Rabu, 16 Januari 2019

Konon marah bila orang letak lambang besar kristian. Islamkah aku?. 9046.


Jangan cuma cerdik bersuara protes bagai. 

Bila Azan Subuh ko datang? Solat Subuh Berjemaah saban hari atau ko terus berselimut? Ini Tanah Melayu lah apa lah ... Peduli ke penuhkan saf-saf untuk Solat berjemaah. Tunjuk Islam bukan pandai protes tindak tanduk orang berkepercayaan lain beb... bro...  Islam x ajar cam tuu pun untuk sombong bongkak. Tapi Solat harian berjemaah xpernahnya datang atau celam celum, tenggelam timbul... Betulkanlah dirimu dulu, wahai diriku. Allahu Akbar. Aamiin. 

Xkan tunggu pembesar suara Masjid atau Surau keluar suara nyanyi rock baru nak datang... Nanti siapa yang gila? yang nyanyi atau yang datang Masjid/Surau yang gila sebab dengar orang nyanyi rock. Sedangkan panggilan Azan xpernahnya peduli. Marah?  











Bersama AQL Peduli, Rombongan Uighur Salurkan Bantuan untuk Korban Tsunami 
Rabu, 16 Januari 2019 15:32
Foto: Bersama AQL Peduli, Rombongan Uighur Salurkan Bantuan untuk Korban Tsunami

KIBLAT.NET, Banten – Rombongan diaspora Uighur yang diketuai oleh Seyyit Tumturk, Ketua Majelis Nasional Turkistan Timur, menyalurkan bantuan berupa uang senilai USD 30.000 atau sekitar Rp423 juta untuk korban bencana tsunami Selat Sunda di Pandeglang, Banten. Bersama AQL Peduli, diaspora Uighur memberikan bantuan tersebut di empat titik di Pandeglang, Banten.

Titik pertama yang didatangi adalah Desa Cigujang, Tanjungjaya. Rombongan disambut hangat oleh penduduk sekitar. Melalui bantuan penerjemah, Seyyit Tumturk bercengkerama dengan Maman ketua RT 02 Kampung Cigujang, dan Sunarta, Ketua RW 12 Tanjung Jaya.

“Jauh-jauh dari Turkistan Timur datang ke sini, memberikan bantuan dengan sangat ikhlas, saya pun menerima apapun yang diberikan, yang penting adalah keikhlasannya,” ujar Maman.

Sunarta menambahi, “Kami tidak bisa berbicara banyak, yang bisa kami ucapkan hanyalah berterima kasih atas kebaikan dari turki tadi, hanya Allah yang tau, kami minta doakan dari mereka supaya kami diberi ketenangan.”
Melalui AQL Peduli, rombongan Uighur memberikan bantuan sebesar Rp50 juta untuk warga yang kehilangan rumahnya.

Rombongan lalu mendatangi Desa Cikoneng, Tanjung Jaya. Dari kejauhan anak-anak tampa sudah berkumpul menunggu rombongan. Setiba di sana, Gulbakhar Cililova, mantan tahanan kamp konsentrasi Uighur memberikan minuman susu kotak kepada mereka.

Secara simbolik, rombongan Uighur juga memberikan bantuan sebesar Rp50 juta kepada warga Desa Cikoneng yang diterima Ketua RT 03 Desa Banyuasih, Kecamatan Cigelis. 

BACA JUGA  Mantan Tahanan Kamp 'Reedukasi' China Dapat Amanah Sampaikan Kabar Uighur ke Dunia

“Harapan saya yang mewakili semua, saya mengucapkan banyak terimakasih, kepada donatur dari uighur, terimakasih atas bantuannya,” ujar Juharna.

Sebelum bergeser ke Kecamatan Sumur, Seyyit Tumturk menyempatkan diri untuk memberikan jajanan kepada anak-anak yang berkumpul. Sepanjang perjalanan menuju Kecamatan Sumur, masih terlihat sisa-sisa rumah warga yang dihempas tsunami.

Khusus untuk terdampak di daerah Kecamatan Sumur, AQL Peduli menyalurkan bantuan dari Uighur sebanyak Rp200 juta. Di Desa Sumberjaya Kecamatan Sumur, lebih dari 50 rumah yang hancur total.
“Meskipun rumahnya hancur, namun Allah masih memberi keselamatan kepada kalian,” ujar Seyyit kepada kepada warga.

Agung, salah satu warga Sumur mmengaku sangat berterima kasih kepada rombongan Uighur. “Lagi kesusahan, tapi dia masih membantu kita, karena rasa peduli mereka sesama muslim. Padahal di sini tidak banyak yang tau tentang Uighur ini,” ujar Agung.

Mengakhiri kunjungan ini, rombongan Uighur bertemu dengan Imam Masjid Al-Barkah, KH. Zamakhsyar usai mengerjakan shalat Ashar. KH. 
Zamakhsyar pun mengungkapkan rasa terima kasih atas bantuan yang diberikan kepada warga Banten.

“Kami masyarakat Banten, berterimakasih atas kunjungannya dan menyatakan belasungkawa kami. Kami merasa sangat bersimpati terhadap muslim di Cina yang tertindas mudah-mudahan ukhuwah Islamiyah kita dengan muslim sangat baik, karena semua muslim adalah saudara,” ujarnya.

Usai menyalurkan bantuan, rombongan Uighur langsung bertolak ke Bandara Soekarno-Hatta untuk terbang kembali ke Turki. Bantuan yang disalurkan melalui AQL Peduli sebesar Rp300 juta. Adaun sisanya, sekitar Rp120 juta akan disalurkan kepada warga Lampung yang terkena tsunami. 

BACA JUGA  Lewat ACT, Warga Uighur Salurkan Bantuan USD 20.000 untuk Korban Tsunami Selat Sunda

Reporter: Muhammad Jundii
Editor: M. Rudy

haaaaaaaa dangdut korang datang yeeee... 
10000000_346284612843670_2674560814794407936_n.mp4

https://www.facebook.com/MutiaraalQuran/videos/692524394450869/
Mutiara Al Quran - Ketika Adzan Tak Ada yang Datang ke Masjid, Muadzin Melakukan Hal Ini | Facebook

Rusia Kirim 500 Tentara Tambahan ke Idlib Suriah 
Rabu, 16 Januari 2019 14:34 

Foto: Pasukan Rusia.

KIBLAT.NET, Idlib – Rusia memutuskan untuk mengirim 500 tentara tambahan dan perwira baru ke wilayah Suriah. Mereka akan ditempatkan secara khusu di wilayah sekitar Idlib yang berada dalam kendali oposisi Suriah.

Menurut sumber-sumber militer Rusia pada Selasa (15/01/2019), hampir 500 tentara dan perwira akan bergabung dengan pasukan Rusia di Suriah sesegera mungkin.

Pasukan baru terdiri dari satu batalion yang terdiri dari tiga kompi, ditambah unit logistik.

Jumlah titik-titik pengawasan Rusia di zona de-eskalasi di Idlib, daerah Manbij dan perbatasan Suriah-Israel telah meningkat dalam tiga bulan terakhir. Ada 16 pos pengamatan Rusia dengan setidaknya dua batalion polisi militer Rusia dan ratusan personil militer Rusia.

Perlu dicatat, Kementerian Pertahanan Rusia sebelumnya telah memutuskan untuk mengurangi kehadiran militernya di Suriah dan penarikan sejumlah unit. Namun hal itu tidak terbukti, justru memperkuat kehadiran pasukan.

Sumber: El-Dorar
Redaktur: Ibas Fuadi
Rusia Kirim 500 Tentara Tambahan ke Idlib Suriah - Kiblat

Erdogan dan Trump Bahas Zona Penyangga di Suriah 
Rabu, 16 Januari 2019 07:14

Foto: Presiden AS Donald Trump dengan Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan/ilustrasi
KIBLAT.NET, Ankara – Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan mengatakan, Selasa (15/01), ia telah membahas pembentukan zona penyangga di dalam wilayah Suriah dengan koleganya, Donald Turmp. Pembicaraan itu digelar melalui sambungan telepon. Erdogan mengatakan bahwa Trump menyambut positif hal tersebut.

“Trump sekali lagi mengusulkan masalah zona penyangga sejauh 20 mil, termasuk daerah aman di perbatasan Turki yang kami evaluasi, masalah yang telah saya bicarakan sejak masa Obama,” kata Erdogan kepada para deputi dari Partai Keadilan dan Pembangunan (AKP).

Erdogan mengatakan kepada wartawan bahwa kemudian daerah itu dapat diperluas hingga lebih dari 20 mil tetapi tidak menentukan jaraknya.

Turki telah berjanji mengambil alih perang melawan Organisasi Daulah Islamiyah (ISIS) di Suriah setelah penarikan AS. Namun ketidaksepakatan sengit antara Amerika Serikat dan Turki mengenai milisi Kurdi, Unit Perlindungan Rakyat Kurdi, telah menyebabkan kebuntuan dalam pembicaraan antara kedua mitra NATO tersebut.

Unit Perlindungan Rakyat Kurdi merupakan sekutu utama Amerika Serikat dalam memerangi ISIS, tetapi Turki melihatnya sebagai organisasi teroris dan perpanjangan dari Partai Pekerja Kurdistan (PKK) yang dilarang, yang telah berperang melawan pemerintah Turki selama beberapa dekade.

Trump dan Erdogan bertelepon setelah Trump mengancam Turki menghancurkan ekonominya melalui akun Twitter jika pasukan Ankara menyerang milisi Kurdi di Suriah.

Erdogan mengatakan tweet Trump membuatnya sedih, tetapi panggilan Senin positif. 

BACA JUGA  Media Turki Mulai Sebut HTS Organisasi "Teroris"

Ancaman Trump untuk menghancurkan Turki juga telah meningkatkan kekhawatiran di kalangan investor, dengan lira Turki jatuh sebanyak 1,6 persen pada hari Senin. Erdogan mengatakan dia setuju dengan Trump selama seruan untuk memperkuat hubungan ekonomi.

“Turki akan terus melakukan apa yang harus dilakukan untuk menyelesaikan masalah ini mengingat esensi aliansi dengan cara yang menghormati hak-hak kami dan hukum kami,” kata Erdogan.

“Kami mencapai pemahaman bersejarah dengan Trump tadi malam,” tutup Erdogan.

Sumber: Reuters
Redaktur: Sulhi El-Izzi
Erdogan dan Trump Bahas Zona Penyangga di Suriah
10000000_529602937529886_1156099183405432832_n.mp4
Merinding, Semua Jamaah Menangis Saat di Bacakan Surah ini


I Don't Want to Talk About It Rod Stewart

I can tell by your eyes that you've probably been cryin' forever
And the stars in the sky don't mean nothin' to you, they're a mirror
I don't want to talk about it, how you broke my heart
If I stay here just a little bit longer
If I stay here, won't you listen to my heart, whoa, heart?

If I stand all alone, will the shadow hide the color of my heart
Blue for the tears, black for the night's fears
The star in the sky don't mean nothin' to you, they're a mirror
I don't want to talk about it, how you broke my heart
If I stay here just a little bit longer
If I stay here, won't you listen to my heart, whoa, heart?
I don't want to talk about it, how you broke this old heart
If I stay here just a little bit longer
If I stay here, won't you listen to my heart, whoa, heart?
My heart, whoa, heart

Pencipta lagu: Danny Whitten
Lirik I Don't Want to Talk About It © BMG Rights Management
Mosaik Mirip Salib di Depan Balkot Solo, LUIS Layangkan Protes 
Rabu, 16 Januari 2019 14:49
Foto: Penampakan jalan depan Ballai Kota Solo dilihat dari drone.

KIBLAT.NET, Solo – Sebuah pemandangan baru di jalan depan Balai Kota Solo menjadi sorotan warga. Pasalnya, terlihat penampakan mirip motif salib jika koridor jalan Jenderal Sudirman itu dilihat dari ketinggian. Menjadi mirip karena di sisi selatannya berbentuk lebih panjang.

Laskar Umat Islam Surakata (LUIS) mempertanyakan penampakan tersebut. Humas (LUIS), Endro Sudarsono, pada Rabu (16/01/2019) melayangkan surat terbuka untuk Wali Kota Surakarta FX Hadi Rudyatmo.

Menurutnya, beberapa komunitas muslim Solo Raya ikut mempertanyakan kemiripannya dengan salib. Endro mengatakan, jalan Jendral Sudriman diambil dari nama tokoh muslim. Ia berharap untuk tidak dinodai dengan mosaik yang mirip dengan simbol agama tertentu.

“Kami berharap jalan jenderal Sudirman, nama seorang tokoh Muslim, tokoh perang gerilya tidak dinodai dengan mosaik yang mirip Salib,” ungkapnya melalui keterangan pers.

Endro menilai, renovasi dan kreasi yang mengarah pada peningkatan pariwisata tidaklah harus berpolemik dan menciptakan isu SARA yang akan berdampak pada kondusifitas dan kenyamanan kota Solo

Di sisi lain, pihaknya meminta kepada Wali Kota Solo untuk bisa menyerap aspirasi warga. Terlebih, terkait keluhan kenyamanan bertransportasi dan tetap menjaga perasaan umat beragama yang lain.

“Warga mengeluhkan perubahan aspal menjadi paving, jalan terasa nggronjal, kurang nyaman,” katanya.

Di akhir, Endro meminta Pemkot Surakarta untuk mengevaluasi dan mengganti mosaik tersebut dengan motif lain yang sebisa mungkin agar tidak menimbulkan keresahan warga.


Jalan Jenderal Sudirman di depan Balai Kota Surakarta awalnya berupa aspal hitam biasa. Pada bulan September 2018, jalan tersebut mulai direnovasi. Menurut situs Pemerintah Kota Solo renovasi tersebut disiapkan untuk menegaskan Solo sebagai Kota Bengawan.

Reporter: Reno
Editor: M. Rudy

Taliban Ancam Mundur dari Perundingan dengan AS 
Rabu, 16 Januari 2019 07:58
Foto: Delegasi Taliban saat menghadiri konferensi di Moskow [foto: Reuters]

KIBLAT.NET, Kabul – Imarah Islam Afghanistan atau lebih dikenal Taliban, Selasa (15/01), mengancam mundur dari perundingan damai dengan Amerika Serikat jika negara itu menolak penarikan pasukan asing dari Afghanistan. Ini merupakan tuntutan utama yang diajukan Taliban untuk mengakhiri perang 17 tahun.

Dalam pernyataan yang dilansir Reuters, Taliban mengatakan Washington harus melanjutkan pembicaraan damai dengan niat tulus. Jika tidak, pembicaraan dan negosiasi akan berhenti sampai AS mengakhiri tekanan dan melangkah menuju perdamaian nyata.

Ancaman ini keluar sehari setelah pejuang Taliban meledakkan sebuah bom mobil di luar kompleks yang dijaga ketat di Kabul. Kompleks tersebut terdiri dari kantor-kantor diplomat asing dan penginapan yang biasa ditinggali tamu-tamu asing.

Pekan lalu, para pemimpin senior Taliban membatalkan putaran keempat perundingan damai dengan Zalmay Khalilzad, utusan khusus AS untuk perdamaian di Afghanistan. Pembatalan itu disebut-sebut karena tidak ada kesepakatan mengenai jadwal negosiasi.

Khalilzad merupakan mantan duta besar AS untuk Kabul dan kelahiran Afghanistan. Ia ditunjuk untuk mengawasi upaya perdamaian Washington di Afghanistan, tahun lalu. Dia bertemu dengan para pemimpin Taliban setidaknya tiga kali untuk membahas penarikan pasukan asing dan jadwal untuk gencatan senjata.

Amerika Serikat juga menekankan bahwa penyelesaian akhir harus dipimpin oleh rakyat Afghanistan sendiri.

“Tujuannya adalah untuk mendukung dialog di antara warga Afghanistan tentang cara mengakhiri konflik dan mendorong semua pihak untuk duduk di meja perundingan untuk mencapai transisi politik yang mewakili seluruh warga Afghanistan. Mereka memiliki hak dan tanggung jawab yang sama dalam aturan hukum,” kata kedutaan AS dalam sebuah pernyataan.


Akan tetapi, Taliban menolak permintaan dari Amerika Serikat dan kekuatan-kekuatan regional untuk berurusan langsung dengan pemerintah di Kabul. Hal itu karena pemerintah Kabul dianggap tidak sah dan hanya boneka asing. Taliban berusaha mengubah markas besar perundingan dari Arab Saudi ke Qatar dalam upaya untuk menggagalkan upaya Riyadh untuk melibatkan pemerintah Afghanistan.

Gerakan itu menekankan bahwa Amerika Serikat adalah musuh utama mereka dalam perang dan menuntut pembicaraan bilateral.

Sumber: Reuters
Redaktur: Sulhi El-Izzi
Taliban Ancam Mundur dari Perundingan dengan AS


Al-Quran Adalah Kitab Paling Laris Di Amerika Pada Abad ke-18
Oleh  pada 15 Jan 2019 kategori 
thomas jefferson amerika dan al quran
Thomas Jefferson Amerika dan al Quran

Agama Islam telah wujud di Amerika Utara beratus-ratus tahun lamanya, sejak apabila hamba-hamba daripada Afrika yang beragama Islam telah dibawa ke sana. Apa yang menariknya ialah, terjemahan al-Quran bahasa Inggeris telah menjadi salah satu buku yang paling laris di kalangan penganut Kristian Protestan di England dan koloni Amerika mereka pada tahun 1700-an.

Salah satu daripada pembaca terjemahan al-Quran itu ialah Thomas Jefferson, salah seorang Bapa Pengasas yang juga merupakan Presiden Amerika Syarikat yang ketiga.

Salinan terjemahan al-Quran peribadi milik Jefferson mula menarik perhatian baru-baru ini, apabila Rashida Tlaib yang menjadi salah seorang daripada dua wanita Islam yang dipilih untuk menjadi ahli Kongres.
rashida tlaib 664
Rashida Tlaib

Rashida telah mengumumkan bahawa dia akan menggunakan terjemahan al-Quran salinan peribadi Jefferson semasa upacara mengangkat sumpah namun kemudian menggunakan salinan terjemahan miliknya sendiri.

Ini bukanlah kali pertama seorang anggota Kongres Amerika Syarikat mengangkat sumpah menggunakan al-Quran. Sebelum ini, anggota kongres Islam yang pertama iaitu Keith Ellison telah melakukannya pada tahun 2007 menggunakan terjemahan al-Quran yang berusia lebih daripada satu abad.

Seorang profesor sejarah di University of Texas di Austin dan penulis buku Thomas Jefferson Quran: Islam and the Founders iaitu Denise A. Spellberg berkata, populariti al-Quran meningkat di kalangan Protestan di England dan Amerika Utara adalah kerana rasa ingin tahu yang tinggi.
pemerintah empayar uthmaniyyah
Salah seorang pemerintah Empayar Uthmaniyyah
Selain itu, ramai yang menyangka bahawa al-Quran adalah buku mengenai undang-undang dan mereka ingin memahami orang Islam itu sendiri. Ini kerana mereka sering berinteraksi dengan orang Islam sejak sekian lama terutama di Empayar Uthmaniyyah dan di Afrika Utara.

Selain itu, beberapa dinasti Islam yang menguasai beberapa bahagian dunia telah lama menarik minat orang Eropah untuk mengkaji agama itu. Ketika itu Islam juga terkenal kerana kebudayaan, syair, seramik, tekstil serta seni binanya.

Jefferson membeli terjemahan al-Qurannya semasa dia merupakan seorang pelajar undang-undang pada tahun 1765, ia mungkin disebabkan minatnya dalam memahami undang-undang Empayar Uthmaniyyah.
thomas jefferson
Thomas Jefferson
Terjemahan al-Quran juga mungkin telah mempengaruhi Jefferson ketika dia menulis Undang-undang Kebebasan Agama Virginia yang melindungi hak penyembahan untuk orang Yahudi, Kristian, Islam, Hindu dan agama-agama denominasi yang lain. 

Toleransi keagamaan yang dianuti ini mungkin kebanyakannya merupakan teori bagi Jefferson. Pada masa itu, dia dan kebanyakan warga Eropah yang lain mungkin tidak menyedari betapa besarnya Islam telah berkembang dan menjadi sebahagian daripada Afrika yang tidak dikawal oleh Empayar Uthmaniyyah.
terjemahan quran bahasa inggeris pertama 537
Terjemahan Al-Quran dalam Bahasa Inggeris pertama
Ini bermaksud bahawa, secara ironinya mereka tidak menyedari bahawa kebanyakan hamba-hamba yang mereka dagangkan di Amerika Utara telah memeluk agama Islamyang mereka sedang pelajari.

Terjemahan al-Quran milik Thomas Jefferson adalah keluaran tahun 1734 dan diterjemahkan oleh seorang peguam Inggeris bernama George Sale.
buku tulisan denise spellberg
Ia merupakan terjemahan al-Quran secara terus yang pertama daripada Bahasa Arab kepada Bahasa Inggeris. Terjemahan al-Quran dalam Bahasa Inggeris sebelum ini adalah terjemahan daripada edisi Bahasa Perancis yang diterbitkan pada tahun 1649.

Terjemahan George Sale ini kekal sebagai terjemahan definitif al-Quran sehingga akhir tahun 1800-an. Dalam permulaan terjemahannya, George Sale menyatakan tujuannya menterjemahkan al-Quran daripada Bahasa Arab ini adalah untuk membantu penganut dan mubaligh Kristian Protestan untuk memahami al-Quran itu sendiri agar boleh digunakan sebagai perdebatan perbezaan pendapat.

George Sale menyatakan bahawa terjemahan yang dibuat itu adalah suatu keperluan untuk mendedahkan sebarang ketidakadilan dan 'penipuan' dalam terjemahan asal yang dikatakan terlalu berpihak kepada umat Islam.

Pada hakikatnya, George Sale hanya belajar Bahasa Arab ketika masa lapangnya sahaja dan tidak pernah sekalipun melawat mana-mana negara Muslim. Sale kebanyakannya hanya merujuk kepada buku-buku yang terdapat di perpustakaan miliknya sahaja termasuk terjemahan al-Quran versi Latin.
the koran 881
Walaupun beberapa terjemahan George Sale dilihat terkeluar daripada objektifikasi sebenar, tetapi terjemahannya dilihat adalah lebih baik dan positif berbanding terjemahan yang pernah dihasilkan sebelumnya.

George Sale melihat Nabi Muhammad SAW sebagai seorang yang mulia dan berbudi pekerti yang tinggi. Selain itu, Sale juga sangat mengagumi hukum-hakam yang terkandung di dalam agama Islam itu sendiri. Ada sesetengah pihak yang membenci Islam telah menganggap bahawa George Sale ini adalah kafir kerana melakukan terjemahan al-Quran ke dalam Bahasa Inggeris.

Walaupun terjemahan yang dihasilkan George Sale secara teorinya merupakan alat yang digunakan para mubaligh untuk berdakwah, mereka tidak melakukan sebarang aktiviti dakwah ketika zaman Jefferson.

Ini kerana mubaligh Protestan tidak memulakan perjalanan ke Afrika dan Timur Tengah dengan tujuan yang jelas untuk menarik orang Islam menyertai Kristian hinggalah pada akhir abad ke-19.
upacara angkat sumpah keith ellison
Keith Ellison ketika mengangkat sumpah sebagai ahli Kongres
Profesor Spellberg juga menyatakan bahawa terjemahan al-Quran yang pertama dilakukan secara langsung daripada Bahasa Arab ke Bahasa Inggeris oleh George Sale telah ditaja oleh persatuan mubaligh Anglican.

Walaupun terjemahan al-Quran yang dihasilkan oleh George Sale itu mempunyai 200 muka surat pengenalan yang ditulis oleh Sale, versi itu adalah buku yang paling laris penjualannya ketika itu.

Memandangkan sejarah yang ada pada terjemahan al-Quran milik Thomas Jefferson itu, ia menjadi pilihan Rashida Tlaib dan Keith Ellison untuk menggunakannya ketika upacara angkat sumpah yang dilakukan mereka ketika dilantik menjadi Kongres.

Secara amnya, kedua-dua ahli Kongres itu menggunakan terjemahan al-Quran itu kerana kaitannya dengan Bapa Pengasas Amerika itu sendiri dan sejarahnya di negara itu berbanding kepercayaan mereka sebagai seorang Muslim terhadap kitab suci umat Islam itu.
Al-Quran Adalah Kitab Paling Laris Di Amerika Pada Abad ke-18 | Iluminasi
Mengapa China Sanggup Melabur Berbilion Ringgit Terhadap Afrika?
Oleh  pada 15 Jan 2019 kategori 
2
China telah melabur berpuluh-puluh bilion terhadap benua Afrika untuk membina projek-projek infrastruktur besar-besaran.

Kebanyakan infrastruktur ini adalah sebahagian daripada inisiatif "Belt and Road" oleh China dengan anggaran RM4 trilion untuk menyambungkan benua ini ke laluan perdagangan di seluruh dunia.

Pemimpin Afrika seperti Presiden Kenya, Uhuru Kenyatta, telah membandingkan pelaburan China dengan projek terdahulu yang dibina oleh kuasa penjajah.
uhuru kenyatta
(Uhuru Kenyatta, Presiden Kenya)
"Landasan kereta api yang lama dibina dengan kekerasan dan keganasan bertentangan dengan kehendak kawasan yang dibahagikan, tetapi landasan kereta api baru dibina dengan persetujuan dan perkongsian, antara Afrika dan China, dan antara kerajaan-kerajaan, yang akan maju dan mendapat keuntungan daripadanya". kata Uhuru Kenyatta.

Tetapi adakah pelaburan China di benua ini sebenarnya satu situasi yang akan memberikan keuntungan kepada kedua-dua belah pihak, seperti yang dikatakan beberapa pemimpin Afrika dan Cina?

Atau, ia hanya satu bentuk penjajahan baru, di benua yang sudah mengalami perkara yang sama berkali-kali?berpengalaman begitu banyak?

China telah lama bertapak di Afrika
landasan kereta api tazara
(Landasan kereta api Tazara)
Walaupun inisiatif oleh China ini dicadangkan pada tahun 2013, projek infrastruktur pertama China di benua Afrika dibina beberapa dekad lalu.

Landasan kereta api Tazara yang siap pada tahun 1976 dibina untuk menghubungkan lombong tembaga di Zambia Dar es Salaam, Tanzania.

Landasan ini merupakan projek infrastruktur pertama yang dibina di atas skala pan-afrika. Projek oleh China ini akan direka dengan mewujudkan laluan perdagangan baru di dalam dan di antara negara-negara Afrika.

Pada tahun 2017, firma China membuka rangkaian keretapi di Kenya, menyambungkan ibu kota Nairobi ke bandar pelabuhan Mombasa. Sudah terdapat rancangan untuk memperluaskan rangkaian ini ke Sudan Selatan, Uganda, Rwanda dan Burundi.

Meminjamkan RM541 bilion sepanjang 11 tahun
kilang china di afrika 35
China melalui sektor awam dan swastanya telah meminjamkan kira-kira RM541 bilion kepada negara-negara Afrika dari tahun 2006 hingga 2017.

Ramai pemerhati bimbang bahawa negara-negara Afrika tidak akan mampu membayar balik hutang-hutang ini, meletakkan mereka dalam apa yang disebut sebagai "perangkap hutang".

Kempen hutang Jubilee (Jubilee Debt Campaign UK), yang berkempen untuk membatalkan hutang negara-negara miskin ini, menganggarkan bahawa kira-kira 20% hutang oleh kerajaan-kerajaan Afrika adalah dengan China, menjadikan China sebagai negara pinjaman terbesar tunggal.

Sebagai perbandingan, 35% hutang Afrika adalah berhutang kepada institusi global multilateral seperti Bank Dunia. Gelombang awal firma China yang melabur di Afrika telah melakukan kesilapan yang menyebabkan masalah bagi negara-negara ini.
kenapa china labur di afrika
Bermula pada tahun 2005, puluhan ribu pekerja dari China dibawa ke negara Afrika Barat iaitu Ghana untuk mengambil kesempatan terhadap pemburuan emas atau "gold rush".
Ini akhirnya menimbulkan tindak balas tempatan akibat tuduhan perlombongan haram, menimbulkan ketegangan antara pelombong China dan kerajaan tempatan.
Banyak pemerhati telah berkata bahawa projek-projek seperti ini adalah contoh China mengeksploitasi Afrika untuk sumber semula jadi melalui "tingkah laku neo-penjajah".
Namun, pemerhati lain berpendapat bahawa majoriti pelaburan dari China tidak mencetuskan masalah yang dilihat berlaku di lombong emas Ghana.

Pelaburan terpenting China adalah industri perkhidmatan
china menjajah cara baru di afrika 621
Ini adalah kerana pengekstrakan sumber ini bukanlah tumpuan utama pelaburan lain. Sebenarnya, industri nombor satu bagi pelaburan China adalah industri perkhidmatan.

Menurut ahli ekonomi IMF, Wenji Chen, beliau juga menyatakan bahawa negara-negara yang menerima pelaburan yang banyak dari China adalah termasuk dengan negara yang tidak mempunyai sumber semula jadi yang banyak, seperti Ethiopia dan Kenya, selain daripada negara kaya sumber seperti Nigeria.

Akhirnya, kerajaan Afrika mungkin berasakan bahawa risiko terhimpit dengan hutang adalah lebih rendah berbanding dengan manfaat infrastruktur baru itu.

Inisiatif penyelidikan China-Afrika ini mendapati bahawa kira-kira 40% daripada pinjaman China antara tahun 2000 dan 2015, digunakan ke arah membayar projek tenaga dan 30% yang lain disalurkan ke arah memodenkan pengangkutan di benua itu.
china melabur di afrika
Pinjaman-pinjaman ini ditetapkan pada kadar faedah yang agak rendah dan dengan masa yang lebih lama untuk membayarnya kembali.

Pusat Pembangunan Global yang mengira jumlah hutang kepada China hasil daripada inisiatif Belt and Road ini mendapati bahawa 8 daripada 71 negara yang terlibat dalam projek itu sangat terdedah kepada perangkap hutang.

Dari 8 negara ini, hanya satu sahaja terletak di Afrika, iaitu Djibouti, sebuah negara pelabuhan yang juga menjadi titik strategik ketenteraan untuk China.

7 negara yang lain berada di Eropah dan Asia. Namun, China menafikan terlibat dalam diplomasi perangkap hutang.
kerjasama china dan afrika 3 550
Dalam usaha mengukuhkan kerjasama ini, China juga berjanji untuk menyelaraskan matlamatnya untuk inisiatif Belt and Road dengan matlamat pembangunan Kesatuan Afrika sendiri untuk mempunyai hubungan yang lebih besar di benua itu.

Namun, janji-janji ini belum digariskan.

Akhirnya, tekanan China di Afrika mungkin satu usaha untuk meningkatkan pengaruh negara ini berbanding meraih keuntungan kewangan.

Pelaburannya sudah pun memperkuat pakatan China dengan kerajaan Afrika untuk manfaat China.

Putuskan hubungan Taiwan sebagai syarat oleh China
kerjasama china afrika
Setiap negara Afrika melainkan Eswatini, yang dahulu dikenali sebagai Swaziland, telah memutuskan hubungan dengan Taiwan, yang mana satu prasyarat untuk hubungan diplomatik dengan tanah besar China. 

Sesetengah pemerhati berfikir bahawa ketika ekonomi negara-negara Afrika, mereka sebenarnya boleh memiliki kelebihan pada saat mereka berunding tentang pembayaran balik kepada China.

Ini menjelaskan mengapa pemimpin Afrika sangat yakin dalam menggelarkan pelaburan China ini sebagai situasi "win-win". Namun, hanya masa yang akan menentukan sama ada percaturan mereka ini akan membuahkan hasil.
pelaburan strategik china di afrika
Jadi, adakah anda rasa bahawa pelaburan China di Afrika akan menjadi rahmat kepada benua ini , atau adakah ia satu bentuk neokolonialisme? 


10 Bandar Yang Dipenuhi Buku Dan Wajib Dilawati Oleh Ulat Buku
Oleh  pada 15 Jan 2019 kategori 
Syurga Buku.
syurga buku
Jika anda seorang pencinta buku dan gemar mengembara, sudah pasti anda amat teruja jika dapat melihat dan melawati kampung-kampung buku di seluruh dunia.

Laman web Wikipedia menyenaraikan hampir 40 buah kampung buku dan 36 daripadanya mempunyai tarikh operasi yang diketahui. Dalam kesemua kampung buku tersebut, Hay-on-Wye, Redu atau Wigtown mungkin antara yang paling terkenal. Di Malaysia pula, kita mempunyai dua buah kampung buku yang terletak di Langkawi dan juga Melaka, iaitu dua destinasi yang kerap menjadi tumpuan para pelancong dari seluruh dunia.
kampung buku bandar yang mempunyai banyak kedai buku
Kampung buku bandar yang mempunyai banyak kedai buku. 

Selain itu, negara kita juga bertuah kerana Kuala Lumpur telah dinamakan sebagai Ibu Kota Buku Dunia bagi tahun 2020 oleh UNESCO. Ini mungkin menandakan bahawa budaya membaca masih diamalkan di kalangan masyarakat tempatan. Inilah visi dan objektif yang ingin dicapai oleh Tun Mahathir ketika mula-mula merasmikan pembukaan Kampung Buku pertama di Langkawi pada tahun 1997.

Bandar pertama yang diiktiraf sebagai kampung buku di dunia ialah Hay-on-Wye yang berada di Wales, United Kingdom. Kampung buku itu diasaskan oleh Richard Booth pada tahun 1961 yang juga merupakan Presiden Kehormat bagi Organisasi Kampung Buku Antarabangsa. Walaupun begitu, sebuah kejiranan di Tokyo, Jimbocho, telah lebih awal menjadi sebuah pusat buku yang berkembang dengan pesat pada awal kurun ke-20.

Selepas itu, tradisi 'mengimarahkan' sebuah kampung atau bandar dengan bahan bacaan mula tersebar ke seluruh dunia. Satu demi satu kampung buku mula diasaskan dan menerima kunjungan orang ramai. Kampung buku yang paling baru diasaskan pula terletak di Obidos, Portugal iaitu pada tahun 2013. Kini, ia sering menjadi tuan rumah bagi salah satu festival buku terbesar di Eropah yang digelar "Fólio."

Kali ini, kami kongsikan 10 buah kampung buku yang mesti anda lawati, terutama sekali jika anda merupakan seorang ulat buku. Namun begitu, lokasi-lokasi berikut sudah pasti boleh memikat sesiapa sahaja dengan keindahan kawasan sekitar yang dihiasi dengan deretan bahan bacaan. Destinasi yang wajib pergi, walaupun anda tidak suka membaca:

10. Wigtown, Scotland 
wigtown kampung buku scotland 2
Wigtown Kampung Buku Scotland 2

Wigtown adalah sebuah bandar kecil di Scotland yang telah diiktiraf secara rasmi sebagai Kampung Buku Kebangsaan Scotland pada tahun 1998.

Terdapat kira-kira 10 buah kedai buku di pekan ini yang menawarkan sehingga 250,000 unit buku walaupun bilangan penduduk di sini hanyalah sekitar 1,000 orang sahaja.
kedai buku wigtown kampung buku scotland 2
Kedai buku Wigtown Kampung buku Scotland 
kedai buku wigtown kampung buku scotland
Setiap bulan September, Pesta Buku Wigtown akan dianjurkan di mana pelbagai aktiviti kesusasteraan, muzik, teater dan seni persembahan akan diadakan. Antara tarikan utama pekan ini ialah The Open Book, iaitu sebuah apartment yang dibina di atas sebuah kedai buku.

9. Bredevoort, Belanda

Kota zaman pertengahan Bredevoort yang terletak di Aalten, Belanda ini mempunyai latar belakang sejarah kependudukan yang telah bermula sejak tahun 1188 lagi. Dengan bilangan populasi sekitar 1,500 orang, ia diangkat menjadi Kampung Buku Kebangsaan pada tahun 1993 dalam usaha menghidupkan kembali bandar yang mempunyai banyak nilai sejarah ini.
kedai buku bredevoort belanda
Kedai buku Bredevoort, Belanda. 

Terkini, Bredevoort menempatkan sehingga 20 buah kedai buku antik dan terpakai. Kedai-kedai ini dibuka dari hari Selasa hingga Sabtu dan juga pada waktu tengah hari setiap Ahad.
pasar buku bredevoort belanda kampung buku 800
Pasar buku Bredevoort, Belanda. Kampung buku 800. 

Setiap bulan, terdapat sebuah pasar buku yang menawarkan pelbagai kategori buku dalam bahasa Belanda, Perancis dan Inggeris.

8. Óbidos, Portugal
hotel bertemakan buku kampung buku obidos portugal
Hotel bertemakan buku. Kampung Buku Obidos, Portugal. 
Dalam senarai kampung buku yang terdapat di seluruh dunia, Óbidos merupakan kampung buku yang paling baru diiktiraf walaupun sejarahnya telah bermula sejak zaman Rom lagi. Projek menaik taraf kawasan ini menjadi "Vila Literária" dimulakan oleh pihak Majlis Perbandaran Óbidos dan juga kedai buku Ler Devagar pada tahun 2013.
obidos kampung buku portugal
Buku dalam Pejabat Pos Lama Kampung Buku Obidos. Obidos Kampung Buku Portugal. 

Setiap Oktober, Óbidos mengalu-alukan kedatangan para bibliofil dari seluruh dunia yang ingin menyertai Pesta Kesusasteraan Folio Antarabangsa yang merupakan acara kesusasteraan terbesar di Portugal.

7. Redu, Belgium
kampung buku redu belgium
Kampung Buku Redu, Belgium. 

Redu ialah sebuah kampung kecil yang berada di Ardennes, Belgium. Dengan penduduk seramai 400 orang, ia merupakan kampung buku pertama di Eropah yang bermula sejak tahun 1984. Semasa perayaan Easter, pesta buku dipanggil "Fête du Livre" yang dianjurkan di bandar ini berjaya menarik minat lebih daripada 15,000 orang pelawat.
kafe buku di redu belgium kampung buku
Kafe buku di Redu, Belgium Kampung Buku. 

Sehingga kini, terdapat sebanyak 24 buah kedai buku di Redu yang menawarkan pelbagai pilihan buku antik dan terpakai serta buku komik. Tidak ketinggalan lambakan kafe, restoran dan kedai kraftangan yang dibuka di seluruh bandar. Maka, tidak hairanlah kampung ini dikunjungi sehingga lebih 200,000 ulat buku setiap tahun.

6. Mundal, Norway

Mundal terletak di tengah-tengah Fjærland berhampiran Sogne Fiord yang terletak tidak jauh dari glasier Jostedalsbreen. Ia mula dinamakan sebagai Kampung Buku Norway sejak tahun 1995.
penduduk mundal membaca di tepi jalan
Penduduk Mundal membaca di tepi jalan. 

Bandar yang mempunyai bilangan penduduk seramai 300 orang ini sering dilaporkan sebagai "kedai buku paling cantik di Norway." Banyak kedai buku antik dan terpakai yang menghiasi bangunan-bangunan terbengkalai yang ditinggalkan seperti bilik menunggu feri, kedai runcit, bank dan juga pejabat pos.
rak buku di perhentian bas norway kampung buku
Rak buku di perhentian bas Norway Kampung Buku. 
kedai buku kampung buku mundal norway
Kedai Buku Kampung Buku Mundal, Norway. 

Secara keseluruhan, kampung buku Mundal memberikan pilihan rak yang dipenuhi buku beranggaran 4km kepada para pengunjung. Kedai-kedai buku dibuka setiap hari dari jam 10 pagi hingga 6 petang dari bulan Mei sehingga September.

5. Saint-Pierre-de-Clages, Switzerland

Saint-Pierre-de-Clages terletak di tengah-tengah Pergunungan Alps di wilayah berbahasa Perancis di Switzerland. Perkampungan dengan pemandangan memukau ini telah menjadi Kampung Buku Swiss pada tahun 1990 dan terkenal dengan anjuran pelbagai pesta buku.. 
pesta buku switzerland kampung buku
Pesta buku Switzerland kampung buku. 

Pesta buku pertama bermula pada tahun 1993 dan telah menjadi acara tahunan yang dianjurkan pada setiap minggu terakhir bulan Ogos bagi para pencinta buku. Ia sering berjaya mengumpulkan sehingga 100 peserta pameran yang terdiri daripada pelbagai kedai buku terpakai, penerbit, penulis dan ejen kesusasteraan serta menerima kunjungan sehingga 15,000 pelawat.
kedai buku di sebalik pintu gerbang kampung buku switzerland
Kedai buku di sebalik pintu gerbang Kampung Buku Switzerland. 

Walaupun pesta buku merupakan tarikan utama di Saint-Pierre-de-Clages, anda masih boleh melawati kampung buku ini pada bila-bila masa atau menyertai Hari Sabtu Sastera yang diadakan pada setiap minggu.

Terdapat sebanyak 10 buah kedai buku di dataran utama yang menawarkan kepelbagaian genre buku-buku lama dan juga buku edisi baru.

4. Jimbocho, Tokyo, Jepun

Jimbocho sebenarnya bukanlah sebuah bandar yang dipisahkan dengan persempadanan kawasan. Ia hanyalah sebuah kawasan kejiranan di Chiyoda yang terletak di tengah bandar Tokyo. Kawasan ini merupakan kedai buku terpakai dan antik yang terbesar di Jepun. Selain buku-buku Jepun, terdapat juga beberapa buah kedai yang menawarkan buku dalam bahasa Inggeris.
kedai buku terpakai antik jimbocho tokyo jepun
Kedai buku terpakai Antik Jimbocho Tokyo, Jepun. 

Kini, terdapat lebih 170 buah kedai buku, kedai buku terpakai dan rumah-rumah penerbitan yang berada di Jimbocho. Kebanyakannya boleh ditemui di sekitar persimpangan jalan Yasukuni dan Hakusan.
rak buku dalam dinding di sepanjang jalan jimbocho kampung buku tokyo
Rak buku dalam dinding di sepenjang Jalan Jimbocho Kampung Buku Tokyo, Jepun. 

Sejarah Jimbocho bermula sebagai sebuah daerah penerbitan pada tahun 1913 apabila Profesor Shigeo Iwanami telah membuka sebuah syarikat penerbitan kecil yang kemudian menjadi sumber inspirasi kepada penerbit lain supaya melakukan perkara yang sama. Tidak lama selepas itu, kedai-kedai buku dan kafe mula dibuka dan berkembang. Pada tahun 1920-an, ia telah berjaya menarik kedatangan ramai pelajar dan masyarakat yang berpendidikan tinggi serta mula menjadi pusat pemikiran liberal.

Antara kedai buku yang wajib dikunjungi adalah At Wonder yang mempunyai rak-rak buku terbuka, Bunken Shoin dan Kedai Buku Yaguchi.

3. Hay-on-Wye, Wales

Hay-on-Wye adalah sebuah bandar yang terletak di sempadan antara Wales dan England. Ia merupakan kampung buku yang paling dikenali di dunia dan amat popular dengan Istana Kedai Buku yang berkonsep terbuka serta pelbagai anjuran acara kesusasteraan.
kampung buku pertama dunia hay on wye wales united kingdom 322
Kampung buku pertama dunia Hay On Wye Wales United Kingdom

Dengan populasi sekitar 1,600 sahaja, Hay-on-Wye mempunyai banyak kedai buku. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, bilangan kedai buku di sini telah semakin berkurangan dan kebanyakannya telah ditukarkan menjadi kedai antik barangan am.
pesta hay bagi pencinta buku bibliofil
Pesta Hay bagi pencinta buku bibliofil

Bandar ini berbaloi untuk dilawati terutama sekali semasa anjuran Festival Kesusasteraan dan Kesenian Hay yang diadakan antara bulan Mei dan Jun. Ia adalah antara festival terulung yang bermula sejak tahun 1987 lagi. Ketika itu, bilangan pengunjung hanyalah sekitar 1,000 orang sahaja dan kini telah meningkat sehingga 250,000.

2. Bécherel, Perancis

Bécherel merupakan sebuah bandar kecil zaman pertengahan yang menarik untuk dikunjungi sekiranya anda ke Brittany, Perancis. Bandar yang menjadi tempat tinggal bagi hanya 700 orang penduduk ini mempunyai sehingga 15 buah kedai buku. Malah, terdapat juga beberapa galeri kesenian dan kafe berkonsepkan buku.
kampung buku becherel brittany perancis
Kampung buku Becherel Brittany Perancis

Sejarah lokasi ini bermula sejak kurun ke-12 lagi oleh Alain de Dinan yang telah membina sebuah kubu di sini yang lama-kelamaan berubah menjadi "Cité du Livre"(city of books). Idea menjadikan bandar ini sebagai sebuah bandar buku dimulakan oleh Bernard Le Nail yang merupakan Ketua Pengarah Institut Kebudayaan Brittany.
kedai buku becherel brittany
Kedai Buku Becherel Brittany

Festival buku pertama telah diadakan pada tahun 1989 yang kemudian menjadi acara tahunan yang dijalankan setiap musim bunga sekitar perayaan Easter. Selain itu, banyak juga acara buku lain yang dianjurkan termasuklah pasar buku pada setiap hari Ahad dam festival membaca pada bulan Oktober.

1. Urueña, Sepanyol

Bandar kecil yang telah wujud sejak zaman pertengahan ini terletak sejauh dua jam perjalanan dari Madrid. Ia mempunyai hanya kira-kira 200 orang penduduk namun mempunyai sehingga 12 buah kedai buku terpakai dan kedai buku antik. Urueña merupakan kampung buku pertama di Sepanyol yang lebih dikenali sebagai "Villa del Libro."
kampung buku uruena sepanyol
Kampung buku Uruena Sepanyol

Idea untuk mengubah suai Urueña menjadi sebuah kampung buku bermula pada tahun 2007 oleh Jorge Manrique, iaitu seorang profesor dari University of Valladolid. Selepas majlis perbandaran tempatan menerima dan meluluskan ideanya serta mengeluarkan dana, Villa del Libro mula menjadi destinasi pilihan ulat buku dari seluruh dunia.
kedai buku cantik uruena sepanyol
Kedai buku cantik uruena Sepanyol

Kedai-kedai buku di sini banyak menjual buku terpakai yang sukar ditemui. Misalnya di kedai buku El 7, anda boleh menemui koleksi terbesar buku-buku berkaitan sukan laga lembu.


6 Pemerintah Monarki Yang Mengenakan Hukuman Mati Kepada Anak Sendiri
Oleh  pada 15 Jan 2019 kategori 
raja yeongjo dan puter sado 2
Kisah Raja Yeongjo dan Putera Sado yang difilemkan
Bagi para pemerintah seperti raja-raja untuk membunuh orang mereka bukanlah sesuatu yang baru. Malah, terdapat pemimpin yang membunuh anak-anak mereka sendiri.

Orang-orang yang paling berkuasa tidak mempunyai kawalan sepenuhnya ke atas anak-anak mereka sendiri dan pada masa-masa tertentu, tidak dapat mengawal perasaan mereka sendiri.

Bagi sesetengah raja, mereka tidak akan bertolak ansur dan mengenakan hukumuan yang ringan jika berasakan bahawa anak-anak mereka bertindak di luar batasan.

iluminasi.com kongsikan 6 pemerintah monarki yang mengenakan hukuman mati terhadap anak sendiri.

6. Abbas I dan Mohammad Baqer Mirza - Parsi
abbas i dan mohammad baqer mirza
Abbas I dianggap sebagai penguasa terbesar dinasti Safavid, salah satu dinasti pemerintah paling penting di Iran.

Dia merupakan seorang yang sangat pintar dalam ketenteraan yang menyelamatkan negaranya dari ambang keruntuhan, membina bandar-bandar makmur dan mengalu-alukan orang Kristian ke negaranya.

Malah, Abbas I sanggup belajar dari orang-orang di negara-negara asing, terutamanya orang-orang Eropah.

Mohammad Baqer Mirza, putera mahkota dinasti Safavid semasa pemerintahan Abbas, dilahirkan oleh salah seorang isteri-isterinya yang beragama Kristian Circassians .

Malangnya, Mohammad Baqer ditangkap dalam satu tipu muslihat dan bersekongkol dengan Circassian. Kecewa dengan perkara ini, Abbas I mengarahkan Baqer untuk dibunuh dan menyerahkan takhta pemerintahan kepada cucunya. 

5. Herod The Great dan 2 anaknya, Alexander dan Aristobulus - Judea
herod the great
Kitab Injil Kristian telah mencatatkan kisah Herod Agung secara negatif dan menyalahkannya di atas "penyembelihan orang yang tidak bersalah" seperti yang diceritakan dalam Kitab Perjanjian Baru Matthew.

Sebagai raja di Judea, Herod mengarahkan pemubunuhan semua kanak-kanak lelaki yang berumur dua ke bawah di sekitar Bethlehem.

Dia merupakan seorang anak pegawai tinggi Roma bernama Antipater Idumaean. Herod the Great membina semula Yerusalem, termasuk kuil, dan mempromosikan kebudayaan Hellenistik.

Dia bukanlah seorang yang tersangat jahat, namun juga bukan seorang bapa yang baik. Selain membunuh anak-anak orang lain, Herod the Great juga membunuh anak-anaknya sendiri.

Anak Herod, Antipater II dengan helahnya telah menghasut bapanya dengan khabar angin tentang ketidaksetiaan abang-abangnya terhadap Herod.

Herod kemudian menjadi paranoid dengan perkara ini dan bertindak dengan tidak waras. Herod the Great memerintahkan Aristobulus dan Alexander agar dicekik sehingga mati atas tuduhan pengkhianatan pada 7 SM. 

4. Maharani Irene dan Constantine VI - Empayar Byzantium
maharani irene dan constantine vi
Pada 14 Januari 771, Irene telah melahirkan seorang bayi lelaki diberi nama Constantine VI, sebelum dia menjadi penguasa perempuan pertama Empayar Byzantium.

Dia berasal dari keluarga bangsawan Athens. Irene menjadi wakil di tempat anaknya sebagai pemerintah disebabkan anaknya yang merupakan pewaris adalah terlalu kecil untuk mengambil tugas tersebut.

Tidak popular disebabkan kekalahan ketenteraannya, Constantine VI kemudiannya dikhianati oleh ibunya. Irene membutakan mata Constantinve VI dan memenjarakan anaknya pada tahun 797.

Irene juga menganjurkan pemberontakannya sendiri dan akhirnya membunuh anaknya, lalu menuntut tampuk pemerintahan sebagai maharani.

Tiada sesiapa pun yang dapat merampas kuasa Irene walaupun anak yang dilahirkannya sendiri.

3. Constantine The Great dan Crispus - Empayar Rom
constantine the great dan crispus
Maharaja Constantine mengubah Empayar Rom kepada agama Kristian, menamatkan salah laku orang Kristian dan penyembahan tuhan-tuhan Rom.

Dia hidup hampir sepanjang hidupnya sebagai seorang pagan dan bertukgar kepada agama yang pernah dibenci di atas katil sebelum kematiannya.

Constantine menandatangani Pengisytiharan Milan yang mengatakan bahawa orang Kristian harus bebas mengamalkan agama mereka sebagaimana yang mereka sukai.

Seperti banyak maharaja, Constantine mempunyai seorang waris bernama Crispus. Disukai oleh tenteranya, Crispus adalah pemimpin dalam operasi ketenteraan yang menang terhadap Franks dan Alamanni.

Menerima pendidikannya dari penulis Kristian Lactantius, Crispus telah berkahwin dengan seorang wanita muda bernama Helena, yang melahirkan anak Crispus.

Constantine bangga dengan pencapaian anaknya dan sangat gembira menjadi seorang datuk. Menjadi seorang lelaki yang sudah berkahwin dan mempunyai seorang pewaris serta kejayaan dalam ketenteraan sudah tentu akan membuat seorang bapa bangga.

Namun, isteri kedua Constantine, Fausta, dilaporkan menuduh Crispus cuba menggodanya. Percaya dan tersangat berang, Constantine membunuh Crispus..

Akhirnya, Constantine mendapati bahawa tuduhan itu adalah palsu dan Fausta juga dibunuh ketika sedang mandi.

2. Philip II Of dan Don Carlos - Sepanyol
philip ii dan don carlos
Maria Manuela dari Portugal, isteri kepada Philip II dari Sepanyol, meninggal selepas melahirkan pewarisnya. Bayi tersebut yang diberi nama Don Carlos mempunyai satu kaki lebih pendek dan bahu yang berbeza tinggi.

Malah, Don mengalami kecacatan mental. Sebagai contoh, Don Carlos gemar membunuh kuda-kudanya dan memukul gadis-gadis kecil.

Dia juga beranggapan bahawa berlian adalah beracun. Secara adat, dia akan mewarisi takhta ayahnya dengan hak kelahiran, tetapi jelas sekali bahawa Don Carlos tidak layak untuk menjadi raja.

Pada tahun 1568, Don Carlos diumumkan mati, dan khabar angin mengatakan bahawa dia telah diracun oleh ayahnya sendiri.

1. Raja Yeongjo dan Putera Sado - Korea
raja yeongjo dan putera sado
Putera Sado adalah putera mahkota diraja Korea yang dimasukkan ke dalam peti beras dan dibiarkan mati kelaparan oleh bapanya, Raja Yeongjo.

Raja Yeongjo adalah seorang lelaki yang sukar untuk digembirakan. Oleh itu, apabila anaknya menjadi seorang pemuda yang bermasalah, perkara menjadi lebih teruk. Ia menjadi sangat buruk sehingga setelah memarahi anaknya, Raja Yeongjo akan membilas mulut, mencuci telinga dan menukar pakaian yang baru.

Putera Sado menjadikan bapanya sebagai idola tetapi tidak pernah mendapatkan kelulusan Raja Yeongjo. Sado dituduh menyimpan kepala orang yang telah dikebumikan yang dibunuhnya, serta menyerang dan merogol wanita. Tidak disenangi dan disayangi oleh bapanya, Sado menjadi semakin hilang pertimbangan. Hubungan tragis antara bapa dan anak lelaki telah ditakdirkan mempunyai pengakhiran yang pahit. Putera mahkota itu dilucutkan gelaran diraja dan diperintahkan untuk masuk ke dalam kotak beras kayu yang sempit. 

Putera Sado menghabiskan lapan hari terakhirnya dengan menjerit meminta pengampunan daripada bapanya, yang akhirnya mati ketika hanya berusia 27 tahun. rahmat dari raja. Dia hanya berumur 27 tahun. [9]


5 Objek Yang Anda Tak Sangka Diperbuat Daripada Kayu
Oleh  pada 15 Jan 2019 kategori 
mentol lampul kayu
Kayu adalah satu bahan yang digunakan dalam penciptaan banyak objek di sekeliling kita, sama ada kerusi yang kita duduki, meja yang kita makan atau rak yang kita letakkan buku.

Objek-objek biasa ini diperbuat daripada kayu disebabkan oleh mudah untuk didapati, murah, ringan, kukuh dan sebagainya. Juga terdapat banyak objek yang tidak dihasilkan menggunakan kayu juga disebabkan oleh sifat kayu itu sendiri.

Namun begitu, ia tidak menghalang penciptaan objek-objek dalam senarai ini, yang sangat aneh untuk difikirkan. iluminasi.com kongsikan 5 barang yang anda tak sangka diperbuat daripada kayu.

5. Skuter
vespa kayu carlos alberto
Skuter Vespa adalah kenderaan yang biasa dilihat di jalan raya sejak ia dicipta oleh Piaggio Group dari Itali selepas Perang Dunia II.

Walaupun Itali sentiasa menjadi pasaran terbesar untuk kenderaan bergaya ini, ia juga sangat popular di United Kingdom sejak ia dikaitkan dengan adegan "Mod" ketika tahun 1960-an.

Walau bagaimanapun, walaupun Vespa telah melalui beberapa variasi reka bentuk yang berbeza dalam 70 tahun sejak ia mula dilancarkan, tiada siapa yang pernah terfikir untuk menghasilkan skuter kayu sehingga Carlos Alberto muncul.

Pada Oktober 2007, Carlos yang merupakan seorang tukang kayu dari Portugal, melakukan satu tugas pelik dalam merekabentuk dan membina Vespa yang mampu berfungsi daripada kayu, yang kemudiannya dinamakan "Daniela."

Projek itu mengambil masa 10 bulan, melibatkan penggunaan 10 jenis kayu yang berbeza dan menelan belanja RM13,200.

4. Pesawat pengebom
pesawat pengebom kayu
Apabila berfikir tentang kapal terbang, perkara yang paling utama adalah ia sudah tentu diperbuat daripada logam. Namun, pesawat kayu adalah salah satu inovasi luar biasa yang muncul dalam Perang Dunia Kedua.

Apabila peperangan berada di kemuncak, aluminium yang lebih biasa digunakan untuk membina pesawat pejuang diklasifikasikan sebagai bahan strategik dan agak sukar didapati, sedangkan kayu balsa dan papan lapis yang digunakan dalam pembinaan DH.98 Moquito sangat mudah untuk diperolehi.

Syarikat yang menghasilkan idea ini adalah Havilland, yang sebelum ini mempelopori penggunaan balsa dan papan lapis untuk menghasilkan badan pesawat seperti pada DH.91 Albatross.

Kemampuan kelajuan pesawat ini memberikan idea kepada Geoffrey de Havilland untuk pesawat pengebom yang akan menjadi lebih pantas daripada yang lain di udara kerana ia dibuat dari kayu yang ringan dan tidak mempunyai senjata mesin yang dibina ke dalamnya.

Ketiadaan senapang mesin adalah satu lagi perkara yang menjadikan Mosquito sebagai pengebom yang sangat luar biasa dan ini juga bermakna pegawai-pegawai kementerian perang perlu merealisasikan idea yang hebat ini.

Atas sebab itu, DH.98 Moquito tidak dihasilkan sehingga lewat 1940. Tetapi apabila ia sudah bersedia untuk bertindak, ia dengan pantas menjadi pesawat pilihan dalam pelbagai tugas, termasuk serangan pengeboman, pengangkutan tentera, kerja fotografi jarak jauh dan pencarian laluan.

Ia memperoleh gelaran "The Wooden Wonder" dan menyebabkan menteri penerbangan Jerman Herman Goering pergi tersangat cemburu dengan ciptaan ini.

3. Komputer meja
komputer kayu
Komputer yang diperbuat daripada kayu mungkin kedengara seperti sesuatu dalam filem komedi, tetapi ia benar-benar wujud dalam nyata.

Apa yang membuatkannya lebih aneh adalah papan kekunci komputer ini adalah sebahagian daripada meja. Komputer kayu ini dihasilkan oleh seorang artis dari Belanda bernama Marlies Romberg.

Dia menyatakan bahawa konsep di sebalik penciptaan komputer ini adalah perpaduan dunia digital dan dunia nyata. Ciptaannya terdiri daripada komputer meja yang mempunyai skrin dan tetikus, kedua-duanya diperbuat daripada kayu.

Papan kekunci pula dihasilkan menggunakan pemotong laser untuk mengukir setiap satu kekunci pada permukaan meja.

Malah, Marlies menghasilkan pemacu USB untuk digunakan bersama komputer ini sebagai sebahagian daripada projek yang sama, namun itu diperbuat daripada daripada silikon dan bukannya kayu.

Marlies Romberg bukanlah orang pertama yang menghasilkan komputer seperti ini. Seorang tukang yang berpangkalan di Moscow menghasilkan skrin, papan kekunci dan tetikus kayu pada tahun 2007, 2tahun sebelum Marlies.

2. Bangunan pencakar langit
bangunan diperbuat daripada kyu
Sebuah syarikat di Jepun, Sumitomo Forest, bercadang untuk membina sebuah pencakar langit kayu 70 tingkat di Tokyo pada tahun 2041 yang akan menjadi yang paling tinggi dari jenisnya di seluruh dunia.

Ia akan dibina daripada gabungan 90% kayu dan 10% keluli, dengan rangka kerja menggabungkan kedua-dua cara yang direka untuk memastikan ia mampu bertahan gegaran gempa bumi yang biasa di negara ini dan ia akan menyediakan perumahan untuk 8,000 orang.

Mungkin berasa sangat hairan dan pelik terhadap rancangan pembinaan bangunan pencakar langit kayu bukannya konkrit dan keluli. Namun sebenarnya, pada masa ini telah wujud beberapa bangunan yang diperbuat daripada kayu.

Salah satu contoh ialah bangunan T3 (gambar di atas), yang terletak di Minneapolis dan kini merupakan gedung balak kayu terbesar Amerika Syariakt.

Arkitek semakin berminat dengan idea menggunakan kayu untuk pembinaan bangunan-bangunan ini kerana proses pembinaan adalah jauh lebih cepat daripada menggunakan keluli dan kongkit kerana bahan-bahan ini tidak menghasilkan pengeluaran karbon, sedangkan kayu menyerap karbon dioksida, menjadikannya lebih baik untuk alam sekitar.

1. Torpedo
torpedo kayu
Torpedo adalah sejenis peluru berpandu yang bergerak di bawah air dan mempunyai peledak yang dipasang di atasnya, direka untuk meletupkan sasaran dan secara umumnya bukan sesuatu yang diperbuat daripada kayu.

Walau bagaimanapun, semasa Perang Dunia II, sebuah dermaga yang diubahsuai terletak di Stokes Bay, England, telah digunakan oleh Tentera Udara Diraja Britain sebagai tapak uji untuk senjata, termasuk torpedo latihan.

Ini adalah perlu supaya keberkesanan torpedo yang jatuh dari pesawat dapat dipantau. Tetapi untuk sebab-sebab yang kita semua faham, peluru berpandu latihan yang digunakan tidak dipasangkan peledak letupan.

Satu lagi perkara yang membuat torpedo "palsu" ini berbeza daripada yang digunakan dalam peperangan sebenar adalah bahawa sebahagian daripadanya diperbuat daripada kayu.

Perkara ini telah disahkan apabila salah satu daripada peluru ujian yang dilancarkan dari Stokes Bay dermaga oleh Unit Pembangunan Torpedo RAF telah ditemui di dasar laut.

Peluru berpandu ini kini dipamerkan di Muzium Armada Air Arm di United Kingdom.


Jika Anda Pernah Meninggalkan Solat Sejak Aqil Baligh, Perkara ini Wajib Anda Lakukan Sebelum Terlambat  FAMILI CERIA
Soalan : Adakah kita perlu mengqada’ solat (wajib atau sunat) yang tertinggal dengan sengaja, malas dan cuai? Bagaimana dengan solat yang ditinggalkan semenjak aqil baligh? Apakah kita hanya dituntut supaya bertaubat dan tidak perlu mengqada’nya? 

Jawapan: Firman Allah SWT:

إِنَّ ٱلصَّلَو‌ٰةَ كَانَتْ عَلَى ٱلْمُؤْمِنِينَ كِتَـٰبًا مَّوْقُوتًا

Maksudnya: Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya. (Surah al-Nisa: 103)

Ayat ini menunjukkan bahawa solat fardhu menjadi kewajipan orang Islam dan mempunyai waktunya yang telah ditetapkan.

Sebelum saya menjawab permasalahan ini, suka dinyatakan berkenaan dengan huukum meninggalkan solat. Pengarang al-Fiqh al-Manhajimenyebut: Orang yang meninggalkan kerana mengingkari hukum wajibnya atau sengaja mempersendakannya akan menjadi kafir dan terkeluar daripada agama Islam.

Pihak pemerintah wajib menyuruhnya bertaubat dan tidak boleh membiarkannya demikian sehingga dia bertaubat dan kembali mendirikan solat. Jika dia terus mengingkarinya, dia akan dihukum bunnuh sebagai seorang murtad dan mayatnya tidak boleh dimandikan, dikafankan dan disembahyangkan. Juga tidak harus dikebumikan di tanah prkuburan orang Islam kerana dia bukan lagi di kalangan mereka.

Sementara orang yang meninggalkan solat kerana malas tetapi masih meyakini hukum wajibnya, pihak pemerintah hendaklah memaksanya mengqada’kan solat dan bertaubat daripada kesalahan meninggalkannya. Jika masih ingkar untuk mengqada’nya, maka dia wajib dihuukum bnuh mengikut hukuuman yang disyariatkan atas orang Islam yang melakukan makslat. Hal ini kerana hukuuman ke atas orang yang meninggalkan perkara fardhu adalah wajib diperangi tetapi selepas dibnuh dia masih dianggap seorang Islam. Oleh itu, jen4zahnya, pengebumlan dan pembahagian hartanya hendaklah diuruskan menurut syariat Islam.

Berkenaan dengan soalan di atas, pendapat yang masyhur dalam Mazhab Syafie hendaklah diqada’kan solat yang telah ditinggalkan walaupun bukan dengan sebab tertidur atau lupa. Ini kerana hutang Allah SWT lebih utama dibayar. Berkenaan dengan solat yang ditinggalkan semenjak aqil baligh, maka hendaklah diqada’ semampu yang mungkin walaupun secara beransur-ansur sehingga selesai, di samping bertaubat kepada Allah SWT. Mereka hendaklah menghitung solat yang ditinggalkan dengan ghalib zan atau yakin supaya dapat diqada’kan semua solat yang pernah ditinggalkan.

Walaupun begitu kita yakin dengan sifat keampunan Tuhan dan penerimaan taubatnya di samping beriman dengan firman Allah SWT: 

لَا يُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا

Maksudnya: Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. (Surah al-Baqarah: 286)

Berkenaan dengan qada’ amalan sunat hukumnya sunat, seperti yang pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW. Adapun taubat juga perlu tetapi tidak memadai dengannya sahaja, mesti diqada’ juga berdasarkan arahan Rasulullah SAW.

Akhukum fillah,
Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan

CARA MENGQADA SOLAT

Ada pendapat yang mengatakan hanya perlu qada solat yang ditinggalkan kerana tidak sengaja terlupa atau tertidur dan tidak perlu qada solat yang sengaja ditinggalkan.

Misalnya sembahyang yang ditinggalkan dengan sengaja kerana lalai semasa “muda-muda dulu”.

Mereka mengatakan cukup dengan istighfar dan bertaubat sahaja.

Sebenarnya pendapat ini tidak tepat kerana Rasulullah s.a.w. sendiri menqada solat yang ditinggalkan walaupun Baginda tidak tertidur atau terlupa.

Tidak ada qada dalam solat bukan bermaksud tidak perlu qada tapi tidak perlu sebut perkataan qadha semasa niat.

Qadha ialah melakukan sesuatu ibadah di luar waktunya dan tunai ialah melakukan sesuatu ibadah di dalam waktunya. Secara mudahnya tunai “waktu Allah”, qadha “waktu kita”

Dari ‘Aisyah r.a katanya: ”Apabila Rasulullah s.a.w. lupa solat malam, umpamanya kerana tertidur dan sebagainya, maka baginda menggantinya pada siang hari dua belas rakaat.” (Muslim)

Cara Niat Qada Bagi Solat Fardhu Lima Waktu Pula Ialah:

  • Solat Maghrib “Sahaja aku solat fardu maghrib tiga rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala”
  • Solat Isyak “Sahaja aku solat fardu Isyak empat rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala”
  • Solat Subuh “Sahaja aku Solat Fardu Subuh dua rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala”
  • Solat Zuhur “Sahaja aku solat fardu Zuhur empat rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala”
  • Solat Asar “Sahaja aku solat fardu Asar empat rakaat qadha’ kerana Allah Ta’ala
Ada orang bertanya: Jika kita tertinggal solat (sengaja dan tidak sengaja) sejak akhil baligh sehingga sekarang (20-an; banyak waktu), perlukah di qada semua jumlah solat yang tertinggal itu atau cukup dengan melakukan solat taubat?

Jawabnya, Wajib qada solat yang telah tertinggal. Disini ada dua cara untuk qada, pertama jika seseorang yang tahu sebanyak mana dia telah tinggalkan solat fardhunya, maka qadakanlah mengikut bilangan yang telah ditinggalkannya.

Cara kedua adalah bagi yang tidak tahu secara detail berapa banyak yang telah ditinggalkannya, yakni semenjak akil baligh, buatlah anggaran berapa banyak solat yang perlu diqada dan berhentilah jika sudah yakin solat itu sudah diqada kesemuanya.

Cara yang terbaik adalah selepas selesai solat fardhu lakukan solat qada, buatlah berterusan begitu moga-moga diterima Allah.

Selain itu ada juga orang bertanya, jika ditakdirkan meninggal sebelum sempat mengqada semua solat itu ( tetapi sudah buat solat taubat ) bagaimana?

Soal jika meninggal sebelum sempat meng’qada kesemua solat itu, semuanya bergantung pada Allah, akan tetapi jika kita telah benar-benar insaf dan niat untuk qada’ kesemua solat dan telah melakukan solat taubat dengan bersungguh-sungguh dan juga mengikuti segala perintah Allah, insyaAllah akan diampuni dosa-dosanya.

Untuk pengetahuan semua, qada solat fardhu boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja tiada waktu larangan padanya. Semoga perkongsian ini bermanfaat kepada semua dalam mendapat pengampunan daripada Allah SWT.

Wallahualam. Kongsikan, Semoga bermanfaat.
Tapak Semadi Almarhum Tuan Guru Dato Dr. Haron Din ini Membuktikan Kehebatan Allah  FAMILI CERIA
Siapa sangka kan? Lahir di Iraq tapi dikebumikan di Kampung Sungai Pusu Gombak, Selangor! Itu yang berlaku kepada Prof. Dr. Irfan dan Dr. Baha’uddin, dua pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia yang berasal dari Iraq. Siapa sangka lahir di Malaysia tetapi meninggal dunia di ruang udara Ukraine. Itu pula yang berlaku kepada mangsa nahas pesawat Malaysia Airlines, MH17.
Kredit gambar : Rahamah Baba – Alhamdulillah kami direzekikan utk menziarahi pusara Almarhum semasa lawatan ke US pada tahun 2017.
Siapa pula tahu, tokoh agama, Allahyarham Datuk Dr. Haron Din, lahirnya di Perlis tapi disemadikan di California, Amerika Syarikat (AS). Jarak antara dua lokasi ini beribu kilometer jauhnya.
 Apabila mengenang lokasi persemadian arwah Haron, iman kita kepada Allah sepatutnya mencanak naik. Hebat sekali Allah SWT yang merencanakan segala sesuatu. Benar sekali firman Allah ini:

“Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan yang tepat tentang hari kiamat. Dan Dialah jua yang menurunkan hujan, dan yang mengetahui dengan sebenar-benarnya tentang apa yang ada dalam rahim (ibu yang mengandung). Dan tiada seseorang pun yang betul mengetahui apa yang akan diusahakannya esok (sama ada baik atau jahat); dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi manakah dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Amat Meliputi Pengetahuan-Nya,”(Luqman[31:34]).

Siapa tahu? Ketika malaikat diarah meniup roh ke dalam janin Allahyarham pada usia empat bulan, tarikh dan tempat matinya sudah ditetapkan Allah berlaku di bumi California, AS yang nun jauh di sana. Benar sekali sabda Rasulullah SAW:

“Sesungguhnya setiap kamu dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari, kemudian ia menjadi segumpal darah selama itu juga (40 hari), kemudian ia menjadi seketul daging selama itu juga (40 hari), kemudian dihantar kepadanya malaikat lalu diarahkan agar menulis empat perkara. Lalu dikatakan kepada malaikat itu: Tuliskan perihal amalannya, kadar rezekinya, ajalnya dan sama ada dia menjadi orang yang celaka (sebagai ahli neraka) atau bahagia (sebagai ahli syurga). Kemudian ditiup padanya roh,” – Sahih Bukhari, Sunan Abu Dawud, Sunan Tirmizi, Sunan Ibn Majah, Musnad Ahmad.
Ketika mengulas ayat misteri tempat mati yang ditetapkan bagi manusia, Imam Ibn Kathir membawa sebuah hadis, sabda Rasulullah SAW:

“Sesungguhnya apabila Allah mahu mencabut roh hamba-Nya di sebuah bumi, dijadikan bagi hamba-Nya itu sesuatu hajat (urusan) di bumi tersebut,” – Musnad Ahmad, Sahih Ibn Hibban, hadis ini dinilai sahih oleh al-Albani.

Ketika mengulas ayat 34 surah Luqman di atas, para mufassir membawa sebuah riwayat yang mengisahkan satu peristiwa ajaib pada zaman Nabi Sulaiman a.s. 
“Pada suatu hari Malaikat Maut bertemu dengan Nabi Sulaiman a.s., Malaikat Maut terpaku melihat seorang lelaki dalam majlis baginda. Lelaki itu bertanya kepada Nabi Sulaiman: “Siapakah dia ini?” baginda menjawab: “Dia adalah Malaikat Maut.” Lelaki itu berkata: “Seakan-akan dia mahu mencabut nyawaku, wahai tuanku suruhlah si angin agar membawaku jauh ke negeri Hind.” Nabi Sulaiman pun melaksanakan permintaan lelaki tersebut. Sesudah itu Malaikat Maut berkata: “Sebenarnya aku melihatnya kehairanan kerana aku diarahkan Allah agar mencabut nyawanya di negeri Hind sedangkan (dalam beberapa ketika sebelum matinya) dia masih berada bersamamu.” (Tafsir al-Alusi, Tafsir al-Baydawi dan Tafsir al-Nasafi).

Mati adalah misteri Allah. Tiada siapa tahu tarikhnya dan di bumi mana akan dikebumikan. Apa yang pasti, ikatan sempadan negara hanya berlaku dalam alam zahir ini. Alam barzakh yang menjadi negeri persinggahan sementara sebelum ke akhirat pastinya tiada sempadan ruang dan masa seperti alam dunia.

Orang beriman seperti Allahyarham mungkin sedang berbahagia di sana bersama rakan-rakannya yang lain.

Ya Allah! Walau di bumi mana pun dia disemadikan, jadikan kubur guru kami itu sebagai sebuah taman antara taman syurga-Mu. Insya-Allah.

Sumber : Utusan

Mengapa Almarhum TG Dr. Haron Din ‘Berwasiat’ Dikebumikan Di Tempat Beliau Menghembuskan Nafas Terakhir? Inilah Sebabnya.. Inilah jawapannya. Akhirnya kita bertemu perbezaan yang ketara antara orang yang berilmu dan yang jahil.

:روى الإمام أحمد والنسائي وابن ماجه من عن عبد الله بن عمرو رضي الله عنهما قال 

مات رجل بالمدينة ممن وُلِد بها ، فصلى عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم ، ثم قال : يا ليته مات بغير مولده قالوا : ولم ذاك يا رسول الله ؟ قال : إن الرجل إذا مات بغير مولده قيس له من مولده إلى منقطع أثره في الجنة .

Imam Ahmad , an-Nasa’i dan Ibnu Majah meriwayatkan daripada Abdullah bin Amr Radhiyallahu ‘Anhuma telah berkata : ” Seorang lelaki kelahiran kota madinah meninggal dunia di Madinah. maka Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah menyembahyangkan jenazahnya.

Baginda kemudiannya bersabda: Alangkah baiknya andai kata beliau meninggal dunia bukan pada tempat kelahirannya”. Mereka (para sahabat) bertanya: Kenapa begitu ya Rasulullah?” Baginda bersabda: “Sesungguhnya apabila seorang lelaki meninggal dunia bukan pada tempat kelahirannya, akan dihitungkan (ganjaran pahala seluas) jarak antara tempat kelahirannya hingga ke tempatnya di Syurga”. (HR. Ahmad, an-Nasa’i dan Ibnu Majah)

Dalam Islam, di mana kita meninggal maka di situlah pusara kita. Kita ditegah mengangkut mayat tersebut untuk dibawa ke tempat lain. Banyak antara kita berbuat begini. Mayat diterbangkan beribu batu, sebelum diterbangkan, mayat itu akan tersimpan lama di rumah mayat. 

Ini menyiksakan mayat. 

Hatta jika orang Kelantan yang meninggal di KL dan kemudiannya diangkut untuk dikebumikan di KB, itu pun sudah tidak tertanggung siksa pada si mayat. Sebenarnya kalau kasih kita padanya ialah dengan mengkebumikan dia di tempat dia meninggal.

Itulah kasih sebenarnya, mayat itu kalau boleh bercakap dia akan beritahu warisnya supaya jangan bawa dia pulang. Sebab Allah suruh dia dikuburkan di tempat dia meninggal.

Pada saat kematian pun mayat itu dipaksa melanggar perintah Allah. Menyegerakan pengkebumian adalah perintah Allah dan dikuburkan ditempat kematian juga adalah perintah Allah. Mengapakah mesti kita bawa dia (mayat) pulang, dia bukan milik kita, dia adalah milik Allah dalam erti yang sebenarnya, maka semestinyalah kita yang hidup kena faham dan kasihan padanya supaya jangan melanggar perintah Allah.

Bila nak bawa balik ke kampung, maka azab pada mayat yang belum dikebumikan semakin bertambah-tambah. 

Sebagai contoh, dasar kerajaan US ini bila mayat itu nak diterbangkan. 

Peraturan penerbangan Amerika ialah sebelum mayat itu dibawa menaiki pesawat, maka segala cecair dalam tubuh mayat termasuk otaknya akan disedut supaya memastikan mayat itu betul2 kering (on medical ground). Lepas itu dikeluarkan sijil kelulusan untuk naik pesawat. Tidakkah ini suatu siksa pada mayat orang yang kita kasihi. Cecair dalam tubuhnya itu adalah sebahagian dari anggotanya yang menangis2 mahu dikebumikan bersama jasad, tetapi telah disedut dan jasad pula dikimiakan. Alangkah malangnya. Ini semua kerana gara2 dan kehendak waris2 yang mahu mayat itu dibawa pulang.
Kalau ini disebabkan kita maka kita akan ditanya nanti. Perkara ini perlu difahami dengan sungguh. Kalau melanggar ketetapan Allah, maka beginilah jadinya dan akibatnya ada waris2 yang berkata,”Kalau arwah meninggal di Mekah, tidak mengapalah dia ditanam di Mekah, tetapi ini di Amerika..?!”.

Kita kena faham, kemuliaan, mayat atau kubur itu tidak tergantung di mana kubur itu terletak. Kemuliaan dan keselamatan mayat di alam kubur adalah tergantung kepada taqwa dia kepada Allah semasa hayatnya. Kubur di Mekah sekalipun kalau hidup menentang Allah, maka itu bukan boleh dijadikan pelindung. Kita kena ingat walau mati di mana sekalipun, kubur yang akan menjadi salah satu dari Taman-taman Syurga atau salah satu dari lubang-lubang Neraka, adalah bergantung kepada sejauh mana kita hidup mengikut hukum2 dan perintah Allah. Orang Islam yang faham, dia sanggup mati dan ditanamkan dimana2 sahaja sebab bumi ini semuanya hak mutlak Allah Ta’ala dan di mana-mana sahaja dia boleh beristirehat setelah dia hidup sebagai seorang hamba yang soleh/solehah yang bertaqwa, insya’Allah. Marilah kita sama2 ambil iktibar… Wallahua’lam bissawwab.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgVswcyoAqa5jbyMbDxtYPbCCdESaKetLIJBQJxNm8sNXv8dHTywa9OaymuF4-iUm_4dt4L-TJme7iMgbmr46bg3mwRUnmJyFk3u8Wer0mbS731kGHgFWZRug2XrMc7QJvToFCTNN0ScI8/s640/haron-din.jpg
Tapak Semadi Almarhum Tuan Guru Dato Dr. Haron Din ini Membuktikan Kehebatan Allah - dePalmaSP

Tiada ulasan: