Sabtu, 29 September 2018

Cara berusaha dan berdoa adalah pemisah peribadi Islam dengan golongan kafir. 8267.


Doa Yang Patut Setiap Ibu Amalkan Supaya Anak Membesar Menjadi Kebanggaan Keluarga. 

Setiap ibu patut amalkan doa untuk anak anak supaya sentiasa dalam rahmat Nya Tahukah anda doa seorang ibu itu mampu menembusi langit Doa yang sangat mudah untuk Allah makbulkan Dalam apa keadaan sekalipun doa adalah senjata kita dengan All... 

7 Doa Yang Patut Setiap Ibu Amalkan Demi Anak-Anak. 
 by 

doa-terbaik-untuk-anak

Kredit foto : marriagesuccess.ca
Bersempena hari jumaat, penghulu segala hari ini, kami ingin kongsikan kepada anda senjata yang paling utama dan berkuasa bagi umat islam lebih-lebih lagi untuk seorang insan yang dianugerahkan gelaran ibu. Tahukah anda, doa seorang ibu itu mampu menembusi langit? Doa yang sangat mudah untuk Allah makbulkan. 

Kami tahu, perihal doa ini tidak ada syarat yang utama. Maksudnya, untuk doa anda dimakbulkan oleh yang Maha Kuasa, tidak ada syarat-syarat yang ditetapkan Allah, cukup sekadar ikhlas dan penuh berharap. Tetapi alangkah cantiknya, jika kita memperkemas dan mengamalkan doa-doa yang diambil daripada kalam Allah. Kan? Kalau sukar menghafal dalam bahasa arab, cukup menghafal terjemahan doa tersebut dalam bahasa melayu pun tidak mengapa. 

Yang penting apa? 
Ikhlas.
Berharap. 

1. Doa untuk melembutkan hati anak yang degil 
Ibu bapa bolehlah amalkan membaca Surah Ash-Syura ayat 19 

“ Allah Maha Lembut takdir-Nya (serta melimpah-limpah kebaikan dan belas kasihan-Nya) terhadap hamba-hamba-Nya; Ia memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya ( menurut peraturan yang telah ditetapkan), dan Dialah Yang Maha Kuat, lagi Maha Kuasa” 

Baca doa ini 19 kali pada air dan minta anak tersebut meminumnya. Insya-Allah perangai anak yang degil akan berubah kepada baik dengan izin Allah. 

Boleh juga baca doa ini pada ubun-ubun anak itu ketika dia tidur. 

2. Doa untuk anak lembut hati, pintar dan soleh 
Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa ayat 200 dari Surah Ali Imran yang bermaksud: 

“Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya.” 

Diikuti pula dengan memperbanyakkan zikir ‘Ya Hayyu,Ya Qayyum,Ya Latiff dan Ya Rahman’ berulang-ulang. 

Atau baca Surah al-Fatihah, surah Taha ayat 1 sehingga 5, diikuti doa Nabi Daud sebanyak 3 kali.  

Doanya, ‘Ya Allah, lembutkanlah hati anakku(sebut namanya), seperti mana Engkau lembutkan Nabi Daud akan besi. (sebut namanya)” Kemudian hembuskan pada makanan dan minuman.  Kalau anak masih menyusu, hembuskan pada susu. 

3. Doa untuk menangani anak lasak dan nakal 
Amalkan ayat 40 dari Surah Ibrahim yang bermaksud 

“Wahai Tuhanku, jadikanlah aku orang yang mendirikan sembahyang, dan zuriat keturunanku. Wahai Tuhanku perkenankanlah doaku.” 

Selepas solat lima waktu, amalkan doa dari Surah Al-Furqan ayat 74 yang bermaksud 

“Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati kami, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang bertakwa.” 

4. Doa supaya anak rajin  kerjakan solat 
Ibu bapa bolehlah amalkan membaca Surah Ibrahim ayat 40-41. 

“Ya Allah Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak-anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat.  Ya Tuhan kami perkenankanlah doaku.  Ya Tuhan kami beri ampunlah aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab(hari kiamat).” 

Doa ini seeloknya dibaca selepas solat, atau setiap kali teringatkan anak.  Amalkan membaca doa ini InsyaAllah anak-anak akan utamakan solatnya. 

5. Doa anak taat perintah Allah 
Supaya anak taat perintah Allah boleh amalkan doa ini; Surah Al-Baqarah ayat 128. 

“Ya Allah Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk patuh kepada Engkau dan (jadikanlah)  di antara anak cucu kami orang yang tunduk patuh kepada Engkau dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan tempat-tempat ibadah haji kami dan terimalah taubat kami ini.  Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.” 

Amalkan dan bacalah doa ini setiap kali selepas solat. 

6. Doa agar anak dengar kata 
Amalkan membaca Surah Al-Anbiya ayat 69. 

“Kami berfirman, Hai api menjadi dinginlah, dan menjadi keselamatan bagi Ibrahim.” 

Atau Al-Hasyar ayat 22-24 

“Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Dialah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.  Dialah  Allah yang tiada Tuhan selain Dia, raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Sejahtera, Yang Mengurniakan Keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa, yang memiliki segala keagungan, Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.  Dialah Allah Yang Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa, yang mempunyai Hasmaul Husna, bertasbih kepadanya, apa yang ada di langit dan di bumi, dan Dialah Yang Maha Perkasa, lagi Maha Bijaksana.” 

7. Doa memohon rahmat dan keberkatan 
Jika surah-surah di atas telah diamalkan, ibu bapa juga dituntut untuk meminta rahmat dan keberkatan dalam setiap yang dilakukan supaya hasilnya akan lebih baik.  Bolehlah amalkan surah di bawah ini. 

Surah Al-Imran ayat 8-9 

“Mereka berdoa, Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan, sesudah Engkau memberi pertunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami, rahmat dari sisi Engkau, kerana sesungguhnya Engkaulah Maha Pemberi Kurnia.  Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau mengumpulkan manusia, untuk menerima pembalasan pada hari yang tak ada keraguan padanya.  Sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji.” 

Jika anda rasa perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada orang lain, jangan lupa tekan butan share ya! 😉 

Artikel ini telah disunting daripada artikel asal yang bertajuk : 7 Doa Terbaik Untuk Anak-anak Kita 

7 Doa Yang Patut Setiap Ibu Amalkan Demi Anak-Anak.
https://ohsemmama.com/7-doa-yang-patut-setiap-ibu-amalkan-demi-anak-anak/ 
Doa Ayah Yang Sedang Sujud Menyelamatkan Anak Dari Tenggelam


Doa Ayah Yang Sedang Sujud Menyelamatkan Anak Dari Tenggelam

papar berkaitan - pada 4/1/2018 - jumlah : 487 hits
Kisah nyata ini diceritakan sendiri oleh pelakunya dan pernah disiarkan oleh Radio Al Qur an di Makkah al Mukarramah Kisah ini terjadi pada musim haji dua tahun yang lalu di daerah Syu aibah yaitu daerah pesisir pantai laut merah terletak 1...


Doa Para Nabi Dalam Menghadapi Tantangan


Doa Para Nabi Dalam Menghadapi Tantangan

papar berkaitan - pada 12/1/2018 - jumlah : 131 hits
Artinya Ya Tuhan kami ampunilah dosa dosa kami dan tindakan tindakan kami yang berlebih lebihan dalam urusan kami dan tetapkanlah pendirian kami dan tolonglah kami terhadap kaum yang kafir Keterangan Doa ini merupakan penggalan dari firman ...

Kalau Nak Anak Soleh Ayah Kena Jadikan Al Quran Dan Nasihat Luqman Al Hakim Contoh Terbaik Mendidik Anak


Kalau Nak Anak Soleh Ayah Kena Jadikan Al Quran Dan Nasihat Luqman Al Hakim Contoh Terbaik Mendidik Anak

papar berkaitan - pada 11/1/2018 - jumlah : 737 hits
Hari ini berapa ramai ayah kenal siapa Luqman Al Hakim Berapa ramai daripada kita menjadikan al Quran sebagai panduan mendidik anak anak Dalam membesar kan anak anak di zaman digital ibu ayah kena menjadi individu yangkuat berhadapan dengan...


Doa Untuk Anak Demam Panas


Doa Untuk Anak Demam Panas

papar berkaitan - pada 10/1/2018 - jumlah : 1960 hits
Doa Untuk Anak Demam Panas Bila anak sakit Allahu risaunya hati ibu ayah bukan kepalang tidur tak lena makan pun ala kadar pelbagai ubat dan petua akan dilakukan untuk redakan demam secepat mungkin Selain petua jangan lupa untuk bermunajat ...
Koleksi Doa Untuk Anak Anak Agar Membesar Menjadi Anak Yang Soleh


Koleksi Doa Untuk Anak Anak Agar Membesar Menjadi Anak Yang Soleh

papar berkaitan - pada 7/1/2018 - jumlah : 943 hits
Koleksi Doa Untuk Anak Anak Agar Membesar Menjadi Anak Yang Soleh Siapa yang tak nak anak anak membesar jadi anak yang soleh dengar kata ikut perintah Allah pintar dan cerdas dan lain lain lagi sikap yang positif dan menenangkan hati kita I...


Doa Nabi Nuh Memohon Ampun dan Rahmat. (QS. Huud: 47)

 


رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ ۖ وَإِلَّا تَغْفِرْ لِي وَتَرْحَمْنِي أَكُنْ مِنَ الْخَاسِرِينَ

Artinya:

Ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari memohon kepada Engkau sesuatu yang aku tiada mengetahui (hakekat)nya. Dan sekiranya Engkau tidak memberi ampun kepadaku, dan (tidak) menaruh belas kasihan kepadaku, niscaya aku akan termasuk orang-orang yang merugi” 

Keterangan: 

Doa ini ducapkan oleh Nabi Nuh AS. Sebelum Ayat ini, yaitu di QS. Huud 45 dan 46, menceritakan bahwa Nabi Nuh menyampaikan kepada Allah SWT. tentang anaknya yang ikut ditenggelamkan dan mempertanyakan bukankah anaknya termasuk keluarganya yang termasuk Dijaga oleh Allah SWT. Kemudian dalam Q.S. Huud 46 Allah SWT. berfirman bahwa anaknya bukan termasuk keluarganya yang beriman yang Diselamatkan dan Allah SWT. juga memperingatkan untuk tidak memohon sesuatu yang tidak diketahui hakikatnya. Kemudian di Q.S. Huud 47 , Nabi Nuh menyampaikan Doa Ini. 

Read :   Doa Para Nabi dalam Menghadapi Tantangan 
(Q.S. Ali Imran: 147)
Doa Nabi Nuh Memohon Ampun dan Rahmat. (QS. Huud: 47) | Alfan Nasrulloh
https://blog.alfannas.com/2018/01/03/doa-nabi-nuh-memohon-ampun-dan-rahmat-qs-huud-47/
6876 Doa Nabi Ibrahim Memohon Keturunan Anak Soleh
6876. Doa Nabi Ibrahim Memohon Keturunan Anak Soleh.
https://peceq.blogspot.com/2018/01/6876-doa-nabi-ibrahim-memohon-keturunan.html
Mahar Nabi Muhammad Kepada Siti Khadijah 20 Ekor Unta


Mahar Nabi Muhammad Kepada Siti Khadijah 20 Ekor Unta

papar berkaitan - pada 6/1/2018 - jumlah : 116 hits
Banyak pemuka Quraisy yang ingin menikahinya dan sanggup membayar mas kawin berapa pun yang dikehendakinya namun selalu ditolaknya dengan halus kerana tak ada yang berkenan di hatinya Dialah Khadijah Pada suatu malam ia bermimpi melihat mat...


Subhanallah Inilah 6 Manfaat Sunnah Nabi Tidur Mengiring Kekanan Untuk Kesihatan Manusia


Subhanallah Inilah 6 Manfaat Sunnah Nabi Tidur Mengiring Kekanan Untuk Kesihatan Manusia

papar berkaitan - pada 4/1/2018 - jumlah : 446 hits
Berdasarkan hadis Nabi Muhammad SAW Berbaringlah di atas rusuk kananmu Satu diantara adab tidur yang dianjurkan adalah mengiring ke kanan dan di sebalik sunnah Nabi ini ternyata mempunyai hikmah yang besar

















6876 Doa Nabi Ibrahim Memohon Keturunan Anak Soleh


6876 Doa Nabi Ibrahim Memohon Keturunan Anak Soleh

papar berkaitan - pada 6/1/2018 - jumlah : 1168 hits
Allah berfirman yang bermaksud Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya Doa Nabi Ibrahim Memohon Keturunan Anak Soleh Nabi Ibrahim AS dikaruniai anak ketika beliau berusia 86 tahun sekitar 40 tahun setelah beliau menikah Mula mul...

Doa Doa Nabi Ibrahim


Doa Doa Nabi Ibrahim

papar berkaitan - pada 23/12/2017 - jumlah : 430 hits
Dalam Surat As Shaffat ayat 100 Artinya Ya Tuhanku berilah aku keturunan yang saleh Dalam Surat Ibrahim ayat 35 Artinya Dan ingatlah ketika Nabi Ibrahim berdoa Ya Tuhanku jadikanlah negeri ini aman dan jauhkanlah aku dan anak anakku dari

Isu Persenda Nabi Muhammad S A W Iqram Dinzly Tampil Beri Penjelasan Dan Memohon Maaf


Isu Persenda Nabi Muhammad S A W Iqram Dinzly Tampil Beri Penjelasan Dan Memohon Maaf

papar berkaitan - pada 8/1/2018 - jumlah : 149 hits
Iqram Dinzly sekali lagi mencetuskan kontroversi baru baru ini apabila dilihat tersasul menyebut nama Nabi Muhammad S A W ketika ditemu bual dalam sebuah rancangan hiburan yang bersiaran langsung di sebuah syarikat televisyen swasta pada Ah...

6880 Doa Doa Nabi Ibrahim As


6880 Doa Doa Nabi Ibrahim As

papar berkaitan - pada 7/1/2018 - jumlah : 412 hits
Allah berfirman yang bermaksud Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya Doa doa Nabi Ibrahim as 1 Nabi Ibrahim as termasuk salah seorang nabi nabi besar Ilahi Beliau as adalah salah seorang pemuka penyeru tauhid sepanjang sejarah...


Subhanallah Rumah Nabi Muhammad Saw Yang Mungkin Kita Tidak Pernah Lihat


Subhanallah Rumah Nabi Muhammad Saw Yang Mungkin Kita Tidak Pernah Lihat

papar berkaitan - pada 4/1/2018 - jumlah : 474 hits
Diriwayatkan dari Anas ra dia berkata Saya masuk ke rumah Nabi Muhammad SAW waktu itu baginda sedang tiduran di ranjang dengan mengenakan selimut Di atas kepalanya bantal yang terbuat dari kulit yang diisi serabut Lalu seorang sahabat masuk.
m-m

Tiada ulasan: