Khamis, 7 Mac 2019

Bahasa Peribadi. Bahasa Orang Politik. Bahasa Pengganas Tuduh Orang Lain Pengganas. 9227.


Takluknya Kordova Karena Hal Tidak Diduga
by Eneng Susanti
Takluknya Kordova Karena Hal Tidak Diduga
THARIQ bin Ziyad memimpin 12.000 pasukan berhasil mengalahkan 25.000 pasukan Ludhriq (Roderick) Raja Gotik Barat di mulut Sungai Barbate, Spanyol.

Thariq terus bergerak melintasi kota-kota di sana. Satu demi satu seperti Ejica, Elvira, Malaga, Granada, dan Toledo ibu kota Gotik Barat berhasil dikuasai. Tetapi Sevilla masih dihindari karena punya benteng yang kuat.

Tinggallah Kordova. Pasukan muslim bergerak dalam komando Mughith ar Rumi. Dua bulan kota ini mempertahankan dirinya. Sebelum akhirnya menyerah karena hal yang tidak diduga.


Ada seorang pengembala kambing warga Kordova, menunjukkan jalan terobosan di dinding benteng. Maka begitulah, Kordova direbut, dan menjadi awal penguasaan kaum muslimin di kota masa depan umat Islam (dinasti Ummayah II) tersebut. []

Sumber: 
Takluknya Kordova Karena Hal Tidak Diduga - Islampos

Bahasa Anda menggambarkan indera yang sering Anda gunakan
Sophie Hardach BBC Future
Apakah Anda pernah kesulitan menggambarkan aroma yang Anda cium? Atau bingung menjabarkan suatu warna dengan kata yang tepat kepada teman Anda?
Hak atas foto BBC/GETTY Image caption Apakah Anda pernah kesulitan menggambarkan aroma yang Anda cium? Atau bingung menjabarkan suatu warna dengan kata yang tepat kepada teman Anda?

Pernah kesulitan mendeskripsikan suatu rasa atau aroma ke dalam kata-kata yang tepat? Mungkin hal itu disebabkan oleh bahasa yang Anda gunakan. Dan hal itu juga dapat menggambarkan budaya masyarakat di mana Anda tumbuh besar.

Yang mana yang lebih mudah Anda deskripsikan: warna atau aroma rumput? Jawabannya mungkin tergantung dari mana Anda berasal - dan, lebih khusus, bahasa apa yang Anda gunakan ketika tumbuh besar.

Manusia sering dikategorikan sebagai mahluk visual. Jika bahasa Inggris adalah bahasa ibu Anda, pasti Anda setuju. Bagaimana pun, bahasa Inggris memiliki perbendaharaan kata yang sangat kaya saat menggambarkan warna dan bentuk geometris, tapi justru sangat miskin untuk mendeskripsikan aroma.

Akan tetapi, penelitian baru-baru ini menunjukkan bahwa kecenderungan kita mengeksplorasi lingkungan sekitar, baik dengan menggunakan indera penglihatan, pendengaran, penciuman, perasa, maupun hati, berbeda-beda antara budaya yang satu dengan budaya lainnya.

Kecenderungan tersebut tercermin dalam bahasa yang kita gunakan sehari-hari.

Penelitian tersebut didasarkan pada sejumlah percobaan yang dilakukan 26 peneliti terhadap 20 bahasa di Eropa, Amerika Utara, Amerika Selatan, Asia, Afrika dan Australia; mulai dari kota besar yang modern hingga desa-desa suku asli yang terpencil.

Para peserta percobaan diminta mendeskripsikan sejumlah alat perangsang sensor seperti kertas berwarna, air gula, hingga kertas yang diberi aroma tertentu.

Hasilnya menunjukkan bahwa gaya hidup, lingkungan, hingga bentuk tempat tinggal kita dapat memengaruhi cara kita mendefinisikan berbagai hal - dan betapa mudah (atau tidak)nya kita menjelaskan pemahaman tersebut ke dalam kata-kata.
"Saya pikir kita sering mengira bahwa bahasa memberikan informasi tentang lingkungan sekitar kepada kita secara langsung," tutur Asifa Majid, profesor bidang bahasa, komunikasi dan kognisi budaya di Universitas York, yang memimpin penelitian tersebut. "Anda dapat melihat hal itu dalam cara kita berpikir tentang panca indera dan bagaimana hal itu tercermin dalam sains modern."

Majid mengatakan bahwa banyak buku pelajaran, misalnya, yang membahas manusia sebagai mahluk visual.

"Sebagian alasannya adalah porsi otak yang dialokasikan khusus untuk indera penglihatan dibandingkan penciuman--itu salah satu contoh. Tetapi bukti penting lainnya adalah bahasa. Seringkali orang berkata, begini, ada banyak sekali kata untuk menggambarkan hal-hal yang kita lihat, tetapi kita kesulitan untuk menjabarkan hal-hal yang kita cium," ujarnya.
Orang dengan bahasa ibu bahasa Inggris cenderung kesulitan membicarakan hal-hal yang berkaitan dengan aroma
Hak atas foto BBC/GETTY Image caption Orang dengan bahasa ibu bahasa Inggris cenderung kesulitan membicarakan hal-hal yang berkaitan dengan aroma

Meski demikian, Majid menyatakan bahwa kelompok masyarakat lain justru cenderung berorientasi pada indera penciuman dan pendengaran.

Penelitiannya terhadap kelompok Jahai, kelompok pemburu-pengumpul di Semenanjung Melayu, menunjukkan bahwa mereka memiliki kosakata yang kaya dan presisi terkait aroma, layaknya kosakata dalam bahasa bahasa Inggris untuk menggambarkan warna.

Penelitian itu melibatkan para ahli bahasa, termasuk di antaranya pakar bahasa Umpila, bahasa yang digunakan oleh hanya 100 orang di Australia, dan pakar bahasa Inggris, bahasa yang digunakan oleh sekitar satu miliar orang di dunia.

Total sebanyak 313 orang mengikuti penelitian tersebut. Para peneliti memberikan berbagai perangsang sensor, lalu mengukur tingkat "codability" setiap kelompok--yaitu, tingkat persetujuan terhadap respons tertentu di tiap kelompok.

Tingkat codability yang tinggi menunjukkan bahwa kelompok itu telah memiliki kesepakatan bersama ketika mengatakan suatu hal, misalnya, warna tertentu.

Sebaliknya, tingkat codability yang rendah mengindikasikan bahwa kelompok tersebut tidak memiliki kosakata yang awam, umum, dan disepakati bersama dalam penyebutan warna tersebut; atau bahwa mereka sama sekali tak bisa mendeskripsikan warna tersebut.
Penutur asli bahasa Inggris paling mahir mendeskripsikan bentuk dan warna
Hak atas foto BBC/GETTY Image caption Penutur asli bahasa Inggris paling mahir mendeskripsikan bentuk dan warna

Mereka yang tumbuh besar berbahasa Inggris paling mahir mendeskripsikan bentuk dan warna. Mereka semua sepakat, misalnya, ketika sesuatu berbentuk segitiga, atau berwarna hijau.

Sementara mereka yang berbahasa Laos dan Persia jago mendefinisikan rasa. Saat disuguhi air dengan rasa pahit, semua penutur bahasa Persia dalam penelitian tersebut kompak menggambarkan rasa air itu dengan kata "talkh", bahasa Persia untuk pahit.

Lain halnya dengan penutur asli bahasa Inggris. Ketika sama-sama disuguhi air pahit, "penutur bahasa Inggris menyebutkan berbagai kata (untuk menggambarkannya), dari pahit, asin, asam, tidak buruk, hambar, mentol, seperti kotoran kuping, seperti obat, dan banyak lagi," ungkap Majid.
Penutur asli bahasa Inggris kesulitan mendeskripsikan rasa, sementara penutur bahasa Laos dan Persia mahir
Hak atas foto BBC/GETTY Image caption Penutur asli bahasa Inggris kesulitan mendeskripsikan rasa, sementara penutur bahasa Laos dan Persia mahir

Menurutnya, kebingungan untuk menggambarkan rasa tersebut secara konsisten dialami penutur asli bahasa Inggris dalam penelitian itu: "Mereka menggambarkan pahit sebagai asin dan asam, mereka mendeskripsikan asam sebagai pahit, mereka mengatakan garam berasa asam."

"Jadi, meskipun kita punya kosakatanya, sepertinya ada kebingungan di benak mereka dalam cara memetakan pemahaman rasa mereka ke dalam kata-kata," tambah Majid.

Menariknya, kelompok-kelompok bahasa yang mendapat nilai sangat tinggi dalam uji rasa - Persia, Laos, dan Kanton - memiliki akar kuliner luar biasa yang menghasilkan sederet cita rasa berbeda, termasuk rasa pahit.

Sementara itu, kelompok peserta lain dalam penelitian tersebut merasa kesulitan dalam ujian-ujian tertentu, karena bahasa yang mereka tuturkan tak memiliki kosakata yang cukup untuk bisa menggambarkan hal-hal yang ditunjukkan kepada mereka.

Umpila, bahasa yang dituturkan oleh komunitas pemburu-pengumpul di Australia, hanya memiliki kata-kata untuk mendeskripsikan warna hitam, putih dan merah. Meski demikian, penutur bahasa Umpila sangat mudah menggambarkan aroma.

Kecenderungan terhadap indera penciuman dibanding penglihatan tersebut lazim ditemui di berbagai kelompok pemburu-pengumpul di seluruh dunia, termasuk kelompok Jahai yang disebutkan di atas. Alasannya, kemungkinan berkaitan dengan rutinitas hidup dan berburu di hutan yang kaya akan berbagai aroma.
Ketajaman indera penciuman dibanding penglihatan lazim ditemui di berbagai kelompok pemburu-pengumpul di seluruh dunia
Hak atas foto BBC/GETTY Image caption Ketajaman indera penciuman dibanding penglihatan lazim ditemui di berbagai kelompok pemburu-pengumpul di seluruh dunia

Keanekaragaman akan ketajaman panca indera juga ditemukan dalam bahasa isyarat. Penutur bahasa isyarat Kata Kolok, sebuah bahasa isyarat yang dituturkan oleh sekitar 1.200 orang di Bali, sama kesulitannya seperti penutur bahasa Umpila dalam mendeskripsikan warna.

Sementara penutur bahasa isyarat Amerika dan bahasa isyarat Inggris sama sekali tidak kesulitan melakukan hal itu, dan mendapat nilai yang sama seperti penutur bahasa Inggris umumnya. 
Faktor budaya, dari seni hingga arsitektur, juga tampak bermain peran dalam cara para responden mengerjakan ujian panca indera yang mereka ikuti pada penelitian tersebut. Mereka yang berasal dari kelompok yang terbiasa membuat tembikar bermotif lebih mahir dalam mendeskripsikan berbagai bentuk.

Mereka yang tinggal di dalam rumah dengan bentuk bersegi lebih jago menjabarkan bentuk-bentuk bidang bersegi dibanding mereka yang tinggal di rumah berbentuk lengkung. Sementara responden yang berasal dari komunitas musikus, mereka lebih mahir menggambarkan bunyi-bunyian--meski mereka sendiri bukan musisi.

"Tumbuh besar bersama para musikus membuat komunitas tersebut mengembangkan cara tertentu dalam membicarakan bunyi-bunyian, dan semua orang tampaknya lebih jago dalam membicarakan berbagai jenis suara," ujar Majid.
Responden dari komunitas yang berisi banyak musikus lebih mahir saat mendeskripsikan bunyi-bunyian - meski mereka sendiri bukan musisi
Hak atas foto BBC/GETTY  Image caption Responden dari komunitas yang berisi banyak musikus lebih mahir saat mendeskripsikan bunyi-bunyian - meski mereka sendiri bukan musisi

Sementara bagi kita yang menghabiskan lebih banyak waktu di depan layar yang tak bersuara dan tak beraroma dibandingkan mereka yang berhadapan dengan tanaman yang wangi dan aksi bermusik para musisi, penelitian tadi bisa menjadi dorongan bagi kita untuk mencari pengalaman sensorik yang lebih menyegarkan.

Di sisi lain, itu juga menjadi pengingat akan keanekaragaman yang ada dalam berbahasa.

Bahasa Umpila, contohnya, terancam punah. Jumlah penutur asli bahasa Umpila telah semakin berkurang.

Namun demikian, jika bicara tentang aroma, bahasa yang langka dan terancam punah tersebut nyatanya lebih unggul dibanding bahasa yang tengah terus membesar dan dituturkan oleh miliaran orang, bahasa Inggris.

Sumber: 
Bahasa Anda menggambarkan indera yang sering Anda gunakan - BBC News Indonesia

Puak Pan bodoh memahami cara Islam melihat dan menghukum sesuatu

Ada org tegur saya kerana saya sebut " wanita kafir" ketika mengulas mengenai clare dari SR. Mereka kata adalah lebih lunak dan lembut kalau saya guna istilah " non Muslim atau Not Yet Muslim". 

Saya kata tak mengapa lah. Saya lebih selesa memilih kalimat yg diguna pakai oleh Allah di dalam Al Quran. Beliau kata kalau guna perkataan Non Muslim lebih sesuai sebagai seorg Ustaz. Saya jawab.. saudaraku. adakah anta mahu ana " Lebih warak" dari Allah?.

Beliau diam tapi sambung lagi. Kita patut sebut Not Yet Muslim. Sbb mana tau satu hari nanti dia akan masuk Islam. Saya tanya dia balik. Pastu kat anta ana kena panggil Not Yet Kafir lah. Sbb mana tahu satu hari nanti anta keluar Islam. 

Kemudian saya ajar beliau. Seseorg itu dihukum menurut zahir dan keadaan semasanya. Bukan dihukum bathinnya dan keadaannya yg telah lalu dan akan dtg. Tiba2 saya perasan.. patutlah ramai yg tak faham mengapa dulu bersama DAP tapi hari ini Pas lawan Dap. Dulu Pas lawan UMNO tapi hari ini Pas bersama UMNO. 

Rupanya banyak perkara yg belum selesai dlm kepala sebahagian kita berkaitan cara Islam melihat dan menghukum sesuatu.

UMS
Penor Kuantan
6.mac.2019

MR :  Bukan bodoh tapi jahat... macam iblis kenal Allah tapi kenapa dia lawan Allah? 
Sumber: 
Puak Pan bodoh memahami cara Islam melihat dan menghukum sesuatu - Minda Rakyat

MCA Questions AGC’s Delay In Deciding On Penang Undersea Tunnel Scandal

(The Star) – MCA has questioned the Attorney General’s Chambers’ (AGC) delay over the Penang undersea tunnel case, despite the first investigation paper on the scandal being opened in 2017.
MCA president Datuk Seri Dr Wee Ka Siong questioned why there was no decision yet whether to file any charges or close the case, despite investigations that have been going on for more than a year.
“According to a statement by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) on March 4, 2019, the first investigation paper on the Penang tunnel scandal was opened on July 2017, while five more investigation papers were opened on January 2018.
“As many as five investigation papers have been completed and referred to the Deputy Public Prosecutor (DPP),” said Dr Wee in a statement on Thursday (March 7).
“The question that needs to be answered is why any decision to either charge or close the case has not been made, although investigations started more than a year ago?
“What is the factor behind the AGC’s delay in making a decision?” he questioned.
Dr Wee also asked why the MACC or the police have refused to verify whether the leaked documents on political blogger Raja Petra Kamarudin’s website were authentic or otherwise.
Raja Petra, in a series of articles posted on his blog over the past week, made an exposé based on the leaked documents.
The blogger alleged that several Penang state exco members were implicated in the MACC’s probe into the project.
The 7.2km undersea tunnel is part of a RM6.3bil project, which includes three paired roads.
Sumber: 

MCA questions AGC’s delay in deciding on Penang undersea tunnel scandal – Malaysia Today

PH Lupa Waktu Mereka Bergaduh Dulu
Apabila PAS bekerjasama dengan Umno, maka terdengar suara musuh PAS kata, dahulu macam-macam PAS kata kepada Umno.

Jawapannya ia.

Biasalah dalam politik.

InsyaAllah kita cuba buka lembaran baru. Walau pun pahit itulah penawarnya demi Islam dan ummah di negara ini

Yang seronoknya, puak PH lupa waktu mereka bergaduh satu ketika dahulu. Keluar macam-macam gelaran dan maki hamun daripada mulut mereka. Memang Melayu mudah lupa, tetapi PAS tidak lupa.

Perkataan Mahazalim, Mahafiraun, penipu, perompak, bapa penyamun, agen asing, anti Melayu, rasis, penghapus hak melayu, tauke kilang arak, kaki liwat, al.......
Inilah zikir yang keluar dalam setiap ceramah dan tulisan mereka.

Sekarang bukan setakat belaga pipi, malahan belaga perut. Puji memuji, bodek membodek demi kuasa, prinsip perjuangan dan janji entah ke mana.

Maka strateginya dengan serang PAS dan Umno untuk lindung masalah mereka yang begitu kalut. Walau pun perpaduan mereka retak menunggu belah. Hendak tunggu siapa makan siapa.

Bak kata pepatah “ Bangkai Gajah Tidak dapat ditutup dengan nyiru”.

Idris Hj AhmadNaib Presiden PAS
7/3/19

MR :  Mereka buat tak apa, orang lain tak boleh.. dipanggil dasar HANCING NEGARA 
Sumber: 
PH Lupa Waktu Mereka Bergaduh Dulu - Minda Rakyat

Penjelasan pasal duit RM1.4 juta


Sidang Media YB Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang, Ahli Parlimen Marang di Tazkirah Bulanan Wisma Darul Iman.
MR :  Ada beberapa perkara masih di'hidden' dan jika terbuka ada yang terluka 
Sumber: 
Penjelasan pasal duit RM1.4 juta - Minda Rakyat

Wanita berhijab diancam diskriminasi dalam temuduga kerja

Golongan wanita berhijab berhadapan diskriminasi dalam mendapat panggilan temuduga di sektor swasta. Kajian Centre For Governance and Political Studies (Cent-GPS) mendapati graduan wanita tidak berhijab dipanggil untuk temuduga lebih kerap berbanding yang berhijab bagi jumlah permohonan kerja yang sama.

Kajian itu mendapati graduan wanita tanpa hijab mendapat kadar panggilan temuduga lebih tinggi sebanyak 12.7 peratus berbanding 9.14 peratus yang berhijab. “Walaupun setiap graduan memiliki kelayakan, taraf pendidikan dan pengalaman yang sama, etnik dan warna kulit tetap memainkan peranan yang penting dalam mendapat peluang pekerjaan. “Kedua-dua graduan hanya dibezakan melalui gambar berhijab dan tidak berhijab,” kenyataan media Cent-GPS dipetik.

Mengulas lanjut, Cent-GPS menjelaskan implikasi yang akan berlaku terutama masa depan golongan belia di Malaysia dalam memohon pekerjaan. “Jika hal ini berterusan tanpa penyelesaian lebih ramai golongan yang akan terpinggir hanya kerana warna kulit,” katanya. Cent-GPS menghantar 3,829 permohonan pekerjaan kepada lebih 500 peluang pekerjaan dalam kajian ‘Racism in Recruitment: A Study on Racial Bias for Entry Level Jobs in Malaysia’.

Bagi setiap permohonan, Cent-GPS menghantar tujuh ringkasan pendidikan (resume) berlainan tetapi setaraf daripada segi kelayakan. Setiap resume tersebut mewakili jantina dan kumpulan etnik yang berbeza namun semua calon boleh berbahasa Melayu, Inggeris dan Mandarin.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=73045
Sumber: 
Wanita berhijab diancam diskriminasi dalam temuduga kerja | KeadilanDaily.com

Thursday, March 07, 2019
'Pengganas' Dakwa Tv Milik Hamas ‘organisasi pengganas’.
Hasil carian imej untuk Netanyahu
BAITULMUQADDIS 6 Mac - Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu mendakwa siaran televisyen al-Aqsa milik pergerakan Hamas adalah ‘organisasi pengganas’.

Netanyahu, yang juga merupakan Menteri Pertahanan, ‘menandatangani perintah mengisytiharkan al-Aqsa sebagai organisasi pengganas’.

Keputusan itu dibuat setelah beliau menerima nasihat daripada perkhidmatan keselamatan Israel.

Perkhidmatan keselamatan tersebut mendakwa mendapati Hamas menggunakan siaran televisyen itu untuk merekrut ‘pengganas’ ke dalam pergerakan terbabit. - AFP

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sebenarnya Israel itulah 'Bapa Pengganas Dunia'. Dari bangsat tiada negeri langsung, terus menjajah, membunuh, menindas dan merampas negara orang lain tiada henti-hentinya. Itulah 'bapa syaitan'.

HAMAS mempertahankan haknya, bukan pengganas! Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!
Hasil carian imej untuk hamas bukan pengganas

Video
Adu Serangan Militan Hamas dan Israel
Cuplikan Kengerian Perang Palestine-Israel dijalur Gaza Terbaru ...
Pertempuran Palestina-Israel, Tiga Warga Palestina Tewas, 25 Terluka
Penembak Jitu Hamas Lumpuhkan Tentara Israel
Militan Gaza Mengamuk, 70 Roket dan Mortir Serang Israel
VIDEO AMATIR!!! PERTEMPURAN MILITER ISRAEL VS PEJUANG ...
Israel Vs Palestina - 27 Tentara Israel Tewas Diserang Hamas
Palestina VS Israel: Detik Detik Palestina Dikepung Pasukan Israel
Rudal HAMAS Melawan IRON DOME Israel, Mana Yang Lebih Hebat
perang tidak seimbang hamas vs israel
Sumber: 
Ibnu Hasyim: 'Penggnas' Dakwa Tv Milik Hamas ‘organisasi pengganas’.

THAT’S RIGHT – WE CAN GET THROUGH THIS SO LONG AS WE RETALIATE AS ‘BANGSA MALAYSIA’: AMBIGA, PAKATAN LEADERS SAY ‘STAY COOL’ – BUT BE ON GUARD AGAINST THE DIRTY TACTICS OF PAS, UMNO, MCA & MIC TO SPLIT THE RACES & DISRUPT THE GOVT OF THE DAY
Politics | March 7, 2019 by 
Pakatan Harapan should not be distracted by the Umno-PAS alliance’s rhetoric, said former Bar Council president Ambiga Sreenevasan.

She said the coalition should instead concentrate on promoting the agenda for reconciliation, harmony and uplifting the economic plight of the rakyat. 

According to Ambiga, the reason behind the new alliance is to reclaim power at any cost.

“The constitution means nothing to them,” she added in response to a tweet from DAP veteran Lim Kit Siang’s political aide and lawyer Syahredzan Johan.

Syahredzan had highlighted the possibility of an exclusively Malay-Muslim government in the future.

He pointed this out with regard to BN secretary-general Nazri Abdul Aziz’s statement that the formal collaboration between Umno and PAS meant the end of the BN multicultural spirit, which the coalition was founded upon.

In an earlier Twitter posting, Ambiga said she “did not die of shock” over the PAS-Umno alliance announcement.

“Anyway, it is entirely within their rights. Harapan should focus on national reconciliation to take Malaysia to greater heights and make it globally competitive,” she added.

PAS and Umno’s alliance comes in the wake of their successful cooperation in two by-elections, Cameron Highlands and Semenyih, which witnessed a swing in Malay support for the BN candidates.

The two parties have been pushing the narrative that Harapan does not safeguard the interests of the Malays and Islam.

Tomorrow, BN would hold a supreme council meeting to discuss its future following MCA and MIC indicating that the two parties might exit the coalition in view of Umno’s ties with PAS.
Meanwhile, PKR supreme council member Gan Pei Nei (above) said what is transpiring now is similar to the modus operandi after the 2008 general election when the then opposition pact made significant electoral gains.

“Back then in the state governments controlled by Pakatan Rakyat (Harapan’s predecessor), the leaders will be attacked almost on a daily basis along the lines of race, religion and royalty.

“We must realise that the propaganda will continue and retaliate together as ‘Bangsa Malaysia’,” she added.

MKINI
Sumber: 
Malaysia Chronicle




CONFIRMED! UMNO, MCA, MIC ‘SPLIT’ A BIG ‘SANDIWARA’ WITH ULTERIOR MOTIVES: SUDDENLY MCA, MIC REUNITES WITH UMNO & PAS FOR ‘MAMMOTH RALLY’ AGAINST GUAN ENG – WHEN IT IS UMNO-PAS PACT THAT KA SIONG & VIGNES SHOULD BE PROTESTING


A fractured BN united together with PAS today, to lodge a police report against Finance Minister Lim Guan Eng’s remarks that Umno and PAS were “waging war” on non-Malays.
The report was lodged by Umno Youth chief Asyraf Wajdi Dusuki, MIC Youth chief R Thinalan, MCA Youth secretary Daniel Wa Wai How and Federal Territories PAS Youth leader Mohd Shahir Abu Hassan.
Speaking to the press after lodging the report, Asyraf said there will be protests if Lim doesn’t apologise for his remarks.
“If he doesn’t apologise, we are prepared to take to the streets, to state loud and clear, that what he said doesn’t represent Malaysians.

“We want to show that Malaysians hate racism,” he said, adding that Lim should also quit as minister for being a “racist chauvinist”.
Yesterday, Lim issued a statement in Chinese urging MCA to immediately leave BN because Umno and PAS were now “declaring war” on non-Muslims.
He issued a correction at about 10pm last night which replaced the phrase “declaring war” with “targeting”. Both the original statement and the corrected version were in Chinese and issued in his capacity as DAP leader.
Asyraf said Umno’s union with PAS had nothing to do with belittling other races or religions.
BN is currently at breaking point, with MCA and MIC saying they are “moving on” and exploring a “new alliance”.
Asked about this, Thinalan said the four parties banded together today on an issue that is above politics.
“This is not about politics. This is about Malaysia which consists of Malays, Indians and Chinese.
“Even though we are from political parties, we are taking a step as a normal citizen of Malaysia. We feel that it is wrong for (Lim) to say that,” the MIC Youth chief said.
MKINI
Sumber: 
Malaysia Chronicle




SERIAL LIAR OR NOT, HADI SPEWS ANOTHER RM90 MIL CONSPIRACY THEORY: ‘SOMEONE’ APPROACHED ME BEFORE GE14 TO DROP LAWSUIT AGAINST SARAWAK REPORT



KUALA LUMPUR — Datuk Seri Hadi Awang alleged he was directed by unnamed parties to abandon his defamation lawsuit in the UK against Sarawak Report (SR) that accused his party leaders of taking RM90 million from Umno.
He purported that he was approached before the general election by a person he did not identify, who supposedly asked him to withdraw the lawsuit against SR editor Clare Rewcastle-Brown.
Hadi claimed he had been reluctant then due to the looming 14th general election but changed his mind after its result.
“When we found out we won Kelantan and Terengganu, did well in Kedah and gained more seats in Pahang, it was a political victory for us.
Malay Mail obtained a recording of his remarks.
Hadi denied that either he or the party paid Rewcastle-Brown RM1.4 million in legal costs to withdraw his lawsuit against her.
The payment is now believed to have come from the chairman of a government-linked corporation thought to be close to Hadi. The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) had called in the person for questioning over the payment.
Today, Hadi said PAS was a “poor party” that depended on contributions.
“Some even had given us loans during the elections to cover our deposits,” he said when claiming his party was being singled out with the allegation that it received the RM90 million in return for backing Umno.
The two Opposition parties have now combined in a “marriage” announced by acting Umno president Datuk Mohamad Hasan.
The MACC is still investigating PAS over the RM90 million allegation.
Hadi had sued Rewcastle-Brown in 2017 over a report the previous year alleging PAS leaders took RM90 million to support Umno and Barisan Nasional ahead of the 14th general election.
He inexplicably withdrew the lawsuit filed in London, UK, this year, prompting views that he was no longer disputing the accuracy of the report that remains on the Sarawak Reportwebsite.
PKR president Datuk Seri Anwar Ibrahim subsequently divulged that Hadi had to pay Rewcastle-Brown RM1.4 million to terminate the suit, which she has since confirmed.
Today, Hadi claimed he is not interested in accepting Anwar’s challenge for the former to sue him over the disclosure.
“We don’t want to spend too much time with summons and suits, it takes a lot of time and costs a lot of money.
“We will only ask for the prayers from all over the country, maybe they can have a sembahyang hajat tonight,” he said.
MALAY MAIL
Sumber: 
Malaysia Chronicle

Masjid Keraton Soko Tunggal, Destinasi Wisata Reliji di Jogja

Sodikin pada Islampos - Sejam yang lalu
Tiang penyangga masjid utama hanya ada satu buah dan terlihat dengan jelas bahwa tiang tersebut ditopang dengan batu penyangga. The post Masjid Keraton Soko Tunggal, Destinasi Wisata Reliji di Jogja appeared first on Islampos.

Takluknya Kordova Karena Hal Tidak Diduga

Eneng Susanti pada Islampos - Sejam yang lalu
Dua bulan kota ini mempertahankan dirinya. Sebelum akhirnya menyerah karena hal yang tidak diduga The post Takluknya Kordova Karena Hal Tidak Diduga appeared first on Islampos.



Hantaran 90 juta dah dapat,berapa pula mas kawinnya...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 19 jam yang lalu
[image: No photo description available.] *oleh Chedet...* [image: Image may contain: 1 person, smiling] *Kawin Muta'ah UMNO/PAS...* *Pelek bin hairan UMNO dan PAS kini kawin muta'ah politik dengan harapan dapat menjaja tangkal azimat Melayu dan Islam untuk terus menipu umat Islam yang bercawat minda, miskin ilmu, berjiwa hamba. Betullah dalam politik tidak ada persahabatan berkekalan dan juga musuh abadi.* *Tapi kedua parti ini dianggap rakyat dipimpin oleh kabilah koruptor dan ulama munafiq. Para pemimpin PAS kini terperangkat dengan serban leso mereka sendiri menerima rasua... lagi »

Malaysia’s PAS backs out of libel suit, pays off...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Sehari yang lalu
[image: Image may contain: 1 person, text] *Malaysia’s fundamentalist-based Parti Islam se-Malaysia, or PAS, has quietly paid RM1.423 million (US$350,000) in expenses to get out of a libel suit it filed against the crusading the Sarawak Report and its editor Clare Rewcastle Brown.* *The confidential out-of-court settlement was signed on Jan. 24, agreeing that Sarawak Report’s legal bills in a London court would be paid to allow Abdul Hadi Awang, the PAS leader, to withdraw from the case without facing cross-examination by Brown’s lawyers. * *Rewcastle Brown and Sarawak Report play... lagi »

The Semenyih Defeat...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 hari yang lalu
*They Don’t Love Najib, But They Hate The Arrogant and Incompetent Government More...* *Flipping a loss of more than 9,000 votes to a gain of close to 2,000 votes is no easy task. That was what happened with the just concluded Semenyih by-election. And judging by the angry voices on social media weeks before the voting process could even begin, the defeat of Mahathir’s party, PPBM (Bersatu), is to be expected. Almost everyone wanted the party to be taught a lesson.* *Opposition Barisan Nasional (BN) candidate from UMNO party, Zakaria Hanafi, scored his victory with a majority of 1... lagi »

Dr.M’s ruling coalition loses seat in by-election...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 3 hari yang lalu
*Berhubung pendedahan bahawa pembayaran RM1.4 juta itu dibuat melalui akaun Pengerusi KTMB, Datuk Seri Rameli Musa dan bukannya PAS, Dr Mahathir berkata beliau tidak menyalahkan Rameli mengenai perkara itu. PAS ini, ada orang yang simpati dengan dia. Dia ada masalah, yang mereka nak tolong, mereka tolonglah. Kita tidak marahkan Rameli tetapi kita marah dengan cara PAS. Mereka bohong, tidak cerita benda betul. katanya.* *Malaysia’s ruling coalition lost a state constituency in a by-election, in a sign of waning popularity of Prime Minister Mahathir Mohamad’s alliance.* *Mahathir’s P... lagi »

N 24 Semenyih - BN menang...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 5 hari yang lalu
[image: PAS RM90 Million Scandal - Hadi Awang - Anwar Ibrahim, Mahathir Mohamad and Clare Rewcastle Brown] *The Proof Of RM1.4 Million Payments* *How Mahathir,Anwar and Clare “Played” Hadi's Islamist Party...* *First, they said 1MDB scandal didn’t exist, but was just a fairy tale. When the 1MDB was finally exposed, they said no money was missing and the fund was as healthy as a horse. When then-PM Najib Razak was found to have RM2.6 billion stashed in his private account, they said it was a donation from Saudi royal family – rewards for fighting terrorism, Jews and whatnot.* *When... lagi »

Clare sahkan Hadi bayaq RM1.4 juta...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 6 hari yang lalu
*Clare sahkan Hadi bayaq RM1.4 juta...* *Story kat SINI dan SINI * *Nasrudin: Akaun pada cek RM1.4 juta palsu* *Kepalsuan tidak boleh disembunyi walaupun dibungkus dengan Quran dan Hadith. Ia akan terdedah juga. Dakwaan Nasaruddin Hassan kontoi lagi. Rafizi Ramli telah memberi jawaban tepat, bahawa cek digunakan untuk bayar kepada Clare sebanyak RM1.422 juta yang dikatakan palsu oleh Nasaruddin ternyata benar tambah2 lagi ianya dibayar melalui seorang agen, yang juga adalah rakan karib Hadi Awang. Berhentilah menipu dan berbohong dan temberang ala syariah ini... * *RM1.4 juta di... lagi »

Why gomen refuses to abolish toll collections...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
[image: PR Manifesto - Abolish Tolls] *The Hidden Reasons Government * *Refuses To Abolish Toll Collections...* *Under tremendous pressure from the people, especially after the humiliating defeat in the Cameron Highlands by-election, and the coming Semenyih by-election which does not look too promising, the Mahathir administration has finally agreed to re-look into one of the dozens of promises made during last May general election – abolishment of highway tolls.* *Yesterday (Feb 25), Prime Minister Mahathir Mohamad announced that his government is taking the initiative to fulfil it... lagi »

Weaker political parties in Semenyih by-election...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
*The French statesman Charles de Gaulle once said: ‘Politics is too serious a matter to be left to the politicians.’* *This could also be said of the Semenyih by-election – where 54,000 largely urban voters face the serious decision of whether to endorse Pakatan Harapan, return BN to the seat it has never lost before GE14 or choose another path, including not to vote at all.* *Despite growing cynicism about politicians in Malaysia (and sadly there is a good reason for some of this cynicism), the choice of the Semenyih voters will matter.* *This by-election will not affect the bal... lagi »

Hadi’s pain, Mahathir’s gain...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
*PAS president Abdul Hadi Awang is a desperate man. Revelations that PAS secretly accepted millions of ringgit from Umno in the run-up to the last election and then lied to cover it up has left his reputation in tatters.* *From what we now know, PAS took the money to fund the unprecedented number of candidates it fielded in the last election, part of a deal to help Umno by splitting the Malay votes. Unsurprisingly, some of that money appears to have also found its way into fancy cars, superbikes and high-end properties. The MACC is now investigating the whole affair.* *Whichever w... lagi »

SPRM tak jumpa RM90 juta dalam akaun bank PAS....

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
[image: Image may contain: 4 people, text that says 'Dulu sbb apa kata Umno kafir Dulu Tun tak bagi 90 JUTA mcm ds'] *Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan pihaknya setakat ini tidak mengesan sebarang transaksi dana RM90 juta daripada 1MDB disalurkan ke akaun bank rasmi PAS.* *Perkara itu disahkan sendiri oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM, Mohd Shukri Abdull pada sidang media di Terengganu, hari ini.* *"Siasatan SPRM setakat ini memang tak ada dana RM90 juta yang dikatakan duit 1MDB dimasukkan ke dalam akaun (bank) PAS," katanya ringkas ketika menjawab soalan mengena... lagi »

Hadi saja yang dok meroyan pasai usul tak percaya...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
*Presiden PKR Anwar Ibrahim menafikan dakwaan terdapat usaha untuk membuat usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad di parlimen.* *Ditanya sama ada beliau akan menyokong Mahathir sekiranya usul berkenaan, Anwar berkata, usul seumpamanya hanya akan datang daripada Presiden PAS Abdul Hadi Awang.* *"Apa isunya? Kenapa anda bangkitkan apa yang Abdul Hadi mahu?* *"Itu usul Abdul Hadi. Biar dia yang buat usul tu," kata Anwar kepada pemberita di Petaling Jaya hari ini. * *Anwar juga berkata bahawa spekulasi untuk menjatuhkan Mahathir hanya percubaan PAS untuk mem... lagi »

Kalu PAS saman SR kali ke-2 ada can menang dak...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
*Kalau parti agama mengambil keputusan untuk saman Sarawak Report round kedua kerana memfitnah parti itu menerima wang RM2.5 juta untuk bayar deposit calon-calonnya dalam pilihan raya lalu, tentu saman itu akan dimenangi dengan mudah.* *Pas boleh mengemukakan Najib Razak sebagai saksi utamanya. Menurut Najib beliau tidak tahu mengenai pemberian wang deposit itu. Hujah Najib boleh dijadikan hujah sokongan bagi Pas saman Sarawak Report. Najib boleh diyakini kerana ketika itu dia presiden Umno.* *Cuma satu hal yang Pas perlu beri penjelasan berkaitan dengan wang sebanyak RM2.5 juta ... lagi »

Lepas isu RM90 juta disiasat, PAS ‘minta nyawa’ pada PM...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
[image: Image may contain: one or more people and text] *Selepas episod Nik Mohamad Abduh Nik Mat kantoi berbohong sehingga membawa kepada siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap PAS berhubung dana RM90 juta daripada UMNO, PAS kini mencipta pula drama dan naratif pembohongan baru. * *Semua ini dilakukan PAS semata-mata untuk menyelamatkan tembolok mereka selepas habis semua pekung pecah.* *Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sudah mencium bau bahaya berikut langkah SPRM yang dilaporkan mahu menyiasat penderma tetap dan kroni partinya itu. * *Abdul Ha...lagi »

Hadi,the king maker nak jadi lilin, lilin tipu sunat...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
*Kata Hj Hadi.. dia sanggup jadi lilin membakar diri.. kononnya demi penyatuan Ummat Islam.. Hakikatnya Politik Haji Hadi sejak zaman mudanya.. Ibarat Kecewa membunuh diri..* *Sejarah Politik Haji Hadi bukan lah dikenal sebagai tokoh Perpaduan, Tetapi seperti kata Tok Guru Nik Aziz tentang agenda Perpaduan PAS-UMNO.. Haji Hadi ini adalah bapa perpecahan Ummat Islam..* *Dari Sejarah Amanat Haji Hadi, Dia lah bapa pepecahan Ummat Islam.. menyemarakkan semangat Ashabiyah dan budaya Takfiri.. Ummat Islam Solat 2 Imam, Kafir mengkafir, Bercerai sebab Politik, Tak makan sembelihan UMNO,... lagi »

Nik Amar dah berkokok...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
[image: Related image] *Saya tunggu Mohd Amar “memenatekan” isu pertemuan Hadi Awang dengan Dr Mahathir. Selalunya kalau Nik Amar bersuara ia boleh menghilangkan katuk. Nampaknya dia sudah bersuara. Katuk saya pun dah hilang.* *Dia seperti juga orang Pas lain menafikan perjumpaan itu kononnya untuk mengharap belas ehsan bersabit isu siasatan RM90 juta.* *Sebaliknya kata Nik Amar pertemuan itu untuk mengatakan sokongan kepada Dr Mahathir atas kepasitinya sebagai PM demi Melayu dan Islam dan juga untuk selamatkan Mahathir daripada diganggu pihak tertentu.* *Wah, hebat Nik Amar dan ca... lagi »

PAS fitnah DAP untuk tutup skandal RM90 juta wang UMNO...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
*DAP membidas kenyataan Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan bahawa terdapat usaha oleh “dua parti komponen Pakatan Harapan” untuk membentangkan undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.* *Menyifatkan ia sebagai dakwaan palsu, berunsur fitnah serta helah untuk menutup skandal pemimpin PAS terima wang UMNO, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata Pakatan Harapan memberi sokongan penuh kepada kepimpinan Dr Mahathir.* *“Tidak ada satu parti komponen PH ataupun mana-mana pemimpin PH yang menyatakan tidak sokong atau mahukan undi tidak percaya k... lagi »

Sapa berbohong Atok atau Tok Lebai...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
[image: Image may contain: 2 people, meme, text and closeup] *1. Pengerusi Pakatan Harapan, YAB Tun Dr Mahathir Mohamad dalam kenyataannya hari ini mendakwa Presiden Parti Islam Se-Malaysia (Pas), Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang ketika mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri itu telah menyatakan bahawa Pas tidak akan menyokong Umno pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Semenyih. Sekiranya benar kenyataan Tun M itu, ia adalah sesuatu yang sangat mengejutkan.* *2. Perakuan tersebut dikatakan dibuat di hadapan Tun M sehari sebelum penamaan calon PRK Semenyih, ia menimbulkan persoa... lagi »

Nanti jawapan Pak Lebai kpd pendedahan Atok...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
*Ekoran perjumpaan Abdul Hadi dengan Dr Mahathir semalam, menyebabkan timbul berbagai spekulasi. Saya memberi bayangan ia akan terjawab apakah maksud dan tujuan perjumpaan itu akan diketahui selepas proses penamaan calon di Semenyih hari ini.* *Ternyata sudah ada jawaban kepada perjumpaan itu. Abdul Hadi sekali lagi tidak berani bercakap benar dan mendedahkan apakah mauduk di sebalik perjumpaan itu.* *Dr Mahathir seperti biasa hari ini, kurang enam jam selepas proses penamaan calon mendedahkan antara tujuan kedatangan Abdul Hadi bersama MB Terengganu dan Setiausaha Agung Takiyudd... lagi »

Baiah - dokumen cagar bini dalam PAS...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
[image: Image may contain: 2 people, text] *Anggota parlimen Bachok, Nik Mohamad Abuh Nik Abdul Aziz mempertahankan tindakan beliau menafikan kesahihan suaranya dalam audio PAS menerima dana daripada Umno itu adalah langkah yang tepat.* *Katanya, dalam soal menjaga kerahsiaan parti perkara itu juga pernah diamalkan oleh ayahnya, allahyarham Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika memimpin PAS.* *"Ia hanya soal kerahsiaan dan bila kita berada dalam parti besar apatah lagi parti Islam, maka soal kerahsiaan itu adalah sesuatu yang valid, ada ilmunya dalam agama. Banyak contoh-contohnya.* *"Sa... lagi »

Patutkah Nik Abduh kata ‘ayah pun pernah berbohong’...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
*Guna nama ayah utk menghalalkan kegiatan menyamun.* *Bukan susah dijangka sangat langkah orang terdesak. Terdesak mahu membuang air di stesen minyak misalnya, sehingga lupa memberi lampu isyarat dan memandu secara berbahaya.* *Begitu juga dengan seorang pemimpin PAS yang cukup dikasihi pengikutnya, apatah lagi beliau adalah anak kepada tokoh parti itu yang sememangnya disanjungi kawan dan lawan semasa hayatnya.* *Baru-baru ini pekung mengenainya terbocor. Maka bagi menampal kembali pekung tersebut para pemimpinnya terpaksa bersilat lidah apabila diajukan beraneka soalan daripada ... lagi »



‘Saya, PAS tak bayar Clare, kita akan adu pada Allah’

kerengga pada KERENGGA - 2 jam yang lalu
Presiden PAS, Hadi Awang hari ini menegaskan bahawa tiada sebarang bayaran dibuat kepada Editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown, berhubung penyelesaian luar mahkamah kes saman fitnah. Hadi berkata, PAS atau beliau sendiri secara individu tidak pernah membuat bayaran RM1.4 juta itu seperti didedahkan peguam Rewcastle-Brown, Americk Singh Sidhu dan Presiden PKR, Anwar Ibrahim. "Saya tak

'Noktahkah polemik istilah kafir, non-muslim'

kerengga pada KERENGGA - 8 jam yang lalu
Zolkharnain Abidin ULASAN | Bagi saya, polemik istilah kafir atau non-muslim sebagai panggilan kepada mereka yang bukan beragama Islam di Malaysia tak wajar diperpanjangkan. Walaupun saya sendiri punya kefahaman yang mencenderungi panggilan non-muslim, bukan panggilan kafir, namun mengheret isu ini kepada polemik istilah sebegitu tidak membawa banyak kebaikan. Kenapa saya berkata begitu?

Adakah PAS sudah Islamkan Umno?

kerengga pada KERENGGA - 22 jam yang lalu
Dr Mahathir Mohamad Gabungan PAS dan Umno ini agak menarik kerana asas perpecahan dan penubuhan PAS dahulu belum selesai. Ulama Umno keluar Umno untuk menubuh PAS kononnya kerana Islam. Lagipun semasa kepimpinan Umno yang lepas, salah satu sebab penggabungan bahkan kerjasama Umno dan PAS tidak berlaku adalah kerana PAS telah mengkafirkan Umno. PAS tidak pernah menarik balik “fatwa” tersebut.

Mcm ni ke akhlak pemimpin parti islam: Tiada simpati dari pihak yang ditolong, kata isteri Rameli Musa

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
MALAYSIA DATELINE Rameli dan isterinya yang dikenali sebagai usahawan berjaya yang suka menolong mereka yang memerlukan pertolongan. Ekoran siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap Pengerusi KTMB, Datuk Rameli Musa berkaitan wang RM1.4 juta yang dibayarnya kepada Editor Sarawak Report, isteri beliau mencatatkan kisah sedih mereka sekeluarga. Datin Norlella Md Akram kesal

Kerjasama Umno-Pas tidak gugat PH, kata ahli akademik

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
MALAYSIA DATELINE Ahli akademik berpendapat Pakatan Harapan (PH) tidak terjejas dengan kerjasama Umno-Pas memandangkan PH yang pada masa ini memegang kuasa. Pensyarah di Pusat Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berkata, idea penyatuan Melayu di sebalik kerjasama Umno-Pas dilihat menggugat PH dalam konteks pilihan raya kecil kini tetapi

Ini hari PAS, Umno 'bersanding' - Pemangku presiden Umno, Mohamad Hasan

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
Shakira Buang dan Hariz Mohd Selepas lebih dua setengah jam bermusyawarah, PAS dan Umno hari ini bersetuju bahawa kedua-dua parti rasmi 'bersanding' di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur. Hal itu dinyatakan pemangku presiden Umno, Mohamad Hasan, yang mengadakan sidang media bersama Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man. Bersama mereka ialah pemimpin kanan kedua-dua parti. Ditanya

Takiyudin berbohong punca Clare dedah cek pembayaran

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
Pasukan Hadi asalnya tawar bayaran tunai – Americk Seorang bos syarikat berkaitan kerajaan (GLC) merupakan pengantara dalam mengendalikan urusan bayaran antara Editor Sarawak Report Clare Rewcastle-Brown dan Presiden PAS Abdul Hadi Awang, dakwa Peguam Americk Sidhu. Beliau juga mendakwa individu itu menawarkan diri untuk membayar guaman tersebut secara tunai, lapor The Malaysian Insight.

Bagaimana PH hadapi strategi kerjasama BN-PAS

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
Zin Mahmud Keputusan pilihan raya kecil DUN Semenyih adalah bersejarah kerana inilah pertama kali Barisan Nasional dapat mengambil kembali kawasannya yang terlepas pada pilihan raya umum ke-14. Dari sudut Pakatan Harapan, ia adalah bersejarah negatif kerana inilah pertama kali ia kehilangan kawasan pilihan raya yang dimenanginya sejak PRU14. Kalau di Cameron Highlands, BN hanya mempertahankan

AMANAH sedia hadapi gabungan ‘No-Pas’

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
SITI NUR ZAWANI MISCON Parti Amanah Negara (AMANAH) menyeru seluruh pemimpin dan ahli bersedia menghadapi serangan isu agama dan kaum ke arah penguasaan majoriti umat Islam dan rakyat Malaysia pada masa akan datang. Presidennya Mohamad Sabu berkata isu gabungan Umno dan Pas atau ‘No-Pas’ yang sebelum ini bermula dalam gelap kini sudah semakin menjadi realiti. Katanya hubungan kedua-dua parti

Penyakit lupa Subky makin ketara?

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
Wfauzdin NS Saya terbaca ulasan veteran PAS Subky Latif seperti yang dipetik melalui Malaysiakini. Dia menasihatkan Presiden PKR Anwar Ibrahim agar berwuduk apabila merasa marah. Beliau mengulangi bahawa PAS memang tidak pernah setuju Anwar jadi perdana menteri (PM), maka presidennya Abdul Hadi Awang sanggup menyokong agar Dr Mahathir Mohamad menjadi PM sehingga tamat penggal ini. Tentang PAS

Kemana lagi Pas hendak lari? - MSO

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
Kemana lagi Pas hendak lari? CATATAN SORE "Yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap. Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap." al-Isra'" 81. OH.. berlinang mata saya mengenang nasib parti gemula chek (Pas) dengan apa yang berlaku kini. Sungguh tegal mereka yang melakukannya, itulah detapan nastapa di sanubari. Bohonglah kalau hati tidak sedih dengan apa yang

Semenyih isyarat rajuk, jauh hati pengundi Melayu?

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
ARIF ATAN Pengundi Semenyih sudah pun bersuara semalam. Pakatan Harapan (PH) gagal mempertahankan kerusi N.24 apabila calonnya, Muhammad Aiman Zainali mendapat 17,866 undi berbanding calon BN, Zakaria Hanafi dengan meraih 19,780 undi. Majoriti sebanyak 1,914 undi itu boleh dilihat sebagai isyarat tidak puas hati rakyat terutama pengundi Melayu yang mewakili 68 peratus daripada keseluruhan 54,503

PRK Dun Semenyih: PH hanya menang tiga PDM

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
ARIF ATAN Analisis PRK Dun Semenyih Pakatan Harapan (PH) hanya mencatatkan kemenangan di tiga daripada 23 pusat daerah mengundi (PDM) dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Semenyih semalam. PDM terbabit ialah Tarun, Semenyih Indah dan Bandar Rinching 1-4 dengan komposisi ramai pengundi bukan Melayu. Berbanding Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14), PH yang merampas kerusi tradisi BN itu dengan

Mengapa PH tewas di Semenyih?

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
Timmy Say Pilihan raya kecil Semenyih telah melabuhkan tirai. Pakatan Harapan tewas di satu kawasan DUN yang ia sendiri adalah kerajaan negeri dan kerajaan pusat dengan majoriti 1,914 undi di tangan BN yang dikatakan sudah “meninggal dunia”. PH menghadapi tekanan semenjak kekalahan di Cameron Highlands yang menyaksikan bekas perdana menteri, Najib Razak bangkit dengan jenama ‘MaluApaBossku’

Tak rasmi: BN menang PRK Semenyih

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
Malaysiakini 8.25pm - Berdasarkan kiraan Malaysiakini, calon BN menang PRK Semenyih. Menurut kiraan kami, BN setakat ini mendapat 49.98 peratus undi, diikuti PH dengan 45.97 peratus, PSM (2.22 peratus) dan Kuan Chee Heng (1.82 peratus). Berbaki satu lagi PDM Bandar Tasik Kesuma yang belum mengesahkan keputusannya, BN dijangka menang PRK ini. Anggaran peratusan keluar mengundi pula pada kadar

PRK Semenyih: BN mendahului lebih 1,500 undi

kerengga pada KERENGGA - 5 hari yang lalu
Malaysiakini BN mendahului lebih 1,500 undi 8.20pm - BN sekali lagi mendahului PH dengan lebih 1,500 undi. Menurut keputusan tidak rasmi, BN kini meraih 18,854 undi manakala PH 17,350 undi. Calon bebas Kuan Chee Heng mendapat 689 undi dan PSM dengan 838 undi. Peratusan mengundi 73.3 peratus - SPR 8.15pm - Menurut SPR, kadar peratusan keluar mengundi bagi PRK Semenyih adalah sebanyak 73.3

SPR ada maklumat langsung kesalahan kamu, pengerusi SPR Najib

kerengga pada KERENGGA - 5 hari yang lalu
FMT Reporters PETALING JAYA: Pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya yang membuat laporan polis terhadap Najib Razak berhubung dakwaan kesalahan pilihan raya pada pilihan raya kecil sebelum ini mempunyai maklumat langsung mengenainya, kata Azhar Harun. Pengerusi SPR memberitahu FMT bahawa pegawai berkenaan membaca Facebook Najib pada hari mengundi PRK Sungai Kandis. “Najib, selaku seorang wakil rakyat

Abdul Hadi menyeru pimpinan, ahli, penyokong Pas bermunajat

kerengga pada KERENGGA - 5 hari yang lalu
MALAYSIADATELINE Melihat kepada serangan yang ditujukan kepada Pas dari segenap penjuru dan silih berganti, Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini menyeru kepada seluruh pimpinan, ahli dan penyokong Pas untuk bermunajat dan mengadu kepada Allah Yang Maha Kuasa dengan menunaikan solat hajat, berpuasa, membaca Al-Quran dan melakukan amal kebajikan. “Kepada semua pihak serta bertawassul

Kenapa Hadi bersungguh nak selesai saman luar mahkamah?

kerengga pada KERENGGA - 6 hari yang lalu
Malaysiakini Seorang peguam hari ini berkata PAS bercakap benar apabila menegaskan Abdul Hadi Awang dan parti itu tidak membuat sebarang bayaran kos bagi menyelesaikan saman terhadap Clare Rewcastle Brown baru-baru ini. Hal itu kerana, kata Syahredzan Johan, bayaran bernilai lebih RM1.4 juta untuk kos guaman bagi editor Sarawak Report berkenaan dijelaskan sebelum penyelesaian tersebut

Mursyidul am, exco PAS pula dipanggil SPRM

kerengga pada KERENGGA - 6 hari yang lalu
Mursyidul Am PAS, Hasim Jasin dan exco pari itu, Nasir Daud hari ini dipanggil bagi memberi keterangan membantu siasatan SPRM. Menurut portal Berita Harian Online, mursyidul am PAS itu akan memberi keterangannya di pejabat SPRM Perlis, manakala Nasir pula di pejabat SPRM Kelantan. Difahamkan siasatan itu berhubung dakwaan penerimaan RM90 juta dana berkaitan 1MDB yang diberi oleh Umno. Semalam,



Clare sahkan Hadi bayar RM1.4j

kerengga pada KERENGGA - 6 hari yang lalu
Editor Sarawak Report Clare Rewcastle-Brown hari ini mengesahkan dia menerima bayaran RM1.4 juta sebagai sebahagian daripada persetujuan untuk menyelesaikan saman Abdul Hadi Awang di luar mahkamah pada bulan lalu. Bagaimanapun Clare menjelaskan ia bukan sebahagian daripada perintah mahkamah kerana hakim tidak mengarahkan presiden PAS itu membayar kos kerana ia sudah dibuat kepada pihak

Siasatan 'RM90 juta PAS' - SPRM rampas kereta, beku akaun bank

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
Hariz Mohd SPRM hari ini merampas beberapa kenderaan mewah, sebuah rumah kedai dan wang tunai serta membekukan beberapa akaun bank berhubung siasatannya berhubung dakwaan bahawa PAS menerima RM90 juta daripada Umno. Menurut sumber, kenyataan Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan dirakamkan hari ini dan lebih ramai pemimpin PAS dijangka akan disoal esok. Antara kenderaan yang dirampas itu

Lebai mohon maaf fitnah AG anti Islam

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
Lelaki mohon maaf, tarik balik tuduhan AG 'anti-Islam’ Seorang pengguna Facebook memohan maaf kepada Tommy Thomas kerana membuat hantaran berunsur fitnah di media sosial yang memaparkan peguam negara itu sebagai anti-Islam. Lelaki, yang menggunakan nama Mohd Shahrizan, itu berkata hantaranya hanya dimuatnaikkan selama enam minit. Permohonan maaf itu dibuat hanya beberapa jam selepas peguam

Anwar dakwa PAS bayar RM1.4 juta, tunjuk bukti kalau dicabar

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
Omar Zin SEMENYIH: Anwar Ibrahim malam tadi mendakwa PAS membayar RM1.4 juta kepada editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown berhubung penyelesaian luar mahkamah kes saman Datuk Seri Abdul Hadi Awang. “Kalau nak saman boleh saman dekat mahkamah tapi saya ada bukti,” kata presiden PKR dalam satu ceramah di Semenyih malam tadi. “Kalau PAS cabar, saya boleh tunjuk kenyataan bank. Bank mana?

Anwar: Ada maklumat PAS bayar editor Sarawak Report, akan dedah malam ini

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
Mohamad Fadli KUALA LUMPUR: Presiden PKR Anwar Ibrahim mendakwa dia mempunyai maklumat PAS ada membayar editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown berhubung penyelesaian luar mahkamah kes saman Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Ia akan didedahkan malam ini dalam ceramahnya di pilihan raya kecil (PRK) Semenyih. “Saya ada maklumat yang cukup, untuk buktikan bahawa PAS ada bayar kepada

Anwar ada bukti PAS bayar Clare

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
Hariz Mohd Apabila Anwar Ibrahim membangkitkan isu bayaran daripada PAS kepada pengarang portal Sarawak Report semalam, ternyata ia bukan dibuat begitu saja. Sebaliknya kata presiden PKR itu beliau menanyakan isu bayaran kepada Clare Rewcastle Brown kerana mendapati ada keanehan pada penyelesaian saman berkenaan. Lebih daripada itu Anwar berkata beliau mempunyai maklumat tambahan yang kukuh.

Adakah PAS bayar RM1 juta kepada editor Sarawak Report, soal Anwar

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
Predeep Nambiar GEORGE TOWN: Presiden PKR, Anwar Ibrahim mempersoalkan PAS jika parti Islam itu membayar RM1 juta kepada Claire Rewcastle-Brown untuk penyelesaian di luar mahkamah kes saman fitnah difailkan Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Katanya, banyak “kekeliruan” timbul selepas PAS mengumumkan ia memenangi kes itu, sebelum Hadi menarik balik saman terhadap editor Sarawak Report itu. “Saya nak

Malaysia bakal perkenal prototaip kereta terbang

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
Bernama KUALA LUMPUR: Kereta terbang pertama Malaysia akan dipacu oleh teknologi tempatan, kata Menteri Pembangunan Usahawan Redzuan Md Yusof. Beliau berkata prototaip kereta itu sudah ada dan dijangka diperkenalkan kepada awam tahun ini. “Tahun ini adalah sasaran yang realistik kerana kita sudah ada teknologinya. Semua ini tentang kecepatan pelaksanaan,” katanya kepada pemberita selepas

Husam cabar Pas datang berkempen menangkan calon PH jika benar sokong Dr M

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
ARIF ATAN Pendirian Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebelum ini bahawa partinya teguh menyokong Tun Dr Mahathir tidak bermakna tanpa sokongan Pas kepada Pakatan Harapan (PH) dalam kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Semenyih. Naib Presiden AMANAH, Senator Datuk Husam Musa berkata, sokongan Pas kepada kepimpinan Perdana Menteri adalah dialu-alukan tetapi perlu dibuktikan dengan menyokong

Ramai doa Dr M sihat, jika tak huru-hara negara

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
M Fakhrull Halim PRK SEMENYIH | Pengerusi Jemaah Penasihat Umno, Tengku Razaleigh Hamzah pernah menjadi seteru paling sengit buat Dr Mahathir Mohamad ketika dalam Umno dahulu. Bagaimanapun kini, Tengku Razaleigh yang dikenali dengan gelaran Ku Li menzahirkan harapan agar perdana menteri diberikan kesihatan yang baik bagi mentadbir negara. “Ini bukan saya nak sindir. Orang berdoa supaya dia (Dr

Tunggulah siasatan penuh SPRM, kata Sarawak Report kepada Pas

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
MALAYSIA DATELINE Sarawak Report berkata, semasa pembelaan dalam saman oleh Hadi kepadanya, mereka memberikan bukti bahawa Umno telah memberikan wang kepada Pas untuk membayar deposit untuk calon-calon pilihanrayanya. Sarawak Report meminta Pas agar menunggu hasil siasatan penuh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebelum membuat kenyataan bahawa dakwaan Pas menerima duit Umno tidak

Adib beritahu dia dipukul, kata pakar IJN

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
Faiz Zainudin SHAH ALAM: Anggota bomba yang maut, Muhammad Adib Mohd Kassim sempat memberitahu seorang kakitangan di Institut Jantung Negara (IJN), Kuala Lumpur bahawa beliau dipukul. Saksi ke-14, yang juga Perunding Kanan Pakar Bedah Kardiotorasik IJN, Datuk Dr Mohamed Ezani Md Taib memaklumkan perkara itu berdasarkan maklumat yang diberikan kakitangan IJN yang dikenali sebagai Asyraf, antara

Jho Low guna 'projek Makkah' beri MO1 AS$10j

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
Malaysiakini Jabatan Kehakiman AS (DOJ) mendakwa Ahli Perniagaan Low Taek Jho atau Jho Low yang kini dalam buruan menggunakan projek hartanah di Makkah dan Madinah untuk memindahkan AS$10 juta kepada 'Malaysia Official 1' melalui orang tengah. 'MO1' merupakan nama yang digunakan DOJ bagi merujuk bekas perdana menteri Najib Razak. Pemindahan dana itu didakwa merupakan sebahagian daripad AS$20

Tinjauan: Sokongan pada PH di Semenyih jatuh bawah 50%

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
Kow Gah Chie Sokongan terhadap Pakatan Harapan di Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih semakin merosot, menurut tinjauan sebuah badan kaji selidik kerajaan Selangor. Institut Darul Ehsan (IDE) mendapati gabungan parti kerajaan itu hanya akan mendapat 46 peratus sokongan dalam pilihan raya kecil akan datang. Ini susulan penurunan lima peratus sokongan berbanding undi 50.76 peratus yang

“Kasi lima tahun, tengok tidak baik, baru kita buang”

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
ARIF ATAN “Singgah minum dulu. Ada air kelapa pandan. Singgah minum,” laung seorang wanita Cina berusia emas di kaki Bukit Broga pagi semalam. Setiap kali pengunjung turun mendaki dari bukit berketinggian 400 meter dari paras laut tersebut lalu di hadapan gerainya, beliau dengan sebutan cara Melayu itu dilihat begitu mesra menyapa. Namun, pemerhatian Malaysia Dateline sambil menikmati

Anwar tak sangka PAS guna taktik kotor

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
Omar Zin KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak menyangka PAS menggunakan taktik kotor dengan menuduh ada komplot menggulingkan perdana menteri selepas parti Islam itu gagal memenangi hati rakyat. Presiden PKR menganggap PAS cuba memecah-belahkan Pakatan Harapan dan menggunakan taktik kotor itu demi kepentingan peribadi. “Tidak ada seorang pun yang membangkitkan isu ini tapi PAS

Berundur, rombak atau undi tak percaya?

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
Syahmi Minhad Ini 3 isu politik yang hangat diperdebatkan orang ramai minggu ini. Tiga situasi ini sedang dihadapi Tun Dr Mahathir Mohamad, individu yang mengambil alih jawatan perdana menteri bermula 10 Mei 2018. Minggu lepas bertiup kencang khabar angin mengenai pergolakan dalaman Pakatan Harapan (PH). Dikatakan wujud usaha melakukan undi tidak percaya oleh ahli Parlimen terhadap Dr Mahathir.

Pas sekat kuliah Maghrib Ustaz Nik Omar?

kerengga pada KERENGGA - Seminggu yang lalu
ARIF ATAN Tular dakwaan bahawa penyokong Pas telah menghalang dan mengarahkan agar sebuah masjid di Kota Bharu, Kelantan membatalkan kuliah Maghrib anjuran Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM). Terpampang pada poster hebahan, Yang Dipertua YADIM, Ustaz Nik Omar Nik Abdul Aziz dirancang akan menyampaikan kuliah itu di Masjid Al-Hidayah, Kampung Seribong dekat Pasir Tumboh esok. “Program

Terbaru!!! Sarawak Report dedah bukti baru Umno biaya kempen pilihan raya PAS

kerengga pada KERENGGA - 2 minggu yang lalu
Paparan skrin yang didedahkan Sarawak Report berhubung pemindahan wang ke akaun PAS FMT Reporters PETALING JAYA: Sarawak Report hari ini menyiarkan apa yang didakwa bukti baru yang menunjukkan PAS menerima dana daripada Umno, 3 minggu sebelum Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi keterangan di mahkamah London bahawa partinya tidak bekerjasama dengan Umno. Laman web pemberi maklumat

Terkini!! Peguam Umno, Mohd Hafarizam Harun didakwa atas dua tuduhan pengubahan wang haram RM15 juta

kerengga pada KERENGGA - 2 minggu yang lalu
Peguam, Datuk Mohd Hafarizam Harun didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas dua tuduhan pengubahan wang haram dengan menerima wang berjumlah RM15 juta daripada bekas perdana menteri Najib Razak. Mahkamah membenarkan Hafarizam diikat jamin RM500,000 bagi dua pertuduhan pengubahan wang haram itu, lapor Bernama




Tiada ulasan: