Sabtu, 4 Ogos 2018

Menurunkan taraf dirinya menjadi sampah dunia akhirat. 7977.


Saturday, August 4, 2018
Intuisi UncleSeekers - Part 8 - Akhirnya Kerusi UMNO Dalam Parlimen Tak Sampai 30..
Tak percaya? Dalam tahun ni tak kurang 5 kerusi hilang...
Yang baki tu tunggu dalam masa dua setengah tahun selepas itu (paling lama) Siapa yang akan keluar dulu?

Gwa hadiahkan satu lagu bertajuk 'Aduh Aduh Sayang' untuk korang yang bakal keluar tak lama lagi..Korang paham lagu ni kan..😉
Intuisi wanita lebih tajam dari lelaki....

UncleSeekers
Seek The Truth
Posted by Syed Abdullah Al-Attas at 12:01 PM 

ym

Harakah fitnah Husam
MALAYSIADATELINE
Naib Presiden Parti AMANAH Negara Husam Musa menyifatkan suratkhabar Harakah sebagai lidah rasmi parti ‘Islam’ sanggup menurunkan taraf dirinya menjadi sampah dunia akhirat.

Husam dalam kenyataannya berkata, Harakah edisi Jumaat yang melaporkan tulisan “Cadangan Husam Musa agar diwujudkan jawatan kuasa khas bawah PH untuk mengurus dana royalti minyak yang akan disalurkan ke Kelantan” ternyata seratus peratus fitnah.

Berdasarkan tulisan itu, katanya, Harakah menjadikan headlinenya ‘PH ‘serupa’ BN‘ dan sub headline ‘PM Ulang Silap Lampau, Husam Tiru Umno’.

Headline rencana muka dalam pula “Husam, LGBT, UEC dan Khazanah…ke mana Malaysia nak dibawa?”

“Api permusuhan yang dinyalakan syaitan nampaknya masih membara menjadi anutan dan pengeliruan berbaur penghinaan adalah jalan dipilih Harakah untuk menuju keredhaan Tuhan.

“Bolehkah keredhaan Tuhan dicapai dengan kemungkaran yang terlarang? Dalam sub tajuk ini Harakah menampakkan kejijikannya atas jenama Umno,” katannya.

Jika begitu, beliau mempersoalkan mengapa pula pimpinan Pas membesarkan laungan ahli Pas sunat atau wajib mengundi calon Umno di Sg Kandis?

“Harakah kekeliruan dan fitnah bukanlah dari Harakah Islamiyyah. Dua perkara itu adalah berbeza sekali pun keduanya ber-Harakah,”katanya.

Justeru katanya, berdiam dirinya pimpinan Pas terhadap dosa ini menunjukkan apa yang sebenar tersemat dalam diri mereka antara makruf dan mungkar selama mana politik kepartian mereka mendapat tempat.
at 8/04/2018 03:07:00 PTG
KERENGGA: Harakah fitnah Husam
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/harakah-fitnah-husam.html

Rakaman audio Anwar: Hentikan politik fitnah, kata Agus
  4:20 PTG      Pejuang Perubahan 
Rakaman audio Anwar: Hentikan politik fitnah, kata Agus
Pensyarah Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff menyelar tindakan politik fitnah yang masih berleluasa di dalam negara, yang kini ke arah menjadi Malaysia Baharu.

Beliau berkata demikian mengulas tentang tersebarnya tiga rakaman audio yang didakwa sebagai ucapan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Rakaman pertama tentang Anwar meminta Rafizi Ramli melawan Azmin dalam pemilihan parti kerana mendakwa Azmin telah menjadi “barua Mahathir”.

Rakaman kedua mengkritik Mahathir kerana melantik diri sendiri menjadi pengerusi Khazanah Nasiona dan rakaman ketiga tentang skandal forex pada 1990-an ketika Mahathir menjadi Perdana Menteri.

Mengulas perkara itu, Agus percaya rakaman audio yang tersebar itu adalah palsu kerana cara meniru gaya suara Anwar setaraf dengan pelajar kolej yang sedang menyiapkan projek multimedia mereka.
“Kenapakah taktik sebegini masih digunakan untuk membunuh karekter politik Anwar? Apakah untuk menimbulkan permusuhan antara Anwar dengan Mahathir? Apakah untuk memecahkan PH?’ soal beliau di Facebooknya.

Jika itulah tujuannya, beliau meminta pihak yang bertanggungjawa menghentikan perbuatan tersebut kerana rakyat tidak percaya dengan taktik tidak bertamadun seperti ini.

“Sekarang kedua-dua mereka sudah berdamai. Anwar pun sudah berulang kali memberitahu beliau menyokong kepimpinan Mahathir.

“Berilah peluang kepada kedua-duanya untuk menguruskan pemerintahan negara tanpa menggoncang hubungan mereka. Jika ada perbezaan dasar dan politik, bahaslah secara berfakta. Inilah cara terbaik yang perlu kita lakukan,” ujarnya.

Justeru, beliau meminta pihak berkuasa menyiasat penyebaran audio ini dan mengambil tindakan yang sepatutnya.

“Orang yang memfitnah patut ditangkap dengan segera. Jangan biarkan politik fitnah sebegini menjadi budaya berpolitik di negara kita. Pesan saya, ingat dosa pahala,” tulisnya.

Terdahulu, Anwar menegaskan beliau tidak pernah mengeluarkan kenyataan seperti dalam rakaman audio itu yang tersebar di aplikasi Whatsapp bermula semalam.

“Cara jawab tidak betul ‘suara saya’ saya tidak guna bahasa-bahasa kesat, barua bukan bahasa saya, jangan terpengaruh dengan fitnah,’ katanya.

mdl
http://agendsai.blogspot.com/2018/08/rakaman-audio-anwar-hentikan-politik.html

PRK Sg Kandis: Hanya 45% keluar mengundi
Mohamad Fadli
SHAH ALAM: Peratusan keluar mengundi bagi pilihan raya kecil (PRK) DUN Sungai Kandis lebih rendah daripada sasaran Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

SPR memaklumkan peratusan keluar mengundi hanya 45% sehingga 4.00 petang tadi. Sebelum ini, SPR menyasarkan 80% pemilih akan keluar mengundi pada PRK ini.

Tinjauan FMT dari pagi hingga tengah hari tadi mendapati beberapa tempat pusat mengundi lengang dan jalan raya tidak sesak.

Penduduk mengatakan suasana pada pagi hari kali ini tidak sama dengan kesesakan semasa pilihan raya umum 9 Mei lepas. Ramadhan Yapa, 52, berkata ia mungkin kerana ramai yang bekerja setengah hari, menyebabkan mereka tidak dapat keluar mengundi di awal hari.

Sebanyak 19 pusat pengundian dengan 109 saluran bagi PRK DUN Sungai Kandis dibuka mulai 8.00 pagi bagi membolehkan 51,217 pemilih berdaftar menunaikan tanggungjawab mereka. Keputusan dijangka diumumkan pada pukul 10.00 malam.

Pertandingan kali ini menyaksikan pertembungan 3 penjuru antara calon PKR, Mohd Zawawi Ahmad Mughni yang mempertahankan kerusi itu daripada calon Barisan Nasional, Datuk Lokman Noor Adam dan calon bebas, K Murthy.
at 8/04/2018 08:00:00 PTG
KERENGGA: PRK Sg Kandis: Hanya 45% keluar mengundi
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/prk-sg-kandis-hanya-45-keluar-mengundi.html

Rakyat akan hukum PAS dan Umno ‘bercumbu’ dalam gelap, kata Amanah
Faiz Zainudin

PETALING JAYA: Keputusan Umno dan PAS saling memberi laluan dalam pilihan raya kecil (PRK) bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Kandis dan Seri Setia menyerlahkan lagi kerjasama antara 2 parti politik itu.

“Sebenarnya PAS dan Umno telah bekerjasama agak lama malah sebelum pilihan raya umum ke-14 lagi, cuma tidak buat pengumuman secara terbuka. Serangan secara konsisten dan bahasa yang sama terhadap Pakatan Harapan (PH) membuktikan wujud kerjasama antara mereka sebelum ini.

“Pengisytiharan pimpinan mereka untuk memberi laluan kepada parti satu sama lain hanyalah formaliti sahaja,” kata Pengerusi Amanah Selangor, Izham Hashim kepada FMT.

Izham berkata rakyat bagaimanapun tidak “bodoh” dan cukup faham dengan permainan PAS dan Umno yang “bercumbuan” dalam gelap.

“Saya yakin penyokong PAS dan Umno akan menghukum parti yang hidup berpura-pura ini.

“PH akan berjaya memenangi ketiga-tiga PRK ini dengan cemerlang kerana PH sentiasa meletakkan kepentingan rakyat di hadapan,” katanya merujuk kepada PRK Sungai Kandis, Seri Setia dan Balakong.

Izham berkata demikian, ketika mengulas pendirian Umno memutuskan memberi laluan kepada PAS bertanding dalam PRK Seri Setia sebagai membalas keputusan parti Islam itu memberi laluan kepada Umno bertanding di Sungai Kandis.

Timbalan Presiden Umno Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, ia merupakan titik permulaan dan persefahaman antara 2 parti itu sebagai gerakan politik baru di bawah pemerintahan PH.

PAS menyambut baik keputusan Umno memberi laluan kepada parti itu di Seri Setia.

Pengarah Pilihan Raya PAS Selangor, Roslan Shahir Mohd Shahir, berkata pendekatan satu lawan satu mencerahkan peluang pembangkang memberi saingan dalam misi merampas kerusi kubu kuat PKR itu dan memperkukuhkan kedudukan di DUN Selangor bagi mengimbangi pentadbiran kerajaan negeri.

Ditanya adakah Amanah akan meletakkan calon di DUN Seri Setia bagi memperkukuhlan lagi kedudukan parti itu di Selangor, Izham berkata pihaknya memberi laluan kepada PKR dan akan membantu kemenangan PH.

Adun Seri Setia, Dr Shaharuddin Badaruddin meninggal dunia di Hospital Putrajaya pada petang Khamis lepas.

Sebelum itu, media melaporkan Shaharuddin, 55, menghidap kanser usus tahap 4.

Pada pilihan raya umum ke-14, Shaharuddin memenangi kerusi DUN Seri Setia dengan majoriti 19,372 undi, menewaskan calon BN, Yusoff M Haniff (9,878), calon PAS, Mohd Ghazali Daud (4,563) dan calon bebas, S Vigneswaran (217).
at 8/04/2018 01:45:00 PTG
KERENGGA: Rakyat akan hukum PAS dan Umno ‘bercumbu’ dalam gelap, kata Amanah
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/rakyat-akan-hukum-pas-dan-umno-bercumbu.html

Perak mahu jual kawasan kediaman rasmi MB?
Bernama

IPOH: Kawasan kediaman rasmi Menteri Besar Perak di sini mungkin akan dijual memandangkan ia dilihat tidak lagi sesuai untuk didiami, kata Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu.

Beliau berkata aspek keselamatan antara satu daripada sebab kediaman rasmi itu tidak lagi boleh diduduki selain lokasinya yang kurang sesuai pada ketika ini.

“Sekarang naik (terdapat) pelbagai bangunan (sekitar kediaman), maka rumah ini tidak lagi sesuai untuk MB (menteri besar) tinggal, bukan saya sahaja tapi sesiapa pun (selepas saya).

“Saya telah sembah maklumkan kepada Sultan Perak Sultan Nazrin Shah mengenai perkara ini,” katanya dalam temu bual khas di kediaman rasmi Menteri Besar, baru-baru ini.

Menjelas lanjut, beliau berkata nilai tanah kawasan kediaman itu adalah tinggi dan jika ia dijual banyak projek boleh dilaksanakan seperti pembinaan rumah untuk semua Ahli Majlis Kerajaan Negeri (Exco).

Ahmad Faizal berkata Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) sedang mengumpul cadangan daripada pelbagai pihak berhubung projek yang sesuai dilaksanakan di kawasan tersebut bagi mengantikan kediaman rasmi Menteri Besar.
“Kami akan pastikan, apapun yang akan dilaksanakan akan menjaga kepentingan negeri selain mempunyai nilai kepada rakyat,” katanya.

Menurutnya jika kediaman rasmi baru Menteri Besar dibangunkan nanti, ia akan dibina dengan teguh, cantik serta boleh dikunjungi orang awam untuk mengambil gambar sebagai kenang-kenangan.

Kediaman rasmi Menteri Besar yang terletak berdekatan bulatan Sultan Yusof itu dibina pada 1962 dan siap setahun kemudian.

Dalam pada itu, Ahmad Faizal meminta media di Perak menjadi mata dan telinga kepada kerajaan dalam menyampaikan sebarang maklumat untnuk memajukan negeri.

“Anda (media) kerap ke lapangan boleh sampaikan kepada saya masalah dan kesusahan rakyat,” katanya sambil berharap media dapat menjalin kerjasama erat sebagai sahabat dengannya.
at 8/04/2018 12:08:00 PTG
KERENGGA: Perak mahu jual kawasan kediaman rasmi MB?
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/perak-mahu-jual-kawasan-kediaman-rasmi.html

Kurang dua tahun dari sekarang Umno Pas akan bersatu, kata Annuar Musa
MALAYSIADATELINE
Barisan Nasional (BN) tidak menilai jumlah undi yang disumbangkan Pas di dalam PRK Sungai Kandis sebaliknya kerjasama yang berlaku ini adalah untuk jangka masa panjang termasuk menghadapi siri PRK dan PRU15 nanti, demikian menurut Setiausaha Agung Umno Tan Sri Annuar Musa.

Beliau berkata, DUN Sungai Kandis adalah permulaan kerjasama berkenaan dan diteruskan ke PRK DUN Seri Setia.

Bahkan katanya, kerjasama yang ditunjukkan di Sungai Kandis merupakan kemenangan awal menerusi kesepakatan dengan Pas menentang Pakatan Harapan.

“Saya menjangkakan dalam tempoh kurang dua tahun dari sekarang UMNO dan PAS akan bersatu dan dalam tempoh itu juga PH akan tumbang, ” katanya dipetik NSTP.

Tambahnya, Umno dan Pas bersatu untuk penyatuan Islam dengan menolak perbezaan pendapat demi agama dan bangsa Melayu.

“Kita tamatkan dulu permusuhan kerana sayangkan agama, bangsa dan tanah air,” katanya.

Annuar turut menjangkakan ada siri PRK selepas ini termasuk pada Oktober, November dan Disember.

Semalan, Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Mohamad Hasan mengumumkan BN akan memberi laluan kepada Pas bertanding dalam PRK DUN Seri Setia

Kerusi itu kosong selepas wakil rakyatnya, Profesor Datuk Dr Shaharuddin Baharuddin meninggal dunia lewat kelmarin, selepas menderita barah usus.
at 8/04/2018 10:01:00 PG
KERENGGA: Kurang dua tahun dari sekarang Umno Pas akan bersatu, kata Annuar Musa
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/kurang-dua-tahun-dari-sekarang-umno-pas.html

DBKL wartakan tiga lagi kawasan larangan merokok

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mewartakan semua laluan pejalan kaki dan jejantas berbumbung serta terowong pejalan kaki bawah tanah di sekitar ibu kota sebagai kawasan larangan merokok, berkuat kuasa 15 April lepas.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Mhd Amin Nordin Abd Aziz berkata pewartaan mengikut Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004 itu bertujuan melindungi orang awam daripada ancaman asap rokok yang boleh membahayakan kesihatan.

"Terdapat 141 laluan pejalan kaki berbumbung di Kuala Lumpur dan bilangan ini akan bertambah dari semasa ke semasa.

"Kegagalan mematuhi peraturan tersebut boleh didenda tidak lebih RM10,000 atau dipenjara tidak melebihi dua tahun," katanya ketika melancarkan program 'KL Bebas Asap Rokok di Jejantas dan Laluan Pejalan Kaki Bandaraya Kuala Lumpur 2017' di sini hari ini.

Pada majlis itu, DBKL turut menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bersama sembilan rakan perkongsian pintar terdiri daripada agensi kerajaan, swasta, badan bukan kerajaan (NGO) serta komuniti dalam usaha melaksanakan inisiatif 'KL Bebas Asap Rokok' menjelang 2045.

Mhd Amin berkata penambahan kawasan larangan merokok itu mampu membudayakan amalan tidak merokok, sekali gus menyumbang kepada peningkatan kadar berhenti merokok dalam kalangan perokok.

Beliau turut meminta kerjasama orang ramai dalam memperkukuhkan pemantauan pelaksanaan tersebut dengan menjadi 'mata dan telinga' pihak berkuasa tempatan (PBT) .

"Tindakan penguatkuasaan oleh PBT sahaja tidak memadai, orang ramai juga saya minta tegur mereka yang merokok di kawasan larangan dan jika mereka enggan boleh lapor di talian bebas tol 1800-88-3255 atau 03-2268 7333," katanya.
- Bernama
at 8/04/2018 10:00:00 PG
KERENGGA: DBKL wartakan tiga lagi kawasan larangan merokok
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/dbkl-wartakan-tiga-lagi-kawasan.html

Saturday, 4 August 2018
RASANYA DAH BOLEH DITANGKAP 'MAMAT' INI....
Dalam kempen di malam terakhir untuk BN di Sungai Kandis, Ahli Parlimen Pasir Salak, Tajuddin Abdul Rahman dilihat cuba menitupkan fitnah agama yang merbahaya dengan mendakwa kerajaan Pakatan Harapan kini dikuasai oleh Kristian.

"Orang Kristian sudah ambil alih, take over Putrajaya dan beberapa negeri. Betul memang betul.

"Sekarang ini Lim Guan Eng Kristian, Anthony Loke Kristian, Tony Pua Kristian dan Hannah Yeoh Kristian," kata beliau.

Dakwanya lagi, ahli-ahli politik DAP menggunakan kedudukan mereka dalam kerajaan untuk mengembangkan agama Kristian.

"Nama-nama yang saya saya sebut tadi, mereka adalah pengembang agama Kristian. 

"Kita kena waspapa. Dalam mereka berpolitik, mereka menggunakan platform untuk mengembang dan menyebar agama Kristian," kata Tajuddin lagi.

Beliau seterusnya menjangka DAP akan menghapuskan Raja-Raja Melayu dan menukar negara ini menjadi sebuah republik pada suatu hari nanti.

"Mereka ini nak tubuhkan sistem pemerintahan seperti Singapura, tak ada Raja, tak ada Sultan dan tak ada Yang Dipertuan Agong.

"Dalam sistem republik, siapa saja boleh jadi ketua kerajaan - boleh jadi Melayu, Cina atau India," tambah Tajuddin.

Nampaknya, sejak kalah pilihanraya dan hilang kuasa, UMNO sudah jadi semakin sasau dengan cuba meniupkan sentimen kaum dan agama yang berbentuk fitnah merbahaya kepada perpaduan masyarakat berbilang bangsa semata-mata untuk memenangi pilihanraya.

Bayangkan apa mereka akan lakukan dalam beberapa pilihanraya kecil seterusnya jika tidak dicegah dengan segera?

Apakah kerajaan mahu biarkan saja "mamat" ini terus dengan mulut celuparnya melakukan fitnah sesuka hati?

Rasanya, demi kepentingan negara dan atas semangat Malaysia Baru, pihak polis sudah boleh menangkap Tajuddin ini untuk dilokap dan direman atas penyebaran fitnah, dakwaan karut dan meniupkan sentimen kaum serta agama yang bahaya kepada masa depan negara.

Jangan ditangguh-tangguh lagi...(ShahbudinHusin 04/08/2018)
Shahbudin dot com: RASANYA DAH BOLEH DITANGKAP 'MAMAT' INI....
http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/08/rasanya-dah-boleh-ditangkap-ini.html

04 August 2018

Bayarq sampai RM5 juta,apa Arul Kanda buat?...

Related image

Dewan Rakyat sekali lagi dikejutkan dengan pendedahan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng tentang bayaran berjumlah RM5 juta untuk mantan presiden 1MDB, Arul Kanda Kandasamy untuk ‘perkhidmatan’ beliau sepanjang Januari hingga Jun lalu.

Untuk tempoh ‘perkhidmatan’ enam bulan terbabit, RM2.5 juta sudah pun dibayar, manakala bakinya ditahan apabila kontraknya dibatalkan pada 28 Jun 2018.

Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP, turut mendedahkan bagaimana kontrak terbabit diluluskan sendiri oleh mantan perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak dan ditandatangani oleh mantan ketua setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar.

Lanjutan kepada pendedahan terbabit yang menyebabkan bekas-bekas menteri Barisan Nasional terduduk dan bungkam di Dewan Rakyat; Ahli Parlimen Damansara, Tony Pua hari ini mempersoal apa sebenarnya pencapaian si Arul Kanda ini sehingga dibayar begitu mahal untuk tempoh bekerja sekadar enam bulan?

Ketika masih digaji di bawah kontrak ini, Arul Kanda turut diusung jentera Barisan Nasional ke sana ke mari untuk berceramah memberi penerangan tentang skandal 1MDB, mengikut naratif beliau sendiri; termasuk ketika tempoh kempen Pilihanraya Umum ke-14.


Image result for 1MDB, Arul Kanda Kandasamy

Arul malah memberanikan diri berceramah di Lucky Garden, Bangsar; di hadapan khalayak yang melontarkan pelbagai persoalan tanpa memberikan sebarang jawapan bagi memuaskan hati penduduk Bangsar yang rata-rata sangat bermaklumat dan mempunyai latar ekonomi serta sosial yang bertaraf tinggi.

Mantan perdana menteri sebelum ini, setelah mengakui bahawa 1MDB telah mengumpul keterhutangan sebanyak RM50 bilion menyatakan bahawa Arul berjaya mengurangkan hutang tersebut sehingga RM30 bilion.

Namun Tony kemudiannya mempersoalkan bagaimana sebenarnya hutang terbabit berjaya dikurangkan sehingga Arul layak menerima bayaran sehingga RM5 juta untuk enam bulan kerja?

“Perkara pertama yang dibuat Arul Kanda ialah melupuskan satu-satunya aset 1MDB yang membawa keuntungan, loji janakuasanya untuk RM9.83 bilion. Pun begitu, seperti yang berkali-kali dinyatakan, perniagaan janakuasa 1MDB itu diperolehi pada harga RM12.2 bilion.

“Ini bererti penjualan aset tersebut menghasilkan kerugian sebanyak RM2.27 bilion untuk 1MDB,” ujar Tony dalam kenyataan hari ini.


Related image

Itu katanya belum lagi mengambil kira idea hebat Arul Kanda memindah hakmilik aset hartanah 1MDB kepada Kementerian Kewangan.

“Namun apa yang tidak diakui oleh Arul ialah, beliau bukan sahaja memindahkan hartanah Tun Razak Exchange dan Bandar Malaysia kepada Kementerian, tetapi bersekali dengan sukuk bernulai RM2.4 bilion serta pinjaman berjumlah RM800 juta daripada Perkeso.

“Cerdiknya Arul Kanda mengurangkan hutang 1MDB sebanyak RM3.2 bilion lagi,” ujarnya sinis.

Arul juga katanya telah mengelirukan orang ramai apabila mengumumkan bahawa 1MDB telah berjaya melangsaikan hutang-hutang sebanyak RM7 bilion, padahal hakikatnya Kementerian Kewangan lah yang melunaskan bayaran-bayaran tersebut secara terpaksa.

Ketika mantan anggota kabinet ditanya oleh Menteri Kewangan di Parlimen tentang pembayaran RM7 bilion itu, rata-rata mereka terdiam membisu. – Roketkini.com


Rela nafi potong elaun.Kesian pemimpin UMNO
 spin tak menjadi...
Image result for Malaysia RMAF Sukhoi Su-30MKM
Only 4 Fighter Jets Can Fly-Incompetency n Corruption By 4 UMNO Leaders...

Ex-PM Najib Razak called newly crowned Defence Minister Mohamad Sabu “cartoon”. In retaliation, Mr. Sabu called Mr. Najib “stupid”. The war of words escalates as both individuals excitedly campaign during by-election rally in the Selangor state seat of Sungai Kandis. Ironically, Najib was former defence minister for 14 years (1990-1995 and 1999-2008).

Najib, while on the campaign trail, had labelled Mohamad Sabu – popularly known as Mat Sabu – as “cartoon” and a “joker” who is only good to be a cook, claiming he was unqualified to hold the powerful and important portfolio as the defence minister. Armed with his 14 years experience as defence minister, Mr. Najib appeared enjoying himself insulting the inexperienced Mat Sabu.

Najib told his supporters – “Our defence minister is a cartoon. He wears the beret like a cartoon. He gets into the warship and talks about fish curry. You are the defence minister. Talk about the country’s defence policies, not about fish curry. This is not defence minister material. This is a joker. I cannot guarantee if he will be talking about fish when facing defence secretary of the U.S.”



Mat Sabu saw his fortune skyrockets after Prime Minister Mahathir Mohamad entrusted him to the defence ministry after the Pakatan Harapan coalition unexpectedly boot the 61-year Barisan Nasional coalition in the May 9 general election. Mr. Sabu, the president of Amanah, one of four component parties making Pakatan Harapan, obviously has bet on the right horse.

However, while Mat Sabu is an inexperienced minister, he is a seasoned politician known for his oratory skills and ability to attract large crowds to “ceramahs (campaigns)”. He is incredibly popular with grassroots largely due to his low profile and humbleness. So, on Thursday (Aug 2), while campaigning for PKR candidate, he took his trademark humourous tack to a new level.

Mat Sabu told the audience sarcastically – “I met with the U.S. Defence Secretary. I discussed with him on how to cook sambal belacan.” He went on to say that he had taught Australia’s defence minister how to make asam pedas last month. He also admitted to discussing fish head curry with Australian Foreign Minister Julie Bishop this week in Parliament.

“Woi, Najib!! Why are you so stupid?” – Mat Sabu exclaimed to laughter from the crowd, who came to hear what their favourite down-to-earth leader has to say. “Whether I only know how to cook or whether I’m not good at governing, what’s important is I will never steal peoples’ money,” – he added, to roaring cheers from the floor.

Menteri Pertahanan Mat Sabu

Related image

Mat Sabu was, of course, referring to the billions of dollars stolen by the disgraced Najib Razak which led to the collapse of Barisan Nasional after ruling for 61 years since independence in 1957. It’s a miracle that the thick-skinned Najib dares to lead the campaign trail after over RM1 billion worth of jewellery and cash were seized from his family members’ luxury condominiums.

But being called a cartoon for his lack of experience in running the defence ministry wasn’t the only challenge Mat Sabu faced. He was criticised by Brigadier-General (Retired) Mohamed Arshad Raji, president of the National Patriots Association, for improperly revealing that only 4 of the 28 Malaysian-owned Russian fighter jets could take to the air.

Mr. Arshad said – “We don’t have to say that only four of our Sukhois can fly. These are vital military assets. It is important that the public feels confident and reassured that our skies can be protected. Nations around the world maintain a certain level of preparedness, even in times of peace, to counter external threats, so we wouldn’t want others to know our level of preparedness.”

Defence Minister Mohamad Sabu recently revealed in Parliament that while the RMAF (Royal Malaysia Air Force) had 18 Russian-made Sukhoi Su-30MKM and 10 MiG-29 jetfighters, only four Super Flankers were operational. He explained that the remaining 14 are under repair and said the RMAF was unable to properly maintain the fighter jets’ airworthiness.

The ten MiG-29 multi-role jets entered service in 1995, while six Sukhoi Su-30MKM Air-Superiority Fighter were delivered in 2007 and the remainder in 2009. The defence minister said his Defence Ministry had terminated the contractor engaged by the former administration and was looking at replacing them with local contractors.


While Mr. Arshad’s concern about national security is commendable, it’s actually an open secret that Malaysia’s Air Force is a joke. In fact, the entire Malaysian Armed Forces are quite embarrassing. Under Defence Minister Najib Razak, two missing RM100 million F5 fighter engines were revealed, after the engines were taken out of the RMAF base on Dec 20, 2007 and Jan 1, 2008.

The military only realised that the engines were missing on May 22 of that year, leading to jokes that most likely the engines might have ended up as scrap metal. Perhaps this is why Najib dares not insult Mat Sabu over the revelation that only 4 fighter jets could fly. The theft of the two jet engines happened under his watch as defence minister.

Under Najib leadership as the country’s defence minister, the world was also entertained with unbelievable revelation that Malaysia had bought European-made Scorpene submarines which refuse to dive. The two submarines, bought in 2002, also saw how Mr. Najib and his close associate Razak Baginda pocketed RM540 million in commissions for brokering the deal.

Of course, such corruption scandal would be a dull and boring drama without woman and sex. Enter Altantuya, the Mongolian beauty who allegedly had sexual intercourse with both Najib and Baginda. When she demanded her commission in the submarine deal, she was shot instead and her body was exploded with C4 military-grade explosives in 2006 at a forest in Shah Alam, Selangor.


Image result for Malaysia bought  Scorpene submarines

The RMAF capability and readiness, currently reduced to only 4 fighter jets, is absolutely humiliating. After spending billions of dollars on defence, Malaysia is like a sitting duck, vulnerable to foreign invasion. Besides failure to take into consideration TCO (total cost of ownership), the cost of procurement also ballooned due to leakages or corruption.

Air Force chief Affendi Buang said since 2007, the annual operational budget allocated was never sufficient to effectively manage and maintain its assets – “This has been verified by the National Audit Department, based on its 2017 audit. The lack of funds directly impacted the maintenance and serviceability rate of our Su-30MKMs.”

So, who were the defence ministers since 2007? They were Najib Razak (1999-2008), Abdullah Badawi (2008-2009), Ahmad Zahid Hamidi (2009-2013) and Hishammuddin Hussein (2013-2018). Therefore, it was actually a necessary move by Mat Sabu to reveal the real fighter jets readiness in Parliament. This is just like the revelation about RM1 trillion debts.

If Mat Sabu keeps this a secret, in the name of national security, the government of Pakatan Harapan will be blamed for the pathetic conditions of RMAF several years down the road. Get real, do you think foreign forces such as Singapore does not know Malaysian Air Force capability? Had RMAF ever scrambled its jet to warn Singapore Air Force’s intrusion over Malaysia airspace? - ft

 YB PAS tegoq pasai pakaian pramugari...

Image may contain: 2 people, people smiling, closeup
Patutlah MP PAS tegur pakaian pramugari MAS. 
Rupanya ada sebab,sakit hati ngan Mat Sabu ...

Image may contain: one or more people and people standing
New uniform for MAS' cabin crew?


Image may contain: 1 person, text

No automatic alt text available.
Ini bukan bra.. ini BN



cheers.
tumpang sekole...?: Bayarq sampai RM5 juta,apa Arul Kanda buat?...
https://alditta.blogspot.com/2018/08/bayarq-sampai-rm5-jutaapa-arul-kanda.html







Tiada ulasan: