Jumaat, 13 Julai 2018

Tipu daya kekalahan adalah kemenangan yang tertangguh. 7862.


Kekalahan

Kekalahan akan membuat orang hilang arah dan tiba-tiba menjadikan penafian sebagai teras kehidupan, kerana terlalai adanya kuasa Allah Subhanahuwatalla disebalik kejadian dan segala keputusan. 

Semasa di pihak yang menang dan di tampuk kuasa, keegoan, kesombongan, penghinaan, mencerca dan memperlekeh pihak lawan adalah Satu keperluan tanpa mengira peradaban kemanusiaan yang telah Allah Subhanahuwatalla gariskan melalui Rasulullah Sallahualaihiwassalam dan Hadis. 

Seteru politik mesti dijadikan dicari salah sampai boleh ke penjara, bahan ketawa, bahan cacian, bahan propaganda dan ejekan supaya tidak mampu melawan. Sekatan mesti dikenakan kepada seteru politik, agar masyarakat dan rakyat tidak nampak betapa jahatnya sang penguasa. Tunjukan sang penguasa sebagai pihak yang baik dengan mengungkit segala kebaikan yang telah rakyat nikmati. Rakyat perlu bersyukur kepada penguasa dan perlu membalas dengan undi supaya sang penguasa terus berkuasa. 

Sebenarnya bila sang penguasa kalah kepada seteru politiknya, akan timbul pelbagai musibah. Segala kejahatan bekas penguasa akan tersingkap, terserlah dan rakyat dari tidak tahu menjadi mengetahui hal sebenar. 

Menegak benang basah 

Semasa masih jadi penguasa akan ada kumpulan yang paling rapat dengannya, akan segera bersuara menangkis segala yang dianggap tohmahan oleh seteru politiknya. Menafikan segala yang ditimbulkan oleh pihak lawan. Maka wujudlah kumpulan penjawat awam lantikan politik (bekerja secara kontrak dan terikat dengan terma dan syarat perkhidmatan, yang antaranya boleh ditamatkan perkhidmatan pada bila-bila masa) Kumpulan ini akan terus berbunyi untuk mempertahankan betapa baiknya sang penguasa. 

Sebahagian mereka tidak akan menerima Gaya hidup mewah pemimpin Umno punca kekalahan BNsebagai antara sebab kekalahan. Hal ini sudah tentu memalukan diri mereka dan pemimpin kesayangan mereka. Jadilah pemimpin dan penyokong yang tidak terkenal di bumi tapi menjadi terkenal di langit.


Sampahnya banyak: 

Isu perkauman 


Isu perkauman Melayu awalnya adalah permainan atau tektik pemimpin. Isu ini dipergunakan oleh pemimpin untuk tambat hati penyokong untuk jangka masa kadar segera tetapi kesannya begitu mendalam kepada penyokong dan menebal dari satu genarasi ke genarasi baru. Untuk cepat wajah luaran terlihat, dialah pemimpin bangsa dan sebagai imbalan pemimpin sebegini mendapat rengking utama kalangan pemimpin yang berwibawa serta kekal di tampuk kuasa. 


Isu Islam 


Isu agama dipergunakan bila isu perkauman mendapat kecaman dan isu bangsa menjadi lebih banyak buruk dari baiknya. Isu agama ini dipergunakan untuk lebih menyerlahkan terasingnya Islam dari mata penganut Islam sendiri dan bukan Islam. Sepatutnya Islam wajahnya adalah dakwah dan bukan mengecam individu, masyarakat dan bangsa. 


Kesan sampingan yang merapuhkan pengaruh dan kuasa 

Bila ke dua-dua isu Melayu dan Islam menjadi wadah pemimpin, sebenarnya melalaikan pemimpin dari apa sebenarnya dakwah dalam Islam. Pemimpin lebih mengutamakan Melayu dari Islam. Maka keluarlah propaganda Politik tidak boleh dicampur adukkan dengan Islam. Walhal Islam adalah ciri-ciri kehidupan yang menyeluruh dan mendahului hal-hal lain dalam kehidupan. Utamanya Islam dalam kehidupan dikemudiankan, adalah tata cara kehidupan yang salah. 

Bila Islam dikemudiankan jadilah pemimpin yang lupa diri, jadilah penyokong yang beremosi dan jadilah manusia yang boleh mengenepikan halal dan haramnya sesuatu hal dalam kehidupan. Sehinggakan lupa hukum tidak menghalalkan cara. 


Oleh sebab lahirnya pemimpin yang egois maka jadilah pemimpin itu mangsa kerakusan duniawi. Lupa kuasa dan pengaruh telah merosakkan keperibadiannya, kewibawaannya dan kecemerlangannya. Wujudlah pemimpin yang bersahabat dengan rasuah. Adanya pemimpin kleptokrasi. Wujudnya pemimpin yang sentiasa dalam penafian sebab yang utama menutup kesalahan supaya kelihatan diri lebih baik dari orang lain. Walhal sebenarnya watak penipu, penyamun dan penjenayah yang diangkat sebagai pemimpin. 


Bila adanya penyokong pemimpin sebegini, akan adanya hulubalang-hulubalang berpedangkan mata penafian. Oleh sebab menipu, lambau laun kebenaran terselah jua. Macam kata bidalan "Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga. 


Sebagai rakyat kita bukan mahu dan sememangnya tidak ingin pemimpin yang seumpama "Api dalam sekam" Diam-diam harta negara punah ranah dikebas oleh individu dan menjadi milik peribadi. Pemimpin yang suka menjadikan orang lain sebagai kuda tunggangan. Habuan tetap ada untuk orang keliling yang mengampu. Rasuah menjadi jalan menutup mulut. Yang tidak sekata dibuang, walhal yang dibuang menunjukkan sikap kejujuran yang bertepatan dengan Islam. 


Bila pemimpin sebegini tersingkir, maka riuh rendahlah penyokong sebab rakyat banyak telah menolak pemimpin itu dan kumpulan berkenaan. Penyokong sudah tentu disogok dengan berita baik. Maka butalah hati penyokong yang tanpa sedar atau disedari telah membantu merosakan Islam, Melayu, masyarakat dan kejiranan. 


Membuang waktu bertahun-tahun sedangkan selangkah sahaja lagi untuk menjadi negara maju. Bila kalah tidaklah bererti "Kemenangan yang tertangguh" Terutama kepada mereka sebagai pemimpin dan pendokong yang mewarisi kuasa berpuluh-puluh tahun sebagai pihak yang menang. Kemenangan yang tertangguh hanyalah keinginan manusia untuk menutup kehampaan, kebathilan diri dan jahanamnya peribadi diri sendiri. Nauzubillahminzalik. 


evo.wir


TAK TERKENAL DI BUMI, TAPI TERKENAL DI LANGIT. 

Pada zaman Nabi Muhammad SAW, ada seorang pemuda bermata biru, rambutnya merah, pundaknya lapang panjang, berpenampilan cukup tampan, kulitnya kemerah-merahan, dagunya menempel di dada selalu melihat pada tempat sujudnya, tangan kanannya menumpang pada tangan kirinya, ahli membaca Al Qur’an dan menangis, pakaiannya hanya dua helai sudah kusut yang satu untuk penutup badan dan yang satunya untuk selendangan, tiada orang yang menghiraukan, tak dikenal oleh penduduk bumi akan tetapi sangat terkenal di langit.

Dia, jika bersumpah demi Allah pasti terkabul. Pada hari kiamat nanti ketika semua ahli ibadah dipanggil disuruh masuk surga, dia justru dipanggil agar berhenti dahulu dan disuruh memberi syafa’at, ternyata Allah memberi izin dia untuk memberi syafa’at sejumlah qobilah Robi’ah dan qobilah Mudhor, semua dimasukkan surga tak ada yang ketinggalan karenanya. Dia adalah “Uwais al-Qarni”. Ia tak dikenal banyak orang dan juga miskin, banyak orang suka menertawakan, mengolok-olok, dan menuduhnya sebagai tukang membujuk, tukang mencuri serta berbagai macam umpatan dan penghinaan lainnya.

Seorang fuqoha’ negeri Kuffah, karena ingin duduk dengannya, memberinya hadiah dua helai pakaian, tapi tak berhasil dengan baik, karena hadiah pakaian tadi diterima lalu dikembalikan lagi olehnya seraya berkata : “Aku khawatir, nanti sebagian orang menuduh aku, dari mana kamu dapatkan pakaian itu, kalau tidak dari membujuk pasti dari mencuri”. Pemuda dari Yaman ini telah lama menjadi yatim, tak punya sanak famili kecuali hanya ibunya yang telah tua renta dan lumpuh. Hanya penglihatan kabur yang masih tersisa. Untuk mencukupi kehidupannya sehari-hari, Uwais bekerja sebagai penggembala kambing. Upah yang diterimanya hanya cukup untuk sekedar menopang kesehariannya bersama Sang ibu, bila ada kelebihan, ia pergunakan untuk membantu tetangganya yang hidup miskin dan serba kekurangan seperti keadaannya.

Kesibukannya sebagai penggembala domba dan merawat ibunya yang lumpuh dan buta, tidak mempengaruhi kegigihan ibadahnya, ia tetap melakukan puasa di siang hari dan bermunajat di malam harinya Uwais al-Qarni telah memeluk Islam pada masa negeri Yaman mendengar seruan Nabi Muhammad SAW. yang telah mengetuk pintu hati mereka untuk menyembah Allah, Tuhan Yang Maha Esa, yang tak ada sekutu bagi-Nya. Islam mendidik setiap pemeluknya agar berakhlak luhur.

Peraturan-peraturan yang terdapat di dalamnya sangat menarik hati Uwais, sehingga setelah seruan Islam datang di negeri Yaman, ia segera memeluknya, karena selama ini hati Uwais selalu merindukan datangnya kebenaran. Banyak tetangganya yang telah memeluk Islam, pergi ke Madinah untuk mendengarkan ajaran Nabi Muhammad SAW secara langsung. Sekembalinya di Yaman, mereka memperbarui rumah tangga mereka dengan cara kehidupan Islam. Alangkah sedihnya hati Uwais setiap melihat tetangganya yang baru datang dari Madinah. Mereka itu telah “bertamu dan bertemu” dengan kekasih Allah penghulu para Nabi, sedang ia sendiri belum.

Kecintaannya kepada Rasulullah menumbuhkan kerinduan yang kuat untuk bertemu dengan sang kekasih, tapi apalah daya ia tak punya bekal yang cukup untuk ke Madinah, dan yang lebih ia beratkan adalah sang ibu yang jika ia pergi, tak ada yang merawatnya Di ceritakan ketika terjadi perang Uhud Rasulullah SAW mendapat cedera dan giginya patah karena dilempari batu oleh musuh-musuhnya. Kabar ini akhirnya terdengar oleh Uwais. Ia segera memukul giginya dengan batu hingga patah. Hal tersebut dilakukan sebagai bukti kecintaannya kepada beliau SAW, sekalipun ia belum pernah melihatnya.

Hari berganti dan musim berlalu, dan kerinduan yang tak terbendung membuat hasrat untuk bertemu tak dapat dipendam lagi. Uwais merenungkan diri dan bertanya dalam hati, kapankah ia dapat menziarahi Nabinya dan memandang wajah beliau dari dekat ? Tapi, bukankah ia mempunyai ibu yang sangat membutuhkan perawatannya dan tak tega ditingalkan sendiri, hatinya selalu gelisah siang dan malam menahan kerinduan untuk berjumpa. Akhirnya, pada suatu hari Uwais mendekati ibunya, mengeluarkan isi hatinya dan memohon izin kepada ibunya agar diperkenankan pergi menziarahi Nabi SAW di Madinah. Sang ibu, walaupun telah uzur, merasa terharu ketika mendengar permohonan anaknya. Beliau memaklumi perasaan Uwais, dan berkata : “Pergilah wahai anakku ! temuilah Nabi di rumahnya. Dan bila telah berjumpa, segeralah engkau kembali pulang”.

Dengan rasa gembira ia berkemas untuk berangkat dan tak lupa menyiapkan keperluan ibunya yang akan ditinggalkan serta berpesan kepada tetangganya agar dapat menemani ibunya selama ia pergi. Sesudah berpamitan sambil menciumi sang ibu, berangkatlah Uwais menuju Madinah yang berjarak kurang lebih empat ratus kilometer dari Yaman. Medan yang begitu ganas dilaluinya, tak peduli penyamun gurun pasir, bukit yang curam, gurun pasir yang luas yang dapat menyesatkan dan begitu panas di siang hari, serta begitu dingin di malam hari, semuanya dilalui demi bertemu dan dapat memandang sepuas-puasnya paras baginda Nabi SAW yang selama ini dirindukannya.

Tibalah Uwais al-Qarni di kota Madinah. Segera ia menuju ke rumah Nabi SAW, diketuknya pintu rumah itu sambil mengucapkan salam. Keluarlah sayyidatina ‘Aisyah r.a., sambil menjawab salam Uwais. Segera saja Uwais menanyakan Nabi yang ingin dijumpainya. Namun ternyata beliau SAW tidak berada di rumah melainkan berada di medan perang. Betapa kecewa hati sang perindu, dari jauh ingin berjumpa tetapi yang dirindukannya tak berada di rumah. Dalam hatinya bergolak perasaan ingin menunggu kedatangan Nabi SAW dari medan perang.

Tapi, kapankah beliau pulang ? Sedangkan masih terngiang di telinga pesan ibunya yang sudah tua dan sakit-sakitan itu, agar ia cepat pulang ke Yaman,” Engkau harus lekas pulang”. Karena ketaatan kepada ibunya, pesan ibunya tersebut telah mengalahkan suara hati dan kemauannya untuk menunggu dan berjumpa dengan Nabi SAW. Ia akhirnya dengan terpaksa mohon pamit kepada sayyidatina ‘Aisyah r.a. untuk segera pulang ke negerinya. Dia hanya menitipkan salamnya untuk Nabi SAW dan melangkah pulang dengan perasaan haru.

Sepulangnya dari perang, Nabi SAW langsung menanyakan tentang kedatangan orang yang mencarinya. Nabi Muhammad SAW menjelaskan bahwa Uwais al-Qarni adalah anak yang taat kepada ibunya. Ia adalah penghuni langit (sangat terkenal di langit). Mendengar perkataan baginda Rosulullah SAW, sayyidatina ‘Aisyah r.a. dan para sahabatnya tertegun. Menurut informasi sayyidatina ‘Aisyah r.a., memang benar ada yang mencari Nabi SAW dan segera pulang kembali ke Yaman, karena ibunya sudah tua dan sakit-sakitan sehingga ia tidak dapat meninggalkan ibunya terlalu lama.

Rosulullah SAW bersabda : “Kalau kalian ingin berjumpa dengan dia (Uwais al-Qarni), perhatikanlah, ia mempunyai tanda putih di tengah-tengah telapak tangannya.” Sesudah itu beliau SAW, memandang kepada sayyidina Ali k.w. dan sayyidina Umar r.a. dan bersabda : “Suatu ketika, apabila kalian bertemu dengan dia, mintalah do’a dan istighfarnya, dia adalah penghuni langit dan bukan penghuni bumi”.

Tahun terus berjalan, dan tak lama kemudian Nabi SAW wafat, hingga kekhalifahan sayyidina Abu Bakar ash-Shiddiq r.a. telah di estafetkan Khalifah Umar r.a. Suatu ketika, khalifah Umar teringat akan sabda Nabi SAW. tentang Uwais al-Qarni, sang penghuni langit. Beliau segera mengingatkan kepada sayyidina Ali k.w. untuk mencarinya bersama. Sejak itu, setiap ada kafilah yang datang dari Yaman, beliau berdua selalu menanyakan tentang Uwais al-Qorni, apakah ia turut bersama mereka. Diantara kafilah-kafilah itu ada yang merasa heran, apakah sebenarnya yang terjadi sampai-sampai ia dicari oleh beliau berdua.

Rombongan kafilah dari Yaman menuju Syam silih berganti, membawa barang dagangan mereka. Suatu ketika, Uwais al-Qorni turut bersama rombongan kafilah menuju kota Madinah. Melihat ada rombongan kafilah yang datang dari Yaman, segera khalifah Umar r.a. dan sayyidina Ali k.w. mendatangi mereka dan menanyakan apakah Uwais turut bersama mereka. Rombongan itu mengatakan bahwa ia ada bersama mereka dan sedang menjaga unta-unta mereka di perbatasan kota. Mendengar jawaban itu, beliau berdua bergegas pergi menemui Uwais al-Qorni.

Sesampainya di kemah tempat Uwais berada, Khalifah Umar r.a. dan sayyidina Ali k.w. memberi salam. Namun rupanya Uwais sedang melaksanakan sholat. Setelah mengakhiri shalatnya, Uwais menjawab salam kedua tamu agung tersebut sambil bersalaman. Sewaktu berjabatan, Khalifah Umar segera membalikkan tangan Uwais, untuk membuktikan kebenaran tanda putih yang berada ditelapak tangan Uwais, sebagaimana pernah disabdakan oleh baginda Nabi SAW. Memang benar ! Dia penghuni langit. Dan ditanya Uwais oleh kedua tamu tersebut, siapakah nama saudara ? “Abdullah”, jawab Uwais. Mendengar jawaban itu, kedua sahabatpun tertawa dan mengatakan : “Kami juga Abdullah, yakni hamba Allah. Tapi siapakah namamu yang sebenarnya ?” Uwais kemudian berkata: “Nama saya Uwais al-Qorni”.

Dalam pembicaraan mereka, diketahuilah bahwa ibu Uwais telah meninggal dunia. Itulah sebabnya, ia baru dapat turut bersama rombongan kafilah dagang saat itu. Akhirnya, Khalifah Umar dan Ali k.w. memohon agar Uwais berkenan mendo’akan untuk mereka. Uwais enggan dan dia berkata kepada khalifah: “Sayalah yang harus meminta do’a kepada kalian”.

Mendengar perkataan Uwais, Khalifah berkata: “Kami datang ke sini untuk mohon do’a dan istighfar dari anda”. Karena desakan kedua sahabat ini, Uwais al-Qorni akhirnya mengangkat kedua tangannya, berdo’a dan membacakan istighfar. Setelah itu Khalifah Umar r.a. berjanji untuk menyumbangkan uang negara dari Baitul Mal kepada Uwais, untuk jaminan hidupnya. Segera saja Uwais menolak dengan halus dengan berkata : “Hamba mohon supaya hari ini saja hamba diketahui orang. Untuk hari-hari selanjutnya, biarlah hamba yang fakir ini tidak diketahui orang lagi.

Setelah kejadian itu, nama Uwais kembali tenggelam tak terdengar beritanya. Tapi ada seorang lelaki pernah bertemu dan di tolong oleh Uwais , waktu itu kami sedang berada di atas kapal menuju tanah Arab bersama para pedagang, tanpa disangka-sangka angin topan berhembus dengan kencang.

Akibatnya hempasan ombak menghantam kapal kami sehingga air laut masuk ke dalam kapal dan menyebabkan kapal semakin berat. Pada saat itu, kami melihat seorang laki-laki yang mengenakan selimut berbulu di pojok kapal yang kami tumpangi, lalu kami memanggilnya. Lelaki itu keluar dari kapal dan melakukan sholat di atas air. Betapa terkejutnya kami melihat kejadian itu. “Wahai waliyullah,” Tolonglah kami !” tetapi lelaki itu tidak menoleh.

Lalu kami berseru lagi,” Demi Zat yang telah memberimu kekuatan beribadah, tolonglah kami!”Lelaki itu menoleh kepada kami dan berkata: “Apa yang terjadi ?” “Tidakkah engkau melihat bahwa kapal dihembus angin dan dihantam ombak ?”tanya kami. “Dekatkanlah diri kalian pada Allah ! ”katanya. “Kami telah melakukannya.” “Keluarlah kalian dari kapal dengan membaca bismillahirrohmaanirrohiim!”

Kami pun keluar dari kapal satu persatu dan berkumpul di dekat itu. Pada saat itu jumlah kami lima ratus jiwa lebih. Sungguh ajaib, kami semua tidak tenggelam, sedangkan perahu kami berikut isinya tenggelam ke dasar laut. Lalu orang itu berkata pada kami ,”Tak apalah harta kalian menjadi korban asalkan kalian semua selamat”. “Demi Allah, kami ingin tahu, siapakah nama Tuan ? ”Tanya kami. “Uwais al-Qorni”. Jawabnya dengan singkat.

Kemudian kami berkata lagi kepadanya, ”Sesungguhnya harta yang ada di kapal tersebut adalah milik orang-orang fakir di Madinah yang dikirim oleh orang Mesir.” “Jika Allah mengembalikan harta kalian. Apakah kalian akan membagi-bagikannya kepada orang-orang fakir di Madinah?” tanyanya.“Ya,”jawab kami. Orang itu pun melaksanakan sholat dua rakaat di atas air, lalu berdo’a. Setelah Uwais al-Qorni mengucap salam, tiba-tiba kapal itu muncul ke permukaan air, lalu kami menumpanginya dan meneruskan perjalanan. Setibanya di Madinah, kami membagi-bagikan seluruh harta kepada orang-orang fakir di Madinah, tidak satupun yang tertinggal.

Beberapa waktu kemudian, tersiar kabar kalau Uwais al-Qorni telah pulang ke rahmatullah. Anehnya, pada saat dia akan dimandikan tiba-tiba sudah banyak orang yang berebutan untuk memandikannya. Dan ketika dibawa ke tempat pembaringan untuk dikafani, di sana sudah ada orang-orang yang menunggu untuk mengkafaninya. Demikian pula ketika orang pergi hendak menggali kuburnya.

Di sana ternyata sudah ada orang-orang yang menggali kuburnya hingga selesai. Ketika usungan dibawa menuju ke pekuburan, luar biasa banyaknya orang yang berebutan untuk mengusungnya. Dan Syeikh Abdullah bin Salamah menjelaskan, “ketika aku ikut mengurusi jenazahnya hingga aku pulang dari mengantarkan jenazahnya, lalu aku bermaksud untuk kembali ke tempat penguburannya guna memberi tanda pada kuburannya, akan tetapi sudah tak terlihat ada bekas kuburannya. (Syeikh Abdullah bin Salamah adalah orang yang pernah ikut berperang bersama Uwais al-Qorni pada masa pemerintahan sayyidina Umar r.a.)

Meninggalnya Uwais al-Qorni telah menggemparkan masyarakat kota Yaman. Banyak terjadi hal-hal yang amat mengherankan. Sedemikian banyaknya orang yang tak dikenal berdatangan untuk mengurus jenazah dan pemakamannya, padahal Uwais adalah seorang fakir yang tak dihiraukan orang. Sejak ia dimandikan sampai ketika jenazahnya hendak diturunkan ke dalam kubur, di situ selalu ada orang-orang yang telah siap melaksanakannya terlebih dahulu. Penduduk kota Yaman tercengang.

Mereka saling bertanya-tanya : “Siapakah sebenarnya engkau wahai Uwais al-Qorni ? Bukankah Uwais yang kita kenal, hanyalah seorang fakir yang tak memiliki apa-apa, yang kerjanya hanyalah sebagai penggembala domba dan unta ? Tapi, ketika hari wafatmu, engkau telah menggemparkan penduduk Yaman dengan hadirnya manusia-manusia asing yang tidak pernah kami kenal. Mereka datang dalam jumlah sedemikian banyaknya.

Agaknya mereka adalah para malaikat yang di turunkan ke bumi, hanya untuk mengurus jenazah dan pemakamannya. Baru saat itulah penduduk Yaman mengetahuinya siapa “Uwais al-Qorni” ternyata ia tak terkenal di bumi tapi menjadi terkenal di langit.


Rujukan: 
Jadikanlah kisah Uwais al-Qarni sebagai panduan hidup. 7369.

BERITA»Nasional
Khamis, 12 Julai 2018 | 9:57pm
Lupakan hasrat tawan Putrajaya: KJ
Oleh Mohd Iskandar Ibrahim mohd_iskandar@nstp.com.my
Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin. - Foto Rosdan Wahid
KUALA LUMPUR: UMNO mungkin perlu melupakan hasrat menawan semula Putrajaya pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) jika masih memainkan isu perkauman sebagai modal untuk memomokkan orang Melayu.

Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin, berkata keresahan orang Melayu memang wujud berikutan pelantikan bukan Melayu sebagai Peguam Negara dan Ketua Hakim Negara tetapi kecil berbanding isu lain seperti ekonomi dan sosial.

"Sejak selesai pemilihan UMNO, apa yang parti saya buat? Main sentimen kaum, kutip tabung untuk mantan Presiden dan repeat (ulang) semula.

"Tidak salah kita bersolidariti dengan DSN (Datuk Seri Najib Razak) tetapi adakah itu sahaja UMNO 'baharu'. Sudah kena pukulan maut semasa PRU-14, masih pekak terhadap suara rakyat," katanya menerusi beberapa status yang dimuat naik di Twitter rasminya, hari ini.

Bekas Ketua Pemuda UMNO itu berkata, UMNO kini berada di persimpangan untuk memilih hala tuju sama ada ke kanan atau tengah.

"Ke kanan mungkin menang sorak sementara. Tetapi pasti lingkup 10-15 tahun lagi. Haluan tengah bukan mudah. Sukar difahami akar umbi. Tetapi itulah jalan yang ada untuk terus hidup," katanya.

Khairy berkata, beliau masih percaya UMNO adalah khemah besar untuk orang Melayu yang mana DNA asalnya adalah moderat, berhaluan tengah dan meraikan kepelbagaian.

"Sebab itu saya masih bersama UMNO. Tetapi saya tidak setuju dengan manifestasi rasis yang semakin wujud selepas pemilihan parti. Saya tidak terima tawaran jawatan selepas kalah dalam pemilihan sebab saya perlu ada kebebasan untuk bersuara dalam parti.

"Biarlah ada kepelbagaian suara dalam UMNO. Ada yang label saya 'liberal' dan lain-lain. Tidak penting. Yang penting ada 'dissenting voice vs haluan kanan parti'," katanya.

Mengulas maklum balas pengguna Twitter @DIYSAR yang konon kenyataannya memberi gambaran akan melompat parti, Khairy berkata, beliau akan tetap bersama UMNO.

"Saya tidak lompat ke mana-mana. Saya tetap bersama UMNO. Cuma saya mahu perbetulkan rumah saya supaya tidak kekal berwajah haluan kanan yang ekstrem dan rasis selama-lamanya," katanya.


Sumber: 
https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/07/448428/lupakan-hasrat-tawan-putrajaya-kj

Blog ini di Babab.net

Tiada ulasan: