Jumaat, 14 September 2018

Xberapa nak menyedang-nyedangkan. 8194.


Pencerahan: 

cukup-cukup tidak lebih dan tidak kurang; kadar yg cukup saja.
- Kamus Dewan Edisi Kedua

cukup-cukup tidak lebih dan tidak kurang; kadar yg cukup saja.
- Kamus Pelajar

ngam-ngam cukup-cukup, genap-genap.
- Kamus Dewan Edisi Keempat

dikarbol 1. disiram dgn karbol; 2. bp dimaki hamun (dicaci) cukup-cukup.
- Kamus Dewan Edisi Keempat

ngam bp cocok, sesuai, sepadan, sehati: dia tidak ~ dgn saya; ngam-ngam cukup-cukup, genap-genap.
- Kamus Dewan Edisi Keempat

karbol Id karbolik; dikarbol 1. disiram dgn karbol; 2. bp dimaki hamun (dicaci) cukup-cukup.
- Kamus Dewan Edisi Keempat

membasuh 1. membersihkan sesuatu dengan air, mencuci: membasuh kain; membasuh beras; 2. ki menjadikan tidak ada lagi (kenangan pahit, kekejian, malu, dan sebagainya), mencuci: membasuh dosa dengan meminta ampun kepada Tuhan; 3. bp memarahi dan meleteri seseorang: aku membasuh dia cukup-cukup tadi; 4. menghapuskan, menyapu bersih: membasuh orang yang antiperpaduan
- Kamus Dewan Edisi Keempat

berkain memakai kain; ~ dua sudah cukup umur atau akil baligh (bkn anak perempuan); (bagai) ~ tiga hasta prb tiada cukup, serba tanggung; ~ tak cukup sebelit pinggang = tak ~ sehelai benang prb sangat miskin.
- Kamus Dewan Edisi Keempat

kurang 1 tidak cukup atau belum cukup jumlahnya (ukuran, takat dll) yg tertentu: Wangnya ~ utk membeli basikal. 2 lebih rendah jumlahnya apabila dibandingkan dgn yg lain (bkn hasil padi, pendapatan dll): Hasil padi tahun ini ~ drpd tahun sudah. 3 tidak berapa baik (maju, sihat dll): Saya tidak bekerja hari ini kerana badan saya ~ sihat. 4 tidak lengkap atau tidak sempurna; cacat; cela: Apa dipandang kpd saya, rupa tiada bahasa pun ~. ~ adat tidak sopan; biadab. ~ ajar tidak berbudi bahasa; buruk budi pekertinya. ~ akal bodoh; agak gila. ~ hati tidak berminat utk membuat sesuatu. ~ tenaga tidak mempunyai tenaga atau kekuatan yg cukup utk bekerja dll. berkurang menjadi kurang; beransur sembuh (bkn penyakit dll): Bilangan calon yg mengambil peperiksaan itu ~. Demamnya ~ setelah ia makan ubat. mengurangi menjadikan kurang: Sikap berdolak-dalik akan ~ kepercayaan orang ramai terhadapnya. mengurangkan menyebabkan jadi kurang; menyusutkan: Berbagai-bagai langkah telah diambil oleh kerajaan utk ~ kemalangan yg berlaku di jalan raya. memperkurang menjadikan lebih kurang (drpd yg asal). kekurangan 1 keadaan atau hal kurang; keadaan tidak mencukupi: ~ vitamin C dpt menyebabkan penyakit beri-beri. Kerja itu terpaksa ditangguhkan kerana ~ pekerja mahir. 2 sesuatu yg kurang: Walaupun dia kelihatan sempurna, tetapi masih ada ~ pd dirinya. 3 mengalami atau berada dlm keadaan sesuatu tidak mencukupi atau kurang drpd yg diperlukan: Mereka ~ bekalan makanan. pengurangan perbuatan atau hal mengurangkan; penyusutan. sekurang-kurangnya paling kurang; tersedikit; serendah-rendahnya: Tiap-tiap pemohon bagi jawatan tsb hendaklah mempunyai kelulusan ~ Sijil Rendah Pelajaran.
- Kamus Pelajar Edisi Kedua

cukup 1 tidak kurang (bilangannya, banyaknya dll) drpd yg sepatutnya; sempurna: Lebarnya sudah ~ tetapi panjangnya kurang sedikit. 2 tidak kurang dan tidak lebih drpd; genap (umurnya, waktunya dll): Tahun ini, umurnya ~ dua puluh tahun. 3 tidak ada apa-apa yg kurang; ada serba-serbi; lengkap: Rumah itu ~ dgn bilik tamu dan kolam renangnya sekali. 4 lebih drpd yg sepatutnya; sangat: Badannya ~ panas. 5 sudah pada dgn itu saja (tidak perlu dgn yg lain-lain lagi): ~lah dgn memberitahu saya saja, tidak perlu menemui guru besar. 6 ki tidak kekurangan apa-apa; agak kaya; berada. ~ bulan a. sudah sampai sembilan bulan mengandung. b. genap sebulan (umumnya hari gaji pd akhir bulan). ~ umur akil baligh. cukup-cukup tidak lebih dan tidak kurang; kadar yg cukup saja. mencukupi 1 tidak kurang utk sesuatu keperluan; cukup utk: Hasil beras negara kita hampir-hampir ~ keperluan dlm negara. 2 memadai atau memenuhi syarat-syaratnya dll: Asal ~ syaratnya, kita terimalah. mencukupkan menjadikan cukup; memadakan; menggenapkan: Dia berusaha ~ wang biasiswa yg diterima­nya setiap bulan. pencukup sesuatu yg mencukupkan. ~ ayat ist kata-kata yg ditambahkan pd sesuatu ayat utk me­nerangkan ayat itu lagi.
- Kamus Pelajar Edisi Kedua

Rujukan:
prpmv1.dbp.gov.my/Search.aspx?k=cukup
http://prpmv1.dbp.gov.my/Search.aspx?k=cukup

menyedang-nyedang­kan menjadikan cukup (pada), menjimatkan supaya cukup.
- Kamus Dewan Edisi Keempat

matang 1 sudah masak; sudah cukup besar atau sudah cukup tua (bkn buah-buahan dll). 2 ki sudah banyak pengetahuan atau pengalamannya; banyak mengetahui serta memahami sesuatu. mematangkan menjadikan (menyebabkan) matang. kematangan keadaan atau sifat matang: Tingkah lakunya memperlihatkan ~ fikirannya. pematangan perihal, proses dsb menjadi matang atau mematangkan: ~ serangga itu mengambil masa selama empat minggu. pematang sesuatu (bahan kimia dsb) yg digunakan utk mematangkan: Bahan ~ dimasukkan ke dlm bungkusan bersama-sama dgn buah-buahan itu supaya buah-buahan tsb cepat matang.
- Kamus Pelajar Edisi Kedua

menyedangkan , menyedang-nyedang­kan menjadikan cukup (pada), menjimatkan supaya cukup. - Kamus Dewan Edisi Keempat

cukup 1. tidak kurang (bilangannya, banyak dll) drpd yg sepatutnya; sempurna: Lebarnya sudah ~ tetapi panjangnya kurang sedikit. 2. tidak kurang dan tidak lebih drpd; genap (umurnya, waktunya dll): Tahun ini, umurnya ~ dua puluh tahun. 3. tidak ada apa-apa yg kurang; ada serba-serbi; lengkap: Rumah itu ~ dgn bilik tamu dan kolam renangnya sekali. 4. lebih drpd yg sepatutnya; sangat:Badannya ~ panas. 5. sudah pada dgn itu saja (tidak perlu dgn yg lain-lain lagi):  ~lah dgn memberitahu saya saja, tidak perlu menemui guru besar. 6. ki tidak kekurangan apa-apa; agak kaya; berada. ~ bulan a. sudah sampai sembilan bulan mengandung. b. genap sebulan (umumnya hari gaji pd akhir bulan). ~ umur akil baligh. cukup-cukup tidak lebih dan tidak kurang; kadar yg cukup saja. mencukupi 1. tidak kurang utk sesuatu keperluan; cukup utk: Hasil beras negara kita hampir-hampir ~ keperluan dlm negeri. 2. memadai atau memenuhi syarat-syaratnya dll: Asal ~ syaratnya, kita terimalah. mencukupkan menjadikan cukup; memadakan; menggenapkan: Dia berusaha ~ wang biasiswa yg diterimanya setiap bulan. pencukup sesuatu yg mencukupkan. ~ ayat ist kata-kata yg ditambahkan pd sesuatu ayat utk menerangkan ayat itu lagi.
- Kamus Pelajar

pada II 1. tidak kurang dan tidak lebih, cukup: kaum kita hidup ~ dgn sesuap nasi; 2. berasa puas (senang), berasa cukup: hatinya belum ~; asal ada kecil pun ~ prb asalkan ada, tidak banyak, sedikit pun cukuplah; berpada mencukupi: dlm keadaan serba sederhana dan ~; berpada-pada 1. elok-elok cukup, tidak ber­lebih-lebihan: amatlah sukar hendak menentukan sama ada sesuatu perbuatan itu ~ atau melebihi batasan-batasan yg dihadkan; 2. agak cukup (walaupun tidak banyak), luma­yan, sedang; memadai mencukupi, dapat mengisi atau memenuhi (kehendak, peraturan, dll): rang undang-undang ini ~lah diluluskan oleh Dewan Rakyat; makanan semata-mata tidak ~; memada-memadai membuat seelok-elok cukup sahaja; memadakan 1. menjadikan pada, meng­anggap pada: apabila malam, dipadakanlah tidur bertikar; 2. membiarkan, mendiamkan: orang tua mahulah sabar dan ~ kelakuan orang muda; 3. menjadikan puas, memuaskan: ~ hati; terpada; tak ~ tidak boleh ditandingi, terlalu sangat.
- Kamus Dewan Edisi Keempat

senteng /sénténg/ 1 tidak cukup pan­jangnya (bkn baju, kelambu dll); singkat. 2 tidak cukup wang; kekurangan wang: hidup ~ hidup serba kekurangan. menyentengkan 1 menjadikan senteng; menyingkatkan; memendekkan. 2 menjadikan kurang atau tidak cukup; mengurangkan.
- Kamus Pelajar Edisi Kedua

kekurangan 1. tidak (tidak cukup) mempunyai atau mendapat sesuatu yg diperlukan dll: kerja-kerja yg dijalankan tergendala kerana pejabat tersebut ~ kakitangan; serba ~ tidak cukup segala-galanya; 2. perihal atau keadaan kurang (tidak mencukupi): kemiskinan bukan terbatas kpd ~ makanan dan kebendaan semata-mata; 3. jumlah yg kurang atau yg menjadikan sesuatu tidak genap (tidak cukup dll), baki: yg dibayarnya tidak cukup, banyak juga ~nya; 4. cacat cela, ketidaksempurnaan, kelemahan: ia manusia biasa yg mempunyai ~, bukan nabi, bukan malaikat; perhimpunan penulis-penulis itu telah membincangkan beberapa ~ dlm novel-novel Melayu;
- Kamus Dewan Edisi Keempat

cukup umur akil baligh.
- Kamus Pelajar Edisi Kedua

cukup bulan a. sudah sampai sembilan bulan mengandung. b. genap sebulan (umumnya hari gaji pd akhir bulan).
- Kamus Pelajar Edisi Kedua

cukup (sampai) umur sudah dewasa;
- Kamus Dewan Edisi Keempat

Rujukan:
Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP
http://prpmv1.dbp.gov.my/Search.aspx?k=cukup

Semasa Umno berkuasa lebih 60 tahun, terpenuh tidak seperti apa yang diperkatakan oleh Allahyarham Dr. Burhanuddin Al-Helmy semasa hayatnya? 
Foto Rin Du.
“Perjuangan kemerdekaan bangsa dan tanah air akan bergolak terus walaupun Malaya Merdeka pada 31 Ogos 1957 ini. Kemerdekaan itu harus diisi dengan kenyataan-kenyataan, dengan realiti-realiti kemakmuran ekonomi rakyat, dengan realiti, dengan kenyataan ketinggian akhlak rakyat.” – Pidato Dr. Burhanuddin Al-Helmy.

Pantun Pusaka

Di atas robohan Kota Melaka 
Kita dirikan jiwa merdeka 
Bersatu padulah segenap baka 
Membela hak keadilan pusaka. 

Allahyarham Dr. Burhanuddin Al-Helmy

Istri Anwar Ibrahim Tolak Tawaran Raja Jadi PM Malaysia

17 Mei 2018 15:10 WIB Internasional  Chelin Indra Sushmita

Solopos.com, KUALA LUMPUR – Anwar Ibrahim, salah satu tokoh politik penting di Malaysia telah dibebaskan dari penjara berkat pengampunan dari Raja Malaysia, Yang Dipertuan Agung Sultah Muhammad V, Rabu (16/5/2018). Pria berusia 70 tahun itu sempat mendekam di penjara selama tiga tahun akibat tersandung kasus pelecehan seksual. Kini, dia bisa menghirup udara bebas dan disebu-sebut bakal menggantikan posisi Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Tapi, sebelumnya Raja Malaysia menawarkan jabatan sebagai perdana menteri kepada istri Anwar Ibrahim, Wan Azizah. Penolakan ini terjadi lantaran dia telah sepakat dengan koalisi Pakatan Harapan untuk memilih Mahathir Mohammad sebagai perdana menteri.

Anwar Ibrahim  mengatakan, Wan Azizah menolak tawaran tersebut karena telah sepakat memilih Mahathir Mohamad. Wan Azizah juga merasa belum siap menerima jabatan tersebut. Sebagai gantinya, Wan Azizah meminta suaminya dibebaskan lebih cepat.

"Yang Dipertuan Agung mengatakan jarang melihat ada politisi yang memegang teguh janji mereka. Raja kemudian berjanji untuk mengampuni saya secepat mungkin," kata Anwar Ibrahim dalam pidatonya setelah bebas seperti dilansir The Star, Kamis (17/5/2018).

Sebelumnya Anwar Ibrahim dijadwalkan bebas dari penjara pada 8 Juni 2018 mendatang setelah dikurung sejak 10 Februari 2015. Sebenarnya, masa hukuman atas kasus pelecehan seksual yang harus dijalaninya adalah lima tahun. Namun, dia mendapat pengurangan hukuman karena bersikap baik selama berada di dalam penjara. Belakangan, dia dirawat di Rumah Sakit Rehabilitasi Cheras, Kuala Lumpur, Malaysia, guna menjalani perawatan akibat cedera bahu yang dideritanya.

Dalam pidatonya, Anwar Ibrahim  mengucapkan terima kasih kepada Mahathir Mohamad yang telah membantu membebaskannya. Anwar Ibrahim mendekam di penjara akibat kasus pelecehan seksual yang dilakukan pada 1998 silam. Kala itu, dia menjabat sebagai Wakil Perdana Menteri Malaysia mendampingi Mahathir Mohamad. Dia melakukan tindak asusila kepada juniornya.

Tindakan itu membuat Anwar Ibrahim kehilangan jabatan karena dipecat oleh Mahathir Mohamad dari kabinet. Dia dinyatakan bersalah dan dijatuhi hukuman penjara pada 1999 namun dibebaskan pada 2004. Tapi, pada Juli 2008 dia kembali ditangkap atas tuduhan sodomi terhadap seorang asisten priadinya.

Pada 7 Maret 2014, Anwar dinyatakan bersalah atas tuduhan sodomi dan dijatuhi hukuman penjara lima tahu. Kemudian pada 24 April 2014, Anwar mengajukan banding atas hukuman penjara lima tahun itu. Namun 10 Februari 2015, Pengadilan Federal Malaysia menolak banding Anwar dan tetap memvonisnya lima tahun penjara.

Semua pengalaman pahit yang dialami Anwar Ibrahim membuat hubungannya dengan Mahathir Mohamad kian akrab. Dia mengaku sama sekali tidak dendam dengan Mahathir Mohamad  meski sempat bersaing di panggung politik Malaysia. Hubungan keduanya mencair saat partai Anwar mengusung nama Mahathir dalam pemilu kali ini. Mahathir pun menepati janjinya membebaskan mantan lawan politiknya itu setelah memenangi pemilihan umum Malaysia 2018.

Setelah bebeas, kabarnya Anwar Ibrahim bakal menggantikan posisi Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri Malaysia. Menurut kabar yang beredar, Mahathir Mohamad hanya akan menjadi Perdana Menteri Malaysia selama dua tahun. Sisa jabatannya itu akan diberikan kepada Anwar Ibrahim. 

Rekomendasi Redaksi :

Istri Anwar Ibrahim Tolak Tawaran Raja Jadi PM Malaysia
http://news.solopos.com/read/20180517/497/916787/istri-anwar-ibrahim-tolak-tawaran-raja-jadi-pm-malaysia

Friday, September 14, 2018
Setelah RM2.97 Billion Disahkan Masuk Akaunnya Najib Cuba Perbodohkan Rakyat Lagi..
Setahun atau dua tahun yang lepas ada seorang Pemimipin UMNO yang menjadi Timbalan Menteri berkata adalah amat bodoh bagi seorang Perdana Menteri memasukkan wang yang sangat besar jumlahnya ke dalam akaunnya sendiri.

Bagaimanapun hari ini setelah tumbangnya Barisan Nasional dan Najib dianggap sebagai liabiliti kepada Barisan Nasional hinggakan tak dijemput langsung untuk membantu kempen dalam 3 PRK yang baru berlangsung ternyata akhirnya.. Perdana Menteri tersebut sememangnya bodoh. 

Malangnya walaupun setelah disahkan oleh pihak Polis bahawa RM2.97 Billion sebenarnya telah masuk ke dalam akaun Najib, Najib masih cuba untuk memperbodohkan rakyat Malaysia dengan alasan baru yang tidak pernah dinyatakannya sebelum ini..

Sebelum ini sekitar Ogos 2015 Timbalan Perdana Menteri ketika itu yang juga seorang Pemimpin dari UMNO memberikan 3 alasan kenapa Najib terima RM2.6 Billion.

Katanya, sebab pertama pemberian sumbangan ini ialah Malaysia mempunyai undang-undang khusus untuk mengekang keganasan kumpulan militan yang mampu menganggu-gugat keharmonian global.  

" Malayisa yang diterajui Umno dan BN mempunyai undang-undang mengekang keganasan kumpulan militan Negara Islam Syria dan Iraq (Isis), serta keganasan lain.

"Kedua Umno juga yang diterajui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memperjuangkan Islam dan mengamalkan ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah, serta mengekang ajaran yang menyeleweng daripada Islam sebenar. "...

Dan yang ketiga derma berkenaan adalah untuk mengiktiraf Malaysia sebagai sebuah negara sederhana yang menjalankan hukum Islam biarpun terdiri daripada masyarakat pelbagai kaum," katanya ketika berucap merasmikan Mesyuarat Perwakilan Umno.

Manakala Pengarah Strategik Komunikasi BN, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, wang berkenaan diperlukan bagi menyaingi kekuatan pembangkang yang menguasai dua negeri terkaya di Malaysia iaitu Pulau Pinang dan Selangor serta turut menerima sumbangan daripada luar negara kononnya..

Alasan terbaru Najib hari ini pula ialah kononnya dia bimbang bahawa peristiwa "916" (16 September 2008) besar kemungkinan akan berulang pada PRU13.

>Peristiwa 916 ialah percubaan yang gagal Pakatan sejurus selepas PRU12 untuk membeli dan mempengaruhi berpuluh-puluh ahli-ahli parlimen BN untuk melompat ke Pakatan bagi menjatuhkan kerajaan BN, jadi dia pun pinjamlah... 

Baca ni..

Saudara-saudari, ingatkah anda akan poster "Di mana RM2.6b" yang sering ditunjukkan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan termasuk di Dewan Negara dan demonstrasi BERSIH tak lama dulu? 

Hari ini, saya tunjukkan kepada anda bukti bahawa semua RM2.6b sudah dipulangkan selepas 4 bulan saya menerimanya. 

Mengapa pula mahu menerima wang sebanyak itu di dalam akaun peribadi tetapi tidak digunakan dan kebanyakannya dikembalikan? 

Yang dimaksudkan RM2.6 bilion sebenarnya merujuk kepada dana US$681 juta yang saya terima di dalam akaun peribadi saya pada akhir bulan Mac 2013 - iaitu kira-kira sebulan sebelum PRU13 yang berlangsung pada 5 Mei 2013. 

Seperti pernah dmengulas beberapa kali sebelum ini, saya diamanahkan mengikut perlembagaan parti untuk mencari sumbangan dan mengurus wang parti secara peribadi dan secara khusus. 

Seperti kebanyakan orang lain, saya ada beberapa akaun peribadi di bank-bank berlainan dan akaun peribadi yang menerima dana ini bukanlah akaun untuk kegunaan peribadi setiap hari tetapi bagi kegunaan aktiviti politik. 

Analisa-analisa sebelum PRU13 menunjukkan bahawa BN mungkin kehilangan lebih banyak kerusi parlimen berbanding PRU12. Saya menghadapi pilihanraya yang agak mencabar dan membimbangkan. Saya juga menerima beberapa laporan bahawa setelah mentadbir Selangor dan Pulau Pinang sejak PRU12, Pakatan sudah mengumpul dana yang besar dari sumber dalam dan luar negara. 

Oleh itu, saya bimbang bahawa peristiwa "916" (16 September 2008) besar kemungkinan akan berulang pada PRU13. 

Peristiwa 916 ialah percubaan yang gagal Pakatan sejurus selepas PRU12 untuk membeli dan mempengaruhi berpuluh-puluh ahli-ahli parlimen BN untuk melompat ke Pakatan bagi menjatuhkan kerajaan BN. 

Walaupun pergolakan "Arab Spring" sudah berakhir pada bulan Disember 2012, tetapi pada awal tahun 2013, saya sekali lagi meminta Raja Arab Saudi untuk membantu dengan dana "contingency". 

Baginda bersetuju. Saya membuat keputusan untuk tidak meminta dana dari ahli perniagaan dan taikun tempatan sebagaimana dilakukan PM ke-4 kerana tahu jika berbuat demikian maka mereka akan meminta balasan projek yang bernilai jauh lebih tinggi. Saya tidak bersetuju dengan amalan kronisme. 

Oleh itu, Putera Abdulaziz Al-Saud sekali lagi menulis surat kepada saya pada 1 Mac 2013 bahawa dana sebanyak US$800 juta (yang saya terima tidaklah sampai US$800 juta) akan disalurkan kepada saya secara berperingkat-peringkat untuk tahun itu. 

Di dalam surat itu, Putera Abdulaziz Al-Saud menyatakan dana ini akan disalurkan samada dari akaun bank baginda ataupun dari sumber-sumber pihak baginda yang lain termasuk syarikat Tanore. 
Mengikut dakwaan DOJ dan WSJ, wang dari syarikat Tanore secara tidak langsung dan berlapis-lapis ini ialah dari 1MDB. 

Tetapi Putera Abdulaziz Al-Saud inilah yang selama ini mewakili Raja Abdullah bagi menyalurkan dana kepada akaun saya termasuk pada tahun 2011 dan 2012 di mana dana diberi dari akaun Kementerian Kewangan Arab Saudi dan Putera Faisal bin Turkey bin Al Saud. 

Tiada sebab pada masa itu untuk saya ataupun bank-bank penerima menyoal ataupun menyelidik dengan sangat mendalam bagi mengenalpasti sumber wang ini ialah dari mana apatah lagi, wang itu dilampirkan bersama surat dari wakil Raja Abdullah. 

Saya meminta bantuan dari Raja Abdullah, baginda bersetuju dan wakil baginda yang menguruskannya. 

Salinan surat-surat ini turut dilampirkan bersama dana yang dipindahkan ke akaun saya di Ambank yang digunakan khusus untuk tujuan politik bagi tempoh beberapa tahun. 

Sama ada BNM mahupun bank berkenaan tidak pernah mempersoal atau menyatakan kebimbangan terhadap dana ini. 

Saya menerima pemberian berjumlah US$681 juta ini dalam dua transaksi pada 21 Mac dan 25 Mac 2013 - iaitu kira-kira sebulan sebelum PRU13 pada 5 Mei 2013. Dana ini semua telah ditukarkan kepada matawang Ringgit apabila diterima dalam akaun saya. 

Selepas PRU13, saya lihat peristiwa 916 tidak akan berulang dan saya membuat keputusan pada bulan Julai untuk memulangkan semua duit yang saya terima ini kerana tidak lagi memerlukannya. 
Maka selepas Ambank menggunakan masa seketika untuk menukarkan Ringgit dalam akaun saya kembali kepada Dolar Amerika Syarikat, kesemua dana ini dikembalikan kepada sumber yang diterima iaitu Tanore. 

Oleh kerana kadar pertukaran wang berbeza dengan penyusutan sebanyak 10% dari bulan Mac sehingga Ogos, hanya US$620 dikembalikan berbanding dengan US$681 yang diterima. 

Kesimpulannya ialah saya tidak simpan RM2.6b ini. Jika seseorang mahu menyamun pun, tidaklah masuk akal untuk menyimpannya dalam akaun bank di atas nama sendiri dan kita tahu ia bukan dari dana 1MDB di mana kita semua tahu dananya ialah dari sumber pinjaman. 

Wang yang dipinjam mesti dibayar balik dan jika mahu mencuri dari sana tentu akan bermasalah bila sampai masa untuk membayar hutang.

Seterusnya bacalah di Facebook Najib Razak 

Aku rasa lebih baik Najib diam dari merekacipta cerita-cerita baru tentang 1MDB dan jawab segala tuduhan di Mahkamah.

Rakyat Malaysia bukanlah bodoh seperti yang dia sangka..

Posted by Anak Sungai Derhaka at Friday, September 14, 2018
Labels: 1MDB, Najiib, PASCA PRU14
Anak Sungai Derhaka: Setelah RM2.97 Billion Disahkan Masuk Akaunnya Najib Cuba Perbodohkan Rakyat Lagi..
https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2018/09/setelah-rm297-billion-disahkan-masuk.html

Catatan Peristiwa Dunia Hari Ini: 14 September 1917, Kekaisaran Rusia Berubah Jadi Republik

14 September 2018 00:20 WIB Ginanjar Saputra Internasional 
Nicholas II, kaisar terakhir Rusia sebelum berubah menjadi republik. (Wikimedia.org)
Solopos.com, SOLO — Bermacam-macam peristiwa penting dan bersejarah terjadi dari tahun ke tahun pada 14 September. Salah satu peristiwa bersejarah pada 14 September adalah berubahnya Kekaisaran Rusia menjadi negara berbentuk republik.

Selain itu, ada beberapa peristiwa lain pada 11 September yang patut untuk dikenang. Demi mengenangnya, Solopos.com merangkum berbagai macam peristiwa itu dalam catatan peristiwa dunia hari ini, 11 September, yang dihimpun dari Thepeoplehistory.com dan Wikipedia.org.

786
Harun Ar-Rasyid resmi dinobatkan menjadi pemimpin Kekhalifahan Abbasiyah saat usianya masih 20 tahun. Ia menggantikan saudaranya, Musa bin Al-Mahdi Al-Hadi, yang meninggal dunia di hari yang sama. Harun Ar-Rasyid memimpin Kekhalifahan Abbasiyah hingga akhir hayatnya pada 24 Maret 809. Harun berhasil membawa Kekhalifahan Abbasiyah menuju masa keemasan yang lantas diteruskan penggantinya, Muhammad bin Harun al-Amin.

1808
Pertempuran antara pasukan Rusia dan pasukan Swedia meletus di wilayah Oravais, Finlandia. Salah satu pertempuran dalam Perang Finlandia itu berakhir dengan kemenangan Rusia. Pasukan Swedia harus kehilangan sekitar 740 tentaranya yang tewas di medan pertempuran dan 100 tentaranya yang ditangkap pasukan Rusia.

1812
Tentara Rusia bersama warga sipil membakar sejumlah bangunan di Kota Moskow. Hal itu dilakukan agar Moskow tak dikuasai pasukan Prancis pimpinan Napoleon Bonaparte. Benar saja, upaya itu berhasil membuat pasukan Prancis mundur dari Moskow.

1829
Kesultanan Ottoman dan Kekaisaran Rusia menandatangani Perjanjian Adrianople di Adrianople atau kini Edirne, Turki. Perjanjian tersebut ditandatangani demi mengakhiri Perang Rusia-Turki yang berlangsung sejak 1828. Dari perjanjian itu, Kesultanan Ottoman berjanji akan memberikan kelonggaran kepada Yunani dan Serbia untuk membentuk pemerintahan sendiri meski masih menjadi kekuasaan Ottoman.

1917
Kekaisaran Rusia secara resmi berubah menjadi negara berbentuk republik. Sebelummnya, sejak 1547, Rusia merupakan negara monarki. Pada 7 November 1917, Rusia secara resmi bernama Republik Sosialis Federasi Soviet Rusia.

1940
Sebanyak 158 warga sipil berkebangsaan Rumania di Ip, Salaj, Kerajaan Hungaria—kini menjadi wilayah Rumania—dibantai tentara Hungaria. Peristiwa itu merupakan upaya pemerintah Kerajaan Hungaria yang ingin membersihkan etnis Rumania dari wilayah kekuasaannya. Peristiwa tragis itu kini dikenang dengan nama Pembantaian Ip.

1943
Pasukan Jerman membunuh sekitar 500 warga sipil di Viannos, Pulau Kreta, Yunani. Pembantaian terhadap warga sipil itu berlangsung sekitar tiga hari. Selain melakukan pembunuhan massal, tentara Jerman juga membumihanguskan rumah serta hasil panen milik warga Viannos.

1944
Kota Maastricht menjadi wilayah pertama di Belanda yang berhasil dibebaskan Sekutu dari cengkeraman Jerman. Sebelumnya, kota tersebut telah dikuasai Jerman sejak 1940.

1960
Organization of the Petroleum Exporting Countries (OPEC) atau Organisasi Negara-Negara Pengekspor Minyak Bumi didirikan di Bagdad, Irak. OPEC merupakan organisasi yang bertujuan menegosiasikan masalah-masalah produksi, harga, dan hak konsesi minyak bumi dengan perusahaan-perusahaan minyak. Indonesia menjadi anggota OPEC sejak 1962. Namun pada 2008, Indonesia mengajukan pengunduran diri dari OPEC lantaran telah menjadi importir minyak sejak 2003 dan tak mampu memenuhi kuota produksi yang ditetapkan. Meski demikian, keanggotaan Indonesia hanya dibekukan hingga pada 2014 secara resmi kembali menjadi anggota OPEC.

2007
Wahana antariksa pertama milik Jepang diluncurkan. Wahana antariksa tersebut diberi nama Kaguya. Peluncuran Kaguya adalah salah satu misi Jepang sebelum melaksanakan misi pengiriman astronot ke bulan pada 2025 mendatang.

Catatan Peristiwa Dunia Hari Ini: 14 September 1917, Kekaisaran Rusia Berubah Jadi Republik
http://news.solopos.com/read/20180914/497/939423/catatan-peristiwa-dunia-hari-ini-14-september-1917-kekaisaran-rusia-berubah-jadi-republik

Dari mana RM2.97 bilion dalam akaun Najib
Nigel Aw

Polis mendapati sejumlah AS$972 juta disalurkan ke akaun Datuk Seri Najib Razak ketika beliau menjadi perdana menteri.

Polis berkata nilainya bersamaan RM2.973 bilion. Tetapi ia berdasarkan kadar tukaran ketika transaksi itu berlaku iaitu daripada 2012 hingga 2013.

Namun berdasarkan tukaran semasa (AS$1 = RM4.10) nilainya mencecah RM3.985 juta.

AS$681 juta daripadanya diketahui umum, iaitu "RM2.6 bilion" berdasarkan kadar tukaran ketika ia pertama kali didedahkan Wall Street Journal (WSJ) dan Sarawak Report pada Julai 2015.

Jumlah itu bernilai RM2.972 bilion hari ini.

Menurut Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ), AS$681 juta itu berasal daripada Tanore Finance Corporation, dan sumber dananya adalah daripada bon ketiga 1MDB yang diraih pada 2013 yang dikatakan untuk satu usaha sama dengan Abu Dhabi Malaysia Investment Company (ADMIC).

Digelar sebagai "Fasa Tanore", transaksi itu berlaku antara Mac hingga April 2013.

DOJ menjelaskan bagaimana dana 1MDB berada pada Tanore dan perinciannya juga boleh didapati di laman mikro Malaysiakini bertajuk 'Stolen' 1MDB Funds: The DOJ Lawsuit Revisited.

Menurut DOJ, Tanore secara benifisiari dimiliki Eric Tan Kim Lonng, dipercayai rakan kepada ahli perniagaan Low Taek Jho, lebih dikenali sebagai Jho Low. Low dipercayai menggunakan nama Tan sebagai aliasnya.

Bakinya pula dari mana

Jadi dari mana baki AS$291 juta itu datang?

Perincian tentang sumbernya didedahkan sedikit demi sedikit dan mendapat liputan meluas pelbagai media antarabangsa termasuk WSJ, Sarawak Report dan ABC News Australia.

Berdasarkan laporan itu dan penyiasatan pelbagai negara, boleh dikatakan daripada AS$291 juta itu, AS$170 juta datang daripada Blackstone Asia Real Estate Partner Ltd dan lagi AS$120 juta daripada individu dengan "Putera Faisal bin Turkey".

Menurut DOJ, dana Blackstone berasal daripada bon berganda 1MDB bernilai AS3.5 bilion yang diraih dengan bantuan Goldman Sachs pada 2012, dikatakan untuk membeli aset tenaga. AS$1.367 daripada bon itu didakwa telah diselewengkan.

DOJ menyifatkannya sebagai "Fasa Aabar-BVI" dan perincian bagaimana wang 1MDB boleh berada pada Aabar Investments PJS (British Virgin Islands) dan kemudiannya Blackstone boleh dilihat di sini.

Bagi AS$120 juta daripada Putera Faisal pula, Najib berulangkali menggunakannya untuk mendakwa semua wang yang diterima adalah "derma" daripada keluarga diraja Arab Saudi.

Putera Faisal dan ahli perniagaan Tarek Obaid adalah pengasas bertama Petrosaudi International. Tarek juga sekutu utama Jho Low dalam dakwaan pengubahan wang 1MDB.

Dinamakan sebagai "Saudi Associate 1 dan 2" dalam dokumen DOJ, dana 1MDB disalurkan ke akaun mereka selepas pelaburan syarikat itu yang bernilai AS$1.03 juta dalam usaha sama dengan PetroSaudi International dialihkan ke Good Star Ltd, syarikat yang dikawal Low.

Good Star kemudian memindahkan wang itu kepada Tarek dan Putera Faisal.

Perincian tentang bagaimana dana 1MDB dipindahkan ke Good Star dan kemudian disebarkan kepada sejumlah pihak - dinamakan sebagai "Fasa Good Star" - boleh dilihat di sini.

Menariknya, ada dua transaksi berjumlah AS$80 juta yang memang datang secara langsung daripada Kementerian Kewangan Arab Saudi.

Transaksi itu berlaku antara Ogos dan November 2011. Polis tidak menyebut perkara itu dalam pengumumannya hari ini.

Sehingga kini, tiada sebarang petunjuk wang AS$80 juta itu datang daripada sumber yang tidak sah.
-malaysiakini
at 9/14/2018 12:26:00 PG
KERENGGA: Dari mana RM2.97 bilion dalam akaun Najib
http://gigitankerengga.blogspot.com/2018/09/dari-mana-rm297-bilion-dalam-akaun-najib.html

tumpang sekole...?
nasi kandaq kedai mamak, anak mami juai pesemboq, lepaih baca jangan dok syiok, kalu-kalu SB jengok kot dapoq...

14 September 2018
Nazri Aziz nak kempen untuk Anwar... 
Related image

Membaca kenyataan tersirat Nazri Aziz yang dia akan berkempen untuk menangkan Anwar memberi tafsiran kepada saya yang Umno (BN) tidak akan meletak calon di Port Dickson. 

Ada kemungkinan Anwar hanya berhadapan dengan calon bebas. Puan Siti Kassim telah menyatakan kesebalannya kepada tindakan Anwar itu, mungkin Siti Kassim akan jadi calon tunggal berhadapan dengan Anwar. 

Pas pula yang telah berbincang sambil minum tea dengan Mohamad Hassan yang diketuai Hadi Awang sendiri dengan membaca kitab, sudah pasti tidak akan meletakkan calonnya. Mungkin Pas sudah mendapat nasihat berguna daripada Umno. Sekiranya Pas tidak letak calon bermakna teori Umno dimakan ranggah oleh Pas. 

Ertinya jika Umno dan Pas tidak meletakkan calon Anwar akan menang mudah. Umno khasnya sangat suka kalau Anwar masuk segera ke dalam parlimen kerana mereka akan mengutip untung dari itu. 

Inilah politik yang tidak mudah untuk difaham jika ianya dilihat secara lateral. - MSO 

UMNO semakin celaru. Nazri bermain politik. Dia sokong DSAI agar UMNO dpt kembali menjadi kerajaan. Maksudnya DSAI akan ambik UMNO jadi partner utk tubuh kerajaan. Itu ayat utk memecah perpaduan PH. Dia sdg membaji dan menguji kesetiaan komponen2 PH. Siapa makan siapa, let see the beginning of the end.- Haji Mn@sir 
Image may contain: 1 person, standing and outdoor
PAS bagi kat BN lawan Anwar di PD... 
Setelah kerjasama antara kedua-dua parti ‘membuahkan hasil’ di Seri Setia, Pas bersetuju memberi laluan kepada Umno bertanding menentang Ketua Umum Pakatan Harapan, Anwar Ibrahim bertanding di Port Dickson. 

Ternyata hubungan sulit mereka kini mula diterima setelah pendedahan disebarkan di media sosial Umno menyalurkan wang RM2.5 juta kepada Pas Terengganu sebelum PRU 14 lalu. 
Image may contain: 1 person, sitting, table and indoor
Semalam, timbalan presiden Umno, Mohamad Hasan menyambut mesra PM Online sambil disaksikan beberapa pemimpin kedua-dua parti yang pernah berseteru semasa almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat masih hidup. 

Ini juga merupakan bukti bahawa Pas lebih kuat bila bersendirian seperti dakwaan mereka sebelum PRU 14 yang menyaksikan mereka ruyup di Pantai Barat kecuali sedikit di Kedah dan ramai calonnya hilang deposit pilihan raya. - f/bk 
No automatic alt text available.
Ziana Zain "Anggapanmu" (With Lyrics) - 4,818,349 views. 
Published on Dec 6, 2013
Ziana Zain
is a Malaysian pop singer-songwriter, model, entrepreneur and actress. Taking the local music scene by storm in the early '90s, -Ziana captivated fans with her signature single, Madah Berhelah. After that, the singer, who mesmerised the music scene with hits like Anggapanmu, Setia Ku Di Sini and Puncak Kasih. Her talent was established internationally when she was crowned Voice of Asia in Kazakhstan in 1995. 

-Zain signed a contract to record an album under BMG Asia Pacific (which has now become BMG Music). In 1991, she released her debut album Madah Berhelah.

-Ziana's second album, Ziana Zain was released in 1993 and sold more than 85,000 copies. The album featured one foreign language track, "Chitose Bashi". The singles of the album included "Anggapanmu" and "Putus Terpaksa".

Her third album, Setia Ku Di Sini was released later in 1995 and she worked very closely with local composers. The album was certified 3x Platinum by RIM with 175,000 copies being sold. The album garnered her the "Best Female Vocalist in an Album" award at 1996's Anugerah Industri Muzik award. Ziana released five singles from the album and the lead single, "Kemelut Di Muara Kasih", was another commercial success. Four other singles, "Bersama Akhirnya", "Setia Ku Di Sini", "Sangkar Cinta" and "Tiada Kepastian", went to top significant charts across Malaysia, Indonesia, Singapore and Brunei. The song "Bersama Akhirnya" garnered her the Best Solo Performance award in Pujaan 10 Nescafe.

Ziana released her fourth album, Puncak Kasih, on 28 May 1997. It won Best Pop Album in 1998's Malaysia music Industry Award . The lead single of the album, "Puncak Kasih", was a success. It managed to stay at No. 1 in Malaysia Music Chart for 15 consecutive weeks. The song also won Best Ballad Song in 1998's Anugerah Juara Lagu.

-Her comeback album was released in 2001 right after her pregnancy. The album, Aku Cintakan Mu, sold more than 20,000 copies. The album won Best Album category in 2002's Anugerah Planet Muzik. The album received a nomination for "Best Female Vocalist in an Album" in 2002's Malaysia music Industry Award. The album's lead single, "Menadah Gerimis", won Best Ballad Song category in 2002's Anugerah Juara Lagu award. It also won Best Song in Anugerah Planet Muzik that year, apart from being voted as the Best Pop Song Choice award in Anugerah Era. Two other singles from the album were released, namely "Bagai Gahara" and "Terkenang Jua". Both of the singles did not make it to the final round in Anugerah Juara Lagu. This album was Ziana' last studio album with BMG label.

-She released a mini album in 2008 entitled Dingin. 

The album featured four tracks and was nominated for Best Pop Song category in 2008's Anugerah Industri Muzik award The song also managed to get into the final round of 2008's Anugerah Juara Lagu in Best Ballad Song category. However, it was lost to Faizal Tahir's "Sampai Syurga".

-In February 2009, it was confirmed that Ziana was pregnant with twins.[She gave birth to twins, a boy and a girl on 23 July 2009 in Shah Alam.

-In January 2010, after six months of absence, finally Ziana returned to public as a surprise guest in the second annual gathering of Murai.com to celebrate the launching of a new fashion segment, Stailista, in the web portal.-In that event, she stated that she would release two new singles from her upcoming untitled album. The singles, Pawana and Dirimu Satu, were expected to be released in June 2010.

Asian Music Exposure -

1989 – Sang one of the soundtrack of 15th Southeast Asia (SEA) Games
1992 – Selected to sing Japanese popular song, Chitose Bashi in an album Asian Voices
1993 – Recorded 2 English songs in Colors of Love,album involving 5 best Asian Singer
1993 – Performed in Asia Pop Queen Festival that heldin Hiroshima and Fukuoka Japan
1995 – Won main award in Voice of Asia, Kazakhstan
1995 – Performed in Asia Live concert, aired over Japan's NHK  satellite TV Channel Two
1996 – Won Golden Melody Award in Japan Music Festival,Japan
1996 – Recorded 2 Disney's songs in an album called A Musical Salute to Disney
1996 – Involved in Musical Program,The Big Show in Singapore
1997 – Invited to OMEGA International Celebrity Club in Crans Montana, Switzerland
1997 –Performed in Asian Music Scene
1998 – Performed live during Opening 16th Commonwealth Games with the song Strive for the  Best.
2002 – Invited to St Moritz, Switzerland for her 6th appointment of OMEGA ambassador
2003 – Invited to Auckland, New Zealand for OMEGA Sea master watch launching
2007 – Invited to Beijing, China for FENDI Summer Fashion Show
2010 – Invited to Australia for Photo-shoot Louis Vuitton products.

In 20 years in the music industry, she has collaborated with many celebrities, including 
1.Jim Brickman,
2.Cindy Crawford,
3.Anna Kournikova,
4.Kate Bosworth,S
5.Shah Rukh Khan, 
6.Ralf Schumacher
Image may contain: 3 people, text
Sekebun cinta yang berbunga... 
Now You Understand Why Crooked Lawyer Shafee Are So Afraid Of AG Tommy Thomas... 

Skinning Muhammad Shafee bin Muhammad Abdullah appears to be easier than initially thought. Yes, remember when we said there are many ways to skin a cat? Well, this fat cat called Shafee, supposedly Malaysia’s top lawyer and a man of many talents – being defence counsel and prosecutor at the same time – has finally come home to roost. 
Mr. Shafee has been arrested under Anti-Terrorism Financing and Proceeds of Unlawful Activities Act 2001 (AMLA) and is slapped with two charges of money laundering today. Ironically, he is the senior lawyer representing ex-prime minister Najib Razak – also hit with the same charges of money laundering under AMLA, in addition to criminal breach of trust (CBT). 

Scandal-plagued Najib Razak has been charged with money laundering, abuse of power and criminal breach of trust stemming from RM42 million transferred to his accounts from a former 1MDB subsidiary SRC International Sdn. Bhd. Mr. Najib, when asked about his confidence, pointed to his defence counsel Shafee Abdullah and answered with a smile – “I have a hotshot lawyer”. 

That was about two months ago in July. Now, his hotshot lawyer is in hot soup. It’s Shafee’s turn in needing a bigger hotshot lawyer to save him from being thrown into prison – for money laundering and tax evasion. An official from the Attorney-General’s Chambers provided Anwar with an affidavit last week showing Najib paid Shafee RM9.5 million. 

Apparently, on 11th September 2013, Najib paid Shafee RM4,300,000 from his AmBank account no “2112022011906” and again on 17th February 2014 the lawyer received RM5,200,000 from the same account. That same account has been identified as having been funded by money stolen by Mr. Najib from the 1MDB subsidiary SRC International. 
When exposed initially, Mr. Shafee denied the allegations about him taking RM9.5 million, calling it “total nonsense.” He said – “I was never paid RM9.5 million to prosecute Anwar’s sodomy case.” At that time, the arrogant lawyer still walks around like a hotshot lawyer as Najib was the powerful prime minister. The world is upside down and his denial is now being used against him.

Now, do you understand why Siti Rahayu Mohd Mumazaini, the special officer of the AG’s Chambers, revealed last week the information that two cheques from Najib were deposited into Shafee’s CIMB Bank account on Sept 13, 2013 and Feb 17, 2014? It is part of the Attorney General Tommy Thomas plan – systematically taking down the crooks, one after another.

Four days ago (Sept 9), former Chief Justice Abdul Hamid Mohamad mocked the AG Tommy Thomas for withdrawing from being the chief prosecutor for Najib’s case. Senior lawyer Sulaiman Abdullah was appointed to lead the prosecution team in the criminal trial of Najib Razak instead. Hence, Abdul Hamid accused AG Tommy of chickening out because he had no experience in prosecution.

Abdul Hamid Mohamad, who famously wrote his racist judgement in a case where a bank had sued two business partners – a Malay and an India – and accepted a claim by a Malay defendant (but not the Indian) because “as a Muslim he would not tell lies”, obviously had underestimated the new Attorney General Chambers.


It was by design that AG Tommy decided to appoint Sulaiman Abdullah to take charge of Najib Razak’s case. Why? Can you imagine how the pro-Najib and pro-UMNO cybertroopers, propagandists and bloggers will spin and twist the story when Najib is found guilty eventually? The headlines would read “Christian Tommy sends Malay-Muslim Najib to jail!!” 
Yes, after AG Tommy Thomas cleared the sea for the return of RM1 billion superyacht Equanimity (bought with stolen money by Jho Low), the opposition comprising UMNO and PAS have been increasingly desperate to stir up racial and religion sentiments among the Malays that the Muslims and Malay Rulers have lost power to the “Chinese, Christians and Communists”.

Now that Shafee Abdullah has admitted that he did received the RM9.5 million after all, it’s only natural for the prosecutor, reportedly former judge Gopal Sri Ram, to move in for the kill. Sure, the hotshot lawyer can cook up all the crappy stories that the payments were for legal services done for UMNO and the previous corrupted Barisan Nasional coalition government.

Still, the RM9.5 million was part of stolen money from the 1MDB subsidiary SRC International. You just can’t walk away scot free after receiving such a huge amount of money plundered from the national coffers, certainly not when you had deliberately lied of now having received it in the first place. But accepting dirty money is just the dessert.

As we had written, Al-Capone, American most notorious gangster who practically controlled Chicago like his private business, was brought down using a simple tool called “tax evasion”. He wasn’t and couldn’t be charged for drug trafficking, assault, intimidation or even murder – the usual stuffs he did as if they were his daily breakfast. Instead, he was charged for not paying taxes.

Even if Shafee could get away with money laundering charges, he would end up like the American biggest crook Al-Capone. Unless the lawyer was a time traveller who knew about the downfall of Najib Razak on May 9th, he didn’t see it coming. Hence, he had made false declarations to the IRD (Inland Revenue Board of Malaysia), as the news flashes today confirming his tax evasion.
But how could he declare honestly his RM9.5 million when he had denied such payments ever existed in the first place. He most likely had used some “creative accounting” to hide the actual amount of his RM9.5 million to cover-up his ill-gotten money. It’s worth to note that the payments happened between 2013 and 2014.

It was the peak of Najib administration where everybody aligned to the prime minister felt incredibly invincible and untouchable after the opposition had failed (again) to take over the federal government. Therefore, the arrogant Shafee Abdullah, like everybody in the swamp, felt the same and never bothered to file his income tax return accordingly for the payments.

If found guilty under Section 4(1)(a) of the Anti-Money Laundering, Anti-Terrorism Financing and Proceeds of Unlawful Activities Act 2001 (AMLA), Shafee will face a maximum jail term of five years, a fine of up to RM5 million or both. For two counts of violating the Income Tax Act 1967 of making false statements, he can be jailed up to 15 years and fined not less than five times the value of the sum involved or RM5 million, whichever is higher.

He has claimed that the RM9.5 million was payment for the 46 election petitions he had handled for the previous Barisan Nasional government from 2004 to 2006. But he only got the two tranches in 2013 and 2014. Good luck proving that it wasn’t an afterthought that he mentioned it was payments for services tendered about 10 years ago, of which he didn’t declare to the IRB.

Tommy Thomas doesn’t need to lead every single prosecution. As the attorney general, he’s the manager of the chambers. His job is to manage, not to do firefighting, and certainly not when his plate is full with tons of cases against Barisan Nasional crooks. Shafee Abdullah should realize that empty vessels make the most noise. AG Tommy keeps a low profile, and all the crooks should be afraid – be very afraid! - ft 
Hari tu cakap Dr.M yg suruh jelkan Anwar. 
Hari ini cakap ambik dari Najib beli property pulak. 
Esok cakap Najib suruh bunuh Rosmah kot?...
Image may contain: 3 people, people smiling, text
Pak Lebai dah kofius...
Azmin's son tweet that has been deleted
Image may contain: one or more people
3 ekor kucing buat repot polis kerana kawan mereka dibunuh 
2 lelaki durjana di dalam 'washing machine'...
Image may contain: one or more people



cheers.

tumpang sekole...?: Nazri Aziz nak kempen untuk Anwar...
http://alditta.blogspot.com/2018/09/nazri-aziz-nak-kempen-untuk-anwar.html

JUMAAT, 14 SEPTEMBER 2018
CABARAN KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENANGANI FENOMENA “TROLL”

9 Mei 2018 menjadi titik bersejarah kepada Malaysia apabila sebuah kerajaan yang kukuh dan utuh sejak Merdeka 1957 bernama Barisan Nasional (BN) telah tumbang dengan cukup tragis kepada Pakatan Harapan (PH) yang dipimpin oleh si veteran yang penuh sifat kepimpinan dan semangat waja Tun Dr Mahathir Mohamad. Kesepaduan tenaga PH dibuktikan dengan menggunakan hanya satu lambang iaitu lambang Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) dan pengagihan kerusi yang diterima dengan berlapang dada oleh semua pimpinan dan ahli keluarga Pakatan Harapan.

Kehadiran bekas tokoh UMNO-BN sejak tahun 1998 sehingga sekarang telah menambahkan rencam dalam kesepaduan pasukan Pembangkang sehingga berjaya menjadi sebuah kerajaan yang penuh dengan warna warni saat ini. Nama seperti Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Tan Sri Muhyiddin Yaasin, Tun Daim Zainuddin dan Tan Sri Rafidah Aziz yang beralih arah dan sedar sebelum terlambat merupakan satu titik tolak kepada kejayaan Kerajaan Pakatan Harapan kini. Kemenangan Pakatan Harapan perlu dibukukan dan dicatitkan dalam arkib negara kerana kita telah berjaya menyelamatkan Malaysia daripada dibawa hanyut oleh pemimpin pemimpin UMNO-BN yang hanya mementingkan tembolok masing masing sahaja. 

Kejayaan Pakatan Harapan sangatlah ditunggu tunggu rakyat marhaen kerana mereka percaya Janji dan Manifesto Pakatan Harapan adalah sangat relevan untuk masyarakat kini. Pemimpin Pakatan Harapan yang dulunya hanyalah demonstran jalanan serta pejuang keadilan dan reformis kini merupakan Bapak Menteri yang ditugaskan untuk “walk the talk” segala idea idea dan buah fikiran yang sebelum ini dihadkan dan dikuburkan begitu saja oleh kerajaan terdahulu. Pemimpin yang dahulunya vokal dalam isu rakyat atau hak rakyat seharusnya memanfaatkan kedudukan yang ada sekarang untuk membela nasib rakyat terbanyak bukannya membela kroni ataupun keluarga maka ia pasti dilihat 2x5 dengan kerajaan BN dahulu dan ada pepatah “keluar mulut buaya, masuk mulut naga” yang sering dimainkan oleh gabungan pembangkang sekarang iaitu PAS dan UMNO. Para Menteri Pakatan Harapan perlu mengambil ibrah daripada kerajaan terdahulu yang dibenci rakyat kerana berterusan menzalimi rakyat dan menafikan hak rakyat terbanyak sehingga mereka iaitu Barisan Nasional ditumbangkan dengan cukup dahsyat sekali. Pemimpin Pakatan Harapan jangan sombong dengan rakyat hanya kerana punya kuasa tinggi, rumah mewah dan segala protokol yang ada tetapi kalian perlu sentiasa berdamping dengan rakyat marhaen kerana mereka inilah yang punya kuasa sebenar untuk menaikkan dan menjatuhkan sebuah pemerintahan yang angkuh di Malaysia. 

Politik Malaysia zaman kini sungguh berbeza dengan 10 tahun yang lalu, dahulunya kita sangat jarang mendengar istilah “troll” yang membawa maksud sindiran atau sarkastik secara humor dalam dunia alam maya pada hari ini. Budaya troll meneroll ini semakin aktif dengan kemajuan teknologi gadget, facebook, twitter dan sebagainya. Golongan yang aktif mengaplikasikan budaya troll ini adalah kumpulan pemuda yang kritis dan berani menongkah arus tanpa mengira daripada mana-mana agama, bangsa, parti politik dan sebagainya. Dalam isu politik Melayu Malaysia, troll meneroll ini dahulunya hanya dihala kepada musuh politik semata-mata. Tetapi hari ini, budaya ini turut menghentam pihak sendiri, hatta pimpinan sendiri juga tidak terlepas daripada kena troll atas alasan kini PH bukan BN2.0 dan PH mengamalkan kebebasan bersuara. Troll ini sudah menjadi budaya dan kini ia telah berubah menjadi senjata berbahaya terutama dalam negara Malaysia yang mengamalkan sistem demokrasi. Maka sebagai pemain politik yang matang dan bijaksana, pemimpin PH mempunyai pilihan samaada kita berdepan dengan golongan trollers ini secara berkonfrontasi atau berdebat dengan mereka ataupun memanfaatkan mereka menjadi senjata kita untuk menepis serangan musuh bersama atau kita turut melakukan anjakan paradigma dengan menjadi trollers seperti mereka. Cuma kini kita lebih ke arah mahu berhadapan dengan mereka. Segala troll mereka terhadap musuh ita pun mengiyakan sebagaimana ada orang menyindir pemimpin kerajaan BN terdahulu lalu kita pun turut sama bersorak tetapi apabila troll itu menghala kepada kita (PH) dan pimpinan kita maka bermulalah perang label seperti “Semua fitnah!, Macai BN, Walaun Pas” dan sebagainya. Walhal mereka golongan troller ini hanya troll supaya kita berfikir dan berwaspada bahawa gerak geri kita sentiasa diperhatikan oleh para “semak dan imbang”. 

Golongan sebegini sudah wujud lama tapi masih malu alah kerana mereka sepertinya pelajar dalam kelas yang malu untuk bertanya kerana takut dianggap bertanya soalan yang tidak masuk akal. Tetapi dengan adanya media social yang bebas, para pelayar alam siber atau netizen dapat troll sesiapa sahaja yang mereka rasa ada yang tidak kena dengan sistem mereka. Lebih ghairah jika ada satu kumpulan atau halaman media sosial yang menjadi pilihan ramai misalnya Tentera Troll Kebangsaan Malaysia (TTKM) dan Suara Rakyat (SR) serta Gerakan Pengundi Sedar (GPS) maka akan disahut dengan disebar secara meluas. 

Persoalan bagaimana kita mahu menangani mereka sedangkan mereka sangat suka troll kita menjadi isu hangat dimainkan oleh laskar siber ataupun perang siber milik Pakatan Harapan. Kita mesti memahami permainan mereka terlebih dahulu baru kita dapat fokus untuk memulihkan keadaan. Seterusnya, kerajaan PH juga perlu mengurangkan kelemahan kita yang menjadi sasaran troll semampu boleh misalnya temuramah media bersama Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) YB Dato Dr Mujahid Yusof baru baru ini telah disalah tafsir kontek ucapannya mengenai LGBT sehinggakan suasana dingin antara telah berlaku dek kerana ada troll yang mengatakan PH tidak cakna kepada agama Islam. Penerangan yang lemah lembut serta berhikmah perlu dipratikkan oleh para Menteri PH agar tidak mudah menjadi sasaran para musuh yang hanya menunggu peluang sahaja untuk menyerang pimpinan PH. Jawapan poyo atau klise daripada para Menteri hanya mengundang para troll untuk meneroll anda kerana mereka faham troll adalah cara rakyat kebanyakkan dan anak muda memperbodohkan politikus yang selepas menang pilihanraya cuba memperbodohkan dan menipu rakyat terbanyak. Ini zaman media sosial dunia tanpa sempadan tersilap langkah terima padahnya. 

Rakyat yang gemar lakukan trolling dan sarkastik perlu faham tidak membina kebaikan kepada diri hakikatnya ia hanyalah bahan untuk nampak kita bijak memanipulasi situasi dan ucapan pimpinan yang mungkin punya kekurangan konteksnya. Pemimpin PH perlu sedar dan teliti mengenai apa yang mahu diucapkan dan perlu cepat belajar menjadi pemerintah yang kompeten dan komited kepada kerja bukannya masih dibuai tidur lena atas tilam empuk dan minda masih terbawa fikiran pembangkang. Ada beberapa ciri sifat troller di Malaysia antara yang kebiasaan ialah The Sock Puppet Master. Troller ini akan mewujudkan banyak akaun media sosial dan mengupah rakan rakan yang sedia bersubahat untuk menyokong pendapat pendapat yang diutarakan agar dilihat mempunyai majoriti sokongan netizen dan berhujah dengan sebilangan yang berlawanan dengan pendapat mereka. Watak sebegini sangat bahaya kerana memainkan pelbagai karakter sehingga boleh terjerumus kepada pembunuhan karakter seseorang individu. Kebanyakan mangsa mereka merupakan golongan ternama terutama ahli politik dan pemimpin kerajaan. Troll ini bukan sekadar mempunyai pandangan berbeza tetapi sekadar mengeluarkan komen dengan tujuan untuk menyakiti hati kita. Troll telah menjadikan ramai orang pengecut menjadi berani sebab itu mereka biasanya menyerang orang yang berkuasa atau popular terutama ahli politik supaya mereka rasa lebih hebat. Kaedah yang terbaik untuk menghadapi makhluk sebegini ialah mengabaikan saja kehadiran mereka dalam dunia media sosial ataupun berhujah dengan fakta bukannya emosi seperti mereka. Unit Media para Menteri PH perlu bijak untuk menjawab soalan soalan berdasarkan topik yang dibangkitkan bukannya luar daripada konteks sekaligus hanya menconteng arang ke muka pemimpin kita saja. Jika troll itu berlebihan dan melampaui batas kita boleh melaporkan kepada pihak polis dan mendakwa mereka mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi Multimedia 1998 yang memperuntukkan hukuman denda sehingga RM50,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali jika disabit kesalahan. Begitulah hukuman di Malayisa, walaupun kerajaan PH mendakwa mereka mengamalkan kebebasan bersuara tapi rakyat Malaysia tidak wajar mengambil kesempatan dengan menfitnah kerajaan PH dengan pelbagai komen jelik. Jika PH melakukan kesalahan, rakyat perlu tegur dengan cara baik bukannya terus troll tanpa usul periksa. 

Akhir kalam, pimpinan Pakatan Harapan perlu faham perubahan budaya yang melanda umat kita pada hari ini. Tarbiyah akar umbi para pendokong kita untuk menjawab serta membalas hujah para troller perlu diperhebatkan. Tidak semua troll adalah fitnah kadang pastinya ada terselit lawak jenaka dan sindiran sinis supaya kita sebuah kerajaan baharu ini lebih berwaspada. Mereka marhaen tidak mahu kita terbabas seperti terbabasnya musuh kita pada 9 Mei yang lepas. Rakyat perlu sedar mereka punya akal, akal itu yang menentukan tangan kita untuk memangkah parti mana dan siapa pemimpin kalian pada masa akan datang nanti. Setiap 5 tahun jadi berilah Pakatan Harapan masa untuk memerintah dengan lancar. Rakyat adalah Raja yang sebenar di negara demokrasi “Suara Rakyat Suara Keramat” bak kata Bapa Reformasi kita Dato Seri Anwar Ibrahim. Moga pemimpin utama kita Tun Dr Mahathir dapat berkhidmat dengan baik untuk ibu pertiwi. Kita mahu membina Malaysia Baru yang rakyatnya matang dalam berpolitik dan dalam kehidupan seharian bersama kaum lain yang kita tinggal bawah satu bumbung Negaraku Malaysia. 

Oleh: MUHAMMAD ABRAR SADIQ BIN AZIZI
AKTIVIS PEMUDA AMANAH
Muhammad Abrar Sadiq bin Azizi seorang Aktivis Pemuda Amanah berumur 20 tahun lepasan STPM. Ini buah fikiran saya untuk menjadi renungan kepada Pimpinan Kerajaan Pakatan Harapan kini.
Blogger: CABARAN KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENANGANI FENOMENA “TROLL”
http://wfauzdin.blogspot.com/2018/09/cabaran-kerajaan-pakatan-harapan.html

MP Padang Rengas Datuk Seri Nazri Aziz mahu kempen untuk Anwar di PD
Zikri Kamarulzaman

Anggota Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Nazri Aziz menyatakan hasrat berkempen untuk Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim di pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson.

"Saya serius," katanya kepada Malaysiakini ketika ditanya sama ada beliau bergurau.

Ditanya alasannya mahu berkempen untuk Anwar, Nazri berkata ia adalah yang terbaik untuk Umno bagi memastikan parti itu kembali ke dalam kerajaan.

"Saya tidak jangka Umno akan jadi kerajaan dalam masa terdekat, tapi terdapat pendapat di kalangan anggota parlimen Umno bahawa kita perlu kembali menjadi kerajaan secepat mungkin.

"Satu-satunya cara untuk melakukan perkara itu adalah dengan bekerjasama dengan PKR... Jadi kita perlu tunjuk niat baik jika kita, jika kita ingin jadi kerajaan, biarkan Anwar menang," katanya.

Nazri turut menafikan dakwaan Timbalan Presiden Umno Datuk Seri Mohamad Hasan yang berkata bahawa Umno akan "berlawan mati-matian" dengan Anwar di Port Dickson.

Bekas menteri pelancongan itu berpendapat bahawa ia bukan keputusan Umno, dan Mohamad "bukan seorang anggota parlimen dan tidak tahu apa yang dirancang anggota parlimen".

Beliau juga berkata Umno tidak dapat memenangi kerusi itu, maka mereka perlu membiarkan PKR menukar anggota parlimen.

Kata Nazri lagi, beliau akan tetap berkempen untuk Anwar meski Umno akan mencabar pemimpin PKR itu di Port Dickson.

Ini kerana, jelasnya, beliau mahu "yang terbaik untuk Umno, dan bukannya kepentingan individu.

"Saya tetap akan berkempen untuk Anwar, tapi ini cuma spekulasi (yang Umno akan bertanding)," katanya.

Nazri juga menyatakan kesediaan berdepan tindakan disiplin atas pendiriannya itu.

Mengulas lanjut, Nazri berkata PKR merupakan parti yang dipilih rakyat untuk berkuasa dan ia jelas ditunjukkan dalam tiga PRK sebelum ini.

"Ada tiga PRK sebelum ini. MCA, PAS dan Umno kalah teruk, rakyat tetap menolak lawan PKR (dan Pakatan Harapan).

"Jadi anda perlu dekat dengan rakyat, dan mereka mahu memberi PKR peluang," katanya.

Mengulas berhubung kemungkinan menubuhkan gabungan, Nazri berkata ia tidak pelik.

Malah, katanya, perdana menteri kedua Tun Abdul Razak Hussein melakukan perkara itu apabila menukar Perikatan menjadi BN serta menawarkan untuk semua parti pembangkang bergabung dalam satu gabungan.

"Razak seorang pemimpin yang bijak dan berani, kita perlu jadi seperti beliau," katanya.

PRK Port Dickson diadakan selepas penyandang kerusi parlimen itu Danyal Balagopal Abdullah meletakkan jawatan semalam.

Langkah itu dikatakan untuk membuka jalan kepada Anwar kembali ke Parlimen.
at 9/14/2018 01:00:00 PG
KERENGGA: MP Padang Rengas Datuk Seri Nazri Aziz mahu kempen untuk Anwar di PD
http://gigitankerengga.blogspot.com/2018/09/mp-padang-rengas-datuk-seri-nazri-aziz.html

MENCONTENG UNTUK PERUBAHAN™
merentasi realiti ..bukan sekadar bawah tempurung media pengampu ...

Dari mana RM2.97 bilion dalam akaun Najib

Polis mendapati sejumlah AS$972 juta disalurkan ke akaun Datuk Seri Najib Razak ketika beliau menjadi perdana menteri.

Polis berkata nilainya bersamaan RM2.973 bilion. Tetapi ia berdasarkan kadar tukaran ketika transaksi itu berlaku iaitu daripada 2012 hingga 2013.

Namun berdasarkan tukaran semasa (AS$1 = RM4.10) nilainya mencecah RM3.985 juta.

AS$681 juta daripadanya diketahui umum, iaitu "RM2.6 bilion" berdasarkan kadar tukaran ketika ia pertama kali didedahkan Wall Street Journal (WSJ) dan Sarawak Report pada Julai 2015.

Jumlah itu bernilai RM2.972 bilion hari ini.

Menurut Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ), AS$681 juta itu berasal daripada Tanore Finance Corporation, dan sumber dananya adalah daripada bon ketiga 1MDB yang diraih pada 2013 yang dikatakan untuk satu usaha sama dengan Abu Dhabi Malaysia Investment Company (ADMIC).

Digelar sebagai "Fasa Tanore", transaksi itu berlaku antara Mac hingga April 2013.

DOJ menjelaskan bagaimana dana 1MDB berada pada Tanore dan perinciannya juga boleh didapati di laman mikro Malaysiakini bertajuk 'Stolen' 1MDB Funds: The DOJ Lawsuit Revisited.

Menurut DOJ, Tanore secara benifisiari dimiliki Eric Tan Kim Lonng, dipercayai rakan kepada ahli perniagaan Low Taek Jho, lebih dikenali sebagai Jho Low. Low dipercayai menggunakan nama Tan sebagai aliasnya.

Bakinya pula dari mana

Jadi dari mana baki AS$291 juta itu datang?

Perincian tentang sumbernya didedahkan sedikit demi sedikit dan mendapat liputan meluas pelbagai media antarabangsa termasuk WSJ, Sarawak Report dan ABC News Australia.

Berdasarkan laporan itu dan penyiasatan pelbagai negara, boleh dikatakan daripada AS$291 juta itu, AS$170 juta datang daripada Blackstone Asia Real Estate Partner Ltd dan lagi AS$120 juta daripada individu dengan "Putera Faisal bin Turkey".

Menurut DOJ, dana Blackstone berasal daripada bon berganda 1MDB bernilai AS3.5 bilion yang diraih dengan bantuan Goldman Sachs pada 2012, dikatakan untuk membeli aset tenaga. AS$1.367 daripada bon itu didakwa telah diselewengkan.

DOJ menyifatkannya sebagai "Fasa Aabar-BVI" dan perincian bagaimana wang 1MDB boleh berada pada Aabar Investments PJS (British Virgin Islands) dan kemudiannya Blackstone boleh dilihat di sini.

Bagi AS$120 juta daripada Putera Faisal pula, Najib berulangkali menggunakannya untuk mendakwa semua wang yang diterima adalah "derma" daripada keluarga diraja Arab Saudi.

Putera Faisal dan ahli perniagaan Tarek Obaid adalah pengasas bertama Petrosaudi International. Tarek juga sekutu utama Jho Low dalam dakwaan pengubahan wang 1MDB.

Dinamakan sebagai "Saudi Associate 1 dan 2" dalam dokumen DOJ, dana 1MDB disalurkan ke akaun mereka selepas pelaburan syarikat itu yang bernilai AS$1.03 juta dalam usaha sama dengan PetroSaudi International dialihkan ke Good Star Ltd, syarikat yang dikawal Low.

Good Star kemudian memindahkan wang itu kepada Tarek dan Putera Faisal.

Perincian tentang bagaimana dana 1MDB dipindahkan ke Good Star dan kemudian disebarkan kepada sejumlah pihak - dinamakan sebagai "Fasa Good Star" - boleh dilihat di sini.

Menariknya, ada dua transaksi berjumlah AS$80 juta yang memang datang secara langsung daripada Kementerian Kewangan Arab Saudi.

Transaksi itu berlaku antara Ogos dan November 2011. Polis tidak menyebut perkara itu dalam pengumumannya hari ini.

Sehingga kini, tiada sebarang petunjuk wang AS$80 juta itu datang daripada sumber yang tidak sah.

Polis: RM2.97 bilion masuk akaun Najib ~ Menconteng Untuk Perubahan™
http://penburukonline.blogspot.com/2018/09/polis-rm297-bilion-masuk-akaun-najib.html
Dari mana RM2.97 bilion dalam akaun Najib ~ Menconteng Untuk Perubahan™
http://penburukonline.blogspot.com/2018/09/post-titledari-mana-rm297-bilion-dalam.html

Friday, September 14, 2018
PRK PORT DICKSON DAN ANWAR.
Oleh Faisal Zainal

PRK Port Dickson dibenarkan oleh Perlembagaan Negara dan SPR iaitu dengan cara mengosongkan kerusi parlimen dan meletakkan calun lain untuk dipertandingkan secara demokrasi. Inilah sahaja sebagai satu mekanisme yang membolehkan untuk melayakkan Anwar berada dalam parlimen.
Image result for anwar ibrahim dibaling
Anwar adalah pemimpin tersohor dimana hampir seluruh hidup beliau digunakan untuk politik dan idealisme perjuangan beliau. Idealisme perjuangan Anwar untuk merobah landskap politik negara sudah tentu menggugat kepimimpinan yang ada dengan sebab itu beliau ditindas dan dizalimi (dipenjara).
 Image result for anwar ibrahim dibaling
Ketokohan Anwar diakui oleh pimpinan negara seluruh dunia dan idealisme pejuangan beliau dijadikan pebincangan oleh tokoh agama dan politik.

Sosok Anwar tidak akan dapat dibaca oleh orang biasa sama ada diwarung kopi atau dari pimpinan-pimpinan picisan dalam masyarakat. Jika tidak dihujah hanya mendatangkan tuduhan negatif dan naif menampakan Anwar kaki liwat, kronisme membina empayar politik keluarga, gila kuasa dan gelojoh untuk jadi PM.

Tidak keterlaluan jika dikatakan jika tanpa Anwar politik hikmah akan berkecai. Kerana semasa remajanya ketika Peristiwa Baling, Anwar telah nampak kelemahan UMNO melalui visi UMNO mentadbirkan negara. Dan ini terbukti kelemahan UMNO dan kepimpinan terus melebar dimana selepas 20 tahun Reformasi terbukti UMNO dinyahkan dari memimpin negara.

Kegagalan Anwar untuk memimpin negara, pembinaan "negara bangsa" dalam idealisme perjuangan Anwar yang berasaskan nilai murni akan menjadikan illusi semata-mata. Apa pun dan siapa pun Anwar Ibrahim, beliau mempunyai keupayaan merobah dunia sekular kepada politik bijaksana.

Oleh itu PRK Port Dickson sahajalah peluang Anwar menyertai kerajaan secara pantas yang mana peluang beliau seumpama ini ditutup kerana dipenjara.

Orang yang berfikir tidak akan memandang sepi politik Anwar ini kerana sepanjang "track record Anwar" seluruh agenda beliau semata-mata membawa pada kebaikan dan kebajikan pada ummah dan masyarakat seperti ingin membasmi jurang kemiskinan, membenteras rasuah, membina perpaduan ummah dan membangun negara kepada yang lebih baik, berdaulat dan gagah.

Posted by AMIR Wartawan Rasmi LR at Friday, September 14, 2018
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: HANYA MENUNGGU UMNO....
http://wrlr.blogspot.com/2018/09/hanya-menunggu-umno.html
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI
http://wrlr.blogspot.com/2018/09/prk-port-dickson-dan-anwar.html

Friday, September 14, 2018
Dr M kata ‘ok’, kamu sibuk kenapa, Anwar beritahu pengkritik
Mohamad Fadli  - September 14, 2018

PETALING JAYA: Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertahankan keputusan untuk bertanding pilihan raya kecil Port Dickson dan jika menang kembali ke Parlimen dengan berkata langkah itu disetujui Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.
Image result for anwar ibrahim dibaling
Beliau berkata perkara itu dimaklumkan kepada Dr Mahathir terlebih dahulu sebelum pengumuman dibuat.

“2 hari lalu selepas balik dari Hong Kong saya telefon dan saya kata Insya Allah saya ambil kawasan Port Dickson setelah Datuk Danyal Balagopal Abdullah (penyandang) letak jawatan.

“Dia kata ‘OK’. Yang kamu (pengkritik) sibuk kenapa? Tak jadi masalah. Nak bangkitkan apa lagi?” katanya semasa berucap di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka di Ayer Keroh, Melaka malam tadi.

Semalam, Anwar diumumkan akan bertanding di Parlimen Port Dickson selepas kerusi itu dikosongkan oleh penyandang, Datuk Danyal Balagopal Abdullah, bagi membuka laluan kepada untuk kembali ke Parlimen.

Pakatan Harapan dilaporkan mempunyai persefahaman iaitu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan menyerahkan kuasa kepada penggantinya, Anwar, selepas tempoh masa tertentu.
Anwar merupakan pilihan pertama gabungan itu untuk jawatan perdana menteri.

Langkah itu bagaimanapun mengundang kritikan termasuk daripada pimpinan PKR sendiri.

Semalam, Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin mahu Anwar menyatakan pendirian dan menuduh beberapa pemimpin PKR dangkal kerana tidak mengikut saluran betul dalam keputusan mengosongkan kerusi Port Dickson.

Sementara itu, Anwar berkata tidak perlu menangguhkan pemilihan parti yang dijadual berlangsung dari 22 September hingga 28 Oktober untuk PRK Port Dickson seperti yang dicadangkan Naib Presiden Shamsul Iskandar Mohd Akin.

“Saya kata tak payah tangguh sebab dua-dua penting dan lepas pemilihan parti kita tumpu PRK Port Dickson,” katanya.

Hari ini, Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) parti Datuk Rashid Din berkata pemilihan PKR tidak boleh ditangguh kerana akan menyalahi peraturan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM).

Rashid berkata JPPM menetapkan perhimpunan agung PKR perlu diadakan November ini.

Posted by AMIR Wartawan Rasmi LR at Friday, September 14, 2018
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: Dr M kata ‘ok’, kamu sibuk kenapa, Anwar beritahu pengkritik
http://wrlr.blogspot.com/2018/09/dr-m-kata-ok-kamu-sibuk-kenapa-anwar.html

Friday, 14 September 2018
NAJIB, SUDAH-SUDAHLAH REKA CERITA DONGENG!!!

Semalam, Timbalan Ketua Polis Negara, Noor Rashid Ibrahim mendedahkan, siasatan polis mendapati sejumlah RM2,973 bilion telah dimasukkan ke akaun peribadi bekas Perdana Menteri, Najib Razak.

Katanya, kemasukan wang itu disalurkan melalui 132 transaksi dengan menggunakan tiga firma iaitu Good Star, Aabar dan Tanore Finance.

Alamak...ingatkan hanya RM2.6 bilion, rupa-rupanya jumlah wang yang pernah diterima Najib berjumlah hampir RM3 bilion atau RM3,000 juta banyaknya.

Patutlah, kata makcik bawang,  boleh "cash is king" di sana sini dan di kediamannya pula macam ada sebuah kedai emas dan permata!

Siapakah pemilik ketiga-tiga firma iaitu Good Star, Aabar dan Tanore Finance itu?
Good Star adalah dimiliki oleh Jho Low yang hasil penyiasatan mendedahkan ia pernah menerima sejumlah AS$1.03 bilion daripada dana 1MDB.

Aabar Investment PJS pada asalnya adalah anak syarikat IPIC yang kemudian dipalsukan menjadi Aabar BVI dan pernah dibayar bon keselamatan oleh 1MDB sebanyak AS$1,367 bilion. 

1MDB dan IPIC mengikat kerjasama untuk pengeluaran bon yang kemudian dibawa untuk penyelesain di mahkamah timbangtara, tetapi kemudiannya 1MDB setuju menyelesaikannya di luar mahkamah dengan bayaran sebanyak AS$1.2 bilion.

Pengarah Aabar BVI ialah Khadem Abdullah al-Qubaishi dan Ahmed Badawi Al-Husainy yang turut mempunyai jawatan dalam syarikat Aabar yang sah, tetapi dipecat kemudiannya. 

Tanore Finance pula adalah kepunyaan Jho Low bersama Eric Tan Kim Loong, bahkan dikatakan Jho Low juga kerap menggunakan nama Eric Tan Kim Loong itu sebagai samarannya.

Tanore Finance paling diingati kerana kemasukan wang sebanyak RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadi Najib yang kerapkali disebut sebagai derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi adalah melalui firma tersebut.

Dengan pengesahan pihak polis bahawa sejumlah RM2,973 bilion telah dimasukkan ke akaun peribadi Najib menggunakan tiga firma tersebut dan melalui 132 transaksi, tentulah dengan mudah kita dapat mengagak daripada manakah punca asal kesemua wang yang pernah diterima oleh bekas Perdana Menteri itu.
Bagaimanapun, beberapa jam selepas Noor Rashid membuat pendedahan itu, Najib yang kini bergelar "facebooker tegar" selepas kehilangan jawatan Perdana Menterinya tetap bertegas bahawa wang RM2.6 bilion yang diterimanya adalah derma daripada Raja Arab Saudi, Almarhum Raja Abdullah Al-Saud melalui Putera Abdul Aziz Al-Saud.

Najib juga menunjukkan surat yang dikatakan ditulis oleh Putera Abdul Aziz Al-Saud kepadanya serta beberapa bukti transaksi yang jelas menunjukkan kemasukan wang kepadanya itu dibuat melalui Tanore Finance, syarikat yang disahkan adalah kepunyaan Jho Low.

Jika benar derma itu daripada Raja Abdullah yang telah mangkat pada 2015 lalu, mengapakah ia dimasukkan melalui syarikat Jho Low?

Apakah Raja Abdullah dan kerajaan Arab Saudi begitu lekeh sehingga tidak menggunakan bank daripada Arab Saudi atau firma-firma kepunyaan Pak Arab yang lain untuk menyalurkan wang tersebut?

Mengapa mesti menggunakan firma kepunyaan Jho Low?

Pernahkah kita dengar Raja Abdullah ada sebarang hubungan dengan Jho Low?

Sementara itu, jika kita masih ingat, SPRM sendiri pernah mendedahkan bahawa mereka telah menemui kerabat Diraja Arab Saudi yang dikatakan menderma RM2.6 bilion kepada Najib itu.

"Ada surat yang menunjukkan sumbangan itu datangnya daripada putera Arab Saudi dan berdasarkan surat itu, kami telah pergi ke Arab Saudi.

"Kami tanya putera Arab Saudi itu dan beliau mengaku menderma RM2.6 bilion. Tetapi apabila kami minta dokumen sokongan, beliau gagal memberikannya," kata Ketua Pesuruhjaya SPRM, Shukri Abdull.
Sungguh menghairankan, jika benar ada derma diberikan menggunakan Tanore Finance, kenapa tiada dokumen boleh dibuktikan?

Takkan derma berbilion ringgit - bukan sekupang dua - langsung tiada slip, dokumen atau apa-apa bukti dalam simpanan putera Raja Arab Saudi itu?

Akhirnya, masihkah kita mahu percaya kata-kata Najib yang bertegas wang RM2.6 bilion itu merupakan derma daripada Raja Arab Saudi atau beliau perlu diingatkan, "sudah-sudahlah membuat rekaan cerita dongeng".

Atau kita patut minta Pas nasihatkan Najib - bertaubatlah dan habiskanlah lebih banyak masa di atas tikar sembahyang selepas tiada lagi jawatan sekarang ini!!! 
(ShahbudinHusin 14/09/2018)
Posted by Shahbudin Husin at 08:12 
Shahbudin dot com: NAJIB, SUDAH-SUDAHLAH REKA CERITA DONGENG!!!
https://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/09/najib-sudah-sudahlah-reka-cerita-dongeng.html

Nak beli lori sampah tak ada duit, beli Mercedes boleh pulak
MALAYSIA DATELINE
Husam berucap di majlis santai bersama wanita Kelantan di Shah Alam.
Tindakan kerajaan negeri Kelantan membuat pembelian kereta mewah Mercedes Benz untuk pegawai tinggi dan exconya terus menjadi momokan dan kutukan.

Ini kerana sebelum ini, kerajaan negeri berkata, lori sampah tidak mencukupi kerana kerajaan negeri menghadapi masalah kewangan.

Semalam, Pengerusi Pakatan Harapan Kelantan, Husam Musa terus membangkitkan isu itu dalam pertemuannya dengan sebuah pertubuhan Wanita Kelantan dalam pertemuan beliau dengan mereka di Shah Alam.

“Hutang banyak tetapi boleh lagi beli Mercedes,” kata Husam secara sepintas lalu dengan diiringi tepukan dari yang hadir di majlis santai di sebuah kedai makan itu.

Isu pembelian Mercedes mula dibangkitkan Husam ketika berucap dalam satu majlis yang meraikan pelantikan beliau sebagai senator di Kota Bharu sebelum ini.

Menurut Husam, semua kerajaan negeri dan pusat sudah tidak lagi membeli kereta mewah itu tetapi menggunakan jenama Proton Perdana, kereta buatan Malaysia untuk menteri dan pegawai kanan mereka ekoran suasana ekonomi yang tidak berapa baik.

Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohamad Amar mengaku kerajaan negeri membeli empat buah Mercedes baru untuk kegunaan pegawai kanan dan exco kerajaan negeri kerana ia kereta lasak dan tahan lama.

Beliau memberitahu, kerajaan negeri perlu membeli kereta baru kerana tidak cukup kereta untuk kegunaan pegawai kanan dan exconya kerana amalan menjual kereta (dengan harga rendah) yang dipakai kepada pemimpin berkenaan selepas mereka berhenti.

Sebelum ini, ketika pelbagai pihak membangkitkan masalah kutipan sampah di negeri itu, Menteri Besar Datuk Ahmad Yakub berkata, kenderaan pengangkut sampah tidak mencukupi kerana masalah kewangan.

at 9/14/2018 09:00:00 PG
KERENGGA: Nak beli lori sampah tak ada duit, beli Mercedes boleh pulak
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/09/nak-beli-lori-sampah-tak-ada-duit-beli.html



MENCONTENG UNTUK PERUBAHAN™
merentasi realiti ..bukan sekadar bawah tempurung media pengampu ...
PAS saran k'jaan persekutuan jadikan Kelantan negeri contoh
MUKTAMAR | Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Mahfodz Mohamed menyarankan kerajaan persekutuan menjadikan Kelantan sebagai negeri contoh.

Beliau berkata, ia berikutan kejayaan kerajaan negeri pimpinan PAS dalam menguruskan ekonomi dan mengekalkan integriti pentadbirannya.

Berucap dalam Muktamar PAS di Kuala Terengganu hari ini, beliau turut mengkritik pelaksanaan semula sistem Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang menurutnya tiada beza dengan GST.

Katanya, Malaysia bukanlah negara yang berdepan masalah menjana pendapatan apabila hasil negara meningkat sebanyak RM20 bilion setiap tahun.

Tetapi, katanya lagi, masalah timbul apabila perbelanjaan tidak diuruskan secara berhemah serta Islam tidak dijadikan penyelesaian dalam pentadbiran negara.

"PAS tidak hanya bercakap kosong, kerajaan PAS Kelantan telah membuktikan pelbagai kejayaan. Ia berjaya meningkatkan pungutan hasli sebanyak RM566.52 juta pada 2017 berbanding RM497.2 juta pada 2016.

"Anggaran lebihan dalam belanjawan negeri pada 2017 pula sebanyak RM38.76 juta berbanding belanjawan defisit RM33.47 juta pada tahun sebelumnya. Ini adalah rekod yang membuktikan kejayaan PAS dalam mentadbir negeri," katanya.

Beliau juga mendakwa Kelantan mengekalkan rekod sifar rasuah sepanjang 27 tahun mentadbir negeri itu apabila tiada pemimpin dan pegawai kerajaan yang didakwa atau disabit tuduhan rasuah oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

"Inilah model yang dimiliki Pas yang mesti dibawa ke peringkat persekutuan," kata Mahfodz lagi dalam ucapan dasarnya.

PAS saran k'jaan persekutuan jadikan Kelantan negeri contoh ~ Menconteng Untuk Perubahan™
http://penburukonline.blogspot.com/2018/09/pas-saran-kjaan-persekutuan-jadikan.html

Saya pohon jutaan maaf dari rakyat
Anti Fake News- Sedikit coretan pengalaman di Dewan Rakyat dan Dewan Negara.
MALAYSIA DATELINE

Semasa saya mula membentang Ruu pemansuhan Akta Anti Berita Tidak Benar 2018, saya beritahu kepada Speaker Dewan Rakyat (masa itu dipengerusikan oleh Timbalan Speaker, Ahli Parlimen Telok Intan) bahawa ia adalah detik sejarah untuk saya kerana beberapa bulan sebelum itu, saya berada di barisan pembangkang membantah Akta tersebut dan kini saya di barisan Kerajaan pula dan diamanahkan untuk membentang RUU Pemansuhan Akta tersebut.

YB Timbalan Speaker berkata Ya, hari ini dalam sejarah.

Alhamdulillah, saya membuat persiapan yang begitu rapi dan penuh sama ada ketika berbahas membangkang Akta tersebut atau semasa membentang RUU Pemansuhan Akta itu di Dewan Rakyat atau Dewan Negara. Saya tidak pasti berapa banyak buku, artikel, rencana dan Akta yang saya baca (termasuk Akta di negara Jerman). Dengan lain perkataan, saya benar-benar prepared dan sedia take on sesiapa sahaja di Dewan Rakyat atau Dewan Negara. Alhamdulillah.

Semasa menggulung perbahasan, saya bagi tahu para pegawai yang membantu saya (Alhamdulillah mereka adalah team yang “superb”) meskipun mereka boleh bantu saya dari segi memberi jawapan, tetapi saya akan cuba menjawab semua soalan yang dibangkitkan oleh MP di Dewan Rakyat dan para senator di Dewan Negara secara sendiri tanpa prepared text kecuali info-info tertentu.

Kita pergi dulu kepada perbahasan di Dewan Rakyat. Saya mendengar dengan teliti hampir semua perbahasan. Saya mencatat sendiri setiap perbahasan termasuk dari para pencelah. Dari sebelah pembangkang, saya lihat perbahasan mereka tidak begitu in depth. Malahan, saya berani kata, ada yang mungkin tidak buat “homework” sebelum berbahas.

Dari parti Pas, maaflah, pebahasan mereka, dengan hormat, lagi tidak mendalam. Jujurnya, saya lihat MP Pas yang berbahas atau mencelah, maaf lah jika saya kata, tidak begitu bersedia.

Dipendekkan cerita, selepas mereka berbahas, saya kena menggulung. Semasa menggulung, saya cuba membuka ruang semaksima yang boleh untuk para MP khususnya para MP pembangkang untuk mencelah bertanyakan soalan. Alhamdulillah, saya amat suka berbahas. Maka, secara relatif, saya lebih gemar memilih pendekatan “two ways traffic” dari “one way traffic” ketika menggulung.

Jika ikut hati dan jika tidak terikat dengan masa yang tertentu, saya sebenarnya bersedia untuk membuka ruang pencelahan seberapa ramai yang boleh untuk mereka berbahas atau mencelah ketika saya menggulung. Tapi, malangnya, saya tidak ada kemewahan waktu (luxury of time).

At one time, ketika berbahas itu, ada MP Pas yang cuba nak rujuk saya ke Jawatankuasa Hak di bawah Peraturan Mesyuarat 36 (12) kerana mereka tidak puas hati saya menyatakan Pas menyokong Sosma. Saya tidak begitu minat untuk panjangkan isu itu. Maka saya sedia pohon maaf dan tarik balik tuduhan. Ya, mungkin Pas betul, parti itu tidak sokong Sosma. Mungkin juga saya yang silap. Cuma, jika untuk tujuan berhujah, mungkin Pas kena tanya dengan jujur, semasa Akta Sosma hendak dipinda, siapa di dalam Pas, pada masa itu, yang berbahas panjang melawan Sosma?

Setelah habis menggulung, RUU pemansuhan Akta itu diterima di Dewan Rakyat. Maka langkah seterusnya, saya kena pergi pula ke Dewan Negara. 

Sekali lagi, saya diamanahkan untuk bentang RUU pemansuhan itu di Dewan Negara. Meskipun Dewan Negara mempunyai ramai senator yang berkelulusan tinggi, namun jujurnya saya rasa cabaran di Dewan Negara tidak sehebat cabaran di Dewan Rakyat. Tetapi, saya harus akui perbahasan di Dewan Negara jauh lebih civilized dari Dewan Rakyat. Kena angkat topi lah pada para senator. 

Sekali lagi saya dapati perdebatan di Dewan Negara meskipun ada yang baik dan bagus, namun, secara umumnya, agak hambar. 

Dengan penuh hormat, saya tidak rasa di kalangan majoriti yang berbahas dan mencelah, mereka benar-benar menguasai the subject matter yang dibahas. Saya tak terasa sangat tercabar, secara umumnya. Cuma jumlah senator BN mengatasi jumlah senator PH. 

Ada satu valid point dari seorang senator BN yang saya rasa wajar diberi perhatian. In fact, saya kata saya bersetuju dengan point beliau meskipun saya tidak setuju dengan kesimpulan beliau. Apa pointnya? Ini kerana beliau, saya lihat, cuba nak simpulkan tidak perlu mansuh Akta tersebut via this point.

Ia berkaitan isu interim measures dalam seksyen 7 Akta itu. Ia berkaitan hak mangsa berita tidak benar untuk dapatkan perintah sementara mahkamah secara ex parte (sebelah pihak) untuk stop penerbitan berita tak benar. 

Senator itu kata “interim measures itu adalah kelebihan Akta tersebut. Saya kata saya setuju. Cuma saya tambah sebelum ada Akta itu pun, kita juga boleh dapat remedi “interim measures” Cuma ianya bersifat “civil in nature” Saya tidak bercadang nak ulangi satu persatu di sini kenapa seksyen 7 itu bermasalah. 

Begitu juga seksyen 8 juga bercakap tentang “interim measures” yang jika dipohon oleh Kerajaan, mahkamah wajib benarkan. Ini, bagi saya, draconian kerana “tangan” para hakim di”ikat” Senator YB Chandra Mohan dari DAP juga ada bangkitkan isu ini.

Begitu juga ketiadaan life span” perintah “interim measures” yang diperolehi secara “ex parte” di seksyen 7 tanpa hakim dengar kedua-dua belah pihak. This is draconian and repressive, kata saya. 

Dalam undang-undang sivil sedia ada, proses “interim measures” melalui perintah “interlocutory injunction” ada tempoh jangka hayat (life span) kerana ia hanya didengar “ex parte” Jika nak lanjutkan tempoh jangka hayat perintah “interlocutory injunction” itu, kena buat permohonan “inter parte (dua dua pihak didengar) dan ini selaras dengan prinsip “natural justice” yang ada di dalamnya prinsip ” audi alteram partem (hearing the other side)” 

Saya kata kat YB Senator Umno itu keadilan ini bukan sahaja keputusan (decision) kena adil, proses membuat keputusan (the decision making process) pun kena adil juga.

Rasanya saya sudah jawab semua persoalan dan keraguan yang pembangkang cuba bangkitkan untuk mansuhkan Akta itu. Tapi, malangnya dengan menggunakan angka mereka yang lebih ramai dalam dewan negara, meskipun bukan dipilih oleh rakyat melalui “election” mereka tolak pemansuhan Akta itu di Dewan Negara. 

Penolakkan itu hakikatnya tidak mendatangkan kesan apa pun. Ia cuma sekadar untuk melewatkan sahaja. Adakah itu sikap yang penuh dengan tanggungjawab (bila elaun mereka dibayar dengan wang rakyat dan pembayar cukai) saya serah pada rakyat untuk menilai secara adil.

Mungkin juga saya begitu lemah dalam berhujah and failed to convince them. Bagi kegagalan itu, saya pohon jutaan maaf dari rakyat.

at 9/14/2018 10:10:00 PG
KERENGGA: Saya pohon jutaan maaf dari rakyat
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/09/saya-pohon-jutaan-maaf-dari-rakyat.html

Friday, September 14, 2018
Lelaki ditahan di Arab Saudi sarapan dengan wanita
SEORANG lelaki warga Mesir yang bekerja sebagai penyambut tetamu di Arab Saudi ditahan baru-baru ini selepas memuat naik video pendek yang menunjukkan dirinya sedang bersarapan bersama seorang wanita yang memakai niqab, di media sosial.

Lelaki itu yang hanya dikenali sebagai Bahaa itu ditahan pada Ahad lalu selepas video dirinya bersarapan dengan seorang pekerja wanita di sebuah hotel di Jeddah, menimbulkan rasa kurang senang ramai di media sosial.

Klip video itu menunjukkan hanya Bahaa dan wanita yang memakai niqab menikmati sarapan pagi, tetapi ia jelas merupakan pelanggaran undang-undang Arab Saudi yang menyatakan bahawa tempat kerja dan restoran harus mempunyai ruang yang berasingan untuk lelaki dan wanita.

Ia menimbulkan kecaman sebahagian besar penduduk Arab Saudi, yang melihat tingkah laku berkenaan tidak bersesuaian dengan Islam dan sosio budaya di negara itu.

Selepas dikecam, Bahaa kemudian memuat naik video kedua mengenai reaksi orang ramai yang dibesar-besarkan, memandangkan dia hanya bersarapan dengan rakan sekerja.

Bahaa yang ditahan pihak berkuasa kerana videonya yang menyinggung ramai di media sosial berkemungkinan berdepan untuk penjara atau diusir keluar dari Arab Saudi di atas kesalahannya.

Pemilik hotel juga dipanggil untuk memberi penjelasan, khususnya mengapa gagal mematuhi peraturan yang berkaitan dengan tingkah laku wanita di tempat kerja dan mengapa mengupah seorang ekspatriat untuk melakukan pekerjaan yang sepatutnya dikhususkan kepada warga Arab Saudi. - odditycentral
Posted by Abu Luqman at 9:09 AM
http://kachipemas.blogspot.com/2018/09/perghhh-lelaki-ditahan-di-arab-saudi.html

Friday, September 14, 2018
1MDB: Polis Sahkan RM2.973 Bilion Masuk Akaun Najib
Sejumlah 64 individu termasuk bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan anaknya, Nooryana Najwa telah dirakam percakapan kerana menerima wang dalam transaksi yang kini dalam proses siasatan 1Malaysia Development Berhad (1MDB). 

Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Noor Rashid Ibrahim juga mengesahkan sejumlah daripada individu ini adalah terdiri daripada ahli politik.

Jelasnya, sebanyak 132 transaksi penggubahan wang haram ini telah dikenal pasti dan sejumlah RM2.973 bilion telah didapati dimasukkan ke akaun bekas perdana menteri itu yang kini sedang disiasat melalui beberapa fasa.

Setakat ini, polis sudah melakukan serbuan ke lima premis dan tindakan penyitaan telah dilakukan.

Noor Rashid turut menegaskan Pasukan Siasatan Jenayah Pengubahan Wang Haram (AMLA) juga tidak menerima sebarang tuntutan rasmi dari mana-mana pihak ke atas sitaan wang tunai dan barang-barang berharga.

"Pihak AMLA PRDM telah menyerahkan notis atau perintah dibawah Seksyen 32 AMLATFPUAA untuk mereka yang menzahirkan tuntutan ini hadir untuk beri keterangan kepada pegawai penyiasat berkaitan pemilikan harta-harta ini.

"Setakat ini kami belum menerima sebarang tuntutan rasmi dari mana-mana pihak, walaupun beberapa kenyataan akhbar berkaitan isu wang tunai ini dibangkitkan dalam akhbar.

"Kami sudah keluarkan notis hari ini, dan kami jangka mereka akan tampil dalam dua atau tiga hari akan datang, kata Noor Rashid dalam satu sidang media perkembangan isu siasatan 1MDB di Bukit Aman pada Khamis.

Noor Rashid juga mengakui proses siasatan 1MDB ini lebih rumit kerana kebanyakan transaksi dan bahan bukti telah dilakukan di luar negara.

Setakat ini, pihak polis telah memohon kepada Jabatan Peguam Negara untuk mendapatkan keterangan dan dokumen yang diperlukan dari negara-negara luar bagi melengkapkan siasatan.

"Tindakan lanjut oleh pihak polis adalah memohon bantuan dibawah AMLA daripada negara yang terlibat dan seterusnya mendapatkan keterangan dari saki dan dapatkan dokumen untuk menyokong kes kita.

"Kami perlu selesaikan siastan ini, dalam secepat mungkin, dan keputusan boleh dibuat untuk memulakan tindakan undang-undang. Jangan bimbang kami akan selesaikannya," kata Noor Rashid 

lapor Astro Awani
Posted by Anak Sungai Derhaka at Friday, September 14, 2018 Labels: 1MDB, Najiib, PASCA PRU14, PDRM
Anak Sungai Derhaka: 1MDB: Polis Sahkan RM2.973 Bilion Masuk Akaun Najib
https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2018/09/1mdb-polis-sahkan-rm2973-bilion-masuk.html
... 

Tiada ulasan: