Khamis, 13 September 2018

Majoriti negara ini Islam dan Melayu. Dalam masa 60 tahun sebelum ini, apa Islam dan Melayu dapat. 8190.


Bismillah. 
Foto Chinta Nabiha.
Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. Rasulullah Salallahualaihiwassalam. Bersabda yang bermaksud: Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:

1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.

2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.

3. Zakat dijadikan hutang.

4. Suami memperturutkan kehendak isteri.

5. Anak derhaka terhadap ibunya.

6. Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya.

7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.

8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.

9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.

10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.

11. Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat.

12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki).

13. Para artis-artis disanjung-sanjung.

14. Muzik banyak dimainkan.

15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat).

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan diubah menjadi makhluk lain.” H.R Tarmizi.

Dunia pada hari ini telah membuat segala apa yang telah disabdakan Rasulullah Salallahualaihiwassalam. Ini, cuma mungkin belum sampai ke peringkat akhir.
Jangan Pernah Putus Asa Kerana Hidup Ini Adalah Milik Nya Bukan Milik Kita 7387

Jangan Pernah Putus Asa Kerana Hidup Ini Adalah Milik Nya bukan milik kita 7387

pada 26/4/2018 - jumlah : 523 hits
BAGI NYA TAK ADA YANG TAK MUNGKIN MAKA MOHON AMPUNLAH PADA NYA Assalamu alaikum Warahmatullaahi WabarakaatuhAda seorang ibu miskin tinggal di sebuah desa pedalaman di Kashmir Anak perempuan kesayangannya sakit tulang Semua doktor di desa te...

Ternyata lagu BTN Warisan - Anak kecil main api - sekadar SANDARAN. 

Setelah 12% sahaja tanah rezeb Melayu yang tinggal. 38% telah tergadai, tidak terganti lagi. 60 tahun dikerjakan. Tanah Felda di Kuala Lumpur pun tergadai di tangan Melayu sendiri - Islam. Insan terpilih bukan insan yang terpalit kleptokrasi. Tak segan berbunyi saban hari konon mempertahankan diri di laman sosial. Xminat nak guna kata kesat, kata nesta masa beliau jadi kepala kerajaan. Hal bahasa xmolek, xbagus diturut. Biarlah beliau telan sendiri kata nestanya itu. 

Anak kecil main api - Sekadar sandaran memperdaya Melayu dan Islam yang akhirnya di situasi pinggiran. Singapura terlepas, Pulau Batu Putih hilang tuan Melayu, KTMB dah xada di Singapura, landasannya ke Tanjung Pagar. Semua jadi sejarah betapa Islam dan Melayu diperdayakan. Nauzubillahminzalik. 

Mohamad Hassan Bekas MB NS bakal menentang Anwar di PD?
Tok Mat bergu Anwar paling sesuai uji sokongan pengundi campuran di Port Dickson, kata penganalisis politik
DALIA ISMAIL
Datuk Seri Mohamad Hassan disifatkan sebagai icon yang sesuai untuk menentang Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menarik sokongan pengundi campuran pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson, kata Prof Madya Dr Awang Azman Awang Pawi.

Dalam konteks Negeri Sembilan bekas menteri besar yang lebih mesra dikenali sebagai Tok Mat itu, mempunyai populariti tersendiri berbanding calon Umno-BN yang lain.

“Beliau calon terbaik waktu ini untuk turun bertanding ke Port Dickson dengan populariti yang dimilikinya. Tok Mat tokoh yang dikenali ramai diterima pelbagai kaum namun disebabkan faktor-faktor lain dalam politik negeri, telah menenggelamkan beliau dalam arus perdana di negeri itu.

“Tok Mat merupakan calon cocok sekali bertemu dengan Anwar. Pertandingan itu akan dilihat seperti ‘buku bertemu denganruas’ walaupun kita lihat Anwar akan memberi cabaran besar, tetapi kita boleh lihat sejauh mana undi Melayu yang dikaitkan dengan Umno itu akan mengundi Tok Mat atau Anwar,” ujarnya.

Beliau berkata demikian sebagai salah seorang panel dalam program Soal Rakyat disiarkan secara langsung di TV3 malam tadi.

Menurut Awang Azman lagi Ketua Umum PKR itu, memilih Port Dickson kerana kebelakangan ini hubungan Pas-Umno mulai intim menjadikan strategi Anwar untuk memilih Port Dickson iaitu kerusi campuran di negeri itu.

Katanya, ini dilihat kesan kepada sokongan pengundi Melayu di PRK Seri Setia baru-baru ini yang merosot walaupun calon Pakatan Harapan menang majoriti.

“Walaupun keputusan di Seri Setia tidak memuaskan kerana kita dapat lihat gabungan itu (Umno-Pas) itu memberikan kesan, ini merupakan satu faktor mengapa pemilihan kawasan pengundi Melayu itu agak kritikal kepada PH.

“Dengan adanya gabungan Melayu, Cina, India (kerusi campuran) bersesuaian dengan kerajaan baharu yang akan memberi Anwar peluang lebih tinggi.

“Ini kerana Anwar tidak boleh mengharapkan sokongan pengundi Melayu sahaja, beliau perlukan undi campuran untuk mendapatkan sokongan penuh sebagai bakal perdana menteri Malaysia ke 8.

“Suasana ini (bakal perdana menteri) yang bertanding akan memberikan impak besar kepada pengundi,” ujarnya.

Semalam Ahli Parlimen Port Dickson Daniyal Balagopal Abdullah mengumumkan mengosongkan kerusi dimenangani dalam PRU14 untuk diserahkan kepada Anwar dalam sidang media yang diadakan di Ibupejabat PKR di Petaling Jaya.
at 9/13/2018 06:00:00 PTG
KERENGGA: Mohamad Hassan Bekas MB NS bakal menentang Anwar di PD?
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/09/mohamad-hassan-bekas-mb-ns-bakal.html

Keputusan Anwar tanding di Port Dickson diurus Biro Politik, kata Saifuddin Nasution
5:38 PTG      Pejuang Perubahan
Keputusan Anwar tanding di Port Dickson diurus Biro Politik, kata Saifuddin Nasution
Keputusan untuk Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding di kerusi Parlimen Port Dickson dibincang dan diputuskan dalam mesyuarat biro politik parti, dan bukannya dibuat tanpa mesyuarat seperti mana didakwa.

Mengulas kenyataan Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin yang mempersoal ketelusan proses membuat keputusan parti itu seperti dilapor media, Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata kritikan itu tidak harus timbul kerana Zuraida sendiri merupakan anggota biro politik berkenaan.

“Berapa kerap biro politik bermesyuarat Setiap minggu setiap hari Selasa 8.30 malam. Apakah tajuk tentang memilih kawasan yang akan ditandingi Anwar dibincangkan Ya. Diputuskan dalam biro politik Ya,” katanya pada sidang media selepas menyempurnakan penyampaian Anugerah Harta Intelek Negara 2018, di Kuala Lumpur,hari ini lapor Bernama.

Semalam, Ahli Parlimen Port Dickson, Datuk Danyal Balagopal Abdullah mengumumkan bahawa beliau mengosongkan kerusi berkenaan bagi memberi laluan kepada Anwar untuk bertanding di kawasan Parlimen itu.

Zuraida dalam reaksi kepada pengumuman berkenaan melahirkan rasa khuatirnya dan dilapor sebagai berkata bahawa sekiranya proses membuat keputusan tidak dijalankan secara terbuka, telus dan demokratik, ia akan mewujudkan kekeliruan dalam kalangan rakyat dan seolah-olah memperlihatkan PKR telah dimanipulasi oleh kelompok tertentu.

Mengenai desas-desus akan berlaku boikot dalam kalangan komponen parti, Saifuddin Nasution berkata ia tidak timbul kerana keputusan ini telah dibuat sejak konvensyen Pakatan Harapan pada Januari lepas.

“Ketetapan itu sekiranya PH menang, kita menawarkan kepada rakyat, Tun Dr Mahathir Mohamad akan dijadikan sebagai Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Anwar bakal Perdana Menteri ke-8.

“Jadi kesemua kepimpinan utama PH faham ketetapan itu, jadi sekarang masa untuk kami laksanakan konsensus itu. Dua yang pertama dah berjalan, jadi sekarang langkah seterusnya untuk memposisikan Anwar sebagai perdana menteri. Saya yakin pimpinan faham sebab mereka sebahagian dari proses buat konsensus,” katanya.

Saifuddin Nasution berkata beliau telah bertemu kesemua pimpinan utama parti komponen PH, dan kesemua mereka bersetuju untuk memberi sokongan kepada Anwar yang akan bertanding menggunakan lambang PH.

“Mereka memahami dan menyatakan sokongan… jadi soalan boikot tak timbul. Mereka juga faham sebab kemasukan Anwar menerusi kaedah legitimate iaitu melalui pilihan raya,” katanya.
mdl

Keputusan Anwar tanding di Port Dickson diurus Biro Politik, kata Saifuddin Nasution ~ AGEN PERUBAHAN ®
https://agendsai.blogspot.com/2018/09/keputusan-anwar-tanding-di-port-dickson.html

Polis: RM2.97 bilion masuk akaun Najib
Siasatan polis mendapati sejumlah AS$972 juta (RM2.973 bilion) dipindahkan ke akaun bank AmIslamic milik bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim berkata jumlah itu disalurkan melalui tiga fasa iaitu firma Good Star, Aaabar dan Tanore.

Sehingga kini katanya, sebanyak 132 transaksi melibatkan hasil daripada aktiviti haram telah dikenalpasti dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

Rashid berkata polis telah merekodkan keterangan daripada 64 orang, termasuk Najib dan anak perempuannya Nooryana Najwa.

Beliau juga berkata lebih ramai individu akan dipanggil bagi membantu siasatan.
-malaysiakini
at 9/13/2018 08:01:00 PTG
KERENGGA: Polis: RM2.97 bilion masuk akaun Najib
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/09/polis-rm297-bilion-masuk-akaun-najib.html

Thursday, 13 September 2018
HANYA MENUNGGU UMNO....

Pas awal-awal sudah sudah buat keputusan tidak akan  bertanding dalam pilihanraya kecil Port Dickson yang akan diadakan tidak lama lagi dengan alasan mahu memberi laluan kepada UMNO meletakkan calonnya.
Tidak cukup dengan itu, Pas juga sedia memberi sokongan kepada UMNO kempen pilihanraya itu nanti sebagaimana UMNO telah membantu Pas di Seri Setia.

Kemudian, MIC yang secara tradisinya bertanding di Port Dickson juga mengumumkan tidak akan meletakkan calonnya kali ini.

Malah Presiden MIC, SA Vignewaran juga berkata, “kalau UMNO mahu bertanding, biar mereka bertanding. Kita tak akan campur tangan.”
Maka, segala-galanya kini bergantung kepada UMNO saja lagi?

Apakah UMNO akan meletakkan  calon atau bakal memberi kemenangan percuma kepada Anwar?

Zahid oh Zahid...di mana Zahid Hamidi? 
(ShahbudinHusin 13/09/2018)
Shahbudin dot com: HANYA MENUNGGU UMNO....
https://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/09/hanya-menunggu-umno.html

Ulasannya:

fauziasmara13 September 2018 at 20:04
10 Dalil mengapa UMNO boleh menang sekiranya Tok Mat Hasan di calonkan...

1. Bekas MB yang dihormati serta bersih.

2. Perwatakan yang cool dan menarik.

3. Undi PKR berpecah antara kem Rafizi dan Azmin. 

4. Undi PH berpecah kerana sekiranya Anwar menang dan menjadi PM maka:

a) Bersatu
Kedudukan Tun M, Muhyiddin serta Mukhriz (Johari Abdul dok berangan) tidak akan selamat.

b) PKR
Kedudukan Azmin dan Zuraidah akan tergugat.

c) Amanah
Adakah Mat Sabu akan kekal sebagai Menteri Pertahanan dan selesakah beliau bekerja dengan Anwar?

d) DAP
Kedudukan LGE pasti terjejas kerana Rafizi mengidam untuk menjadi Menteri Kewangan dan pada mensyuarat perlantikan pernah Wan Azizah mencadangkan jawatan tersebut untuk Rafizi. Anwar memang nak Rafizi jadi Menteri Kewangan kerana akan memudahkan kerja buat duit.

5. Sokongan Pas serta kempen mereka boleh menaikkan semangat orang melayu untuk keluar mengundi.

6. Peratus keluar mengundi pengundi PH akan berkurangan kerana tidak nampak keperluan untuk keluar mengundi.

7. Peratus keluar mengundi pengundi BN dan Pas akan meningkat atas dasar perjuangan kerana dipihak pembangkang.

8. Protes pengundi kerana sengaja mengadakan PRK.

9. Anwar calon luar dan bekas banduan yang diampunkan kesalahannya. Adakah Negeri Sembilan dah tak ada tokoh lebih yang layak.

10. Kisah silam Anwar yang masih was-was dan dalam keraguan yang munasabah adakah boleh diterima pengundi PD. 

fauziasmara13 September 2018 at 20:08
Yang menjadi persoalan sekarang......
ADAKAH BN NAK MENANG???????

Shafiek Abdat13 September 2018 at 20:12
Mat Hassan boleh menang,,aku ingat kau ni giler......!!

Ady Unixmoment13 September 2018 at 20:08
manisnya pasangan baru berkahwin

Shahbudin dot com: HANYA MENUNGGU UMNO....
https://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/09/hanya-menunggu-umno.html

Sunday, July 8, 2018
ROSMAH ADA SEBUT NAMA TOK PA DAN MAD HASSAN???

RM10  JUTA  -  SIAPA  YANG  MEMFITNAH, ZAHARIN  ATAU  ROSMAH?
Tamrin Tun Ghafar
Ahad - 08/07/18 ( 1 - 18 )

1.  Sudah sekian lama rakyat khasnya penduduk Negeri Sembilan menunggu - nunggu jawapan yang lebih jelas, akhirnya menjadi kenyataan jua.

2.  Sehari sebelum Najib Tun Razak ditangkap oleh SPRM, sahabat saya Zaharin Md. Yassin telah menemui Najib dan isterinya di rumah mereka di Taman Duta, Kuala Lumpur.

3.  Mengikut kata Zaharin,  ada dua perkara penting yang disebut oleh Rosmah di hadapan Najib sendiri.

4.  Pertama,!bagi  menentukan kemenangan dalam pilihanraya umum baru - baru ini, Mustapha Mohamed selaku  Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan ada menggambil wang sebanyak RM35 juta daripada Najib.

5.  Sama ada wang tersebut diagih-agihkan kepada setiap calon UMNO / BN atau digunakan sepenuhnya untuk jentera parti, itu terserahlah kepada yang terlibat untuk menjelaskannya.

6.  Setinggi gunung sekali pun wang dicurahkan, rakyat Kelantan khasnya mereka yang tinggal di perantauan tetap tidak percaya kepada janji - janji manis UMNO/BN.

7.  Mereka lebih rela  makan kangkung dari terus ditipu oleh pemimpin - pemimpin UMNO.

8.  HANYA  JAUHARI  SAHAJA  YANG  MENGENAL  MANIKAM.

9.  Perkara kedua dan yang tidak kurang pentingnya disebut oleh Rosmah kepada Zaharin ialah bagaimana Najib semasa berkuasa dahulu  telah  MENYELAMATKAN
Mohamad Hassan atau Mat Hassan dalam kes wang
RM10 juta yang dihantarnya ke London melalui sebuah syarikat Pengurup Wang atau Money Changer.

10. Di bawah Akta tertentu Bank Negara Malaysia ( BNM ), lesen syarikat tersebut telah digantung atas penglibatan dalam penghantaran yang tidak mengikut peraturan.

11.  Isu ini telah diperkatakan dan disoal begitu hangat sama  di dalam Dewan Undangan Negeri, Negeri Sembilan mahu pun di Parlimen.

12.  Malah difahamkan beberapa laporan polis dan SPRM telah disusuli kemudiannya, tetapi Mat Hassan selaku Menteri Besar ketika itu tidak pernah diambil apa-apa tindakan.

13.  Kini satelah ditewaskan di peringkat Pusat dan  Negeri  oleh Pakatan Harapan ( PH ) dibawah pimpinan Tun Dr. Mahathir yang sekarang menjadi Perdana Menteri, kes ini MESTI  dibuka semula tanpa  berlengah-lengah lagi.

14.  BNM , Polis dan SPRM tidak boleh lagi menutup kes ini dengan memberi berbagai alasan, ditambah pula kerajaan  kini begitu serius mahu menghapuskan segala bentuk rasuah, penyelewangan dan salah guna kuasa undang-undang negara.

15. Akta Pengubahan Wang Haram atau Anti Money Laundering Act ( AMLA ) sebagai contoh boleh dikenakan terhadap Mat Hassan atas kesalahan tersebut.

16.  Mungkin Lembaga Hasil Dalam Negeri atau Income Tax juga boleh menyiasat sama.

17.  Semoga tidak ada seorang pun pegawai dari agensi - agensi penyiasat  yang disebut di atas tidak termakan budi atau serba salah menggambil tindakan  atau cuba menutup pekung ini atas alasan Mat Hassan berasal dari Negeri atau Daerah yang sama dengan mereka.

18. SEPANDAI - PANDAI  TUMPAI  MELOMPAT, AKHIRNYA  JATUH  KE TANAH
JUGA.

Terima Kasih.
Posted by Kluangman at Sunday, July 08, 2018

Kejora Bapuk BodoSunday, July 08, 2018 6:40:00 PM
Temasek’s portfolio value to rise to record US$221bil
INVESTMENT
Monday, 9 Jul 2018

Singapore state investor to step up investment in tech startups

SINGAPORE: Singapore state investor Temasek Holdings Pte Ltd is likely to book a record S$300bil (US$221bil) for the value of its portfolio, powered by gains in DBS Group Ltd and Chinese banks, while it steps up investment in tech startups.

At the same time, Temasek is swooping in on opportunistic purchases with its stake buy in Swiss-based airline caterer Gategroup Holding AG, weeks after an announced move to buy into Hainan Airlines Holding Co Ltd.

Both firms are part of China’s debt-saddled HNA Group Co Ltd, which has been selling part of its holdings.

Temasek said it would give details of its performance this week.

“Last year was a good year across all asset classes and across the world. A rise in its portfolio value to above S$300bil is quite doable,” said Song Seng Wun, economist at CIMB Private Banking.
Read more at https://www.thestar.com.my/business/business-newd

john doeSunday, July 08, 2018 7:30:00 PM
Satu ketika dahulu saya sangat meminati Tok Pa dan menganggapnya seorang PM material. 

Tetapi apabila skandal 1MDB meletup seantero dunia dan Tok Pa kelihatan buat-buat pekak dan bisu, maka hilang segala rasa hormat saya kepadanya sebelum itu. 

Lebih dahsyat lagi Tok Pa adalah salah seorang ahli di dalam rombongan Najib menghadap dan mengikrarkan wala kepada pemimpin Zionist Nasrani terulung dunia iaitu Donald Trump. Tok Pa langsung tidak kelihatan merasa bersalah dengan apa yang Najib telah lakukan. 

Samalah juga dengan Tok Mat Hasan. Nampak saja seperti seorang budiman tetapi di dalam ceramahnya telah mengapi-apikan penyokong untuk membuat rusuhan. 

Sama ada kenyataan Tamrin di atas itu betul atau tidak, hakikatnya kedua-dua Tok Pa dan Tok Mat adalah lambang individu-individu yang telah tewas kepada godaan pangkat dan habuan duniawi apabila keduanya kekal menyokong UmNo selepas UmNo dengan jelas sekali berubah menjadi parti pengkhianat dan penyamun. 

Sekarang dengan pendedahan seperti di atas kedua-duanya perlulah mengambil apa-apa langkah yang mereka fikirkan perlu untuk membersihkan nama. 

Lupakan tentang UmNo berkuasa semula dan mereka kembali menjadi Menteri / MB kerana UmNo benar-benar sedang meniti saat-saat terakhir kewujudannya.
kluangdiamond : ROSMAH ADA SEBUT NAMA TOK PA DAN MAD HASSAN???
http://kluangmanexpress.blogspot.com/2018/07/rosmah-ada-sebut-nama-tok-pa-dan-mad.html
Misai Merah

MB Negeri Sembilan Kirim Duit RM 10 Juta Ke Luar Negara!

Berikut apa yang didedahkan oleh Blog Anwar Ibrahim mengenai MB Negeri Sembilan yang kirim wang ke luar negara sebanyak RM10 juta melaui 'money changer' dan didedahkan oleh Bank Negara. 

Baca di bawah copy n paste tanpa izin.
KENYATAAN AKHBAR
13hb Nov 2009, Jumaat

BANK NEGARA MALAYSIA MENYIASAT SEGERA TERHADAP MOHD HASSAN, MENTERI BESAR NEGERI SEMBILAN YANG MENGIRIM DANA SEBANYAK RM 10 JUTA KE LUAR NEGARA

Pada 26 Okt 2009, Bank Negara Malaysia telah mengumumkan pembatalan sebanyak 20 lesen perniagaan pengurupan wang di bawah Akta Pengurupan Wang 1998. Bank Negara tidak memberi alasan dan sebab pembatalan lesen-lesen yang dinyatakan.

Antara bukti-bukti diperolehi BNM, didapati maklumat yang menunjukkan Datuk Seri Utama Haji Mohamad Bin Haji Hassan, Menteri Besar Negeri Sembilan melalui Salamath Ali Money Changer Sdn Bhd (salah satu lesen perniagaan pengurupan wang yang dibatalkan) telah mengirim sejumlah wang yang bernilai RM10 juta ke London pada tahun 2008.

Kegiatan ini telah melanggar Akta Pengurupan Wang 1998 antaranya,

Seksyen 30(1)(b), “… perbuatan yang melibatkan, yang berkaitan dengan, atau sebagai persediaan bagi, pengiriman atau pemindahan dana ke luar Malaysia…” dan;

Seksyen 35(b), “memberikan apa-apa maklumat yang palsu dalam sesuatu butir material bagi mana-mana Akta ini”.

Persoalannya, adakah MB Datuk Seri Mohd Hassan bersedia menjelaskan sama ada transaksi ini dijalankan melalui saluran sah mengikut Undang-undang Malaysia? Bolehkah beliau secara telus menerangkan dari mana datangnya dana sebanyak RM10 juta dan apakah tujuan transaksi tersebut?

Saya menyeru kepada Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Dato’ Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz menyiasat segera terhadap Salamath Ali Money Changer Sdn Bhd serta mengumumkan siapa penerima dan pengirim yang berkaitan serta tujuan transaksi yang dijalankan.

Saya turut menyeru Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat segera terhadap punca-punca dana sebanyak RM 10 juta yang dikirim oleh Mohd Hassan dan penerima transaksi yangditujukan.

Dari maklumat yang saya perolehi, terdapat banyak tokoh-tokoh pernigaan serta ahli-ahli politik sering mengguna langkah ini mengirim dana ke luar negara. Saya percaya dana sedemikian datang dari punca-punca yang melanggar undang-undang.

Perniagaan pengurupan wang merupakan bidang perniagaan yang multi-billion. Berikut merupakan statistik yang diperolehi daripada BNM

Jumlah Kes yang disiasat oleh Bank Negara Malaysia yang disyaki melanggar seksyen 30 adalah seperti berikut: 


Tahun

No. Kes

2006

3

2007

7

2008

12

2009

92

Jumlah

144

Pada tahun 2009, telah berlaku 92 kes yang melanggar seksyen 30 dalam Akta tersebut. Perkembangan ini (pada tahun 2008, 12 kes telah meningkatkan kepada 92 kes pada tahun 2009) adalah satu fenomena yang membimbangkan. Ini menunjukkan bahawa pengiriman wang secara haram makin tidak terkawal.

Manakala maklumat yang ada mendedahkan bahwa BNM mengenakan tindakan terhadap hanya satu pengirim dana yang melanggar Seksyen 30 Akta Pengurupan Wang 1998. Pengurupan wang ini telah dikompaun sebanyak RM50,000.00 pada tahun 2006.

Saya ingin tahu kenapa BNM tidak menyiasat kes-kes yang lain dan tiada sebarang perkembangan dalam siasatan semua ini. Saya harap Gabenor BNM menjelaskan perkara ini.

Akhir sekali, saya menegaskan sekali lagi BNM dan SPRM harus ambil tindakan undang-undang yang tegas untuk melindung kedudukan ekonomi negara kita daripada korupsi dan kegiatan jenayah. Hanya siasatan yang adil dan telus dapat mengembalikan keyakinan awam terhadap institusi-institusi pentabiran negara.
YB TIAN CHUA
AHLI PARLIMEN BATU

Misai Merah: MB Negeri Sembilan Kirim Duit RM 10 Juta Ke Luar Negara!
http://misaimerah.blogspot.com/2009/11/mb-negeri-sembilan-kirim-duit-rm-10.html

NATION
Thursday, 13 Sep 2018
6:22 PM MYT

Najib: Shafee's arrest is an attempt to prevent me from having a fair trial

PETALING JAYA: Former prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak claims that charges against his lawyer Tan Sri Dr Muhammad Shafee Abdullah are an attempt to prevent him from getting a fair trial.

Najib said this could be seen as a move to intimidate or disqualify Dr Muhammad Shafee and other lawyers from representing him.

"Prior to this, the judge in my case was suddenly changed and the Attorney General's Chambers (AGC) has appointed two external lawyers (Datuk Sulaiman Abdullah and Datuk Seri Gopal Sri Ram) to lead the prosecution case against me.

"This is counter to the claim by Pakatan Harapan that the AGC should never have appointed an outside lawyer in Dr Muhammad Shafee to act as the prosecutor in Datuk Seri Anwar Ibrahim's sodomy trials.

"Now, the AGC has appointed not one, but two external lawyers to act as prosecutors," said Najib in a posting on his Facebook page on Thursday (Sept 13).

Najib said that his recent disclosure of bank documents showed that the money he received was a political donation from Saudi Arabia's finance ministry and a Saudi prince who acted for King Abdullah.

He said these monies were used to pay Dr Muhammad Shafee and his firm for services rendered to Umno over the years, including for election petition cases in the 12th and 13th general elections.

Najib said the payment also benefited leaders such as former prime minister Tun Abdullah Ahmad Badawi and former Umno member Tan Sri Rafidah Aziz, among others.

"A lawyer is entitled to payment for their services. Charging Dr Muhammad Shafee for receiving payments for legal services rendered sets a very dangerous precedent for all lawyers, professionals and businesses.

"No one will be safe if the government chooses to victimise or to politically persecute you," said Najib.

He also questioned the speed of Dr Muhammad Shafee's prosecution, as itcame merely days after the former pointed out that it was Tun Dr Mahathir Mohamad who pushed for him to become the special prosecutor in Anwar's Sodomy II appeal.

Dr Muhammad Shafee alleged that Dr Mahathir did not have confidence in the AGC to competently manage the appeal.

"The timing of Dr Muhammad Shafee's charges is surprising, as I have yet to be interviewed by Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) or had a chance to submit my documents over this case.

"This means that investigations were clearly not complete before Dr Muhammad Shafee was charged," added Najib.

The Pekan MP also said his lawyer's persecution comes shortly after the AGC dropped two corruption charges against Finance Minister Lim Guan Eng.

"Additionally, more than a dozen other charges against Pakatan leaders and those aligned to them were similarly dropped in previous months," he said.

Dr Muhammad Shafee was arrested by Malaysian Anti-Corruption Commission officers at the Sultan Abdul Aziz Shah Aiport in Subang on Thursday (Sept 13) morning.

He was later taken to the Kuala Lumpur Court Complex and was charged with four charges under Section 4(1)(a) of the Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financing Act 2001 involving RM4.3mil and RM5.2mil received from former prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

TAGS / KEYWORDS:
Najib Tun Razak , Tan Sri Dr Muhammad Shafee Abdullah , Arrest , Attempt , Prevent , Fair Trial
Najib: Shafee's arrest is an attempt to prevent me from having a fair trial - Nation | The Star Online
https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/09/13/najib-shafees-arrest-is-an-attempt-to-prevent-me-from-having-a-fair-trial/

NATION
Thursday, 13 Sep 2018
7:21 PM MYT

Jho Low allegedly bought white Ferrari for Kim Kardashian

PETALING JAYA: Fugitive businessman Low Taek Jho allegedly purchased a white Ferrari for reality TV show star Kim Kardashian in 2011.
According to online portal Page Six, Kim and her ex-husband Kris Humphries, were given the sports car as a wedding gift in 2011.

The couple then fought over the sports car, which was purchased at US$325,000 (RM1.35mil), when they divorced several months later.

Last month, Kardashian was spotted in Miami arriving at dinner in a white Ferrari, but Kardashian's publicist and her divorce lawyer would not say whether she is still driving the car, Page Six wrote.

The online portal added that a source said that the benefactor was Low.

"The Department of Justice (DoJ) has gone after other celebrities who received gifts from the star-struck Low. Leo DiCaprio turned over Picasso and Basquiat paintings. Miranda Kerr parted with $8mil (RM33.16mil) in diamond jewellery.

"But there are many other celebs, including Swizz Beatz, Pras Michél and Nicole Scherzinger, who received less valuable gifts," Page Six reported.

The report added that the DoJ did not say whether it would try to recover the Ferrari or the other gifts Low gave other celebrities.

It was reported that the police have filed criminal charges against Low, fondly known as Jho Low, and his father over money allegedly stolen from 1MDB.

The charges for money-laundering were brought against Low and his father Tan Sri Low Hock Peng "in absentia" by the Commercial Crime Investigation Department (CCID) of the police and the Attorney General's Chambers.

Authorities are still looking for Low, who is believed to be hiding in China.
TAGS / KEYWORDS:
Jho Low , Ferrari , Kim Kardashian
Jho Low allegedly bought white Ferrari for Kim Kardashian - Nation | The Star Online
https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/09/13/jho-low-allegedly-bought-white-ferrari-for-kim-kardashian/

Untuk pengatahuan Umno, PAS anggap kamu tu SESAT?
'Anggota PAS perlu bantu Umno kembali kepada Islam'
Hariz Mohd
MUKTAMAR | Mursyidul Am PAS Datuk Hashim Jasin menasihatkan anggota PAS agar tidak melihat Umno sebagai musuh, sebaliknya membantu parti itu kembali ke landasan Islam.

Berucap dalam muktamar Dewan Ulama' PAS ke-57 di Terengganu hari ni, Hashim berkata anggota parti itu tidak boleh "bersikap keras" terhadap seteru politik yang beragama Islam, walaupun mengamalkan sekularisme dan rasuah pada masa lalu.

"Kita sedar sepenuhnya tentang kebobrokan politik yang pernah dilakukan oleh Umno sepanjang lebih 60 tahun menjadi kerajaan.

"Tetapi dengan jiwa daie yang ada pada kita, kita harus berusaha untuk memperbetulkan kefahaman pemimpin dan ahli Umno terhadap Islam dengan cara kita mendekati mereka.

"Kita tidak boleh melihat Umno dan ahli-ahlinya sebagai musuh, sebaliknya mereka adalah sasaran dakwah sehingga kita boleh mengembalikan mereka ke landasan Islam," katanya lagi.

Kata, PAS perlu memimpin penyatupaduan "ummah" berikutan perubahan dalam politik Malaysia yang telah "melemahkan" kuasa politik Islam.

Ia membuka ruang yang besar kepada pelbagai pihak untuk meminggirkan agama itu, katanya.

"Perpecahan umat Islam telah menjadi sebab kepada kelemahan ini. Dalam politik sahaja orang Melayu Islam mempunyai lima parti - PAS, Umno, PKR, BERSATU dan PAN (AMANAH).

"Ternyata keadaan ini sebenarnya mendesak PAS mengambil langkah penyatuan umat, termasuk kerjasama politik yang baru dengan Umno.

"Sejak dari awal kemenangan Pakatan Rakyat, kita sudah mendengar suara-suara songsang yang semakin lantang menghina Islam dan hukumnya, mendesak supaya Islam tidak diberikan tempat dalam kerajaan, menuntut supaya institusi Islam dihapuskan, menyebarkan fahaman sesat kepada umat Islam," katanya lagi.

Sementara itu, Ketua Dewan Ulama Datuk Dr Mahfodz Mohamed memberitahu pemberita kerjasama rasmi antara PAS dan Umno akan mengambil masa untuk direalisasikan kerana sejarah perseteruan mereka.

"Sebenarnya kita tak merujuk kepada Umno saja tetapi kepada parti lain yang mahu (tegakkan) Islam. Apa yang penting adalah Islam dan Melayu sebab majoriti dalam negara ini Islam dan Melayu.

"Tetapi PAS dan Umno sudah lama bermusuh, lebih 60 tahun. Jadi perpaduan akan memakan masa. Tidak boleh (berjaya) dalam tiga bulan, enam bulan, setahun. (Perlu melalui) peringkat demi peringkat," katanya lagi.
at 9/13/2018 09:31:00 PTG
KERENGGA: Untuk pengatahuan Umno, PAS anggap kamu tu SESAT?
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/09/untuk-pengatahuan-umno-pas-anggap-kamu.html


Tiada ulasan: