Ahad, 25 November 2018

Alhamdulillah ramai Mufti bersuara sebagai pemandu kerajaan, setelah umno hilang kuasa. 8721.


Takdir dan ketentuan Allah Subhanahu Wa Ta'alla. Mudah-mudahan Kerajaan Malaysia hari ini tidak membonekakan Agamawan dan Cendikiawan Islam. In Syaa Allah itu menjadi petanda baik dari Allah jua untuk Malaysia. Aamiin.

Bro dan Sis PSI, Syariat Islam Itu Tidak Diskrimantif!Ahad, 25 November 2018 06:00
Foto: Hukum hudud, Salah satu unsur syariat Islam
KIBLAT.NET – Polemik tentang Peraturan Daerah (Perda) Syariah kembali mencuat. Tuduhan adanya perda syariah yang diskriminatif menjadi topik yang menarik diperbincangkan di berbagai media. Isu ini berawal dari statemen Ketua Umum Partai Solidaritas Indonesia (PSI), Grace Natalie yang menyoal kebijakan diskriminatif Perda Syariah yang telah dipraktekkan di beberapa daerah.

Dalam sambutan pada acara ulang tahun keempat PSI di Tangerang, Minggu malam (11/11) pekan lalu, Grace mengatakan partainya “Akan mencegah lahirnya ketidakadilan, diskriminasi, dan seluruh tindakan intoleransi. PSI tidak akan pernah mendukung perda-perda Injil atau perda-perda syariah.

Pernyataan ini tentu tidak lepas dari adanya penelitian tentang kebijakan diskriminatif yang mengatasnamakan agama. Misalnya catatan penelitian Komnas Perempuan tahun 2016 yang menyebutkan terdapat 421 kebijakan diskriminatif di tingkat nasional maupun di tingkat daerah. Salah satunya adalah Qanun Jinayat atau Peraturan Daerah Provinsi Aceh No. 6 tahun 2014 tentang Hukum Pidana yang mendiskriminasi perempuan dan berpotensi memperkuat kekerasan dan kriminalisasi terhadap perempuan maupun kelompok minoritas lainnya.

Laporan tersebut jelas mengkritisi perda syariah yang telah diterapkan di beberapa daerah. Menurutnya, sebagian dari perda tersebut sangat berpotensi terjadinya diskriminatif terhadap masyarakat. Pertanyaanya, apakah benar demikian? Adakah di antara peraturan yang bersumber dari syariat Islam itu diskriminatif?

Kemaslahatan Manusia Tujuan Utama Syariat Islam

Perlu kita sadari bahwa di antara dimensi terpenting yang menyebabkan Syariat Islam mudah diterima oleh semua umat manusia adalah tujuan dasar syari’at Islam itu sendiri, yaitu selalu mengutamakan al-maslahah (kemaslahatan bagi manusia) yang merupakan keinginan dan fitrah setiap manusia yang memiliki hati nurani.

Prinsip ini bukanlah sesuatu yang berasal dari luar, tetapi muncul dari dalam (kandungan) syari’at Islam sendiri, dalam hal ini dari wahyu Ilahi. Prinsip ini bersifat mutlak dan jelas, karena kemaslahatan ini sebagai kebutuhan manusia dan kehendak Ilahi. Oleh karenanya, Allah swt. menurunkan ajara-ajaran Islam kepada Nabi SAW melalui perantaraan malaikat Jibril, dengan membawa misi utama tersebut. Di antaranya firman Allah Ta’ala dalam QS. Al-Anbiya: 107;

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ

“Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam.” (QS. Al-Anbiya: 107)

Ayat di atas menunjukkan bahwa syari’at dihadirkan dibumi ini, bertujuan sebagai rahmat dan kemaslahatan bagi umat manusia, baik di dunia yang sekarang ini maupun di akhirat nanti. Dari sini kemudian Ibnu Qayyim dalam kitabnya “I’lam al-Muwaqqin” menyatakan bahwa sesungguhnya hukum Islam (syari’at) itu disusun dan didasarkan atas kebijaksanaan dan kemaslahatan umat, baik di dunia maupu di akhirat. Syari’at itu adil sepenuhnya, penuh rahmah serta bijaksana seluruhnya. karena itu, Setiap sesuatu yang keluar dari keadilan, rahmat, kebaikan, dan dari kebijaksanan, tidaklah termasuk dalam syariat walaupun dimasukkan ke dalamnya segala macam dalil. (I’lam Muwaqqi’in, 2/5)

Ungkapan serupa juga banyak dijelaskan oleh para ulama yang lain. Di antaranya Wahbah al-Zuhaili, dalam kitabnya ia mengatakan, “Tujuan dasar penerapan syariat adalah mendatangkan maslahat serta menolak kemudharatan yang berpotensi timbul di tengah-tengah masyarakat. Baik dalam urusan dunia maupun urusan akhirat. Dalam fikih Islam, tujuan syariat ini sering disebut dengan maqashidud syariah.” (Lihat; Wahbah al-Zuhaili, Ushul Fiqh Islami, 2/225)


Demi mewujudkan misi utama tersebut, syariat Islam ditegakkan untuk menjaga tujuan pokok hukum Islam (baca; dhoruriyatul khamsah) yang meliputi lima unsur kebutuhan pokok manusia, yaitu: 1) Memelihara agama 2) Memelihara jiwa, 3) Memelihara akal, 4) Memelihara keturunan, dan 5) Memelihara harta dan kehormatan. Oleh karena itu, semua takliif (pembebanan) dalam hukum Islam harus bermuara pada tujuan pokok hukum tersebut. Maka menurut Imam Al-Ghazali, setiap hal yang mengandung upaya menjaga lima misi utama tersebut itu adalah maslahat. Sebaliknya, setiap hal yang tidak mengandung lima misi utama tersebut adalah mafsadah, dan menolaknya termasuk maslahat. (Abu Hamid al-Ghazali, Al-Mustasyfa fī ‘Ilm al-Ushul, hal; 311)

Misalnya demi kemaslahatan memelihara jiwa, syariat Islam melarang keras pembunuhan dan pelaku pembunuhan diancam dengan hukuman qishas(pembalasan yang seimbang), sehingga dengan demikian diharapkan siapa pun yang hendak melakukan pembunuhan akan berpikir berulang kali, karena apabila orang yang dibunuh itu mati, maka si pembunuh itu juga akan dibunuh sampai mati, atau jika orang yang dibunuh itu tidak sampai mati tetapi hanya cedera, maka si pelaku pembunuhan itu juga akan di qishash sesuai dengan tingkat cedera yang dialami korban.

Demikian juga dalam hal yang lain, demi menjaga kehormatan wanita misalnya, syariat menetapkan kewajiban menutup aurat bagi setiap muslimah saat keluar dari rumah. Menariknya, sebagai tindakan preventif, syariat tidak hanya mengatur berbusana saja, tapi juga melarang segala potensi lain yang mengarah akan rusaknya martabat wanita. Misalnya, Islam juga memerintahkan kepada setiap orang mukmin untuk menundukkan pandangan (baca; ghaddul bashar), mangatur tatacara berbicara dengan lawan jenis, menjaga pergaulan dan melarang laki-laki berduan (khalwat) dengan wanita yang bukan mahram.

Selanjutnya, demi berjalannya hukum serta terwujudnya kemaslahatan publik, Islam juga menetapkan sanksi (uqubah) tegas terhadap siapa pun yang melanggar ketetapan syariat. Sanksi tersebut ada yang berupa hukuman hudud (hukuman yang telah ditetapkan langsung oleh Allah Ta’ala), qishash (hukuman yang setimpal) dan ta’zir (hukuman yang ditetapkan oleh qadhi untuk pelanggaran yang tidak terkena hudud). Biasanya hanya terjadi pada dosa-dosa kecil atau perbuatan yang melanggar norma-norma sosial yang tidak ditetapkan langsung hukumannya dalam Al-Quran dan hadis.

Terhadap orang yang tebukti berzina, syariat menetapkan hukum seratus kali cambuk bagi yang belum menikah (ghairu muhshan) dan rajam bagi yang sudah menikah (muhshan). Tujuannya untuk menjaga nasab dan menghindari dari penyakit yang berbahaya. Kemudian bagi pencuri yang mencapai nishab dipotong tangannya. 

Tujuannya agar menjaga harta. Sementara terhadap para pembunuh hukumannya di-qishash (dibalas dengan hukuman serupa). Tujuannya untuk menjaga jiwa manusia agar tidak tertumpah. Dengan demikian, kemaslahatan hidup dapat tercipta dan bisa dirasakan oleh setiap lapisan masyarakat.

Demikianlah karakter syariat Islam, seluruhnya ditetapkan demi kemaslahatan hidup manusia, di dunia maupun di akhirat. Tidak ada satu pun syariat yang bersifat diskriminatif atau memaksa terhadap pemeluknya. Namun demikian takaran maslahat di sini tidak bisa didasarkan pada penilaian akal manusia semata. sebab, akal manusia selalu bersifat relatif, subyektif serta dibatasi ruang dan waktu. Oleh karena itu, pertimbangan maslahah tetap tidak boleh lepas dari koridor yang ditetapkan syari’at. Maka setiap yang dianggap maslahah namun bertentangan dengan nash-nash atau dalil qoth’iy, tidak bisa disebut sebagai maslahah atau bahkan berlawanan dengan yang dikehendaki oleh Syari’.

Prinsip Kehati-hatian Dalam Memutuskan Hukum

Sebagai bentuk kehati-hatian, dalam penegakkan hukum terhadap umatnya yang melanggar syariat, Islam juga menetapkan aturan yang cukup ketat. Tidak setiap orang yang berzina langsung dirajam atau orang yang membunuh langsung dibunuh. Setiap keputusan hukum yang berkaitan dengan mencabut hak dari orang lain, harus melalui pengadilan dengan proses yang ketat.

Qishas terhadap pelaku pembunuhan misalnya, nyawa dibayar nyawa. Setiap pelaku pembunuhan maka dia juga harus dibunuh. Namun penerapannya tidak sesederhana yang dibayangkan, bahkan hal itu tidak terlepas dari segala aturan yang terkait dengannya. Sebagai contoh, di antara syarat seseorang boleh dibalas bunuh, pembunuh harus sudah mukallaf (berakal dan baligh), dilakukan dengan sengaja atau suka rela tanpa paksaan. Kemudian seluruh wali korban harus sepakat memilih qishash, bila ada salah satu saja yang memaafkan, maka gugurlah permintaan qishash. Pelaku tidak boleh dibunuh.


Selain itu, bunuh juga bukan satu-satunya pilihan bagi keluarga korban, tetapi Islam memberikan dua opsi pilihan, Nabi Shallallahu ‘Alaihi wasallam bersabda:

مَنْ قُتِلَ لَهُ قَتِيْلٌ فَهُوَ بِخَيْرِ النَّظَرَيْنِ إِمَّا أَنْ يُفْدَى وَإِمَّا أَنْ يُقْتَل

“Barangsiapa yang keluarganya terbunuh maka ia bisa memilih dua pilihan, bisa memilih diyat dan bisa juga memilih pelakunya dibunuh (qishash).” (HR. al-Jama’ah)
Bahkan Islam sangat menganjurkan bagi para wali korban untuk memaafkan, artinya tidak membalas bunuh tapi membayar diyat. Dan lebih baik lagi jika para wali korban tersebut memaafkan tanpa bayaran sama sekali. Allah Ta’ala berfirman:

فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ

“Maka barangsiapa yang mendapat suatu pemaafan dari saudaranya makahendaklah (yang memaafkan) mengikuti dengan cara yang baik, dan hendaklah (yang diberi maaf) membayar (diyat) kepada yang memberi maaf dengan cara yang baik (pula),…“ (Q.S. Al-Baqarah: 178)

Dalam sebuah riwayat disebutkan bahwa Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wasallam sendiri senantiasa menyarankan para wali korban untuk mengutamakan maaf bagi pelaku. Anas bin Malik menceritakan, “Tidaklah didatangkan kepada Rasulullah satu urusan qishash pun kecuali beliau menyarankan untuk dimaafkan.” (HR. Ibnu Majah)

Namun demikian keputusan akhirnya tetap pada keluarga korban. Semuanya diputuskan atas dasar kerelaan. Tidak boleh ada paksaan atau tekanan dari pihak lain. Sehingga keputusannya benar-benar memberikan keadilan bagi semuanya dan tidak ada pihak yang dikecewakan. Menariknya, perhatian syariat tidak berhenti di situ saja. Demi menjaga kehati-hatian dalam proses pengadilan, wali korban juga harus benar-benar jujur dalam menggugat pelaku. Seandainya pelaku mengatakan bahwa dia tidak bermaksud membunuh, namun hakim tetap memutuskan sesuai dengan gugatan wali korban, jika pelaku tersebut jujur dan tetap dihukum qishas, maka wali korban yang meng-qishash dianggap telah melakukan pembunuhan terhadapnya dan balasannya nanti di neraka.

Sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah: “Telah terjadi pembunuhan terhadap seseorang di zaman Nabi Shallallahu ‘Alaihi wasallam, maka perkara tersebut diajukan kepada beliau. Setelah proses, Nabi Shallallahu ‘Alaihi wasallam  menyerahkan pembunuh tersebut kepada wali korban untuk dibalas bunuh. Ternyata si pembunuh mengatakan, “Wahai Rasulullah, demi Allah, saya tidak bermaksud membunuhnya.” Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wasallam  pun mengatakan kepada keluarga korban, ”Kalau dia jujur, dan kamu tetap menghendaki agar qishash ini dilaksanakan, maka kamu masuk  neraka.” Akhirnya keluarga korban melepaskannya.” (HR. Abu Dawud)

Demikianlah kehati-hatian syariat Islam sebelum menjatuhkan vonis terhadap seseorang. Tidak hanya dalam penerapan qishas, dalam vonis hukum yang lain juga berlaku demikian. Dalam putusan hukum potong tangan misalnya, seorang pencuri tidak serta merta langsung dipotong tangan. Namun harus diteliti lebih lanjut penyebab pencurian itu terjadi. Bila di dalamnya masih terdapat syubhat, seperti barang yang dicuri di luar tempat penyimpanan, adanya paksaan dari seseorang, atau kondisinya dalam keadaan lapar serta harta yang dicuri tidak mencapai nishab (batasan)—seperempat dinar—maka terpidana tidak boleh dipotong tangannya. Sebab, Nabi SAW bersabda:

 ادْرَءُوا الْحُدُودَ بِالشُّبُهَاتِ

Hindarilah hukuman had karena adanya syubhat,” (HR. Tirmidzi)
Bahkan dalam riwayat lain, Rasulullah SAW menganjurkan untuk berupaya menyelamatkan tersangka dari terkenanya hukuman had. Sabdanya, “Hindarilah hukuman had dari kaum muslimin semampu kalian, jika ia mempunyai jalan keluar maka lepaskanlah ia. Karena sesungguhnya seorang imam salah dalam memaafkan lebih baik daripada salah dalam menjatuhi hukuman.” (HR. Tirmidzi)

Demikianlah bentuk kehati-hatian syariat dalam menjatuhkan vonis hukum. Prosedurnya tidak semudah yang dibayangkan. Namun perlu proses yang lama melalui pengadilan. Karena itu, sangat keliru bila syariat Islam dipandang kejam atau seperti hukum barbar. Terlibih bila yang mengatakan itu mengaku dirinya beragama Islam. Sebab, salah satu prinsip keimanan seorang mukmin meyakini bahwa Allah Maha Adil dan apapun yang Allah tetapkan pasti mendatangkan kemaslahatan bagi manusia.

Bro dan Sis PSI, Syariat Islam Itu Tidak Diskrimantif! - Kiblat
https://www.kiblat.net/2018/11/25/bro-dan-sis-psi-syariat-islam-itu-tidak-diskrimantif/

Mufti WP Beri 3 Sebab ICERD Tidak Sesuai Di Malaysia
24/11/2018

Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri memutuskan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum (ICERD) tidak perlu dan tidak sesuai dilaksanakan di Malaysia.
Menurutnya, kemudaratan pelaksanaan ICERD dikhuatiri lebih besar daripada kebaikannya. 

“Meratifikasi ICERD secara sewenang-wenang akan dilihat mendahului kuasa dan kedudukan Majlis Raja-Raja kerana sebarang perkara yang menyentuh kedudukan istimewa Melayu dan anak-anak Negeri Sabah dan Sarawak. 

“Membuka ruang kepada mana-mana pihak mencabar keabsahan (kesahan) Perkara 153 atas alasan ia bercanggah dengan ICERD pada masa akan datang serta membuka ruang kepada mana-mana pihak mencabar kedudukan Islam dalam Perlembagaan yang memperuntukkan keistimewaan terhadap agama Islam,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Dalam pada itu, beliau berkata Perlembagaan sudah menjamin hak setiap warganegara tanpa mengira agama dan bangsa sekaligus tidak timbul soal menzalimi serta mencabul hak asasi manusia di negara ini.

“Bukanlah kami bermaksud Islam itu tidak komited terhadap segala bentuk pengesahan konvensyen antarabangsa terutama berkaitan hak asasi manusia.

“Namun dalam konteks Malaysia, sebarang ratifikasi yang menyentuh isu bangsa dan agama sewajarnya memerlukan jawatankuasa yang inklusif pada peringkat pusat serta mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong dan raja-raja,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau menyifatkan hujah yang menyatakan bahawa Malaysia wajar meratifikasi ICERD kerana negara-negara Islam lain turut meratifikasinya adalah tidak sesuai untuk diterima.

“Ini kerana sejarah, adat dan uruf setempat yang berbeza. Apatah lagi mereka yang meratifikasinya tidak semestinya memahami segala perkara yang diperuntukkan di bawah konvensyen tersebut seperti Israel.

“Namun kami menghormati keputusan negara-negara Islam seperti Palestin dan Arab Saudi yang menandatangani konvensyen itu,” katanya.

Mufti WP Beri 3 Sebab ICERD Tidak Sesuai Di Malaysia - EkEleh!
http://www.ekeleh.com/mufti-wp-beri-3-sebab-icerd-tidak-sesuai-di-malaysia/

Mufti WP Beri 3 Sebab ICERD Tidak Sesuai Di Malaysia - EkEleh!
http://www.ekeleh.com/mufti-wp-beri-3-sebab-icerd-tidak-sesuai-di-malaysia/

HANG SIBUK APA HAL?

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 2 jam yang lalu
KAH KAH KAH REST MI KES MI LOO - *Wan Omar Wan Seman* Janganlah gitu DSAI, tentu ada jawapan yg sesuai dgn status anda sebagai pemimpin, lebih2 lagi sebagai pemimpin yang dah senior mie25213 hours ago [image: mie252]Hahaha.. ni normal la.. semua org tau Anwar ni mmg x hormat pada media.. dah byk kali jd mcm ni.. walaupun aku x sokong sgt dgn Tun Mahathir, tp klu bab interview dgn media dan wartawan, aku mmg respect dgn Mahathir sbb dia tak pernah merendahkan/menghina wartawan.. [image: Lurima Irkiz] Lurima Irkiz13 hours ago Eh2 orang tanya kau sbb kau tu Presiden PKR.. dh pa... lagi »


Serah resolusi PERTIWI kepada kerajaan, Majlis Raja-Raja

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
Oleh Athirah Huda Zalhe KUALA LUMPUR, 16 Rabiulawal 1449H, Sabtu – Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) akan menyerahkan resolusi Konvensyen Pertahankan Wilayah Islam (PERTIWI) 2018 kepada semua pihak, termasuk kerajaan dan Majlis Raja-Raja dalam masa terdekat. Amir Isma, Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman berkata, tujuh resolusi yang digariskan dalam konvensyen kali ini adalah mesej standard yang … The post Serah resolusi PERTIWI kepada kerajaan, Majlis Raja-Raja appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

‘Anwar patut sertai saf kita, perjuang golongan ditindas’

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
Oleh Athirah Huda Zalhe KUALA LUMPUR, 16 Rabiulawal 1440H, Sabtu – Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dipelawa bersama-sama dalam saf mempertahankan golongan yang dizalimi dan dinafikan hak, jika serius memperjuangkan mereka yang ditindas. Amir Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), sebuah pertubuhan Islam dan Melayu sederhana, Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman berkata, keadaan semasa hari ini … The post ‘Anwar patut sertai saf kita, perjuang golongan ditindas’ appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Air percuma : 2019 bukan semua rakyat Selangor akan dapat, hanya golongan B40 sahaja

Kriss Merah pada Kriss Merah.com - 3 jam yang lalu
SHAH ALAM: Program pemberian air percuma kepada rakyat Selangor akan hanya diberikan kepada golongan berpendapatan rendah (B40) mulai tahun depan dan bukan lagi untuk seluruh isi rumah di negeri itu seperti dinikmati sejak 2008. Menteri Besar, Amirudin Shari berkata, langkah penjajaran semula program tersebut bagi memenuhi matlamat asal program untuk meringankan beban kehidupan rakyat khususnya golongan berpendapatan rendah. kadar 20 meter padu air percuma sebulan akan dinaikkan kepada 25 meter padu bagi golongan B40. "Kerajaan negeri yakin golongan B40 ini akan mendapat le... lagi »


Bubur Pedas Melayu Isi Sayuran yang Menyehatkan

Tedy Ahmad pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 4 jam yang lalu
Bubur Pedas Melayu memberi sensasi rasa yang berbeda dari bubur pada umumnya. Selain lezat menu ini berisi beragam sayuran yang menyehatkan. Ini resepnya.


VVIP Bunga Mawar tarikan terbaharu di Sungai Melaka

Amran Ali pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Kerajaan Melaka yakin tarikan terbaharu Bot VVIP Bunga Mawar Melaka River Cruise mampu melonjakkan lagi industri pelancongan negeri ini.


Pusda’i destinasi singgah baca al-Quran

Mohd Ridzuan Abu Hassan pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Pengurusan Pusat Pengajian dan Dakwah Islamiah Ar Raudhah Maghfirah (Pusda’i) Ulu Rening berhasrat menjadikan pusat tahfiz itu sebagai destinasi persinggahan membaca al-Quran kepada orang ramai.


Perkasa bidang keusahawanan

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Universiti Malaysia Kelantan (UMK) terus komited memperkasa bidang keusahawanan dengan mengadakan Seminar Keusahawanan dan Perniagaan Antarabangsa (ISEB) kali ke-6 di sini, hari ini.

Bas HoHo beroperasi di Ipoh bulan depan

Normawati Adnan pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Perkhidmatan bas pelancongan berkonsep bumbung terbuka atau Hop-On Hop-Off (HoHo) akan diperkenalkan di Perak, Disember ini.

Generasi Baharu mula keluar dari Felda

Aiman Sadiq Abdullah pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Kepincangan yang berlaku di dalam organisasi Felda menyebabkan generasi baharu mula berhijrah keluar bagi mencari pekerjaan yang boleh menjamin kehidupan.

'Bersihkan peniaga warga asing'

Mohd Ridzuan Abu Hassan pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Tapak perniagaan kecil di seluruh negeri ini akan 'dibersihkan' dari peniaga warga asing dalam tempoh tiga tahun.

Beri kerjasama, serah polis siasat

Normawati Adnan pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian Tapah, Syed Afzarizal Syed Salim akan memberi kerjasama sepenuhnya kepada polis atas siasatan dakwaan beliau mengugut dan memberi amaran kepada Setiausaha Politik Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Muniandy, Isnin lalu.

Dari media sosial ke jinjang pelamin

Mohd Azlim Zainury pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Siapa sangka, bermula dari laman sosial, seorang pemuda kurang upaya (OKU) akhirnya menamatkan zaman bujangnya bersama gadis pilihannya dengan ikatan perkahwinan.

Umno Selangor sokong, junjung titah sultan

Muhammad Faiz Sulong pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Umno Selangor menjunjung penuh titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang menitahkan supaya semua papan tanda jalan yang mempunyai tulisan Cina di Shah Alam digantikan dengan bahasa Melayu.

MB minta rakyat beri pandangan

Mohd Azlim Zainury pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Penduduk daerah ini disarankan untuk meneliti Draf Rancangan Tempatan Daerah Marang 2030 (Pengubahan) yang mula dipamerkan pada 22 November hingga 23 Disember ini.

Mahasiswa berarak tuntut janji PTPTN

Wartawan Sinar Harian pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Lebih 100 mahasiswa menyertai Himpunan Tuntut Janji Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), hari ini dengan berarak ke ibu pejabat PTPTN.

972 pasangan manfaat program perkahwinan percuma

Noradila Mahamad pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Seramai 972 pasangan pengantin dari seluruh negeri selesai mengikuti Program Walimatulurus Perdana sehingga semalam sejak ia diperkenalkan pada tahun 2016 dengan penyertaan sulung seramai 217 pasangan.

Lori terbabas, kelindan cedera parah

Azura Mohamad pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Kelindan lori kontena parah manakala pemandu cedera ringan apabila kenderaan berat dinaiki terbabas di Jalan Kuala Krai - Machang di sini, hari ini.

'Selesaikan soal dalaman parti ikut perlembagaan'

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian hari ini menegaskan bahawa perkara yang berkaitan dengan parti, termasuk pemilihan parti dan pelantikan pengerusi baharu negeri itu mesti dilakukan mengikut perlembagaan parti.

Lapan pengantin nikah serentak

Hidayah Hairom pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Lapan pasangan pengantin selamat diijabkabulkan serentak dalam satu Majlis Nikah Perdana anjuran Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) di Masjid Raja Haji Fisabilillah di sini, hari ini.

Sarawak usaha atasi masalah sekolah daif

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Sarawak akan meneruskan usaha untuk mengatasi masalah sekolah daif di negeri itu bagi memastikan nasib pelajar luar bandar terbela.

Himpunan Bantah ICERD di Melaka tetap diadakan

Amran Ali pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Himpunan bantah cadangan ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) yang dijadualkan jam 8 malam ini tetap diadakan.

Laluan Berdang-Sungai Rual beri impak positif

Sapinah Ab Ghani pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Projek naik taraf jalan Kampung Berdang ke Kampung Sungai Rual Melayu seterusnya ke Kampung Sungai Rual bukan sahaja dapat memendekkan jarak perjalanan malah turut membantu meningkatkan industri hiliran.

350 penghuni rumah panjang hilang tempat tinggal

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Seramai 350 orang penghuni Rumah Panjang Usek Sumpit, Sungai Keriok daerah Niah, di sini, tinggal sehelai sepinggang dalam kebakaran pagi ini.

YDKMM bina 50 rumah untuk mangsa gempa bumi di Palu

Mohamad Hafizi Mohd Said pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Sebanyak 50 buah rumah sementara bagi menempatkan mangsa gempa bumi dan tsunami di Palu, Indonesia, bakal dibangunkan oleh Yayasan Dana Kebajikan Muslim Malaysia (YDKM) bermula Rabu lalu.

Zambry hadir tetapi bukan untuk pendengaran awam

Normawati Adnan pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir yang dipanggil Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negeri (PAC) negeri, Isnin ini berhubung siasatan ke atas Perbadanan Menteri Besar (MB Inc) akan hadir, tetapi bukan untuk sesi pendengaran awam.

Sungai Miri dinaik taraf ikut standard antarabangsa

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Majlis Bandaraya Miri (MBM) merancang menganjurkan persidangan "Sayangi Sungai Kita" peringkat kebangsaan serta antarabangsa untuk mengenalpasti model terbaik memulih dan memelihara sungai Miri.

MPK guna tulisan jawi tahun depan

Norazwani Yusof pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) akan melaksanakan penggunaan tulisan jawi di premis perniagaan dan papan tanda mereka bermula tahun hadapan.

'Tak fikir risiko, memandu tanpa lesen'

Muhammad Afham Ramli pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Langsung tidak memikirkan risiko bakal menimpa dengan menggadaikan nyawa memandu kenderaan tanpa lesen.

105 individu ditahan di wilayah Iskandar

Wartawan Sinar Harian pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Seramai 314 individu diperiksa dalam serbuan operasi bersepadu wilayah Iskandar membabitkan premis perniagaan yang beroperasi 24 jam.

Shafie, Azman dilantik Pro Canselor UMS baharu

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dan Pengerusi Eksekutif Amcorp Group Berhad Tan Sri Azman Hashim dilantik sebagai Pro-Canselor Universiti Malaysia Sabah (UMS) baharu untuk tempoh tiga tahun berkuat kuasa 1 Oktober 2018 hingga 30 September 2021.

Gusar prinsip negara bangsa semakin dipolemikkan

Khairil Anwar Mohd Amin pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Prinsip negara bangsa yang semakin dipolitik dan dipolemikkan menyebabkan usaha membinanya tidak memperlihatkan impak keberkesanan diimpikan.

PUGBM sambut baik kajian semula kadar IPG

Zumurni Hamzah pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Pertubuhan Usahawan Getah Bumiputera Malaysia (PUGBM) menyambut baik usaha kerajaan mempertimbangkan penetapan kadar pengaktifan Skim Insentif Pengeluaran Getah (IPG) kepada RM2.50 berbanding RM2.20 sebelum ini.

Hobi puluhan ribu ringgit!

Wan Mohd Noor Hafiz Wan Mansor pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Minat mendalam terhadap basikal klasik menyaksikan seorang penyelia kanan asrama di sebuah universiti sanggup berhabis lebih RM50,000 untuk mengumpul koleksi tersebut.

Mangsa banjir di Alor Gajah kekal 45 orang

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Jumlah mangsa banjir di sebuah pusat pemindahan sementara (PPS) di Alor Gajah dekat sini kekal 45 orang daripada 13 keluarga, setakat 8 pagi ini.

Pati, empat tekong ditahan di PD

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim) berjaya menahan lapan pendatang asing tanpa izin (Pati) yang cuba menyeludup masuk melalui jalan tidak diwartakan di perairan Port Dickson, awal pagi semalam.

Lelaki bakar ibu mertua sebelum rentung

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Lelaki yang rentung dalam kebakaran rumahnya semalam dipercayai bertindak menyimpah petrol dan membakar ibu mertuanya sebelum kediamannya di Taman Cegar, Simpang Ampat di sini turut musnah dalam kebakaran.

Usaha perangi denggi di Sandakan dipergiat

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Pejabat Kesihatan Kawasan Sandakan mempergiatkan usaha memerangi wabak demam denggi di daerah ini berikutan peningkatan penyakit itu berjumlah 229 kes sehingga minggu lepas.

SMA Bugisiah jadi identiti Pekan Benut, Pontian

Nor Azura Md Amin pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Sekolah Menengah Agama (SMA) Bugisiah yang terletak di Tampok Benut terkenal sehingga menjadi identiti bagi Pekan Benut dan daerah Pontian.

Bersyukur terima bantuan Perkeso

Nurul Hidayah Hamid pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Waris Allahyarham, Mohd Zaher Zakaria, 43, yang meninggal dunia akibat barah otak tahap empat dari Kampung Alor Setol, Langgar, di sini, menerima bayaran daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) Kedah.

Warga Thailand maut kemalangan

Zumurni Hamzah pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Seorang pekerja kedai dobi warga Thailand maut dalam kemalangan jalan raya membabitkan tiga kenderaan di Kampung Pek, dekat sini pada jam 8 malam tadi.

Jual seekor burung pemikat RM2,700 seekor

Mohamad Norzaharuddin Kasimon pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Aktiviti memikat burung bukan lagi sekadar hobi atau kepuasan diri, malah mampu menjadi sumber pendapatan sampingan lumayan kepada kebanyakan ‘kaki burung’ yang mampu menjual sehingga ribuan ringgit bagi seekor burung ‘pikat’.

Rugi RM2,000, diperdaya bungkusan hadiah

Norawazni Yusof pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Seorang pembantu tadbir mengalami kerugian RM2,000 selepas diperdaya anggota sendiket yang menawarkan bungkusan hadiah dari luar negara.

Pas Perak sokong Himpunan Bantah ICERD diteruskan

Khairil Anwar Mohd Amin pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Pas Perak menggesa pelaksanaan program Himpunan Membantah Konvensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum (ICERD) pada 8 Disember ini diteruskan meskipun kerajaan PH semalam mengumumkan tidak akan meratifikasikannya.

Sayap Umno Setiu, Besut lapor polis

Mohd Taha Yaacob pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Sayap Umno Baha­gian Setiu dan Besut mem­buat laporan polis ke atas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator P Waytha Moorthy di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Setiu dan Besut, semalam.

Bangun modal insan melalui al-Quran

Rosalwani Che Soh pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Dalam usaha membangunkan pembangunan modal insan agar lebih ramai lagi golongan muda menjadi golongan celik al-Quran, pelbagai usaha dijalankan termasuk membangunkan pusat tahfiz.

'Pemaju tak boleh lepas tangan'

Norafidah Assan pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Syarikat pemaju dan hartanah digesa bekerjasama dengan kerajaan negeri dalam usaha menghidupkan kembali projek perumahan dan komersial yang terbengkalai.

80 peratus graduan nuklear UTM dapat kerja selepas 6 bulan

Azlina Othman pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Kira-kira 80 peratus lepasan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Nuklear dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di sini, disasarkan memperoleh pekerjaan sebaik enam bulan tamat pengajian mereka.

Kereta juruvideo SinarTV dipecah

Janatul Firdaus Yaacob pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Seorang juruvideo berdepan kerugian hampir RM1,000 selepas kereta Suzuki Swift milikinya dipecah penjenayah di parkir kereta di kediamannya di Kondominium Indah Alam di sini, hari ini.

Salahuddin Rasmi Konvensyen Pemuda Amanah Nasional

Shahrizal Ahmad Zaini pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Timbalan Presiden Amanah, Datuk Salahuddin Ayub hadir merasmikan Konvensyen Pemuda Amanah Nasional di Dewan Jubli Perak, sebentar tadi.

Banjir di Alor Gajah semakin pulih

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Jumlah mangsa banjir di pusat pemindahan sementara (PPS) di Alor Gajah dekat sini malam ini berkurangan berikutan keadaan cuaca yang semakin baik.

Orang Asli elak budaya meminta-minta!

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Penduduk Orang Asli di Perak perlu mempunyai inisiatif untuk meningkatkan sosio ekonomi di penempatan masing-masing terlebih dahulu bagi mengelakkan budaya meminta-minta daripada orang berkepentingan untuk membantu komuniti itu.

Mangsa banjir di Bayan Lepas perlu bantuan khas

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Adun Bayan Lepas Azrul Mahathir Aziz memohon kepada Ketua Menteri Chow Kon Yeow supaya dapat mempertimbangkan bantuan khas bencana banjir kepada mangsa yang dilanda banjir kilat pada Rabu.

Tahun depan bonus penjawat awam ikut KPI

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Pemberian bayaran khas kewangan atau bonus kepada penjawat awam di Selangor akan dilaksanakan mengikut sistem Petunjuk Prestasi Utama (KPI) mulai tahun depan, kata Menteri Besar Amirudin Shari.

Lapangan terbang Pulai Tioman: Tunggu kelulusan Pusat

Norazwani Yusof pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Kelulusan pembinaan lapangan terbang di Pulau Tioman tertakluk kepada kelulusan kerajaan pusat selain peruntukan mengikut Aktiviti 12(B) Jadual Kedua (Perintah Kualiti Alam Sekeliling dan Penilaian Kesan kepada Alam Sekeliling) 2015.

Ibu tunggal rayu sumbangan anak derita leukemia

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Seorang ibu tunggal merayu sumbangan orang ramai bagi meringankan beban yang ditanggung selepas anak sulung daripada dua beradik disahkan menghidap penyakit leukemia sejak Ogos lepas.

Lima maut kemalangan di Jalan Marak-Parak Kota Marudu

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
[ DIKEMASKINI ] Lima maut termasuk seorang bayi lelaki dalam kemalangan melibatkan sebuah bas yang dinaiki 41 penumpang di Jalan Marak Parak, Kota Marudu, hari ini.

Warga UIAM berinteraksi dengan al-Quran

Norafiza Jaafar pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Lebih 300 warga Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) meluangkan masa selama satu jam berinteraksi dengan Al-Quran dalam program #QuranHour, petang tadi.

PH buat 'u turn' kerana takut kebangkitan Melayu

Khairil Anwar Mohd Amin pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Kenyataan kerajaan PH tidak akan meratifikasikan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum (ICERD) hari ini sebenarnya satu pendirian 'u turn' kerana bimbang dengan kebangkitan orang Melayu secara besar-besaran.

Rizam puji bajet Selangor tapi...

Asyraf Muhammad pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Ketua Pembangkang Selangor, Rizam Ismail memuji isi kandungan Belanjawan Selangor 2019 yang memberi fokus kepada golongan berpendapatan rendah di negeri ini.

Nelayan aktif sahaja bakal dapat ESH

Norjuliana Yaacob pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Elaun Sara Hidup (ESH) akan disalurkan kepada nelayan yang aktif menjalankan aktiviti menangkap ikan di laut.

Dugaan buku, nota pelajar SPM terbakar

Norafiza Jaafar pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Ketabahan dan kesabaran seorang pelajar tingkatan 5 diuji apabila buku dan nota bagi baki empat kertas peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak sempat diselamatkan dalam kebakaran, tengah hari tadi.

Sabah main peranan eratkan hubungan dengan negara jiran

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata Sabah, akan terus menjalin dan mengukuhkan hubungan dengan negara jiran Malaysia termasuk Indonesia untuk kebaikan kedua-dua pihak.

Sasterawan Norhisham Mustafa meninggal dunia

Wartawan Sinar Harian pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Sasterawan Kelantan, Nurhisham Mustafa, 68, meninggal dunia di Hospital Raja Perempuan Zainab (HRPZ) II, jam 2.14 petang tadi.

Selangor umum bonus sebulan

Asyraf Muhammad pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Menteri Besar Selangor, Amirudin Shari mengumumkan pemberian Insentif Khas Kewangan atau bonus sebulan kepada penjawat awam di negeri ini ketika membentangkan Bajet Selangor 2019, hari ini.

Pembangunan RMJB fokus tiga kriteria baharu

Shafiq Tino pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
[DIKEMASKINI] Pembangunan projek Rumah Mampu Biaya Johor (RMJB) akan memberi fokus terhadap tiga kriteria utama sebelum pembinaannya.

Air percuma di Selangor hanya untuk golongan B40

Asyraf Muhammad pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Kerajaan Selangor akan membuat penjajaran semula peruntukan Program Air Percuma di mana fokus akan diberi kepada golongan sasar yang berada di dalam golongan B40 selepas ini.

Kerajaan bina litar lumba di Gombak

Asyraf Muhammad pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Bagi merancakkan lagi bidang sukan permotoran di Selangor, kerajaan negeri bercadang untuk membina satu litar lumba di kawasan Sungai Tua, Gombak.

Tak mampu ganti bumbung rumah bocor

Mohd Izzatul Izuan Tahir pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Seorang penjaga kebun hidup dalam kebimbangan berikutan bumbung rumahnya yang bocor tidak diganti berikutan tidak berkemampuan membaik pulih segala kerosakan kerana kesempitan hidup.

Rumah anak yatim terbakar

Norafiza Jaafar pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Rumah Raudhatul Al-Faeez yang menempatkan 30 anak yatim dan asnaf di Sg Salak Batu 10 di sini terbakar tengah hari tadi.

Lagi bantahan ICERD, Moorthy

Azlina Othman pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Lagi himpunan aman diadakan, kali ini melibatkan keahlian Dewan Pemuda Pas negeri Johor (DPNJ), Pemuda Umno Kulai dan tiga badan bukan kerajaan (NGO) iaitu Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) negeri, Kulaicare serta Alternatif Riding Club Johor di luar Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kulai, di sini, hari ini.

Umno Bangi gesa kerajaan laksana prinsip ‘rule of law’

Ahmad Ismadi Ismail pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Umno Bahagian Bangi menggesa kerajaan melaksanakan prinsip kedaulatan undang-undang atau ‘rule of law’ terhadap isu kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri P Waytha Moorthy dalam video yang tular baru-baru ini.

Jangan perbesar isu jawatan hospital perlu berbahasa Cina

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Pengiklanan jawatan kosong yang mengutamakan pemohon berkebolehan berbahasa Cina bagi jawatan jururawat terlatih (SRN) di Hospital Pakar Putra di sini tidak wajar diperbesarkan, kata Ketua Menteri, Adly Zahari.

JKM Pahang perintis program PST

Wartawan Sinar Harian pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Bahagian Psikologi dan Kaunseling, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Pahang menjadi perintis dan negeri pertama di Malaysia, menubuhkan Psikological Support Team (PST).

Ratifikasi ICERD: Kerajaan PH jangan terburu-buru

Mohd Izzatul Izuan Tahir pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Pertubuhan Suara Rakyat Prihatin Sabak Bernam (Perhati) berharap kerajaan PH tidak terburu-buru dalam memenuhi tuntutan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

Kerajaan tumpu projek terbengkalai di Besut

Mohd Taha Yaacob pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Kerajaan negeri memberi komitmen yang tinggi untuk menyiapkan projek terbengkalai dan bermasalah di Besut khususnya Jertih.

Projek tenusu sumber baharu Pahang

Norawazni Yusof pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Kerajaan negeri berhasrat untuk menjadikan projek tenusu, First Dairy Farm sebagai sumber baharu kerajaan dengan mewujudkan Pahang Dairy Valley.

RM79.4 juta tambah baik telekomunikasi di Pahang

Norawazni Yusof pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Kerajaan negeri telah memperuntukan RM79.4 juta bagi penambahbaikan perkhidmatan dan jalur lebar di negeri ini.

Kesal Tun M pertahan Waytha Moorthy

Khairul Anwar Mohd Amin pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Umno Bahagian Parit Buntar kesal tindakan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mempertahankan Menteri Perpaduan, P Waytha Moorthy yang mengeluarkan kenyataan fitnah dan mengaibkan Malaysia di luar negara suatu ketika dahulu.

Maritim rampas bot, hasil laut bernilai RM1.1 juta

Rubiah Omar pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim) Terengganu menahan 11 awak-awak termasuk tekong warga Vietnam kerana melanggar zon penangkapan ikan ditetapkan, semalam.

Mohon permit sebelum masuk hutan

Normawati Adnan pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Kunjungan orang awam ke kawasan Hutan Simpan Piah di Kuala Mu, Sungai Siput bagi tujuan riadah atau eko-pelancongan perlu disertakan dengan permit.

Laluan Tol Taman Rimba Templer ditutup sementara

Wartawan Sinar Harian pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Penutupan sementara lorong Plaza Tol Taman Rimba Templer Lebuhraya Kuala Lumpur-Kuala Selangor (Latar) akan dilaksanakan pada Ahad ini bermula jam 8.30 pagi sehingga 12 tengahari.

Gaji RM5,000 sudah boleh memiliki rumah Makmur Pahang

Norazwani Yusof pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Syarat hak kelayakan untuk memohon skim Rumah Makmur Pahang pada kadar pendapatan ditetapkan sebanyak RM5,000 bagi membolehkan rakyat memiliki kediaman sendiri.

Lebih 1,000 bantah ICERD di NS

Sarinah Mat Kasim pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Lebih 1,000 aktivis dan ahli politik berhimpun secara aman bagi membantah usaha untuk mengiktiraf Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

Wanita Umno buat 4 laporan polis terhadap Moorthy

Arziana Mohmad Azaman pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Sebanyak empat laporan polis dibuat Wanita Umno Bahagian Tanjong Karang terhadap kenyataan berbaur fitnah dan hasutan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy, hari ini.

Rakyat tertipu terima borang bantuan palsu

Zumurni Hamzah pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Bersatu Bahagian Machang tidak pernah mengeluarkan sebarang borang permohonan bagi bantuan pakaian sekolah sebagaimana yang giat diedarkan sejak beberapa minggu lalu.

Penduduk enggan benarkan kerajaan bina longkang

Amran Ali pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Adun Kesidang, Seah Shoo Chin kesal dengan sikap segelintir penduduk yang enggan membenarkan tanah mereka dijadikan laluan bagi membina longkang dengan tujuan mengatasi masalah banjir kilat.

Sidang Bajet martabatkan pembangkang

Shahrizal Ahmad Zaini pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Peranan pembangkang akan dimartabatkan lagi apabila ketua pembangkang Perak diberikan tambahan sejam untuk berucap sebelum sesi penggulungan Belanjawan 2019 oleh Menteri Besar pada Sidang Dun kali ini.

Enam mat rempit ditahan ketika beraksi

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Polis menahan enam lelaki yang sedang berlumba haram dalam operasi khas samseng jalanan di Lebuhraya Lingkaran Luar Butterworth (BORR), di sini awal hari ini.

Polis bongkar lokasi kedua ‘transit’ seludup ketum

Gokina Morganan pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Polis merampas 14 guni daun ketum bernilai RM9,120 di sebuah rumah di Kampung Kolam, di Padang Besar, di sini, semalam.

'Harta saya lebih RM80 juta'

Shahrizal Ahmad Zaini pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Penasihat DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham menyifatkan berita berhubung pengisytiharan hartanya yang berjumlah RM75 juta adalah tidak tepat kerana jumlah sebenarnya adalah lebih daripada RM80 juta.

'Dah lebih 9 tahun, tak juga selesai'

Arziana Mohmad Azaman pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
"Lebih sembilan tahun saya ulang alik pejabat pendaftar, agama dan mahkamah nak selesaikan kad pengenalan adik tapi sampai sekarang masih buntu," demikian luahan seorang kakak, Masnah Kasan, 33.

Prestasi kementerian dipantau rapi

feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Prestasi setiap kementerian di Sabah akan dipantau rapi bagi memastikan perkhidmatan kepada rakyat dapat terus dipertingkat, kata Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Laluan Gambang - Segamat dijangka siap tahun depan

Norazwani Yusof pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Kerja-kerja menaik taraf laluan Persekutuan yang menghubungkan Gambang - Segamat dijangka siap sepenuhnya pada Mei tahun hadapan.

Obesiti, kemurungan akibat pemakanan, main gajet

Zaimatuljuwita Ab Manaf pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Masalah kemurungan dan obesiti dalam kalangan kanak-kanak di Kelantan dipercayai akibat pemakanan dan amalan bermain gajet tanpa kawalan.

Video Moorthy: Kenyataan burukkan imej negara

Mohd Azlim Zainury pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Semakin banyak pihak seluruh negara tampil bagi menuntut pihak berkuasa mengambil tindakan tegas terhadap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator P Waytha Moorthy.

Dua projek naik taraf elak sesak di Cameron Highlands

Norawazni Yusof pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Dua cadangan naik taraf laluan di Cameron Highland kepada Jabatan Kerja Raya (JKR) dikemukakan Kerajaan Pahang bagi menangani masalah kesesakan lalu lintas di pusat pelancongan itu.

Raja Zarith sempurna Wad Hematologi Tunku Laksamana Johor

Syafiq Tino pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Permaisuri Johor, Raja Zarith Sofiah Almarhum Sultan Idris Shah berkenan merasmikan Wad Hematologi Tunku Laksamana Johor, Hospital Sultanah Aminah (HSA), di sini, hari ini.

Norhizam serah bukti penyelewengan tokoh besar politik

Amran Ali pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Exco Pertanian, Pembangunan Usahawan dan Industri Asas Tani Melaka, Norhizam Hassan Baktee hari ini menyerahkan tujuh lagi fail kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Video Moorthy: Tak wajar, fitnah jahat

Rosilawati Rosedi pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Sebanyak 14 bahagian sayap Wanita Umno di negeri ini membuat laporan polis secara serentak hari ini terhadap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator P Waytha Moorthy.

Ayah lapor AADK anak selalu lepak di port dadah

Norjuliana Yaacob pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Dua pelajar lelaki sedang tidur ditahan anggota Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) di port penagihan dadah Kampung Pasir di sini, semalam.

Pemuda BN Shah Alam kecam Moorthy

Arziana Mohmad Azaman pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Pemuda BN Shah Alam menggesa pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya terhadap kebiadaban kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy.

Padah miliki dadah!

Shafiq Tino pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Padah cuba melarikan diri kerana memiliki dadah, dua lelaki akhirnya terbabit dalam satu kemalangan di Kilometer 33 Jalan Johor Bahru – Kulai, Johor, semalam.

ICERD: Ini pesanan TMJ buat rakyat Malaysia

Shafiq Tino pada feed-sh-bckp-edisi - 4 jam yang lalu
Tunku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim berpesan kepada setiap rakyat negara ini supaya bertanggungjawab kepada Perlembagaan negara.

5 Fakta Tentang Permaisuri Cantik, Oksana Voevodina

Eleh II pada EkEleh! - 4 jam yang lalu
Perkahwinan yang dikatakan melibatkan Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V dengan wanita Russia, Oksana Voevodina ‘meletup’ di media sosial. Namun Istana Negara tidak pernah mengesahkan tentang majlis itu sehingga kini. Apapun, kita kenali sedikit fakta tentang wanita itu selain kita tahu bahawa dia pernah dinobatkan Miss Moscow 2015. Berikut beberapa fakta tentang Oksana Voevodina. 1. Nama […] The post 5 Fakta Tentang Permaisuri Cantik, Oksana Voevodina appeared first on EkEleh!.

Mufti WP Beri 3 Sebab ICERD Tidak Sesuai Di Malaysia

Eleh II pada EkEleh! - 4 jam yang lalu
Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri memutuskan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum (ICERD) tidak perlu dan tidak sesuai dilaksanakan di Malaysia. Menurutnya, kemudaratan pelaksanaan ICERD dikhuatiri lebih besar daripada kebaikannya. “Meratifikasi ICERD secara sewenang-wenang akan dilihat mendahului kuasa dan kedudukan Majlis Raja-Raja kerana sebarang perkara yang menyentuh kedudukan istimewa Melayu […] The post Mufti WP Beri 3 Sebab ICERD Tidak Sesuai Di Malaysia appeared first on EkEleh!.

Tiada ulasan: