Selasa, 18 September 2018

Meriahnya hadis palsu dalam kehidupan Melayu Islam Tanah Melayu. Mengapa. 8222.


Tanah Melayu bermula dari Segenting Kra, Semenanjung Tanah Melayu hingga ke Pulau Singapura. 

Angkara British dengan Perjanjian Bangkok 1909 Tanah Melayu mengecil kepada hanya Semenanjung Tanah Melayu dan Pulau Singapura. British menyerahkan bahagian utara Semenanjung Tanah Melayu dan sekarang dinamakan sebagai Selatan Thai tanpa sebab yang munasabah. 

Perjanjian Bangkok 1909 bertujuan mengecilkan keluasan Tanah Melayu mengikut doktrin yahudi? Begitu juga pemisahan Singapura dari Malaysia pada tahun 1965 oleh Umno, juga mengikut doktrin yahudi? Apakah Pulau Singapura memang didoktrinkan sebagai pusat pemantauan dan propaganda yahudi terhadap Bangsa Melayu dan Islam di Nusantara? Apakah keberuntungan yahudi bila Malaysia dan Indonesia saling bertelagah, yang sudah tentunya tambah menghancurkan lagi kesatupaduan Islam dan Melayu Nusantara? 

Jawapannya mungkin ada terselit dalam artikal di bawah yang berjudul "Benarkah orang Melayu berasal daripada Bani Israel yang hilang" dan termasuklah persoalan mengapa Hadis Palsu wujud di kalangan Islam dan Melayu Nusantara. Angkara siapakah, punya kerja memalsukan Hadis Nabi Sallallahualaihiwassalam dalam kehidupan harian Melayu yang menganut Agama Islam di Nusantara? 

Benarkah orang Melayu berasal daripada Bani Israel yang hilang 
Oleh : HambaFakir
Kriss Merah  4.11.17  Sejarah

Dari apa yang saya baca, Melayu/Mala/Malai bermaksud gunung, jadi Melayu bermaksud bangsa gunung, lagipun bukan ke bangsa Melayu/Malai/Mala dari keturunan Nabi Ibrahim AS, jadi tidak mustahil bangsa Melayu ini berasal dari salah satu kaum bani Israel yang hilang. 

Nak tahu mengenai sejarah dan rahsia bangsa Melayu/Mala/Malai/Bangsa Gunung yang berasal/dilahirkan dari ibunda Keturah/Qeturah, iaitu isteri Nabi Ibrahim AS yang berasal dari kerajaan Melayu Kemboja purba atau Champa kuno serta hubung kait bangsa Melayu dengan salah satu kaum bani Israel yang hilang dan telah mendapat hidayah Allah SWT serta akan menentang kaum-kaum bani Israel yang sesat atau bangsa Yahudi di negara haram Israel sekarang di Tanah Yang Dijanjikan.
BANGSA YANG HILANG (The Lost Tribe) Apakah kepentingan mencari bangsa yang hilang bagi Yahudi? 

Bagi Yahudi Ortodoks tiada apa kepentingan yang amat perlu pun. Jika ada, hanyalah untuk menjejak sejarah mereka sahaja. Tetapi bagi Yahudi Zionis, ianya amat perlu. INI ADALAH KERANA MEREKA AMAT PERCAYA DENGAN RAMALAN DI DALAM KITAB-KITAB AGAMA LEBIH-LEBIH LAGI DI DALAM AL-QURAN. Mengikut daftar bangsa yang hilang di dalam Kitab Yahudi kuno, terdapat 12 puak Yahudi di masa lalu iaitu:
  1. Reuben
  2. Simeon
  3. Levi
  4. Judah
  5. Issachar
  6. Zebulun
  7. Dan
  8. Naphtali
  9. Gad
  10. Asher
  11. Joseph
  12. Benjamin

Di dalam 12 puak yang hilang ini, hanya keturunan Nabi Yusuf AS sahaja yang hilang daripada rekod Yahudi. Keturunan Nabi Yusof AS menurunkan dua puak yang lain iaitu Manasseh dan Ephraim. 

Mengikut satu kitab Yahudi, satu ‘lost tribe’ bani Israel (yang mendapat petunjuk ILLAHI, iaitu beragama Islam) akan membunuh Yahudi Zionis di Palestin. 

Di dalam kitab Yahudi kuno yang lain pula, ada mencatatkan golongan Manasseh (anak kepada Nabi Yusuf AS) bakal menyembelih Yahudi jahat (Zionis/Yahudi Kabbalah) di Palestin. 

Setelah Yahudi membuat pencarian, terdapat banyak puak golongan Manasseh di sebelah timur. Antaranya, Afghanistan, Pakistan Utara (Patan/Pashtun), sedikit India, sedikit Myanmar, sedikit China, sedikit Jepun, sedikit Filipina, sedikit Western Samoa, sedikit Tonga, sedikit Ecuador, sedikit Madagascar dan sedikit Hawaii.

Namun begitu, kesemua mereka tahu tentang asal-usul mereka (bercanggahan dengan prinsip ‘lost tribe’). Termasuk di Afghanistan dan Pakistan Utara juga (namun yang beragama Islam cuma di Afghanistan dan Pakistan Utara – sebab itu mereka diserang oleh Yahudi Amerika dan Russia). 

Dalam pada itu, seorang Professor di Amerika bernama Ralph Olssen telah membuat hipotesis baru. Pada mulanya Yahudi Zionis menyangkakan Red Indian Amerika adalah ibu bagi segala orang-orang Manasseh ‘the lost tribe’. Tetapi kesemua keputusan DNA adalah negatif. Kemudian Profesor Ralph Olssen mengkaji secara mendalam tentang Book of Mormon (yang diselewengkan dari satu manuskrip kuno) dan membuat kajian DNA sekali. 

Keputusan beliau adalah, ibu bagi segala keturunan Manasseh adalah orang-orang Melayu di Semenanjung Tanah MelayuUntuk menguatkan lagi cerita, tidak ada seorang Melayu pun yang tahu mengenai salasilah keturunan bani Israel mereka. MALA ADALAH ‘THE LOST TRIBE’ YANG SEBENAR, LEBIH TERSEMBUNYI DARI ‘THE TRIBE OF DAN’. 

Jadi, kalau berpandu kepada kitab Yahudi tua bahawa ‘lost tribe’ dari kalangan Manasseh (anak Nabi Yusuf AS) yang bakal berada di barisan hadapan tentera Imam Mahdi dan bakal menyembelih orang-orang Yahudi di Palestin dan bakal juga memadamkan Israel daripada peta dunia adalah terdiri daripada orang-orang Melayu. Ini tidak bercanggahan dengan mana-mana hadis mengenai Imam Mahdi.

Mengikut manuskrip kuno yang diseleweng menjadi Book of Mormon itu lagi, sebahagian daripada Melayu Semenanjung (termasuk Selatan Thai) juga adalah dari keturunan bani Israel, iaitu dari kumpulan Lehi (iaitu terus dari Manasseh, iaitu anak kepada Nabi Yusuf AS). Nabi Yusuf AS ada 2 orang anak sahaja, iaitu Manasseh dan Ephraim. 

Mengikut DNA yang dilakukan kepada 86 lelaki Melayu oleh seorang professor perempuan di UKM baru-baru ini, terdapat 27% variant Mediterranean dalam darah DNA Melayu. Dalam kamus sains, DNA Mediterranean adalah dari bangsa Euro-Semitik termasuk dari bani Israel!

Hipotesis ini terdapat separuh kebenaran di dalam kesamaran. Orang Melayu bukanlah 100% berasal dari keturunan Manasseh (Yahudi kuno) tetapi teori Ralph Olssen mengenai pengembaraan bangsa yang hilang ‘the lost tribe’ ke Bumi Mala adalah sesuatu yang menarik dan amat bertepatan dengan apa yang dibincangkan sebelum ini. Kenapa Ralph Olssen menyebut Tanah Melayu ini ‘Bumi Mala’? Apakah yang diceritakan di dalam manuskrip kuno tentang satu bangsa misteri yang berjalan dan berlayar ke hujung dunia?

Dari mana salasilah “Melayu”? Yahudi memburu saki baki keturunan Nabi Yusuf AS? Kenapa? MAHADI berasal dari darah keturunan Nabi Ibrahim = Ishak+Ismail+ “Q” ?. Apakah itu “3Mim”? Tiada NABI diutus ke Nusantara? Islam bertapak kukuh dikelilingi Hinduism dan Budhism, kenapa?

MELAYU - Jawi

Siapakah Melayu? Dari manakah asalnya Melayu itu? Ketika ramai pengkaji memperdebatkan kaum-kaum yang hilang seperti The Lost Tribe of Israel, Atlantis, Lemuria, Sodom and Gomorrah malah masih mencari-cari siapakah Gog and Magog. 

Rahsia bangsa misteri ini masih terpelihara di dalam tabut rahsia sejak beribu-ribu tahun. Tiada siapa yang tahu dari mana asalnya bangsa ini.

Bagaimana bangsa ini boleh wujud di tanah paling selatan benua Asia, ‘di penghujung dunia’. Bangsa yang hilang masih tidur dan ditidurkan. ‘Di hujung dunia’, setelah penat mengembara, bangsa misteri berehat dan berehat… tidur dengan lenanya… senyap sunyi tanpa siapa mengganggu walaupun Hitler telah pergi ke Tibet menjejak bangsa misteri, tetapi dia juga ketinggalan jejak mereka…di manakah bangsa misteri ini meneruskan perjalanan mereka? Masih adakah masa lagi untuk menjejaki mereka?

KETURAH - IBU MELAYU

Dalam Kitab Perjanjian Lama ada diabadikan perihal Keturah yakni wanita yang dinikahi oleh Nabi Ibrahim AS selepas kewafatan Sarah. Menerusi perkahwinan tersebut, Keturah melahirkan enam orang putera iaitu Zimran, Jokshan, Medan, Midian, Ishbak dan Shuah. Menurut riwayat Ibnu Athir dalam kitabnya, Al-Kamil fil Tarikh, umat Nusantara termasuk Melayu bersalasilah secara terus dengan Ibrahim melalui zuriatnya dengan Keturah ini.

Mengikut catatan Ibnu Yusof dalam kitab Permata Yang Hilang, ada kemungkinan juga bahawa nama Melayu itu berasal dari perkataan Malai-Ur sempena nama kerajaan Chaldea tempat asal Nabi Ibrahim AS. Ada juga pendapat menyatakan bahawa Melayu berasal dari perkataan Malai dan Yunan.

Orang Melayu dikenali sebagai orang Malai oleh beberapa bangsa lain tapi orang Arab cenderung memanggil orang Melayu sebagai bani Jawi. Orang Malai (orang bukit atau gunung) ini mungkin telah mendiami Kemboja sebelum kedatangan Nabi Ibrahim AS ke situ, dan hampir pasti Keturah adalah orang Malai. Apa maknanya semua ini? Maksudnya, Melayu, Arab dan Yahudi itu bersaudara – dari asal yang sama. Tetapi siapakah Keturah?

Menurut satu versi dari sebuah manuskrip kuno, Keturah adalah isteri ketiga Nabi Ibrahim AS. Setelah kewafatan Sarah, Nabi Ishak AS telah merayu Nabi Ibrahim AS untuk berkahwin dengan ibu angkat beliau dari kerajaan Champa Kuno (bukan Champa Baru di era Angkor). Akhirnya Nabi Ibrahim AS bersetuju dan berkahwin dengan Keturah dan telah dikurniakan ALLAH 6 orang anak. 

Nama anak-anak Keturah adalah Zimran, Jokshan, Medan, Midian, Ishbak dan Shuah. Anak-anak mereka inilah menjadi pengasas kepada bangsa Melayu. Melayu diambil dari perkataan ‘Mala’ (nama bangsa asas Keturah). Lihat, nama ini sama dengan nama yang tertulis dalam manuskrip yang dikaji oleh Ralph Olssen.

Bukan itu sahaja, keturunan Keturah inilah yang ramai tinggal di Tanah Melayu, Sumatera, Jawa, Borneo, Sulawesi dan Mindanao. Kesemua tempat ini merupakan tempat yang mempunyai tulisan purba yang diadaptasi dari tulisan Semitik Purba (termasuk di dalamnya tulisan Aramaik Kuno dan Ibrani). Tulisan Rencong adalah tulisan rasmi Melayu. Jawa dan Bugis juga mempunyai tulisan yang hampir serupa.

Agama rasmi Melayu adalah agama Jawi. Agama Jawi adalah agama Nabi Ibrahim AS. Jawi dikatakan ada perkaitan dengan Levi, iaitu anak kepada Nabi Yaakob AS. Levi merupakan ketua Ulama dan ketua Rahib bagi agama Nabi Ibrahim AS di kalangan bani Israel. Sejak penggalian di sebuah daerah di Jordan menemukan kota purba yang bernama Jawi/Jawa (Jevi), minat sarjana Barat untuk mengkaji bangsa Mala semakin kuat.

INGAT, YAHUDI/BANI ISRAEL BUKANLAH MELAYU TETAPI KEDUA BANGSA PURBA INI ADA INTERAKSI ANTARABANGSA PADA MASA SILAM.

Keturah bukanlah Melayu. Walaupun beliau melahirkan bangsa Melayu, Keturah adalah daripada bangsa Mala. MELAYU ADALAH BANGSA MALA + (YANG MEMPUNYAI DARAH KETURUNAN NABI IBRAHIM AS). Sekiranya kita lihat orang-orang asli seperti Mahmeri dan Jakun, bahasa mereka adalah diambil dari bahasa Mala. Semua bangsa seperti Mahmeri, Jakun, Iban, Kadazan, Melanau, Bajau, dan seumpamanya adalah merupakan bangsa asal Mala. DNA bagi bangsa ini adalah 01m-19a.

Ini menerangkan Keturah mungkin berasal dari satu kerajaan purba yang sedia ada di Timur ketika zaman Nabi Ibrahim AS (ada versi yang mengaitkan ‘Mala’ dengan ‘Mon’) tetapi ini bukan kaum Mon pada hari ini kerana pertama kaum Mon pada hari ini bukanlah Melayu pada ertikata sebenarnya dan yang kedua jika terdapat ‘benang-benang merah’ sekalipun antara Mon dan Melayu ia adalah proses asimilasi Mala/Melayu yang kompleks dengan etnik-etnik Indochina. Perlu diingat Melayu juga boleh kehilangan identiti mereka akibat penjajahan, perang atau pemaksaan budaya seperti yang berlaku pada orang Melayu di Cape Town, Filipina, Thailand dan sebagainya.

Jadi orang Mon pada hari ini bukanlah Melayu pada ertikata sebenarnya kerana akibat percampuran etnik yang kompleks walaupun cendekiawan mereka masih mencari-cari kerajaan purba mereka yang dinamakan ‘Suvarnabhumi’- menunjukkan mereka mungkin masih mahu menjejak moyang Mala mereka).

Jika kita lihat DNA Melayu Kedah dan Iban, kedua-dua mereka mempunyai persamaan. Tetapi kenapa Melayu Kedah (mewakili kepada semua Melayu di semenanjung dan Indonesia yang pernah mempunyai peradaban dan kerajaan) lebih bijak dan segak? Ini adalah kerana mereka daripada keturunan Nabi Ibrahim AS dan Keturah. Begitu juga Melayu Selangor, Perak, Johor dan lain-lain serta Mahmeri. Kedua-dua puak ini mempunyai DNA yang serupa. Namun Melayu Selangor jauh lebih bijak dan segak daripada Mahmeri.

Punca perbezaan adalah daripada genetik Nabi Ibrahim AS. Jadi, jika kita menjejak Melayu dari susur galur Mala Kuno (iaitu jurai Keturah dari kerajaan misteri dari Timur Jauh ini), jejak akan menjadi lebih kompleks, merangkumi persoalan Ophir, Tanah Punt (The Land of Gods-nenek moyang Firaun Purba), kerajaan-kerajaan misteri sezaman atau lebih tua dari era Nabi Ibrahim AS dan Akkadia-Babylon hinggalah era sebelum Banjir Besar, Lemuria dan Atlantis.

INI ADALAH KISAH YANG LAIN, MISTERI YANG LAIN

Jawab soalan ini. Bagaimana Ptolemy boleh mengetahui peta lengkap Semenanjung Tanah Melayu pada abad kedua Sebelum Masehi beserta gelaran Golden Chersonese (Semenanjung Emas)? 

Padahal mengikut sejarah moden orang-orang Barat hanya sampai di dunia sebelah sini selepas ekspedisi penjelajah Sepanyol dan Portugis seperti Magelland. Ada misteri di situ. Sama seperti Piri Reis yang membuat peta paling misteri di dunia berdasarkan manuskrip peta-peta kuno, Ptolemy juga mendapat sumber yang sama, dari manuskrip peta-peta kuno lama sebelum era Yunani. 

Sebahagiannya dari era Firaun Kuno (ingat, perpustakaan Iskandariah yang terkenal, yang menyimpan sejumlah besar manuskrip purba).

Namun Mala bukanlah bangsa asal. Mala mempunyai ‘benang-benang merah’ dengan bangsa Scythia. Scythia merupakan bangsa asas kepada semua puak Eskimo, asli Yunan, asli Dai, asli Taiwan, hingga ke kaum Ainu di Jepun dan suku misteri di pulau-pulau Jepun sebelum kedatangan kaum Yamato (kaum dominan Jepun pada hari ini), Lembah Mekong, Tanah Melayu, Borneo, Sumatera, Jawa, Sulawesi, Filipina, Pasifik, Madagascar dan Amerika Latin.

Scythia merupakan sebuah bangsa nomad berkerajaan yang berasal daripada Asia Tengah (ingat Teori Kapak Tua dan bangsa Kambuja?) berhampiran dengan Laut Hitam. Kaitan antara Melayu dengan Scythia telah dirumus oleh seorang arkeologis Eropah di sekitar tahun 1830an lagi. Maka ada kemungkinan Scythia merupakan bangsa asal daripada Nabi Adam AS. Ini kerana Nabi Adam AS mempunyai 22 pasang anak, atau bermaksud 22 bangsa asas (kemungkinan dari kajian setakat ini).

KAMBUJA, ARYAN, MALA, MANESSAH, SUKU SAKYA DAN BUDDHA.

Bangsa Mala itu memang bukan dari Yahudi. Perlu diingat Yahudi itu dari lelaki bernama Yehudah (anak Nabi Yaakob AS yang berkomplot dengan abangnya Shimon (Simeon) untuk membunuh Nabi Yusof AS).

Sedangkan hipothesis dari Ralph Olsen mengatakan bangsa Mala ini dari bani Menasseh anak kepada Nabi Yusof AS, ini jelas bila kajian DNA telah dilakukan pada puak ‘bani Menasseh’ di daerah Assam, Burma telah mengesahkan mereka ada DNA bangsa Israel. Daerah Assam adalah laluan Mala-Deutro@bani Menasseh yang lari dari peperangan Assyrian yang membumi-hanguskan Kota Nineveh kerajaan Judah.

Disini adalah ditegaskan sekiranya bangsa Mala ada bloodline dengan bani Menasseh (keturunan Nabi Yusof AS@Joseph), maka layaklah digelar berketurunan bani Israel bukan Yahudi. Kerana bani Israel itu bertebaran luas di bumi ini yang mana ianya lahir dari 12 anak keturunan Nabi Yaakob AS, sedangkan Yahudi hanya salah satu suku kaum dalam ras bani Israel. Samalah dalam kes pendita Yahudi mengatakan bahawa Nabi Ibrahim AS itu Yahudi, lalu Allah SWT tegaskan baginda bukan Yahudi.

Mana tidaknya, Yahudi hanya salah satu suku kaum dari bani Israel yang wujud lama selepas Nabi Ibrahim AS. Seperkara lagi, bangsa Israel bertebaran hingga ke bumi Afrika dan puak Lembah Afrika memang ada genetik Israel dari bani Benjamin@Bunyamin iaitu adik kepada Nabi Yusof AS malahan di China pun ada keturunan Israel yang dah bercampur dengan bangsa Cina iaitu puak Cina Kaifeng.

Jadi ‘Lost Tribe’ Israel memang lari ke sebelah Asia melalui ‘Laluan Sutera’ untuk turun ke Yunan, Mekong dan Indochina hingga terserap dalam bangsa Mala (Hari ini pegang syariat Nabi Muhammad SAW yakni Islam). Ada yang terpisah ke China lalu membentuk komuniti Kaifeng.

Jadi bani Israel merangkumi keturunan Nabi Ibrahim turun kepada Ishak lalu Yaakob dan turun kepada seluruh 12 anak Nabi Yaakob AS, jadi pengkhianatan Yahudi (Perisitwa Samiri dan Sapi) adalah pilihan puak Yahudi itu sendiri tiada kaitan dengan ras Israel lain yang masih memegang syariat mentauhidkan Allah Taala.

Kajian projek genome oleh Rabbai Jacobovici telah dilakukan untuk mengesahkan hipothesis Dr. Ralph Olsen berkenaan Israel DNA variant dalam bangsa Mala (rujuk website beliau, link: mormonslocation). Projek genome itu dijangka lengkap dalam masa 5 hingga 10 tahun akan datang khusus untuk menjejaki ‘lost tribe’ disebelah South East Asia region.

Kajian ini hanyalah satu kajian untuk mencari asal-usul kaum Melayu. Tidak perlu kita percaya bulat-bulat tentang kajian ini, hanya jadikan ianya satu bahan bacaan kerana tiada bukti sahih dari kaum Melayu dan Islam sendiri, hanya berpandukan pada kajian barat dan orang-orang Yahudi. Wallahua’lam.

Tetapi sebagai orang Islam, saya berharap dan berdoa kepada Allah SWT supaya kita adalah Muslimin dan Muslimat yang akan berada di samping Imam Mahadi di Hari Kebangkitan nanti.

Benarkah orang Melayu berasal daripada Bani Israel yang hilang - Kriss Merah.com
http://www.krissmerah.com/2017/11/benarkah-orang-melayu-berasal-daripada.html

Page 1:

isu 20 : contoh hadis palsu yang tersebar - Hafiz Firdaus

hafizfirdaus.com/ebook/20asashadis/isu20.htm

Soalan 20: Apakah contoh-contoh hadis dhaif dan palsu yang telah tersebar dalam masyarakat? Jawapan: Berikut saya senaraikan beberapa contoh ...

Aku dan Islam: Himpunan 100 Hadis Palsu & Lemah, Oleh: ...

fikrahseorangpemuda.blogspot.com/2012/.../himpunan-100-hadis-palsu-lemah-oleh.h...

15 Feb 2012 - Alhamdulillah tamat himpunan 100 hadis palsu dan dhaif yang dikumpul Syaikh Ihsan al-Utaibi. Hadis-hadis palsu dan lemah bukanlah ...

HADITH MAWDHU' (PALSU) - Pejabat Mufti Wilayah ...

muftiwp.gov.my/en/...hadith/2307-irsyad-al-hadith-siri-ke-249-hadith-mawdhu-palsu

20 Feb 2018 - IRSYAD AL-HADITH SIRI KE-249: HADITH MAWDHU' (PALSU). Details: Uploaded by Muhammad Mushfique Bin Ahmad Ayoup @ Ayub ...

[VIDEO] Kenali hadis palsu - Agama - Utusan Online

www.utusan.com.my/rencana/agama/video-kenali-8232-hadis-palsu-1.493837

16 Jun 2017 - PENYEBARAN hadis palsu, tidak sahih sudah menjadi satu fenomena dan trend yang biasa sejak beberapa kurun yang lalu hingga kini.

Husnul Kalam...: HADIS-HADIS PALSU YANG POPULAR ...

hfa613.blogspot.com/2010/09/hadis-hadis-palsu-yang-popular-dalam.html

12 Sep 2010 - Hadis-hadis ini adalah berdasarkan koleksi 100 Hadis Dha'if dan Palsu yang telah dihimpunkan oleh Syeikh Ihsan bin Muhamad bin 'Ayis ...

AKHIR ZAMAN HADIS PALSU BERTEBARAN - Addeen.my ...

addeen.my/index.php/rohani/hadis/item/1144-akhir-zaman-hadis-palsu-bertebaran

PENYEBARAN hadis palsu pada akhir zaman merupakan satu perkara yang dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w. Bahkan golongan yang menyebarkan perkara ...

Hadis palsu ancam kestabilan negara | Nasional | Berita ...

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/.../hadis-palsu-ancam-kestabilan-negara

15 Feb 2018 - PUTRAJAYA: Implikasi penyebaran hadis palsu (hadis mawdu') mempunyai kesan sama dengan kesan penyebaran wang palsu, termasuk ...

40 Hadis Palsu Popular - Scribd

https://www.scribd.com/doc/200552871/40-Hadis-Palsu-Popular

dinyatakan bahawa hadis itu adalah daif, kecuali maudhu' (palsu). Tetapi, dengan syarat hadis te tidak berkaitan dengan perkara akidah, atau hukum ha dan ...
Page 2:

hadis palsu « Fitrah Islami Online

https://fitrahislami.wordpress.com/tag/hadis-palsu/

Jawapan : Hadith ini bukanlah palsu bahkan mencapai darjat hasan dan juga darjat dhoief. Penjelasannya di sini : Status hadith : Tuntulah Ilmu Hingga Ke ...

HADIS PALSU – zulsegamat

https://zulsegamat.wordpress.com/2017/04/12/hadis-palsu/

12 Apr 2017 - Kadar penyebaran hadis-hadis palsu di zaman moden ini semakin parah. Apa tidaknya... kini hadis-hadis palsu semakin giat disebarkan dan ...

Cara Menangani Kepercayaan Dan Pengamalan Terhadap ...

zeckry.net/2017/.../cara-menangani-kepercayaan-dan-pengamalan-terhadap-hadis-pal...

15 Mei 2017 - Hadis Mawdu` atau hadis palsu dari segi bahasa berasal dari perkataan Wadha`, bererti meletak dan maksud pada istilah, hadis dicipta ...

HADIS PALSU: Sejarah Dan Ada Amalan Masyarakat ...

https://www.youtube.com/watch?v=YemzblChzNo
2 Jul 2017 - Dimuat naik oleh Geng Muslim
HADIS PALSU: Sejarah Dan Kewujudannya Sehinggakan Ada Amalan Masyarakat Dianggap Sunnah ...

Antara Hadis Palsu : Rasulullah SAW Hadir Dalam Majlis ...

https://www.youtube.com/watch?v=-b9qMsdKFtU
14 Ogo 2017 - Dimuat naik oleh bilal rabah
Antara Hadis Palsu : Rasulullah SAW Hadir Dalam Majlis Setelah Wafat // Dr Rozaimi. bilal rabah ...

Tangani penularan Hadis Palsu - Sinar Islam - Sinar Harian

www.sinarharian.com.my/sinar-islam/tangani-penularan-hadis-palsu-1.801703

23 Feb 2018 - Walau bagaimanapun, kemunculan hadis-hadis palsu (mawdu')telah memberikan kesan buruk kepada masyarakat. Penularannya ...

Jangan tular hadis palsu Ramadan - Sinar Islam - Sinar ...

www.sinarharian.com.my/sinar-islam/jangan-tular-hadis-palsu-ramadan-1.833199

11 Mei 2018 - Menurut Datuk Dr Abd Basit Abd Rahman, menerusi tulisannya yang pernah tersiar dalam Majalah i, Julai 2013, hadis palsu berkenaan juga ...

40 Hadis Palsu dan Lemah Popular - Edisi 2016 — Portal PTS

https://pts.com.my/buku/40-hadis-palsu-dan-lemah-popular-edisi-2016/

31 Mac 2016 - Amalan hadis palsu yang disandarkan sumbernya kepada Rasulullah boleh merosakkan pegangan umat Islam. Jika tidak dibendung ...

Beberapa Hadis Palsu yang tersebar dalam masyarakat – ...

muis.org.my/2010/05/beberapa-hadis-palsu-yang-tersebar-dalam-masyarakat/

5 Mei 2010 - Hadis ini dihukumkan palsu oleh beberapa ulama seperti Ibn Arra-q, Ibn T.a-hir al-Maqdis-i dan al-Muna-w-i. Sebabnya adalah kerana dalam ...

Kenali Hadis Palsu ( Maudhu') / - Kumpulan Media ...

www.karangkraf.com/nurani/kenali-hadis-palsu-maudhu-1.442004

Penyebaran Hadis Palsu dan yang tidak sahih sudah menjadi satu fenomena dan trend yang biasa sejak beberapa kurun yang lalu hingga kini. Perkembangan ...
Page 3:

hadis palsu: Berita Terkini, Foto, Video mengenai hadis ...

www.astroawani.com/topic/hadis-palsu

Topik mengenai hadis palsu, Berita Terkini, Foto, Video, Foto mengenai hadis palsu dan lihat perkembangan terkini, berita, informasi dari Astro Awani.

eImtiyaz: Hadis-Hadis Palsu Dalam Mustadrak al-Hakim

ddms.usim.edu.my › USIM's Book › Malay

Title: Hadis-Hadis Palsu Dalam Mustadrak al-Hakim. Authors: Muhammad Mustaqim Mohd Zarif. Keywords: Hadith--Criticism, interpretation, etc. Hadith-- ...

Sekat sebar hadis palsu [METROTV] | Harian Metro

https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2018/02/.../sekat-sebar-hadis-palsu-metrotv

16 Feb 2018 - Putrajaya: Usaha membanteras hadis palsu (hadis maudhu') tidak hanya tertumpu kepada penerbitan bercetak sahaja sebaliknya perlu ...

Hadis Palsu Archives - Semak Hadis

https://semakhadis.com/category/status/hadis-palsu/

STATUS Palsu KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS Kata Ibn Al-Qayyim dalam Al-Manar Al-Munif, وَمِنْهَا: سَمَاجَةُ الْحَدِيثِ وَكَوْنُهُ مِمَّا يُسْخَرُ مِنْهُ[1] Antara ciri hadis ...

Beramal dengan hadis sahih, jauhi hadis palsu - Kemilau ...

www.kemilau.net.my/bm/blog/.../44-beramal-dengan-hadis-sahih,-jauhi-hadis-palsu

Ramai ulama yang telah menulis kitab berkaitan hadis-hadis palsu sebelum Ibnu Qayyim. Antaranya ialah Ibnu Jauzi dalam kitabnya Al Mauduat al Qubra.

BANTERAS HADIS PALSU SECARA MENYELURUH - TPM

www.moha.gov.my/index.php/.../3664-banteras-hadis-palsu-secara-menyeluruh-tpm

PUTRAJAYA: YAB Dato' Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri mahu pembanterasan hadis palsu tidak ...

Hadis palsu cemari kemuliaan bulan Rejab - Negara - ...

www.kosmo.com.my/negara/hadis-palsu-cemari-kemuliaan-bulan-rejab-1.628654

16 Mac 2018 - JIKA dihitung, dalam masa dua hari lagi kita akan melangkah masuk ke bulan Rejab iaitu bulan ketujuh dalam takwim Islam.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia - Koleksi Hadith

www.islam.gov.my/e-hadith

Tajuk, Tarikh Dicipta, Bacaan. Tuntutan Menghubungkan Silaturrahim, 05 September 2018, Hits: 1043. Segera dalam Beramal, 28 Ogos 2018, Hits: 1073.

Hadis Palsu Kajian Ringkas Komprehensif | Yahya | Jurnal ...

ejournals.ukm.my/jhadhari/article/view/25687

Hadis Palsu Kajian Ringkas Komprehensif. ... Hadis Palsu Kajian Ringkas Komprehensif. Shamsul Azhar Yahya. Abstract. Ulasan Buku/Book Review. Full Text:.

PressReader - Harian Metro: 2018-02-26 - Menangani ...

https://www.pressreader.com/malaysia/harian-metro/20180226/281814284352508
26 Feb 2018 - Antara punca berlakunya penyebaran hadis palsu ialah sifat kurang teliti terhadap hadis Rasulullah SAW. Asalkan tertera nama Baginda, ...
Page 4:

Israiliyyat dan Hadis Palsu dalam kitab Tafsir - Music ...

https://www.mudah.my/Israiliyyat+dan+Hadis+Palsu+dalam+kitab+Tafsir-59153423.htm
Israiliyyat dan Hadis Palsu dalam kitab Tafsir for RM 25 at Kota Bharu, Kelantan.

40 Hadis Palsu Popular by Abdul Razak Muthalib - ...

https://www.goodreads.com/book/show/12230931-40-hadis-palsu-popular

40 Hadis Palsu Popular has 69 ratings and 10 reviews. Wafa said: Sebelum saya menyedari sebenarnya saya memiliki buku ini di rak buku saya di rumah, terd.

Hadis Palsu & Daif Popular Dalam Masyarakat Melayu by ...

https://www.goodreads.com/.../29754158-hadis-palsu-daif-popular-dalam-masyarakat...

Hadis Palsu & Daif Popular Dalam Masyarakat Melayu has 11 ratings and 3 reviews. Mohd said: Sama ada suka atau tidak, sikap berhati-hati terdapat hadis y...

Cegah segera penularan hadis palsu – Ahmad Zahid | ...

https://sarawakvoice.com › News

16 Feb 2018 - PUTRAJAYA: Usaha menangani penularan hadis palsu perlu melangkaui pemantauan terhadap bahan bercetak sahaja dengan tumpuan ...

'Bendung penceramah segera guna hadis palsu' - ...

https://www.malaysiakini.com/news/412590

18 Feb 2018 - Kemunculan 'penceramah-penceramah segera' yang menggunakan hadis-hadis palsuperlu dibendung kerana boleh boleh merosakkan ...

99 usul utk mengenali hadis palsu – Darulkautsar.net

https://www.darulkautsar.net › darulkautsar.net › Hadis Online › Asas

Sesi 23 – Usul no 7 – Hadis Yang Menyebutkan Secara Terperinci Kelebihan Setiap Surah Di Dalam Al-Quran. March 20, 2017 0. USUL DIRAYAT HADIS ...

HADIS-HADIS PALSU BERKAITAN BULAN REJAB ...

https://teratakbicaranoora.wordpress.com/hadis-hadis-palsu-berkaitan-bulan-rejab/

HADIS-HADIS PALSU BERKAITAN BULAN REJAB Salam sahabat-sahabat yang dikasihi, Jangan anda sengaja berbohong kepada RasuluLlah saw kelak ...

Arab Saudi tubuh jawatankuasa khas pantau hadis palsu | ...

https://www.freemalaysiatoday.com/.../arab-saudi-tubuh-jawatankuasa-khas-pantau-ha...

19 Okt 2017 - Kementerian berkata pada Selasa, matlamat utama badan itu adalah “menghapuskanhadis palsu atau apa-apa naskah yang bertentangan ...

Hadis Palsu: Implikasinya Terhadap Akidah Masyarakat ...

https://www.researchgate.net/.../319481210_Hadis_Palsu_Implikasinya_Terhadap_Akid...
Request PDF on ResearchGate | On Aug 1, 2002, Badlihisham mohd nasir and others published Hadis Palsu: Implikasinya Terhadap Akidah Masyarakat Islam ...

Hadis-hadis Palsu dalam Mustadrak al-Hakim | Muhamad ...

https://www.e-sentral.com/book/info/.../Hadis-hadis-Palsu-dalam-Mustadrak-al-Hakim

Hadis-hadis Palsu dalam Mustadrak al-Hakim | Muhamad Mustaqim Mohd Zarif | PENERBIT USIM | 978-967-5295-50-8 | E-Sentral Ebook Portal ...
Page 5:

Istilah Hadis - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas

https://ms.wikipedia.org/wiki/Istilah_Hadis

Langkau ke Mengenal pasti hadis palsu - Beberapa hadis diketahui palsu daripada pengakuan perekanya. Misalnya, Muhammad ibn Sa'id al-Maslub ...

Hadis palsu 2015 pt 2 - SlideShare

https://www.slideshare.net/RoslanKasmunier/hadis-palsu-2015-pt-2

29 Mei 2017 - Banyak Hadith Lemah dan Palsu bertebaran dalam masyarakat kita. Ianya boleh menganggu Amal dan Aqidah. Perlu meneliti dan menolak ...

40 Hadis Palsu Dan Lemah Popular (B19) | Shopee Malaysia

https://shopee.com.my › Games, Books & Hobbies › Books › Malay Books

Amalan hadis palsu yang disandarkan sumbernya kepada Rasulullah boleh merosakkan pegangan umat Islam. Jika tidak dibendung, dikhuatiri menimbulkan ...

Hadis palsu – SOSCILI

https://soscili.my/tag/hadis-palsu/

hadis masyhur tapi ramai salah faham. Korang mesti selalu dengar ... Rupa-rupanya banyak cerita dalam Israk Mikraj palsu? Ini fakta yang korang kena tahu.

Penyebar hadis palsu jadi calon PAS disindir anak saudara ...

khabar-siyasah.blogspot.com/2018/04/penyebar-hadis-palsu-jadi-calon.html

22 Apr 2018 - Penyebar hadis palsu jadi calon PAS disindir anak saudara Isteri Haji Hadi. Oleh : Khabar-Siyasah. SUNGAI BULOH - Kempen Ustaz Dusuki ...

Hadis Palsu Kisah Ukashah & Kisah Yang Sahih Bukan ...

https://ahmadharis1435.wordpress.com/.../1-hadis-palsu-kisah-ukashah-2-kisah-yang-...

3 Jun 2017 - 1) HADIS PALSU KISAH UKASYAH YANG INGIN MEMUKUL NABI ﷺ SEBELUM BAGINDA WAFAT Oleh : *DR. MUHAMAD ROZAIMI BIN ...

Hadis palsu dan keliru kelebihan puasa di bulan Rejab - ...

https://www.mysumber.com/puasa-rejab.html

18 Mac 2018 - Antara contoh Riwayat Hadis Palsu mengenai kelebihan dan ganjaran menanti sekiranya berpuasa sunat di bulan Rejab yang disebarkan di ...

Tangani Hadis Palsu | menara.my

https://www.menara.my › Tempatan

20 Feb 2018 - “Jika dahulu, terdapat penceramah-penceramah agama yang menggunakan hadis-hadis palsu dengan tujuan untuk melariskan produk atau ...

40 HADIS PALSU DAN LEMAH POPULAR - Popular Online

https://www.popularonline.com.my/malay/catalog/product/.../9789674117450/?...

Amalan hadis palsu yang disandarkan sumbernya kepada Rasulullah boleh merosakkan pegangan umat Islam. Jika tidak dibendung, dikhuatiri menimbulkan ...

#hadispalsu hashtag on Twitter

https://twitter.com/hashtag/hadispalsu

See Tweets about #hadispalsu on Twitter. See what people are saying and join the conversation.
Page 6:

Hadis Payung Emas Palsu? Hentikan Penyebaran Hadis ...

ohmatakucing.net/hadis-payung-emas-palsu-hentikan-penyebaran-hadis-palsu/

22 Feb 2018 - PENYEBARAN berita palsu menerusi media sosial termasuk hadis yang disebarkan tanpa mengetahui sumber kesahihannya boleh ...

Hadis Palsu Daif Popular - Mall Karangkraf

https://www.karangkrafmall.com/hadis-palsu-daif-popular.html

Buku ini menyajikan pelbagai hadis yang sering kali dikongsi serta berlegar dalam masyarakat kita. Perbincangan ini merangkumi status hadis, kritikan ke atas ...

Hadis Palsu Bulan Rejab - UTM

www.utm.my/news-clipping/2018/03/21/hadis-palsu-bulan-rejab/

21 Mac 2018 - Hadis Palsu Bulan Rejab. 0 Comments. Apabila tiba bulan Rejab bermaksud kita menghampiri bulan Ramadan yang penuh keberkatan dan ...

Hadis Palsu? Selidik Dahulu Faktor Lahirnya Hadis Palsu - ...

https://www.kashoorga.com/usah-terpedaya-dengan-hadis-palsu-selidik-faktor-lahirny...

22 Mac 2018 - Di sini kita akan memperkatakan lagi beberapa faktor yang mendorong kepada terciptanya hadis palsu. Para ulama telah mengemukakan ...

Tauhid tiga serangkai ekstremis agama hadis palsu /Dr. ...

www.nlb.gov.sg/biblio/202641910

Available in National Library (Singapore). Author: Muhamad Rozaimi Ramle,, Length: x, 118 pages :, Identifier: 9789673611799.

[ Words. ] [ ] - 53 | Hadis Palsu - Wattpad

https://www.wattpad.com/245596979-words-🏁-53-hadis-palsu

Read 53 | Hadis Palsu from the story [ Words. ] [ ] by _nsm-qq ( ) with 74 reads. muhasabah, hijrah, nonfiction. Tentang hadis yang dikatakan palsu tu. I...

Banteras hadis palsu dalam media sosial - TPM - Suara ...

www.suaraperak.com/banteras-hadis-palsu-dalam-media-sosial-tpm/

Timbalan Perdana Menteri mengarahkan Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (JAKIM) dan Bahagian Kawalan Penerbitan & Teks Al- Quran (PQ) ...

Search Results Hadis Palsu Rejab, Syaaban | Minda Tajdid

drmaza.com/home/index.php?s=Hadis+Palsu+Rejab%2C+Syaaban+

Hadis Palsu Rejab, Syaaban. Artikel ini merupakan Himpunan penulisan Dr Mohd Asri Bin Zainul Abidin yang terdahulu dicadangkan untuk bacaan ...

TPM gesa usaha tangani hadis palsu diperluaskan | The ...

https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/38060

15 Feb 2018 - Ahmad Zahid Hamidi berkata apabila hadis palsu diberi tafsiran salah dan dicampur lawak jenaka, daya tarikannya menjadi luar biasa, sekali ...

40 Hadis Palsu dan Lemah Popular - Edisi 2016

https://books.google.com.my/books?isbn=9674117458
A. Razak A. Muthalib - 2016 - ‎Religion
Sekiranya hadis palsu yang diciptakan itu adalah dengan menokok tambah sesuatu yang baik, maka pendustaan ini seolah-olah menganggap agama yang ...
Page 7:

Kesan Hadis Palsu Pada Akidah | Majalah al-Ustaz Digital

https://www.alustaz.com.my/article/kesan-hadis-palsu-pada-akidah

Fenomena penyebaran hadis palsu boleh mengancam akidah umat Islam jika ia menyentuh prinsip-prinsip akidah dan keimanan. Sebab itu, Ibn al-S..

BUKU POJOK-Buku-HADIS PALSU DAIF POPULAR

https://www.bukupojok.my/.../hadis%20palsu%20daif%20popular/978-967-86-0657-...

Buku ini menyajikan pelbagai hadis yang sering kali dikongsi serta berlegar dalam masyarakat kita. Perbincangan ini merangkumi status hadis, kritikan ke atas ...

Hadis Palsu Surah Yasin Hati Al Quran | Yayasan Dakwah ...

www.yadim.com.my/v2/soal-jawab/hadis-palsu-surah-yasin-hati-al-quran/

Salam. At-Tirmizi mengikhraj hadis dari Anas RA dari Nabi SAW, beliau bersabda: “Sesungguhnya bagi tiap sesuatu itu ada jantungnya, dan jantung al-Quran ...

Hadis Palsu Daif Popular - Keputusan Buku Google

https://books.google.com.my/books?isbn=9678606577
Dr. Rozaimi Ramle - 2016 - ‎Hadith
Status hadis Hadis ini tiada asalnya. Ia tidak diriwayatkan dalam kitab hadis. Ulama hadis juga menghukum palsu ke atas hadis yang hampir sama dengan ...

Hadis Asli Hadis Palsu: Studi Kasus Syekh MM Al-A'zami, ...

https://books.google.com.my/books?isbn=6021836243 - Terjemahkan halaman ini
KH Muhammad Sholikhin - 2012 - ‎Religion
i Hadis Asli Hadis Palsu Dilengkapi dengan Kajian tentang Peringkat Kitab Hadis dan Analisis Historis Hadis Era Mutaqaddimin dan Mutaakhkhirin Oleh: KH.

PowToon - HADIS PALSU

https://www.powtoon.com/online-presentation/dt1EGTJVLku/hadis-palsu/
9 Mei 2018 - MAZHABTukang-tukang cerita Pendogeng pendogeng atau penglipur lara banyak mecipta hadis-hadis palsu yang mengandungi kisah-kisah ...

PENYEBARAN HADIS PALSU: KESAN NEGATIF ...

https://greensilverblue79.wordpress.com/penyebaran-hadis-palsu-kesan-negatif-terhad...

17 Jan 2017 - 17 Januari 2017 Prakata Penularan penyebaran hadis-hadis palsu dalam kalangan masyarakat islam bukanlah satu perkara baru. Malah ...

Beberapa Contoh Hadits Palsu Dan Lemah Dalam Kitab ...

https://almanhaj.or.id/3663-beberapa-contoh-hadits-palsu-da...

Terjemahkan halaman ini
7 Jul 2013 - Hadits Palsu Hadis Palsu Contoh Hadits Maudhu Contoh Hadits Palsu Contoh Hadis Palsu. CATATAN UNTUK KITAB IHYA' ULUMIDDIN.

Dr Asri beri bukti riwayat hadis palsu Ustaz Kazim MRM

https://www.malaysianreview.com › Berita Harian

6 Mac 2015 - Mufti Perlis, Profesor Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyatakan bahawa beliau akan memberikan bukti berkenaan riwayat palsu ...

Telaga Biru Sdn. Bhd | Majalah al-Ustaz | Isu 43 | Waspada ...

www.telagabiru.com.my/produk/majalah/al-ustaz-isu-43-waspada-hadis-palsu

Majalah al-Ustaz isu-43: Waspada Hadis Palsu, antara isu-isu menarik ialah: Waspada Sebaran Hadis Palsu, Soal Hadis Jawab Palsu, Kaedah Mengenal ...

Ramai yang tidak tahu khasiat biji kurma

 
Jangan Buang Biji Kurma Selepas Makan, Ketahui Khasiat Hebat Biji Buah Kegemaran Rasulullah IniKongsikan di
Ramadan pasti secara ironinya kita umat Islam tidak dapat dipisahkan dengan tamar atau pun kurma. Buah kegemaran Rasulullah ini pasti terjual di mana-mana sahaja pada bulan Ramadan terutamanya pasaraya dan bazar Ramadan.
Buah hebat ini mempunyai pelbagai khasiat kepada manusia seperti memberi tenaga segara kepada kita, Kaya dengan serat dan potassium, menajamkan ingatan, penawar racun, mengubati penyakit usus mahupun sembelit dan pelbagai lagi jika kita kerap mengamalkan pemakanan buah ini.

Tetapi tahukah anda bukan isi buah ini saja mempunyai khasiat hebat malahan bijinya juga mempunyai khasiat yang hebat.

Bagaimana hendak memakan biji kurma ini untuk mendapatkan khasiatnya?

Pasti anda pernah dengar kopi biji kurma? tidak susah kerana kopi biji kurma ini ada boleh lakukan sendiri di rumah kerana prosesnya begitu mudah. ikuti cara-cara ini:

1. Basuh biji kurma tersebut dan toskan.
2. Ratakan di dalam dulang kemudian jemur seharian di bawah cahaya matahari.
3. Kemudian bila sudah kering, goreng biji kurma tersebut dalam kuali tanpa minyak. Goreng sehingga hangus dan mengeluarkan aroma seperti kopi.
4. Tumbuk atau blender biji kurma berkenaan dan terhasillah serbuk kopi yang sedia dibancuh untuk di minum.

Antara kebaikan dan khasiat kopi biji kurma:

1. Memberi tenaga segera
2. Memulihkan tenaga Syahwat
3. Menyembuhkan kencing manis
4. memberi tenaga kepada lelaki dan wanita
5. Menghilangkan letih dan lesu
6. Menghangatkan badan
7. Mengendorkan saraf yang tegang
8. Menyembuhkan kanser, keputihan, gatal-gatal dan masuk angin
9. Menyembuhkan sakit perut
10. menyegarkan badan/tidak mengantuk
11. Menyembuhkan darah tinggi, kolesterol, strok dan goutt
12. Menyembuhkan sakit kepala/ migrain
13. Melancarkan peredaran darah

Berikut adalah komposisi kimia dan nutrisi dalam biji kurma:

Kelembaban : 7.17 – 9 %

Protein : 1.82 – 5.2 %

Lemak : 6.8 – 9.32 %

Karbohdrat : 65.5%

Serat : 6.4 – 13.6 %

Abu, Sterol & Estrone : 0.89 -1.57 %

Polisakarida Larut Alkali : 0.89 – 1.57 %

Minyak Kuning-hijau : 6 – 8%

Kandungan Asid Lemak Minyak Kuning-hijau 

Lauric, 8%; myrictic, 4%; palmitic, 25%; 

Stearic, 10%;oleic, 45%; 

Linoleic, 10%; juga terdapat kandungan asid kaprilik & kaprik.
Asid Oksalat Julat sehingga 56%

Selain itu kopi biji kurma ini bukan sahaja untuk diminum, serbuk biji kurma ini boleh dijadikan scrub untuk melembutkan kulit. 

Campurkan serbuk kopi biji kurma ini dengan madu sebelum sapukan.

Jika mengalami masalah kulit kepala yang teruk atau rambut gugur, ambil serbuk kopi biji kurma ini campurkan dengan minyak zaitun, amalkan setiap hari sebelum tidur. InsyaAllah hasil yang menakjubkan akan anda perolehi.

Nampaknya begitu banyak khasiat biji kurma ini. Saya sendiri pun selama ini tidak tahu akan kehebatan biji kurma ini.

Jadi Sahabat-sahabat  semua bolehlah cuba membuat kopi ini sendiri kerana tidak rugi malahan berbaloi dengan khasiat yang bakal kita perolehi.

Artikel dari Fb: Koleksi kuliah Tuan Guru Dato'Dr. Haron Din

Ramai yang tidak tahu khasiat biji kurma - Kriss Merah.com
http://www.krissmerah.com/2017/05/ramai-yang-tidak-tahu-khasiat-biji-kurma.html


Tiada ulasan: