Isnin, 24 Disember 2018

Hubungan anak dengan ibu dan bapa. 8917.


Mengapa perlunya hubungan rapat antara ibu bapa dan anak remaja?

Apakah yang berlaku semasa remaja?
Usia remaja adalah dari usia 10 hingga 19 tahun. Pada waktu ini remaja mengalami perubahan pada rupa bentuk badan atau fizikal, pemikiran atau mental, emosi, sosial dan tingkahlaku. Perubahan ini adalah disebabkan oleh perubahan hormon yang terdapat di dalam tubuh semasa proses peralihan dari kanak-kanak kepada dewasa. Semua perubahan ini boleh mendatangkan masalah bagi remaja, ditambah lagi dengan tanggungjawab baru yang perlu dipikul oleh mereka dan ekspektasi daripada orang sekeliling mereka membuatkan mereka berasa tertekan dan bingung dengan perkara yang berlaku ini. Sekiranya mereka dibimbing dan diberikan pengetahuan serta kemahiran untuk menangani semua ini, maka zaman remaja dapat dilalui dengan sempurna dan berjaya.
Memahami remaja
  • Perubahan daripada rupa bentuk badan kadang-kala mendatangkan kerunsingan kepada anak remaja. Terdapat remaja yang tidak berpuas hati dengan rupa bentuk badan mereka. Mungkin ada yang mengeluh ingin lebih tinggi, lebih sasa, lebih ramping dan sebagainya.
  • Perubahan pemikiran iaitu daripada pemikiran konkrit kepada pemikiran abstrak berlaku pada kadar yang lebih perlahan berbanding perubahan pada tubuh badan. Oleh itu kita sering mendengar keluhan ibu bapa mengenai pemikiran kurang matang anak remaja berbanding dengan fizikal mereka. Kematangan berfikir juga dikaitkan dengan pengalaman hidup seseorang dan rata-rata remaja tidak mempunyai pengalaman hidup yang banyak. Oleh itu remaja boleh tersilap dalam membuat keputusan yang seterusnya mendatangkan masalah kepada mereka.
  • Perubahan daripada segi emosi pula menjadikan mereka lebih mudah sensitif kepada kritikan, mood yang berubah-ubah, kurang keyakinan diri, ingin berdikari, mencari identiti sendiri dan self conscious. Mereka mudah marah, memberontak, merajuk dan sebagainya.
  • Daripada segi sosial, mereka ingin dipunyai dan diterima oleh rakan dalam sesuatu kumpulan. Oleh itu ibu bapa perlu mengetahui dan memantau rakan anak mereka kerana rakan yang nakal akan membuatkan mereka turut sama dalam aktiviti yang kurang sihat.
  • Remaja juga suka untuk mencuba perkara-perkara yang baru, kreatif dan mempunyai tenaga yang banyak. Sekiranya kelebihan-kelebihan ini disalurkan kepada saluran yang betul maka remaja boleh berjaya tetapi jika kelebihan-kelebihan ini disalurkan pada saluran yang salah, maka remaja boleh terjebak dalam aktiviti negatif.
Mengapa perlunya hubungan rapat antara ibu bapa dan anak remaja?
  • Hubungan ibu bapa dan anak yang rapat dicirikan dengan pertalian emosi berkualiti yang saling dirasai serta kekal.
  • Hubungan yang rapat ini adalah penting untuk mengelakkan anak-anak daripada terjebak dengan gejala negatif seperti lari dari rumah, penyalah gunaan bahan, ponteng sekolah, jenayah, gengsterisme dan perlakuan seks luar nikah.
Bagaimana membina hubungan ibu bapa dan anak yang rapat?
  • Secara umumnya pada usia 7-13 tahun, anak-anak dididik supaya berdisiplin. Pada usia 14 hingga 21 tahun pula, ibu bapa perlu menjadikan anak-anak mereka sebagai rakan mereka. Ibu bapa perlu membimbing dan bukannya membuat keputusan untuk anak remaja mereka. Apabila ibu bapa bersifat memerintah atau mengarah, maka anak remaja akan menjauhkan diri daripada ibu bapa. Seterusnya jika mereka mempunyai masalah mereka lebih selesa untuk merujuk kepada rakan dan bukannya ibu bapa.
  • Kalau boleh ibu bapa perlu mengelakkan diri daripada memarahi anak di atas sikap anak remaja yang kurang menyenangkan, sebaliknya menasihati mereka. Tidak perlu panjang lebar. Hanya cukup untuk menyampaikan mesej nasihat. Nasihat yang berjela akan menjadi bebelan pada pandangan anak dan mereka akan menutup telinga daripada mendengar nasihat tersebut.
  • Sebagai ibu bapa anda perlu untuk meyakinkan anak untuk menerima diri mereka seadanya. Mereka adalah sempurna dan tidak perlu untuk merasa rendah diri. Keyakinan diri adalah penting untuk kejayaan mereka kelak.
  • Kadang kala, remaja ini sengaja menguji bagaimana reaksi ibu bapa terhadap salahlaku mereka. Oleh itu, ibu bapa perlu bijak untuk menanganinya. Tunjukkan kewibawaan anda sebagai seorang ibu atau bapa. Tangani salah laku mereka dengan cara paling berhemah. Jangan cepat melenting kerana cara ini menghilangkan rasa hormat anak kepada ibu bapa.
  • Remaja tidak suka untuk diarah-arah. Mereka lebih suka untuk membuat keputusan sendiri dalam membuat pilihan dan mengenai apa yang ingin mereka lakukan. Oleh sebab itu, jika ibu bapa melarang maka itulah yang akan mereka buat. Oleh itu, ibu bapa perlu membantu remaja untuk membuat keputusan tetapi bukan membuat keputusan untuk mereka.
  • Semasa zaman remaja juga mereka mudah untuk memberontak. Sekiranya ibu bapa juga menunjukkan sifat keras terhadap sikap mereka, nescaya hubungan ibu bapa dan anak akan menjadi renggang. Sebaliknya ibu bapa perlu bersifat tenang dalam menangani masalah ini.
  • Mungkin ada ibu bapa yang menghadapi anak remaja terutama gadis yang cepat merajuk atau menangis bila ditegur. Ini kerana sebagai remaja, emosi mereka belum stabil dan mudah sensitif terhadap perkara-perkara yang bagi ibu bapa merupakan perkara kecil. Bagi remaja pula ia perkara besar. Oleh itu ibu bapa perlu banyakkan bersabar.
  • Luangkan masa bersama anak-anak anda dengan melibatkan diri dengan aktiviti-aktiviti yang sesuai dengan umur dan minat mereka. Kongsi pengalaman dalam membina satu perhubungan yang mesra berasaskan kasih sayang dan kepercayaan.
  • Berikan anak-anak anda peluang untuk belajar kemahiran-kemahiran tertentu dan mendapatkan keyakinan diri. Jika mereka ketinggalan atau cuai, cadangkan cara-cara untuk membaiki diri, jangan mengkritik. Kasih sayang dan rasa hormat akan menggalakkan mereka berkelakuan baik.
  • Buat peraturan yang jelas mengenai apa yang boleh mereka lakukan dan terangkan kenapa peraturan ini penting. Dengan cara ini, boleh membantu mereka membuat pertimbangan sendiri. Tetap dan tegas dalam peraturan supaya mereka tidak ambil mudah dengan apa yang ditetapkan. Jika tidak, mereka akan mencari alasan untuk tidak dihukum. Jika menghukum, terangkan kepada mereka, apa kesalahan yang telah dibuat. Jadi, mereka tidak akan mengulangi kesilapan yang telah dilakukan. Perlu diingatkan, mungkin mereka akan membantah. Namun, ia bersifat sementara.
  • Jika mereka melakukan kebaikan, beri mereka motivasi dengan menghargai apa yang telah mereka lakukan. Ini boleh menaikkan lagi semangat dan rasa dihargai oleh mereka.
  • Tapis bahan-bahan media khususnya daripada internet yang sampai kepada anak-anak anda. Remaja juga perlukan panduan untuk menjadi seorang pengguna media yang berpengetahuan. Bantu mereka memahami perbezaan antara kehidupan sebenar dan apa yang digambarkan dalam media atau internet.
  • Ibu bapa hendaklah proaktif dalam mengubah persekitaran anak-anak mereka agar menjadi lebih kondusif untuk menghadapi cabaran yang mendatang.
Tips untuk berinteraksi dengan anak remaja
  • Adalah normal bagi anak remaja ingin berdikari. Berikan mereka peluang untuk berdikari.
  • Berikan anak remaja anda privasi dan benarkan mereka membuat keputusan yang penting.
  • Mengaku kepada diri sendiri, sekiranya anda bertindak keterlaluan. Tidak salah sekiranya anda meminta maaf. Berbincang semula dengan cara yang lebih rasional dengan anak remaja anda.
  • Berbincang dengan anak untuk mengetahui mengapa mereka berkelakuan sedemikian. Lebihkan mendengar penjelasan mereka dan kurangkan bercakap. Cuba fahami pandangan atau perasaan mereka.
  • Cara anda berinteraksi dengan anak remaja anda akan memberikan impak kepada perhubungan anda dan anak remaja. Cuba untuk jalinkan hubungan yang rapat dengan mereka. Apabila remaja rasa rapat dengan anda, kurang kemungkinan untuk mereka terlibat dengan gejala negatif seperti salah guna dadah dan perhubungan seks luar nikah.
  • Dapatkan bantuan atau jaringan sokongan disekeliling anda sekiranya anda tidak dapat menangani isu anak remaja anda sendirian.
Sumber:
Mr Bagaimana Mengapa perlunya hubungan rapat antara ibu bapa dan anak remaja?

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: