Isnin, 17 September 2018

Tun di China. 8217.



Jangan biar hidup menjadi sia-sia. 8010.
Sepatutnya sudah minta maaf, jangan cakap banyak. 

Bahasa seorang bangsawan masa zaman penguasa dan kini menjadi watak utama kleptokrasi yang sedang menunggu proses undang-undang. Lebih-lebih lagi seolah-olah sedang berusaha sedaya upaya cuba menegakan benang basah. Cuba memberi tahu khalayak bahawa perbuatan mereka memberi malu dan memfitnah orang lain, hukumnya halal. Nauzubillahminzalik. 
Foto Yill Maz.

Foto Sastra dan Syair Sufi.

Akhirnya Aliff Syukri Jawab Isu Ciplak Lagu Bobo Dimana

Iluminasi | Semua Artikel - 4 minit yang lalu
Lagu Bobo Dimana nyanyian Datuk Seri Aliff Syukri, Nur Sajat Kamaruzzaman dan Lucinta Luna mengundang perhatian sepanjang minggu lalu apabila penyanyi ... mendakwa ia adalah lagu ciplak daripada lagu... lagi »

‘Kerjasama UMNO-PAS demi ummah, bukan caturan politik’

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 19 minit yang lalu
siti hafidah *Tubuh petugas khas untuk dapatkan pandangan akar umbi, kenal pasti masalah berbangkit: Asyraf Wajdi* *KUALA LUMPUR* – Pemuda UMNO akan menubuhkan pasukan petugas khas bagi memperhalusi dan meneliti kerjasama di antara partinya dengan PAS. Ketuanya, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, kerjasama kedua-dua parti demi penyatuan ummah, bukan untuk percaturan politik. “Ia merupakan tuntutan agama kita iaitu Islam supaya kita bersatu dan bermuafakat. “Kita mahu mengambil hati, suara-suara akar umbi serta mengenal pasti masalah-masalah berbangkit,” katanya kepada pemberita ... lagi »

‘Saya tak salah’: Jho Low

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 24 minit yang lalu
siti hafidah *Jutawan kontroversi minta semua pihak berfikiran terbuka* *BANGI* – Hartawan Malaysia, Low Taek Jho atau Jho Low, yang menjadi buruan pihak berkuasa mendakwa dirinya tidak bersalah apabila dituduh mencuri dana AS$4.5 bilion daripada syarikat 1 Malaysia Development Berhad (1MDB). Menerusi kenyataan di laman webnya, Jho Low meminta semua orang, termasuk mahkamah, pendakwa raya dan orang awam – berfikiran terbuka sehingga semua bukti mencukupi. “Boneka saya diarak di Kuala Lumpur dan gambar ketika usia muda terpampang di tabloid di seluruh dunia. “Jika saya tahu, mungki... lagi »

BERZIKIR BUKAN BERZAKAR

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 27 minit yang lalu
BERZIKIR BUKAN BERZAKAR betul tu tukartiub..dah byk gua dgr dan gua saksikan , sesapa yg rajin zikir, rajin solat berjam2, tanpa mngira utk keje, tanpa mengira utk cari makan, maka allah akan turunkan rezeki..mengikut perngalam dulukala, ada kwn2 yg tunjukkan bukti yakni walaupun kita tidak kerja tidak berbuat apa2 melainkan zikir zikir dan zikir maka allah akan hantar duit bawah sejadah..dibawah rumah pun allah berikan harta karun..sb itu ramai kumpulan2 berzikir ini akn jd merebut harta karun.. ini bukan sketsa org2 miskin..org2 kaya juga mempercayai dan rajin berzikir s... lagi »

‘Kutu’ langgar undang-undang, pelaku boleh dipenjara

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 28 minit yang lalu
ainulillia*Teknik simpan wang setiap bulan popular hingga sekarang satu kesalahan * *KUALA LUMPUR* – Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) menegaskan aktiviti permainan ‘kutu’ adalah satu kesalahan di sisi undang-undang. Jabatan itu melalui laman Facebook Cyber Crime Alert Royal Malaysia Police berkata, kesalahan itu termaktub mengikut Seksyen 3 Akta (Larangan) Kumpulan Wang Kutu 1971. “Salah di sisi undang-undang bagi mana-mana orang untuk menjalankan perniagaan menganjurkan kumpulan wang kutu dan mana-mana orang yang menjalankan perniagaan itu melakukan suatu kesalahan. “J... lagi »

Bekas KM Melaka masuk Bersatu

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 31 minit yang lalu
MALAYSIA DATELINE [image: Bekas KM Melaka masuk Bersatu] Bekas Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Adib Mohamad Adam menyerahkan borang pemohonan untuk menjadi anggota seumur hidup Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) malam tadi. Ketua Srikandi Bersatu Melaka, Azalina Abdul Rahman berkata penyerahan borang itu disaksikan beliau dan beberapa pemimpin parti yang lain di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Sungai Rambai, Jasin dekat sini. “Malam tadi sudah isi dan serah borang, saya sendiri yang daftarkan secara atas talian borang beliau (Mohd Adib). Diharap beliau dapat memba... lagi »

Anwar selar pandangan sinis golongan muda

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 33 minit yang lalu
MALAYSIA DATELINE [image: Anwar selar pandangan sinis golongan muda] Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menolak pandangan sinis segelintir golongan muda bahawa beliau sudah tua dan tidak lagi relevan untuk memimpin. Anwar yang baru-baru ini menang tanpa bertanding sebagai Presiden PKR dan juga Ketua Umum Pakatan Harapan berkata, pengalaman dipenjarakan selama 11 tahun menjadikan beliau seorang yang cukup memahami masalah rakyat khususnya derita golongan bawahan apabila menjadi pemimpin nanti. “Ada pandangan sinis yang mengatakan saya sudah tua dan tidak lagi relevan (untuk kembali k... lagi »

Kerjasama strategik Pas-Umno bakal mengalahkan PH dalam PRU15 kelak

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 38 minit yang lalu
MALAYSIA DATELINE [image: Kerjasama strategik Pas-Umno bakal mengalahkan PH dalam PRU15 kelak] Menurut Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Abdul Muein Abadi, ini kerana hanya perubahan sekitar 11 peratus undi Melayu diperlukan Pas dan Umno (berdasarkan kajian kuantitatif Ilham Centre) untuk menguasai majoriti di Parlimen. “Undi Umno dalam PRU14 lalu ialah 2.5 juta. Undi Pas dalam PRU14 lalu ialah 2.04 juta,” katanya menerusi satu kenyataan dilapor Sinaronline. Jelasnya, usaha PH mengubah sistem pilihan raya daripada ‘First Past the Post’ kepada ‘... lagi »

Langkah Port Dickson Bukti Kelemahan Sistem Pilihanraya?

Din pada Addin - 43 minit yang lalu
*Langkah Port Dickson Bukti Kelemahan Sistem Pilihanraya? *Beberapa pihak dilihat mengkritik PKR kerana mengadakan pilihan raya kecil (PRK) untuk memberi laluan kepada presidennya Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali ke parlimen bersama anaknya Nurul Izzah dan isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail. Ini waktu yang tepat untuk rakyat Malaysia dan Anwar mempertimbangkan dan membuat pendirian, jika kita ingin terus mahu semua anggota parlimen dan anggota dewan undangan negeri menggunakan sistem FPTP, atau jika kita mahu menukarnya kepada sistem 'anggota campuran' dengan beberapa an... lagi »

Kerajaan digesa segerakan pelantikan pengurusan Perda

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 45 minit yang lalu
MOHD ALI HASHIM [image: Kerajaan digesa segerakan pelantikan pengurusan Perda] Kerajaan diseru supaya segera memberi tumpuan serius terhadap Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (Perda) Penyelaras Dun Sungai Dua, Datuk Jasmin Mohamed berkata, kegagalan kerajaan memastikan kesemua pengurusan dan pentadbiran agensi kerajaan bergerak lancar akan membantutkan penyaluran bantuan kebajikan, ekonomi, pendidikan dan seumpamanya. Malah katanya, sehingga kini banyak lagi portfolio pengurusan Perda tidak dikemaskinikan sehingga memberi kesan kepada masyarakat yang memerlukan bantuan dan sok...lagi »

WAKIL ALLAH

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - Sejam yang lalu
WAKIL ALLAH gua tidak heran dgn perangai haji hadi ni sb gua pernah dgr dari guru2 makrifah pandang tembus bahawa apabila kita sudah bertemu dgn allah taala, atau kenal dgn allah taala, maka yg haram itu mjd halal..kes babi ni, kalo sesapa yg tak kenal allah lg, maka haram la ia memakannya, namun sekiranya sudah kenal atau bertemu allah apatah lagi sudah mjd wakil allah, maka babi itu pun halal dimakan.. zina jd halal sb allah sudah nikahnya beliau di syurga..andaikata ada anak yg ramai, maka tidak perlu susah2 besarkan mrk sb allah taala akan jagakan dan pulihara anak2 ahli sy... lagi »

Kajian Menunjukkan Menaiki Roller Coaster Mampu Mengubati Penyakit Batu Karang

Iluminasi | Semua Artikel - Sejam yang lalu
Mungkin kedengaran pelik untuk mengatakan menaiki roller coaster di taman tema mampu mengubati penyakit batu karang, tetapi itulah penemuan terbaru yang telah dimuatkan dalam laporan yang diterbitkan... lagi »

ANAK MUDA TAK MAHU CIUM TANGAN

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - Sejam yang lalu
ANAK MUDA TAK MAHU CIUM TANGAN aik apa cite? kata anwar disokong oleh anak muda? anwar lupa, anak2 muda sudah dipisahkan dari identiti anwar..anak muda sudah tidak berckp spt anwar, anak muda sudah tidak beckp ayat2 arab, anak muda sudah kikis dari imej anwar..anak muda semakin berani dan beridentiti sendiri.. bukan identiti cium tangan..anak muda taknak mengikut mbontot setiap kata anwar..dulu penyokong2 anwar mesti ada gaya anwar dari perckpan mahupun cara salam..kini semua sudah berlalu..terima kasih kpd umno sb penjarakan anwar sb anak muda sudah lari dari imej anwar..tan... lagi »

An overview on Islamic banking & finance: Recent development & future direction (22 May 2003)

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - Sejam yang lalu
My lecture slides on Islamic banking & finance in 2003...15 years ago. I was the Director of Training & Professional Development at IBFIM (Islamic Banking & Finance Institute Malaysia). My first international lecture on Islamic banking & finance was in 1992...26 years ago when I was an officer at Bank Islam Malaysia Berhad.

Carta Kedudukan Peserta Konsert Ketujuh Big Stage 2018

Iluminasi | Semua Artikel - 2 jam yang lalu
Perjuangan Ariff Bahran terhenti setakat minggu ketujuh konsert Big Stage apabila diumumkan tersingkir, sekali menggagalkan percubaannya untuk menempatkan diri di peringkat akhir yang akan berlangsung... lagi »

SATU CADANGAN

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 2 jam yang lalu
SATU CADANGAN Gabung Harakah Utusan lagi banyak menimbun hutang der. Baik tukar Editorial Board sebab kebodohan mereka punca edaran merosot. Ganti dengan ex Editor Playboy atau ex Editor Mangga. Dalam seminggu jualan gerenti naik 5 juta. Siap ulang cetak 4 kali lagi. Nama Utusexy dan Serakah paling top akhbar Melayu masa depan. on *UTUHHARUBIRU* Publish | Delete | Spam Anonymous on 9/17/18 -----------------

TAK BACA

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 4 jam yang lalu
TAK BACA Dah 10 tahun tak baca utusan... Apa saiz suakabar ni aku lupa... Nasi lemak pun jarang dah aku nengok pakai... Meke pakai ketas cuklat... Agaknya takut kali tak laku nasi eh. ..akkakakakaka. .. Dah tak kena bayar. . Duk dalam kelas le.. Membaca.... Kakakakkakakka on *KE DALAM TONG SAMPAH SEJARAH* Publish | Delete | Spam DIDI KOTA BELUD on 9/16/18 ----------------------

Himpunan bantah SST tanpa permit akan disiasat polis

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 4 jam yang lalu
Kumara Sabapatty [image: xMGF17092018_HIMPUNAN-ANTI-SST_03-681x454]*Antara peserta memegang plakad ketika Himpunan Anti Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) di hadapan Kompleks Pertama, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. foto FAREEZ FADZIL* KUALA LUMPUR – Himpunan membantah Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) tidak mempunyai permit penganjuran di hadapan pusat membeli belah Kompleks Pertama di ibu negara hari ini. Ketua Polis Daerah Dang Wangi Asisten Komisioner Shaharudin Abdullah berkata, penganjuran Himpunan bantah SST itu akan disiasat polis kerana berhimpun tanpa mendapa... lagi »

Anwar Ibrahim saran singkirkan pemimpin khianat

Pejuang Perubahan pada AGEN PERUBAHAN ® - 5 jam yang lalu
[image: Anwar saran singkir pemimpin khianat] *i**klan penaja : PUSAT JUALAN TONE EXCEL www.tonenilai3.com* KUALA LUMPUR - Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan anggota parti agar memilih pemimpin yang setia meneruskan perjuangan parti dalam pemilihan PKR kali ini bukan pemimpin yang mempunyai agenda untuk kepentingan sendiri. Anwar berkata ahli PKR perlu menyedari parti itu dibentuk kerana agenda reformasi dan membela rakyat. Anwar seterusnya mempersoalkan tindakan pihak-pihak tertentu dalam PKR yang mempertikaikan keputusannya untuk bertanding dalam Pilihan Raya Kec... lagi »

Muktamar PAS: Yang lebih, yang kurang dan yang kekal

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 5 jam yang lalu
Al-Abror Mohd Yusuf PULASAN | Jika kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mencadangkan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan parlimen hari ini, ada satu perkara yang sangat pasti. PAS akan bersiap sedia sepenuhnya untuk menjadi kerajaan Malaysia. Ada petanda yang agak banyak menunjukkan parti itu terus mendapat kepercayaan daripada orang ramai di sebalik keputusan pilihan raya umum (PRU) ke-14 lalu. Lihat saja bagaimana PAS berjaya menarik berahi Umno untuk bersama-sama menghadiri majlis-majlis yang diadakan di Kuala Terengganu sejak 14 Sept lalu. Pada hari perasmia... lagi »

Semua Pelajar Ini Masih Hidup Untuk Menghadiri Alumni Selepas 6 Dekad (1958)

Iluminasi | Semua Artikel - 5 jam yang lalu
Sekumpulan bekas pelajar dari sebuah pekan kecil di Iowa telah berjaya melepasi satu kemungkinan yang dianggap sangat jarang berlaku iaitu kesemua mereka masih hidup untuk menghadiri perjumpaan sekola... lagi »

Laporan: Tandatangan 'surat bukti derma' Najib bukan milik putera Arab

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 5 jam yang lalu
MALAYSIAKINI Surat yang bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak rujuk sebagai "bukti" bahawa berbilion wang yang didepositkan ke dalam akaunnya adalah "derma" bukan ditandatangani oleh nama putera Arab yang tertera, lapor *The Edge Weekly* hari ini. Meskipun surat itu ditandatangani oleh Saud Abdulaziz Al-Saud, laporan itu mendakwa dokumen berkenaan sebenarnya disediakan dan ditandatangani oleh individu bernama Mohammad Abdullah Al Koman. Mohammad Abdullah mendakwa dia adalah wakil kepada Putera Saud Abdul Azizi Majid Al Saud. "Mohammad Abdullah memberitahu penyiasat b... lagi »

Umno mesti tentang pertabalan politik di PD, kata KJ

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 5 jam yang lalu
MALAYSIAKINI Bekas ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata Umno atau BN mesti meletakkan calon pada pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson nanti. Kata Khairy kerusi parlimen di Negeri Sembilan itu memang sukar untuk dimenangi namun cabaran perlu diberikan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim. Alasannya, supaya Anwar tidak "ditabalkan" untuk menjadi perdana menteri kelapan Malaysia. "Pertabalan adalah untuk raja-raja. Dan Anwar bukan (raja)," ciapnya di Twitter hari ini. Khairy berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri Besar Negeri Sembilan Aminuddin Harun... lagi »

MIC didakwa rasuah Tok Batin, kerusi Parlimen Cameron Highlands goyah

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 5 jam yang lalu
Roketkini.com Kerusi Parlimen Cameron Highlands yang menyaksikan kemenangan Ketua Pemuda MIC, Datuk C. Sivarraajh dengan majoriti tipis 597 undi menewaskan calon Pakatan Harapan M. Manogaran pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) kembali panas dengan pendedahan terkini wujudnya rasuah pilihanraya. Pendedahan itu dinyatakan dalam Mahkamah Pilihan Raya sejak minggu lalu oleh beberapa saksi terdiri dari Tok Batin yang mendakwa diberi ‘duit rokok’ sebagai rasuah daripada pimpinan Barisan Nasional Pahang. Perbicaraan ini dimulakan susulan tindakan Manogaran memfailkan petisyen pilihan ... lagi »

MARI BELAJAR ENTOT

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 5 jam yang lalu
MARI BELAJAR ENTOT Lebai-lebai dahulu cakap kalau main belakang digelar - motorbot injin sangkut - kalau main cipap berlaga cipap digelar - main tampok labu....kalau dia taram apa lobang pun termasuk lobang telinga, itu dipanggil gila babi agaknya. on *LUCAH GRADE A* Publish | Delete | Spam tampok manggis on 9/17/18 ---------------------

FELCRA tarik balik saman terhadap Roketkini, wakil rakyat DAP

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 5 jam yang lalu
*Roketkini.com* FELCRA Berhad menarik balik saman fitnah terhadap Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Steven Sim Chee Keong dan editor RoketKini.com berhubung penerbitan sebuah artikel mengenai urus niaga haram dalam penjualan minyak sawit selepas mendapat persetujuan kedua-dua belah pihak. Bernama memetik Peguam Muhammad Salihin Muhammad Shukri yang mewakili FELCRA sebagai berkata saman itu ditarik balik tanpa kebebasan memfailkan semula saman tersebut dan tanpa kos. Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas pengurusan lanjut kes berkenaan di dalam kamar Pesuruhjaya Keha... lagi »

DAP bentuk jawatankuasa khas bantu kemenangan Anwar di PD

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 5 jam yang lalu
Roketkini.com DAP Negeri Sembilan akan membentuk jawatankuasa khas bagi membantu kemenangan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang akan bertanding mewakili Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson, lapor Sinar Harian. Pengerusinya, Anthony Loke Siew Fook berkata, keputusan Anwar untuk bertanding di kawasan itu adalah langkah tepat sebagai persediaan sebelum beliau dilantik menjadi Perdana Menteri kelapan. Menurutnya lagi, DUN Lukut dalam kawasan Parlimen Port Dickson yang diwakili DAP mewajarkan lagi sokongan padu parti kepada Anwar. “Kepimpinan DAP neger... lagi »

Siasat dalang seleweng RM800j projek Lebuh Raya Pan Borneo – DAP Sabah

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 5 jam yang lalu
Roketkini.com Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) digesa menyiasat kehilangan dana kira-kira RM800 juta bagi Projek Lebuh Raya Pan Borneo, bahagian Sabah seperti dilaporkan media tempatan minggu lalu. Gesaan ini dibuat oleh Ahli Parlimen Kota Kinabalu, Chan Foong Hin dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Luyang Ginger Phoong Jin Zhe menerusi laporan yang diserahkan kepada SPRM bertarikh 5 September lalu. Menurut laporan kepada SPRM itu, mereka berkata siasatan harus dijalankan supaya pihak yang bertanggungjawab dikenakan tindakan. “Merujuk kepada artikel di muka hadapa... lagi »

Gobind: Telco perlu kemuka cadangan pakej baru jalur lebar akhir bulan ini

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 5 jam yang lalu
Bernama *Gobind berkata selepas cadangan pakej baru yang dikemukakan **kepada SKMM dilaksanakan, harga jalur lebar turun dan **kelajuan meningkat hujung tahun.*KUALA LUMPUR: Syarikat telekomunikasi diberi tempoh sehingga 30 Sept ini untuk mengemukakan cadangan pakej baru jalur lebar kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo. “Saya berharap selepas cadangan pakej baru dikemukakan kepada SKMM, kita boleh laksanakan dan selepas itu lihat harga jalur lebar turun dan kelajuannya meningkat menjelang hujung tahun... lagi »

Penyelaras pemilihan PKR Kedah diganti

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 5 jam yang lalu
Melissa Darlyne Chow *Pengerusi jawatankuasa pemilihan pusat PKR Rashid Din berkata, **urusan pemilihan di Kedah perlu diteruskan. (Gambar Bernama)*PETALING JAYA: PKR akan mencari pengganti kepada penyalaras pemilihannya bagi negeri Kedah selepas beliau ditahan bersama seorang lain di Alor Setar atas dakwaan politik wang. Pengerusi jawatankuasa pemilihan pusat Rashid Din berkata, urusan pemilihan di Kedah perlu diteruskan. “Kita akan gantikan beliau dengan orang lain. Kita akan cari orang baru dalam 2 atau 3 hari. “(Kita perlu ambil langkah ini) kerana pemilihan parti semakin ham... lagi »

Royalti: Petronas rugi jika beri 20%, kata Dr Mahathir

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 6 jam yang lalu
*Dr Mahathir berkata, bayaran tunai 5% kepada negeri pengeluar minyak perlu dikaji**semula. (Gambar Bernama)* Tracy Patrick KOTA KINABALU: Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad terus berdolak-dalik berhubung isu royalti kepada negeri pengeluar minyak dengan menegaskan penunaian janji manifesto Pakatan Harapan (PH) akan memberi kesan buruk kepada Petronas. Dr Mahathir memberitahu pemberita hari ini kerajaan pusat bimbang janji itu hanya akan meningkatkan kos operasi Petronas menyebabkan syarikat itu kehabisan wang. Manifesto PH berjanji menambah bayaran royalti kepada negeri p... lagi »

Dr M: Sabah boleh capai pembangunan pesat

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 6 jam yang lalu
*Dr Mahathir mengesyorkan Sabah mewujudkan industri automotif **bagi membolehkan pengeluar kereta memasang produk mereka **di negeri itu. (Gambar Bernama)* Bernama KOTA KINABALU: Sabah berkeupayaan membangun lebih pesat lagi selepas mencatatkan banyak kemajuan sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini. Katanya beliau kagum dengan landskap Sabah selepas tiba di ibu negeri ini semalam untuk menghadiri sambutan Hari Malaysia malam tadi dan percaya negeri ini mempunyai potensi tinggi untuk menjadi negeri maju. “Saya sudah lama tida... lagi »

BABU

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 6 jam yang lalu
BABU Maksuk Tuang gurung Sahibul Hikayat ..jika babi Entot lembu kita dapat BABU .. babu ni boleh di makang ..kang ..kang ..kang. on *PUNT EDDY WANG* Remove content | Delete | Spam panglimo potaseh on 9/17/18 ------------

SEKETUL

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 6 jam yang lalu
SEKETUL Haji eddy wang.... Dulu hj kata letak seketul daging babi dalam sekawah kari lembu maka haramlah hukumnya, tak boleh nak makan. Tapi sejak hj pergi ziarah sungai kandis tempoh hari, kenapa hj belasah je kari lembu yang ada tiga ketul daging babi! Adakah kerana babi itu telah disembelih lalu dagingnya yang tiga ketul itu menjadi halal??? Sekarang semua anak buah hj sendiri pun komfius tengok hj melahap campuran kari lempu dengan tiga ketul daging babi tu. Haji sembelih sendiri ke? on *SEKETUL DAGING BABI* Publish | Delete | Spam Anonymous on 9/16/18 -----------------... lagi »

Rupanya Bukan Putera Arab Saudi Yang Tandatangan Wang Berbilion Najib

Din pada Addin - 6 jam yang lalu
*Rupanya Bukan Putera Arab Saudi Yang Tandatangan Wang Berbilion Najib*. Surat yang bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak rujuk sebagai "bukti" bahawa berbilion wang yang didepositkan ke dalam akaunnya adalah "derma" bukan ditandatangani oleh nama putera Arab yang tertera, lapor The Edge Weekly hari ini. Meskipun surat itu ditandatangani oleh Saud Abdulaziz Al-Saud, laporan itu mendakwa dokumen berkenaan sebenarnya disediakan dan ditandatangani oleh individu bernama Mohammad Abdullah Al Koman. *Rupanya Bukan Putera Arab Saudi Yang Tandatangan Wang Berbilion Najib*. Mohammad ... lagi »

8 Tempat yang Dipercayai Terkena Sumpahan

Iluminasi | Semua Artikel - 7 jam yang lalu
Sesetengah tempat bersejarah di dunia ini bukan sahaja memiliki pemandangan yang indah, namun ada di antaranya yang menyimpan legenda mengenai sumpahan. Tempat-tempat yang terkena sumpahan ini selalun... lagi »

RASAKAN NIKMATNYA

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 7 jam yang lalu
DULU TOLAK GULAI BABI Hadi gembira, Umno kini dalam kawalan PAS ABDUL Hadi Awang dilihat begitu gembira di kongres PAS yang berakhir semalam. Ia terbukti dalam jenaka dibuatnya pada majlis itu, yang mengatakan musuh lamanya Dr Mahathir Mohamad sebagai lelaki lebih “matang”, dan menyamakan pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson sebagai “latihan tentera laut bersama Umno”. SIKALANG LU ENJOI HIRUP BAK KU TEH RASAKAN NIKMAT ---------------------

DASAI TEPIS ANAK MUDA

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 8 jam yang lalu
WOIT DASAI TEPIS ANAK MUDA KAH KAH KAH LU TAK TAU CERITA KAH KAH KAH Anwar tepis pandangan sinis anak muda PUTRAJAYA – Anwar Ibrahim hari ini menolak pandangan sinis segelintir golongan muda bahawa beliau sudah tua dan tidak lagi relevan untuk memimpin. Anwar yang baru-baru ini menang tanpa bertanding sebagai Presiden PKR dan juga Ketua Umum Pakatan Harapan berkata, pengalaman dipenjarakan selama 11 tahun menjadikan beliau seorang yang cukup memahami masalah rakyat khususnya derita golongan bawahan apabila menjadi pemimpin nanti. BETUL BETUL LU ORANG TAK TAU CERITA ... lagi »

Senarai Bayaran “Perkhidmatan Solat Hajat” Tular

Eleh II pada EkEleh! - 8 jam yang lalu
Tular di media sosial satu lampiran “perkhidmatan solat hajat” beserta bayaran yang dikenakan. Malah kertas iklan itu diletakkan dalam peti-peti surat penduduk setempat. “Saya terkejut apabila mendapati risalah iklan seperti ini berada dalam peti surat rumah saya. Pada saya perkara ini tidak sepatutnya terjadi kerana individu berkenaan meletakkan jumlah derma secara spesifik ke atas sesuatu […] The post Senarai Bayaran “Perkhidmatan Solat Hajat” Tular appeared first on EkEleh!.

PENGARUH LGBT

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 8 jam yang lalu
WOIT SEMUA SEKSUAL SEMUA LGBT APA SUDAH JADI PH tak jamin Islam, kita terpaksa 'back off' KUALA NERUS - Gerakan perubahan diambil Pas bersama mana-mana rakan ganding menetapkan Islam sentiasa diutamakan. Malah parti dipimpin Tuan Haji Abdul Hadi Awang ini tidak menoleh ke belakang lagi apabila rakan gandingnya yang dulu tidak dapat menjamin Islam di hadapan. Ketua Penerangan Pas Pusat, Tuan Haji Nasrudin Hasan berkata kebersamaan itu pada awalnya memang untuk menggerakkan jentera perubahan namun mereka terpaksa berundur. BACK OFF MENOLEH KE BELAKANG SEMUA INI CAKAP NY... lagi »

Ada kemungkinan Azmin ALi akan lompat parti?

PBO™ pada Menconteng Untuk Perubahan™ - 8 jam yang lalu
Jika Azmin Ali kalah dalam pemilihan Timbalan Presiden PKR tidak lama lagi, aku berpendapat tidak mustahil dia akan keluar parti dan masuk salah satu parti yang sedia ada. Dalam satu video yang aku tonton, ketika soal jawab antara pemimpin UMNO dengan Najib, mereka ada mengulas kemungkinan besar kerusi utama untuk Azmin akan diberi BERSATU. Malangnya aku gagal jumpa balik video tu di dalam

CIUM TANGAN BAGINDO

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 9 jam yang lalu
CIUM TANGAN BAGINDO TT tabal je kemahkotean Sultan Melaka .. Gwa akan terus nyembah bagindo ..cium tangan bagindo ..akhir sembah dgn jalan gostan. Sultan Melaka ini paling berjiwa rakyat ..istana nye rumah teres lot tengah di Gombak ..mandu iswara 1.3 ..permaisuri bagindo ..melayu deli jati ..mungkin saiz badannye agak mewah mcm saiz bini Najib dan KJ. on* SEMUA SEMBAH SULTAN MELAKA* Publish | Delete | Spam panglimo potaseh on 9/16/18 ----------------

APA LAGI REKAAN CERITA DONGENG NAJIB SELEPAS INI?

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 9 jam yang lalu
Beberapa hari lalu Najib Razak dengan bangganya mendedahkan sepucuk surat yang kononnya ditulis oleh seorang putera Diraja Arab Saudi kepadanya berhubung pemberian derma kontroversi sebanyak RM2.6 bilion melalui laman Facebooknya. Putera Diraja Arab Saudi yang didakwa menandatangani surat berkenaan ialah Putera Saud Abdul Aziz A-Saud. Namun demikian, surat yang bekas Perdana Menteri rujuk sebagai "bukti" bahawa berbilion wang yang didepositkan ke dalam akaunnya adalah "derma" bukan ditandatangani oleh nama putera Diraja Arab yang berkenaan, lapor The Edge Weekly hari ini. M... lagi »

UTUHHARUBIRU

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 9 jam yang lalu
UTUHARUBIRU TT, masalah Utusan Meloya ni mudah jer. Aku ada formula utk selesaikan. UMNO dan PAS dah mula cium2 dan peluk, aku cadangkan Utusan dan Harakah pun bergabung laa.. ko bayangkan ahi UMNO ada 3 juta dan ahli PAS ada hampir 2 juta orang. Perghh!! meletop meletop la sale diorang. Dicadangkan juga guna nama UTUSAN HARAKIRI, UTUKAH, UTUHARUBIRU, U-TONGSAMPAH atau apa2 la yg sesuai dan melambangkan gabungan melayu dan islam. Simple jerkan? Bijak tak aku? on *KE DALAM TONG SAMPAH SEJARAH* Publish | Delete | Spam Anonymous on 9/16/18 -----------------

DEEPAK BUKAN DI FUCK

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 10 jam yang lalu
DEEPAK BUKAN DI FUCK TT deepak ni bijak, kan? sebelum najib kena sumbat masuk penjara, dia sudah cari jalan utk lepaskan diri. Org cakap deepak ada skandal dgn kak mah! betul ke? harap2 tak betul laa.. ada ke org yg nak main cipap lohe? wallahualam. ni mesti fitnah, kan? tak baik tauu. on *SEMUA LINGKUP MINGKUP* Publish | Delete | Spam Anonymous on 9/16/18 ------------

LUCAH GRADE A

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 10 jam yang lalu
LUCAH GRADE A semua yang berkote akan kongkek pakai kote.. cuma kadang kadang lobangnya berlainan.. ada suka depan ada suka belakang ada suka atas ada suka bawah.. ada yang tak memilih ..asal lobang dia bantai.. tak yah konfius ini manusia normal yang konfius..yang kote berlaga kote .. cipap berlaga karipap.. kah kah kah.. tt hang suka depan ke belakang? on *SEMUA SAMA* Publish | Delete | Spam Anonymous on 9/16/18 -----------------

Lagenda Pistol Air

Libang Libu pada Libang Libu - 10 jam yang lalu
Dol, pistol air di atas ialah mainan utk budak2. Memang legend pistol jenis ni dulu. Murah & tahan lama. Pala bana hapa kalau pistol air tak tahan lama, kan? Kahkahkah! Kahkahkah! Yg di bawah ni lain macam sikit. Ini mainan orang tua. Kahkahkah! Kahkahkah! Kalau nak tgk bala tenteranya, sila rujuk posting sebelum ini. Kahkahkah! Kahkahkah!

MAKAN BELULUK

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 11 jam yang lalu
MAKAN BELULUK Mak aku kata - Dengar cakap Enggang, makan buah berlulok...! Dengar cakap Orang,terjun masuk Lubuk..! - Aku pangkah PKR bukan sebab percaya pada Mahathir atau Anwar...tapi tak percaya pada Najib...!tu saja... mungkin lain kali aku pangkah DAP bila dah tak percaya pada Melayu..! on * ADA KAUTIM* Publish | Delete | Spam Whiteeagle Brando on 9/17/18 ---------------

Ahli PKR pasti sudah tahu siapa pemimpin PKR 'ngok ngek ngok ngek' dan tidak setia yang dimaksudkan oleh Anwar

kerengga pada KERENGGA - 11 jam yang lalu
'Saya tanding di PD, ada pemimpin PKR 'ngok ngek ngok ngek' Bernama Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan anggota parti agar memilih pemimpin yang setia meneruskan perjuangan parti dalam pemilihan PKR kali ini dan bukan pemimpin yang mempunyai agenda untuk kepentingan sendiri. Anwar berkata anggota PKR perlu menyedari parti itu dibentuk kerana agenda reformasi dan

Perghhh!!! Pelajar sedang makan malam terkejut TV di kantin kolej tayang porno melampau

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - 11 jam yang lalu
?w=620&h=413&crop=1&/ -foto SCMP PELAJAR-pelajar yang sedang makan di kantin sebuah kolej di China terkejut apabila tiba-tiba disiarkan dengan aksi pornografi melampau di skrin televisyen. Video itu dipaparkan selama kira-kira tiga minit ketika lebih daripada 30 pelajar sedang makan malam, dalam kejadian pada Isnin, sebelum kakitangan menyedari perkara itu dan mematikan tayangan di

Makkah at night

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 11 jam yang lalu

ISYARAT ANWAR; PILIH PEMIMPIN YANG SETIA KEPADA PARTI,BUANG PENGKHIANAT

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 12 jam yang lalu
Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim , hari ini berkata ahli parti harus memilih pemimpin yang setia kepadaparti dan bukan pengkhianat.Beliau memberi peringatan kepada ahli kerana penubuhan parti PKR adalah untuk memberi khidmat kepada rakyat. "Apabila saya mengumumkan untuk bertanding di PD, semua Presiden komponan PH memberi sokongan malah menyiapkan jentera masing masing. malah Tun Mahathir sendiri menyokong, Sdr Lim Guan Eng mengarahkan jentera DAP, Dan Mat Sabu juga mengarahkan AMANAH membantu, dan yang peliknya ada pimpinan PKR ngok,ngek,ngok ,ngek pasai apa? jelas be... lagi »

BELUM SAMPAI MASA ,SAYA HANYA MAHU MEMBANTU TUN MELANCARKAN PENTADBIRAN KERAJAAN PH

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 12 jam yang lalu
Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, beliau tidak mahu menggantikan isterinya sebagai timbalan perdana menteri, susulan pilihannya bertanding di Port Dickson untuk kembali ke Parlimen ketika timbul dakwaan nepotisme terhadap ahli keluarganya. Presiden PKR itu berkata, beliau tidak memilih kerusi Parlimen Pandan yang disandang isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail kerana beliau ialah timbalan perdana menteri. “Siapa yang akan jadi timbalan perdana menteri? Jika saya menang, saya tidak mahu jadi timbalan perdana menteri. Saya sudah beritahu Tun Dr Mahathir Mohamad. “Saya akan tu... lagi »

PENJARA INSTITUSI MENDIDIK DIRI

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 12 jam yang lalu
Anwar Ibrahim menolak pandangan sinis segelintir golongan muda yang beliau sudah tua dan tidak lagi relevan untuk memimpin. “Ada pandangan sinis yang mengatakan saya sudah tua dan tidak lagi relevan (untuk kembali ke dalam kerajaan),” katanya berucap dalam Majlis Makan Malam Pidato Malaysia Baru: Mengisi Harapan Rakyat, di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya malam semalam. Anwar menjelaskan semasa di penjara, beliau banyak bergaul dengan golongan bawahan yang hampir 90% ialah penghuni penjara dan warga asing.“Saya pernah menyaksikan anak muda yang dipenjarakan kerana hanya menc... lagi »

T-E-A-M

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 12 jam yang lalu

S-E-R-V-I-C-E

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 12 jam yang lalu

KERJASAMA PAS-UMNO: 100 FAKTA KUASA MELAYU-ISLAM

taipingmali pada Taipingmali - 13 jam yang lalu
1. Kerjasama strategik PAS-UMNO bakal mengalahkan Pakatan Harapan dalam Pilihan Raya Umum ke-15 kelak kerana hanya perubahan sekitar 11 peratus undi Melayu diperlukan PAS dan UMNO untuk menguasai majoriti di Parlimen (kajian kuantitatif Ilham Centre). 2. Undi UMNO dalam PRU-14 lalu ialah 2.5 juta. 3. Undi PAS dalam PRU-14 lalu ialah 2.04 juta. 4. Usaha Pakatan mengubah sistem pilihan raya daripada 'First Past the Post' kepada 'Proportionate Representative' dalam PRU-15 juga akan memberi kelebihan besar kepada gabungan UMNO-PAS berdasarkan pola undi popular dalam PRU-14 lalu. 5... lagi »

MENGAPA "MINAH" INI MELENTING APABILA ANWAR DIUMUM OLEH PARTI UNTUK BERTANDING DI PORT DICKSON?

WFAUZDIN NS pada Blogger - 18 jam yang lalu
Saya sempat ikuti Sidang Media di Ibu Pejabat Parti Keadilan, Tropicana, tengahari tadi. Saya secara kebetulan berada di Ibu Pejabat atas urusan Cabang untuk persiapan pemilihan parti pada Okt nanti. Apabila diberitahu akan diadakan Sidang Media berkenaan pengosongan Kerusi Parlimen bagi memberi laluan kepada Anwar berada di Parlimen, saya pun menunggu Sidang Media tersebut. Apa yang mahu saya pastikan bukan sahaja teka teki di mana Anwar akan bertanding, tetapi yang lebih penting adakah benar dakwaan bahawa strategi meletakkan Anwar ke Parlimen itu adalah strategi 'rahsia' Sdr Ra... lagi »

La Tahzan...Don't be sad!

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 20 jam yang lalu

Politik matang dan sejatera,awat dengan UMNO saja...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 20 jam yang lalu
[image: Image may contain: one or more people and hat] *Mukhtar Pas ke 64 yang berlangsung di Terengganu berakhir petang ini. Presiden Pas Abdul Hadi Awang telah menggulung perbahasan sekaligus menutup muktamar tahunan berkenaan.* *Saya mengikut sebahagian besar ucapan penggulungan Hadi yang memang dinanti menerusi siaran langsung streaming yang tersekat-sekat. Tentu butir bicaranya yang ditunggu dalam penggulungan itu berhubung isu kerjasama Pas dengan Umno.* *Muktamar itu telah membentang usul kerjasama Pas dengan Umno yang meminta ia dimuktamadkan oleh Majlis Syura Ulama (MSU) d... lagi »

PEMILIHAN DITANGGUH, PELUANG BERSATU KUKUHKAN LAGI PARTI

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 22 jam yang lalu
Barangkali ramai yang sudah sedia maklum bahawa pemilihan dalam Bersatu yang sepatutnya diadakan hujung tahun ini telah dianjak kepada tahun depan. Bermakna pada hujung tahun ini hanya akan dilangsungkan mesyuarat biasa saja tanpa ada sebarang pemilihan pucuk pimpinan di peringkat cawangan, bahagian dan pusat. Penangguhan itu juga menyebabkan ramai pemimpin Bersatu yang sebelum ini didapati sibuk memperkatakan tentang pemilihan tidak lagi kedengaran berbuat demikian. Tidak ada lagi kedengaran siapa nak jadi Naib Presiden, siapa mahu bertanding MPT dan siapa yang bakal dinaik... lagi »

Warkah Naib Presiden UMNO (Dato' Mohamed Khaled Nordin.) untuk Tan Sri Muhyiddin Yassin

taipingmali pada Taipingmali - 22 jam yang lalu
16 September 2018 Saya doakan Tan Sri senantiasa dalam keadaan baik. Semoga Allah SWT memberikan keafiatan dan kesihatan, agar Tan Sri dapat segera kembali bertugas untuk bangsa dan tanahair. Sebelum saya teruskan, suka saya untuk memetik hikmah Imam Al-Ghazali, daripada karyanya yang bertajuk al-Arba'in fi Usul al-Din. Beliau telah menyenaraikan 10 sifat mahmudah (baik) dan 10 sifat mazmumah (tidak baik) yang selalu ada pada manusia. Antara sifat-sifat mazmumah tersebut adalah sifat bangga diri, iaitu menyangkakan diri lebih sempurna dan diri orang lain tidak berupaya melakukan ... lagi »

PENCERAHYAN

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 23 jam yang lalu
Nam Ron, jangan putus asa, kata Isham Rais PENGARAH filem One Two Jaga tidak sepatutnya putus asa kalau filem yang mengupas isu rasuah dalam pasukan polis dan memaparkan sisi lain Malaysia, yang sedang ditayangkan di pawagam sekarang, tidak mendapat sambutan dalam kalangan masyarakat, kata Hishamuddin Rais. Aktivis politik yang pernah mengarahkan filem itu berkata, kejayaan sesebuah filem adalah subjektif dan tidak semestinya diukur dari hasil jualan tiket pecah panggung semata-mata. “Filem ini kalau kita lihat ada dibuat untuk anak muda, kelas buruh dan kelas bawah. Jadi sebua... lagi »

Zuraida selar Rafizi tak matang berpolitik

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
Shawaliah Hadir [image: xMGF11062018_ZURAIDAH-RASMI-KEMPEN-KEBAKARAN12-681x454]*Zuraida Kamaruddin bercakap kepada media selepas Majlis Perasmian Kempen Keselamatan Kebakaran sempena Sambutan Hari Raya Aidilfitri di Mytown Cheras, Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL* KUALA LUMPUR – Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin menyifatkan Rafizi Ramli mengamalkan politik tidak matang dengan menggunakan strategi menyerang menjelang pemilihan parti. Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai dakwaan calon Timbalan Presiden itu bahawa Zuraida dan seterunya, Datuk Seri Mohamed Azmin ... lagi »

Pemuda Pas tuntut lebih ramai calon muda bertanding PRU15

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
Mohd Zaini Samsu Hadi [image: Akram Akrimin Taib Azzamuden]*Akram Akrimin Taib Azzamuden* KUALA LUMPUR – Pemuda Pas menuntut pimpinan parti itu meletakkan lebih ramai calon muda untuk diletakkan bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-15 akan datang. Wakil Dewan Pemuda Pas Malaysia, Akram Akrimin Taib Azzamuden berkata, Pas tidak menunaikan janji pada PRU lali apabila tidak meletakan 45 peratus kerusi kepada calon muda seperti yang dijanjikan pada Muktamar ke-63 pada tahun lepas. “Memandangkan 47 peratus pengundi pada PRU lalu ialah golongan muda, dan sekiranya umur pengundi diturunkan... lagi »

Tolak UEC, pertahan bahasa Melayu

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
Wartawan MalaysiaGazette [image: xmuktamar-681x385]*Suanasa Muktamar Pas yang sedang berlagsung di Kuala Terengganu* KUALA TERENGGANU – Kerajaan Pusat digesa tidak mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) dalam syarat kemasukan ke universiti-universiti awam dan sektor awam. Usul tersebut dicadangkan oleh Ulama Pas dalam Muktamar kali ke-64 di sini. Katanya, kedudukan bahasa Melayu perlu dipertahankan sebagai bahasa rasmi. “Kami menjemput para pendidik, ahli bahasa, aktivis kebudayaan dan pertubuhan bukan kerajaan untuk bersatu dalam perkara ini dan membantah cadangan untuk meng... lagi »

Telco diberi tempoh akhir September kemuka pakej baharu jalur lebar

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
Norlaile Abd Rahman [image: Gobind Singh Deo]*Gobind Singh Deo * KUALA LUMPUR- Semua syarikat telekomunikasi di negara ini diarahkan untuk mengemukakan cadangan pakej baharu kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) selewat-lewatnya 30 September ini. Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo berkata, walaupun ada permohonan yang mahu tempoh tersebut dilanjutkan sekali lagi, kerajaan bertegas untuk tidak menunaikannya. “Semua telco perlu kemukakan cadangan pakej baharu ke SKMM sebelum 31 Ogos. Permohonan untuk lanjutan masa (selama) dua tahun kita (kerajaan) tolak... lagi »

PAS pertahan seragam ala tentera Jabatan Amal

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
Faiz Zainudin KUALA NERUS: PAS mempertahankan pakaian seragam anggota Jabatan Amalnya yang menyerupai Angkatan Tentera Malaysia (ATM), susulan bantahan Persatuan Patriot Kebangsaan (Patriot). Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan menyifatkan kumpulan veteran tentera itu ketandusan isu dengan menyasarkan pakaian seragam Jabatan Amal. “Pada umumnya, pakaian No 1 adalah normal, itu biasa sahaja. Kita lihat kenapa Patriot ini tidak membantah penjualan pakaian tentera, polis di kedai-kedai biasa? Kenapa tidak desak kerajaan kawal perkara itu, di belakang pejabat PAS itu semua p... lagi »

Anwar: PKR akan pecat 2 ahli, jika terbukti rasuah

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
Nur Syamila Kamarul Arefin *Anwar Ibrahim berkata, tiada simpati untuk ahli PKR yang terbabit **dalam politik wang.*KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim berjanji akan memecat 2 ahli PKR yang ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), jika terbukti mereka terbabit dalam politik wang pada pemilihan parti di Kedah. “Saya akan kemukakan usul untuk memecat mereka sebagai ahli PKR. “Itu adalah pandangan tegas kerajaan Pakatan Harapan untuk 2 lelaki ini, jika terbukti mereka bersalah,” katanya dalam Dialog Anak Muda bersamanya di sini, hari ini. SPRM menahan 2 lelaki berusia... lagi »

SABOTAJ

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - Sehari yang lalu
INI BERITA PALSU NAK BURUKKAN NAMA ANWAR SPRM reman 2 AJK sektretariat pemilihan PKR ALOR SETAR: Mahkamah Majistret di sini hari ini mengeluarkan perintah reman 6 hari terhadap 2 anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR) bagi membantu siasatan kes berkaitan rasuah sebanyak RM20,000. Perintah itu dikeluarkan Majistret Mohd Hadi Hakimi Harun di sini hari ini dan kes disiasat mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009. Kedua-dua lelaki berumur 46 dan 48 tahun itu ditahan SPRM secara berasingan masing-masing di Plaza Tol PLUS Pendang pada 3.25 peta... lagi »

PH tidak akan terima UMNO – Dr Mahathir

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
THE MALAYSIAN TIMES *PETALING JAYA:* Pakatan Harapan (PH) tidak akan menerima UMNO sebagai sebuah parti dalam gabungan PH, kata Tun Dr Mahathir Mohamad. Perdana Menteri, bagaimanapun berkata anggota UMNO boleh menyertai mana-mana parti komponen PH jika mereka bertindak keluar daripada UMNO terlebih dahulu. “Jika mereka (UMNO) mahu bekerjasama dengan PKR, kita tidak akan menerima mereka dalam Pakatan Harapan (sebagai parti komponen). “Tetapi jika mereka secara individu menyertainya sebagai anggota PKR, Bersatu, DAP, atau apa sahaja (parti dalam PH), maka kita boleh terima mereka ... lagi »

Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz dan Datuk Seri Dr Shahidan Kassim boleh berkempen untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
*Wartawan Watan-Online* Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz dan Datuk Seri Dr Shahidan Kassim boleh berkempen untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson yang bakal diadakan. Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata tiada keperluan untuk parti itu mengambil tindakan terhadap dua ahli Parlimennya itu yang akan berkempen untuk PKR. Sebaliknya menyifatkan sokongan mereka kepada Presiden PKR itu bersifat peribadi dan tidak mewakili UMNO serta Barisan Nasional (BN). “Apa perlunya (tindakan tatatertib)? Saya tidak nampak ada permasalahan dan sa... lagi »

Dr Mahathir tidak mungkir janji Anwar penggantinya

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
THE MALAYSIAN TIMES *PETALING JAYA*: Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak akan mungkir atas janjinya bahawa Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menjadi penggantinya seperti mana yang telah dipersetujui sebelum ini oleh Pakatan Harapan. “(Mengenai isu) pengganti, kita sudah bersetuju bahawa ia mestilah Anwar, saya tidak mungkir janji saya, tetapi apabila …. tentu sekali ianya belum pasti, saya sedar bahawa saya sangat tua, umur saya 93 tahun dan dalam masa dua tahun saya akan berusia 95 tahun,” katanya. Dr Mahathir berkata demikian ketika menjawab soalan berkaita... lagi »

Perwakilan usul PAS tubuh jabatan hal ehwal bukan Islam

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
Hariz Mohd MUKTAMAR | PAS patut menubuhkan jabatan hal ehwal bukan Islam dalam parti itu supaya dapat mengukuhkan usahanya mendapatkan sokongan kumpulan sasaran berkenaan. Wakil Kelantan ke Muktamar PAS ke-64, Hassan Mohamood berkata PAS perlu menaik taraf Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) supaya bukan Islam akan dapat lebih memahami Islam melalui programnya. DHPP merupakan sayap PAS bagi menarik sokongan bukan Islam yang dibenarkan menjadi ahli bersekutu parti itu. DHPP berperanan menyebarkan maklumat mengenai PAS dan Islam kepad abukan Islam di dalam negara. "Orang bukan ... lagi »

Ini Caranya Sami Buddha Jepun Memumiakan Diri Sendiri - Proses Sokushinbutsu

Iluminasi | Semua Artikel - Sehari yang lalu
Perkataan "mumia" sememangnya begitu sinonim dengan sejarah Mesir purbakala dengan penemuan-penemuan mumia Firaun di piramid yang terdapat di sana. Malah, saintis juga masih belum dapat merungkai baga... lagi »

SATU TEORI

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - Sehari yang lalu
SATU TEORI Masa PRU14 PD ..PH dapat 59 peratus, BN/PAS 41 peratus ..beza 18 peratus je. Dalam 59 peratus tu ..ada org Chedet ..org Azmin ..org cina yg tak suka cium tangan jantan. Lu bayangkan siang malam Rafizi dan Sani dok hontam Chedet, Azmin. Impak nye .. Lu bayangkan setengah drp 59 peratus undi PH ghaib. Atau ..Atau ..Atau ..Lu bayangkan yg PRK PD ini bukan undi untuk pilih parti ..tapi pilih PM ..sebab sabde Baginda Sani ..Nuar kok menang ..esoknye dah boleh jadi Perdana Menteri??? on *ADA KAUTIM* panglimo potaseh on 9/16/18 ----------------

KE DALAM TONG SAMPAH SEJARAH

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - Sehari yang lalu
WOIT TOWKAY MANA? SUDAH CABUT KE? Syarikat tiada duit bayar gaji, wartawan Utusan mahu lancar protes WARTAWAN Utusan Malaysia mahu melancarkan protes hanya bertugas di pejabat selepas pihak pengurusan Kumpulan Utusan Melayu Berhad dua kali gagal membayar gaji mengikut jadual, kata Kesatuan Wartawan Kebangsaan Malaysia cawangan syarikat itu (NUJ-Utusan). Khamis lalu, NUJ Utusan diberitahu oleh pihak pengurusan bahawa syarikat sudah tidak ada wang yang cukup untuk membayar gaji kakitangannya. Keadaan ini akan menyukarkan kakitangan untuk bekerja seperti biasa, termasuk hendak... lagi »

“Selepas jawab panggilan saya jadi ‘blur’, baca nombor TAC, duit dalam akaun lesap..”

Eleh II pada EkEleh! - Sehari yang lalu
Seperti dipukau ketika menerima panggilan WhatsApp, seorang wanita mendakwa lesap wang tunai RM2,200 menerusi transaksi pindahan wang dari akaun banknya. Nornuhdiahuda Izwa Rahim memberitahu mStar Online ketika menerima panggilan tersebut, dia sedang sibuk menyiapkan kerjanya di pejabat. “Kejadian berlaku pukul 9.30 pagi minggu lalu (Jumaat) dan apabila telefon berbunyi saya terus menjawabnya memandangkan ia panggilan menerusi WhatsApp. […] The post “Selepas jawab panggilan saya jadi ‘blur’, baca nombor TAC, duit dalam akaun lesap..” appeared first on EkEleh!.

Kisah Wanita Muslim Kerabat Diraja yang Menjadi Pengintip British - Noor Inayat

Iluminasi | Semua Artikel - Sehari yang lalu
Noor Inayat Khan adalah seorang penulis buku cerita kanak-kanak dan juga penulis sajak. Bukan itu sahaja bahkan dia juga merupakan seorang yang berketurunan diraja dan juga wirawati Muslim British yan... lagi »

PUNT EDDY WANG

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - Sehari yang lalu
PUNAT EDDY WANG Haji eddy wang.... Dulu hj kata letak seketul daging babi dalam sekawah kari lembu maka haramlah hukumnya, tak boleh nak makan. Tapi sejak hj pergi ziarah sungai kandis tempoh hari, kenapa hj belasah je kari lembu yang ada tiga ketul daging babi! Adakah kerana babi itu telah disembelih lalu dagingnya yang tiga ketul itu menjadi halal??? Sekarang semua anak buah hj sendiri pun komfius tengok hj melahap campuran kari lempu dengan tiga ketul daging babi tu. Haji sembelih sendiri ke? on * SEKETUL DAGING BABI* Publish | Delete | Spam Anonymous on 9/16/18 -------... lagi »

Abaikan Rafizi 'tak matang', kata Zuraida

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
MALAYSIAKINI PEMILIHAN PKR | Calon naib presiden, PKR Zuraida Kamaruddin berkata beliau memilih untuk mengabaikan serangan Rafizi Ramli terhadap pihak yang bersama dengan penyandang Timbalan Presiden parti itu Datuk Seri Mohamed Azmin Ali. "Tak apalah itu cara dia. Kalau begitu cara dia berkempen, jadi itu tidak matang. "Saya lebih suka mengamalkan politik matang, jadi tak apalah, kami akan abaikan sesiapa yang tidak matang," beliau memberitahu pemberita di Kuala Lumpur hari ini. Rafizi dalam wawancara dengan *Star TV* semalam berkata beliau mencabar Azmin bagi merebut jawa... lagi »

PROJEK MAT SONGEL

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - Sehari yang lalu
PROJEK MAT SONGEL Wah btol la ckp TT kerja mat songel masih diteruskan dgn penuh iltizam..xpayah suluh meraba2 dlm gelap bwk lilin or batang mancis...makin mmeraban2..kahkahkah Jom kita berlabun bersama mat-mat sekalian on *YAMNO BUKAN YAMSENG* Publish | Delete | Spam Anonymous on 9/14/18 -----------------

RUGI BESAR JIKA LAKSANA MANIFESTO- MAHATHIR

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
*Wartawan Watan-Online* Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan akan mengalami kerugian besar sekiranya kerajaan melaksanakan kesemua janji yang terkandung dalam manifesto Pakatan Harapan (PH). Perdana Menteri turut mengakui sebahagian daripada janji manifesto itu menimbulkan banyak masalah dan memerlukan kajian semula. “Sekiranya semua janji dalam manifesto PH dilaksanakan, kita mungkin alami kerugian agak besar,” kata pada sidang media di Menara Yayasan Selangor, Petaling Jaya, Jumaat. Menurutnya, ketika janji manifesto berkenaan dibuat, PH percaya akan kalah dalam Pilihan R... lagi »

Tahniah! 17 Hari Tayangan, Akhirnya Munafik 2 Atasi Kutipan Hantu Kak Limah

Iluminasi | Semua Artikel - Sehari yang lalu
Filem bergenrekan seram Islamik, Munafik 2 kini mengatasi rekod Hantu Kak Limah (HKL) sekaligus menjadi filem dengan kutipan tertinggi dalam industri perfileman tempatan dengan pungutan sebanyak RM40... lagi »

PORT DICKSON CETUS KEBIMBANGAN MAHATHIR

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
*Wartawan Watan-Online* Kemenangan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson yang akan diadakan tidak lama lagi menjadi permulaan kepada ‘igauan ngeri’ ataupun ketakutan kepada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad. Bekas Menteri Besar Selangor, Dr Khir Toyo menyifatkan Anwar boleh mengenakan tekanan terhadap Mahathir untuk melepaskan jawatan melalui Parlimen dengan menunjukkan Pengerusi Pakatan Harapan! (PH) itu tidak mempunyai sokongan majoriti lagi di Dewan Rakyat. Beliau berkata, situasai ini memberi kepuasan kepada Anwar kerana selain mencapai ... lagi »

ANWAR BIMBANG DISABOTAJ ‘KEM AZMIN’

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
*Wartawan Watan-Online* Keputusan Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak bertanding di Parlimen Pandan dipercayai kerana kebimbangan akan disabotaj kem Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali. Disebabkan itu, Presiden PKR itu membuat keputusan untuk bertanding dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) dengan mengosongkan kerusi Parlimen Port Dickson buatnya. Menurut bekas Menteri Besar Selangor, Dr Khir Toyo, berkata Anwar juga bimbang untuk mengosongkan kerusi Pandan yang dimenangi isterinya yang juga Timbalan Perdana Menteri sekiranya Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad gag... lagi »

JANGAN GANGGU KERJASAMA PAS-UMNO

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
*Wartawan Watan-Online* UMNO Arau memberi amaran kepada parti lain supaya tidak mengganggu hubungan kerjasama antara PAS dan UMNO dengan menyebarkan provokasi dan fitnah tidak benar mengenainya. Ketua UMNO Bahagian Arau, Datuk Seri Shahidan Kassim, berkata UMNO Perlis sudah tidak peduli dengan ugutan dari parti lain khususnya dalam komponen Barisan Nasional (BN) sekiranya UMNO masih ingin teruskan kerjasama bersama PAS. “Buatlah apa depa (mereka) nak buat, kami sudah tidak kisah kerana apa yang lebih penting sekarang ialah semua rakyat mesti disatupadukan. “Semua orang sekaran... lagi »

Ahli PAS Makin Berkurangan?

Din pada Addin - Sehari yang lalu
Jumlah keanggotaan PAS didapati menurun hampir 80,000 selepas parti itu melakukan "pemutihan". Menurut Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan berdasarkan rekod yang ada pada PAS jumlah anggota parti itu sekarang ialah 818,029 orang dan ada 7,140 cawangan di seluruh negara. Berucap semasa sesi penggulungan petang ini Takiyuddin menjelaskan PAS Pusat juga mendapati ada 20 kawasan yang tidak memiliki dewan muslimat dan 11 kawasan tidak ada dewan pemuda. Kata Takiyuddin, berbanding dengan 222 kerusi parlimen yang ada ketika ini ada 26 kawasan di tempat tertentu yang belum ditubu... lagi »

30 persatuan perubatan sokong larangan merokok di tempat makan

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
*Ibrahim Sani, *Astro Awani [image: 30 persatuan perubatan sokong larangan merokok di tempat makan] *Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye mengumumkan baru-baru ini kawasan terbuka seperti tempat makan harus dijadikan sebagai kawasan larangan merokok. - Gambar hiasan* *KUALA LUMPUR*: Sebanyak 30 persatuan perubatan telah menandatangani sebuah surat terbuka menyatakan sokongan terhadap tindakan kerajaan dalam mewartakan tempat makan terbuka sebagai kawasan larangan merokok. Pada 5 September lalu, Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye mengumumkan bahawa kawasan terbuka s... lagi »

Ahli PAS berkurangan hampir 80,000 orang

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
MUKTAMAR | Jumlah keanggotaan PAS didapati menurun hampir 80,000 selepas parti itu melakukan "pemutihan". Menurut Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan berdasarkan rekod yang ada pada PAS jumlah anggota parti itu sekarang ialah 818,029 orang dan ada 7,140 cawangan di seluruh negara. Berucap semasa sesi penggulungan petang ini Takiyuddin menjelaskan PAS Pusat juga mendapati ada 20

Buruh binaan maut dipanah petir

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
Sinar Harian / ASTRO AWANI [image: Buruh binaan maut dipanah petir] *Panahan petir itu menyebabkan mangsa jatuh ke lantai aras dua banglo berkenaan dengan keadaan baju yang koyak rabak dan disahkan meninggal dunia di tempat kejadian. - Gambar hiasan* *MARANG*: Seorang buruh binaan dipercayai warga asing maut akibat dipanah petir dalam satu kejadian di sebuah tapak pembinaan rumah banglo di Kampung Rhu Muda di sini, petang semalam. Dalam kejadian kira-kira jam 4.30 petang itu, mangsa berumur 52 tahun itu berada di bahagian bumbung banglo berkenaan maut sejurus terkena panahan peti... lagi »

Pemilihan PKR: Padah minta rasuah

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
Sinar Harian | / ASTRO AWANI [image: Pemilihan PKR: Padah minta rasuah] *Kedua-dua lelaki berkenaan didakwa meminta rasuah RM20,000 daripada seorang lelaki berusia 58 tahun itu sebagai dorongan untuk memastikan namanya kekal bertanding dalam pemilihan tersebut. - Gambar hiasan* *ALOR SETAR*: Dua lelaki ditahan reman selama enam hari bermula hari ini bagi membantu siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkaitan politik wang RM20,000. Dua lelaki itu disyaki meminta rasuah daripada seorang calon yang bakal bertanding dalam pemilihan PKR Kedah pada 22 September ini. S... lagi »

Perak perkenal e-Jodoh, modul poligami bulan depan

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
Sinar Harian / ASTRO AWANI [image: Perak perkenal e-Jodoh, modul poligami bulan depan] *Jabatan Agama Islam Negeri Perak akan melancarkan program e-Jodoh dan Modul Poligami secara serentak pada Oktober depan. -Gambar hiasan* *IPOH*: Jabatan Agama Islam Negeri Perak akan melancarkan program e-Jodoh dan Modul Poligami secara serentak pada Oktober depan. Pengarahnya, Datuk Mohd Yusop Husin berkata ia bertujuan untuk memudahkan individu bujang mendapat pasangan hidup di samping memberi pencerahan berkaitan poligami menerusi modul yang diperkenalkan. "Berkenaan e-Jodoh, diakui ramai yan... lagi »

SEMUA SEMBAH SULTAN MELAKA

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - Sehari yang lalu
SEMUA SEMBAH SULTAN MELAKA Apa laggggiii TT....Tabalkan aje paduka sultan melaka.hang TT boleh jadian mamu bendahara..guru nanak jd ahli nujum...maka selesai segala misteri nusantara!!! Kahkah kah kah kah kah kah on *BUAT DUIT* Publish | Delete | Spam Anonymous on 9/14/18 ------------------

Mah lepas jawatan presiden Gerakan

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
MALAYSIAKINI Datuk Seri Mah Siew Keong hari ini secara rasmi mengumumkan peletakan jawatannya sebagai presiden Gerakan. Mah berkata langkah itu adalah ekoran prestasi buruk Gerakan pada pilihan raya umum (PRU) ke-14 apabila mereka gagal memenangi sebarang kerusi parlimen berbanding satu kerusi pada PRU ke-13. “Tiga atau empat bulan lepas saya mendapat banyak rayuan daripada anggota parti supaya terus kekal sebagai presiden, namun saya sebagai kapten telah berjanji jika keputusan parti lebih teruk berbanding dulu, maka saya akan letak jawatan. “Saya berterima kasih pada semua... lagi »

Kawasan Perkampungan Musang Api Wajib Dilawati Di Jepun - Zao Kitsune Mura

Iluminasi | Semua Artikel - Sehari yang lalu
Di Jepun, terdapat beberapa kawasan perkampungan yang menjadi tumpuan pelancongan kerana kehadiran populasi haiwan yang mendiami kawasan tersebut. Contohnya, Pulau Okunoshima yang menjadi kawasan perk... lagi »

PAS digesa santuni remaja sempena penurunan umur mengundi

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
MALAYSIAKINI MUKTAMAR | Ketua Pemuda PAS Muhammad Khalil Abdul Hadi hari ini mencadangkan parti itu menyantuni golongan belia dan remaja bagi persediaan penurunan had minimum umur layak mengundi. Khalil berkata kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) berhasrat untuk melakukan pembaharuan pilihan raya, namun tidak menyatakan sama ada PAS menyokong pindaan perlembagaan yang diperlukan bagi tujuan itu. "Umur mengundi hari ini akan diturunkan (daripada 21) kepada 18. Ini akan menjadi cabaran kepada kita untuk menyantuni golongan remaja dan belia," katanya kepada perwakilan Muktamar PA... lagi »

8 aktivis pelajar ditahan di himpunan 'Pandang Sabah'

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
Alyaa Alhadjri Lapan aktivis pelajar ditahan pada demonstrasi bantahan yang dinamakan 'Pandang Sabah' yang diadakan sempena Hari Malaysia di hadapan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) di Kota Kinabalu pagi ini. Perkara itu turut dihebahkan oleh Penyelaras Suaram, Amir Abdul Hadi dalam perkongsian di Facebook. Aktivis pelajar berkenaan dikatakan menyatakan 10 tuntutan termasuk penyelesaian terhadap isu rakyat tanpa kewarganegaraan di Sabah, keselamatan perairan, isu pendidikan dan kemiskinan. Salah seorang yang ditahan, Asrin Untong, memberitahu Malaysiakini bahawa mereka dib... lagi »

PAS beri mandat Majlis Syura Ulama tentukan kerjasama politik

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - Sehari yang lalu
Hariz Mohd MUKTAMAR | Muktamar PAS hari ini sebulat suara meluluskan usul untuk memberi mandat kepada Majlis Syura Ulama membuat keputusan berhubung kerjasama politik baru. Meskipun usul berkenaan tidak menyebut Umno secara langsung, ia mengulangi seruan beberapa pemimpin PAS dalam ucapan mereka sebelum itu yang menggambarkan hasrat untuk sebuah kerjasama yang menjaga kepentingan Islam. Usul berkenaan mencadangkan untuk memberi kuasa kepada Majlis Syura Ulama PAS dan kepimpinan pusat memuktamadkan keputusan berhubung langkah yang akan diambil parti itu dalam gerakan pembang... lagi »


Column
by Tom Plate
Criticism of China by Malaysia’s Mahathir resonates around East Asia, and with Beijing
Tom Plate says while Beijing may have once appreciated the long-lived Malaysian prime minister’s straight talking, China’s leaders may have less taste for it now that they – and not the US or IMF – are the targets of his criticism

PUBLISHED : Tuesday, 28 August, 2018, 5:02am
UPDATED : Tuesday, 28 August, 2018, 8:36am

Over the decades, China’s leaders have been known to greatly respect the tell-it-like-it-is political instincts of Malaysian maestro Dr Mahathir Mohamad. But now you have to wonder how much love may have been lost of late.

No one in Beijing or anywhere else doubts even today that the young country doctor who was to rise to prominence as the modernising leader of Malaysia is still one crazy smart Asian. Of the most remarkable figures I’ve met in a long journalistic career, Dr M – as I call him – is anything but the buttoned-up prime ministerial stereotype. Compare him, for instance, to Sir John Major, leader of the United Kingdom between 1990 and 1997 – so very much the English gentleman, dapper in tendering fair-minded and politely expressed opinion, charming even in disagreement. Dr M was – and is – nothing like that. Now 93 and prime minister of Malaysia for a second time, it is not even clear that he has mellowed much with age. Compare him to a sport and you’d have him more like Australian football than cricket.

The former boss of all bosses of the massive, money-infested monster that was Malaysia’s oft-dominant party has since become the “young insurgent” toppling that party, and Dr M’s views have new sting since becoming leader anew. His first go as prime minister ran for 22 years, the Malaysian record, ending in 2003. But way back when, at least before the September 11 terror attacks, one of Islam’s craftiest, secular political minds was all but ignored by Western journalists. Asia then was an “Oriental” story, with the Asians in the spotlight usually crazy, poor and clueless … or communist. And this Malaysian Asian was, to some, either an authoritarian crank, an anti-Semite or a bizarre Muslim Machiavelli. 

That began to change in 1997, when Dr M lashed out at the International Monetary Fund, triggering regional applause. When the brutal Asian financial crisis hit, when currencies and economies from Thailand to South Korea were leaning over cliffs, and the cash-rich but cruel IMF only proffered loans with conditions reminiscent of a mafia loan shark, Dr M told the Washington-based organisation to bug off with its venomous bailout money. Instead, his government outmanoeuvred Western currency speculators, their short fangs drooling, and sent Wall Street wolves packing. (Hong Kong also out-foxed predators by working behind the scenes with premier Zhu Rongji.)

The Mahathir play got Beijing’s respect. Largely buffered from the crisis (which lasted from 1997-1999) by having pointedly ignored Washington’s ideologically pious (but Wall Street-serving) advice to lift the currency curtain and let the good times roll, the Beijing expertariat never forgot this Malay man who could say no – judging him as craftily unbeholden to the West as anyone. 


Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad expects to broaden connection with China 
Beijing, it was sometimes said, secretly favoured his Malaysia more than Singapore, in part because of the latter’s intimacy with Washington, of which Dr M could never be accused. But that was then and now we have something new: in his re-emergence as prime minister, the good doctor is now offering measured criticism of China. Like others in the region, Malaysia has maritime issues with Beijing, and concerns about previously negotiated bilateral development deals.Dr M has raised questions about its pushiness in the (increasingly appropriately named) South China Sea and perceived neo-colonial style, particularly in rolling out the ambitious (if potentially helpful) Belt and Road Initiative with peculiar financing and contracts. Dr M’s advice, as I decode it, is to slow down, stop bragging, be considerate of others’ interests and show flexibility. 


Zhongnanhai does not appreciate this sort of chatter – imagine the nerve of this tiny Asian deer of a country instructing the big elephant on what to do! China is legendary for not lusting for savage sovereignty over others, but seeking to conjure a less vulgar form of continuing influence – which the elegant French have a word for: suzerainty. 888888One does not brazenly run over other countries with tanks or dictate their actual form of government (for example, the US invasion of Iraq or the US post-war imposition of an American-style government on Japan). The preferred way is to hover over semi-unobtrusively and earn near-worshipful respect as the de facto hoverer-in-chief with whom one does not ever mess. 





https://www.scmp.com/comment/insight-opinion/asia/article/2161487/criticism-china-malaysias-mahathir-resonates-around

More on this story
The Chinese bogeyman helped Mahathir get elected, but now he is playing a new game – mending fences after cancelling projects worth US$22 billion. And with a visit to Beijing under his belt, he seems to be winning
22 Aug 2018
A widespread question around Asia these days is how low the hovering will go, for at too low a height, hovering can become smothering, rendering China more neo-colonial than neo-wonderful. And that is where the regional image of China seems to have settled in some minds, at least for the moment. Beijing should thus consider respecting this re-risen sage, but these days it is not seeing things as clearly and unemotionally as it might.
The result is not that Mahathir has a problem; at 93, this proven politician is clearly having the time of what is left of his lengthy life by putting his chips on the table. It is Beijing that has a problem, not only because the Mahathir critique is not idiosyncratic and increasingly resonates in East Asia, but also because, in East Asia, is there a political figure (with the exception of Lee Hsien Loong, Singapore’s prime minister since 2004 and the late Lee Kuan Yew’s son) who has more earned the right to be listened to?
Over the decades Mahathir has given us all much to think about, even when not enough of us thought so much of him. And now he is trying to cheer China on, to continue to become rich and Asian, but without becoming crazy – and driving everyone else crazy while doing it. There must be a way.
University professor and career journalist Tom Plate is the author of the Giants of Asia book series, which includes Conversations with Mohamad Mahathir

Related Articles
Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad. Photo: Reuters
6 Sep 2018
Work on the US$17 billion project will be postponed for two years rather than cancelled, as was suggested by the Malaysian prime minister in the aftermath of his shock election victory
5 Sep 2018
A train model of the East Coast Rail Link (ECRL) project during the ground breaking ceremony in Kuantan, Malaysia, on August 9, 2017. Photo: Xinhua
China’s biggest builders sure of getting Malaysia contracts back on track
4 Sep 2018

702 Terima Darjah Kebesaran Dan Pingat Kehormatan Negeri Sempena Ulang Tahun DYMM Sultan Perak : 27 November 2015
702 Terima Darjah Kebesaran Dan Pingat Kehormatan Negeri Sempena Ulang Tahun DYMM Sultan Perak
DYMM Paduka Seri Sultan Perak memeriksa kawalan kehormat.
KUALA KANGSAR, 27 NOVEMBER 2015 - Sempena sambutan Ulang Tahun Hari Keputeraan Sultan Perak, DYMM Paduka Seri Sultan Nazrin Muizzuddin Shah Ibni Almarhum Sutlan Azlan Muhibbuddin Shah Al-Maghfur-Lah kali ke-59, yang juga merupakan sambutan pertama kali selepas ditabalkan sebagai Sultan Perak XXXV, baginda berkenan menganugerahkan darjah kebesaran dan pingat kehormatan kepada 702 penerima di Balairong Seri, Istana Iskandariah Kuala Kangsar.

YAB Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Dr. Haji Ahmad Zahid Bin Hamidi mendahului senarai 702 penerima darjah kebesaran dan pingat kehormatan apabila beliau dianugerahkan Darjah Kebesaran Seri Paduka Sultan Nazrin Shah (SPSN) yang membawa gelaran Dato’ Seri DiRaja. YAB Dato’ Seri Dr. Haji Ahmad Zahid Bin Hamidi menjadi individu pertama yang menerima Darjah Kebesaran Seri Paduka Sultan Nazrin Shah yang baru pertama kali diwujudkan pada tahun ini.

Istiadat Penganugerahan Darjah Kebesaran Negeri Perak Sempena Ulang Tahun Keputeraan Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah kali ini menyaksikan pembaharuan apabila enam anugerah dikhaskan untuk penerima secara anumerta yang diberikan kepada tokoh yang telah meninggal dunia. Anugerah tersebut diberikan kepada tokoh politik, kepemimpinan, pendidik dan anggota keselamatan yang menempa kejayaan unggul serta menyumbang perkhidmatan cemerlang kepada negara dan Negeri Perak.

Mendahului senarai penerima Anugerah secara Anumerta,Allahyarham Dato’ Sir Onn Bin Jaafar yang merupakan pengasas dan Presiden Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) pengasas UMNO. Beliau dianugerahkan Darjah Seri Paduka Cura Si Manja Kini (SPMCM) yang membawa gelaran Dato’ Seri. Anugerah diwakili oleh cucu Allahyarham, YB Menteri Pertahanan Malaysia, Dato’ Seri Hishamuddin Bin Tun Hussin. 

Ini diikuti anugerah kepada bekas YAB Menteri Besar Perak, Allahyarham Datuk Panglima Bukit Gantang, Dato’ Haji Abdul Wahab Bin Toh Muda Abdul Aziz yang juga menerima Darjah SPCM membawa gelaran Dato’ Seri, sebagai mengenang jasa beliau memperjuangkan kemerdekaan negara bersama-sama Dato’ Sir Onn Bin Jaafar. Anugerah tersebut diterima oleh cucu saudara Allahyarham, Toh Muda Azman Yeop Junior.

Seorang lagi tokoh pejuang negara kelahiran Negeri Perak,Allahyarham Dr. Burhanuddin Al-Helmi, yang dikenali sebagai seorang nasionalis radikal dan pemikir Islam dianugerahkan Darjah Seri Paduka Mahkota Perak (SPMP) yang membawa gelaran Dato Seri. Untuk anugerah tersebut, ia diwakili oleh anak Allahyarham, Dr. Ahmad Shukry Burhanuddin.

Pengasas Persatuan Pelajar Melayu Insaf yang juga merupakan bekas guru Sekolah Inggeris Sultan Yusof Batu Gajah dan Sekolah Anderson Ipoh, Allahyarham Aminuddin Baki turut dianugerahkan Darjah Seri Paduka Mahkota Perak (SPMP) yang diwakili oleh anak saudara Allahyarham, Ybhg Datuk Sri Mohd Azim Bin Datuk Zabidi.

Bekas Ketua Polis Perak, Tan Sri Khoo Chong Kang yang berperanan penting memenuhi tugas dan tanggungjawab keselamatan dan ketenteraman awam ketika Malaysia menghadapi ancaman Konfrantasi Indonesia dan dalam Operasi Seri Aman menghadapi ancaman komunis di Sarawak. Beliau yang meninggal dunia pada 14 November 1975 akibat ditembak pengganas komunis. Tan Sri Khoo Chong Kang dianugerahkan Darjah Seri Pang¬lima Taming Sari (SPTS) membawa gelaran Datuk Seri Panglima dan anugerah diterima oleh isteri mendiang, Koo Swee Kim.

Bekas Timbalan Ketua Bahagian Bicara dan Rayuan, Jabatan Peguam Negara, mendiang Anthony Kevin Morais yang dikenali sebagai seorang pegawai yang tegas dan berpegang teguh kepada prinsip terutama untuk menegakkan keadilan dan mendaulatkan undang-undang itu dijumpai mati dibunuh di dalam tong berisi konkrit berhampiran Sungai Klang di Persiaran Subang Mewah.Mendiang diumumkan sebagai penerima keenam dan yang terakhir untuk anugerah secara anumerta bagi Darjah Datuk Paduka Mahkota Perak (DPMP) yang membawa gelaran Dato’. Anugerah tersebut diterima adik mendiang, iaitu Datuk Richard Dilaan Morais.

Sementara itu, YB Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Dato’ Hamzah Zainuddin adalah antara lima penerima SPMP yang membawa gelaran Dato’ Seri.

YB Penasihat Undang-Undang Negeri Perak, Puan Rohana Binti Abd Malek dan YB Pengerusi Jawatankuasa Sumber Manusia, Belia dan Sukan Perak Datuk Shahrul Zaman Yahya pula antara tiga penerima darjah kebesaran Datuk Paduka Cura Si Manja Kini (DPCM) yang membawa gelaran Dato’.

Bagi penerima darjah kebesaran Datuk Paduka Mahkota Perak (DPMP) yang membawa gelaran Datuk adalah seramai 21 penerima dan antara penerimanya ialah penceramah bebas Datuk Mohd Kazim Elias, Pengarang Kumpulan Berita Harian Datuk Mahfar Ali serta Pengarah Bomba dan Penyelamat Perak Yahya Madis.

Empat petugas di pelbagai agensi media turut menerima darjah kebesaran iaitu Pengurus Kanan Portal dan Pemasaran Foto Bernama Maznah Khalil dan Ketua Biro akhbar The Star Ivan Loh Hao Wen, yang menerima AMP, manakala Nurul Fariha Onn (TV3) dan Foong Ching Mean dari Sin Chew Daily dianugerah PPT. 

Lain-lain darjah kebesaran diberikan kepada 15 orang menerima bagi darjah kebesaran Paduka Cura Si Manja Kini (PCM), 41 dianugerah darjah kebesaran Paduka Mahkota Perak (PMP), 14 menerima Ahli Cura Si Manja Kini (ACM), 170 (AMP), 214 (PPT), 205 (PJK) dan empat menerima Pingat Lama Perkhidmatan (PLP). Kualiti Perkhidmatan Kaunter Agensi Kerajaan Di Negeri Perak Cemerlang Pingat Darjah Kebesaran Seri Paduka Sultan Nazrin Shah (SPSN) yang membawa gelaran Dato' Seri DiRaja. Kualiti Perkhidmatan Kaunter Agensi Kerajaan Di Negeri Perak Cemerlang 

Kualiti Perkhidmatan Kaunter Agensi Kerajaan Di Negeri Perak Cemerlang
Pingat Darjah Kebesaran Seri Paduka Sultan Nazrin Shah (SPSN) yang membawa gelaran Dato' Seri DiRaja. 
Kualiti Perkhidmatan Kaunter Agensi Kerajaan Di Negeri Perak Cemerlang
YB Penasihat Undang-Undang Negeri Perak menerima pingat DPCM.

Sumber: Korporat, SUK Perak.
Portal Rasmi Kerajaan Negeri Perak - 702 Terima Darjah Kebesaran Dan Pingat Kehormatan Negeri Sempena Ulang Tahun DYMM Sultan Perak : 27 November 2015
https://www.perak.gov.my/index.php/lain-lain-artikel/493-702-terima-darjah-kebesaran-dan-pingat-kehormatan-negeri-sempena-ulang-tahun-dymm-sultan-perak-27-november-2015
http://peceq.blogspot.com/2018/08/indahnya-jujur-tidak-hadam-kepada-semua.html


Tiada ulasan: