Isnin, 25 Jun 2018

Standard Komuniti - Facebook. 7806.


Standard Komuniti

PENGENALAN

Setiap hari, orang melayari Facebook untuk berkongsi cerita mereka, melihat dunia melalui mata orang lain dan berhubung dengan rakan dan dengan tujuan. Perbualan yang berlaku di Facebook mencerminkan kepelbagaian komuniti lebih daripada dua bilion orang yang berkomunikasi merentasi negara dan budaya serta dalam pelbagai bahasa, menyiarkan segala-galanya daripada teks sehingga foto dan video.

Kami menyedari kepentingan Facebook untuk menjadi suatu tempat di mana orang berasa yakin untuk berkomunikasi dan kami amat menitikberatkan peranan kami dalam membanteras penyalahgunaan perkhidmatan. Sebab itulah kami telah membangunkan set Standard Komuniti yang menggariskan perkara yang dibenarkan dan tidak dibenarkan di Facebook. Standard kami terpakai di seluruh dunia untuk semua jenis kandungan. Standard kami direka bentuk untuk menjadi komprehensif – kandungan yang tidak dianggap sebagai ucapan kebencian mungkin masih dikeluarkan kerana melanggar dasar pembulian kami.

Matlamat Standard Komuniti kami adalah untuk menggalakkan pengungkapan dan mencipta persekitaran yang selamat. Kami menetapkan dasar kami menerusi input daripada komuniti kami dan pakar dalam bidang seperti teknologi serta keselamatan awam. Dasar kami juga berasaskan prinsip-prinsip berikut:
Keselamatan: Orang perlu berasa selamat untuk membina komuniti. Kami komited untuk memadam kandungan yang menggalakkan ancaman dunia nyata, termasuk (tetapi tidak terhad kepada) kecederaan fizikal, kewangan dan emosi.
Suara: Misi kami adalah untuk mewujudkan penerimaan pandangan yang berbeza. Kami akan selalu membenarkan kandungan, walaupun ada yang menganggapnya tidak menyenangkan, melainkan jika pemadaman kandungan tersebut boleh mencegah bahaya tertentu. Lebih-lebih lagi, ada masanya kami akan membenarkan kandungan yang mungkin melanggar standard kami jika kami berasa bahawa kandungan tersebut mempunyai nilai berita, signifikasi atau berguna kepada kepentingan awam. Kami berbuat demikian hanya selepas menimbang nilai minat awam terhadap kandungan dengan risiko bahaya dunia nyata.
Ekuiti: Komuniti kami bersifat global dan pelbagai. Dasar kami mungkin kelihatan luas, tetapi itu kerana kami menerapkannya secara konsisten dan adil kepada komuniti yang meliputi rantau, budaya dan bahasa. Akibatnya, Standard Komuniti kami kadangkala akan kelihatan kurang bernuansa daripada yang diingini, membawa kepada hasil yang bertentangan dengan tujuan dasarnya. Atas sebab itu, dalam sesetengah kes dan apabila kami diberikan konteks tambahan, kami membuat keputusan berdasarkan semangat dasar berbanding surat bagi dasar tersebut.

Semua orang di Facebook memainkan peranan dalam memastikan wadah selamat dan terjaga. Kami meminta orang untuk mengongsi secara bertanggungjawab dan memberitahu kami apabila mereka nampak sesuatu yang mungkin melanggar Standard Komuniti kami. Kami memudahkan orang untuk melaporkan kandungan yang kelihatan cenderung dengan pelanggaran, termasuk Halaman, Kumpulan, profil, kandungan individu dan/atau komen kepada kami untuk tujuan semakan. Kami turut memberikan pilihan untuk menyekatmenyahikuti atau menyembunyikan orang dan siaran, agar mereka boleh mengawal pengalaman mereka sendiri di Facebook.

Akibat daripada melanggar Standard Komuniti kami adalah berbeza-beza bergantung kepada keterukan pelanggaran dan sejarah seseorang di platform. Sebagai contoh, kami mungkin memberikan amaran kepada seseorang untuk pelanggaran pertama tetapi jika mereka terus melanggar dasar kami, kami mungkin menyekat keupayaan mereka untuk mengirim di Facebook atau memansuhkan profil mereka. Kami juga mungkin memberitahu penguatkuasaan undang-undang apabila kami percaya bahawa terdapat risiko sebenar daripada pembahayaan fizikal atau ugutan langsung terhadap keselamatan awam.

Standard Komuniti kami, yang kami akan terus bangunkan dari semasa ke semasa, menjadi panduan bagi cara kami berkomunikasi di Facebook. Dalam semangat ini kami meminta ahli komuniti Facebook untuk mengikuti garis panduan ini.

BAHAGIAN I.
Keganasan dan Kelakuan Jenayah

1. Keganasan yang Boleh Dipercayai

Dasar Rasional

Kami berhasrat untuk mencegah kecenderungan bahaya dunia nyata yang mungkin berkaitan dengan kandungan di Facebook. Kami faham bahawa orang biasanya menyatakan penghinaan atau pertentangan pendapat dengan mengugut atau menyeru keganasan dalam cara berseloroh dan tidak serius. Sebab itulah kami cuba untuk mempertimbangkan bahasa, konteks dan butiran bagi membezakan pernyataan kasual daripada kandungan yang menjadi ancaman boleh dipercayai kepada keselamatan awam mahupun peribadi. Dalam menentukan sama ada ancaman boleh dipercayai, kami mungkin turut menimbangkan maklumat tambahan seperti kebolehlihatan awam dan kelemahan seseorang yang disasarkan. Kami akan memadam kandungan, menyahdayakan akaun dan bekerjasama dengan penguatkuasa undang-undang apabila kami percaya bahawa terdapat risiko sebenar kemudaratan fizikal atau ugutan langsung terhadap keselamatan awam. 
Jangan siarkan:

Ancaman berikut:

Pernyataan boleh dipercayai yang berniat untuk melakukan keganasan terhadap mana-mana individu, kumpulan orang atau tempat (bandar atau lebih kecil). Kami menilai kebolehpercayaan berdasarkan maklumat yang tersedia kepada kami dan secara umum menganggap pernyataan boleh dipercayai sekiranya terdapat yang berikut:

Sasaran (seseorang, sekumpulan orang atau tempat) dan

Sagu hati/permintaan pembayaran, atau

Sebutan atau imej senjata tertentu, atau

Tawaran jualan atau permintaan untuk membeli senjata, atau

Alamat terperinci atau bangunan yang dinamakan, atau

Sasaran dan dua atau lebih butiran berikut (boleh menjadi 2 butiran yang sama)

Lokasi

Pemasaan

Kaedah

Sebarang pernyataan yang berniat untuk melakukan keganasan terhadap individu yang terdedah (dikenal pasti dengan nama, tajuk, imej atau rujukan lain) atau kumpulan yang terdedah, termasuk (tetapi tidak terhad kepada) ketua negara, saksi dan pemberi maklumat rahsia, aktivis dan wartawan

Seruan keganasan atau pernyataan yang menyokong keganasan terhadap sasaran berikut (dikenal pasti melalui nama, tajuk, imej atau rujukan lain):

Mana-mana orang atau kumpulan yang terdedah, termasuk, tetapi tidak terhad kepada ketua negara, pegawai yang dipilih oleh rakyat, saksi dan pemberi maklumat rahsia, aktivis dan wartawan

Individu awam, jika boleh dipercayai seperti yang dinyatakan di atas

Kumpulan orang atau orang tertentu yang tidak dinamakan, jika boleh dipercayai

Tempat, jika boleh dipercayai

Jika tiada sasaran ditentukan tetapi simbol yang mewakili sasaran atau visual senjata disertakan

Pernyataan keganasan yang beraspirasi dan bersyarat terhadap

Apa-apa kumpulan yang terdedah

Individu awam, jika boleh dipercayai (melainkan jika individu itu disabitkan dengan jenayah tertentu atau merupakan ahli bagi organisasi yang berbahaya)

Individu yang terdedah, jika boleh dipercayai

Kumpulan orang atau orang tertentu yang tidak dinamakan, jika boleh dipercayai

Tempat, jika boleh dipercayai

Sebarang kandungan yang dicipta untuk tujuan nyata mendedahkan individu sebagai ahli kepada kumpulan berisiko yang terpilih dan dikenali.

Arahan tentang cara membuat atau menggunakan senjata jika matlamatnya adalah untuk mencederakan atau membunuh orang yang mungkin terbukti daripada:

Bukti daripada penggunaan bahasa yang secara jelas menyatakan matlamat tersebut, atau

Bukti daripada Imej yang menunjukkan atau menyerupai keputusan akhir (kecederaan serius atau kematian) sebagai sebahagian daripada arahan

Kecuali terdapat konteks yang jelas bahawa kandungan itu adalah untuk tujuan alternatif (cth., dikongsi sebagai sebahagian daripada aktiviti pertahanan diri rekreasi, latihan oleh angkatan tentera negara, permainan video komersial atau liputan berita)

Arahan tentang cara membuat atau menggunakan bahan letupan, kecuali jika terdapat konteks yang jelas bahawa kandungan tersebut bukan untuk tujuan keganasan (cth, tujuan saintifik/pendidikan yang jelas atau penggunaan bunga api).

Pendedahan identiti individu yang terdedah tanpa keizinan mereka

Apa-apa kandungan yang mengandungi pernyataan niat, seruan untuk tindakan, mewakili, sokongan atau penganjuran untuk keganasan akibat keputusan pilihan raya

2. Individu & Organisasi Berbahaya

Dasar Rasional

Dalam usaha mencegah dan menghentikan ancaman dunia nyata, kami tidak membenarkan mana-mana organisasi atau individu yang terlibat dalam perkara berikut untuk menggunakan Facebook:

Aktiviti pengganas

Kebencian yang dianjurkan

Pembunuhan beramai-ramai atau bersiri

Pemerdagangan manusia

Aktiviti keganasan atau jenayah yang dianjurkan

Kami turut memadam kandungan yang menyatakan sokongan atau pujian untuk kumpulan, pemimpin atau individu yang terlibat dalam aktiviti ini.
Kami tidak membenarkan orang berikut (hidup atau mati) atau kumpulan untuk mengekalkan kehadiran (cth., mempunyai akaun, Halaman, Kumpulan) di platform kami:

Organisasi pengganas dan pengganas

Organisasi pengganas diperihalkan sebagai:

Sebarang organisasi bukan kerajaan yang terlibat dalam tindakan keganasan yang dirancang terlebih dahulu terhadap individu atau harta untuk menakut-nakutkan penduduk awam, kerajaan atau organisasi antarabangsa bagi mencapai matlamat politik, agama atau ideologi

Ahli organisasi pengganas atau sesiapa yang melakukan perbuatan pengganas dianggap sebagai pengganas

Tindakan pengganas diperihalkan sebagai tindakan keganasan yang dirancang terlebih dahulu terhadap individu atau harta yang dilakukan oleh individu bukan kerajaan untuk menakut-nakutkan penduduk awam, kerajaan atau organisasi antarabangsa bagi mencapai matlamat politik, agama atau ideologi.

Organisasi kebencian dan pemimpin mereka serta ahli-ahli terkemuka

Organisasi kebencian diperihalkan sebagai:

Mana-mana persatuan yang terdiri daripada tiga orang atau lebih yang dianjurkan di bawah nama, lambang atau simbol dan yang mempunyai ideologi, pernyataan atau tindakan fizikal yang menyerang individu berdasarkan ciri, termasuk kaum, gabungan agama, kewarganegaraan, etnik, jantina, orientasi seksual, penyakit serius atau ketidakupayaan.

Pembunuhan beramai-ramai dan bersiri

Kami menganggap homisid sebagai pembunuhan beramai-ramai jika ia mengakibatkan empat atau lebih kematian dalam satu kejadian

Kami menganggap mana-mana individu yang telah melakukan dua atau lebih pembunuhan dalam berbilang kejadian atau lokasi sebagai pembunuh bersiri

Kami membuat penilaian ini berdasarkan maklumat yang tersedia untuk kami dan secara umumnya akan melaksanakan dasar ini ke atas pembunuhan beramai-ramai atau bersiri yang memenuhi mana-mana kriteria berikut:

Mereka disabitkan dengan kesalahan pembunuhan beramai-ramai atau bersiri.

Mereka dibunuh oleh penguatkuasa undang-undang sewaktu melakukan pembunuhan beramai-ramai atau bersiri tersebut atau sewaktu penerbangan berikutnya.

Mereka membunuh diri di tempat kejadian atau selepas pembunuhan beramai-ramai atau bersiri.

Mereka telah dikenal pasti oleh penguatkuasaan undang-undang dengan imej daripada perbuatan jenayah tersebut.

Kumpulan penyeludupan manusia dan pemimpin mereka

Kumpulan penyeludupan manusia adalah organisasi yang bertanggungjawab ke atas perkara berikut:

Pelacuran individu lain, buruh paksa/buruh yang dibebani dengan hutang, perhambaan atau mengeluarkan organ

Merekrut, menghantar, memindahkan, menahan, menyediakan, menyimpan atau menerima kanak-kanak atau orang dewasa tanpa kerelaan mereka

Organisasi jenayah dan ketua serta orang penting mereka

Organisasi jenayah ditakrifkan sebagai:

Sebarang organisasi yang terdiri daripada tiga orang atau lebih yang bersatu di bawah nama, warna kulit, isyarat tangan atau lambang yang dikenali dan yang telah terlibat atau mengugut untuk terlibat dalam aktiviti jenayah, termasuk (tetapi tidak terhad kepada)

Homisid

Pengedaran dadah

Pengedaran Senjata

Kecurian identiti

Pengubahan wang haram

Pemerasan atau penyeludupan

Serangan

Penculikan

Eksploitasi seksual (dijelaskan dalam bahagian 7 dan bahagian 8)

Kami tidak membenarkan simbol yang mewakili sebarang organisasi mahupun individu di atas untuk dikongsi pada wadah kami tanpa konteks yang menyelar atau membincangkan kandungan tanpa menyebelahi mana-mana pihak.

Kami tidak membenarkan kandungan yang memuji mana-mana organisasi atau individu di atas atau sebarang perbuatan yang dilakukan oleh mereka.

Kami tidak membenarkan penyelarasan sokongan untuk mana-mana organisasi atau individu di atas atau sebarang perbuatan yang dilakukan oleh mereka.

3. Mempromosi atau Membuat Publisiti Tentang Jenayah

Dasar Rasional

Kami tidak membenarkan orang mempromosi atau membuat publisiti jenayah berat, rompakan dan/atau penipuan kerana kami menolak keras aktiviti seumpama ini dan adanya risiko untuk mencontohi tingkah laku tersebut. Kami turut tidak membenarkan orang menggambarkan aktiviti jenayah atau mengakui jenayah yang mereka atau sekutu mereka telah lakukan. Walau bagaimanapun, kami membenarkan orang berdebat atau membela kesahihan aktiviti jenayah, termasuk menggelar mereka dengan cara retorik atau sindiran.
Jangan siarkan:

Kandungan yang menggambarkan, mengakui atau mempromosi perbuatan jenayah berikut yang dilakukan oleh anda atau sekutu anda

Tindakan bahaya fizikal yang dilakukan terhadap orang

Tindakan bahaya fizikal yang dilakukan terhadap haiwan kecuali dalam hal memburu, memancing, korban keagamaan atau persiapan/pemprosesan makanan

Mencuri atau menjual spesies terancam atau bahagiannya

Haiwan laga yang diatur

Kecurian

Vandalisme atau kerosakan harta benda

Penipuan

Pemerdagangan seperti yang dirujuk dalam bahagian 2

Keganasan seksual atau eksploitasi seksual, termasuk serangan seksual, seperti yang dirujuk dalam bahagian 7 dan bahagian 8

4. Menyelaraskan Ancaman

Dasar Rasional

Dalam usaha menghalang dan mengendalakan ancaman dunia nyata, kami melarang orang daripada membantu atau menganjurkan aktiviti jenayah pada masa hadapan yang bertujuan atau mungkin membahayakan orang, perniagaan atau haiwan. Orang boleh menarik perhatian kepada aktiviti bahaya yang mereka saksikan atau alami selagi mana mereka tidak menyokong atau menyelaraskan ancaman.
Jangan kirimkan:

Pernyataan niat, seruan tindakan atau sokongan untuk yang berikut:

Tindakan bahaya fizikal yang dilakukan terhadap orang

Tindakan bahaya fizikal yang dilakukan terhadap haiwan kecuali dalam hal memburu, memancing, korban keagamaan atau persiapan/pemprosesan makanan

Mencuri atau menjual spesies terancam dan bahagian anggotanya

Haiwan laga yang diatur

Kecurian

Vandalisme/kemusnahan harta benda

Penipuan

Pemerdagangan seperti yang dirujuk dalam bahagian 2

Keganasan seksual atau eksploitasi seksual, termasuk serangan seksual, seperti yang dirujuk dalam bahagian 7 dan bahagian 8

Tawaran perkhidmatan untuk menyeludup atau membantu dalam penyeludupan manusia

5. Barangan Terkawal

Dasar Rasional

Untuk menggalakkan keselamatan dan pematuhan terhadap sekatan undang-undang yang sama, kami melarang percubaan oleh individu, pengeluar dan peruncit untuk membeli, menjual atau berniaga dadah bukan perubatan, ubat-ubatan farmaseutikal serta ganja. Kami turut melarang pembelian, penjualan, pemberian hadiah, pertukaran dan pemindahan senjata api, termasuk bahagian senjata atau peluru, antara individu persendirian di Facebook. Beberapa item ini tidak dikawal di mana-mana; walau bagaimanapun, oleh kerana komuniti kami bersifat tanpa sempadan, kami cuba untuk menguatkuasakan dasar kami secara lebih konsisten. Kedai senjata api dan peruncit dalam talian boleh mempromosikan item yang tersedia untuk dijual di luar perkhidmatan kami selagi para peruncit tersebut mematuhi semua undang-undang dan peraturan yang berkenaan. Kami membenarkan perbincangan mengenai jualan senjata api dan bahagian senjata api di gedung atau oleh peruncit dalam talian serta menyokong perubahan kepada peraturan senjata api. Barangan terkawal yang tidak dilarang oleh Standard Komuniti kami mungkin tertakluk dengan Dasar Perdagangan kami yang lebih ketat.
Jangan siarkan: 

Kandungan tentang ubat bukan perubatan (selain alkohol atau tembakau) yang 

Menyelaras atau menggalakkan orang lain untuk menjual ubat bukan perubatan 

Menggambarkan, mengaku, atau menggalakkan penjualan ubat bukan perubatan melalui individu yang menyiarkan kandungan atau rakan sekutu mereka 

Mempromosi, menggalakkan, menyelaras, atau memberikan arahan untuk menggunakan ubat bukan perubatan 

Mengakui, sama ada dalam bentuk tulisan atau lisan, dadah bukan perubatan untuk kegunaan peribadi melainkan termasuk dalam tujuan pemulihan 

Kandungan yang menggambarkan penjualan atau percubaan untuk membeli ubat ganja dan farmaseutikal. Ini termasuk kandungan yang 

Menyebut atau menggambarkan ganja atau ubat farmaseutikal 

Membuat percubaan untuk menjual atau berdagang, yang kami maksudkan mana-mana yang berikut: 

Secara jelas menyebut produk untuk jualan atau perdagangan 

Meminta orang ramai membeli 

Menyenaraikan harga 

Menggalakkan kenalan tentang produk sama ada dengan jelas meminta untuk dihubungi atau termasuk apa-apa jenis maklumat hubungan 

Percubaan mendapatkan item untuk dijual, ditakrifkan sebagai: 

Menyatakan minat untuk membeli barangan, atau 

Bertanya sekiranya sesiapa ada menjual/meniaga barangan tersebut 

Ini terpakai kepada kandungan dan Halaman serta Kumpulan yang ditujukan untuk penjualan ganja atau ubat farmaseutikal 

Kandungan yang cuba untuk menjual, memberi sebagai hadiah, menukar atau memindahkan senjata api, bahagian senjata, peluru atau bahan letupan antara individu persendirian. Ini termasuk kandungan yang 

Menyebut atau menggambarkan senjata api, bahagian senjata, peluru atau bahan letupan serta produk yang tidak berkaitan dengan senjata api, dan 

Membuat percubaan untuk menjual atau memindahkan termasuk mana-mana daripada perkara berikut, melainkan disiarkan oleh entiti yang mewakili kedai fizikal, laman web yang sah atau jenama: 

Secara jelas menyebut produk untuk jualan atau perdagangan 

Meminta orang ramai membeli 

Menyenaraikan harga atau menyatakan bahawa produk itu adalah percuma 

Menggalakkan kenalan tentang produk sama ada dengan 

Secara jelas meminta supaya dihubungi 

Termasuk sebarang jenis maklumat hubungan 

Membuat percubaan untuk mendapatkan item untuk dijual, ditakrifkan sebagai 

Menyatakan minat mereka untuk membeli barangan tersebut, atau 

Bertanya sekiranya orang lain ada menjual/meniaga barangan tersebut
Untuk kandungan berikut, kami menyekat kebolehlihatan kepada orang dewasa berumur 21 tahun ke atas:

Kandungan yang disiarkan oleh kedai fizikal, laman web yang sah atau jenama, yang menyelaras atau mempromosi jualan atau pemindahan senjata api, bahagian senjata, peluru atau bahan letupan. Ini termasuk kandungan yang

Secara jelas menyebut produk tersebut adalah untuk dijual atau dipindahkan dan

Meminta penonton untuk membeli produk, atau

Menyenaraikan harga atau menyatakan bahawa produk itu adalah percuma, atau

Menggalakkan agar kenalan tentang produk sama ada dengan jelas meminta untuk dihubungi atau termasuk apa-apa jenis maklumat hubungan

BAHAGIAN II.
Keselamatan

6. Bunuh Diri dan Mencederakan Diri Sendiri

Dasar Rasional

Dalam usaha untuk mempromosikan persekitaran yang selamat di Facebook, kami memadam kandungan yang menggalakkan pembunuhan diri atau mencederakan diri, termasuk gambaran masa sebenar bunuh diri yang mungkin menyebabkan orang lain terlibat dalam kelakuan yang sama. Mencederakan diri diperihalkan sebagai kecederaan tubuh badan yang disengajakan dan terus, termasuk mutilasi diri dan gangguan makan. Kami mahu Facebook menjadi ruang tempat orang boleh berkongsi pengalaman mereka, meningkatkan kesedaran tentang isu-isu ini serta saling menyokong antara satu sama lain melalui pengalaman yang sukar dan oleh itu kami membenarkan orang ramai membincangkan tentang bunuh diri dan kecederaan diri. Kami menggalakkan orang untuk menawarkan dan mendapatkan sokongan daripada satu sama lain berkaitan dengan topik yang sukar ini.

Kami bekerjasama dengan organisasi di seluruh dunia untuk memberikan bantuan kepada mereka yang sedang kecewa. Kami turut mendapatkan nasihat pakar berkenaan pembunuhan diri dan mencederakan diri untuk membantu memaklumkan dasar serta penguatkuasaan kami. Contohnya, kami telah dinasihatkan oleh pakar bahawa kami tidak seharusnya memadam video langsung tentang kecederaan diri sementara ada peluang bagi orang tersayang dan pihak berkuasa untuk memberikan bantuan atau sumber.

Kami memadam sebarang kandungan yang mengenal pasti dan menyasar mangsa secara negatif atau mangsa yang terselamat daripada percubaan mencederakan diri sendiri atau membunuh diri, secara serius, jenaka atau retorik. Walau bagaimanapun, orang boleh berkongsi maklumat tentang kecederaan diri dan bunuh diri untuk menarik perhatian kepada isu ini dan membenarkan perbincangan selagi mereka tidak mempromosikan atau menggalakkan kecederaan diri atau bunuh diri.

Jangan siarkan:

Kandungan yang mempromosi, menggalakkan, menyelaras atau memberikan arahan untuk

Bunuh Diri

Kecederaan diri

Kecelaruan makan

Kandungan tentang kecederaan diri yang mengandungi slogan promosi tanpa penafian anti kecederaan diri yang jelas

Kecuali dalam situasi ditentukan sebagai siaran berita, tindakan mengirim kandungan yang menggambarkan individu yang terlibat dalam percubaan bunuh diri atau kematian kerana bunuh diri adalah bertentangan dengan dasar kami
Untuk kandungan berikut, kami menyertakan skrin amaran agar orang menyedari bahawa kandungan mungkin bersifat menganggu:

Foto atau video yang menggambarkan kematian seseorang kerana

bunuh diri yang berazam untuk menjadi nilai berita

Foto atau video menggambarkan individu yang terlibat dalam eutanasia/bunuh diri terancang dalam keadaan perubatan
Kami menyediakan sumber untuk orang yang menyiarkan pengakuan penglibatan dalam kecederaan diri secara bertulis atau lisan, termasuk:

Bunuh Diri

Eutanasia/Bunuh Diri Terancang

Mutilasi diri

Kecelaruan makan

Imej di mana lebih daripada satu luka mutilasi diri terdapat pada bahagian tubuh dan subjek utama imej adalah satu atau lebih luka yang belum sembuh

7. Kebogelan Kanak-Kanak dan Eksploitasi Seks Terhadap Kanak-Kanak

Dasar Rasional

Kami tidak membenarkan kandungan yang mengeksploitasi atau membahayakan kanak-kanak secara seksual. Apabila kami menyedari tentang eksploitasi kanak-kanak yang jelas, kami melaporkannya kepada Pusat Kebangsaan bagi Kanak-Kanak Hilang dan Dieksploitasi (NCMEC), selaras dengan undang-undang yang berkenaan. Kami tahu bahawa kadangkala orang berkongsi imej bogel anak kecil mereka dengan niat yang baik; walau bagaimanapun, kami secara umum mengalih keluar imej ini disebabkan kecenderungan berlakunya penganiayaan oleh orang lain serta untuk membantu mengelakkan kemungkinan bagi orang lain menggunakan semula atau menyalahgunakan imej tersebut.

Kami turut bekerjasama dengan pakar luar, termasuk Lembaga Penasihat Keselamatan Facebook, untuk membincang dan memperbaiki polisi serta penguatkuasaan kami tentang isu keselamatan dalam talian, terutamanya berkaitan kanak-kanak.
Jangan siarkan:

Kandungan yang menggambarkan penyertaan atau sokongan bagi eksploitasi seksual kanak-kanak, termasuk (tetapi tidak terhad kepada):

Terlibat dalam sebarang aktiviti seksual yang melibatkan kanak-kanak

Meminta, memaparkan, berkongsi atau melihat imej bogel, seksual atau aktiviti seks bersama kanak-kanak

Mengatur pertemuan seksual di dunia sebenar atau mendapatkan bahan seksual daripada kanak-kanak secara langsung

Orang dewasa melacurkan kanak-kanak

Kanak-kanak melacurkan kanak-kanak lain

Memaparkan kebogelan kepada kanak-kanak

Kanak-kanak melacurkan orang dewasa

Menggunakan produk dan fungsi laman kami dengan niat untuk melakukan aktiviti seksual terhadap kanak-kanak

Kandungan (termasuk foto, video, kesenian dunia nyata, kandungan digital dan teks) yang menggambarkan

Sebarang aktiviti seksual yang melibatkan kanak-kanak

Kanak-kanak dalam konteks fetis seksual

Kanak-kanak yang mempunyai unsur seksual, termasuk (tetapi tidak terhad kepada):

Kawalan kendiri

Tertumpu kepada alat kelamin

Kehadiran orang dewasa yang terangsang

Kehadiran mainan seks

Kostum seksual

Menari bogel

Persekitaran tempat (cth, di atas katil) atau diambil secara profesional (kualiti/fokus/sudut)

Bercium mulut secara terbuka dengan kanak-kanak atau orang dewasa

Kandungan (termasuk foto, video, kesenian dunia nyata, kandungan digital dan gambaran lisan) yang menunjukkan orang di bawah umur dalam kandungan berunsur seksual

Kandungan yang menggambarkan kebogelan kanak-kanak di mana kebogelan ditakrifkan sebagai

Alat kelamin yang dapat dilihat (walaupun telah ditutup atau terselindung oleh pakaian yang jarang)

Dubur yang dapat dilihat dan/atau gambar punggung dengan jarak dekat tanpa seurat benang

Puting wanita yang terdedah untuk kanak-kanak yang berusia lebih daripada 3 tahun

Kanak-kanak berusia lebih 3 tahun yang tidak berpakaian daripada leher sehingga paras lutut

Gambaran kanak-kanak berada dalam keadaan bogel yang dicipta secara digital, melainkan imej tersebut adalah untuk tujuan kesihatan atau pendidikan

8. Eksploitasi Seksual Orang Dewasa

Dasar Rasional

Kami mengiktiraf kepentingan Facebook sebagai tempat untuk berbincang dan menarik perhatian terhadap keganasan serta eksploitasi seksual. Kami percaya ini ialah bahagian penting dalam membina pemahaman umum dan komuniti. Dalam usaha mencipta ruang untuk perbualan ini sambil mempromosikan persekitaran yang selamat, kami memadam kandungan yang menggambarkan, mengancam atau mempromosi keganasan seksual, serangan seksual atau eksploitasi seksual, di samping memberikan ruang kepada mangsa untuk berkongsi pengalaman mereka. Kami memadam kandungan yang memaparkan, menyokong atau menyelaraskan tindakan seksual dengan pihak yang tidak bersetuju atau perkhidmatan seksual komersial. Kami berbuat demikian kerana tidak mahu memudahkan transaksi yang mungkin melibatkan penyeludupan manusia, pemaksaan dan tindakan seksual tanpa kerelaan. "Perkhidmatan seksual" termasuk pelacuran, perkhidmatan teman sosial, urutan seksual dan rakaman aktiviti seksual.

Untuk melindungi mangsa dan orang yang terselamat, kami turut memadam imej yang menggambarkan kejadian keganasan seksual dan imej intim yang dikongsi tanpa keizinan daripada individu di dalam gambar. Untuk maklumat tambahan tentang usaha ini, sila lawati Menggunakan Teknologi untuk Melindungi Imej Intim dan Membantu Membina Komuniti Yang Selamat, serta panduan kami untuk melaporkan dan memadam imej intim yang dikongsi tanpa persetujuan anda.
Jangan siarkan:

Kandungan (termasuk foto, video, kandungan digital dan huraian lisan) yang menggambarkan atau menyokong sebarang bentuk penghancuran, nekrofilia, kekejaman atau sentuhan seksual tanpa persetujuan.

Kandungan yang cuba mengeksploitasi orang dengan mana-mana yang berikut:

Mendapatkan wang, pertolongan atau imej daripada orang dengan ancaman pendedahan foto/video bogel atau separuh bogel yang menampilkan mereka

Berkongsi imej yang memenuhi ketiga-ketiga syarat berikut:

Imej bukan komersil atau dihasilkan dalam persekitaran peribadi

Individu dalam imej dalam keadaan (hampir) bogel, terlibat dalam aktiviti seksual atau dalam bergaya seksual

Tiada persetujuan untuk berkongsi imej yang ditunjukkan melalui

Konteks bersifat dendam (cth., kapsyen, komen atau tajuk halaman)

Sumber bebas (cth., liputan media atau rekod penguatkuasaan undang-undang)

Padanan yang boleh dilihat antara individu yang digambarkan dalam imej dengan individu yang melaporkan kandungan kepada kami

Individu yang melaporkan kandungan kepada kami berkongsi nama yang sama dengan individu yang digambarkan dalam imej

Berkongsi imej orang sebenar yang menumpukan pada bahagian seksual badan seperti payudara, pangkal paha atau punggung (juga dikenali sebagai rakaman curi atau mengintai). Elemen berikut perlu wujud:

titik fokus adalah pada bahagian seksual badan

orang dalam imej itu jelas tidak menyedarinya

Mengancam atau menyatakan niat untuk berkongsi imej intim tanpa persetujuan

Meminta imej intim untuk melihat atau berkongsi tanpa persetujuan

Mengancam atau menyatakan niat untuk berkongsi perbualan seksual peribadi

Mencuba untuk menyelaraskan perkhidmatan seksual dewasa atau terlibat dalam permintaan aktiviti seksual termasuk (tetapi tidak terhad kepada)

Perkhidmatan teman sosial

Pelacuran

Pertemuan seksual yang dirakam

Urutan berunsur seks

Meminta harga imej teman sosial

Menawarkan maklumat hubungan berserta imej teman sosial atau istilah slanga permintaan seksual

Perkahwinan yang diatur bersama pelarian atau orang dalam buangan

Perkhidmatan penaungan berbayar

Menawarkan atau meminta seks atau pasangan fetis seksual

9. Membuli

Dasar Rasional

Gejala buli berlaku di banyak tempat dan terdapat pelbagai bentuk seperti membuat pernyataan menjatuhkan maruah seseorang, menyiarkan imej yang tidak sesuai, serta mengancam seseorang. Kami tidak bertolak ansur dengan pembulian di Facebook kerana kami ingin ahli komuniti kami berasa selamat dan dihormati.

Kami akan memadam kandungan yang sengaja menyasarkan individu persendirian dengan niat menjatuhkan maruah atau memalukan mereka. Kami mengakui bahawa pembulian adalah berbahaya kepada kanak-kanak dan dasar kami memberikan perlindungan yang maksimum untuk kanak-kanak kerana mereka lebih terdedah dan mudah terdedah kepada gejala buli dalam talian. Dalam keadaan tertentu, kami memerlukan individu yang menjadi sasaran pembulian untuk melaporkan kandungan kepada kami sebelum memadamkannya.

Dasar pembulian kami tidak termasuk tokoh terkenal kerana kami mahu membenarkan wacana, yang sering menyertakan perbincangan kritikal tentang orang yang ditampilkan dalam berita atau yang mempunyai penonton awam yang besar. Perbincangan tokoh terkenal tetap harus mematuhi Standard Komuniti kami dan kami akan memadam kandungan tentang tokoh terkenal yang melanggar dasar lain, termasuk ucapan kebencian atau ancaman yang boleh dipercayai.

Hab Pencegahan Gejala Buli kami ialah sumber bagi para remaja, ibu bapa dan pendidik yang mencari sokongan untuk isu yang berkaitan dengan gejala buli dan konflik lain. Ia menawarkan panduan langkah demi langkah, termasuk cara untuk memulakan perbualan penting bagi orang yang dibuli, ibu bapa yang anaknya dibuli atau dituduh membuli dan pendidik yang pelajarnya terlibat dengan gejala buli.
Jangan siarkan:

Kandungan tentang individu persendirian yang menggambarkan

Dakwaan tentang aktiviti seksual

Perihalan fizikal yang menjatuhkan maruah atau menetapkan kedudukan individu terhadap penampilan fizikal atau keperibadian

Ancaman tentang sentuhan seksual tanpa kerelaan

Teks hubungan seks yang menyasarkan individu lain

Seorang individu dalam konteks yang bertujuan untuk menjatuhkan maruah, sebagai contoh, datang haid, kencing, muntah atau membuang air besar

Pembulian fizikal di mana konteks seterusnya menjatuhkan maruah individu

Perbandingan terhadap haiwan yang biasanya secara budaya dianggap sebagai lemah secara intelektual atau fizikal atau objek tak bernyawa

Kandungan yang telah diprogram untuk menyasarkan dan merendahkan individu, termasuk dengan menonjolkan ciri fizikal tertentu atau mengancam melakukan keganasan dalam teks atau dengan imejan

Kandungan yang menunjukkan individu sebagai sasaran:

Pernyataan yang berniat melakukan keganasan

Seruan tindakan untuk keganasan

Pernyataan yang menyokong keganasan

Pernyataan keganasan yang beraspirasi dan bersyarat

Pembulian fizikal

Tuntutan tentang identiti agama atau kekufuran

Selain itu, kami mungkin mengeluarkan Halaman atau Kumpulan yang dikhaskan untuk menyerang individu melalui, sebagai contoh:

Memaki individu atau sekumpulan individu

Dakwaan watak yang negatif

Dakwaan keupayaan yang negatif

Dakwaan tentang kekufuran

Seolah-olah orang asal yang membuat siaran tetapi sebenarnya disiarkan oleh individu yang berbeza daripada orang yang dirujuk dan menyasarkan lebih daripada seorang individu

Kami juga mengalih keluar kandungan yang disasarkan kepada kanak-kanak apabila ia mengandungi:

Memaki

Dakwaan tentang penglibatan romantik atau orientasi seksual

Tuduhan mengenai tingkah laku jenayah atau yang menyalahi undang-undang

Menyelaras, menyokong atau mempromosi penyingkiran

Dakwaan watak negatif

Dakwaan keupayaan negatif

Perihalan fizikal yang negatif

Ungkapan penghinaan atau menjijikan

Panggilan kematian atau penyakit serius atau ketidakupayaan

Video pembulian fizikal atau keganasan terhadap kanak-kanak dalam konteks perkelahian yang dikongsi tanpa kapsyen atau kapsyen berkecuali atau kapsyen memuji
Dalam sesetengah kes, kandungan ditulis sebagai orang asal tetapi sebenarnya disiarkan oleh individu yang berbeza daripada orang yang dirujuk dalam kandungan tersebut. Ini mungkin dilakukan untuk menyasarkan orang dalam kandungan dengan tujuan untuk merendah-rendahkan atau menghina mereka. Kami mengeluarkan:

Kandungan yang mengandungi perkara berikut dan dilaporkan oleh individu yang digambarkan:

Dakwaan tentang aktiviti seksual

Perbandingan terhadap haiwan yang biasanya dianggap sebagai lemah secara intelektual atau fizikal atau objek tak bernyawa

Perihalan fizikal yang menjatuhkan maruah atau menetapkan kedudukan individu terhadap penampilan fizikal atau keperibadian

Mamaki seseorang

Dakwaan tentang penglibatan romantik atau orientasi seksual

Dakwaan perwatakan atau keupayaan yang negatif

Perihalan fizikal negatif

10. Gangguan

Dasar Rasional

Kami tidak bertolak ansur dengan gangguan di Facebook. Kami mahu orang berasa selamat untuk terlibat dan berhubung dengan komuniti mereka. Dasar gangguan kami meliputi orang awam dan individu persendirian kerana kami ingin mencegah hubungan yang tidak diingini atau berniat jahat di platform. Konteks dan niat itu penting dan kami membenarkan orang untuk berkongsi dan kongsi semula siaran sekiranya ia jelas bahawa sesuatu telah dikongsikan untuk menyelar atau menarik perhatian terhadap gangguan. Di samping melaporkan kelakuan dan kandungan tersebut, kami menggalakkan orang ramai untuk menggunakan alatan yang tersedia di Facebook bagi membantu melindungi daripada gangguan.
Jangan:

Menghubungi individu berulang kali walaupun empunya badan sudah menunjukkan hasrat serta tindakan yang jelas untuk menghindari panggilan tersebut

Menghubungi ramai orang berulang kali tanpa sebab yang kukuh

Menghantar mesej kepada mana-mana individu yang mengandungi

Kata makian yang ditujukan kepada individu atau kumpulan individu dalam bebenang

Seruan untuk kematian, penyakit serius atau ketidakupayaan atau bahaya fizikal yang ditujukan kepada individu atau sekumpulan individu dalam bebenang

Pelanggaran dasar pembulian

Dakwaan bahawa mangsa tragedi keganasan menipu tentang menjadi mangsa, berlakon/berpura-pura menjadi mangsa bagi peristiwa yang disahkan atau juga dibayar atau disuruh untuk mengelirukan orang tentang peranan mereka dalam acara apabila dihantarkan terus kepada orang yang terselamat dan/atau ahli keluarga terdekat bagi orang yang terselamat atau mangsa

Penghantaran mesej kepada kumpulan yang mengandungi sebarang pelanggaran dasar pembulian, tanpa mengira sama ada individu yang disasarkan itu ialah individu awam mahupun persendirian

Menyasarkan sesiapa sahaja dengan niat jahat, termasuk tokoh terkenal, dengan cara:

Menyerang mereka berdasarkan status mereka sebagai mangsa serangan seksual atau eksploitasi seks

Mengancam mana-mana peserta dalam perbincangan awam dengan keganasan dalam cubaan untuk menakut-nakutkan atau menutup mulut mereka

Meminta individu tertentu atau orang ramai untuk mencederakan diri mereka sendiri atau membunuh diri

Menyasar mangsa atau orang yang terselamat daripada tragedi keganasan melalui nama atau imej, dengan dakwaan bahawa mereka:

Menipu tentang menjadi mangsa sesuatu peristiwa;

Berlakon/berpura-pura menjadi mangsa sesuatu peristiwa

Dibayar atau disuruh untuk mengelirukan orang lain tentang peranan mereka dalam peristiwa tersebut

Menyasarkan seseorang kanak-kanak bawah umur yang merupakan tokoh awam dengan:

Tuduhan tentang aktiviti seksual atau penyakit seksual yang berjangkit

Kandungan yang telah diedit dengan memasukkan ancaman keganasan sama ada dalam bentuk teks atau imej (contohnya, menambah pusat sasaran, panah, pistol ke kepala)

Panggilan kematian atau penyakit serius atau ketidakupayaan

Pernyataan niat untuk melakukan kekerasan atau mendatangkan sedikit kecederaan dalam usaha untuk membungkam seseorang

Objek yang dicipta untuk menyerang melalui:

Memaki individu atau sekumpulan individu

Perihalan fizikal yang merendah-rendahkan

Tuduhan tentang kekufuran

Ungkapan penghinaan

Ungkapan menjijikan

11. Pelanggaran Privasi dan Hak Privasi Imej

Dasar Rasional

Privasi dan perlindungan maklumat peribadi ialah nilai asas yang penting bagi Facebook. Kami bekerja keras untuk memastikan akaun anda selamat dan menjaga maklumat peribadi anda untuk melindungi anda daripada potensi kemudaratan fizikal atau kewangan. Anda tidak harus menyiarkan maklumat peribadi atau sulit tentang orang lain tanpa terlebih dahulu mendapat persetujuan mereka. Kami juga menyediakan cara untuk melaporkan imej yang mereka percaya melanggar hak privasi mereka.
Jangan siarkan:

Kandungan yang memudahkan kecurian identiti dengan menyiarkan atau meminta maklumat yang boleh mengenal pasti diri, termasuk (tetapi tidak terhad kepada)

Nombor pengenalan kebangsaan, nombor Keselamatan Sosial, nombor pasport atau nombor peperiksaan

ID Kerajaan

ID sekolah dan pendidikan yang menampilkan 2 daripada ciri ID berikut: (1) nama; (2) foto atau (3) nombor ID

Identiti digital, termasuk kata laluan

Butiran perubatan/psikologi, biometrik atau keturunan genetik

Kandungan yang memudahkan kecurian identiti dengan berkongsi maklumat boleh kenal pasti diri melalui pautan luar

Kandungan yang memudahkan kecurian identiti dengan berkongsi maklumat kewangan peribadi bagi organisasi atau perniagaan

Kandungan yang memudahkan kecurian identiti dengan mendedahkan maklumat kewangan peribadi yang berikut (sama ada diri sendiri atau orang lain):

Maklumat akaun dan/atau kad bank

Rekod kewangan yang digandingkan dengan maklumat akaun

Kandungan yang memudahkan kecurian identiti dengan berkongsi maklumat hubungan peribadi orang lain yang ditakrifkan sebagai

Nombor telefon atau alamat persendirian

Identiti e-mel, messenger dan sembang

Maklumat di atas boleh dikongsi untuk mempromosi tujuan amal, perkhidmatan yang tidak menyalahi undang-undang atau untuk memudahkan pencarian orang atau haiwan yang hilang

Kecuali dalam kes terhad yang berbaloi, kandungan yang dituntut atau disahkan datang daripada sumber yang digodam, tidak kira sama ada orang yang terlibat merupakan tokoh terkenal atau individu perseorangan.

Kandungan yang mengenal pasti individu melalui nama dan menggambarkan maklumat peribadi mereka, termasuk:

Lesen pemandu, ID Kerajaan selain lesen pemandu, Kad Hijau atau dokumen imigresen

Sijil perkahwinan, kelahiran dan pertukaran nama

Identiti digital, termasuk kata laluan

Plat lesen

Kandungan yang menyertakan gambar yang memaparkan pandangan luaran kediaman persendirian jika tertakluk pada syarat berikut:

Kediaman tersebut ialah rumah keluarga tunggal atau nombor unit penghuni dikenalpasti dalam imej/kapsyen

Bandar atau kejiranan dikenal pasti

Penduduk disebut atau digambarkan

Penduduk yang sama membantah pendedahan kediaman persendirian mereka

Kandungan yang mendedahkan status penyamaran bagi kakitangan penguatkuasa undang-undang jika:

Kandungan tersebut mengandungi nama penuh ejen atau pengenalan eksplisit dan secara eksplisit menyebut status penyamaran mereka atau

Kandungannya mengandungi imej yang mengenal pasti wajah kakitangan penguatkuasa undang-undang dan secara eksplisit menyebut status pengintipan mereka

Kandungan yang mendedahkan maklumat tentang rumah selamat dengan berkongsi mana-mana di bawah, melainkan rumah selamat yang aktif mempromosikan lokasi, maklumat hubungan atau jenis perkhidmatan dan perlindungan yang ditawarkannya melalui komen, kiriman, Halaman atau Kumpulan:

Alamat sebenar rumah selamat ('Peti Surat sahaja' dibenarkan),

Imej rumah selamat,

Bandar/kejiranan rumah selamat yang boleh dikenal pasti atau

Maklumat penduduk yang keluar bersiar-siar bagi rumah selamat

Kandungan berikut mungkin turut dikeluarkan:

Foto atau video orang yang dilaporkan di mana orang yang digambarkan dalam imej ialah:

Seorang kanak-kanak di bawah umur 13 tahun dan kandungannya telah dilaporkan oleh kanak-kanak itu atau ibu bapa atau penjaga yang sah,

Seorang kanak-kanak berumur antara 13 dan 18 tahun dan kandungannya telah dilaporkan oleh kanak-kanak,

Seorang dewasa, di mana kandungan telah dilaporkan oleh orang dewasa dari luar A.S. dan undang-undang yang berkenaan mungkin memberikan hak untuk dikeluarkan

Mana-mana individu yang tidak berupaya dan tidak dapat melaporkan sendiri kandungannya

BAHAGIAN III.
Kandungan Yang Tidak Menyenangkan

12. Ucapan Kebencian

Dasar Rasional

Kami tidak membenarkan ucapan kebencian di Facebook kerana ia mencipta persekitaran ugutan dan penyingkiran dan dalam sesetengah kes boleh mempromosi keganasan dunia nyata.

Kami memperihalkan ucapan kebencian sebagai serangan langsung terhadap orang berdasarkan apa yang kami panggil ciri-ciri yang dilindungi — bangsa, etnik, kewarganegaraan, agama, orientasi seks, jantina, identiti jantina dan kehilangan upaya atau penyakit yang serius. Kami juga menyediakan beberapa perlindungan untuk status imigresen. Kami memperihalkan serangan sebagai keganasan atau ucapan yang mengaibkan, pernyataan rendah diri atau panggilan untuk penyingkiran atau pengasingan. Kami membahagikan serangan kepada tiga peringkat kekerasan, yang diterangkan di bawah.

Kadang-kadang orang berkongsi kandungan yang mengandungi ucapan kebencian orang lain dengan tujuan meningkatkan kesedaran atau mendidik orang lain. Begitu juga, dalam sesetengah kes, perkataan atau istilah yang mungkin melanggar standard kami digunakan untuk merujuk perkataan atau dalam bentuk yang lebih meyakinkan. Dengan kes ini, kami membenarkan kandungan itu, tetapi kami menjangka orang menjelaskan niat mereka, serta boleh membantu kami untuk memahami kandungan yang dikongsikan oleh mereka. Jika tujuan tidak jelas, kami mungkin memadam kandungan tersebut.

Kami membenarkan seloroh dan komentar sosial yang berkaitan dengan topik ini. Selain itu, kami percaya bahawa mereka lebih bertanggungjawab apabila mereka berkongsi komentar seperti ini menggunakan identiti sahih mereka.

Klik di sini untuk membaca Blog Soalan Sukar kami dan ketahui lebih lanjut tentang pendekatan kami terhadap ucapan kebencian. 
Jangan siarkan:

Serangan peringkat 1, iaitu serangan yang menyasarkan seseorang atau sekumpulan orang yang berkongsi satu daripada ciri yang disenaraikan di atas atau status imigresen (termasuk semua subset kecuali yang digambarkan sebagai melakukan jenayah berat atau kesalahan seksual), di mana serangan ditakrifkan sebagai

Apa-apa ucapan yang bersifat ganas atau sokongan dalam bentuk bertulis atau visual

Ucapan yang bersifat menyahinsanikan atau imej yang termasuk (tetapi tidak terhad kepada)

Rujukan atau perbandingan terhadap kotoran, bakteria, penyakit atau najis

Rujukan atau perbandingan terhadap haiwan yang biasanya dianggap sebagai lemah secara intelektual atau fizikal

Rujukan atau perbandingan terhadap menghina manusia

Mempersendakan konsep, acara atau mangsa jenayah kebencian walaupun tiada orang sebenar yang digambarkan dalam imej

Perbandingan mengaibkan yang ditujukan dalam bentuk bertulis dan visual

Serangan peringkat 2, iaitu serangan yang menyasarkan seseorang atau sekumpulan orang yang berkongsi mana-mana ciri yang disenaraikan di atas, di mana serangan ditakrifkan sebagai:

Pernyataan yang merendah-rendahkan atau imej yang menggambarkan kelemahan fizikal, mental atau moral seseorang atau kumpulan

Fizikal (termasuk tetapi tidak terhad kepada "cacat," "tidak berkembang," "mengerikan," "hodoh")

Mental (termasuk tetapi tidak terhad kepada "terencat akal," "bahlul," "IQ rendah," "bodoh," "tolol")

Moral (termasuk tetapi tidak terhad kepada "pelacuran," "penipuan," "murah," "penumpang percuma")

Ungkapan kebencian atau gambaran visual yang setaraf, termasuk (tetapi tidak terhad kepada)

"Saya benci"

"Saya tidak suka"

"X adalah paling teruk"

Ungkapan menjijikan atau gambaran visual yang setaraf, termasuk (tetapi tidak terhad kepada)

"Jijik"

"Keji"

"Menyampah"

Kata makian kepada seorang atau sekumpulan orang yang berkongsi ciri-ciri yang dilindungi

Serangan peringkat 3, iaitu panggilan untuk mengeluarkan atau mengasingkan seseorang atau kumpulan orang berdasarkan ciri-ciri yang disenaraikan di atas. Kami membenarkan kritikan bagi dasar dan alasan imigresen untuk mengehadkan dasar tersebut.

Kandungan yang menggambarkan atau menyasarkan orang secara negatif dengan penghinaan, iaitu penghinaan ditakrifkan sebagai perkataan yang lazim digunakan sebagai label menghina untuk ciri yang disenaraikan di atas.

13. Keganasan Grafik

Dasar Rasional

Kami memadam kandungan yang mengagungkan keganasan atau meraikan penderitaan atau penghinaan orang lain kerana ia boleh mewujudkan persekitaran yang menghalang penyertaan. Kami membenarkan kandungan grafik (dengan beberapa sekatan) untuk membantu orang ramai meningkatkan kesedaran tentang isu tersebut. Kami tahu orang menghargai keupayaan untuk berbincang isu penting seperti pencabulan hak asasi manusia atau tindakan keganasan. Kami juga tahu bahawa orang mempunyai sensitiviti yang berbeza berkaitan dengan kandungan grafik dan keganasan. Oleh sebab itu, kami menambahkan label amaran terutamanya pada kandungan grafik atau keganasan agar ia tidak tersedia kepada individu berumur 18 tahun ke bawah dan agar orang ramai berwaspada dengan sifat grafik atau keganasan tersebut sebelum mereka klik untuk melihatnya.
Jangan siarkan:

Imej keganasan yang dilakukan terhadap orang atau haiwan sebenar berserta komen atau sarikata yang mengandungi

Keseronokan terhadap penderitaan

Keseronokan terhadap penghinaan

Respons erotik terhadap penderitaan

Catatan yang mengatakan tentang keganasan secara positif; atau

Catatan yang menunjukkan bahawa orang yang berkongsi bahan visual tersebut mempunyai niat untuk tontonan yang menimbulkan sensasi seronok

Video orang yang sedang nazak, tercedera atau mati jika video mengandungi

Anggota badan yang terpisah daripada jasad kecuali dalam keadaan perubatan

Organ dalaman yang jelas kelihatan

Orang yang hangus atau terbakar

Mangsa kanibalisme
Untuk kandungan berikut, kami menyertakan skrin amaran agar orang menyedari bahawa kandungan mungkin bersifat menganggu. Kami turut mengehadkan keupayaan untuk melihat kandungan tersebut kepada orang dewasa yang berumur 18 tahun dan ke atas:

Imej yang menampilkan orang yang dimutilasi jika mengandungi perkara berikut dalam keadaan perubatan
Anggota badan yang terpisah daripada jasad

Organ dalaman yang jelas kelihatan

Orang yang hangus atau terbakar

Mangsa kanibalisme

Mengelar bahagian tekak

Video seseorang membakar diri apabila tindakan itu berbentuk ucapan politik atau bernilai berita

Foto orang tercedera atau telah mati jika mereka menunjukkan

Anggota badan yang terpisah daripada jasad

Organ dalaman yang jelas kelihatan

Orang yang hangus atau terbakar

Mangsa kanibalisme

Mengelar bahagian tekak

Imej yang menampilkan haiwan yang menunjukkan

Anggota badan yang terpisah daripada jasad

Organ dalaman yang jelas kelihatan

Haiwan yang hangus atau terbakar

Video penderaan haiwan, ditakrifkan sebagai

Menendang atau memukul haiwan berulang kali oleh seseorang

Tindakan penyeksaan oleh seorang pelaku terhadap haiwan

Menggigit haiwan untuk tujuan menyiksa haiwan tersebut

Serangan haiwan terhadap haiwan lain secara berulang-ulang

Video haiwan yang dibunuh dalam konteks perburuan, pembuatan, penyediaan makanan atau pemprosesan

Video yang menunjukkan penderaan kanak-kanak, ditakrifkan sebagai

Perbuatan menendang, memukul, menampar atau memijak berulang kali yang dilakukan oleh orang dewasa atau haiwan

Perbuatan mencekik atau melemaskan yang dilakukan oleh orang dewasa atau haiwan

Perbuatan melemaskan yang dilakukan oleh orang dewasa atau haiwan

Gigitan melalui kulit oleh orang dewasa atau haiwan

Perbuatan meracun yang dilakukan oleh orang dewasa

Kawalan kendiri secara paksa oleh orang dewasa

Menyebabkan pelecuran atau luka terbuka oleh orang dewasa

Dipaksa merokok

Melambung-lambung, memusing atau menggoncang bayi (yang masih terlalu kecil untuk berdiri) pada pergelangan tangan/buku lali, lengan/kaki atau leher mereka

Video yang menunjukkan kematian kejam yang menimpa individu atau orang yang disebabkan oleh kemalangan atau dibunuh

Imej pegun yang menggambarkan kematian kejam seseorang individu atau orang lain

Video yang menunjukkan perbuatan berbentuk penyeksaan yang dilakukan kepada seseorang individu atau orang lain

Video buli fizikal atau keganasan terhadap kanak-kanak dalam konteks pergaduhan yang dikongsi dengan kapsyen yang mengecam hebat

Gambar dan video objek asing bukan untuk perubatan (seperti objek logam, pisau, paku) secara paksa dimasukkan atau disangkutkan ke dalam orang atau haiwan yang menyebabkan kecederaan yang teruk

Video orang hangus atau dibakar dalam konteks pembakaran mayat

14. Kebogelan Orang Dewasa & Aktiviti Seksual

Dasar Rasional

Kami menyekat paparan kebogelan dan aktiviti seksual kerana sesetengah orang dalam komuniti kami mungkin agak sensitif terhadap jenis kandungan ini. Di samping itu, kami akan bertindak untuk memadam imej seksual untuk menghalang perkongsian kandungan yang tidak mendapat persetujuan atau bawah umur. Sekatan ke atas paparan aktiviti seksual ini juga dikenakan kepada kandungan yang dicipta secara digital melainkan kandungan itu dikirimkan atas tujuan pendidikan, jenaka atau bercorak sindiran.

Dasar kebogelan kami menjadi lebih bernuansa dari semasa ke semasa. Kami faham bahawa kebogelan boleh dikongsikan atas pelbagai sebab, termasuk sebagai bentuk bantahan, bagi meningkatkan kesedaran tentang sesuatu peristiwa atau untuk tujuan pendidikan atau perubatan. Jika niat sedemikian jelas, kami membenarkan kandungan tersebut. Contohnya, walaupun kami menyekat sesetengah imej payudara wanita yang merangkumi puting, kami membenarkan imej lain, termasuk tindakan yang menggambarkan bantahan, wanita yang terlibat secara aktif dalam penyusuan badan serta foto parut selepas mastektomi. Kami turut membenarkan gambar lukisan, ukiran dan seni lain yang menunjukkan bentuk bogel.
Jangan siarkan:

Imej yang memaparkan

Orang dewasa sebenar yang berbogel, yang kebogelan ditakrifkan sebagai:

Alat kelamin yang boleh dilihat

Dubur yang dapat dilihat dan/atau gambar punggung dengan jarak dekat tanpa seurat benang, kecuali imej yang disunting pada tokoh terkenal

Puting wanita yang terdedah kecuali dalam konteks menyusukan bayi, melahirkan anak dan detik selepas melahirkan anak, kesihatan (cth., selepas mastektomi, kesedaran barah payudara atau pembedahan pengesahan jantina), atau tindakan pembantahan

Aktiviti seksual, termasuk:

Hubungan seks

Hubungan seks yang jelas, ditakrifkan sebagai mulut atau alat kelamin yang memasuki atau bersentuhan dengan alat kelamin atau dubur orang lain, yang sekurang-kurangnya alat kelamin seseorang tidak ditutup

Hubungan seks secara tidak langsung, ditakrifkan sebagai mulut atau alat kelamin yang memasuki atau bersentuhan dengan alat kelamin atau dubur orang lain, walaupun sentuhannya tidak dapat dilihat secara langsung, kecuali dalam kes-kes konteks kesihatan seksual, iklan serta imej fiksyen yang dikenali atau dengan penunjuk fiksyen

Rangsangan alat kelamin/dubur yang digambarkan, yang ditakrifkan sebagai merangsang alat kelamin/dubur atau memasukkan objek ke dalam alat kelamin/dubur, walaupun aktiviti itu tidak dapat dilihat secara langsung, kecuali dalam kes-kes konteks kesihatan seksual, iklan dan imej fiksyen yang diakui atau dengan petunjuk fiksyen

Aktiviti seksual lain, termasuk, tetapi tidak terhad kepada

Ereksi

Kehadiran produk sampingan bagi aktiviti seksual

Merangsang alat kelamin atau dubur, walaupun di luar pakaian atau di bawah pakaian

Penggunaan mainan seks, walaupun di luar pakaian atau di bawah pakaian

Rangsangan puting manusia yang terdedah

Menekan payudara wanita yang terdedah kecuali dalam konteks penyusuan badan

Kandungan fetis yang melibatkan:

Tindakan yang cenderung kepada kematian seseorang atau haiwan

Anggota badan terpisah dari badan

Kanibalisme

Najis, air kencing, ludah, haid atau muntah

Kandungan digital yang memenuhi takrifan aktiviti seksual kami kecuali terdapat syarat-syarat berikut:

Kandungan telah disiarkan dalam konteks sindiran atau jenaka

Kandungan telah disiarkan dalam konteks pendidikan atau saintifik

Imej yang tidak cukup terperinci dan hanya bentuk badan atau kontur sahaja dapat dilihat

Bahasa seksual yang jelas, ditakrifkan sebagai huraian yang melampaui sebutan tentang

Keadaan rangsangan seksual

Tindakan hubungan seks kecuali disiarkan dalam cubaan berjenaka atau sindiran, atau bersifat pendidikan

15. Kejam dan Tidak Sensitif

Dasar Rasional

Kami percaya bahawa orang berkongsi dan berhubung secara lebih bebas apabila mereka tidak disasarkan berdasarkan kelemahan mereka. Oleh itu, kami mempunyai harapan yang lebih tinggi untuk kandungan bersifat kejam dan tidak sensitif, iaitu yang kami takrifkan sebagai kandungan yang menyasar mangsa dengan bahaya fizikal mahupun emosi.
Jangan siarkan:

Kandungan yang menggambarkan orang sebenar dan mempersenda kecederaan fizikal yang serius, penyakit atau ketidakupayaan mereka, sentuhan seksual tanpa kerelaan atau kematian awal yang tersirat mahupun nyata.

BAHAGIAN IV.
Integriti & Ketulenan

16. Spam

Dasar Rasional

Kami bekerja keras untuk mengehadkan penyebaran spam komersial untuk menghalang pengiklanan palsu, penipuan dan pelanggaran keselamatan, yang mana kesemuanya menjejaskan keupayaan orang lain untuk berkongsi dan berhubung. Kami tidak membenarkan orang menggunakan maklumat yang mengelirukan atau tidak tepat untuk mengumpul sukaan, pengikut atau perkongsian.
Jangan:

Tingkatkan pengagihan untuk keuntungan kewangan secara buatan

Cipta atau gunakan akaun palsu atau menjejaskan akaun orang lain untuk

Menyamar atau berpura-pura menjadi perniagaan, organisasi, tokoh terkenal atau individu persendirian

Cuba mencipta hubungan, mencipta kandungan atau menghantar mesej kepada orang lain

Menyekat akses kepada kandungan dengan menyuruh orang untuk menyukai, berkongsi atau mengesyorkan sebelum melihat

Menggalakkan sukaan, kongsi atau klik di bawah dakwaan palsu

Menggunakan kelayakan log masuk dengan niat jahat atau maklumat yang boleh mengenal pasti diri dengan:

Cuba mengumpulkan atau berkongsi kelayakan log masuk atau maklumat yang boleh mengenal pasti diri

Menggunakan kelayakan log masuk atau maklumat yang boleh mengenal pasti diri orang lain

Menjanjikan ciri Facebook yang tidak wujud

17. Gambaran yang Salah

Dasar Rasional

Ketulenan adalah asas kepada komuniti kami. Kami percaya bahawa orang akan lebih bertanggungjawab atas kenyataan dan tindakan mereka apabila mereka menggunakan identiti sahih. Sebab itulah kami menghendaki agar orang berhubung di Facebook menggunakan nama yang mereka biasa digunakan dalam kehidupan seharian. Dasar ketulenan kami bertujuan untuk mencipta persekitaran yang selamat di mana orang boleh mempercayai dan memikul tanggungjawab masing-masing.
Jangan:

Memberi gambaran yang salah tentang identiti anda dengan

Menggunakan nama yang tidak mematuhi dasar nama kami
Memberikan tarikh lahir yang palsu

Menyalahgunakan produk profil kami dengan:

Mencipta profil untuk seseorang di bawah umur 13 tahun

Mengekalkan berbilang akaun

Mencipta profil palsu

Berkongsi akaun dengan orang lain

Mencipta akaun lain selepas dilarang daripada laman

Mengelak keperluan pendaftaran yang digariskan dalam Terma Perkhidmatan kami

Menyamar sebagai orang lain dengan

Menggunakan imej mereka dengan tujuan yang jelas untuk menipu orang lain

Mencipta profil yang menyamar sebagai atau bercakap bagi pihak orang atau entiti lain

Mencipta Halaman yang bercakap bagi pihak orang atau entiti lain tanpa kebenaran, sekiranya pihak yang diberi kuasa membantah terhadap kandungan tersebut

Terlibat dalam tingkah laku pemalsuan, termasuk mencipta, mengurus atau mengekalkan

Akaun yang palsu

Akaun yang mempunyai nama palsu

Akaun yang mengambil bahagian dalam tingkah laku pemalsuan yang bersepadu, bererti bahawa berbilang akaun sedang bekerjasama untuk melakukan mana-mana yang berikut:

Mengelirukan orang tentang asal kandungan

Mengelirukan orang tentang destinasi pautan perkhidmatan kami (cth., menyediakan URL paparan yang tidak sepadan dengan URL destinasi)

Mengelirukan orang dalam usaha untuk menggalakkan perkongsian, sukaan atau klik

18. Berita Palsu

Dasar Rasional

Mengurangkan penyebaran berita palsu di Facebook adalah tanggungjawab yang perlu kita menitikberatkan. Kami juga mengakui tugas ini sangat mencabar dan merupakan isu sensitif. Kami mahu membantu orang untuk terus menerima maklumat tanpa membantutkan perbincangan awam yang produktif. Terdapat sedikit perbezaan antara berita palsu dengan sindiran atau pendapat. Atas alasan ini, kami tidak memadam berita palsu daripada Facebook, sebaliknya mengurangkan penyebaran berita palsu secara ketara dengan menjadikan berita tersebut berada di bahagian bawah dalam Suapan Berita.

Kami sedang berusaha untuk membina komuniti yang lebih bermaklumat dan mengurangkan penyebaran berita palsu dalam beberapa cara yang berbeza, seperti

Mengganggu insentif ekonomi untuk orang, Halaman serta domain yang menyebarkan maklumat palsu

Menggunakan pelbagai isyarat termasuk maklum balas daripada komuniti untuk menerangkan model pembelajaran mesin yang meramal cerita yang mungkin palsu

Mengurangkan pengedaran kandungan yang ditandakan sebagai palsu oleh penyemak fakta bebas daripada pihak ketiga

Memberi kepercayaan kepada orang untuk menentukan sendiri apa yang boleh dibaca, dipercayai dan dikongsi menerusi pemberitahuan kepada lebih banyak produk dalam konteks dan mempromosikan pengetahuan berita

Bekerjasama dengan ahli akademik dan organisasi lain untuk membantu menyelesaikan isu rumit ini

19. Memperingati Orang yang Meninggal Dunia

Dasar Rasional

Apabila kami mengetahui bahawa seseorang telah meninggal dunia, kami 

memperingati akaun dengan menambahkan “Mengenang” di atas nama pada profil individu tersebut. Ini menjelaskan bahawa akaun tersebut kini merupakan laman peringatan dan melindungi daripada percubaan log masuk dan aktiviti palsu. Kami tidak memadamkan, mengemas kini atau mengubah apa-apa berkenaan profil atau akaun kerana kami menghormati pilihan yang dibuat oleh seseorang semasa hayat mereka. Kami juga telah membolehkan orang mengenal pasti kenalan legasi untuk mengendalikan akaun mereka selepas mereka meninggal dunia. Orang boleh memberitahu kami lebih awal sekiranya mereka mahu akaun mereka dipadam secara kekal setelah mereka meninggal dunia. Kami akan memadam profil apabila waris terdekat memberitahu kami bahawa si mati lebih memilih untuk memadam profil tersebut daripada memperingatinya. Lawati Soalan Sukar untuk maklumat lebih lanjut tentang dasar dan proses kami berkaitan memperingati.

Setelah kami menyedari bahawa seseorang telah meninggal dunia:

Akaun mereka dikunci dan diperingati dengan menambahkan perkataan “Mengenang” di atas nama pada profil individu tersebut. Profil atau akaun tersebut tidak dikemas kini atau diubah dalam apa jua cara

Ahli keluarga terdekat turut boleh meminta kami memansuhkan profil orang tersayang

BAHAGIAN V.
Menghormati Harta Intelektual

20. Harta Intelek

Dasar Rasional

Facebook memandang serius tentang hak harta intelektual dan mempercayai Harta Intelek penting untuk mempromosi ekspresi, kreativiti dan inovasi dalam komuniti kami. Anda memiliki semua kandungan dan maklumat yang anda siarkan di Facebook dan anda mengawal cara ia dikongsi melalui privasi dan tetapan aplikasi anda. Walau bagaimanapun, sebelum berkongsi kandungan di Facebook, sila pastikan anda memiliki hak untuk berbuat demikian. Kami meminta anda menghormati hak cipta, cap dagangan dan hak undang-undang orang lain. Kami komited untuk membantu orang dan organisasi dalam mempromosi dan melindungi hak harta intelektual mereka. Terma PerkhidmatanFacebook tidak membenarkan orang menyiarkan kandungan yang melanggar hak harta intelek orang lain, termasuk hak cipta dan cap dagangan. Kami menerbitkan maklumat tentang laporan harta intelek yang kami terima dalam Laporan Ketelusan dwi tahunan kami, yang boleh diakses di https://transparency.facebook.com/
Setelah menerima laporan daripada pemegang hak atau wakil yang diberi kuasa, kami akan memadam atau menyekat kandungan yang terlibat dalam:

Pelanggaran hak cipta

Pelanggaran cap dagangan

BAHAGIAN VI.

Permintaan Berkaitan Kandungan

21. Permintaan Pengguna

Kami mematuhi:

Permintaan pengguna untuk memansuhkan akaun milik mereka

Permintaan ahli keluarga terdekat atau wasi yang sah untuk memansuhkan akaun si mati

Permintaan wakil yang diberi kuasa untuk memansuhkan akaun pengguna yang tidak berupaya

22. Perlindungan Tambahan Kanak-kanak

Kami mematuhi:

Permintaan untuk memansuhkan akaun kanak-kanak bawah umur

Permintaan kerajaan untuk memadamkan imej penderaan kanak-kanak yang menggambarkan, contohnya, dipukul oleh orang dewasa atau dicekik atau dilemaskan oleh orang dewasa

Permintaan penjaga sah untuk memadamkan serangan terhadap kanak-kanak terkenal yang tidak disengajakan


ref: 




Tiada ulasan: