Isnin, 29 Oktober 2018

"Ya.. Dari mana..?" Dan dijawab pemandu tersebut “Dari Penang…” 8561.



Pengadilan Eropa: Menghina Nabi Muhammad  bukan kebebasan berekspresi [bukan kebabasan bersuara] Ahad, 28 Oktober 2018 14:13 
Foto: Pengadilan Hak Asasi Manusia Eropa (ECHR) 

KIBLAT.NET, Brussels – Yayasan Integritas untuk Hak Asasi Manusia (Hayat Haq) telah menyatakan dukungannya atas keputusan Pengadilan Hak Asasi Manusia Eropa (ECHR), yang menganggap bahwa menghina Nabi Muhammad ﷺ tidak termasuk dalam bentuk kebebasan berekspresi.

Hayat Haq mengatakan dalam sebuah pernyataan bahwa “keputusan Pengadilan Eropa memperkuat kebebasan dan hak keyakinan agama, salah satu pilar kebebasan dalam masyarakat demokratis yang diatur oleh hukum”.

Pada Kamis, 25 Oktober 2018, Pengadilan Hak Asasi Manusia Eropa memutuskan bahwa menghina Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak jatuh dalam kebebasan berekspresi. Pengadilan juga menyatakan bahwa hukuman pengadilan Austria untuk seorang wanita yang menghina Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bukan melanggar hak atas kebebasan berekspresi, atau Bab X Piagam Eropa tentang Hak Asasi Manusia.

Hayat Haq menjelaskan bahwa keputusan Pengadilan Eropa muncul dalam konteks mendorong perlindungan dan penghormatan terhadap perasaan religius umat Islam dan berfungsi untuk mempromosikan perdamaian masyarakat.

Lembaga itu juga mencatat bahwa Pengadilan Eropa telah menperjelas perbedaan antara hak atas kebebasan berekspresi dan apa yang dianggap sebagai pelanggaran hak dan penyalahgunaan perasaan keagamaan individu dan masyarakat”.

Keputusan Pengadilan Hak Asasi Manusia Eropa muncul dalam rangka mendukung keputusan pengadilan di Austria pada tahun 2009 terhadap seorang wanita Austria yang didenda € 480 (Rp8,34 juta) dalam kasus menghina Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa sallam.





Sumber: Middle East Monitor
Redaktur: Ibas Fuadi

Mat Sabu 'dikepung' walaupun ketika basuh tangan di sinki
Mohamad Sabu atau Mat Sabu ‘dikepung’ lagi di Singapura. Kali ini di Restoran Al Jasra, Changi Rd.

Kejadian berlaku ketika Menteri Pertahanan itu singgah di restoran itu semalam selepas temu bual bersama Bernama di Changi Naval Base sebelum berlepas pulang ke tanah air.

Mat Sabu berada di Singapura selama tiga hari sejak 18 Okt dalam rangka lawatan pengenalan diri ke republik ini.

Beliau juga menghadiri Mesyuarat Menteri-Menteri Pertahanan ASEAN (ADMM) ke-12 dan ADMM-Plus ke-5 yang dihoskan Singapura selama dua hari hingga 20 Okt.

Menteri itu pernah ‘dikepung’ pada Jun lalu di Singapura ketika singgah di Masjid Sultan untuk menunaikan solat Jumaat.

Beliau turut ‘dikepung’ oleh pekerja-pekerja hotel termasuk Chef tempat beliau menginap ketika di republik itu.

Semalam, beliau tidak ‘dilepaskan’ sekali lagi untuk beberapa ketika oleh orang awam.

Ia memberi sedikit tekanan dan kegelisahan di wajah pegawai pengiring Singapura yang bertugas menjaga keselamatannya.

Rata-rata pengunjung di restoran itu mengenali Mat Sabu dan ‘mengepung’ beliau bertujuan hanya untuk berswafoto bersama seorang daripada pemimpin utama Pakatan Harapan itu.

Mat Sabu seperti biasa tidak menolak dan bersalaman bersama orang awam yang menyapanya.

Ketika melintas jalan bersama Mat Sabu, Bernama turut menyaksikan seorang pemandu van tergesa-gesa menurunkan cermin tingkap dan memanggil “YB Mat Sabuu !”

Mat Sabu dengan bersahaja menyahut “Ya.. Dari mana..?” Dan dijawab pemandu tersebut “Dari Penang…”

Walaupun berjaga-jaga, pegawai keselamatan Singapura tetap memberi ruang untuk orang awam mendekati Mat Sabu.

Mereka tetap mengiringi Mat Sabu walaupun ketika beliau memilih lauk dan membasuh tangan di sinki.

Mungkin sedikit berlainan bagi mereka ‘mengiringi’ pemimpin bernama Mat Sabu ini kerana beliau tidak kekok untuk makan bukan di restoran lima bintang dan bertemu orang awam tanpa protokol.
-Bernama

at 10/22/2018 07:25:00 PG 

KERENGGA: Mat Sabu 'dikepung' walaupun ketika basuh tangan di sinki
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/10/mat-sabu-dikepung-walaupun-ketika-basuh.html

London Tutup 500 Gereja, Buka 423 Masjid Baru
Salam.my

London kini menuju ke arah bandar Islam, dengan beratus-ratus mahkamah syariah rasmi yang telah mula beroperasi di ibu negara, dan terdapat masjid-masjid yang dibuka di tapak gereja-gereja terkenal yang telah wujud selama beratus-ratus tahun.

“London lebih Islam daripada banyak negara muslim yang disatukan,” kata Maulana Syed Raza Rizvi, salah seorang pendakwah Islam yang kini memimpin “Londonistan”, dilaporkan oleh wartawan Melanie Phillips.

Sebanyak 423 buah masjid-masjid baru dibina menggantikan gereja-gereja. Banyak gereja Kristian ikonik di London telah diubah menjadi masjid.

Institut Gatestone melaporkan: The Hyatt United Church telah dibeli oleh komuniti Mesir untuk ditukarkan ke masjid. Gereja St Peter telah diubah menjadi Masjid Madina. Masjid Brick Lane dibina di bekas gereja Methodist. Bukan sahaja bangunan diubah, tetapi juga orang. Bilangan kemasukan Islam telah meningkat dua kali ganda!

The Daily Mail menerbitkan gambar gereja dan masjid dengan jarak beberapa meter antara satu sama lain di tengah-tengah bandar London. Di Gereja San Giorgio, yang direka untuk menampung 1,230 jemaah, hanya 12 orang berkumpul untuk meraikan Misa. Di Gereja Santa Maria, hanya terdapat 20 orang.

Masjid Brune Street yang berhampiran pula mempunyai masalah yang berbeza: kesesakan. Bilik kecil dan boleh mengandungi hanya 100. Pada hari Jumaat, jemaah berkumpul dan bersolat sehingga di jalanan. Melihat keadaan semasa, Kristian di England bakal menjadi satu peninggalan, sementara Islam akan menjadi agama masa depan.

Menjelang 2020, anggaran bilangan umat Islam yang menghadiri solat akan mencecah sekurang-kurangnya 683,000, sementara bilangan orang Kristian yang menghadiri perjumpaan mingguan akan turun kepada 679,000. “Landskap budaya baru bandar-bandar Inggeris telah tiba; landskap Kristian agama homogenis berada dalam keadaan mundur, “kata Ceri Peachof Oxford University. Sementara hampir separuh daripada Muslim Inggeris berada di bawah usia 25 tahun, satu perempat daripada orang Kristian lebih dari 65 tahun. “Dalam 20 tahun lagi akan ada umat Islam yang lebih aktif daripada ada gereja,” kata Keith Porteous Wood, pengarah National Secular Persatuan.

Sejak tahun 2001, 500 gereja London semua denominasi telah berubah menjadi rumah persendirian. Dalam tempoh yang sama, masjid-masjid British semakin berkembang. Antara tahun 2012 dan 2014, bahagian Briton yang mengenal pasti diri mereka sebagai Anglicans jatuh dari 21% kepada 17%, penurunan sebanyak 1.7 juta orang, sementara menurut kaji selidik yang dijalankan oleh Institut Penyelidikan Sosial NatCen, bilangan umat Islam telah berkembang kepada hampir satu juta. Bilangan penganut Kristian yang pergi ke gereja merosot, di mana bilangan mereka akan tiga kali lebih rendah daripada orang Islam yang pergi secara rutin ke masjid pada hari Jumaat.

Secara demografi, Britain telah memperoleh wajah Islam yang semakin meningkat, di tempat-tempat seperti Birmingham, Bradford, Derby, Dewsbury, Leeds, Leicester, Liverpool, Luton, Manchester, Sheffield, Waltham Forest dan Tower Hamlets. Pada tahun 2015, analisa mendapati nama yang paling banyak diberikan di England ialah Mohammed, termasuk variasi ejaan seperti Muhammad dan Mohammad.

Bandar penting yang mempunyai penduduk Islam yang besar seperti berikut: Manchester (15.8%), Birmingham (21.8%) dan Bradford (24.7%). Di Birmingham, terdapat juga kebarangkalian yang lebih besar bahawa seorang kanak-kanak akan dilahirkan menjadi keluarga Islam daripada menjadi seorang Kristian. Di Bradford dan Leicester, separuh daripada kanak-kanak itu adalah Muslim. Perubahan sudah berlaku. “Londonistan” bukan mimpi buruk majoriti Muslim; ia adalah hibrid budaya, demografi dan agama di mana kekristenan menurun dan Islam pula maju.

Menurut Innes Bowen, yang menulis di The Spectator, hanya dua dari 1,700 masjid di Britain hari ini mengikuti tafsiran modernis Islam, berbanding dengan 56% di Amerika Syarikat. Orang Islam menguasai enam peratus masjid di UK, sementara Deobandi fundamentalis menguasai hingga 45%. Menurut satu kaji selidik dari Pusat Pengetahuan, sepertiga orang Muslim UK tidak merasakan “sebahagian budaya British.”

MAHKAMAH SYARIAH DI LONDON

London juga telah dipenuhi dengan mahkamah syariah. Jumlahnya secara rasmi ialah 100. Kemunculan sistem kehakiman selari ini telah diwujudkan oleh Akta Timbang Tara British dan sistem Penyelesaian Pertikaian Alternatif. Mahkamah-mahkamah baru ini adalah berdasarkan kepada penolakan hak-hak asasi manusia yang tidak tercemar: nilai-nilai kebebasan dan kesamaan yang menjadi asas Undang-undang Common English.


British terus membuka pintu untuk memperkenalkan syariah. Salah seorang hakim terkemuka Britain, Sir James Munby, mengatakan bahawa agama Kristian tidak lagi mempengaruhi mahkamah dan ini mestilah “multicultural” – yang bermaksud lebih Islam. Rowan Williams, bekas Ketua Biskop Canterbury, dan Ketua Hakim Lord Phillips juga mencadangkan supaya undang-undang British “menggabungkan” unsur-unsur undang-undang syariah. Penubuhan kebudayaan British dengan cepat menyerah kepada fundamentalis Islam dalam menerima tuntutan mereka.

Universiti-universiti British juga menerima undang-undang Islam. Garis panduan rasmi universiti, “Pembicara luar dalam institusi pengajian tinggi” yang diterbitkan oleh Universiti UK, menyatakan bahawa “kumpulan agama ortodoks” boleh memisahkan lelaki dan wanita. Di Queen Mary University of London, wanita terpaksa menggunakan pintu masuk yang berasingan dan dipaksa duduk di dalam bilik tanpa dapat bertanya atau menaikkan tangannya – seperti di Riyadh atau Teheran. Persatuan Islam di London School of Economics mengadakan gala, di mana wanita dan lelaki dipisahkan oleh panel tujuh meter.

Selepas serangan ke atas majalah satirikal Perancis, Charlie Hebdo, ketua MI6, Sir John Sawers, mengesyorkan penapisan diri dan “beberapa sekatan” dalam membincangkan Islam. Duta British di Arab Saudi, Simon Collis, memeluk Islam dan mengerjakan haji di Mekah. Dia kini memanggil dirinya Haji Collis.sumber: Baxter Dmitry, Your News Wireat 10/29/2018 12:35:00 PTG

KERENGGA: London Tutup 500 Gereja, Buka 423 Masjid Baru 
http://gigitankerengga.blogspot.com/2018/10/london-tutup-500-gereja-buka-423-masjid.html

BERITA TERKAIT

BERITA LAINNYA


Pimpinan Arrohman Quranic Learning (AQL) Center, Ustadz Bachtiar Nasir mengatakan bahwa amarah itu anugerah, jika ditempatkan pada tempatnya dan diluapkan secara proporsional.
 Ahad, 28/10/2018 12:31   0  

"Untuk kasus korupsi, selain menindak dalam penanganan, Kejaksaan telah melakukan penyelamatan dan pengembalikan aset negara," kata Jaksa Agung HM Prasetyo.
 Ahad, 28/10/2018 10:47   0  

Retno menyatakan Indonesia selalu berada di depan dalam mendukung perjuangan Palestina.
 Ahad, 28/10/2018 10:10   0  

Ahli hukum pidana ini menilai bahwa Yaqut telah melanggar pasal 14 ayat 1 Undang-undang nomor 1 tahun 1946 tentang pemberitahuan berita bohong.
 Ahad, 28/10/2018 09:48   0  

Israel Mengebom 80 Lokasi di Jalur Gaza
 Sabtu, 27/10/2018 14:49   0  

KIBLAT.NET- Ijtima ulama 2, sudah digelar dan menghasilkan kesepakatan. Salah satunya dengan adanya pakta integritas...
 Sabtu, 27/10/2018 12:09   0  

Lima Kesepakatan Wapres dan Pimpinan Ormas Terkait Pembakaran Bendera Tauhid
 Sabtu, 27/10/2018 10:19   0  

Mereka membagi adanya “Good Muslims” dan “Bad Muslims”. “Good Muslims” adalah umat Islam yang mau bekerja untuk Barat. Kumar menganalogikan pendekatan Islamofobia liberal sebagai “penjajahan berbulu domba”.
 Sabtu, 27/10/2018 06:00   0  

Masih relevankah konsep negara bangsa di tengah gempuran globalisasi, liberalisasi ekonomi, banjir informasi bahkan mobilitas penduduk? Mampukah ia bertahan?
 Sabtu, 27/10/2018 02:38   0  

Ketua GNPF Ulama Ancam Gelar Aksi Bela Tauhid Kedua
 Sabtu, 27/10/2018 00:55   0 

TITIAN

SUMPAH PEMUDA Adalah "LONCENG" Bangsa Ini Untuk Terus Bersatu Membangun Negeri! 


















































4 Kegiatan Positif Dalam Memperingati Hari Sumpah Pemuda 

KASKUS - Forum Threads - 15 jam yang lalu
[CENTER][img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/77874_201810261123120587.jpg[/img][/CENTER] [CENTER][SIZE=5][B][color=brown]Hai agan2 dan sista2 , selamat datang di thread ane ini. :hai[/color][/B][/SIZE][/CENTER] [QUOTE] [SIZE=5][CENTER]Hallo agan dan sista Kali ini TS membuat thread untuk ikut berpartisipasi di event [URL=https://kask.us/iyMrX]Kompetisi Menulis Sumpah Pemuda Versi Gue[/URL][/SIZE] [img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/77874_201810261122320994.jpg[/img] [SIZE=4] Tak terasa sebentar lagi akan tiba tanggal 28 Oktober yang kita peringati sebagai hari Sumpah Pe... lagi »

[ INVITATION THREAD ] KASKUS BADMINTON COMMUNITY (Chapter Tangerang) TURNAMENT 2018 

KASKUS - Forum Threads - 15 jam yang lalu
[center][img]https://awdiks.files.wordpress.com/2013/04/besmele1gn6uj1.gif[/img][/center] [center][img]https://dl.kaskus.id/i1080.photobucket.com/albums/j333/Wawan_FUnity1/garis-1.gif[/img][/center] [center][quote][b][size=6][color=#ff6633]KASKUS [/color][color=#3333ff]BADMINTON[/color] [color=#ff6633]COMMUNITY [/color][color=#3333ff]TURNAMENT [/color][color=#ff6633]2018[/color][/size][/b] [color=#ff3333][font=Courier New][b]presented By KBC (Chapter) Tangerang[/b][/font][/color][/quote] [/center] [center][b][color=#ff3333][size=5]SALAM SMASSSS JEBREETTT GAN...!![/size][/color][/b][... lagi »

Jawaban Menolak Ajakan Pacaran

KASKUS - Forum Threads - 15 jam yang lalu
[center][color=black][size=4][font=Comic Sans MS]Assalamu'alaikum Wr. Wb.[/font][/size][/color][/center] [center][color=#000000][size=5][font=Roboto, sans-serif]?????????????????????? ????????????? ?????????[/font][/size][/color][/center] [left]hallo agan dan agan wati. gua cuma mau nerusin dakwah sodara seiman, semoga berguna bagi kalian, jadikan thred ini sebagai bahan diskusi, dan apa bila ada yang mempunyai saran silakan, kita bisa berbagi dan belajar bersama.[/left] [color=black][size=4][font=Comic Sans MS]Cinta kepada lain jenis merupakan suatu hal yang fitrah, karena sebab c... lagi »

Masihkah Kita Menjunjung Bahasa Persatuan, Bahasa Indonesia?

KASKUS - Forum Threads - 15 jam yang lalu
[CENTER][img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/7278476_201810260609230405.jpg[/img] [img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/7278476_201810260607560012.png[/img] [URL=https://manungso.com/sumpah-pemuda/amp/][img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/7278476_201810260936010089.jpg[/img][/URL] Ada tiga sumpah yang diucapkan dalam Sumpah Pemuda pada 28 Oktober 1928. Sumpah ketiga adalah "Kami poetra dan poetri Indonesia mendjoendjoeng bahasa persatoean, bahasa Indonesia". 90 tahun sudah berlalu sejak pemuda dan pemudi dari seluruh Nusantara menyatakan diri menjunjung bahasa Indone... lagi »

Sumpah Pemuda Zaman Now? Cintai Produk Indonesia Gan!

KASKUS - Forum Threads - 15 jam yang lalu
[center][img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/25/4176847_20181025094045.jpg[/img][/center] [center] [quote][b]Okey gan, kembali lagi di thread om lembu yang paling ganteng sedunia hehehe.[/b] [img]https://dl.kaskus.id/entropi-ugm.com/wp-content/uploads/2015/11/poster-1.jpg[/img] Tanggal 28 Oktober 1928, merupakan tanggal yang bersejarah bagi umat manusia Indonesia. Khususnya bagi kaum muda-mudi dimana pada waktu kaum muda-mudi Indonesia sedang dibakar oleh kobaran api semangat guna merasakan surga kemerdakaan yang telah diambil dari cengkraman iblis sang penjajah berabad-abad lama... lagi »

Sumpah Pemuda Cuma Ada 3 Poin? Yuk Tambahin Gan!

KASKUS - Forum Threads - 15 jam yang lalu
[center][img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/10195808_20181026095447.jpg[/img][/center] Biasanya, Sumpah Pemuda diperingati dengan melakukan kegiatan semacam upacara gitu, baik di sekolah maupun lembaga resmi lainnya. Biasanya juga ada kegiatan lain sih, tapi pasti ngg?k j?uh-j?uh l?h d?ri k?gi?t?n k???mud??n, s???rti di bid?ng s?ni, ?l?hr?g?, ?t?u s?ins, k?y?k mis?lny? ?ks??disi ‘M?n?mbus L?ngit’. N?h, bu?t k?mu y?ng ??ng?n ng?r?y?in h?ri Sum??h ??mud? d?ng?n c?r? y?ng g?k bi?s?, ?n? ?d? id? s?ru nih. C?b? d?h k?mu isi h?ri Sum??h ??mud? ini d?ng?n s?k?li?n nguc??in sum??h-s... lagi »

Mohon Bantuan Kaskuser !

KASKUS - Forum Threads - 15 jam yang lalu
Saya mewakili warga dan masyarakat Desa Jono, Kecamatan Dolo Selatan, Kabupaten Sigi, Propinsi Sulawesi Tengah dengan sedikit data sebagai berikut : Jumlah Penduduk 286 Kepala Keluarga (685 Jiwa) Korban Jiwa 6 Luka berat 28 Luka ringan 239 Rumah Rusak Berat 93% Sisanya rusak ringan tidak layak huni [img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/10388189_20181026080754.jpg[/img] [img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/10388189_20181026080921.jpg[/img] [img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/10388189_20181026081047.jpg[/img] [img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/10388189_201810... lagi »

Kisah Nyata Film " Ayla: The Daughter Of War "

KASKUS - Forum Threads - 15 jam yang lalu
Sersan Süleyman Dilbirli?i sendiri kini telah meninggal dunia. Dia meninggal setelah 1,5 bulan film Ayla: The Daughter of War dirilis, tepatnya pada 7 Desember 2017 di usia 91 tahun. Beberapa jam setelahnya, menyusul sang istri mengembuskan napasnya yang terakhir. Kim Eun Ja atau Ayla sendiri kini telah berusia lebih dari 60 tahun. Ketika Sersan Süleyman dirawat di rumah sakit sebelum meninggal, Ayla sempat menemaninya. Bagi ayla, sersan Süleyman sudah seperti ayahnya sendiri Semoga Arwahnya di terimah oleh ALLAH YME RIP Sersan Suleyman..... Film berdasarkan Kisah nyata, satu2nya Fi... lagi »

SAINS DAN LOGIKA HANYALAH KEBOHONGAN...GAK PERCAYA?

KASKUS - Forum Threads - 15 jam yang lalu
[img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/2085070_20181026090829.png[/img] [CENTER] [B][color=blue][size=6]:hai Bismillaaahirrohmaaanirrohim:hai[/size][/color][/B] [img]https://s.kaskus.id/images/2017/09/30/2085070_20170930042917.gif[/img] [/CENTER] Apa yang telah kita capai sebagai ummat manusia,di zaman modern ini.Sangat sangatlah luar biasa.Semua impian,yang mungkin pada zaman dahulu hanyalah angan angan belaka.Kini,sebagiannya telah bisa kita buat menjadi kenyataan.Ilmu sains dan teknology semakin di minati kaum milenial.Segala sesuatu,harus sesuai dengan fakta ilmiah dan logik... lagi »

Sebagai Pemuda, Ini Makna Sumpah Pemuda Menurut Cece10969

KASKUS - Forum Threads - 15 jam yang lalu
[CENTER]Halo masyarakat. Balik lagi sama ane disini, cuek dan penyayang, aku Cece :o [img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/10064167_201810260822130683.jpg[/img] Bulan Oktober ini sebagian besar masyarakat Indonesia pasti sudah tau bahwa pada tanggal 28 Oktober merupakan hari Sumpah Pemuda. Tepat 59 tahun lalu melalui keppres No. 316 tahun 1959 telah tanggal 16 Desember 1959 yang menetapkan bahwa tanggal 28 Desember merupakan hari nasional yang bukan hari libur. Sumpah pemuda sendiri di deklarasikan tanggal 28 Oktober 1928. Tentunya semua pasti tau isi dari sumpah pemuda. Disini... lagi »

Mengenal Cita Rasa Khas Cirebon

KASKUS - Forum Threads - 15 jam yang lalu
[CENTER] Cirebonan !! Wah agan yang ada di cirebon pastinya bangga dengan daerahnya maklum saja kawasan cirebon menjadi titik masuk dua wilayah antara jawa barat dan jawa tengah. [img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/9235218_201810260917460234.png[/img] Namun sebagai kawasan yang kaya dengan budaya cirebon juga terkenal dengan kulinernya, lantas apa saja yang menjadi ciri khas di cirebon, tentunya agan semua penasaran. Dimulai dari kulinernya yang khas cirebon memang mempunyai beberapa kuliner yang bikin perut kita nagih untuk mencicipinya. [B]Empal Gentong[/B] [img]https://s.... lagi »

Pemerintah Dorong Perusahaan Konsisten Gelar CSR

Yanuar Riezqi Yovanda pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 15 jam yang lalu
Pemerintah melalui Kemensos mendorong perusahaan berupaya meningkatkan kesejahteraan sosial dan mengurangi dampak permasalahan sosial melalui program CSR

Putusan Bawaslu Soal Videotron Jokowi-Ma'ruf Dinilai Tepat

Rico Afrido Simanjuntak pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 15 jam yang lalu
Keputusan Bawaslu DKI Jakarta yang menganggap pemasangan videotron kampanye pasangan Jokowi-Ma'ruf Amin melanggar administrasi Pemilu, dinilai tepat.

RESMI: Dani Pedrosa Jadi Pembalap Penguji Tim KTM

Yova Adhiansyah pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 15 jam yang lalu
Tim KTM mengonfirmasi Dani Pedrosa akan bergabung sebagai pembalap penguji selama dua tahun ke depan atau hingga 2020 mendatang.

Sambut Hari Jadi, G-Shock Luncurkan Koleksi Khusus

Diana Rafikasari pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 15 jam yang lalu
Merayakan hari jadi ke-35, G-Shock meluncurkan empat model jam tangan dengan desain warna transparan yang terinspirasi dari gletser, atau sungai es.

Pertemuan Para Tokoh di Rumah JK Sesalkan Pembakaran Bendera

Mohammad Atik Fajardin pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 15 jam yang lalu
Pertemuan tokoh-tokoh agama dipimpin Wapres Jusuf Kalla (JK), menyikapi kasus pembakaran bendera tauhid di Garut, Jawa Barat (Jabar) beberapa hari lalu.

Pergerakan Rupiah Masih Dipengaruhi Neraca Pembayaran

Rina Anggraeni pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 15 jam yang lalu
Pergerakan rupiah dipengaruhi fundamental dari neraca pembayaran, apakah punya suplai foreign exchange dibandingkan demand foreign exchange dan demand foreign exchange untuk impor.

MNC Finance Kenalkan Produk Pembiayaan di Multifinance Day

Mustafa Layong pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 15 jam yang lalu
MNC Finance yang bergerak dibidang pembiayaan hadir mengenalkan beragam produk dalam acara Multifinance Day di Trans Studio Mall (TSM) Makassar

Telat Sasar Android, Snapchat Kehilangan Banyak Pengguna Aktif

Intan Rakhmayanti pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 15 jam yang lalu
Snapchat dilaporkan kehilangan banyak pengguna Android-nya. Penurunan terjadi cepat karena mereka terus menunda peluncuran lengkap aplikasi yang sudah lama diperbarui.

Pacu Ekspor Produk Konsumsi, RI Gandeng Retail Negara Mitra Dagang

Rina Anggraeni pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 15 jam yang lalu
Dalam upaya meningkatkan ekspor khususnya produk konsumsi, Kemendag terus menjalin kerja sama dengan perusahaan retail dan distributor besar di luar negeri

Gelar Rakernas, TKN Jokowi-Ma'ruf Perkuat Konsolidasi Pemenangan

Rakhmatulloh pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 15 jam yang lalu
TKN pasangan nomor urut 01 Jokowi-KH Ma'ruf Amin dijadwalkan akan menggelar Rapat Kerja Nasional selama dua hari yakni 27-28 Oktober 2018 di Surabaya.

Uplive Klaim Sanggup Singkirkan Konten Negatif dari Platform

Thomas Manggala pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 15 jam yang lalu
Perkembangan cepat teknologi multimedia dan teknologi informasi (TI) belakangan ini membuat menjamurnya kemunculan aplikasi online di Indonesia.

Soal Nasib Old City, Disparbud: Sepenuhnya di Tangan Gubernur Anies

Yan Yusuf pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 15 jam yang lalu
Diparbud DKI Jakarta masih menunggu keputusan Gubernur Anies Baswedan terkait penindakan terhadap tempat hiburan malam Old City.

BPS Disindir DPR, Tugasnya Mengumpulkan Data Bukan Putuskan Impor

SINDOnews pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 15 jam yang lalu
Kalangan Anggota Dewan menyindir langkah BPS yang ikut mendukung langkah pemerintah impor beras 2 juta ton, padahal datanya menunjukkan surplus

IYMWF 2018 Dimeriahkan Fashion Show Busana Muslimah

Alex Aji Saputra pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 15 jam yang lalu
Berbagai inovasi dan kreativitas ditampilkan dalam Forum Internasional Perempuan Fatayat NU. Salah satunya adalah produk fashion muslimah.

Ribuan Santri Meriahkan Malam Penutupan Kirab Satu Negeri GP Ansor

Priyo Setyawan pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 15 jam yang lalu
Ribuan santri memeriahkan malam inagurasi puncak penutupan Kirab Satu Negeri (KSN) Gerakan Pemuda (GP) Ansor 2018 di Ponpes Sunan Pandanaran Sleman.

Tariq Jameel Named In The List Of Most Influential Muslim Leaders 2019

Staff Desk pada The Islamic Information - 15 jam yang lalu
Tariq Jameel is a prominent Pakistani speaker who is now named among the list of Most Influential Muslim Leaders for the year 2019. As per the book, it inclines to determine the inspiration some Muslims have on Muslim Ummah or behalf of Ummah. The initial three slots in both classes were taken by the Turkish [...] The post Tariq Jameel Named In The List Of Most Influential Muslim Leaders 2019 appeared first on The Islamic Information.

Hasanah kalah kes saman terhadap SPRM, kerajaan

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 15 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 18 Safar 1440H, Sabtu – Bekas Ketua Pengarah Organisasi Perisikan Luar Malaysia (MEI0), Datuk Hasanah Ab Hamid semalam kalah dalam kes menyaman Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan kerajaan Malaysia. Saman pemula itu berkaitan tindakan SPRM tidak membenarkan Hasanah berjumpa dan berunding dengan peguamnya, ketika beliau direman enam hari berhubung tuduhan penyalahgunaan kuasa … The post Hasanah kalah kes saman terhadap SPRM, kerajaan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Ahli Parlimen Jeli, Datuk Seri Mustapa Mohamed sertai Bersatu

kerengga pada KERENGGA - 15 jam yang lalu
Astro Awani Mustapa menyerahkan borang keahlian kepada Pengerusi Bersatu, Tun Dr Mahathir Mohamad. PETALING JAYA: Ahli Parlimen Jeli, Datuk Seri Mustapa Mohamed menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), selepas keluar dari UMNO pada 18 September lalu. Beliau telah menyerahkan borang keahlian kepada Pengerusi Bersatu, Tun Dr Mahathir Mohamad selepas mesyuarat Majlis Pimpinan

Pemuda mabuk tergamak rogol nenek usia 100 tahun

Kriss Merah pada Kriss Merah.com - 16 jam yang lalu
Inilah sebab Islam haramkan arak , arak mematikan akal.... sampai tergamak lakukan perkara diluar kewarasan manusia KOLKATA - INDIA. Gara-gara mabuk, seorang pemuda hilang pertimbangan apabila merogol nenek berusia 100 tahun dalam kejadian yang mencetuskan kemarahan ramai di Bengal Barat. Kejadian itu terbongkar selepas cucu mangsa mendengar suara aneh muncul dari kediaman warga emas berkenaan di perkampungan Chakulia di daerah Nadia. Sebaik sahaja perbuatannya disedari, pemuda yang dikenali sebagai Argha Biswas itu bertindak menyembunyikan diri di bawah katil. Polis berkata, ke... lagi »

Menteri Arab kata Raja Arab tak derma pun RM 2.6 bilion...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 16 jam yang lalu
*Apa ni Jib,dulu kau cakap Putera Saudi bagi derma 2.6 bilion tapi la ni Menteri * *Luar Arab cakap duit tu tak dak kena mengena dengan gomen arab pun. * *Kau dapat derma dari Putera bunian kot Jib? Tapi tak dak pun Putera Arab Buluh Betong. Wak Jahid pun satu dol, dia jumpa Putera hantu Kak Limah tu bukan Putera Arab pun. Wak Jahid kena tipu hidup-hidup...* *La ni nak tau sapa Putera tu atau atau Putera Bunian tu atau Putera Hantu Kak Limah tu tunggulah perbicaraan nanti...* [image: Image may contain: one or more people, people standing and text] *Adalah disahkan 2.6b BUKAN derm... lagi »

BPBD Sebut 13 Perumahan di Tangsel Rawan Banjir

Hasan Kurniawan pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 17 jam yang lalu
Kepala BPBD Tangsel Chaerudin mengungkapkan, masih ada 13 kawasan perumahan yang rawan banjir saat hujan deras mengguyur Kota Tangsel.

BPJSTK Serahkan JKM ke Ahli Waris Pekerja Migran Meninggal di Malaysia

ali masduki pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 17 jam yang lalu
Direktur Pelayanan BPJS Ketenagakerjaan Santunan Jaminan Kematian (JKM) Pekerja Migran Indonesia asal Ngawi yang meninggal dunia saat bekerja di Malaysia

Geger! Warga Temukan Kerangka Manusia Dicor Dalam Drum

Ary Wahyu Wibowo pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 17 jam yang lalu
Warga yang tinggal di kawasan jembatan Sungai Bengawan Solo di Desa Pondok, Kecamatan Grogol, Kabupaten Sukoharjo, Jawa Tengah mendadakan gempar.

Bahas Isu Terkini, JK Gelar Pertemuan dengan Pimpinan Ormas Islam

Saiful Munir pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 17 jam yang lalu
Wakil Presiden Jusuf Kalla (JK) menggelar pertemuan dengan sejumlah pimpinan organisasi kemasyarakatan (Ormas) Islam di rumah dinas Wakil Presiden di kawasan Menteng, Jakarta.

Sri Mulyani Akui Sulit Capai Pertumbuhan Ekonomi 7%

Rina Anggraeni pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 17 jam yang lalu
Menteri Keuangan Sri Mulyani mengatakan pertumbuhan ekonomi Indonesia sebesar 5% sudah lumayan baik kalau melihat tekanan eksternal.

Habis Dibacok di Jalan, Mahasiswa Ini Disekap di Rumah Kosong

Ari Sandita Murti pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 17 jam yang lalu
Seorang mahasiswa Unisma, Shendy H (19), menjadi korban pembacokan di traffc light Jalan Raya Cut Mutia, Bekasi.

Kemenpar Bertekad Tingkatkan Wisata Petualangan Kelas Dunia

Iman Firmansyah pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 17 jam yang lalu
Sisi lain wisata petualangan memiliki keunggulan karena merupakan pengembangan dan penggabungan beberapa daya tarik wisata seperti petualangan hingga religi.

CAT Bermasalah, Seleksi CPNS di Jateng Mundur

Taufik Budi pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 17 jam yang lalu
Seleksi penerimaan Calon Pegawai Negeri Sipil (CPNS) Provinsi Jawa Tengah yang digelar di Kabupaten Semarang dan Kota Magelang, ditunda.

Prancis Sayangkan Keputusan Belgia Beli F-35 AS

Victor Maulana pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 17 jam yang lalu
Presiden Prancis, Emanuel Macron menyayangkan keputusan Belgia untuk membeli puluhan jet tempur siluman F-35 produksi Lockheed Martin Amerika Serikat (AS).

Krakatau Steel Kerek Penjualan 14,21% di Kuartal III/2018

Rina Anggraeni pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 17 jam yang lalu
PT Krakatau Steel mencatatkan peningkatan volume penjualan 14,21% pada kuartal III tahun 2018, dibandingkan periode yang sama tahun lalu menjadi 1.595.260 ton

Tilang Elekronik Diperluas Tahun Depan hingga Pinggiran Jakarta

Yan Yusuf pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 17 jam yang lalu
Tak hanya jalan utama, ETLE akan dipasang di kawasan Monas, dekat Istana Negara, Gedung DPR hingga Stadion Gelora Bung Karno.

Laga El Clasico Diguncang Isu Tiket Palsu

Yova Adhiansyah pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 17 jam yang lalu
Isu tiket palsu seakan mencederai laga El Clasio yang memertemukan Barcelona versus Real Madrid di Camp Nou, Minggu (28/10/2018) malam WIB

Sri Mulyani Bertekad Sembuhkan Indonesia dari Utang

Rina Anggraeni pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 17 jam yang lalu
Menkeu Sri Mulyani menyadari bahwa utang Indonesia hingga saat ini cukup tinggi, dimana berdasarkan APBN hingga September 2018 mencapai Rp4.416,37 triliun

OTT Anggota DPRD Kalteng, KPK Amankan Ratusan Juta Rupiah

M Purwadi pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 17 jam yang lalu
KPK melakukan operasi tangkap tangan (OTT) terhadap 14 orang, di antaranya dari anggota DPRD Kalimantan Tengah dan sejumlah pihak swasta, Jumat (26/10/2018).

Sleman Hadapi Siklus Serangan Demam Berdarah Empat Tahunan

Priyo Setyawan pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 17 jam yang lalu
Sebentar lagi akan masuk musim penghujan dan Sleman memiliki siklus empat tahunan kenaikan DBD secara signifikan. Terakhir siklus tersebut terjadi pada 2016.

PULAK DAH....

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 17 jam yang lalu
Dulu Menteri Luar Arab Saudi, Adel Al-Jubeir ini pernah mengaku wang RM2.6 bilion yang diterima Najib Razak adalah datang daripada negaranya, Arab Saudi. “Kami sedar tentang derma itu dan ia benar-benar sumbangan tanpa mengharapkan apa-apa balasan. “Kami juga sedar Peguam Negara Malaysia telah menjalankan siasatan teliti mengenai perkara itu dan mendapati tiada salah laku. “Justeru, setahu kami, isu ini telah ditutup,” kata Adel Al-Jubeir sebagaimana kenyataannya pada 15 April 2016 lalu. Tetapi, hari ini ketika berkunjung ke Malaysia, nada kenyataan Adel Al-Jubeir nampak j... lagi »

Ha ha ha.... Menteri Arab kata RM2.6b tiada kaitan dengan Saudi - Saifuddin

kerengga pada KERENGGA - 17 jam yang lalu
Menteri Luar Arab Saudi Adel Ahmed Al-Jubeir menyatakan derma RM2.6 bilion yang didakwa diterima bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tiada kena mengena dengan kerajaan Arab Saudi. Perkara itu dimaklumkan Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah selepas menerima kunjungan Adel di Wisma Putra di sini hari ini. Dalam pertemuan yang turut menyentuh mengenai isu 1Malaysia Development Bhd (

Dosa Yang Akan Menghapuskan Segala Amalan Baik Di Akhirat Kelak

Natirah Azira pada Tazkirah - 17 jam yang lalu
Rasulullah SAW bersabda maksudnya: “Terdapat golongan dalam kalangan umatku yang akan datang pada hari kiamat dengan amalan soleh sebesar gunung Tihamah, tetapi Allah menjadikannya seperti debu-debu berterbangan.” Sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah, ceritalah tentang mereka kepada kami dan beritahu kami supaya kami tidak menjadi seperti mereka. Baginda bersabda: “Mereka adalah saudara kamu dan daripada kaum kamu, […]

Kapan usia terbaik untuk belajar bahasa asing?

BBC News Indonesia - Berita - 17 jam yang lalu
Dalam hal belajar bahasa asing, kita cenderung beranggapan bahwa usia kanak-kanak adalah usia yang paling cakap. Tapi tidak selalu demikian.

ADA LAGI, KITA DAKWA SATU PERSATU – MAHATHIR

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 17 jam yang lalu
*Wartawan Watan-Online* Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, lebih ramai individu akan menghadapi pertuduhan bagi kesalahan yang dilakukan oleh pentadbiran kerajaan Barisan Nasional (BN) terdahulu. Bercakap mengenai tuduhan rasuah terhadap bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak; bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah dan bekas Ketua Pengarah Organisasi Perisikan Luar Malaysia (MEIO), Datuk Hasanah Abdul Hamid, beliau berkata akan ada ramai lagi menyusul. “Apa yang kita lihat hari ini adalah tuduhan terhadap beberapa indivi... lagi »

BUKAN MASA ‘MENGHENTAK’ PRESIDEN UMNO

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 17 jam yang lalu
*Wartawan Watan-Online* Ketika Pergerakan Pemuda UMNO mencadangkan supaya Presiden parti itu bercuti, namun Pergerakan Wanita dan Puteri berdiri teguh bersama kepemimpinan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. Ketua Pergerakan Wanita UMNO, Datuk Dr Noraini Ahmad meminta ahli UMNO agar bertenang dan terus istiqamah bersama parti dalam perjuangan memenangi semula keyakinan rakyat. “Pada masa yang sama, semua ahli juga mesti berfikiran positif dan bersikap rasional dalam apa juga keadaan. “Ini termasuklah dalam isu memberi layanan adil sejajar dengan prinsip ‘innocent until proven gu... lagi »

Ahmad Zahid ketepikan gesaan bercuti

ainulillia pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 17 jam yang lalu
KUALA TERENGGANU, 17 Safar 1440H, Jumaat – Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menegaskan beliau akan terus menerajui parti itu walaupun terdapat gesaan supaya beliau bercuti seketika daripada menjalankan tugas presiden. Ahmad Zahid, yang kini berdepan 45 tuduhan rasuah dan pecah amanah berkata, kedudukan beliau hanya boleh diputuskan menerusi Perhimpunan Agung UMNO (PAU), … The post Ahmad Zahid ketepikan gesaan bercuti appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Timbalan Speaker minta menteri, timbalan berdisiplin hadir ke Dewan Rakyat

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 17 jam yang lalu
THE MALAYSIAN TIMES *KUALA LUMPUR:* Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Rashid Hasnon meminta menteri dan timbalan menteri untuk lebih berdisiplin menghadiri persidangan Dewan Rakyat. Katanya, walaupun mempunyai tanggungjawab lain sebagai anggota pentadbiran kerajaan, namun mereka perlu mengatur jadual tugas dengan baik agar boleh juga hadir ke Parlimen. “Saya tahu menteri, timbalan menteri sibuk, saya tahu mereka ada jadual yang waktunya sama ketika dewan bersidang, bagi pihak Parlimen kita minta pentadbiran menteri disiplin untuk hadir sebagaimana diaturkan. “Kalau mente... lagi »

Rosmah dan dua anak beri keterangan berkaitan 1MDB

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 18 jam yang lalu
THE MALAYSIAN TIMES *KUALA LUMPUR*: Datin Seri Rosmah Mansor hadir di Menara KPJ, Jalan Tun Razak di sini, pagi ini bersama dua orang anaknya bagi memberi keterangan kepada polis berhubung siasatan kes penyelewengan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Isteri bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak itu yang berbaju kurung putih tiba pada pukul 9.45 pagi bersama dua anaknya iaitu Riza Aziz dan Mohd Norashman yang juga dijangka memberi keterangan berhubung kes yang sama. Rosmah sebelum ini dijadual memberi keterangan kepada Pasukan Siasatan Jenayah Pengubahan Wang H... lagi »

Misteri 'peruntukan' RM39.7 juta pada 13 sekolah Tamil

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 18 jam yang lalu
B Nantha Kumar Kerajaan lama didakwa menjanjikan dana RM39.7 juta kepada 13 sekolah Tamil tanpa mendapat peruntukan dan kelulusan kabinet. “Dana dimaksudkan itu tidak berada di Kementerian Kewangan," kata sumber Kementerian Pendidikan kepada *Malaysiakini*. Menurut sumber, pemeriksaan Kementerian Pendidikan dengan Kementerian Kewangan mendapati kabinet BN tidak pun meluluskan sebarang peruntukkan yang diumumkan seorang bekas timbalan menteri itu. "Namun, Kementerian Pendidikan juga mendapati kerajaan terdahulu mengadakan majlis penyerahan replika cek kepada sekolah-sekolah... lagi »

Hubungan Umno-PAS dijangka 'panaskan' AGM MIC esok

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 18 jam yang lalu
B B Nantha Kumar\n\nB Nantha Kumar\n\nB Nantha Kumar | Isu keanggotaan dalam komponen BN dan hubungan parti itu dengan PAS dijangka bakal menjadi topik hangat yang akan dibincangkan dalam Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) MIC yang dijadualkan esok. Mesyuarat tahunan yang ke-72 itu juga bakal mencatat sejarah tersendiri sebagai AGM pertama MIC sebagai pembangkang sejak 1957. MIC yang merupakan parti ketiga terbesar dalam komponen BN, selepas Umno dan MCA dijangka akan menjadikan AGM itu sebagai platform untuk menetapkan hala tujunya selepas kalah pada pilihan raya umum (PRU) la... lagi »

Darjah Kebesaran N Sembilan kepada Najib dan Rosmah ditarik balik

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 18 jam yang lalu
THE MALAYSIAN TIMES *SEREMBAN:* Mesyuarat Khas Pengurniaan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Negeri Sembilan hari ini memutuskan pengurniaan darjah kepada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor ditarik balik berkuat kuasa serta-merta. Pendaftar Darjah, Dr Razali Ab Malik dalam kenyataan di sini berkata ia membabitkan pengurniaan Darjah Seri Utama Negeri Sembilan (S.P.N.S) kepada Najib pada tahun 2005 mengikut Warta Kerajaan Jilid 59 No.5 bertarikh 2 Mac 2006. Katanya mesyuarat yang diadakan di Istana Besar Seri Menanti, Kuala Pila... lagi »

Melihat semula RMK ke-11 dan Belanjawan 2019

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 18 jam yang lalu
Amin Ahmad ULASAN | Sidang Dewan Rakyat yang sedang berlangsung sejak 15 Oktober lalu dan dijadual berakhir 11 Disember ini tentulah sangat penting diberikan perhatian. Ini kerana ia sedang membincangkan tentang Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11 (KSP RMK-11) dan diikuti dengan pembentangan Belanjawan 2019. KSP RMK-11 adalah dokumen dasar pertama yang dibentangkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di Dewan Rakyat sejak peralihan kerajaan pada 9 Mei 2018 yang begitu bersejarah. Bagaimanapun KSP RMK-11 tentulah tidak menyediakan ruang terlalu besar untuk k... lagi »


Tiada ulasan: