Selasa, 30 Oktober 2018

Zaman bina empangan. 8562.


OKTOBER 11, 2009 
Empangan Baru Di Terengganu

Tenaga Nasional Berhad (TNB) merancang membina dua empangan hidroelektrik baru, masing-masing satu di Hulu Terengganu, Terengganu dan Hulu Jelai di Pahang.

Naib Presiden (Sumber Manusia) TNB, Muhammad Razif Abdul Rahman, berkata empangan hidroelektrik yang akan dibina di Hulu Terengganu itu terletak di kawasan Sungai Tembat dan Sungai Puah dengan kapasiti 250 megawatt manakala empangan yang akan dibina di Hulu Jelai pula berkapasiti 372 megawatt.

Bagaimanapun, katanya, masih terlalu awal untuk mendedahkan anggaran kos dan keluasan kedua-dua empangan tetapi menjelaskan projek itu akan dimulakan dalam masa terdekat.

"Kedua-dua empangan hidroelektrik itu akan dibina serentak dan dijangka siap pada tahun 2014," katanya kepada pemberita pada majlis sambutan Hari Raya TNB Negeri Terengganu di sini, hari ini.

Turut hadir pada majlis itu ialah Pengurus Besar Stesen Janaelektrik Sultan Mahmud, Kenyir dan Pengurus Besar TNB Terengganu, Ir Mohd Yuslan Mohd Yusof.

Muhammad Razif berkata, proses mengeluarkan tender kini diadakan.

Katanya, empangan yang akan dibina di Sungai Tembat dan Sungai Puah itu adalah empangan ketiga di Terengganu dan lebih kecil daripada empangan pertama iaitu Stesen Janaelektrik Sultan Ismail di Paka yang mengeluarkan tenaga dengan kapasiti 1,200 megawatt dan Stesen Janaelektrik Sultan Mahmud, di Tasik Kenyir dengan kemampuan 400 megawatt.
Beliau berkata, pihaknya kini telah menerima kelulusan daripada Pejabat Hutan Terengganu untuk memulakan kerja-kerja pembersihan kawasan projek.

"Keperluan tenaga elektrik di Terengganu tidak banyak, mungkin dalam 300 megawatt sahaja. Jadi kita ada Stesen di Paka yang mampu mengeluarkan 1,200 megawatt dan Kenyir 400 megawatt. Kedua-duanya kita sambungkan kepada gred nasional untuk memberi bekalan tenaga ke seluruh negara," katanya.

Muhammad Razif berkata, pembinaan empangan hidroelektrik baru itu penting kerana matlamat kerajaan ialah untuk mempelbagaikan sumber tenaga di negara ini.

"Kita jangka dalam beberapa tahun akan datang, bukan sahaja kos bahan api terus meningkat, tetapi dari segi kesediaannya. Ada atau tidak, itu belum terjamin. Maka kerajaan menggalakkan kita melihat kepada sumber-sumber yang boleh diganti semula.

"Contohnya projek kincir angin dan kuasa solar hibrid yang menjadi salah satu sumber yang kita kenali sebagai sumber tenaga yang boleh diperbaharui dimulakan di Pulau Perhentian," katanya.
http://www.utusan.com.my/berita/nahas-bencana/sarawak-hidro-akan-lepaskan-air-empangan-bakun-jika-cecah-228-meter-1.436314
Pemimpin BN bina banyak empangan untuk bolot kekayaan January 7, 2013

Bau, Sarawak,7 Jan: Pemimpin BN galak membina empangan di Sarawak bagi mengautkan keuntungan setiap kali kos melambung apabila projek tertangguh.

Berikut adalah laporan yang dipetik dari KeadilanDaily Online. Datuk Seri Anwar Ibrahim percaya wujud agenda tersirat di kalangan pemimpin BN berikutan lambakan projek pembinaan empangan kerana ia melibatkan kos tinggi.

“Empangan Batang Air, berapa lama tidak siap? 22 tahun lebih. Bakun? 15 tahun lebih. Pampasan sampai hari ini pun belum habis bayar lagi.

“Empangan Bakun kapasiti sampai 200 tahun. Empangan Batang Air sudah besar, mahu buat Empangan Baram lagi. Cukuplah. Mahu buat banyak-banyak pasal apa?” kata Anwar.

“Berapa banyak nak dibina? Ini pemimpin gila dam (empangan). Mana ada negeri di dunia yang banyak empangan? Pemimpin BN ambil bukan sedikit, bukan puluh juta, ratus juta,” katanya.

Ketua Umum KEADILAN itu berucap demikian depan 2,000 masyarakat Bidayuh di tempat letak kereta, Pekan Bau, malam tadi.

Justeru, Anwar memberi jaminan untuk menutup Empangan Bengoh di Sarawak apabila Pakatan Rakyat menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13.

“Kalau BN perintah empangan akan ada tapi apabila kita perintah, empangan tiada,” katanya

Laporan Ketua Audit Negara 2010 mendedahkan perancangan tidak sempurna berkaitan penempatan semula penduduk pribumi sekitar Empangan Bengoh menyebabkan kelewatan projek.

Empangan menelan belanja RM310.65 juta yang 97.3 peratus siap itu tidak boleh diisi dengan air mengikut jadual hingga semua penduduk pribumi itu dipindah.

Laporan itu menganggarkan kelewatan itu menyebabkan kos tambahan RM58.37 juta.

Pemimpin BN bina banyak empangan untuk bolot kekayaan ⋆ The Malaysian Times
http://www.themalaysiantimes.com.my/pemimpin-bn-bina-banyak-empangan-untuk-bolot-kekayaan/

dsc_00851 (1).jpg
https://www.salini-impregilo.com/static/upload/dsc/dsc_0085.jpg
Progetto idroelettrico Ulu Jelai 


Nome progetto:
Progetto idroelettrico Ulu Jelai

Paese:
Malesia

Cliente:
Tenaga Nasional Berhad (TNB)

Valore:
515,55 milioni di euro

Inizio lavori:
marzo 2011\

Durata prevista:
64 mesi

https://www.salini-impregilo.com/it/lavori/in-corso/dighe-impianti-idroelettrici/progetto-idroelettrico-ulu-jelai.html?sgrole=article
https://www.salini-impregilo.com/it/lavori/in-corso/dighe-impianti-idroelettrici/progetto-idroelettrico-ulu-jelai.html
11-dsc_8452-finita.jpg
OPERE E PROGETTI - 02/12/2015

Ulu Jelai è uno dei cinque impianti idroelettrici che trainano lo sviluppo malese
Data ultimo aggiornamento: 26/05/2016

Il progetto è situato a circa 200 km a nord di Kuala Lumpur nello stato di Pahang. 

La componente principale è rappresentata dalla costruzione della diga Susu a sbarramento del fiume Bertam, alta oltre 80 metri ed interamente realizzata con l’avanzata tecnologia RCC (calcestruzzo rullato compattato) per un volume totale di circa 750,000 m3. Oltre alla diga, il progetto prevede la costruzione di una centrale in caverna, che accoglierà due turbine Francis da 191 MW ciascuna e la realizzazione di circa 26 km di tunnel idraulici, di cui circa 15 km scavati con TBM (Tunnel Boring Machine) e i rimanenti con metodo tradizionale. L’impianto avrà una potenza installata di 382 MW.

Principali dati tecnici:

Scavi e movimenti terra: 3.050.000 m3
Scavi underground in roccia: 800.000 m3
Volume opere in calcestruzzo: 190.000 m3
Volume diga in RCC: 750.000 m3
Potenza installata: 382 MW


ULTIME NEWS:
18/01/2016 – News

L’inizio della fase di invaso segna un’altra importante milestone per il progetto idroelettrico Ulu Jelai in Malesia.

25/09/2015 – News 


Nuovo traguardo per il progetto idroelettrico di Ulu Jelai in Malesia, dove sono state completate le stese diga in RCC (calcestruzzo rullato compattato) sulla Susu Dam, con la particolare lavorazione che prevede la continua stesa di strati sottili di calcestruzzo, ad uno ad uno accuratamente compattati.

Penikmat Musik Kini Lebih Suka dengan Aplikasi Streaming

Wahyu Budi Santoso pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 5 jam yang lalu
Layanan berbasis aplikasi makin banyak diminati oleh pengguna smartphone di Indonesia, tak terkecuali untuk penggunaan layanan musik streaming

Ahmad Maslan beri 5 sebab Zahid perlu kekal galas tugas presiden

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 6 jam yang lalu
*Diyana Ibrahim, *Astro Awani [image: Ahmad Maslan beri 5 sebab Zahid perlu kekal galas tugas presiden] *AHMAD: YB Zahid Hamidi wajar terus menggalas amanah sebagai Presiden UMNO. - Gambar fail* *KUALA LUMPUR*: Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan hari ini memberi lima sebab mengapa Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi perlu kekal sebagai presiden parti. Menurut beliau, peraturan UMNO yang menggariskan ahli berjawatan tinggi perlu bercuti jika didakwa di mahkamah tidak lagi terpakai apabila UMNO kini menjadi pembangkang. Katanya lagi, pendakwaan Ahmad Zahid yang berdepan 45... lagi »

Musim tengkujuh diramal melanda negara mulai esok

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 6 jam yang lalu
Astro Awani [image: Musim tengkujuh diramal melanda negara mulai esok] *MetMalaysia dalam satu kenyataan hari ini memaklumkan, dalam tempoh ini, empat hingga enam episod hujan lebat dijangka berlaku.* *KUALA LUMPUR*: Monsun timur laut atau musim tengkujuh yang dijangka mengakibatkan hujan berterusan sehingga tempoh lima hari berturut-turut diramal melanda negara mulai esok (27 Oktober) hingga Mac 2019. Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) dalam satu kenyataan hari ini memaklumkan, dalam tempoh ini, empat hingga enam episod hujan lebat dijangka berlaku. "Pada November dan D... lagi »

PAS ada rahsia 'besar' Lim Guan Eng

PBO™ pada Menconteng Untuk Perubahan™ - 6 jam yang lalu
Dalam satu berita yang bertajuk "PAS tak dedah rahsia Guan Eng", terdapat bebarapa persoalan yang boleh kita tanya dan minta kepastian dari parti PAS. Mungkin rahsia yang dimaksudkan oleh PAS melibatkan kewangan, skandal atau masalah dalam pentadbiran. Rakyat berhak juga tahu. Atau sahaja buat kenyataan politik supaya penyokong percaya? Maklumlah apa sahaja yang keluar harus ditaati. Dalam

Pemandu teksi tolak kerajaan PH?

kerengga pada KERENGGA - 6 jam yang lalu
Akram Shah Sanusi Tempoh hari di Langkawi, seolah-olah sudah bermula bantahan oleh pemandu teksi terhadap kerajaan Tun Dr Mahathir Mohamad kerana tidak berpuas hati dengan syarikat dan pemandu e-hailing yang terus mengancam periuk nasi mereka. Sebenarnya, apa yang berlaku adalah hanya segelintir yang melontarkan kata-kata tidak manis terhadap Dr Mahathir di dalam majlis yang dipenuhi warga

Padah nak Cantik !! Pelajar 'buta' dua jam selepas bulu mata palsu melekat guna gam kuku

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - 6 jam yang lalu
20mata%20palsu.ashx?w=620&h=413&crop=1&/ Megan Rixson memberitahu dia tidak dapat melihat selama dua jam. Foto Deadline News (Ubah saiz teks) SEORANG pelajar di United Kingdom mendakwa tidak dapat melihat selama dua jam selepas kelopak matanya tertutup akibat tersalah pasang bulu mata palsu. Megan Rixson menggesa pengikut media sosialnya supaya amat berhati-hati apabila memasang bulu

Ratifikasi ICERD: MPM hantar memo kepada Majlis Raja-Raja

RZ pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 7 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 18 Safar 1440H, Sabtu – Majlis Perundingan Melayu (MPM) akan menghantar memorandum bantahan kepada Majlis Raja-Raja berhubung hasrat kerajaan meratifikasikan enam triti hak asasi manusia, termasuk Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) pada suku pertama tahun depan. Setiausaha Agung MPM, Prof Datuk Dr Hasan Mad berkata, memorandum itu akan disediakan … The post Ratifikasi ICERD: MPM hantar memo kepada Majlis Raja-Raja appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Tok Pa akhirnya sertai Bersatu

RZ pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 7 jam yang lalu
PETALING JAYA, 28 Safar 1440H, Sabtu – Datuk Seri Mustapa Mohamed, yang bertindak keluar UMNO bulan lepas, menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), malam tadi. Beliau menyerahkan borang keanggotaan secara rasmi kepada Pengerusi Bersatu, yang juga Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad disaksikan presiden parti itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan pimpinan tertingginya pada sidang … The post Tok Pa akhirnya sertai Bersatu appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Perdana Menteri nasihat Najib buat laporan polis skandal 1MDB

RZ pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 7 jam yang lalu
PETALING JAYA, 18 Safar 1440H, Sabtu – Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak perlu membuat laporan kepada pihak berkuasa atas dakwaannya mengenai kemungkinan pembabitan tokoh antarabangsa lain dalam skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Najib membuat dakwaan itu dalam satu temu bual dengan agensi berita antarabangsa Al Jazeera. “Suruh dia … The post Perdana Menteri nasihat Najib buat laporan polis skandal 1MDB appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Investigasi BBC tentang senjata kimia di Suriah: 'Gemetar, busa keluar dari mulut'

BBC News Indonesia - Berita - 7 jam yang lalu
BBC menyimpulkan terdapat cukup bukti untuk menyatakan paling tidak terjadi 106 serangan senjata kimia di Suriah sejak 2013, serangan yang disebut para saksi "mengerikan" dan membuat korban meninggal perlahan.

Kapten Jepang U-19 Soroti 3 Kekuatan Timnas Indonesia U-19

BatamNews.co.id - 7 jam yang lalu
Jakarta - Kapten Timnas Jepang U-19, Mitsuki Saito, menyoroti tiga kekuatan timnas Indonesia U-19 jelang duel kedua tim pada perempat final Piala AFC, di Stadion Utama Gelora Bung Karno, Senayan, Jakarta, Minggu (28/10/2018). Satu hal yang paling disoroti Saito dari timnas Indonesia U-19 adalah dukungan para suporter. Skuat Garuda Nusantara diprediksi bakal mendapat dukungan langsung dari publik Tanah Air dalam pertandingan nanti. PSSI menyiapkan 70.000 tiket penonton untuk duel timnas ... lagi »

Sukses Timnas U-19 ke Perempat Final Piala AFC Disorot Media Asing

BatamNews.co.id - 7 jam yang lalu
Jakarta - Timnas Indonesia U-19 lolos ke fase gugur Piala AFC U-19. Kepastian ini didapat setelah Garuda Nusantara menang 1-0 atas Uni Emirat Arab di Stadion Utama Gelora Bung Karno, Rabu (24/10/2018) lalu. Gol tunggal kemenangan Timnas Indonesia U-19 dicetak oleh Witan Sulaiman pada menit ke-23. Ini membuat Garuda Nusantara lolos sebagai runner up Grup A dengan raihan enam poin, unggul head to head dari UEA. Usai memastikan tiket ke fase gugur, Egy Maulana dan kawan-kawan melakukan ... lagi »

Keunggulan Program PT BRC Hingga Diganjar Padmamitra Award 2018

BatamNews.co.id - 7 jam yang lalu
Bintan - PT Bintan Resort Cakrawala (BRC) berhasil mendapatkan penghargaan dari Menteri Sosial (Mensos) RI, Gumiwang Kartasasmita. Penghargaan dalam anugerah Padmamitra Award 2018 itu langsung diterima Group General Manager (GGM) PT BRC, Abdul Wahab di Ballroom Swiss-bell Hotel, Mangga Besar, Jakarta (25/10/2018). Mensos RI, Gumiwang Kartasasmita mengatakan Padmamitra Award ini merupakan anugerah tertinggi dari pemerintah pusat terhadap perusahaan BUMN ataupun swasta ... lagi »

Anggaran Bosda Bintan Hingga Rp 8,5 Miliar Untuk Pendidikan Dasar

BatamNews.co.id - 7 jam yang lalu
Bintan - Bupati Bintan, Apri Sujadi mengatakan pemerintah daerah akan berupaya keras untuk memenuhi kebutuhan sekolah yang ada di seluruh kecamatan. Mulai dari rehabilitasi Ruang Kelas Baru (RKB) maupun penambahan infrastruktur bangunan sekolah di jenjang SD. "Kita akan menyelesaikan kebutuhan sekolah setahap demi setahap," ujar Apri saat kunjungan ke SD Negeri 008, Kampung Kolong Enam, Kijang, Kecamatan Bintan Timur, kemarin. Apri berkomitmen agar kualitas dan mutu ... lagi »

Nenek 100 Tahun Dirogol. Hee, Mmmabuk Punya Hal..

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 7 jam yang lalu
[image: Nenek 100 tahun dirogol] Wanita berusia 100 tahun jadi.mangsa rogol di Bengal Barat. KOLKATA - INDIA. Gara-gara mabuk, seorang pemuda hilang pertimbangan apabila merogol nenek berusia 100 tahun dalam kejadian yang mencetuskan kemarahan ramai di Bengal Barat. Kejadian itu terbongkar selepas cucu mangsa mendengar suara aneh muncul dari kediaman warga emas berkenaan di perkampungan Chakulia di daerah Nadia. Sebaik sahaja perbuatannya disedari, pemuda yang dikenali sebagai Argha Biswas itu bertindak menyembunyikan diri di bawah katil. Polis berkata, kejadian berlaku pada Selasa la... lagi »

MENTERI LUAR ARAB SAUDI SAHKAH DERMA RM2.6B TIADA KAITAN NEGARANYA

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 7 jam yang lalu
[image: Menteri Luar Arab Saudi sahkah derma RM2.6b tiada kaitan negaranya] Menteri Luar Arab Saudi sahkah derma RM2.6b tiada kaitan negaranya Posted By: Pentadbiron: October 27, 2018 Print Email Menteri Luar Arab Saudi Adel Ahmed Al-Jubeir menyatakan derma RM2.6 bilion yang didakwa diterima bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tiada kena mengena dengan kerajaan Arab Saudi. Perkara itu dimaklumkan Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah selepas menerima kunjungan Adel di Wisma Putra di sini hari ini. Dalam pertemuan yang turut menyentuh mengenai isu 1Malaysia Development Bhd ... lagi »

BERLIAN MERAH JAMBU ROSMAH HADIAH PUTERA UAE?

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 7 jam yang lalu
[image: Berlian merah jambu Rosmah hadiah putera UAE?] Berlian merah jambu Rosmah hadiah putera UAE? Posted By: Pentadbiron: October 27, 2018 Print Email Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendedahkan loket rantai berlian 22 karat berwarna merah jambu yang turut dikaitkan dalam siasatan skandal 1MDB, dibelikan oleh putera dari negara Emiriah Arab Bersatu (UAE) untuk isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor. Dalam wawancara dengan Al Jazeera untuk program 101 East, Najib menamakan putera berkenaan sebagai Sheikh Mansour Zayed, yang merupakan timbalan perdana menteri UAE dan naib ... lagi »

Israel Dihujani 16 Roket Gaza, 10 Dihalau Iron Dome

Muhaimin pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 7 jam yang lalu
Sebagai balasan, jet-jet tempur dan helikopter Israel menggempur beberapa sasaran di Jalur Gaza.

Memiliki Mobil di Jepang Berbeda Jauh dengan di Indonesia

Wahyu Budi Santoso pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 7 jam yang lalu
Membeli mobil bekas atau pun baru di Jepang relatif murah, akan tetapi persyaratan memiliki mobil di Jepang kita harus melewati proses rumit dan mahal

Sri Mulyani Sebut Harga BBM Premium Batal Naik Bikin Inflasi Stabil

Rina Anggraeni pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 7 jam yang lalu
Menkeu Sri Mulyani mengungkapkan, pembatalan kenaikan harga bahan bakar minyak (BBM) premium jadi stabilisator inflasi yang paling baik

Insiden Pembakaran Bendera, JK Minta Umat Islam Jaga Ukhuwah

Saiful Munir pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 7 jam yang lalu
Pemimpin ormas Islam mengeluarkan pernyataan bersama terkait pembakaran bendera bertuliskan kalimat tauhid di Garut, Jawa Barat, beberapa hari lalu.

NASA Temukan Bongkahan Es Persegi Datar di Pantai Timur Antartika

Intan Rakhmayanti pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 7 jam yang lalu
Badan Penerbangan dan Antariksa Amerika Serikat (NASA) menemukan sebuah potongan es berbentuk persegi sempurna dengan sudut 90 derajat.

MNC Group Raih Penghargaan

Muh Iqbal Marsyaf pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 7 jam yang lalu
Dalam Malam Apresiasi rangkaian HUT ke-33 Universitas Mercu Buana, pihak kampus menyerahkan penghargaan atau apresiasi yang terbagi dalam beberapa kategori.

Pembunuhan Khashoggi dan Politik Tingkat Tinggi Saudi

Koran Sindo pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 7 jam yang lalu
Pembunuhan Jamal Khashoggi pada 2 Oktober 2018 lalu cukup mencuri perhatian global.

Sick of It All Rilis Video Lirik Wake The Sleeping Dragon

Wahyu Nugroho pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 7 jam yang lalu
Jelang peluncuran album Wake the Sleeping Dragon!, legenda hardcore Sick of It All merilis video lirik resmi dari salah satu lagunya, Wake The Sleeping Dragon.

Data Produksi Beras Jauh dari Akurat

Koran Sindo pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 7 jam yang lalu
Indonesia terancam kekosongan beras awal tahun depan. Benarkah? Peringatan itu datang dari Persatuan Penggilingan Padi dan Pengusaha Beras (Perpadi).

Trade Expo Indonesia Jadi Momentum Kerek Kerjasama Dagang RI-Dubai

Rina Anggraeni pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 7 jam yang lalu
Kerja sama dagangan Indonesia dan Dubai terus dipacu seiring seiring meluncurnya program Road to Dubai (RTD) di ajang Trade Expo Indonesia (TEI) 2018

Permintaan Suzuki Karimun Wagon R di Pakistan Terus Meningkat

Wahyu Budi Santoso pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 7 jam yang lalu
Karimun Wagon R merupakan salah satu produk primadona Suzuki di pasar global. Telah diekspor ke Pakistan sejak tahun 2014, PT Suzuki Indomobil Motor

PULAK DAH....

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 7 jam yang lalu
Dulu Menteri Luar Arab Saudi, Adel Al-Jubeir ini pernah mengaku wang RM2.6 bilion yang diterima Najib Razak adalah datang daripada negaranya, Arab Saudi. “Kami sedar tentang derma itu dan ia benar-benar sumbangan tanpa mengharapkan apa-apa balasan. “Kami juga sedar Peguam Negara Malaysia telah menjalankan siasatan teliti mengenai perkara itu dan mendapati tiada salah laku. “Justeru, setahu kami, isu ini telah ditutup,” kata Adel Al-Jubeir sebagaimana kenyataannya pada 15 April 2016 lalu. Tetapi, hari ini ketika berkunjung ke Malaysia, nada kenyataan Adel Al-Jubeir nampak jauh... lagi »

Upah Minimum Sektoral Provinsi DKI Jakarta Tahun 2018

KASKUS - Forum Threads - 8 jam yang lalu
[img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/27/927794_20181027064204.png[/img] Selengkapnya bisa diunduh disini : [url=https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/73539/pergub-prov-dki-jakarta-no-16-tahun-2018]https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/73539/pergub-prov-dki-jakarta-no-16-tahun-2018[/url]

Menurut Ane, Sumpah Pemuda Kekinian Ya kek Gini Gan

KASKUS - Forum Threads - 8 jam yang lalu
[center][img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/27/10163292_20181027060051.jpg[/img][/center] [center][img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/27/10163292_20181027060103.jpg[/img][/center] [center][img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/27/10163292_20181027060257.jpg[/img][/center] 17 tahun sebelum proklamasi kemerdekaan dibacakan Ir. Soekarno pada 17 Agustus 1945, ternyata bangsa Indonesia sudah memiliki semangat juang tinggi yang harus selalu kita hormati d?n ngg?k b?l?h kit? lu??k?n, y?itu Sum??h ??mud?. Sum??h ??mud? ?d?l?h b?ntuk k?b?r?n s?m?ng?t ??rju?ng?n d?ri ??r? ??mud? Ind?n... lagi »

Sumpah Pemuda Harusnya Memupuk 4 Hal Ini Kepada Anak Muda Gen Z dan Gen Y

KASKUS - Forum Threads - 8 jam yang lalu
[center][img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/27/10277110_20181027053851.jpg[/img][/center] Tiap tanggal 28 Oktober di Indonesia selalu diadakan peringatan, yaitu Sumpah Pemuda. Dilihat dari sejarahnya, hari yang identik dengan semangat perjuangan bangsa ini b?rt???t?n d?ng?n dig?l?rny? K?ngr?s ??mud? II ??d? 27-28 ?kt?b?r t?hun 1928 sil?m. N?sk?h Sum??h ??mud? ditulisk?n ?l?h M?h. Y?min d?n s?l?lu dib?c?k?n hingg? kini ti?? u??c?r? ??ring?t?n dig?l?r. S?kum?ul?n ??mud? k?b?ngg??n b?ngs? k?l? itu b?rkum?ul untuk m?nyu?r?k?n s?m?ng?t ??rju?ng?n. M?r?k? m?ngh?nd?ki Ind?n?si? s?g?r?... lagi »

Review Film Venom (2018)

KASKUS - Forum Threads - 8 jam yang lalu
[quote][color=#555555][size=4][font=Hind]Saat pertama kali mengumumkan eksistensinya, Venom merupakan proyek menantang yang sangat beresiko bagi Sony Pictures. Hal ini dikarenakan untuk mewujudkanya, Sony kabarnya tidak menyertakan Spider-Man. Permasalahannya, tidak seperti halnya seri film Wolverine maupun Deadpool, origin Venom memiliki akar yang jelas.[/font][/size][/color] [color=#555555][size=4][font=Hind]Meski sejatinya bukan tokoh ciptaan Stan Lee, asal usul Venom di saga komiknya memiliki kaitan yang sangat kuat dengan Spider-Man. Di ranah film sendiri, tokoh ini pernah munc... lagi »

Dianggap Kunoichi, Ini 5 Jutsu yang Bisa Dilakukan Ninja Nami!

KASKUS - Forum Threads - 8 jam yang lalu
[color=#404040][size=4][font=BlinkMacSystemFont, -apple-system, "Segoe UI", Roboto, Oxygen, Ubuntu, Cantarell, "Fira Sans", "Droid Sans", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif]Pada[i] One Piece chapter 921[/i], Kin’emon mengatakan bahwa Nami pantas menyamar menjadi ninja, atau sebagai ninja perempuan yang istilahnya adalah[i] kunoichi[/i]. Hal ini mengingat kemampuan Nami dalam merekayasa cuaca cocok dengan[i] ninjutsu[/i] ala ninja. Tapi apa saja ya [i]ninjutsu[/i] yang pas dilakukan oleh ninja Nami?[/font][/size][/color] [color=#404040][size=4][font=BlinkMacSystemFont, -a... lagi »

Pemandu Grab Diserang?

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 8 jam yang lalu
*VIDEO* sekumpulan pemandu teksi dikatakan 'menyerang' pemandu Grab yang dipercayai berlaku di ibu negara. Rakaman berdurasi lebih satu minit itu tular sebuah laman Facebook menunjukkan sebuah kereta Perodua Myvi menurunkan pelanggan di sebuah premis. Bagaimanapun muncul sekumpulan individu yang dipercayai pemandu teksi dari kawasan itu menyerang termasuk mengetuk cermin sisi kereta dipandu mangsa dan sempat berpesan agar pemandu tersebut tidak mengulangi perbuatan tersebut. Namun tidak mahu berpanjangan, mangsa terus berlalu selepas membuat pusingan di kawasan tersebut Di dal... lagi »

RM2.6 bilion diterima Najib tiada kaitan dengan Riyadh: Al-Jubeir

RZ pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 9 jam yang lalu
PUTRAJAYA, 18 Safar 1440H, Sabtu – Menteri Luar Arab Saudi, Adel Ahmed Al-Jubeir menyatakan derma RM2.6 bilion yang didakwa diterima bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak ada kena mengena dengan kerajaan Arab Saudi. Perkara itu dimaklumkan Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah selepas menerima kunjungan Adel di Wisma Putra, di sini semalam. Dalam pertemuan … The post RM2.6 bilion diterima Najib tiada kaitan dengan Riyadh: Al-Jubeir appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Jumaat berdarah lagi di Palestin

RZ pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 9 jam yang lalu
SEMENANJUNG GAZA, 18 Safar 1440H, Sabtu – Lima lagi warga Palestin maut di tangan tentera rejim pengganas Israel, sementara 170 lagi cedera dalan tunjuk perasaan di sempadan Gaza-Israel selepas solat Jumaat, semalam. Mohamed Abdul Nabbi, 27; Nasser Abu Tayem, 22; Ahmad Abu Lebda, 22; Ayesh Shaath, 23; dan Nassar Abu Teem, 19, terbunuh selepas ditembak … The post Jumaat berdarah lagi di Palestin appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sambut Industri 4.0, Pendidikan Kampus dari Teaching ke Riset

Muh Iqbal Marsyaf pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 9 jam yang lalu
Pemerintah melalui Kementerian Perindustrian telah mencanangkan program Revolusi Industri 4.0. Industri 4.0 juga wajib diantisipasi oleh dunia kampus.

Block71 Pacu Wirausaha Bandung Bersaing Secara Global

Arif Budianto pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 9 jam yang lalu
Salim Group bersama Universitas Nasional Singapura (NUS) meluncurkan Block71 di Bandung sebagai upaya mengembangkan dunia usaha agar bersaing secara global

Ini Cara Pemprov DKI Antisipasi Genangan

Bima Setiyadi pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 9 jam yang lalu
Pemprov DKI Jakarta kerahkan petugas pembersih saluran air guna menghadapi hujan lokal. Pembebasan lahan normalisasi kali terkendala administrasi.

Bayar Motor Gadai dengan Emas Palsu, YL Ditangkap Polisi

Era Neizma Wedya pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 9 jam yang lalu
Gagal sudah aksi penipuan yang dilakukan oleh YL (33), warga Desa Sungai Jernih Kecamatan Muara Rupit, Kabupaten Muratara itu untuk mengelabui korbannya.

Ini Manfaat Penting dari Memeriksa Tekanan Darah di Rumah

Diana Rafikasari pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 10 jam yang lalu
Hipertensi merupakan penyakit yang dapat membunuh secara diam-diam karena tidak menunjukkan gejala, sehingga orang yang memiliki hipertensi tidak menyadari.

Akses Investasi Mudah, Minat UKM Miliki Reksa Dana Meningkat

Arif Budianto pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 10 jam yang lalu
Minat pelaku usaha kecil dan menengah (UKM) memiliki simpanan dalam bentuk investasi reksa dana semakin meningkat

Inovasi Teknologi Tekstil Dikenalkan ke Ratusan Pelaku Usaha di JFW

Muh Iqbal Marsyaf pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 10 jam yang lalu
CCI (Cotton Council International) kembali menampilkan inovasi teknologi tekstil termutakhir kepada ratusan pelaku usaha tekstil dalam acara Jakarta Fashion Week (JFW) 2018

Jadwal Pertandingan NBA, Sabtu (27/10/2018)

Yova Adhiansyah pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 10 jam yang lalu
Sebanyak tujuh laga akan tersaji pada Sabtu (27/10/2018). Satu dari pertandingan yang bakal digelar tersebut akan menampilkan laga New York Knicks versus Golden State Warriors di Madison Square Garden.

Suriah Mulai Sebar Sistem Pertahanan Rudal S-300 Rusia

Berlianto pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 10 jam yang lalu
Rezim Surih telah menempatkan empat sistem pertahanan rudal anti pesawat S-300 Rusia di belahan utara negara itu.

CIMB Niaga Catat Pertumbuhan Transaksi E-Commerce Naik 35%

Kunthi fahmar sandy pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 10 jam yang lalu
PT Bank CIMB Niaga Tbk (Bank CIMB Niaga) mencatat transaksi e-Commerce hingga September 2018 naik sebesar 35% secara yoy

Demokrat Ingatkan Masyarakat untuk Tak Mudah Terpecah Belah

Rico Afrido Simanjuntak pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 10 jam yang lalu
Toleransi dalam berbangsa merupakan hal dasar dan harus ditanamkan setiap individu. Ibas mengatakan, toleransi menimbulkan sikap saling menghormati.

Make Over Kolaborasikan Fashion dan Beauty di JFW 2019

Diana Rafikasari pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 10 jam yang lalu
Bertajuk Beauty Beyond Rules yang juga merupakan tagline utamanya, Make Over ingin menunjukan bahwa ekspresi dalam fashion dan beauty tidak berbatas.

PAS Kukuh Dengan Akar Umbi -Presiden PAS

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 11 jam yang lalu
*PENUBUHAN* Parti Islam Se-Malaysia (PAS) adalah menunaikan kewajipan Islah dan Tajdid, bukan kenegerian dan kebangsaan. PAS menyambung kewajipan dakwah Islam dan politik berqudwahkan Rasulullah S.A.W. yang tidak mati perjuangannya dengan kewafatan Baginda S.A.W. PAS bukannya cabang yang dipatahkan dan dipotong daripada mana-mana parti, jamaah atau kumpulan, laksana ranting yang dipatah dan dipacakkan ke tanah tanpa akar umbinya. Akar umbi organisasi PAS berasaskan aqidah perjuangan yang panjang, demi mendapat keredaan Allah, walaupun jauh perjalanannya daripada dunia sehingga akh... lagi »

Perlu bantuan

KASKUS - Forum Threads - 11 jam yang lalu
Gan .. numpang nanya dong .. tau judul cerita di sfth yg tokoh utama cowo dihukum nembak kakak kelas tapi malah di terima sama kakak kelasnya .. dia diajarin nembak cewek dari sahabatnya ... ceritanya belum selesai .. kalau ga salah saya baca terakhir mereka ketiduran di sofa trus si cowo kebangun duluan .. pas nengok ke belakang ada ortu si cewek --bagi linknya kalau tau gan ..

Berhasil Tangkap Tersangka Teror Paket Bom, Trump Puji Kinerja Aparat

Berlianto pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 jam yang lalu
Tindakan-tindakan teror ini sangat tercela dan tidak memiliki tempat di negara kami, kata Trump dalam sebuah acara di Gedung Putih.

Maskapai ANA Pindah Operasional ke Terminal 3 Mulai 12 November

SINDOnews pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 jam yang lalu
AP II mengumumkan pada12 November 2018 All Nippon Airways (ANA) pindah operasional dari Terminal 2D ke Terminal 3 Island B Bandara Internasional Soetta

Turki Tuntut Saudi Ekstradisi 18 Tersangka Pembunuh Khashoggi

Berlianto pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 jam yang lalu
Kementerian Kehakiman Turki mengatakan jaksa di Istanbul telah menyiapkan permintaan untuk 18 tersangka atas tuduhan pembunuhan terencana dan disengaja dengan monstrositas dan penyiksaan.

Tersangka Pelaku Teror Paket Bom di AS Tertangkap

Berlianto pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 jam yang lalu
Media AS mengidentifikasi tersangka sebagai Cesar Sayoc, seorang pria 56 tahun dengan sejarah kriminal.

Penerapan SNI Produk Industri Butuh Kolaborasi

Rina Anggraeni pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 jam yang lalu
Penerapan Standar Nasional Indonesia (SNI) untuk produk-produk industri, diyakini butuh kolaborasi dan sinergi di antara pemangku kepentingan

Indonesia Infrastructure Week 2018, Pestanya Industri Infrastruktur

Muh Iqbal Marsyaf pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 jam yang lalu
Indonesia Infrastructure Week (IIW) 2018, sebuah ajang pameran infrastruktur yang diklaim terbesar dan terlengkap kembali hadir di Tanah Air

Delapan Talenta Make-up Artist Baru Asah Bakat di JFW 2019

Diana Rafikasari pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 jam yang lalu
Setelah menyeleksi lebih dari 1.000 MUA, Make Over berhasil mendapatkan delapan MUA terbaik dalam menciptakan tampilan sepanjang Jakarta Fashion Week 2019.

Mustapa Mohamed joins Bersatu

MT Webmaster pada Malaysia Today - 13 jam yang lalu
(FMT) – Datuk Seri Mustapa Mohamed, who left UMNO last month, has decided to join Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) tonight. He submitted his membership form officially to Bersatu chairman Tun Dr Mahathir Mohamad in the presence of Bersatu President Tan Sri Muhyiddin Yassin and the top leadership of Bersatu at a media conference after […]

Patience and persistence

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 14 jam yang lalu

Tiada ulasan: