan Nasional (BN) untuk menjadi sebuah parti bebas yang konstruktif.

GERAKAN dalam satu kenyataan berkata, keputusan sebulat suara itu dibuat hasil mesyuarat Jawatankuasa Pusat GERAKAN (CGC).

"Keputusan ini dibuat selepas perbincangan, penelitian dan pertimbangan yang menyeluruh dan serius terhadap perkembangan politik semasa negara pasca Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).

"Sentimen dan maklum balas daripada akar umbi juga diambil kira dalam keputusan ini, pemilihan parti di peringkat cawangan sedang berlangsung di seluruh negara. Ia selaras dengan matlamat kami untuk menyatukan parti dan ahli," katanya.

Menurut kenyataan itu, GERAKAN wajar memulakan perjalanan politik baharu dengan kebebasan, pemerkasaan dan ketegasan untuk memperjuangkan kepercayaan terbaik demi negara dan rakyat.

Mengulas lanjut, keputusan itu selaras dengan aspirasi, keperluan dan permintaan baru oleh rakyat pasca PRU-14 selain memutuskan bahawa GERAKAN harus melakarkan hala tuju baharu untuk terus kekal dalam perjuangan.

"Kami keluar BN di bawah suasana yang baik, GERAKAN akan memainkan peranan sebagai sebuah parti yang bebas dalam blok pembangkang untuk menjalankan semak dan imbang ke atas Kerajaan Pakatan Harapan.

"Kami akan bekerjasama dengan parti, invididu dan kumpulan yang berkongsi fahaman dan perjuangan yang sama atas kepentingan nasional untuk memartabatkan dan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, kedaulatan undang-undang dan demokrasi Malaysia," katanya.

Katanya, GERAKAN sentiasa menjunjung idealisme politik, prestasi dan integriti sebagai aset selain menjadi perintis liberalisme, kepelbagaian kaum dan pragmatisme dalam politik Malaysia sekali gus berusaha memainkan peranan dalam sistem multi-parti yang matang.

Keputusan GERAKAN itu menyaksikan BN kini hanya bertahan dengan tiga parti iaitu UMNO, MCA dan MIC.










waywardness

Tiada ulasan: